Programista amator nie musi zakładać firmy?

Data: 2011-09-21 03:15:11
Autor: Piotr Fiolek
Programista amator nie musi zakładać firmy?
Czytam w artykule:
http://www.rp.pl/artykul/676365.html

że programista amator nie musi zakładać firmy.
Teraz tylko kwestia - kiedy programista jest amatorem?
Przykładowo jestem nauczycielem informatyki, a "po godzinach" piszę
programy.
Sprzedaje je następnie na allegro (to znaczy udzielam odpłatnie
licencji na ich użytkowanie).
Jestem programistą amatorem, czy programistą zawodowym? :-)
Powinienem założyć firmę, czy nie?

Data: 2011-09-21 09:38:42
Autor: witek
On 9/21/2011 5:15 AM, Piotr Fiolek wrote:
[...]

jeśli po godzinach napiszesz program to nie
jeśli po godzinach piszesz programy to tak.

:)

Data: 2011-09-21 16:46:38
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-09-21 16:38, witek pisze:
jeśli po godzinach napiszesz program to nie
jeśli po godzinach piszesz programy to tak.

A jeśli po godzinach piszę i sprzedaję Windowsa "7"? Załóżmy, dla uproszczenia, że robię to sam.

--
Liwiusz

Data: 2011-09-24 00:51:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 21 Sep 2011, Liwiusz wrote:

[...]

  Windows 7 to jest *CZYJEŚ* oprogramowanie, nie własnoautorskie!
  Jeśli je sprzedajesz, to nawet jeśli napisałeś sam, możesz
się obronić przed podatkiem wskazując popełnienie szerokiej
listy czynów przestępczych, od naruszenia zastrzeżonej nazwy
po amerykańskie patenty ;) (choć to nie dowcip - skoro czynności
podlegające pod KK opodatkowane PDoOF nie są).

  Z p. widzenia UoPDoOF to jest drastyczna różnica - bo osobiście
wykonany twór, z którego twórca czerpie korzyść wynikła z praw
intelektualnych, opisany jest przepisem szczegółowym wymienionym
na liście *PO* działalności gospodarczej.
  Powoduje to, że tak uzyskane przychody przypisane są do tego
(odrębnego) źródła a nie do DG.
  Formalnie rzecz biorąc, owe przychody powinny tak być również
przypisane w przypadku umowy wykonywanej osobiście (czyli kiedy
twórca zobowiązał się do wykonania *przed* możliwością uzyskania
przychodów ze sprzedaży), ale ponieważ USowi to na jedno wychodzi
(prawo do podwyższonego ryczałtowego KUP nie jest przypisane
ze względu na źródło przychodów) nie stwierdzono czepiania się
przy wpisaniu do rubryki "przychody uzyskiwane osobiście".
  Niemniej (IMO: "oczywiście") taki zarobek *zawsze* stanowi
"źródło" odrębnie wymienione jako "prawa majątkowe".

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-24 00:59:45
Autor: Liwiusz
[...]

Nie chodzi o podróbę windowsa 7, tylko - załóżmy - programista-geniusz-amator napisał Windowsa 7 (Billa Gatesa nie ma i nie było) i sprzedaje go po godzinach. Tzn. skoro pojawiła się teza, że "można napisać program i sprzedawać jego licencję bez DG" to czy teoretycznie można by było być producentem i dystrybutorem Windowsa na cały świat i nie musieć zakładać DG :)

--
Liwiusz

Data: 2011-09-24 03:21:01
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 24 Sep 2011, Liwiusz wrote:

napisał Windowsa 7 (Billa Gatesa nie ma i nie było) i sprzedaje go po godzinach.

  A to nie zrozumiałem :)

Tzn. skoro pojawiła się teza, że "można napisać program i sprzedawać jego licencję bez DG" to czy teoretycznie można by było być producentem i dystrybutorem Windowsa na cały świat i nie musieć zakładać DG :)

  W innym (wcześniejszym) poście wyjaśniłem dlaczego IMO nie
(znaczy nie można nie zakładać DG), w zupełności się zgadzam.
  Konsekwencje zakładania DG są nie tylko podatkowe, skoro ustawa
o swobodzie DG przedkłada własne wymagania, to wyjątek w PDoOF
(bo taki dochód podpada *zarówno* pod DG jak i "majątkowe",
a "majątkowe" mają pierwszeństwo jako szczegółowe) nijak nie
wyłącza obowiązków ze "swobody".

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-21 16:48:26
Autor: cef
witek wrote:

jeśli po godzinach napiszesz program to nie
jeśli po godzinach piszesz programy to tak.

:)

Styl jak w interpretacji urzedowej ;-)

Data: 2011-09-22 12:00:09
Autor: tomek
On 21.09.2011 16:48, cef wrote:
witek wrote:

jeśli po godzinach napiszesz program to nie
jeśli po godzinach piszesz programy to tak.

:)

Styl jak w interpretacji urzedowej ;-)

Nie przesadzajmy, zabrakło "tutejszego organu" i "weryfikacji stanu faktycznego" która "jest możliwa tylko w ramach postępowania podatkowego" :-)

Tomek

Data: 2011-09-21 17:02:42
Autor: Piotrek
On 2011-09-21 16:38, witek wrote:
jeśli po godzinach piszesz programy to tak.

:)

No przecież jeśli on *samodzielnie* pisze te programy a następnie sprzedaje MPA / udziela licencji to przychód z takiej działalności nie będzie przychodem z DG w rozumieniu PDOF. Jeśli zatem robi *tylko* to, to po co ma rejestrować firmę?

Piotrek

Data: 2011-09-24 00:56:50
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 21 Sep 2011, Piotrek wrote:

On 2011-09-21 16:38, witek wrote:
[...]

  Ano nie będzie.

Jeśli zatem robi *tylko* to, to po co ma rejestrować firmę?

  To nie jest proste pytanie.
  Ustalmy: takie cóś to jednak *będzie* "działalnośc gospodarcza
w rozumieniu VAT", prawda?
  Nic to, że można skorzystać ze zwolnienia - ewidencję trzeba
prowadzić. Skutku podatkowego nadal nie ma.

  I kolejne pytanie: czy nabywca takiego programu, który kupi go
do swoich celów osobistych i niezawodowych - będzie konsumentem,
czy nie będzie?
  Skutku podatkowego nadal nie ma ;)
  A co z *INNYMI* skutkami prawnymi?

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-24 01:26:14
Autor: tomek

On 2011-09-21 16:38, witek wrote:
[...]

W rozumieniu uosdg chyba też?

Tomek

Data: 2011-09-24 03:23:17
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 24 Sep 2011, tomek wrote:

[...]

  Oczywiście.
  I wg KC oraz wg ustaw "konsumenckich" (o czym pisałem obok).
  Przecież "ludź z ulicy" może kupić taki program i kryterium
"przedsiębiorcy" będzie istotne choćby dla reklamacji.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-24 14:07:36
Autor: Piotrek
On 2011-09-24 00:56, Gotfryd Smolik news wrote:
Jeśli zatem robi *tylko* to, to po co ma rejestrować firmę?

To nie jest proste pytanie.

Nikt nie obiecywał, że będzie łatwo.

Ale z tymi przychodami z szeroko rozumianych MPA w kontekście braku przychodów z DG to IMHO przekombinowali ;-)

Sytuacja w sumie jest dość debilna. Wiadomo, że nie będzie przychodów z DG, to i nie ma szansy na jakikolwiek KUP. Czyli z punktu widzenia PDOF rejestracja jest zbędna. A z punktu widzenia UoSG rejestrować niby trzeba, bo jak nie to ...

No właśnie to co? Czy ktoś wypatrzył jakieś sankcje za brak rejestracji przy założeniu, że sankcji podatkowych nie będzie bo przychody nie są z tytułu DG a i jakichkolwiek KUP nie ma?

Ustalmy: takie cóś to jednak *będzie* "działalnośc gospodarcza
w rozumieniu VAT", prawda?
Nic to, że można skorzystać ze zwolnienia - ewidencję trzeba
prowadzić. Skutku podatkowego nadal nie ma.

Oczywiście tak. Ale w celu zostania VAT-manem nie trzeba przecież rejestrować DG.

[...]

Ja to bym się raczej zastanawiał z jakiego paragrafu mogą go ścignąć, na ile, i z jakim prawdopodobieństwem. Innymi słowy mówiąc o wartość oczekiwaną chodzi ;-)

Bo IMHO raczej nie ma takiej możliwości, ażeby prowadząc DG (w dziedzinach nieprawniczych) znać i stosować się do *wszystkich* norm prawnych.

Stosować się do tych bardziej znanych ;-) i mniej debilnych ;-) to oczywiście się daje. Ale do wszystkich? IMHO nie ma takiej opcji - zbyt płodnych wybrańców Narodu mamy ;-)

No i teraz z punktu widzenia US (VAT, PDOF) to jest raczej "czysty", o ile oczywiście prowadzi ewidencje, rozliczy podatki, etc.

Jak to wygląda z punktu widzenia ZUS dyskutowaliśmy, ale mówiąc szczerze nie pamiętam jakie były wnioski - stanęło chyba na tym, że warto pisać o interpretację. W każdym razie rejestracja firmy nie jest do niczego potrzebna.

Z punktu widzenia MOŚ to o ile nie użyje broni chemicznej wyrzucając zużyty wkład od długopisu do śmieci komunalnych to też jest kryty - ale tu Tomek jest ekspertem ;-)

Czy poza tym widzicie jakieś sankcje za brak rejestracji?
W szczególności z ustawy o swobodzie gospodarczej, bo chyba tylko tu może być jeszcze jakieś potencjalne zagrożenie.

Piotrek

Data: 2011-09-24 14:53:39
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 24 Sep 2011, Piotrek wrote:

Oczywiście tak.
Ale w celu zostania VAT-manem nie trzeba przecież rejestrować DG.

  I to jest krytyczne pytanie.
  Czy w US rejestrujemy "zamiar uzyskiwania dochodów z DG", czy
jednak fakt prowadzenia DG?
  Rzut oka do ustawy wskazuje, że np. zasady rozliczania KPiR dotyczą
tylko "uzyskujących przychody", ale sam wymóg prowadzenia dotyczy
już wszystkich "prowadzących".
  Podejrzewam że ze zgłoszeniem faktu jako takiego będzie podobnie.

[...]

  Jestem skłonny się zgodzić że będzie ona niska.
  Przynajmniej tak długo, jak długo jakiś niezadowolony klient nie
pojawi się z paczką zarzutów.

Czy poza tym widzicie jakieś sankcje za brak rejestracji?
W szczególności z ustawy o swobodzie gospodarczej, bo chyba tylko tu może być jeszcze jakieś potencjalne zagrożenie.

  IMVHO niekoniecznie: pamiętasz gdzie jest zapisany przepis o obowiązku
zgłoszenia prowadzenia DG do US?
  Nie chce mi się szukać :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-09-24 15:53:30
Autor: Piotrek
On 2011-09-24 14:53, Gotfryd Smolik news wrote:
IMVHO niekoniecznie: pamiętasz gdzie jest zapisany przepis o obowiązku
zgłoszenia prowadzenia DG do US?
Nie chce mi się szukać :)

Nie pamiętam i też mi się nie chce szukać, jako że temat od dawna mnie nie dotyczy :-)

Piotrek

Data: 2011-09-24 14:54:12
Autor: tomek
On 24.09.2011 14:07, Piotrek wrote:
W szczególności z ustawy o swobodzie gospodarczej, bo chyba tylko tu
może być jeszcze jakieś potencjalne zagrożenie.

Na pewno było wykroczenia pt. prowadzenie niezarejestrowanej DG i niedokonanie zmiany wpisu.
Nie chce mi się sprawdzać czy jeszcze są, ale wartość oczekiwana i tak dąży tu do zera.

Tomek

Data: 2011-09-24 19:44:14
Autor: jureq
Dnia Sat, 24 Sep 2011 14:07:36 +0200, Piotrek napisał(a):

Ja to bym się raczej zastanawiał z jakiego paragrafu mogą go ścignąć, na
ile, i z jakim prawdopodobieństwem. Innymi słowy mówiąc o wartość
oczekiwaną chodzi ;-)

To do kompletu:

Może ktoś pamięta, czy nie będzie jakichś sankcji z ustawy o statystyce?

Data: 2011-09-21 10:52:24
Autor: jureq
Dnia Wed, 21 Sep 2011 03:15:11 -0700, Piotr Fiolek napisał(a):

Czytam w artykule:
http://www.rp.pl/artykul/676365.html

że programista amator nie musi zakładać firmy.

Jak to w gazetach - trochę przekręcili. Przeczytaj interpretację np tu:

http://www.podatki.biz/artykuly/14_14341.htm

Pytanie nie było czy musi zakładać firmę. Tylko jak będą opodatkowane podatkiem dochodowym dochody ze sprzedaży licencji na program. I tylko na to pytanie uzyskał odpowiedź.

Żeby mieć pewność, że nie spowoduje to żadnych problemów przydała by się jeszcze analogiczna interpretacja z ZUS. A potem zastanowił bym się jeszcze jak będzie ta działalność wyglądała w świetle co najmniej dwu ustaw: o swobodzie działalności gospodarczej i o VAT.

Data: 2011-09-21 13:01:24
Autor: tomek
On 21.09.2011 12:52, jureq wrote:
[...]

podatkiem dochodowym dochody ze sprzedaĹźy licencji na program. I tylko na
[...]

Uosdg to nie ma co się zajmować bo jeśli US i ZUS będą syte, to nie ma organu który mógłby się przyczepić do braku rejestracji - tzn. nie ma organu który mogłby mieć wiarygodną informację że ob. PF prowadzi DG ale się u nich nie zgłosił.

Tomek

Data: 2011-09-21 04:48:46
Autor: Piotr Fiolek
On Sep 21, 1:01 pm, tomek <tomekz...@op.pl> wrote:

> [...]

organu który mógłby się przyczepić do braku rejestracji - tzn. nie ma
organu który mogłby mieć wiarygodną informację że ob. PF prowadzi DG ale

Tylko pytanie - czy się nie przyczepi? Bo jeżeli coś jest w miarę
regularnie sprzedawane, to nawet jeżeli to "coś" (np. ta licencja na
program) jest tworzone "po godzinach", to chyba raczej powinno się
założyć DG? Zresztą - dużej różnicy w obciążeniach podatkowych raczej
nie będzie? Podatek dochodowy pewnie na zbliżonym poziomie, z VATu na
początek można być zwolnionym. Jedyna różnicą będzie chyba tak na
prawdę płacenie składki zdrowotnej (bo składki społeczne to wystarczy
przecież, że opłaca pracodawca - czyli w przypadku nauczyciela -
szkoła)?

Data: 2011-09-21 05:09:30
Autor: Piotr Fiolek

Data: 2011-09-21 14:29:38
Autor: tomek
On 21.09.2011 14:09, Piotr Fiolek wrote:

[...]

To nie tak - DG się albo prowadzi, albo nie - to jest stan faktyczny. Rejestracja to osobna sprawa, można prowdzić niezarejestrowaną DG która nie staje się przez to nie-DG.

Zresztą - dużej różnicy w obciążeniach podatkowych raczej
nie będzie?

Żadnej, kwestia rejestracji DG w rozumieniu uosdg a opodatkowania PIT tego co chcesz robić nie mają nic wspólnego.

[...]

Zdrowotna zależy od interpretacji ZUSu a nie od rejestracji DG w rozumieniu uosdg.

Tomek

Data: 2011-09-25 11:54:21
Autor: Pendrive
W dniu 2011-09-21 12:52, jureq pisze:
[...]

wedlug zusu tworca programu nie jest Tworca w rozumieniu przepisow ZUS dzownilem do tej komisji przy mnisterstwie co sie tym zajmuje

Data: 2011-09-25 12:05:16
Autor: tomek
On 25.09.2011 11:54, Pendrive wrote:

wedlug zusu tworca programu nie jest Tworca w rozumieniu przepisow ZUS
dzownilem do tej komisji przy mnisterstwie co sie tym zajmuje

Co prawda wg mnie wynika to bezpośrednio z usus, ale jeśli mimo to jest tutaj jakiś czynnik niepewności to telefon do jakiejś szemranej instytucji, w wykonaniu pendrajwa, tej niepewności nie rozwiewa.

Tomek

Data: 2011-09-25 14:20:20
Autor: Pendrive
W dniu 2011-09-25 12:05, tomek pisze:
[...]

dla pendrivewa akurat ma znaczenie co mysli o tym komisja ktora decyduje o tym czy uznac kogos za tworce w rozumieniu przepisow o ZUS a czy to jest wiarygodne dla Tomka to pendrive szczerze pierdoli

Data: 2011-09-25 14:36:34
Autor: tomek
On 25.09.2011 14:20, Pendrive wrote:
[...]

Komisja która myśli to dobry scenariusz na powieść SF

Tomek

Data: 2011-09-22 11:12:25
Autor: Marek Dyjor
Piotr Fiolek wrote:
[...]

to jest stary problem typu jak legalnie robić drobne usługi...

generalnie w RP nie da się.

jak zaczniesz wykonywać jakąś działalność regularnie to musisz zarejestrować DG.

W samym zarejestrowaniu nei ma nic strasznego po normalne podatki płąci sie wg tego co zarobisz.

W dupę daje dopiero ZUS który ma chrakter podatku pogłównego i automatycznie spowoduje że będziesz musiał do drobnego zarabianiad zacząć dokładać.

Data: 2011-09-22 11:36:43
Autor: tomek
On 22.09.2011 11:12, Marek Dyjor wrote:

W samym zarejestrowaniu nei ma nic strasznego po normalne podatki płąci
sie wg tego co zarobisz.

Niekoniecznie - z chwilą podjęcia DG (załóżmy dla uproszczenia że z chwilą zarejestrowania) wg tysiąca i jednej ustaw i rozporządzeń rzeczy nabierają nowych właściwości.

Przykładowo: długopis który - jako Jan Kowalski - możesz wyrzucić do kosza staje się nagle bronią biologiczną którą jako PHU Jan Kowlaski musisz ewidencjonować.
Ok, mało kto o tym wszytskim wie, nie słychać o pogromach (z wyjątkiem sprawozdań odpadowych za 2010r., tu było głośno o lawinie kar 10k) ale przepisy są i mogą zostać kidyś użyte.

Tomek

Data: 2011-09-23 14:12:11
Autor: Marek Dyjor
tomek wrote:
[...]

jak sie nie ujawnisz to masz spokój... jak jednak ktoś z głupoty złoży doniesienie na siebie to ma przechlapane.

Data: 2011-09-25 11:53:25
Autor: Pendrive
W dniu 2011-09-21 12:15, Piotr Fiolek pisze:
[...]

"Jeśli udostępni swoją aplikację przedsiębiorcom, to jako płatnicy będą oni musieli wpłacić zaliczki do urzędu."

to wszystko psuje

Programista amator nie musi zakładać firmy?