Profile Peyret 16% - geometria ?

Data: 2009-05-17 21:37:50
Autor: Tomasz_XX
Profile Peyret 16% - geometria ?
Witam,]
przeszukałem już parę dużych baz profili ale nie mogę się doszukac geometrii profilu Peyret 16 %, który był użyty na szybowcu ABC.
Docelowo chodzi mi o profil użyty na szybowcu Wrona - mam kształt żebra ale nie mam typu profilu.

Także może pomożecie :-)

Tomek

Data: 2009-05-18 12:27:59
Autor: PL(N)umber_One
Profile Peyret 16% - geometria ?
Witam
Niewiele pomogę, ale jeżeli bardzo Ci zależy. Louis Peyret (zapewne o tego Peyreta chodzi), pracował w znanej wtwórni, Morane Salunier. Szukał bym tym tropem.
PP

Data: 2009-05-18 18:19:55
Autor: stabillo

Użytkownik "Tomasz_XX" <tom_xx@op.pl> napisał w wiadomości news:gupp23$kd4$1news.onet.pl...
Witam,]
przeszukałem już parę dużych baz profili ale nie mogę się doszukac geometrii profilu Peyret 16 %, który był użyty na szybowcu ABC.

nie daje glowy ale w programi " Profili " , powinien byc, baza profili jest tam na prawde potezna. Wygooglaj sobie, werjsa okrojona jest za free.
 16%, to jakit o ma opor :) ???

Data: 2009-05-18 23:32:04
Autor: Tomasz_XX
Profile Peyret 16% - geometria ?
Ok, dziękuję i  zaraz będę szukał.
Pod tym linkiem jest mnóstwo polskich szybowców, aż miło.
http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pis3.htm

Cz/Cx ABC-ka była taka sobie.
A jak zdobędę biegunową tego profilu to przeliczę na płat i zapodam.

Data: 2009-05-19 10:08:27
Autor: JasiekS
[...]

Biorąc pod uwagę kraj i epokę stawiałbym na Göttingen (profile Go-xxx)
albo IAW (Instytut Aerodynamiczny w Warszawie). Jeśli masz kształt żebra
to możesz z grubsza dopasować profil.

1. Wyznacz szkieletową (w pierwszym podejściu średnia arytmetyczna
rzędnych powierzchni górnej i dolnej powierzchni) i zmierz jej
charakterystyczne wielkości - strzałkę i jej położenia od noska.
2. Określ maksymalną grubość profilu i położenie maksymalnej grubości od
noska.
3. Mając wstępnie wybraną rodzinę profili dopasuj najbliższy pod
względem powyższych czterech wielkości charakterystycznych. W niektórych
atlasach profili (OIDP np. u Riegelsa) są zestawienia ułatwiające taki
dobór.
4. Wykreśl znaleziony profil i porównaj z wyjściowym. Oceń zgodność wg
TWOICH kryteriów (szukanie ideału nie ma sensu; jest od metra profili
identycznych z techniczną dokładnością) i ewentualnie powtórz pkt. 3.

--
JasiekS

Data: 2009-05-19 20:13:29
Autor: Tomasz_XX
Profile Peyret 16% - geometria ?
Wstawiam link do zdjęcia żeberka Wrony
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/715c07963aa30ddc.html
wspólnymi siłami może coś uradzimy :-)

Tomek

Data: 2009-05-19 20:15:49
Autor: Tomasz_XX
Profile Peyret 16% - geometria ?
Dodam, że cięciwa skrzydła wynosiła 1.5 m a krawędź spływu jest podniesiona o 10 mm
T.

Data: 2009-05-20 16:44:14
Autor: JasiekS
[...]

Podeślij lepszy rysunek albo (lepiej) dane numeryczne. Profil
płasko-wypukły z podniesionym spływem podobny do Clark Y-H, ale ma
większą grubość (~14% w porównaniu do 11.9% Clarka) i mniejsze
podniesienie spływu (odpowiednio: ~0.7% i 2.05%).

--
JasiekS

Data: 2009-05-21 08:40:56
Autor:

Użytkownik "JasiekS" <jasieks.no.spam@please.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gv14rs$cvb$1news.onet.pl...

[...]

Szkoliłem się na ABC-aku w 1957 r. w Ligocie Dolnej i pamiętam że miał profil samostateczny, to znaczy nie dawał się przeciągnąć. Z boku profil przypominał litere S, krawędź spływu byla podniesiona. Rzeczywiście przeciągnięty ABC opadał jak liść, byłem tego świadkiem.

Data: 2009-05-21 14:54:52
Autor: Tomek
Profile Peyret 16% - geometria ?
Wysłałem tobie mailem dane profilu. Ten ma rzeczywiście 14%
Tomek

Data: 2009-05-23 00:37:26
Autor: Tomasz_XX
Profile Peyret 16% - geometria ?
Gdyby nie podniesiona krawędź spływu to wychodzi mi wstępnie  NACA 6314 lub NACA 66214

Tomek

Data: 2009-05-23 19:35:30
Autor: JasiekS

Użytkownik "Tomasz_XX" <tom_xx@op.pl> napisał w wiadomości news:gv79f1$bco$1news.onet.pl...
Gdyby nie podniesiona krawędź spływu to wychodzi mi wstępnie  NACA 6314 lub NACA 66214

Raczej nie sądzę. Ten pierwszy jest wklęsło-wypukły, ten drugi dwuwypukły. Żaden nie ma płaskiej dolnej powierzchni. Znalazłem kilka lepiej pasujących, ale to nadal nie to. Problemem jest podniesienie krawędzi spływu - trochę małe jak na profil samostateczny.

Płaską (albo prawie płaską) dolną powierzchnię mają Clark Y,  Clark Y-H (jak już pisałem, ma nawet podniesiony spływ), Rhode St Genese 34, Dayton-Wright 6, N-10, N-22, kilka Go, itd. Na razie nie udało mi się dopasować.

Przy okazji chciałbym podać ciekawy adres, pomocny przy poszukiwaniach:
http://worldofkrauss.com/
Strona zatytułowana 'Airfoil Investigation Database' ma interfejs pozwalający odszukanie profilu na podstawie kilku parametrów geometrycznych. Po najechaniu myszką na nazwę profilu wyświetla się podgląd. Można porównywać 2 profile. Prawdopodobnie korzystają ze znanej bazy http://www.ae.uiuc.edu/m-selig/ads.html. Uwaga! W danych geometrycznych zdarzają się grube błedy ('wyskakujące' punkty), ale łatwo je wyłapać.

--
JasiekS

Data: 2009-05-23 22:58:52
Autor: Tomasz_XX
Profile Peyret 16% - geometria ?
Witam,
napisałem wstępnie, bo użyłem wzorów służących do nadawania nazw profilom NACA cztero i pięciocyfrowych
które miałem na  mechanice lotu np. posiadanej geometrii.
Strzałka ugięcia wyszła mi 61 mm - czyli 6% w odległości 506mm od noska, położenie max wartości strzałki  0,34c -
grubość 14 % co dało mi NACA 6314

Tą stronę którą podajesz, znalazłem i ja wczoraj.
Bardzo ładanie zrobiona.
Wczoraj ja też wstępnie przeszukałem ją i np. nie znalazłem np. profilu G365 -  z szybowca CWJ i G378 z szybowca Salamandra. Szukamy dalej

Jak rozumiem geometria do Ciebie dotarła ?
Tomek
Patrzyłem na G 623 i G 530

Data: 2009-05-24 11:13:43
Autor: JasiekS

Użytkownik "Tomasz_XX" <tom_xx@op.pl> napisał w wiadomości news:gv9o27$17v$1news.onet.pl...

[...]

Go-365 jest na portalu  http://www.ae.uiuc.edu/m-selig/ads.html (szukaj Goe 365).

Jak rozumiem geometria do Ciebie dotarła ?

Tak. Według niej profil Wrony ma grubość 13.87% na 30% cięciwy i strzałkę szkieletowej ~7% również na 30% cięciwy. Ze szkieletową mam pewien zgryz, ponieważ dla profili płasko-wypukłych cięciwa profilu pokrywa się z jego dolną powierzchnią, tj. nie łączy noska i spływu. Efektywnie strzałka szkieletowej wynosi jakieś 3-3.5%.

--
JasiekS

Data: 2009-05-24 23:20:16
Autor: Tomasz_XX
Profile Peyret 16% - geometria ?
Po długich bojach najbardziej podobny jest Dayton Wright 6, Clark YH a NACA 4415 jest z tego najlepszy do zastosowania z/w na łatwe krycie płótnem. Taki profil jest na Gapie. Poza tym ma dobre charakterystyki aerodynamiczne dla tego celu.