Problemy z piastÄ… SACHS SPECRTO

Data: 2010-12-02 22:01:19
Autor: amrac@onet.pl
Problemy z piastÄ… SACHS SPECRTO
W mieszczuchu  mam z tyÅ‚u piastÄ™ na blasze której napisano SACHS SPECTRO. Piasta ma 3 biegi wiÄ™c strzelam, że to model T3. Do tego torpedo. Kilka razy jÄ… rozbieraÅ‚em. To wszytko pozwala mi przypuszczać, że to ta piasta:
http://www.sram.com/_media/pdf/sram/dealers/SRAM_Sparepartslist_MY1999.pdf
strona 112
Choć mam przeczucie, że nie do końca np. że mam jeszcze wszcześniejszy (na pewno nie późniejszy) rocznik. Np. lewe nekrętki nr. 3 są na klucz 22 a prawa na 17stkę.

Problemy zaczęły się gdy strzeliło mi łożysko, którego nota bene nie ma na tych schematach. Wchodzi ono od prawej (zewnętrznej) w element nr 24 a element 26 stanowi dla niego konus. Strzelił wianek, a ponieważ piasta miała luzy to kólki wsypały się do srodka i zostały przemielone (sprzęgło stanęło). Dokupiłem jakieś łożysko, miało pasować (ponoć do jakiś starych suportów) ale wianek był za duży i kulki chyba też. W tym miejscu pozdrowię pana Jarka z Cyklocentrum w Krakowie:P Rozbierałem piastę kilka razy.

Oto lista zauważonych defektów mechanicznych:
1. Przekręcony gwint w pierwszej od lewej nakrętce 3 choć kontra z drugą 3ką trzyma więc to nie problem ale bym se to wymienił jak koszutuje 5 groszy
2. Przekręcony gwint w prawej 3ce - to może być już problem o czym poniżej.
3. Brak wianka w wyżej opisanym łożysku
4. Prawdopodobnie za duże kulki w wyżej opisanym łożysku
5. Być może klejące się pieski o czym może swiadczyć poniższy punkt 4b ale to tylko przypuszczenie.

Oto lista objawów:
1. Jak za mocno dokręcę koło z prawej to wyżej opisane łożysko zapewne z powodu zerwanego gwintu i braku kontry ściska owe łożysko co powoduje jego "chrobotanie" i dodatkowo zwiększa opory toczenia łożysk 8
2. Gdy jadę na najwyższym biegu i hamuję, wypluwany jest łańcuszek
4. Jak za słabo dokręcę to koło z prawej popuszcza na wybojach i
a) krzywo się ustawia => słabo napięty łańcuch => łancuch spada
b) na innym niż najwyższy bieg piasta strzela, tak jakby przeskakiwały pieski
5. Praktycznie nie mogę wybrać tyle linki, żeby wrzucić 1kę

Teraz mooje pytania:
1. Jak niby jest kontrowana piasta z prawej skoro jest tylko jedna nakrętka? Chętnię bym to zapgrejdował:)
2. Czy ktoś zna dokładne parametry/linki do _dokładnie_ tego łożyska?
3. Widziałem dzisiaj takie sprytne blaszki stabilizujące koło. Od góry wygląda to jak widełki, z boku blaszka z otworem na oś. Od tyłu jest śrubka, która wkręca się w blaszkę a dalej opiera o hak ramy. Widziałem podobny patent w starych szosówkach, choć tam był zintegrowany z hakami tzn. nagwintowane od tyłu. Gdzie można takie (blszki) coś dostać?
4. Ad powyższego 3 tj łańcuszka, to normalne w piastach planetarnych?
5. Czemu nie ma go na schematach (mam też inny, dokładniejszy gdzie np. rozebrana jest też zwolnica i tam również tego łozyska nie ma więc to nie kwestia schematu poglądowego)?

I na koniec - mam wrażenie, że te moje wszystkie problemy przez to piep**one łożysko i następstwa z tym związane (do ukręcenia gwintów się przyznaję choć raczej były już sfatygowane bo np. nakrętkę 1a musiałem wymienić jak tylko kupiłem rower, kosztowała 2 zł bo gwint jakiś z dupy francuski:)...

Zwracam się zatem do speców, ale nie teoretyków "wydaje mi się bo kolega kolegi ochroniarza też to miał, moja rada-oddaj do serwisu" tylko do praktyków "u mnie też tak było, kupiłem łożsyko tu i tu".

Data: 2010-12-03 07:16:46
Autor: PeJot
W dniu 2010-12-02 22:01, amrac@onet.pl pisze:

[...]

Wianek raczej został zmielony, ale efekt ten sam.

Dokupiłem jakieś łożysko, miało pasować (ponoć do
jakiś starych suportów) ale wianek był za duży i kulki chyba też.

Kulki średnicy 1/4", czyli 6.35 mm, do nabycia w każdym sklepie z łożyskami. Kupić większą ilość, upchać luzem, tzn. _bez wianka_. Zapomnieć o kulkach wyciąganych z wianków zakupionych w SRach, one miewają idiotyczne tolerancje wymiarowe.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-12-03 10:09:40
Autor: mg
Problemy z piast± SACHS SPECRTO
Na wstepie, tutaj kupisz wiekszosc czesci:
http://www.rowerystylowe.pl/piastybiegi-akcesoria-czesci-akcesoria-biegi-c-24_176_130.html
http://tnij.org/rowery_styl_czesci

1. Jak niby jest kontrowana piasta z prawej skoro jest tylko jedna
nakrêtka?

Z prawej strony konus tego wewnetrznego lozyska jest osadzony slizgowo
na oscie i jest od wewnatrz wypychany sprezyna. Nakretke zamykajaca po
prostu dokreca sie do oporu czyli do konca gwitnu na osce.
Czyli kontra nie jest potrzebna ze wzgledu na slizgowe mocowanie
konusa na oscie.

2. Czy kto¶ zna dok³adne parametry/linki do _dok³adnie_ tego ³o¿yska?

Sram sprzedaje to jako calosc (~25PLN)
http://www.rowerystylowe.pl/czesci-piasty-spectro-noznym-p-4301.html

Jak bede mial chwile w likend to wyjme to lozyko i pomierze.

3. Widzia³em dzisiaj takie sprytne blaszki stabilizuj±ce ko³o. Od góry
wygl±da to jak wide³ki, z boku blaszka z otworem na o¶. Od ty³u jest
¶rubka, która wkrêca siê w blaszkê a dalej opiera o hak ramy. Widzia³em
podobny patent w starych szosówkach, choæ tam by³ zintegrowany z hakami
tzn. nagwintowane od ty³u. Gdzie mo¿na takie (blszki) co¶ dostaæ?

Wpisz "napinacz" w wyszukiwaniu na stronie "stylowych".

4. Ad powy¿szego 3 tj ³añcuszka, to normalne w piastach planetarnych?

Tak, przy hamowaniu T3 "wypluwa" lancuszek na najciezszym biegu
(zluzowana linka).

5. Czemu nie ma go na schematach (mam te¿ inny, dok³adniejszy gdzie np.
rozebrana jest te¿ zwolnica i tam równie¿ tego ³ozyska nie ma wiêc to
nie kwestia schematu pogl±dowego)?

Mo¿e to "nie psuje siê"?

PS_1
Dokupi³em jakie¶ ³o¿ysko, mia³o pasowaæ (ponoæ do jaki¶ starych suportów) ale wianek by³ za du¿y i kulki chyba te¿.

Rzeczywiscie to lozysko wewnetrzne w "zwyklym" torpedo romet
(dzisiejsze velosteel) ma takie kulki jak zwykly suport. Chyba nawet
sam wianek tez pasuje, ale nie jestem pewien.
Ale to nie jest zwykle torpedo.

PS_2
b) na innym ni¿ najwy¿szy bieg piasta strzela, tak jakby przeskakiwa³y pieski

Nie jestem pewien o jakim "przeskakiwaniu" piszesz. Byc moze chodzi ci
o to, ze T3 cyka rowniez podczas pedalowania. T3 ma dwa wolnobiegi.
Przy danym biegu jeden wolnobieg zakleszcza sie a ten nieuzywany cyka.

PS_3
I na koniec - mam wra¿enie, ¿e te moje wszystkie problemy przez to piep**one ³o¿ysko.

Mozliwe, jezeli kulki tego lozyska maja zla srednice to zmienia sie
szerokosc robocza piasty.

Praktycznie nie mogê wybraæ tyle linki, ¿eby wrzuciæ 1kê

To moze byc wlasnie efekt zlego rozmiaru kulek. Ale to tylko moje
zgadywanie.

PS_4
Jak za s³abo dokrêcê to ko³o z prawej popuszcza na wybojach

Byc moze oska "wisi" w powietrzu, tzn. nie opiera sie o hak i na
wybojach jest dobijana do haka. Jezeli tak jest to bierze sie to z
tego, ze za wszelka cene chcesz miec kolo symetrycznie w ramie. Oska
musi byc oparta o haki, jezeli w takim przypadku kolo jest przesuniete
to trzeba przeciagnac obrecz nyplami.

Data: 2010-12-04 12:36:07
Autor: amrac@onet.pl
W dniu 03.12.2010 19:09, mg pisze:
Na wstepie, tutaj kupisz wiekszosc czesci:
http://www.rowerystylowe.pl/piastybiegi-akcesoria-czesci-akcesoria-biegi-c-24_176_130.html
http://tnij.org/rowery_styl_czesci
Niestety nie mają nakrętek. Dostanę je w zwykłym metalowym? Wiem, że tam jest jakiś zryty niemetryczny gwint. (częsci 34 i 3 na schemacie stylowych)

Czyli kontra nie jest potrzebna ze wzgledu na slizgowe mocowanie
konusa na oscie.

Spryciulne:)

2. Czy ktoś zna dokładne parametry/linki do _dokładnie_ tego łożyska?

Sram sprzedaje to jako calosc (~25PLN)
http://www.rowerystylowe.pl/czesci-piasty-spectro-noznym-p-4301.html
Mówisz o "24: napęd SRAM SP3 / 23,90 zł"?

Jak bede mial chwile w likend to wyjme to lozyko i pomierze.
W szczególności kulki bo przedmówca wspominał coś o
  "Å›rednicy 1/4", czyli 6.35 mm"

[...]

Nie bardzo wiem któ¶y podejdzie.

5. Czemu nie ma go na schematach (mam też inny, dokładniejszy gdzie np.
rozebrana jest też zwolnica i tam również tego łozyska nie ma więc to
nie kwestia schematu poglÄ…dowego)?

Może to "nie psuje się"?
No jak nie jak mnie się zepsuło:)

PS_2
[...]

Nie, nie cykanie a strzelanie, przeskakiwanie co któreś depnięcie. Dzieje się tak na najniższym biegu zatem wydaje mi się, że np 24ka wyskakuje z 18stki. To wszystko wina teego co napisałeś - poszerzenia piasty przez za duże kulku. Zresztą teraz to nieważne.

PS_4
Jak za słabo dokręcę to koło z prawej popuszcza na wybojach

Byc moze oska "wisi" w powietrzu, tzn. nie opiera sie o hak
To tak nie ma być? Tylko w MTB mi siÄ™ opiera. Jakby siÄ™ opieraÅ‚a to jak zostaÅ‚by naciÄ…gniÄ™ty Å‚aÅ„cuch?  Czy w obecnej sytuacji nie wystarczÄ… dwa napinacze po obu stronach, żeby trzymaÅ‚y koÅ‚o "w powietrzu"?
i na
wybojach jest dobijana do haka.
No tak ale liczyłem, że mocno dokręcone sruby załatwią sprawę.

Data: 2010-12-04 07:11:42
Autor: mg
Problemy z piast± SACHS SPECRTO
Niestety nie maj± nakrêtek. Dostanê je w zwyk³ym metalowym? Wiem, ¿e tam
jest jaki¶ zryty niemetryczny gwint. (czêsci 34 i 3 na schemacie stylowych)

Niestety gwint jest nietypowy i chyba ma oznaczenie 10.5FG
Napisz mejla do stylowych czy bywaj± te nakretki.

Maja nakretke kontrujaca do Sturmey Archer 3 (nr. 42). To moze byc to
samo.

Mówisz o "24: napêd SRAM SP3 / 23,90 z³"?

Tak, to jakby odpowiednik zabieraka rolek w zwyklym torpedo. Wewnatrz
jest to lozysko.

W szczególno¶ci kulki bo przedmówca wspomina³ co¶ o
  "¶rednicy 1/4", czyli 6.35 mm"
OK, jak wyjme to pomierze.

Nie bardzo wiem ktory podejdzie.

Cyknij fotke swoich hakow i zapytaj sie w stylowych co polecaja.

Nie, nie cykanie a strzelanie, przeskakiwanie co które¶ depniêcie.
Dzieje siê tak na najni¿szym biegu zatem wydaje mi siê, ¿e np 24ka
wyskakuje z 18stki. To wszystko wina teego co napisa³e¶ - poszerzenia
piasty przez za du¿e kulku. Zreszt± teraz to niewa¿ne.

Byc moze to rzeczywiscie kwestia srednicy kulek.

Jak lubisz sie martwic na zapas to moga byc rowniesz wytarte zeby
przekladni ;)
Chociaz 3-ki sa na to odporne. Mzna wymoczyc przekladnie (bez
rozbierania) w nafcie, wszytko bedzie widac.
Ale znowu to tylko zgadywanie.

Jakby siê opiera³a to jak zosta³by naci±gniêty ³añcuch?

Nie chodzilo mi o to, zeby oska weszla/wsunela do konca haka. Pisalem
o polozeniu pionowym.

Rzadko sie to zdarza ale bywa, ze ktos chcac zamocowac kolo idealnie
symetrycznie w ramie podnosi jakby rame znad oski i lapie nakretka.
Tzn ponad oska jest przerwa. Wtedy na wybojach oska jest dobijana (w
pionie) do gornej krawedzi do haka. Przy okazji kolo przesuwa sie w
poziomie.

Oczywiscie poziomo oska powinna byc w okolo polowie dlugosci haka zeby
z czasem korygowac rozciaganie lancucha.

Zreszta nie wiem co dla ciebie znaczy slabo/mocno dokrecic nakretke
oski.

Data: 2010-12-05 12:45:14
Autor: mg
Problemy z piast± SACHS SPECRTO
> W szczególno¶ci kulki bo przedmówca wspomina³ co¶ o
>   "¶rednicy 1/4", czyli 6.35 mm"

OK, jak wyjme to pomierze.

Suwmiarka elektroniczna pokazuje 5,54mm.
W wianku jest 7 sztuk.
Podstawa wianka ma srednice zew. od 26,06 do 26,27 ;)

PS_1
W tabelkach mo¿na znale¼æ kulki
5,5mm (-)
5,556mm (7/32")

Biorac pod uwage, ze te z piasty sa jezdzone to raczej bedzie 5,556

PS_2
Co do 6,35mm (1/4")to takie kulki sa w tym lozysku w zwyklym torpedo i
w zyklym suporcie. Tyle, ze w suporcie jest 9szt. sztuk a w torpedo
7szt.
(Mam takie kulki, suwmiarka pokazuje 6,34mm)

Data: 2010-12-06 07:17:38
Autor: PeJot
W dniu 2010-12-05 21:45, mg pisze:

Suwmiarka elektroniczna pokazuje 5,54mm.
W wianku jest 7 sztuk.
Podstawa wianka ma srednice zew. od 26,06 do 26,27 ;)

PS_1
W tabelkach można znaleźć kulki
5,5mm (-)
5,556mm (7/32")

Idziesz do _dobrego_ sklepu z łożyskami i prosisz o śruty 7/32". Kupujesz nieco więcej niż było w wianku i pakujesz je luzem. Wianek jest po to żeby ułatwić składanie, szczególnie automatyczne.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-12-07 08:02:38
Autor: mg
Problemy z piast± SACHS SPECRTO
Obawiam sie, ze w piastach 3-biegowych musza byc te wianki.

Trzeba bedzie wpakowac duzo smaru, wkleic kulki i jeszcze dac smar na
wierzch.
Upierdliwe to bedzie bo w sumie trzeba:
- wkleic kulki
- wcisnac kapsel
- przelozyc oske
- nalozyc sprezyne
- nakretka docisnac konus wypychany przez te sprezyne

Mysle, ze da sie ale bez przeklinania sie nie obejdzie ;)

Data: 2010-12-08 16:01:50
Autor: amrac@onet.pl
W dniu 07.12.2010 17:02, mg pisze:
Mysle, ze da sie ale bez przeklinania sie nie obejdzie ;)

Ja zawsze przy tym przeklinam:) Ale ja to robie inaczej (przeklinam:)
1. duża sprężyna, mała sprężyna
2. element z kołem zębatym
3. konus tak aby wepchnąć małą sprężynę
4. trzymajÄ…c konus pakujÄ™ smar i wklejam kulki
5. wciskam kapsel
6. zakręcam

Dzięki za parametry łożyska, jutro skoczę do "łożyskowego" i kupie milijard.

Data: 2010-12-07 09:14:22
Autor: PeJot
W dniu 2010-12-07 08:56, cytawa pisze:
W dniu 2010-12-06 07:17, PeJot pisze:

Kupujesz nieco więcej niż było w wianku i pakujesz je luzem. Wianek jest
po to żeby ułatwić składanie, szczególnie automatyczne.

Obawiam sie, ze w piastach 3-biegowych musza byc te wianki.

Składałem S-A bez wianków, ale nie przypominam sobie śrutów innych niż 1/4".

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-12-07 16:25:39
Autor: Jaroslaw Berezowski
Problemy z piast± SACHS SPECRTO
Dnia Tue, 07 Dec 2010 08:56:54 +0100, cytawa napisał(a):

gdyby wszystko bylo idealnie to niekoniecznie ale strasznie trudno jest
zlozyc taka piaste bez wianka, by sie chociaz jedna kulka nie zostala
luzem.
E tam, na smar panie, na smar.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-12-08 09:13:15
Autor: cytawa
Problemy z piastÄ… SACHS SPECRTO
W dniu 2010-12-07 16:25, Jaroslaw Berezowski pisze:

E tam, na smar panie, na smar.

No patrz pan, a ja cale zycie myslalem, ze bez smaru jest lepiej.
Jaki to czlowiek glupi byl.

Jan Cytawa

Data: 2014-05-21 14:26:03
Autor: remek.lebioda
Problemy z piast± SACHS SPECRTO
2. Gdy jadê na najwy¿szym biegu i hamujê, wypluwany jest ³añcuszek

Mam tak samo, strzela i wywala ³añcuszek.
Niby wszystko jest dobre, ¿adnych wyszczerbieñ czy zu¿ycia a po z³o¿eniu piasty przy hamowaniu co¶ strzela w ¶rodku.
My¶lê ¿e na 99% te d¼wiêki wydaje z siebie element 18 ale za chiny nie potrafiê wpa¶æ dlaczego tak siê dzieje.
Pomocy.

Problemy z piastÄ… SACHS SPECRTO