Prof. Andriej Zubow - KGB i nowy faszyzm

Data: 2014-05-11 14:05:58
Autor: jr
Prof. Andriej Zubow - KGB i nowy faszyzm
Śledczy KGB wielokrotnie przychodzili do ojca i prosili o zgodę na przesłuchanie
mnie. Ojciec nigdy się nie zgodził. Odpowiadał: „Sam z nim porozmawiam" i nigdy
tego nie robił. Za to powtarzał mi: „Andriej, ze wszystkiego na świecie
najbardziej unikaj KGB. Nigdy nie nawiązuj z nimi żadnych kontaktów!". Chociaż
był wojskowym. Tak zostałem wychowany: komunizm to straszliwe nieszczęście
Rosji.

Obecny reżim składa się z generałów i oficerów KGB. Ich sposób pojmowania świata
polega na tym, że szukają w nim wrogów – nawet pracownicy służb specjalnych w
krajach demokratycznych funkcjonują tak samo. Ale to, co dobre dla służb
specjalnych, jest niewłaściwe dla zarządzania państwem. Politycy powinni szukać
sojuszników – to kompletnie inna logika działania.
Z kolei kompleks „wszędzie dookoła wrogowie" jest charakterystyczny dla ZSRR,
przedrewolucyjna Rosja go nie znała. „Oblężona twierdza" to kominternowski
wymysł. Tradycję Kominternu kontynuowano w czasie zimnej wojny. A teraz ten
idiotyzm jest narzucany naszym obywatelom.
Prezydenci Jelcyn czy Gorbaczow – byli członkowie sowieckiej elity, ale nie KGB,
lecz partyjnej – nie mieli takich psychologicznych problemów. Taka wizja jest
narzucona właśnie przez Putina i jego otoczenie. Oni sami nie rozumieją, że
swoje zawodowe nawyki przerabiają na politykę państwową. Narzucają to narodowi,
który ze swej strony przywykł podobnie myśleć.

W drugiej połowie lat 70. najbardziej przewidujący politycy sowieckiego reżimu
stwierdzili, że ideologia sowiecka jest już martwa, a ludzie w nią nie wierzą.
Wtedy właśnie, w głębi KGB zaczęto opracowywać pewien zbiór idei dotyczących
przekształcenia państwa
z komunistycznego w nacjonalistyczne. Nie wiem, czy KGB
proponowało przywrócenie własności prywatnej. Ale rosyjski nacjonalizm na pewno
miał się stać główną ideologią. Nie zapominajmy, że Putin wyrósł w andropowskim
KGB. Bez wątpienia zna te wszystkie projekty, właśnie szef KGB Jurij Andropow
był ich głównym ideologiem. Możliwe, że teraz próbują wprowadzić je w życie,
powiedzmy, w nowej redakcji.
Rosja to nie tylko Putin. Myślę, że wielu ludziom w rządzącej elicie ten
odgrzewany projekt nacjonalistyczny nie jest do niczego potrzebny. W ciÄ…gu
ostatniego ćwierć wieku ci ludzie nic innego nie robili, tylko tworzyli sobie
warunki wygodnego życia na Zachodzie. Zupełnie nie są zainteresowani porzuceniem
go i ograniczeniem się Rosją, może jeszcze Chinami i Koreą Północną. Mieliby
pogrzebać 30 lat swego życia i znów jeździć na wakacje na Krym? By uczynić ten
projekt popularnym, Putin musiałby wprowadzić represje przeciw rządzącej elicie,
porównywalne z tymi, jakie stosował Stalin od czasu procesu „ośrodka
trockistowskiego" po wielki terror. Na to nie pójdzie, ale nie ma też
odpowiednich instytucji. Raczej więc elita wykończy Putina. Nie wiem, kiedy to
się stanie, ale chyba dość szybko.

ze strony:
http://www.rp.pl/artykul/107684,1108548-Putin-nie-wraca-do-ZSRR.html

Prof. Andriej Zubow - KGB i nowy faszyzm