Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]

Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]

Data: 2019-12-18 11:49:42
Autor: JDX
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
Wymieniłem w sobotę na zawór marki TOPRAN 207 096 (oryginał to Pierburg
7.22875.13.0). Objawy są takie, że natychmiast zapala się lampka
samochodu z kluczem i ECU melduje ,,pending" P1405, a po ponownym
odpaleniu silnika zapala się lamka CE i ECU melduje potwierdzony
(logged) P1405. Coś tam poczytałem w sieci i podobne zachowanie może się
zdarzyć nawet w przypadku oryginalnych zaworów Pierburga
(https://www.ms-motorservice.com/en/technipedia/post/opelvauxhall-egr-valve/).
Z kolei tutaj
(https://www.ms-motorservice.com/en/technipedia/post/troubleshooting-in-exhaust-gas-recirculation-system-on-otto-and-diesel-engines-2/)
piszą, że ,,Whenever a new EGR valve is installed after a defect, and the
vehicle behaves as if the valve had not have been replaced at all, the
map data required for operation must first be "re-learnt". This is
achieved either in the course of a longer test drive or by using a
specific program option in the engine tester, e.g. "Basic settings"."
Wczoraj zrobiłem ,,longer test drive" 2x50 km i nic, CE jak się świeciło
tak i nadal się świeci. Dzisiaj byłem u elektryka w poszukiwaniu
,,specific program option in the engine tester". Najpierw podłączył się
interfejsem Boscha z WiFi z softem ESI[tronic] 2.0, a następnie jakimś
innym intefejsem (podobnym do mojego taniego chińskiego dongla) z softem
TEXA (zdaje się). I w obu przypadkach soft nie miał możliwości ,,resetu"
zaworu EGR. Z lektury sieci wiem, że w innych autach (np. Peugeot) coś
takiego bywa możliwe i elektryk też doskonale o tym wiedział. Test
wykonany za pomocą softu Boscha pokazuje że zawór działa, tzn. słychać
kłapanie elektromagnesu. Nie ma też typowych objawów uszkodzonego EGR
(kłopot z odpaleniem silnika, nierówna praca na wolnych obrotach,
szarpanie przy dodawaniu gazu przy ruszaniu bądź zmianie biegu). Więc
albo zawór działa dobrze pomimo zgłaszanego błędu albo (chyba) cały czas
jest całkowicie zamknięty.

Czy inne interfejsy/oprogramowanie (OP-COM?) mają możliwość ,,resetu" EGR
czy po prostu w tym ECU nie jest to możliwie? Reklamować zawór i brać
oryginał Pierburga (250 vs. 500 zł)?

Data: 2019-12-18 03:02:58
Autor: przemek.jedrzejczak
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
koles podlaczal sie opcomem wiec raczej nie bylo tej opcji bo w koncu pojechal do ASO, za 60 eur zrobiono update ecu i sukces

Problem: Bei unserem Corsa wurde vor ca. einem Jahr das AGR Ventil gewechselt. Eingebaut wurde ein neues Pierburg (Artikelnummer 7.22875.13.0). Per OP-Com wurde der Fehler P1405 (AGR-Ventil kein Istwert) ausgelesen und gelöscht. Nach kurzer Fahrt (2 Km) war das "Auto mit Schraubenschlüssel" wieder da. Ich habe dann den Fehlercode P1405 (AGR Systemstörung) ausgelesen. Nach dem erneuten löschen kam genau dieser Fehlercode erneut (jetzt sofort nach dem Anlassen des Motors).

Der Corsa fährt aber ganz normal. Kein Leistungsverlust, normales starten, alles wie immer.

Wie in dem Link Pierburg PDF Link geschildert habe ich das Softwareupdate (nachdem es zunächst 1 Jahr ohne Fehlercodes funktioniert hatte) beim OH für gediegene 60 EUR draufspielen lassen. Nach bisher 30 Km auf drei Kurzstreckenfahrten kam kein Fehler mehr.

Das Update ist wohl also die Lösung des Problems, obwohl es zwischendurch auch so funktioniert hatte (ca. 1 Jahr / 8.000 Km).

Softwarestand alt war lt. OP-COM

Fahrgestellnummer: W0L0XCF0824098214
ECU Herstellungs Nr.: 24443795 AR
ECU Hardware Nr.: BOS 01120261206072
ECU Software Nr.: 1037362739
ECU Software Version Nr.: 2131
ECU Zulassungs Nr.: B01006
Motor-Typ: Z10XE
Werkstatt Nr. oder Tester Serien Nr.: Nicht programmiert.
Programmierungs Datum: 20011019
Kennung: 1201
Herstellungs Datum: 06330301
Software Nr.: 0532
ECU-Installations Datum: S 43000102
Fahrzeug Hersteller Spezifikation: 0261207421

Softwarestand neu ist lt. OP-COM

Fahrgestellnummer: W0L0XCF0824098214
ECU Herstellungs Nr.: 24443795 AR
ECU Hardware Nr.: BOS 01120261206072
ECU Software Nr.: 1037367026
ECU Software Version Nr.: 2141
ECU Zulassungs Nr.: B01006
Motor-Typ: Z10XE
Werkstatt Nr. oder Tester Serien Nr.: O100040359
Programmierungs Datum: 20140618
Kennung: 1201
Herstellungs Datum: 06330401
Software Nr.: 0532
ECU-Installations Datum: S 43000102
Fahrzeug Hersteller Spezifikation: 0261207421

Data: 2019-12-18 12:46:55
Autor: JDX
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
On 2019-12-18 12:02, przemek.jedrzejczak@gmail.com wrote:
koles podlaczal sie opcomem wiec raczej nie bylo tej opcji bo w koncu
pojechal do ASO, za 60 eur zrobiono update ecu i sukces

Problem: Bei unserem Corsa wurde vor ca. einem Jahr das AGR Ventil
gewechselt. Eingebaut wurde ein neues Pierburg (Artikelnummer
7.22875.13.0). Per OP-Com wurde der Fehler P1405 (AGR-Ventil kein
Istwert) ausgelesen und gelöscht. Nach kurzer Fahrt (2 Km) war das
"Auto mit Schraubenschlüssel" wieder da. Ich habe dann den Fehlercode
P1405 (AGR Systemstörung) ausgelesen. Nach dem erneuten löschen kam
genau dieser Fehlercode erneut (jetzt sofort nach dem Anlassen des
Motors).

Der Corsa fährt aber ganz normal. Kein Leistungsverlust, normales
starten, alles wie immer.

No tak, czyli objawy dokładnie takie jak u mnie. Co mnie trochę
przeraża, czeka mnie więc wizyta w ASO, bo nawet zakup oryginału nie
gwarantuje w pełni poprawnego działania. W którymś dokumencie (chyba
Pierburga) czytałem, że rozwiązaniem jest właśnie update oprogramowania
ECU, ale sądziłem, że to błąd i wystarczy ,,reset". :-) Swoją drogą chyba
Pierburg 7.22875.13.0 nie jest oryginałem, tylko zamiennikiem Pierburga
7.22875.00.0 i stąd czasami te kłopoty.

Data: 2019-12-18 06:14:34
Autor: przemek.jedrzejczak
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
-- Co mnie trochę przeraża, czeka mnie więc wizyta w ASO, bo nawet zakup oryginału nie gwarantuje w pełni poprawnego działania. W którymś dokumencie (chyba Pierburga) czytałem, że rozwiązaniem jest właśnie update oprogramowania
ECU, ale sądziłem, że to błąd i wystarczy ,,reset". :-)

a nie oplaca sie kupic oryginału w ASO ? 60 eur roznicy to chyba nie bedzie a wtedy mozna reklamowac :-)

Data: 2019-12-18 15:24:49
Autor: J.F.
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
Użytkownik  przenapisał w wiadomości grup dyskusyjnych:b2278527-6fa0-4d07-b8ae-cda976298313@googlegroups.com...
-- Co mnie trochę przeraża, czeka mnie więc wizyta w ASO, bo nawet zakup oryginału nie gwarantuje w pełni poprawnego działania. W którymś dokumencie (chyba Pierburga) czytałem, że rozwiązaniem jest właśnie update oprogramowania
ECU, ale sądziłem, że to błąd i wystarczy ,,reset". :-)

a nie oplaca sie kupic oryginału w ASO ? 60 eur roznicy to chyba nie bedzie a wtedy mozna reklamowac :-)

A ASO reklamacji nie uzna, bo towar dobry - sprawdzono po zwrocie, a brudny :-)

Ewentualnie zaprosi do siebie, ustawi co trzeba, zademonstruje ze dobrze dziala i wypisze rachunek  ... na 150 euro za konfiguracje :-)

J.

Data: 2019-12-18 17:13:42
Autor: JDX
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
On 2019-12-18 15:14, przemek.jedrzejczak@gmail.com wrote:
-- Co mnie trochę przeraża, czeka mnie więc wizyta w ASO, bo nawet
zakup oryginału nie gwarantuje w pełni poprawnego działania. W
którymś dokumencie (chyba Pierburga) czytałem, że rozwiązaniem jest
właśnie update oprogramowania ECU, ale sądziłem, że to błąd i
wystarczy ,,reset". :-)

a nie oplaca sie kupic oryginału w ASO ? 60 eur roznicy to chyba nie
bedzie a wtedy mozna reklamowac :-)

Raczej nie, bo zostaję z najprawdopodobniej w pełni sprawnym, używanym
przez 4-5 dni zaworem, którego nie mogę ani zwrócić ani wymienić, bo był
zamontowany i używany. Dlatego trzeba zaryzykować sam apdejt w ASO.
Chyba powinno być taniej niż 60EUR i w sumie wyjść taniej niż zawór
Pierburga (471 zł najtaniej, średnio około 500 zł AFAIR) i na niezłą
flachę powinno zostać jeszcze parę groszy. :-) I to oczywiście przy
optymistycznym założeniu, że ASO sprzedałoby zawór za średnią cenę z
normalnych sklepów. Już kiedyś wspominałem: 5 l oleju 10W40 marki GM w
nie-ASO, ale tzw. ,,dobrym warsztacie" kosztuje 104 zł, a w sieci(
iParts.pl) 54 zł. Przyzwoite pióra wycieraczek przednich Valeo w sieci
kosztują 49 zł (zdaje się te były montowane oryginalnie albo coś od
Boscha), a w ASO wymiana piór kosztuje 119 zł, gdzie robota zajmuje 5
min, jeśli się robi w żółwim tempie.

Data: 2019-12-18 18:59:50
Autor: Budzik
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
UĹźytkownik JDX jdx@onet.pl ...

-- Co mnie trochę przeraża, czeka mnie więc wizyta w ASO, bo nawet
zakup oryginału nie gwarantuje w pełni poprawnego działania. W
którymś dokumencie (chyba Pierburga) czytałem, że rozwiązaniem jest
właśnie update oprogramowania ECU, ale sądziłem, że to błąd i
wystarczy „reset”. :-)

a nie oplaca sie kupic oryginału w ASO ? 60 eur roznicy to chyba
nie bedzie a wtedy mozna reklamowac :-)

Raczej nie, bo zostaję z najprawdopodobniej w pełni sprawnym,
używanym przez 4-5 dni zaworem, którego nie mogę ani zwrócić ani
wymienić, bo był zamontowany i używany. Dlatego trzeba zaryzykować
sam apdejt w ASO. Chyba powinno być taniej niż 60EUR i w sumie wyjść
taniej niż zawór Pierburga (471 zł najtaniej, średnio około 500 zł
AFAIR) i na niezłą flachę powinno zostać jeszcze parę groszy. :-) I
to oczywiście przy optymistycznym założeniu, że ASO sprzedałoby
zawór za średnią cenę z normalnych sklepów. Już kiedyś wspominałem:
5 l oleju 10W40 marki GM w nie-ASO, ale tzw. „dobrym warsztacie”
kosztuje 104 zł, a w sieci( iParts.pl) 54 zł. Przyzwoite pióra
wycieraczek przednich Valeo w sieci kosztują 49 zł (zdaje się te
były montowane oryginalnie albo coś od Boscha), a w ASO wymiana piór
kosztuje 119 zł, gdzie robota zajmuje 5 min, jeśli się robi w żółwim
tempie.
Swoja droga jezeli wymiana zaworu EGR w ASO kosztowałaby około tysiaca złotych (przypominam ze to de facto 1 zaworek z klapkami) to niezle popierdolone sa te całe ASO...

To powinno kosztować maks 200zł i być do wymiany przy pomocy jednego srubokreta na pobliskim parkingu...

No ale wteedy nie byłoby powodów do narzekania ze ludzie zaslepiaja zamiast naprawiac.



--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuń także "_")
Poproszę o lekarstwo na zachłanność, ale DUŻO, DUŻO, BARDZO DUŻO

Data: 2019-12-18 22:33:01
Autor: JDX
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
On 2019-12-18 19:59, Budzik wrote:
[...]
Swoja droga jezeli wymiana zaworu EGR w ASO kosztowałaby około tysiaca złotych (przypominam ze to de facto 1 zaworek z klapkami) to niezle popierdolone sa te całe ASO...

To powinno kosztować maks 200zł i być do wymiany przy pomocy jednego srubokreta na pobliskim parkingu...
No wiesz, zależy co ASO wstawia. Jeśli oryginał za 500 zł, to
rzeczywiście 1000 zł to byłaby wysoka cena za pewnie mniej niż godzinę
roboty dla doświadczonego mechanika. Ale może wstawia Delphi za ponad
800 zł
(https://www.iparts.pl/czesc/zawor-egr-delphi-eg1028912b1,0-89-eg1028912b1-674417.html#100551)
albo AutoMega za ponad 1000zł
(https://www.iparts.pl/czesc/zawor-egr-automega-1008510593,1-323-1008510593-879328.html#100551).
Wtedy 1000 zł za wymianę to nie byłaby bardzo wysoka cena. :-)

Co do wymiany, to w przypadku motoru Z12XE rzeczywiście potrzebujesz
tylko jednej nasadki TORX E10 1/4". :-) I 2-3 różnych przedłużek 1/4",
aby podejść pod śruby. I klucza dynamometrycznego do dokręcenia. I
podnośnika, aby unieść lewą stronę auta, aby za dużo chłodziwa się nie
wylało po odkręceniu zaworu. W każdym razie z powodzeniem można wymienić
EGR "na pobliskim parkingu". :-)

No ale wteedy nie byłoby powodów do narzekania ze ludzie zaslepiaja zamiast naprawiac.
No ale zaślepianie pogarsza skład spalin i auto może nie przejść
przeglądu przez jakiegoś złośliwego diagnostę. Podobno niekorzystnie też
wpływa na zużycie paliwa. Podobno, bo osobiście tego nie zauważyłem ani
nawet nie próbowałem zauważyć. Wiem tylko, ze z walniętym EGR słabo się
jeździ.

Data: 2019-12-19 06:00:00
Autor: Budzik
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
UĹźytkownik JDX jdx@onet.pl ...

[...]
Swoja droga jezeli wymiana zaworu EGR w ASO kosztowałaby około
tysiaca złotych (przypominam ze to de facto 1 zaworek z klapkami)
to niezle popierdolone sa te całe ASO...

To powinno kosztować maks 200zł i być do wymiany przy pomocy
jednego srubokreta na pobliskim parkingu...
No wiesz, zależy co ASO wstawia. Jeśli oryginał za 500 zł, to
rzeczywiście 1000 zł to byłaby wysoka cena za pewnie mniej niż
godzinę roboty dla doświadczonego mechanika. Ale może wstawia Delphi
za ponad 800 zł
(https://www.iparts.pl/czesc/zawor-egr-delphi-eg1028912b1,0-89-eg1028
912b1-674417.html#100551) albo AutoMega za ponad 1000zł
(https://www.iparts.pl/czesc/zawor-egr-automega-1008510593,1-323-1008
510593-879328.html#100551). Wtedy 1000 zł za wymianę to nie byłaby
bardzo wysoka cena. :-)
OK, to moze sie niedokładnie wyraziłem.
Zawór kóry kosztuje 800zł to tez jest imo popierdolone :)

Co do wymiany, to w przypadku motoru Z12XE rzeczywiście potrzebujesz
tylko jednej nasadki TORX E10 1/4". :-) I 2–3 różnych przedłużek
1/4", aby podejść pod śruby. I klucza dynamometrycznego do
dokręcenia. I podnośnika, aby unieść lewą stronę auta, aby za dużo
chłodziwa się nie wylało po odkręceniu zaworu. W każdym razie z
powodzeniem można wymienić EGR "na pobliskim parkingu". :-)

Na szczescie są jeszcze samochody w ktĂłrych wszystko jest całkiem niezle dostepne - patrz np renault master 
No ale wteedy nie byłoby powodów do narzekania ze ludzie zaslepiaja
zamiast naprawiac.
No ale zaślepianie pogarsza skład spalin i auto może nie przejść
przeglądu przez jakiegoś złośliwego diagnostę. Podobno niekorzystnie
też wpływa na zużycie paliwa. Podobno, bo osobiście tego nie
zauważyłem ani nawet nie próbowałem zauważyć. Wiem tylko, ze z
walniętym EGR słabo się jeździ.

Walniety - oczywiście, zwłaszcza jak ci sie zatrzyma w pozycji otwartej.
Ale zaslepiony? W jaki sposób miałby wpływać na spalanie?

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuń także "_")
"Najpewniejszą metodą zachowania tajemnicy jest
sprawienie, by ludzie wierzyli, że już ją znają."  Frank Herbert

Data: 2019-12-19 13:18:16
Autor: JDX
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
On 2019-12-19 07:00, Budzik wrote:
[...]
OK, to moze sie niedokładnie wyraziłem.
Zawór kóry kosztuje 800zł to tez jest imo popierdolone :)
Można kupić TOPRAN-a z 247 zł. :-) Marka niby niemiecka, ale cena
śmierdzi chińszczyzną. Chociaż wizualnie na chińszczyznę nie wygląda.
No, ale w końcu Apple też zdaje się w Chinach ajfony klepie. :-)

Na szczescie są jeszcze samochody w których wszystko jest całkiem niezle dostepne - patrz np renault master
A z kolei w innych renówkach (AFAIR jakiś osobowy dizelek) EGR siedzi
pomiędzy silnikiem a kabiną. Bez wybebesznia połowy komory silnika
pewnie się nie obejdzie, aby dostać się do EGR. :-)

Walniety - oczywiście, zwłaszcza jak ci sie zatrzyma w pozycji otwartej.
Ale zaslepiony? W jaki sposób miałby wpływać na spalanie?
W internetach coś pisali, że wtedy jest podawana bogatsza mieszanka i
jakiś sens to ma. W każdym razie IMO zaślepienie EGR bez jednoczesnej
zmiany softu/ustawień ECU nie jest dobrym pomysłem. A chyba w większości
wypadków nie da się wyłączyć EGR-a w sofcie. Chociaż wyjątkiem są jakieś
stare Astry, gdzie był jakiś design flaw związany z EGR i Opel ,,po
taniości" oferował update softu ECU, aby ten zawór po prostu wyłączyć.

Data: 2019-12-19 18:59:58
Autor: Budzik
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
Użytkownik JDX jdx@onet.pl ...

OK, to moze sie niedokładnie wyraziłem.
Zawór kóry kosztuje 800zł to tez jest imo popierdolone :)

Można kupić TOPRAN-a z 247 zł. :-) Marka niby niemiecka, ale cena
śmierdzi chińszczyzną. Chociaż wizualnie na chińszczyznę nie wygląda.
No, ale w końcu Apple też zdaje się w Chinach ajfony klepie. :-)

Bez znaczenia czy robi to topran, srajpan czy inny pan.
Plastikowa klapka nie moze kosztowac 800zł...
Powiedziałbym ze nawet te 250zł to jest duzo! :)

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuń także "_")
....i to by było na tyle
Jan T. Stanisławski

Data: 2019-12-19 20:11:37
Autor: JDX
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
On 2019-12-19 19:59, Budzik wrote:
[...]
Bez znaczenia czy robi to topran, srajpan czy inny pan.
Plastikowa klapka nie moze kosztowac 800zł...
Powiedziałbym ze nawet te 250zł to jest duzo! :)

Plastikowa to by się raczej szybko stopiła w zaworze, przez który
przepływają gorące spaliny. :-)

Data: 2019-12-20 05:59:57
Autor: Budzik
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
Użytkownik JDX jdx@onet.pl ...

[...]
Bez znaczenia czy robi to topran, srajpan czy inny pan.
Plastikowa klapka nie moze kosztowac 800zł...
Powiedziałbym ze nawet te 250zł to jest duzo! :)

Plastikowa to by się raczej szybko stopiła w zaworze, przez który
przepływają gorące spaliny. :-)

No w sumie racja. No to powiedzmy ze te 250zł byloby ok.

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuń także "_")
"Błędy człowieka szlachetnego są jak zaćmienie Słońca lub Księżyca.
Wszyscy je widzą." - Konfucjusz

Data: 2019-12-20 01:55:50
Autor: przemek.jedrzejczak
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
-- No w sumie racja. No to powiedzmy ze te 250zł byloby ok.


do auta za dwa tysie smierdzi mu topran ? no bez jaj :-)

https://www.ebay.de/itm/TOPRAN-AGR-VENTIL-ABGASRUCKFUHRVENTIL-AGR-VENTIL-207096/163956805376?epid=20020816610&hash=item262c964f00:g:8xgAAOSwnSJd2CnT

opcom tez powinien miec opcje resetu egr

ich habe bei meinem Astra J 1.7 CDTI (A17DTJ Motor) das AGR-Ventil getauscht. Habe die Op-Com Basis Version E und darin gibt es die Funktion "AGR-Ventil anlernen".

czyli opcom z olx za 130 pln lub poszukaj ziutka w okolicy na forum opla, stawki od 50 pln za podlaczenie

Data: 2019-12-20 11:27:46
Autor: JDX
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
On 2019-12-20 10:55, przemek.jedrzejczak@gmail.com wrote:
[...]
 opcom tez powinien miec opcje resetu egr

ich habe bei meinem Astra J 1.7 CDTI (A17DTJ Motor) das AGR-Ventil
getauscht. Habe die Op-Com Basis Version E und darin gibt es die
Funktion "AGR-Ventil anlernen".
Tak sobie myślę, że nie tylko oprogramowanie diagnostyczne musi mieć
taką opcję, ale przede wszystkim oprogramowanie ECU musi na to pozwalać.

czyli opcom z olx za 130 pln lub poszukaj ziutka w okolicy na forum
opla, stawki od 50 pln za podlaczenie
Sam doszedłem do podobnego wniosku i zamierzam jeszcze popytać ludzi z
forum Opla.

Data: 2019-12-21 18:12:57
Autor: JDX
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
On 2019-12-20 10:55, przemek.jedrzejczak@gmail.com wrote:
[...]
opcom tez powinien miec opcje resetu egr
Nie trzeba apdejtu softu ECU, nie trzeba OP-COM-ów i Tech-ów 2. Jak się
okazuje, trzeba zresetować ECU. Domowym sposobem robi się to przez
odłączenie akumulatora na dłuższy czas (w internetech piszą, że na
minimum 30 minut). Zrobiłem tak, następnie zrobiłem 20 km jazdy
testowej, dałem trochę po obrotach i wszystko gra i buczy. Ciekawe jest
to, że przed resetem ECU zapomniałem zresetować kody błędów i po resecie
ECU lampka CE po odpaleniu silnika natychmiast zgasła, ale kod błędu w
pamięci był.

Może komuś się przyda, w innych starych Oplach, ale pewnie i w tych
nowszych, zapewne jest podobnie.

Zabawne jest to, że tuż po wymianie zaworu, gdy pojawił mi się błąd, w
przypływie genialności pomyślałem, że warto byłoby zresetować ECU. Więc
odłączyłem aku. Z tym że na jakieś 30 sek, a nie 30 min. :-)

Data: 2019-12-19 18:59:58
Autor: Budzik
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
UĹźytkownik JDX jdx@onet.pl ...

Walniety - oczywiście, zwłaszcza jak ci sie zatrzyma w pozycji
otwartej. Ale zaslepiony? W jaki sposób miałby wpływać na spalanie?

W internetach coś pisali, że wtedy jest podawana bogatsza mieszanka
i jakiś sens to ma. W każdym razie IMO zaślepienie EGR bez
jednoczesnej zmiany softu/ustawień ECU nie jest dobrym pomysłem. A
chyba w większości wypadków nie da się wyłączyć EGR-a w sofcie.
Chociaż wyjątkiem są jakieś stare Astry, gdzie był jakiś design flaw
związany z EGR i Opel „po taniości” oferował update softu ECU, aby
ten zawór po prostu wyłączyć.

Ok, wiadomo ze zaslepianie musi być połaczone ze zmianą ecu i jak znam zycie to w kazdym sie da a juz zwłaszcza w takim starym.

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuń także "_")
DZIAŁ KADR PRZYPOMINA PRACOWNIKOM O BADANIACH OKRESOWYCH KRWI I KAŁU
W CELU USTALENIA CZY PRACOWNIK MA PRACĘ WE KRWI CZY W DUPIE

Data: 2019-12-19 07:53:04
Autor: Mirek Ptak
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
Hello!

Poniuchaj na forach Opla (autokącik np.) - na pewno się ktoś z dostępem do TECH2 znajdzie i Ci to zresetuje za przysłowiową flaszkę :)

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

Data: 2019-12-19 12:55:47
Autor: JDX
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
On 2019-12-19 07:53, Mirek Ptak wrote:
Hello!

Poniuchaj na forach Opla (autokącik np.) - na pewno się ktoś z dostępem
do TECH2 znajdzie i Ci to zresetuje za przysłowiową flaszkę :)
Coś tam czytałem i wychodzi na to, że Tech 2 to jest TO narzędzie. W
każdym razie ktoś zeznawał, że znajomek z ASO zrobił mu apdejt za 50 zł,
ktoś inny, że normalnie zapłacił 60 zł, a jeszcze ktoś, że 100 zł (w
innym ASO, w innym mieście).

A ja od wczoraj nie mogę dodzwonić się do ASO w Białymstoku. Czyżby Ople
tak się sypały? :-) A może ktoś wyświadczyłby mi przysługę i zadzwonił
pod 85 661 68 02 bądź 85 654 33 44 i powiedział czy jest sygnał? Bo ja
po wybraniu numeru z komórki Orange dostaję zapowiedź ,,przepraszamy, nie
możemy zrealizować tego połączenia, prosimy, spróbuj później".

Data: 2019-12-19 15:54:06
Autor: JDX
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
On 2019-12-18 12:02, przemek.jedrzejczak@gmail.com wrote:
koles podlaczal sie opcomem wiec raczej nie bylo tej opcji bo w koncu
pojechal do ASO, za 60 eur zrobiono update ecu i sukces
No to pięknie. Waśnie zadzwonili do mnie z TOP AUTO, ASO Opla w
Białymstoku. Update kosztuje 400 zł brutto. Czyżby ceny w Niemczech
poszły w górę czy po prostu gość chce mnie naciągnąć? Te 60 EUR to jest
chyba cena sprzed pięciu lat.

W każdym razie zadzwoniłem też do:
- Nexteam (Warszawa): 249 zł za podłączenie komputera + 249 zł za
aktualizację (jeśli będzie dostępna)
- Abexim (Warszawa): 280 zł za podłączenie komputera + 200 zł za
aktualizację (jeśli będzie dostępna)
- Jastrzębski (Siedlce): 350 zł (bardziej opłaca mi się Białystok bo mam
o połowę bliżej).

Data: 2019-12-19 16:34:00
Autor: JDX
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
On 2019-12-19 15:54, JDX wrote:
[...]
W każdym razie zadzwoniłem też do:
- Nexteam (Warszawa): 249 zł za podłączenie komputera + 249 zł za
aktualizację (jeśli będzie dostępna)
- Abexim (Warszawa): 280 zł za podłączenie komputera + 200 zł za
aktualizację (jeśli będzie dostępna)
- Jastrzębski (Siedlce): 350 zł (bardziej opłaca mi się Białystok bo mam
o połowę bliżej).

- Auto Żoliborz (Warszawa): 180 zł za podłączenie komputera + 200 zł za
aktualizację (jeśli będzie dostępna)

Data: 2019-12-18 19:17:11
Autor: kk
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
On 2019-12-18 11:49, JDX wrote:
Wymieniłem w sobotę na zawór marki TOPRAN 207 096 (oryginał to Pierburg
7.22875.13.0). Objawy są takie, że natychmiast zapala się lampka
samochodu z kluczem i ECU melduje ,,pending" P1405, a po ponownym
odpaleniu silnika zapala się lamka CE i ECU melduje potwierdzony
(logged) P1405. Coś tam poczytałem w sieci i podobne zachowanie może się
zdarzyć nawet w przypadku oryginalnych zaworów Pierburga
(https://www.ms-motorservice.com/en/technipedia/post/opelvauxhall-egr-valve/).
Z kolei tutaj
(https://www.ms-motorservice.com/en/technipedia/post/troubleshooting-in-exhaust-gas-recirculation-system-on-otto-and-diesel-engines-2/)
piszą, że ,,Whenever a new EGR valve is installed after a defect, and the
vehicle behaves as if the valve had not have been replaced at all, the
map data required for operation must first be "re-learnt". This is
achieved either in the course of a longer test drive or by using a
specific program option in the engine tester, e.g. "Basic settings"."
Wczoraj zrobiłem ,,longer test drive" 2x50 km i nic, CE jak się świeciło
tak i nadal się świeci. Dzisiaj byłem u elektryka w poszukiwaniu
,,specific program option in the engine tester". Najpierw podłączył się
interfejsem Boscha z WiFi z softem ESI[tronic] 2.0, a następnie jakimś
innym intefejsem (podobnym do mojego taniego chińskiego dongla) z softem
TEXA (zdaje się). I w obu przypadkach soft nie miał możliwości ,,resetu"
zaworu EGR. Z lektury sieci wiem, że w innych autach (np. Peugeot) coś
takiego bywa możliwe i elektryk też doskonale o tym wiedział. Test
wykonany za pomocą softu Boscha pokazuje że zawór działa, tzn. słychać
kłapanie elektromagnesu. Nie ma też typowych objawów uszkodzonego EGR
(kłopot z odpaleniem silnika, nierówna praca na wolnych obrotach,
szarpanie przy dodawaniu gazu przy ruszaniu bądź zmianie biegu). Więc
albo zawór działa dobrze pomimo zgłaszanego błędu albo (chyba) cały czas
jest całkowicie zamknięty.

Czy inne interfejsy/oprogramowanie (OP-COM?) mają możliwość ,,resetu" EGR
czy po prostu w tym ECU nie jest to możliwie? Reklamować zawór i brać
oryginał Pierburga (250 vs. 500 zł)?

Ale nie ma pewności, że winny jest zawór. Nie wiem jak tam dokładnie jest z funkcją reset i czy ona w ogóle do czegoś jest potrzebna, ale na OP-COM można sobie ten zawór przetestować. Jak było wcześniej?

Data: 2019-12-19 08:20:39
Autor: ToMasz
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
oryginał Pierburga (250 vs. 500 zł)?
w wątku piszecie o cenach części i aso. Napisz proszę co to za opel jaki rok, ile kosztuje

ToMasz

Data: 2019-12-19 12:44:35
Autor: JDX
Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]
On 2019-12-19 08:20, ToMasz wrote:
oryginał Pierburga (250 vs. 500 zł)?
w wątku piszecie o cenach części i aso. Napisz proszę co to za opel jaki
rok, ile kosztuje
Corsa C, 2001 rok, nie mam pojęcia ile kosztuje ,,książkowo". 2500 zł? W
każdym razie z pewnością nie opłaca się go sprzedawać, bo nadwozie jest
zdrowe, a motor w miarę zadbany (chociaż katowany bardzo krótkimi
dystansami, 170 kkm przebiegu). Jeszcze z 5 lat minimum spokojnie
pojeździ (czyli w moim przypadku teraz to jakieś 30-35 kkm).

Procedura wymiany EGR w silniku Z12XE (Opel) [DŁUGIE]

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona