Data: 2011-07-07 20:37:22 | |
Autor: Mike | |
[tech] Programik do obliczania prędkości | |
Jako że brakowało mi czasem czegoś takiego a nigdzie nie mogłem znaleźć, postanowiłem sklecić coś sam:
http://mikemtb.org/porady/przelozenia.html Gotowiec dla ludzi co nie lubią się w excelu babrać ;) Idea jest taka, że program wylicza nam prędkość z jaką będziemy jechać w zależności od kadencji i stopniowania kasety/korby. Może okazać się pomocny gdy będziemy dobierali sobie napęd. Oczywiście czekam na konstruktywna krytykę co jeszcze dodać/zmienić. Już widzę, że trzeba np. zaokrąglić prędkość, ale to za chwilę, bo muszę sobie odpocząć ;P -- pozdrawiam Mike [WRO][M.T.Fuji] [GG:1303401] mikemtb małpa o2 pl http://mikemtb.org |
|
Data: 2011-07-07 21:47:52 | |
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki | |
[tech] Programik do obliczania prędkości | |
Mike pisze:
Jako że brakowało mi czasem czegoś takiego a nigdzie nie mogłem znaleźć, postanowiłem sklecić coś sam: Fajne :-) Nie wiem po co, ale fajne ;->
Warto by było dodać taką cholerę jak opór wiatru/opory toczenia i konieczną do wygenerowania z nóg moc aby osiągnąć daną prędkość przy danej kadencji. Chyba jasno się wyraziłem :-) Tyle, że to już chyba nieco wyższa fizyka i jakieś założenia. Ale być może wartości zbliżone do rzeczywistych dadzą. Seco |
|
Data: 2011-07-07 20:22:40 | |
Autor: piotrpo | |
[tech] Programik do obliczania prêdko¶ci | |
Bartosz 'Seco' Suchecki <pisz_na@seco.maupa.tlen.pl> napisa³(a):
Mike pisze: Raczej nie uzyskasz danych w czym¶ pomocnych :) Chocia¿ sam siê zastanawia³em nad "marketingowym" dodaniem licznika kalorii do swojego dzie³a (z Ameryki takie pro¶by lec±...). Z rzeczy potencjalnie przydatnych chcia³em dodaæ "optymalizator prze³o¿enia" - czyli podajemy jak±¶ tam zak³adan± kadencjê, rozmiary trybików i programik w zale¿no¶ci od aktualnej prêdko¶ci podaje nam zalecane prze³o¿enie - ale to ma ewentualnie sens w liczniku nie na stronie. Z aplikacji na stronach, to bym chcia³ np. co¶ takiego, ¿e podajê konfiguracjê korby i kasety i dostajê rozrysowane jak krowie na miedzy jak kolejno zmieniaæ prze³o¿enia. -- |
|
Data: 2011-07-07 23:00:09 | |
Autor: Tomek Banach | |
[tech] Programik do obliczania prędkości | |
On 2011-07-07 22:22, piotrpo wrote:
robi się właśnie znaczy od półtora roku wpisane do działu "pomysły" ale kiedyś będzie ;) -- Tomek |
|
Data: 2011-07-07 23:19:41 | |
Autor: Bartosz 'Seco' Suchecki | |
[tech] Programik do obliczania prędkości | |
piotrpo pisze:
Bartosz 'Seco' Suchecki <pisz_na@seco.maupa.tlen.pl> napisał(a): A chyba uzyskam. Zakładając przełożenie 52/11 i kadencję 140 powinienem według programu móc pojechać 84 km/h. Ma to sens, ale jakoś nie udało mi sie na równej prostej na tym przełożeniu pojechać szybciej niż ztcp 60 kilka. Mocniej kręcić nie dałem rady aby pokonać opór powietrza. A na innej prostej za busem przy przełożeniu 48/11 pojechałem 71. Z kolei z górki przy przełożeniu 48/11 pojechałem 88.2 Stąd koncepcja MOCowania się z WATami. Ale nie wiem jak się właśnie mają waty do prędkości/oporu powietrza/podjazdów/kadencji A kiedyś napisałem: "Tak sobie jechałem lajtowo :-) 35-36 km/h gdy wypredził mnie pewien miły pan na szosówce. Przyspieszyłem i jechałem za nim, teraz nieco konrketniej, bo 40-41 km/h. Zauważyłem, że ma tylną piastę z pomiarem mocy. Za którym z kolei skrzyżowań zapytałem z ciekawości, jaką moc się generuje jadąc po płaskim z prędkością ok 40 km/h. mówił, że jakieś 350 wat. Na dosyć mocnym podjeździe mieliśmy 600 wat. Pojechaliśmy razem jeszcze jakies 30 km, z tym że juz rozgrzany przestałem się za nim chować" Seco |
|
Data: 2011-07-08 07:33:24 | |
Autor: piotrpo | |
[tech] Programik do obliczania prêdko¶ci | |
Bartosz 'Seco' Suchecki <pisz_na@seco.maupa.tlen.pl> napisa³(a):
piotrpo pisze:mogÄ¹ï¿ ½em znaleź�okazaÃ„ï ¿½ si� >>> pomocny gdy b�dziemy dobierali sobie nap�d.doda�/zmi eni�. JuĹźza�oĹź enia. Ale by� >> moĹźe warto�ci zbliĹźone do rzeczywistych dadz�. Policzenie tej mocy to od strony teoretycznej tzw. "piku¶" problemy zaczynaj± siê w praktyce, bo okazuje siê ¿e do prostego wzoru trzeba podstawiæ kilka sta³ych, takich jak powierzchnia czo³owa, wspó³czynnik oporu aerodynamicznego, dodaæ wyliczon± si³ê oporu toczenia itd. Problem polega na tym, ¿e chc±c uzyskaæ jak±¶ warto¶æ le¿±c± mo¿liwie blisko musisz te warto¶ci charakterystyczne dla konkretnego roweru, opon, ci¶nienia, trasy, rowerzysty, sylwetki na rowerze znaæ - ich nie da siê wyliczyæ, mo¿na je jedynie zmierzyæ, a jest to do¶æ trudno zrobiæ bez do¶æ kosztownego sprzêtu pomiarowego (zacznijmy od tunelu aerodynamicznego). Rozpatrujê oczywi¶cie prosty "szkolny" przyk³ad bez uwzglêdnienia takich rzeczy jak podjazdy, wp³yw si³y wiatru i pewnie paru jeszcze innych czynników. Je¿eli dok³adno¶æ teoretyczna ci wystarcza, to we¼ jaki¶ chiñski licznik z wyliczeniem spalania kalorii, proste dzielenie przez czas jazdy i masz ¶redni± moc (po zamianie jednostek). -- |
|
Data: 2011-07-08 07:59:10 | |
Autor: Fabian | |
[tech] Programik do obliczania prędkości | |
On 07.07.2011 23:19, Bartosz 'Seco' Suchecki wrote:
Stąd koncepcja MOCowania się z WATami. Ale nie wiem jak się właśnie mają http://www.analyticcycling.com/ForcesSpeed_Page.html Fabian. |
|
Data: 2011-07-08 08:41:09 | |
Autor: Marek 'marcus075' Karweta | |
[tech] Programik do obliczania prędkości | |
Mike, Thu, 07 Jul 2011 20:37:22 +0200, pl.rec.rowery:
Oczywi¶cie czekam na konstruktywna krytykê co jeszcze dodaæ/zmieniæ. Zmieniæ wszystkie ilo¶ci na liczby. -- Pozdrowienia, Marek 'marcus075' Karweta | Dwa kieliszki wystarcz±. GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl | Najpierw jeden Tuwima c(z)ytujê z przyjemno¶ci± | A potem kilkana¶cie drugich. |
|
Data: 2011-07-08 19:17:33 | |
Autor: Mike | |
[tech] Programik do obliczania prêdko¶ci | |
Zmieniæ wszystkie ilo¶ci na liczby. Prawda, poprawione :) -- pozdrawiam Mike [WRO][M.T.Fuji] [GG:1303401] mikemtb ma³pa o2 pl http://mikemtb.org |
|
Data: 2011-07-08 09:39:03 | |
Autor: smiechu | |
[tech] Programik do obliczania prędkości | |
W dniu 2011-07-07 20:37, Mike pisze:
Idea jest taka, że program wylicza nam prędkość z jaką będziemy jechać w A mnie podczas leśnonocnych wycieczek naszła ochota na wyświetlanie w liczniku aktualnego przełożenia. Tzn przy konfiguracji trzeba by było podać rozmiar koła i rozmiar zębatek oraz tarcz a na wyświetlaczu licznika wyświetlałoby się np 3/8, 2/3 itd (można to prosto wyliczyć znając prędkość i kadencję). Wtedy, mimo że jadę "po ciemaku" będę wiedział, gdzie łańcuch leży. Na razie radzę sobie w ten sposób, że przed dłuższą wycieczką przyklejam do manetek te świecące rurki, które można nabyć w sklepach wędkarskich, ale to upierdliwe jest. Może się zdecyduję, żeby napisać do garmina z prośbą o taki ficzer. A może oni coś takiego by do którejś wersji softu dołożyli (nadzieja matką głup..., tfu, wynalazków). pozdr. smiechu |