Procesor

Data: 2018-03-04 14:31:42
Autor: TurboPascal
Procesor
W dniu 4 marca 2018 09:03:44 użytkownik Trybun napisał:
Co jest nie tak w moim kompie, co bym na nim nie robił zajętość procesora
nigdy nie przekracza 60%? System to XP a procek to 2rdzeniowy Pentium 3,2GHz.

Wytłumaczenie jest banalnie proste - wystarczy zajrzeć do wikipedii...

"Windows XP (nazwa kodowa Whistler) - wersja systemu operacyjnego Microsoft Windows z rodziny
Windows NT (oparty na jądrze NT) firmy Microsoft, wydana oficjalnie 25 października 2001 roku."

Pierwszy ogólnie dostępny procesor dwurdzeniowy, chociaż z protezą to:

"Pentium D - nazwa 64-bitowej serii mikroprocesorów firmy Intel po raz pierwszy zaprezentowanym w czasie
Intel Developer Forum na wiosnę 2005. Pentium D był pierwszym oficjalnie zaprezentowanym wielordzeniowym
procesorem przeznaczonym dla komputerów osobistych (nie dla serwerów)."

W 2001 roku nikt nie miał zielonego pojęcia, że za parę lat pojawią się procesory dwurdzeniowe...

Data: 2018-03-05 00:21:40
Autor: JaNus
Procesor
W dniu 2018-03-04 o 23:31, TurboPascal pisze:
W 2001 roku nikt nie miał zielonego pojęcia, że za parę lat pojawią się procesory dwurdzeniowe...

Nie wiem, czy jednak to "jakoś" przewidzieli (przesłanki były! Choćby w
postaci płyt wieloprocesorowych, oraz jednordzeniowców z HT-T), czy też
moje HT-T zadziałało dopiero z SP-3, ale na pewno W-XP był w stanie
obsłużyć wielowątkowość na tym HT-T, a w konsekwencji (raczej wielce
prawdopodobnej) i 2 rdzenie fizyczne. nie wiem, czy ponad 2...

Data: 2018-03-04 16:22:22
Autor: TurboPascal
Procesor
W dniu 5 marca 2018 00:21:42 użytkownik JaNus napisał:

Nie wiem, czy jednak to "jakoś" przewidzieli (przesłanki były!
Choćby w postaci płyt wieloprocesorowych oraz jednordzeniowców z HT)

Produkuje się i dobrze sprzedaje to, co jest aktualnie potrzebne użytkownikom, a nie to, co kiedyś prawdopodobnie być może komuś się do czegoś przyda... Bill Gates zapewne dobrze trzymał w ryzach swoich wizjonerów. Ostatnio w TV był świetny film o takim wizjonerze - niejakim Stevie Jobs'ie, którego aż trzeba było wywalić z firmy, aby uratować ją przed bankructwem. Aczkolwiek jak w firmie Apple wyczerpały się wszystkie wcześniejsze innowacje, ponownie go zatrudniono... My też przed laty mieliśmy takiego wizjonera - niejakiego Jacka Karpińskiego - którego zbudowany na TTL-ach i pamięci ferrytowej K-202 rzekomo o całe dziesięciolecia wyprzedzał... Cóż z tego, jak pewnie nie bardzo było wiadomo, do czego to można wykorzystać - do rakiety był za duży, za ciężki i za bardzo prądożerny. Dorobiono później do tego całą otoczkę o zabarwieniu politycznym - jak to K-202 komuś tam w czymś  przeszkadzał...

Data: 2018-03-05 02:09:10
Autor: JaNus
Procesor
W dniu 2018-03-05 o 01:22, TurboPascal pisze:
Produkuje się i dobrze sprzedaje to, co jest aktualnie potrzebne
użytkownikom, a nie to, co kiedyś prawdopodobnie być może komuś się
do czegoś przyda...

Co do zasady ogólnej to masz rację, ale w przypadku W-XP system musiał
przecież obsługiwać płyty wieloprocesorowe, i to nie dwu~, czy cztero,
bo już były superkomputery z kilkoma... setkami procków (może na
osobnych płytach, czy jakoś inaczej). I *jakiś* system do tego był
potrzebny. To MS miałby zachętę ekonomiczną, aby taki system stworzyć,
acz nie wiem, czy był to jak raz XP.

My też przed laty mieliśmy takiego wizjonera - niejakiego Jacka
Karpińskiego

Miałem okazję być na jego "ranczu", zamieniłem z nim kilka zdań (mało.
Trzymał nas na dystans). Wiem, że z tym jego hodowaniem świń, czy
baranów - to lekka przesada.

Data: 2018-03-05 12:04:39
Autor: Adam
Procesor
W dniu 2018-03-05 o 02:09, JaNus pisze:
[...]

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_xp-hardware/multi-core-processor-and-multiprocessor-limit-for/abd0a0ce-4ac2-484b-88cb-fbf93beb54e0

albo krócej:
http://tnij.at/244812

Zdarzało mi się wymieniać jednowątkowe procesory na HT lub DualCore. Z tego, co pamiętam, trzeba było w XP podmienić jądro, aby zauważyło wiele rdzeni/procesorów.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-03-05 12:07:43
Autor: Adam
Procesor
W dniu 2018-03-05 o 12:04, Adam pisze:
[...]

Coś znalazłem:

https://superuser.com/questions/84995/how-to-enable-multiple-processors-on-xp-sp-3

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2018-03-05 16:29:52
Autor: JaNus
Procesor
W dniu 2018-03-05 o 12:07, Adam pisze:

[...]

Brawo, to powinno koledze Trybunowi pomóc!

  Acz jeśli aplikacja jest napisana "jednotorowo", i nie umie korzystać z
  HT-T, ani maszyn wielo(procesor/rdzen)iowych, to jedyny uzysk będzie na
tym, że pozostałe moce przerobowe będą angażowane dla obsługi innych
wątków.

Data: 2018-03-05 15:53:54
Autor: m4rkiz
Procesor
On 2018-03-04 23:31, TurboPascal wrote:
W 2001 roku nikt nie miał zielonego pojęcia, że za parę lat pojawią się procesory dwurdzeniowe...

ale przeciez wychodzily service packi i poprawki, wielordzeniowosc xp obslugiwal i obsluguje bez zadnych problemow, dopiero przy zmianie na wiele procesorow bylo trzeba kombinowac

Procesor