Profesor, którego rząd ucisza ws. koronawirusa: "Jak ktoś nie ma argumentów, zaczyna terroryzować"

Data: 2020-04-03 06:03:02
Autor: Bruno Brunowski
Profesor, którego rząd ucisza ws. koronawirusa: "Jak ktoś nie ma argumentów, zaczyna terroryzować"
"- Jeśli chwalę rząd to dobrze, jeśli ganię pewne posunięcia czy brak przygotowania - to już powinienem milczeć. To realsocjalizm. Jest takie powiedzenie: "Szczerość rodzi nienawiść, ustępliwość przyjaciół". Jak ktoś nie ma argumentów, to zaczyna innych terroryzować. Robiła to władza za komuny. Nigdy nie spodziewałem się, że po 30 latach to wróci - mówi nam profesor Krzysztof Simon, ordynator jednego z oddziałów zakaźnych Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. J. Gromkowskiego we Wrocławiu, który dostał pisemny zakaz wypowiadania się w mediach.

 - Wypowiada się pan profesor dziś jako wojewódzki konsultant w dziedzinie chorób zakaźnych, czy kierownik kliniki chorób zakaźnych?

Profesor Krzysztof Simon: - Wypowiadam się jako kierownik kliniki i ordynator I oddziału chorób zakaźnych wrocławskiego szpitala. Nie będę zabierał głosu jako konsultant.

 - Ministerstwo wydało pisemny zakaz.

Nie tylko ja dostałem taki zakaz, ale wielu konsultantów wojewódzkich. Taki kraj i tak dziwne rzeczy się dzieją. Nie rozumiem, dlaczego część społeczeństwa to akceptuje.

 - Ale nie zamierza pan profesor milczeć na temat stanu służby zdrowia podczas pandemii koronawirusa?

Nie zamierzam, a zakaz uważam za oburzający i niemoralny.

 - Wielu lekarzy twierdzi, że ten zakaz narusza ich konstytucyjne prawa.

Naturalnie. Z mojego punktu widzenia w tym kraju jest jeszcze jakaś swoboda obywatelska, tylko z różnych powodów się ją ogranicza. Każdy odpowiada za swoje czyny i słowa.

Jeśli któryś z konsultantów wojewódzkich szkalowałby kogoś, opowiadał nieprawdę, to rozumiem, że powinien ponieść za to odpowiedzialność. Ale wiceminister Szczurek nie ma prawa zabraniać, czy nakazywać mi czegokolwiek.

Odpowiadam za swoje słowa. Jeśli chwalę rząd to dobrze, jeśli ganię pewne posunięcia czy brak przygotowania - to już powinienem milczeć. To realsocjalizm.

[...]

 - Minister Łukasz Szumowski tłumaczył, że wprowadzono zakaz wypowiedzi konsultantów wojewódzkich, żeby nie siać paniki.

Myślę, że minister Szumowski to za inteligentny człowiek, żeby coś takiego mówić. Zgodnie z konstytucją każdy ma prawo wypowiadać się na każdy temat. I to jest też moje prawo.

Nie dalej jak tydzień temu głośno było o położnej z Nowego Targu, którą zwolniono dyscyplinarnie za post na Facebooku, w którym napisała o braku masek.

Słyszałem o tej sprawie. Ale nie znam ani dyrektora szpitala, ani położnej, dlatego nie mogę się na ten temat wypowiadać.

- Dlaczego rząd za wszelką cenę chce zamknąć lekarzom usta?

Dlatego, że konsultanci mają ogromne doświadczenie i wiedzę na temat stanu przygotowań czy istniejących niedoborów, ale też i na temat poprawy.

 - A jest poprawa?

Tak, w niektórych oddziałach zakaźnych mamy poprawę: lepsze zaopatrzenie w środki. Sprzęt napływa, choć cały czas jesteśmy na granicy. Mnie też znajomi przywieźli wydrukowane tarcze, szyldy osłaniające twarz. Doniosłem tych kilkadziesiąt sztuk, które w kilka dni zużyjemy, ale to pomaga przetrwać.

Radzimy sobie, ale to dzięki działalności lokalnych urzędów: wojewody, marszałka, dyrektorów szpitali. Pomaga nam też wielu życzliwych ludzi: przywożą maski, wspierają.

Natomiast, jak czytam o brakach podstawowych środków w szpitalach w całej Polsce, to jest to przerażające."
https://natemat.pl/304397,prof-krzysztof-simon-z-zakazem-wypowiedzi-rozmowa

Warto się zapoznać także z resztą wywiadu.

--
Bruno

Profesor, którego rząd ucisza ws. koronawirusa: "Jak ktoś nie ma argumentów, zaczyna terroryzować"