Prof. Markowski: W normalnych krajach można by myśleć o delegalizacji PiS.

Data: 2011-04-15 18:28:47
Autor: Przemysław W
Prof. Markowski: W normalnych krajach można by myśleć o delegalizacji PiS.
- W normalnych krajach agendy rządowe za okrzyki typu "Tusk zdrajca, pachołek Moskwy" mogłyby zacząć podejmować jakieś kroki, czy partii antysystemowej nie zdelegalizować. To, co robi Jarosław Kaczyński, pokazuje części elektoratu i innym, że każde oszczerstwo wobec demokratycznie wybranych polityków jest dozwolone, że wszystko można i tak rząd w nich nie uderzy - mówi prof. Radosław Markowskim politolog, w rozmowie Joanną Miziołek.

Platforma traci poparcie. Według TNS OBOP chce na nią głosować 39 proc. wyborców. W sondażu GfK Polonia na PO zamierza głosować 50 proc. badanych. Jak się Panu podoba często używane przez komentatorów stwierdzenie dla spadających notowań PO: równia pochyła.
Warto na to spojrzeć z perspektywy. O tej równej pochyłej mówi się od około pół roku. Co tydzień, dwa ktoś wyskakuje, a zwłaszcza Homo Homini z jakimś badaniem, że poparcie dla Platformy ciągle spada, spada i spada. Później się zagląda znów w badania i np. to dla "Gazety Wyborczej" pokazuje, że jest 12 proc. różnicy miedzy PO a PiS.

Nie warto przejmować się sondażami? Jednak one pokazują preferencje wyborcze, ludzie podczas badań deklarują, na kogo oddadzą głos.

Są dwie istotne rzeczy. Warto jest, by instytucje publiczne zlecały badania firmom o uznanej renomie, będącym członkami profesjonalnych stowarzyszeń, posiadających należne certyfikaty jakości. Jest takich kilka w Polsce. Homo Homini pokazuje od dawna, że PO i PiS idą łeb w łeb. Inne firmy zaś, że jest kilkunasto-, lub nawet 20-procentowa różnica między tymi partiami. Straciłem już wiele energii - i część siwych włosów jest na głowie u mnie od tego - by firmy badające opinie publiczną stosowały należytą metodologię, ale na próżno... Nadal obowiązuje doraźność, a czasami bezmyślność. Istnieją metody badań, których stosowanie przybliża do rzeczywistości.

Wróćmy jednak do ostatnich dwóch sondaży, które wskazują na tak duże zachwiania.
Trzeba być wyjątkowo źle przygotowanym zawodowo, np. dyrektorem firmy badania opinii publicznej, żeby w dniach 7-11 kwietnia robić jakiekolwiek badania na temat preferencji partyjnych, choć można wtedy robić badania na temat samej katastrofy czy emocji z tym związanych. Ktokolwiek to finansuje, wyrzuca w błoto pieniądze. Jeśli ktoś chciał wygłosić komunikat, który brzmiał: preferencje partyjne w momencie głębokiej żałoby albo zawieruchy pod pałacem to zanotował to. Tylko co z tego? Wystarczy się cofnąć pół roku i przejrzeć badania poparcia dla partii politycznej i można zauważyć, że są drobne wahania dla partii, ale jak mieliśmy system, w którym zawsze wygrywa PO, a drugą partią jest PiS oraz mamy dwie nieco mniejsze partie, przy czym ta mniejsza albo przekracza próg wejścia do parlamentu, albo nie... i tak jest od bardzo długiego czasu.

Platformie trochę spada, PiS trochę rośnie, ale to nie są żadne istotne różnice. To, co się dzieje w tej chwili, to jest zasługa sprytu politycznego Jarosława Kaczyńskiego, którego mu nie brakuje. Wydaje się, że prezes PiS zrozumiał, że nikogo więcej poza tymi 3-4 milionami nie przyciągnie do siebie. A wybory wygrywa się nie liczbami, ale procentami. Jedyne co Jarosław Kaczyński może zrobić, by wygrać wybory, to stworzyć taki nastrój w Polsce, w którym część elektoratu Platformy powie, że ma dosyć Tuska i jego nieporadnych rządów, bo np. uważa, że pora, by tę partię, czyli PiS, zdelegalizować za oszczerstwa i za taki stosunek do demokratycznie wybranego prezydenta.

http://www.polskatimes.pl/opinie/wywiady/392550,prof-markowski-w-normalnych-krajach-mozna-by-myslec-o,id,t.html

Przemek

--

"Przemawiając w rocznicę katastrofy smoleńskiej, prezes PiS Jarosław Kaczyński wsparł insynuację poezją Zbigniewa Herberta. Zacytował słowa o zdradzonych o świcie, ale przezornie nie wspomniał o następnym wersie "Strzeż się jednak dumy niepotrzebnej, oglądaj w lustrze swą błazeńską twarz".

Data: 2011-04-15 16:38:13
Autor: obserwaror
Przemysław W <Brońmy RP przed pisem@...pl> napisał(a):
- W normalnych krajach agendy rządowe za okrzyki typu "Tusk zdrajca, pachołek Moskwy" mogłyby zacząć podejmować jakieś kroki, czy partii antysystemowej nie zdelegalizować.

za prawde chce delegalizowac, kundel prosowiecki?

Data: 2011-04-15 19:56:43
Autor: pluton
> [...]
> antysystemowej nie zdelegalizować.

za prawde chce delegalizowac, kundel prosowiecki?

za klamstwa chce delegalizowac, kundlu prosowiecki.

Nullification

Data: 2011-04-15 19:53:39
Autor: u2
Prof. Markowski: W normalnych krajach można by myśleć o delegalizacji PiS.
W dniu 2011-04-15 19:56, pluton pisze:
- W normalnych krajach agendy rzÂądowe za okrzyki typu "Tusk zdrajca,
pacho³ek Moskwy" mog³yby zacz¹Ì podejmowaÌ jakieœ kroki, czy partii
antysystemowej nie zdelegalizowaĂŚ.

za prawde chce delegalizowac, kundel prosowiecki?

za klamstwa chce delegalizowac, kundlu prosowiecki.

Przeciez Pan Premier Tusk wysluguje sie wszystkim dookola tylko nie
sluzy Polakom, bo Tusk po kaszubsku znaczy to co znaczy.

Data: 2011-04-15 20:25:21
Autor: raff

"pluton" <zielonadupax@gazeta.pl> wrote in message news:ioa0jt$sej$1inews.gazeta.pl...
> [...]
> antysystemowej nie zdelegalizować.

za prawde chce delegalizowac, kundel prosowiecki?

za klamstwa chce delegalizowac, kundlu prosowiecki.

A prosze bardzo. Jeszcze wprowadzcie godzine policyjna i rozganiajcie palami.

Wy Komuchy, jak sie okazuje z waszymi przyjaciolmi z bylej opozycji, macie to dobrze opracowane. Ciagnie wilka do lasu, hehe.

R.

Data: 2011-04-15 18:30:22
Autor: obserwator
raff <patagonia2389@onet.pl> napisał(a):

[...]

teraz dokladnie widac, co to byla za opozycja z Bolkiem na czele.

Data: 2011-04-15 20:31:23
Autor: u2
W dniu 2011-04-15 20:30,  obserwator pisze:
> [...]
> macie to dobrze opracowane. Ciagnie wilka do lasu, hehe.
teraz dokladnie widac, co to byla za opozycja z Bolkiem na czele.

Bolek byl tylko narzedziem.

Data: 2011-04-16 08:56:14
Autor: cirrus
Użytkownik " obserwaror" <fajny.d.arzbor.SKASUJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:io9s9l$ep0$1inews.gazeta.pl...
[...]

Bo to sowiecka Prawda.

--
stevep

Prof. Markowski: W normalnych krajach można by myśleć o delegalizacji PiS.