Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Prof. Rybiński: "Ustępujący rząd Rudego zadłużył Polskę bardziej niż Gierek. Rządy Platformy Obywatelskiej wpędziły Polskę w scenariusz Grecji

Data: 2015-07-07 01:18:44
Autor: muto2100
Data: 2015-07-07 01:41:49
Autor: mcmlxxi.xi.xi
Prof. Rybiński: "Ustępujący rząd Rudego zadłużył Polskę bardziej niż Gierek. Rządy Platformy Obywatelskiej wpędziły Polskę w scenariusz Grecji
W dniu wtorek, 7 lipca 2015 10:18:44 UTC+2 użytkownik muto2100 napisał:
http://wpolityce.pl/gospodarka/258391-prof-rybinski-ustepujacy-rzad-zadluzyl-polske-bardziej-niz-gierek-rzady-platformy-obywatelskiej-wpedzily-polske-w-scenariusz-grecji-nasz-wywiad

Proponuję PO wyborach scenariusz islandzko-grecki.

Data: 2015-07-07 19:31:10
Autor: Anatol
W dniu 2015-07-07 o 10:41, mcmlxxi.xi.xi@gmail.com pisze:
[...]

Skomentowałem to tak :

Gierek zwiększył dług zagraniczny z bodaj 5% PKB na koniec Gomułki do 42% PKB w 1980. Był jeszcze dług krajowy w postaci  "pożyczonych" oszczędności dewizowych obywateli,  wkładów na książeczkach mieszkaniowych oraz przedpłat samochodowych. Istniał także dług w postaci emisji biletów NBP bez pokrycia w towarach i usługach nazywany "niezinstytucjonalizowanym długiem publicznym" .

Całkowity dług publiczny w ciągu 8 lat PO wzrósł z 45% PKB do  50% PKB (łącznie ze wszystkimi samorządami, które niekoniecznie są PO) czyli znacznie mniej niż za Gierka sam dług zagraniczny. Jeżeli mamy doliczać redukcję OFE do długu PO to dla Gierka analogicznie powinny być doliczone wkłady dewizowe obywateli które za PRL nigdy nie zostały zwrócone.

Należy pamiętać że NBP ma ponadto rezerwy dewizowe o wartości 104 mld USD (w 1980 było 0 mld).

Anatol

Data: 2015-07-07 11:59:27
Autor: Wiesiaczek
W dniu wtorek, 7 lipca 2015 19:31:13 UTC+2 użytkownik Anatol napisał:

> [...]

Należy pamiętać że NBP ma ponadto rezerwy dewizowe o wartości 104 mld USD (w 1980 było 0 mld).

Anatolu! Dług zagraniczny Gierka to ok. 24 mld. dolarów i ni chuja nie zrobisz z tego więcej!
Nie licz w żadnym PKB, bo to jet wskaźnik dla niepełnosprawnych na umyśle, licz w gotówce.

Jakie oszczędności dewizowe pożyczał? Jeśli chciałeś poodjąć swoje oszczędności dewizowe, to były do dyspozycji w banku i to bez zamawiania tydzień wcześniej, jak to się teraz dzieje. Jakie przedpłąty? Jakie ksiązeczki?

Napisz lepiej, jak obecnie nas rypią na emeryturach, OFE i innych szwindlach.

--
Wiesiaczek (dziś z Point Noire, Kongo - Afryka Środkowa)

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

Data: 2015-07-07 21:36:58
Autor: the_foe
W dniu 2015-07-07 o 20:59, Wiesiaczek pisze:
Anatolu! Dług zagraniczny Gierka to ok. 24 mld. dolarów i ni chuja nie zrobisz z tego więcej!

I gdyby jakis frajer pozyczył nam to po cenie 0% powyżej inflacji to na dziś jest to 74 mld USD, czyli 300 mld pln. Jak zapewnie wiesz nikt nie pozycza kasy by tylko płacono za inflację wiec ta kasa byłaby wieksza. O wiele wieksza. Wyprzedzając Twoje idiotyzmy, to oczywiscie nie jest tak ze te długi zostałe spłacone. Zostały przerolowane inaczej mówiąc zmieniły wierzyciela.

--
@foe_pl

Data: 2015-07-07 22:01:45
Autor: Anatol
[...]

Odniosłem się do Rybińskiego, który porównuje przyrost długu do PKB i najwyraźniej ma pojęcie o czym mówi (w przypadku długów Gierka).

Jeżeli mamy porównywać tylko nominały to pensja wynosiła wówczas 20 USD wg kursu wolnorynkowego lub jakieś 100 USD wg kursu NBP. PKB wynosił zaledwie 57 mld USD.

Jakie oszczędności dewizowe pożyczał? Jeśli chciałeś poodjąć swoje oszczędności dewizowe, to były do dyspozycji w banku i to bez zamawiania tydzień wcześniej, jak to się teraz dzieje.

A niby gdzie te dewizowe oszczędności banki Pekao i Handlowy lokowały ? Pożyczały państwu, bo te 1%-2% odsetek dla obywateli to było mniej niż 10%-20% płacone w 1980 kredytodawcom zagranicznym.

5 mld USD tych depozytów dewizowych w tych bankach zostało po 1989 dopisane do długu publicznego 3 RP.

Jakie przedpłaty? Jakie ksiązeczki?

Niezrealizowane w PRL wkłady na książeczkach mieszkaniowych  - po 1989 budżet dopłacił do premii waloryzacyjnych ponad 20 mld PLN - dopisane w praktyce do długu publicznego 3 RP.

Przedpłaty na samochody: płaciło się z góry całą kwotę za nowy samochód na który się potem czekało kilka lat - za Gierka 2-4 lata, a przy odbiorze trzeba było dopłacić nawet kilkadziesiąt % różnicy w cenie która wzrosła w tym czasie.

Napisz lepiej, jak obecnie nas rypią na emeryturach, OFE i innych szwindlach.

W PRL rypali bardziej (np. do 1978 rolnicy nie mieli emerytur jeżeli przekazali gospodarstwo rodzinie a nie państwu), a dodatkowo ludzie żyli z 10 lat krócej przy wieku emerytalnym dla mężczyzn 65 lat.

Ponadto rypano wszystkich na biletach NBP bez pokrycia.

Anatol

Data: 2015-07-07 21:29:05
Autor: the_foe
W dniu 2015-07-07 o 19:31, Anatol pisze:
[...]

dolicz jeszcze te długi które spłacano inflacją. Nawisy nie wziely sie z powietrza. Wyjdzie, ze za PRL sredni deficyt budzetowy był coś kolo 1/3 PKB. Rok w rok. Formalnie wszytko się bilansowano, bo emitowano tyle pieniedzy ile ludziom trzeba było wyplacać.

--
@foe_pl

Data: 2015-07-07 21:24:46
Autor: the_foe
W dniu 2015-07-07 o 10:18, muto2100 pisze:
http://wpolityce.pl/gospodarka/258391-prof-rybinski-ustepujacy-rzad-zadluzyl-polske-bardziej-niz-gierek-rzady-platformy-obywatelskiej-wpedzily-polske-w-scenariusz-grecji-nasz-wywiad

bzdury gada ten "profesor". Maniakalne tytułowanie nie-profesorów tym tytułem od razu demaskuje pisowskiego "eksperta". A powtarzanie tekstów z idiotycznych memów demaskuje jego "kompetencje". Nie chce widzieć, lub nie wie co to jest, bilansu handlowego. Tam widać skąd się wziął dług Grecji. Grecja rok w rok była pod kreską 20-40 mld €. Kiedy 2x wieksza Polska gospodarka 2-4mld € Mówienie o tym, ze Grecki dług to 10% a reszta to banksterskie machlojki to jakieś idiotyzmy dla dzieci neostrady a nie dla poważnych ludzi.
http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=tet00011&plugin=1

To jest ten sam schemat jak w przyapdku długów Gierka. Poszło hasło, ze zostały spłacone. No tak, ale kolejnymi kredytami. Obecnie dług PRL to wciąż 50% długu publicznego który został po prostu wrolowany.

--
@foe_pl