Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Data: 2009-10-27 19:57:40
Autor: Jaroslaw Berezowski
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi
Za wiadomoscia z komplementarnej grupy:

http://motoryzacja.wnp.pl/program-uspokojenia-ruchu-wejdzie-na-polskie-
drogi,92403_1_0_0.html

*************

Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Największym zagrożeniem dla ruchu drogowego w Polsce jest nadmierna prędkość pojazdów, która jest przyczyną 31% wypadków śmiertelnych i każdego roku kosztuje życie ponad 1 600 osób. W miastach zbyt szybko jeździ 85% pojazdów, lecz najgorsza sytuacja panuje na odcinkach dróg przechodzących przez niewielkie miejscowości, gdzie 94% kierowców przekracza dozwoloną prędkość, pisze resort infrastruktury, który reagując na taki stan rzeczy szykuje Program Uspokojenia Ruchu.
[...]

Choć kierowcy bez wątpienia mają na ten temat odmienne zdanie, pomysłodawcy programu twierdzą, że istotną przyczyną krytycznego stanu rzeczy jest ukształtowanie dróg i organizacja ruchu, które sprzyjają zbyt szybkiej jeździe. Program Uspokojenia Ruchu ma obowiązywać w latach 2010-2014. Będzie realizowany na drogach samorządowych w obszarze zabudowanym - w miastach, miejscowościach i na obszarach wiejskich. Głównym celem Programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszanie uciążliwości transportu poprzez zapewnienie bezpiecznej prędkości pojazdów oraz rozpropagowanie pośród samorządów wiedzy i dobrych praktyk z zakresu uspokojenia ruchu.

Program Uspokojenia Ruchu będzie obejmował zestaw komplementarnych działań:
- opracowanie przewodnika do uspokojenia ruchu;
- inwestycje: zadania uspokojenia ruchu wdrażane przez samorządy i częściowo finansowane z kredytu EBI;
- pomoc techniczna: szkolenia z uspokojenia ruchu dla wszystkich zarządców dróg oraz zarządzanie Programem.

Przewodnik do uspokajania ruchu jest poddawany konsultacjom społecznym. Zadania inwestycyjne będą obejmować przebudowę i modernizację odcinków dróg
samorządowych na obszarze zabudowanym w celu zapewnienia bezpiecznej prędkości ruchu pojazdów oraz zmniejszenia uciążliwości Transportu poprzez
wdrożenie środków uspokojenia ruchu. Ocenia się, że dzięki realizacji Programu można ocalić od śmierci 500 osób, a prawie 6 000 kolejnych uchronić przed ciężkimi obrażeniami ciała.

W odróżnieniu od przebudowy miejsc niebezpiecznych, która dotyczy tylko tych odcinków dróg, gdzie poprzednio koncentrowały się wypadki, uspokojenie ruchu jest działaniem profilaktycznym i kompleksowym. Wprowadza się je na całym obszarze, gdzie występuje problem nadmiernej prędkości i zagrożenie wypadkowe mieszkańców. Oddziaływanie uspokojenia ruchu ma znacznie szerszy zakres. Zapotrzebowanie na uspokojenie ruchu jest bardzo duże, o czym świadczy zainteresowanie samorządów i gotowość do finansowania tych działań: z terenu całego kraju do resortu wpłynęło przeszło 2 850 zgłoszeń podmiotów zainteresowanych udziałem w Programie obejmujących inwestycje o łącznej wartości 3,89 mld zł.

Całkowita wartość Programu Uspokojenia Ruchu jest szacowana na 270 mln euro. Przewiduje się, że środki na finansowanie Programu zapewni kredyt Europejskiego Banku Inwestycyjnego (130 mln euro), środki własne jednostek samorządu terytorialnego (135 mln euro) oraz Ministerstwo Infrastruktury (5 mln euro). ***********

Mnie tak ciekawi co bedzie w tym poradniku? Kaszpirowski namawiajacy do odprezenia? :) I oczywiscie ile zarzadzajacy programem wezmie za zarzadzanie programem.

Tak czy inaczej dla popierdalaczy zzymajacych sie na uspokajanie ruchu (vide Przeginia na DK94) nadeszly ciezsze czasy.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-10-27 20:03:13
Autor: Mikolaj Machowski
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi
Jaroslaw Berezowski napisa³:
Mnie tak ciekawi co bedzie w tym poradniku? Kaszpirowski namawiajacy do odprezenia? :) I oczywiscie ile zarzadzajacy programem wezmie za zarzadzanie programem.

Najprostsz± metod± jak± widzia³em s± wysepki z wysokimi krawê¿nikami
(tak¿e na zewnêtrznych krawêdziach drogi). Na takich szykanach lepiej
nie jechaæ wiêcej ni¿ 60-70 km/h bo trudno siê w nich zmie¶ciæ.

m.
--
Matrix 1: There is no spoon
Matrix 2: There is no lipstick

Data: 2009-10-27 20:35:18
Autor: masti
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi
Dnia pięknego Tue, 27 Oct 2009 20:03:13 +0000, osobnik zwany Mikolaj
Machowski wystukał:

Jaroslaw Berezowski napisał:
Mnie tak ciekawi co bedzie w tym poradniku? Kaszpirowski namawiajacy do
odprezenia? :) I oczywiscie ile zarzadzajacy programem wezmie za
zarzadzanie programem.

Najprostszą metodą jaką widziałem są wysepki z wysokimi krawężnikami
(także na zewnętrznych krawędziach drogi). Na takich szykanach lepiej
nie jechać więcej niż 60-70 km/h bo trudno się w nich zmieścić.

takie jak na trasie Wa-wa Toruń. Dzięki temu kanciakiem jeździłem do Ustki 4 godziny teraz nie da się mniej niz 6. Do tego mój poziom wkurwienia osiąga maksimum. Albo wysepki, albo "trzeci" pas środkowy wyłączony z ruchu.

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2009-10-27 21:51:07
Autor: Artur Maśląg
masti pisze:
Mikolaj Machowski wystukał:
(...)
[...]

Gdzie tam masz takie wysepki + krawężniki na zewnętrznych krawędziach
drogi? Wysepki sÄ…, owszem, sÄ… "azyle" i inne ciekawostki.

Dzięki temu kanciakiem jeździłem do Ustki 4 godziny teraz nie da się
> mniej niz 6.

Ekhem - to jest ponad 450 kilometrów. Do tego czasy się zmieniły.

> Do tego mój poziom  wkurwienia osiÄ…ga maksimum. Albo wysepki, albo
> "trzeci" pas środkowy wyłączony z ruchu.

Wrzuć sobie na luz. Ja "rydzykówką" jeżdżę dość regularnie (do teściów)
i można się do tych patentów przyzwyczaić - problem w tym, że jest
trochę takich, co za wszelką cenę muszą wyprzedzać i robią dwa numery
- albo idą na czołówkę po drugiej stronie wysypki, bądź widząc, że
nie zdążą przed wysepką, zajeżdżają/spychają samochód wyprzedzany
- najczęściej kolejny z kilku wyprzedanych, bo już się go przeskoczyć
nie dało, a zwolnić się nie chciało by wjechać między jadące.

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

Data: 2009-10-27 21:35:17
Autor: masti
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi
Dnia pięknego Tue, 27 Oct 2009 21:51:07 +0100, osobnik zwany Artur Maśląg
wystukał:

masti pisze:
[...]

na zewnętrznych to mało, ale są wewnętrzne

Dzięki temu kanciakiem jeździłem do Ustki 4 godziny teraz nie da się
 > mniej niz 6.

Ekhem - to jest ponad 450 kilometrów. Do tego czasy się zmieniły.

no o tym mówię. 15 lat temu lajtowo się to robiło, a teraz to możesz mieć F1 i na da rady :)

> [...]

najczęściej kolejny z kilku wyprzedanych, bo już się go przeskoczyć nie
dało, a zwolnić się nie chciało by wjechać między jadące.

ależ ja jeżdżę na luzie. tyle, że wkurza mnie, że tam gdzie dało się wyprzedzić kogoś jadącego 60kmh teraz się nie da i to spowalnia ruch.
A kretynów biorących wysepki "po angielsku" to można odstrzelić

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2009-10-27 23:06:18
Autor: Pawel O'Pajak
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi
Powitanko,

A kretynów biorących wysepki "po angielsku" to można odstrzelić

Dlaczego im wieksze uspokojenie ruchu, tym bardziej jestem wkurwiony. Zostalbym przez Ciebie odstrzelony za wyprzedzenie traktora z 2 przyczepami;-)

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2009-10-28 09:19:11
Autor: Artur 'futrzak' Maśląg
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Data: 2009-10-27 21:10:34
Autor: Adam Szewczak
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

U¿ytkownik "Mikolaj Machowski" <mikmach@wp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:slrnheejs4.4ai.mikmachblacher.nos...
[...]

    Tak, takie jak na trasie "poznanskiej" ?
Albo jeszcze lepszym przykladem sa takie nieoswietlone i mizernie oznakowane pomiedzy Drzewica a Odrzywolem. No te sa wrecz idealne bo skutecznie Tiry w rowie laduja.

PZDr
Adam

Data: 2009-10-27 22:11:36
Autor: venioo
Adam Szewczak pisze:

   Tak, takie jak na trasie "poznanskiej" ?
Albo jeszcze lepszym przykladem sa takie nieoswietlone i mizernie oznakowane pomiedzy Drzewica a Odrzywolem. No te sa wrecz idealne bo skutecznie Tiry w rowie laduja.

I ten pseudo-fotoradar przed Tarnowem Podgornym - przeszli samych siebie...

--
venioo
Mondeo MkI 1.8 16V Sedan ¶nie¿nobia³y +LPG +PMS

Data: 2009-10-27 23:10:08
Autor: Olleo
[...]

IMHO najprostsza metoda sa ronda na poczatku i koncu wioski, ale moze
ja sie nie znam. Oczywiscie takie, zeby TIR nie musial ich scinac.
Tyle, ze priorytetem powinny byc obwodnice, zeby nie jechalo sie przez
wioski lacznie 150km w trasie 200km.
--
Olleo

Data: 2009-10-27 20:13:52
Autor: MadMan
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi
Niech najpierw pobuduj± autostrady/ekspresówki a potem uspokajaj± ruch. --
Pozdrawiam,
ICQ: 398539334, Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2009-10-27 21:17:48
Autor: bratPit
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Niech najpierw pobuduj± autostrady/ekspresówki a potem uspokajaj± ruch.

równie¿ jestem tego zdania, jak bêdzie odpowiednia ilo¶æ ekspresówek, obwodnic i innych dróg dobrej jako¶ci to nikt nie bêdzie zawraca³ sobie du...g³owy zapieprzaniem po wsiach 150km/h,
oczywi¶cie wiadomo ¿e trzeba dzia³aæ ¿eby zmniejszyæ ilo¶æ wypadków bo ta jest pora¿aj±ca - tylko no w³a¶nie.. j.w.
brat

Data: 2009-10-28 08:50:57
Autor: robot
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi
MadMan pisze:
Niech najpierw pobudują autostrady/ekspresówki a potem uspokajają ruch.
No już wiemy co będziemy mieli zamiast nowych dróg - poradnik za 270mln€

pozdrawiam

Data: 2009-10-28 11:30:00
Autor: Krzysiek Niemkiewicz
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Data: 2009-10-27 20:58:27
Autor: Artur Maśląg
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi
Jaroslaw Berezowski pisze:
(...)
Mnie tak ciekawi co bedzie w tym poradniku? Kaszpirowski namawiajacy do odprezenia? :) I oczywiscie ile zarzadzajacy programem wezmie za zarzadzanie programem.

Mnie to w sumie średnio ciekawi - bardziej jestem zainteresowany
spokojem na drodze.

Tak czy inaczej dla popierdalaczy zzymajacych sie na uspokajanie ruchu (vide Przeginia na DK94) nadeszly ciezsze czasy.

I bardzo dobrze. Drogi systematycznie budujÄ…, sytuacja siÄ™ poprawia.
Zaczną przeciętni inaczej jeździć wolniej/spokojniej to może
ograniczenia też będą bardziej racjonalne.

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

Data: 2009-10-28 08:42:01
Autor: Cyprian Prochot
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

U¿ytkownik "Artur Ma¶l±g" <futrzak@polbox.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:hc7jdc$1ap$1inews.gazeta.pl...

Tak czy inaczej dla popierdalaczy zzymajacych sie na uspokajanie ruchu (vide Przeginia na DK94) nadeszly ciezsze czasy.

ja to jestem zdania ze ci normalni aczkolwiek szybsi niz ograniczenie beda sie niepotrzebnie frustrowac, a popierdalacze i tak beda objezdzac wysepki z lewej strony z lisciem na tablicy rejestracyjnej.

per saldo moze byc bardziej niebezpiecznie.

Cyprian Prochot

Data: 2009-10-28 09:23:37
Autor: Artur 'futrzak' Ma¶l±g
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Data: 2009-10-27 22:14:33
Autor: szwagier
[...]

No to kuzwa pieknie, jesli wszystkie drogi maja wygladac jak 579 pomiedzy Lesznem a KAzuniem (mazowieckie) to przesiadam sie na pociag.
Przejazd miedzy kraweznikiem wysepki a kraweznuikiem pobocza jest tak waski ze tiry mieszcza sie na nstyk, ciagle jakis laduje sie w wysepke albo pobocze. Co wiecej jakis idiota zaraz za tymi wyspekami wymyslil przystanki autobusowe..tylko czekam az kogos wyrzuci po kraweznikach i jebnie w przystanek.
Tylko ze jak zabije kilka osob to i tak uznaja ze to wina "nadmiernej predkosci" a nie zlego uksztaltowania drogi.

szwagier

Data: 2009-10-27 22:39:09
Autor: Adam Szewczak

Użytkownik "szwagier" <kcieslakWYTNIJTO@poczta.fm> napisał w wiadomości news:hc7nv2$61o$1atlantis.news.neostrada.pl...

[...]

    No tak w/w trasa jest kolomnie a zapomnialem. Ale to podobnie jak z tym odcinkiem kolo Drzewicy. Jak sam na wlasne oczy widzialem jak gosc jadacy przedemna zachaczyl o wysepke i sie katapultowal do rowu po przeciwnej stronie. Fart ze nikt z naprzeciwka nie jechal.

PZDr
Adam

Data: 2009-10-28 09:19:39
Autor: Marx
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Data: 2009-10-28 10:58:40
Autor: MarcinJM
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Data: 2009-10-28 10:55:25
Autor: Krzysztof Zietara
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Data: 2009-10-28 12:11:14
Autor: MarcinJM
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Data: 2009-10-28 22:08:15
Autor: Qlfon
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi
MarcinJM pisze:

Ronda zalatwilyby wszystkie problemy: bezpieczenstwo, wymuszone ograniczenie predkosci, nieskupianie wielu pojazdow na malym odcinku drogi.
No tutaj to niekoniecznie tak jest. Zobacz np. rondo w Kolbieli co sie tam wyprawia czasami. Skupia sie tam nad wyraz duzo pojazdow z 4 stron.
--
Qlfon, Kraków

Data: 2009-10-29 08:58:14
Autor: MarcinJM
Qlfon pisze:
MarcinJM pisze:

[...]

92ka jest rownolegla do A2, na ktora w wiekszosci przeniosl sie ruch.
Raczej nie wystepuje sytuacja, gdzie spod swiatl nie da sie przejechac na raz. Chodzi bardziej o to, ze za swiatlami zaczynaja sie niepotrzebne wyprzedzania i "przepychanki", ktore nie mialyby miejsca przy obecnosci rond. A przed swiatlami hamowania jak sie nie uda "start lotny".

MarcinJM

Data: 2009-10-30 11:52:19
Autor: Krzysztof Zietara
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi
On Wed, 28 Oct 2009 12:11:14 +0100, MarcinJM wrote:

To bylo krotko po uruchomieniu tego odcinka (pol roku) wiec krotkoterminowo mogla spasc bardzo znacznie.
Zapamietalem ta wypowiedz, bo po raz pierwszy przyznano bez ogrodek , ze infrastruktura ma ZNACZACY wplyw na poprawe bezpieczenstwa.

Miewa. Przestawienie tirów na drogę równoległą też.

Tarhimdugurth
--
 [S1 - za sygnaturkÄ™]

Data: 2009-10-28 12:20:43
Autor: Adam Kowalski
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Data: 2009-10-28 12:57:56
Autor: BydlÄ™
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Data: 2009-10-28 05:57:02
Autor: Olleo
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Data: 2009-10-28 13:04:24
Autor: Adam Kowalski
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Data: 2009-10-28 13:11:27
Autor: Artur 'futrzak' Maśląg
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Data: 2009-10-28 06:03:41
Autor: Olleo
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi
Raz, ze by³o, dwa, ze wielokrotnie udowodniono, ¿e materia³u tego
nawet nie mo¿na nazwaæ tendencyjnym - jest zwyczajnie nieprawdziwy
je¿eli chodzi o fakty, a tezy tam postawione s± wyssane za palca.

No patrz...

"Jest to pani lat 30-40, trze¼wa, w
dobrym, s³u¿bowym samochodzie, przeje¿d¿aj±ca pieszego na pasach.
[...] zwyk³y samochód 1,3 litra, 70 koni"

Wypisz wymaluj taka pani potracila mnie na pasach w 2003r.

--
Olleo

Data: 2009-10-28 13:25:12
Autor: Adam Kowalski
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi

Data: 2009-10-30 10:17:49
Autor: Adam Kowalski
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi
Użytkownik "Adam Kowalski" <xxx@yyy.pl> napisał w wiadomości news:hc9bsh$7si$1news.interia.pl...
Raz, ze było,

Nie mogę znaleźć. Dasz linka? Chętnie poczytam.

Podpowiesz?

Data: 2009-10-28 18:57:33
Autor: Adam P³aszczyca
Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi
Dnia Wed, 28 Oct 2009 13:11:27 +0100, Artur 'futrzak' Ma¶l±g napisa³(a):

Raz, ze by³o, dwa, ze wielokrotnie udowodniono, ¿e materia³u tego
nawet nie mo¿na nazwaæ tendencyjnym - jest zwyczajnie nieprawdziwy
je¿eli chodzi o fakty, a tezy tam postawione s± wyssane za palca.

Wszystkie moje kolizje (i te z mojej winy, i te z winy innych) nast±pi³y
przy prêdko¶ciach du¿o ni¿szych od dopuszczalnej. Nigdy nei spowodowa³em wypadku ani szkód kiedy przekracza³em dozwolona
prêdko¶æ. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
 _______/ /_     Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/

Data: 2009-10-28 17:32:42
Autor: kogutek
[...]

NajwiÄ&#65533;kszym zagrożeniem dla ruchu drogowego w Polsce jest nadmierna prÄ&#65533;dkoÅ&#65533;Ä&#65533; pojazdów, która jest przyczynÄ&#65533; 31% wypadków Å&#65533;miertelnych i każdego roku kosztuje życie ponad 1 600 osób. W miastach zbyt szybko jeździ 85% pojazdów, lecz najgorsza sytuacja panuje na odcinkach dróg przechodzÄ&#65533;cych przez niewielkie miejscowoÅ&#65533;ci, gdzie 94% kierowców przekracza dozwolonÄ&#65533; prÄ&#65533;dkoÅ&#65533;Ä&#65533;, pisze resort infrastruktury, który reagujÄ&#65533;c na taki stan rzeczy szykuje Program Uspokojenia Ruchu.
[...]

ChoÄ&#65533; kierowcy bez wÄ&#65533;tpienia majÄ&#65533; na ten temat odmienne zdanie, pomysÅ&#65533;odawcy programu twierdzÄ&#65533;, że istotnÄ&#65533; przyczynÄ&#65533; krytycznego stanu rzeczy jest uksztaÅ&#65533;towanie dróg i organizacja ruchu, które sprzyjajÄ&#65533; zbyt szybkiej jeździe. Program Uspokojenia Ruchu ma obowiÄ&#65533;zywaÄ&#65533; w latach 2010-2014. BÄ&#65533;dzie realizowany na drogach samorzÄ&#65533;dowych w obszarze zabudowanym - w miastach, miejscowoÅ&#65533;ciach i na obszarach wiejskich. GÅ&#65533;ównym celem Programu bÄ&#65533;dzie poprawa bezpieczeÅ&#65533;stwa ruchu drogowego i zmniejszanie uciÄ&#65533;żliwoÅ&#65533;ci transportu poprzez zapewnienie bezpiecznej prÄ&#65533;dkoÅ&#65533;ci pojazdów oraz rozpropagowanie poÅ&#65533;ród samorzÄ&#65533;dów wiedzy i dobrych praktyk z zakresu uspokojenia ruchu.

Program Uspokojenia Ruchu bÄ&#65533;dzie obejmowaÅ&#65533; zestaw komplementarnych dziaÅ&#65533;aÅ&#65533;:
- opracowanie przewodnika do uspokojenia ruchu;
- inwestycje: zadania uspokojenia ruchu wdrażane przez samorzÄ&#65533;dy i czÄ&#65533;Å&#65533;ciowo finansowane z kredytu EBI;
- pomoc techniczna: szkolenia z uspokojenia ruchu dla wszystkich zarzÄ&#65533;dców dróg oraz zarzÄ&#65533;dzanie Programem.

Przewodnik do uspokajania ruchu jest poddawany konsultacjom spoÅ&#65533;ecznym. Zadania inwestycyjne bÄ&#65533;dÄ&#65533; obejmowaÄ&#65533; przebudowÄ&#65533; i modernizacjÄ&#65533; odcinków dróg
samorzÄ&#65533;dowych na obszarze zabudowanym w celu zapewnienia bezpiecznej prÄ&#65533;dkoÅ&#65533;ci ruchu pojazdów oraz zmniejszenia uciÄ&#65533;żliwoÅ&#65533;ci Transportu poprzez
wdrożenie Å&#65533;rodków uspokojenia ruchu. Ocenia siÄ&#65533;, że dziÄ&#65533;ki realizacji Programu można ocaliÄ&#65533; od Å&#65533;mierci 500 osób, a prawie 6 000 kolejnych uchroniÄ&#65533; przed ciÄ&#65533;żkimi obrażeniami ciaÅ&#65533;a.

W odróżnieniu od przebudowy miejsc niebezpiecznych, która dotyczy tylko tych odcinków dróg, gdzie poprzednio koncentrowaÅ&#65533;y siÄ&#65533; wypadki, uspokojenie ruchu jest dziaÅ&#65533;aniem profilaktycznym i kompleksowym. Wprowadza siÄ&#65533; je na caÅ&#65533;ym obszarze, gdzie wystÄ&#65533;puje problem nadmiernej prÄ&#65533;dkoÅ&#65533;ci i zagrożenie wypadkowe mieszkaÅ&#65533;ców. OddziaÅ&#65533;ywanie uspokojenia ruchu ma znacznie szerszy zakres. Zapotrzebowanie na uspokojenie ruchu jest bardzo duże, o czym Å&#65533;wiadczy zainteresowanie samorzÄ&#65533;dów i gotowoÅ&#65533;Ä&#65533; do finansowania tych dziaÅ&#65533;aÅ&#65533;: z terenu caÅ&#65533;ego kraju do resortu wpÅ&#65533;ynÄ&#65533;Å&#65533;o przeszÅ&#65533;o 2 850 zgÅ&#65533;oszeÅ&#65533; podmiotów zainteresowanych udziaÅ&#65533;em w Programie obejmujÄ&#65533;cych inwestycje o Å&#65533;Ä&#65533;cznej wartoÅ&#65533;ci 3,89 mld zÅ&#65533;.

CaÅ&#65533;kowita wartoÅ&#65533;Ä&#65533; Programu Uspokojenia Ruchu jest szacowana na 270 mln euro. Przewiduje siÄ&#65533;, że Å&#65533;rodki na finansowanie Programu zapewni kredyt Europejskiego Banku Inwestycyjnego (130 mln euro), Å&#65533;rodki wÅ&#65533;asne jednostek samorzÄ&#65533;du terytorialnego (135 mln euro) oraz Ministerstwo Infrastruktury (5 mln euro). ***********

[...]

Nad czym tu siê zastanawiaæ. Miasto 40 w dzieñ 50 w nocy, + tolerancja radaru.
Za miastem 75 autostrada 100. Wszystkie mandaty x 3. Trze¼wo¶æ 0,00. Po roku na
ka¿dy spadek o 100 zabitych podniesienie prêdko¶ci w mie¶cie o 1 km/h. Za
miastem o 1,5. Mandaty proporcjonalnie mniejsze. Jeszcze bym do³o¿y³ ¿e st³uczka
z nieprawid³owo zaparkowanym i nie oznaczonym w specjalny i upierdliwy sposób
samochodem jest zawsze z winy parkuj±cego. --

Program Uspokojenia Ruchu wejdzie na polskie drogi