Data: 2010-12-02 22:01:19 | |
Autor: amrac@onet.pl | |
Problemy z piastÄ… SACHS SPECRTO | |
W mieszczuchu mam z tyłu piastę na blasze której napisano SACHS SPECTRO. Piasta ma 3 biegi więc strzelam, że to model T3. Do tego torpedo. Kilka razy ją rozbierałem. To wszytko pozwala mi przypuszczać, że to ta piasta:
http://www.sram.com/_media/pdf/sram/dealers/SRAM_Sparepartslist_MY1999.pdf strona 112 Choć mam przeczucie, że nie do końca np. że mam jeszcze wszcześniejszy (na pewno nie późniejszy) rocznik. Np. lewe nekrętki nr. 3 są na klucz 22 a prawa na 17stkę. Problemy zaczęły się gdy strzeliło mi łożysko, którego nota bene nie ma na tych schematach. Wchodzi ono od prawej (zewnętrznej) w element nr 24 a element 26 stanowi dla niego konus. Strzelił wianek, a ponieważ piasta miała luzy to kólki wsypały się do srodka i zostały przemielone (sprzęgło stanęło). Dokupiłem jakieś łożysko, miało pasować (ponoć do jakiś starych suportów) ale wianek był za duży i kulki chyba też. W tym miejscu pozdrowię pana Jarka z Cyklocentrum w Krakowie:P Rozbierałem piastę kilka razy. Oto lista zauważonych defektów mechanicznych: 1. Przekręcony gwint w pierwszej od lewej nakrętce 3 choć kontra z drugą 3ką trzyma więc to nie problem ale bym se to wymienił jak koszutuje 5 groszy 2. Przekręcony gwint w prawej 3ce - to może być już problem o czym poniżej. 3. Brak wianka w wyżej opisanym łożysku 4. Prawdopodobnie za duże kulki w wyżej opisanym łożysku 5. Być może klejące się pieski o czym może swiadczyć poniższy punkt 4b ale to tylko przypuszczenie. Oto lista objawów: 1. Jak za mocno dokręcę koło z prawej to wyżej opisane łożysko zapewne z powodu zerwanego gwintu i braku kontry ściska owe łożysko co powoduje jego "chrobotanie" i dodatkowo zwiększa opory toczenia łożysk 8 2. Gdy jadę na najwyższym biegu i hamuję, wypluwany jest łańcuszek 4. Jak za słabo dokręcę to koło z prawej popuszcza na wybojach i a) krzywo się ustawia => słabo napięty łańcuch => łancuch spada b) na innym niż najwyższy bieg piasta strzela, tak jakby przeskakiwały pieski 5. Praktycznie nie mogę wybrać tyle linki, żeby wrzucić 1kę Teraz mooje pytania: 1. Jak niby jest kontrowana piasta z prawej skoro jest tylko jedna nakrętka? Chętnię bym to zapgrejdował:) 2. Czy ktoś zna dokładne parametry/linki do _dokładnie_ tego łożyska? 3. Widziałem dzisiaj takie sprytne blaszki stabilizujące koło. Od góry wygląda to jak widełki, z boku blaszka z otworem na oś. Od tyłu jest śrubka, która wkręca się w blaszkę a dalej opiera o hak ramy. Widziałem podobny patent w starych szosówkach, choć tam był zintegrowany z hakami tzn. nagwintowane od tyłu. Gdzie można takie (blszki) coś dostać? 4. Ad powyższego 3 tj łańcuszka, to normalne w piastach planetarnych? 5. Czemu nie ma go na schematach (mam też inny, dokładniejszy gdzie np. rozebrana jest też zwolnica i tam również tego łozyska nie ma więc to nie kwestia schematu poglądowego)? I na koniec - mam wrażenie, że te moje wszystkie problemy przez to piep**one łożysko i następstwa z tym związane (do ukręcenia gwintów się przyznaję choć raczej były już sfatygowane bo np. nakrętkę 1a musiałem wymienić jak tylko kupiłem rower, kosztowała 2 zł bo gwint jakiś z dupy francuski:)... Zwracam się zatem do speców, ale nie teoretyków "wydaje mi się bo kolega kolegi ochroniarza też to miał, moja rada-oddaj do serwisu" tylko do praktyków "u mnie też tak było, kupiłem łożsyko tu i tu". |
|
Data: 2010-12-03 07:16:46 | |
Autor: PeJot | |
Problemy z piastÄ… SACHS SPECRTO | |
W dniu 2010-12-02 22:01, amrac@onet.pl pisze:
Problemy zaczęły się gdy strzeliło mi łożysko, którego nota bene nie ma Wianek raczej został zmielony, ale efekt ten sam. Dokupiłem jakieś łożysko, miało pasować (ponoć do Kulki średnicy 1/4", czyli 6.35 mm, do nabycia w każdym sklepie z łożyskami. Kupić większą ilość, upchać luzem, tzn. _bez wianka_. Zapomnieć o kulkach wyciąganych z wianków zakupionych w SRach, one miewają idiotyczne tolerancje wymiarowe. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2010-12-03 10:09:40 | |
Autor: mg | |
Problemy z piast± SACHS SPECRTO | |
Na wstepie, tutaj kupisz wiekszosc czesci:
http://www.rowerystylowe.pl/piastybiegi-akcesoria-czesci-akcesoria-biegi-c-24_176_130.html http://tnij.org/rowery_styl_czesci 1. Jak niby jest kontrowana piasta z prawej skoro jest tylko jedna Z prawej strony konus tego wewnetrznego lozyska jest osadzony slizgowo na oscie i jest od wewnatrz wypychany sprezyna. Nakretke zamykajaca po prostu dokreca sie do oporu czyli do konca gwitnu na osce. Czyli kontra nie jest potrzebna ze wzgledu na slizgowe mocowanie konusa na oscie. 2. Czy kto¶ zna dok³adne parametry/linki do _dok³adnie_ tego ³o¿yska?Sram sprzedaje to jako calosc (~25PLN) http://www.rowerystylowe.pl/czesci-piasty-spectro-noznym-p-4301.html Jak bede mial chwile w likend to wyjme to lozyko i pomierze. 3. Widzia³em dzisiaj takie sprytne blaszki stabilizuj±ce ko³o. Od góryWpisz "napinacz" w wyszukiwaniu na stronie "stylowych". 4. Ad powy¿szego 3 tj ³añcuszka, to normalne w piastach planetarnych?Tak, przy hamowaniu T3 "wypluwa" lancuszek na najciezszym biegu (zluzowana linka). 5. Czemu nie ma go na schematach (mam te¿ inny, dok³adniejszy gdzie np.Mo¿e to "nie psuje siê"? PS_1 Dokupi³em jakie¶ ³o¿ysko, mia³o pasowaæ (ponoæ do jaki¶ starych suportów) ale wianek by³ za du¿y i kulki chyba te¿.Rzeczywiscie to lozysko wewnetrzne w "zwyklym" torpedo romet (dzisiejsze velosteel) ma takie kulki jak zwykly suport. Chyba nawet sam wianek tez pasuje, ale nie jestem pewien. Ale to nie jest zwykle torpedo. PS_2 b) na innym ni¿ najwy¿szy bieg piasta strzela, tak jakby przeskakiwa³y pieskiNie jestem pewien o jakim "przeskakiwaniu" piszesz. Byc moze chodzi ci o to, ze T3 cyka rowniez podczas pedalowania. T3 ma dwa wolnobiegi. Przy danym biegu jeden wolnobieg zakleszcza sie a ten nieuzywany cyka. PS_3 I na koniec - mam wra¿enie, ¿e te moje wszystkie problemy przez to piep**one ³o¿ysko.Mozliwe, jezeli kulki tego lozyska maja zla srednice to zmienia sie szerokosc robocza piasty. Praktycznie nie mogê wybraæ tyle linki, ¿eby wrzuciæ 1kêTo moze byc wlasnie efekt zlego rozmiaru kulek. Ale to tylko moje zgadywanie. PS_4 Jak za s³abo dokrêcê to ko³o z prawej popuszcza na wybojachByc moze oska "wisi" w powietrzu, tzn. nie opiera sie o hak i na wybojach jest dobijana do haka. Jezeli tak jest to bierze sie to z tego, ze za wszelka cene chcesz miec kolo symetrycznie w ramie. Oska musi byc oparta o haki, jezeli w takim przypadku kolo jest przesuniete to trzeba przeciagnac obrecz nyplami. |
|
Data: 2010-12-04 12:36:07 | |
Autor: amrac@onet.pl | |
Problemy z piastÄ… SACHS SPECRTO | |
W dniu 03.12.2010 19:09, mg pisze:
Na wstepie, tutaj kupisz wiekszosc czesci:Niestety nie mają nakrętek. Dostanę je w zwykłym metalowym? Wiem, że tam jest jakiś zryty niemetryczny gwint. (częsci 34 i 3 na schemacie stylowych) Czyli kontra nie jest potrzebna ze wzgledu na slizgowe mocowanie Spryciulne:) Mówisz o "24: napęd SRAM SP3 / 23,90 zł"?2. Czy ktoś zna dokładne parametry/linki do _dokładnie_ tego łożyska?Sram sprzedaje to jako calosc (~25PLN) Jak bede mial chwile w likend to wyjme to lozyko i pomierze.W szczególności kulki bo przedmówca wspominał coś o "średnicy 1/4", czyli 6.35 mm" Nie bardzo wiem któ¶y podejdzie.3. Widziałem dzisiaj takie sprytne blaszki stabilizujące koło. Od góryWpisz "napinacz" w wyszukiwaniu na stronie "stylowych". No jak nie jak mnie się zepsuło:)5. Czemu nie ma go na schematach (mam też inny, dokładniejszy gdzie np.Może to "nie psuje się"? PS_2Nie, nie cykanie a strzelanie, przeskakiwanie co któreś depnięcie. Dzieje się tak na najniższym biegu zatem wydaje mi się, że np 24ka wyskakuje z 18stki. To wszystko wina teego co napisałeś - poszerzenia piasty przez za duże kulku. Zresztą teraz to nieważne. To tak nie ma być? Tylko w MTB mi się opiera. Jakby się opierała to jak zostałby naciągnięty łańcuch? Czy w obecnej sytuacji nie wystarczą dwa napinacze po obu stronach, żeby trzymały koło "w powietrzu"? i naNo tak ale liczyłem, że mocno dokręcone sruby załatwią sprawę. |
|
Data: 2010-12-04 07:11:42 | |
Autor: mg | |
Problemy z piast± SACHS SPECRTO | |
Niestety nie maj± nakrêtek. Dostanê je w zwyk³ym metalowym? Wiem, ¿e tamNiestety gwint jest nietypowy i chyba ma oznaczenie 10.5FG Napisz mejla do stylowych czy bywaj± te nakretki. Maja nakretke kontrujaca do Sturmey Archer 3 (nr. 42). To moze byc to samo. Mówisz o "24: napêd SRAM SP3 / 23,90 z³"?Tak, to jakby odpowiednik zabieraka rolek w zwyklym torpedo. Wewnatrz jest to lozysko. W szczególno¶ci kulki bo przedmówca wspomina³ co¶ oOK, jak wyjme to pomierze. Nie bardzo wiem ktory podejdzie.Cyknij fotke swoich hakow i zapytaj sie w stylowych co polecaja. Nie, nie cykanie a strzelanie, przeskakiwanie co które¶ depniêcie.Byc moze to rzeczywiscie kwestia srednicy kulek. Jak lubisz sie martwic na zapas to moga byc rowniesz wytarte zeby przekladni ;) Chociaz 3-ki sa na to odporne. Mzna wymoczyc przekladnie (bez rozbierania) w nafcie, wszytko bedzie widac. Ale znowu to tylko zgadywanie. Jakby siê opiera³a to jak zosta³by naci±gniêty ³añcuch?Nie chodzilo mi o to, zeby oska weszla/wsunela do konca haka. Pisalem o polozeniu pionowym. Rzadko sie to zdarza ale bywa, ze ktos chcac zamocowac kolo idealnie symetrycznie w ramie podnosi jakby rame znad oski i lapie nakretka. Tzn ponad oska jest przerwa. Wtedy na wybojach oska jest dobijana (w pionie) do gornej krawedzi do haka. Przy okazji kolo przesuwa sie w poziomie. Oczywiscie poziomo oska powinna byc w okolo polowie dlugosci haka zeby z czasem korygowac rozciaganie lancucha. Zreszta nie wiem co dla ciebie znaczy slabo/mocno dokrecic nakretke oski. |
|
Data: 2010-12-05 12:45:14 | |
Autor: mg | |
Problemy z piast± SACHS SPECRTO | |
> W szczególno¶ci kulki bo przedmówca wspomina³ co¶ o Suwmiarka elektroniczna pokazuje 5,54mm. W wianku jest 7 sztuk. Podstawa wianka ma srednice zew. od 26,06 do 26,27 ;) PS_1 W tabelkach mo¿na znale¼æ kulki 5,5mm (-) 5,556mm (7/32") Biorac pod uwage, ze te z piasty sa jezdzone to raczej bedzie 5,556 PS_2 Co do 6,35mm (1/4")to takie kulki sa w tym lozysku w zwyklym torpedo i w zyklym suporcie. Tyle, ze w suporcie jest 9szt. sztuk a w torpedo 7szt. (Mam takie kulki, suwmiarka pokazuje 6,34mm) |
|
Data: 2010-12-06 07:17:38 | |
Autor: PeJot | |
Problemy z piastÄ… SACHS SPECRTO | |
W dniu 2010-12-05 21:45, mg pisze:
Suwmiarka elektroniczna pokazuje 5,54mm. Idziesz do _dobrego_ sklepu z łożyskami i prosisz o śruty 7/32". Kupujesz nieco więcej niż było w wianku i pakujesz je luzem. Wianek jest po to żeby ułatwić składanie, szczególnie automatyczne. -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2010-12-07 08:02:38 | |
Autor: mg | |
Problemy z piast± SACHS SPECRTO | |
Obawiam sie, ze w piastach 3-biegowych musza byc te wianki.Trzeba bedzie wpakowac duzo smaru, wkleic kulki i jeszcze dac smar na wierzch. Upierdliwe to bedzie bo w sumie trzeba: - wkleic kulki - wcisnac kapsel - przelozyc oske - nalozyc sprezyne - nakretka docisnac konus wypychany przez te sprezyne Mysle, ze da sie ale bez przeklinania sie nie obejdzie ;) |
|
Data: 2010-12-08 16:01:50 | |
Autor: amrac@onet.pl | |
Problemy z piastÄ… SACHS SPECRTO | |
W dniu 07.12.2010 17:02, mg pisze:
Mysle, ze da sie ale bez przeklinania sie nie obejdzie ;) Ja zawsze przy tym przeklinam:) Ale ja to robie inaczej (przeklinam:) 1. duża sprężyna, mała sprężyna 2. element z kołem zębatym 3. konus tak aby wepchnąć małą sprężynę 4. trzymając konus pakuję smar i wklejam kulki 5. wciskam kapsel 6. zakręcam Dzięki za parametry łożyska, jutro skoczę do "łożyskowego" i kupie milijard. |
|
Data: 2010-12-07 09:14:22 | |
Autor: PeJot | |
Problemy z piastÄ… SACHS SPECRTO | |
W dniu 2010-12-07 08:56, cytawa pisze:
W dniu 2010-12-06 07:17, PeJot pisze: Składałem S-A bez wianków, ale nie przypominam sobie śrutów innych niż 1/4". -- P. Jankisz O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2010-12-07 16:25:39 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
Problemy z piast± SACHS SPECRTO | |
Dnia Tue, 07 Dec 2010 08:56:54 +0100, cytawa napisał(a):
gdyby wszystko bylo idealnie to niekoniecznie ale strasznie trudno jestE tam, na smar panie, na smar. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2010-12-08 09:13:15 | |
Autor: cytawa | |
Problemy z piastÄ… SACHS SPECRTO | |
W dniu 2010-12-07 16:25, Jaroslaw Berezowski pisze:
E tam, na smar panie, na smar. No patrz pan, a ja cale zycie myslalem, ze bez smaru jest lepiej. Jaki to czlowiek glupi byl. Jan Cytawa |
|
Data: 2014-05-21 14:26:03 | |
Autor: remek.lebioda | |
Problemy z piast± SACHS SPECRTO | |
2. Gdy jadê na najwy¿szym biegu i hamujê, wypluwany jest ³añcuszek Mam tak samo, strzela i wywala ³añcuszek. Niby wszystko jest dobre, ¿adnych wyszczerbieñ czy zu¿ycia a po z³o¿eniu piasty przy hamowaniu co¶ strzela w ¶rodku. My¶lê ¿e na 99% te d¼wiêki wydaje z siebie element 18 ale za chiny nie potrafiê wpa¶æ dlaczego tak siê dzieje. Pomocy. |