Programista amator nie musi zakładać firmy?

Data: 2011-09-21 10:52:24
Autor: jureq
Programista amator nie musi zakładać firmy?
Dnia Wed, 21 Sep 2011 03:15:11 -0700, Piotr Fiolek napisał(a):

Czytam w artykule:
http://www.rp.pl/artykul/676365.html

że programista amator nie musi zakładać firmy.

Jak to w gazetach - trochę przekręcili. Przeczytaj interpretację np tu:

http://www.podatki.biz/artykuly/14_14341.htm

Pytanie nie było czy musi zakładać firmę. Tylko jak będą opodatkowane podatkiem dochodowym dochody ze sprzedaży licencji na program. I tylko na to pytanie uzyskał odpowiedź.

Żeby mieć pewność, że nie spowoduje to żadnych problemów przydała by się jeszcze analogiczna interpretacja z ZUS. A potem zastanowił bym się jeszcze jak będzie ta działalność wyglądała w świetle co najmniej dwu ustaw: o swobodzie działalności gospodarczej i o VAT.

Data: 2011-09-21 13:01:24
Autor: tomek
On 21.09.2011 12:52, jureq wrote:
[...]

podatkiem dochodowym dochody ze sprzedaĹĽy licencji na program. I tylko na
[...]

Uosdg to nie ma co się zajmować bo jeśli US i ZUS będą syte, to nie ma organu który mógłby się przyczepić do braku rejestracji - tzn. nie ma organu który mogłby mieć wiarygodną informację że ob. PF prowadzi DG ale się u nich nie zgłosił.

Tomek

Data: 2011-09-21 04:48:46
Autor: Piotr Fiolek
On Sep 21, 1:01 pm, tomek <tomekz...@op.pl> wrote:

> Jak to w gazetach - trochę przekręcili. Przeczytaj interpretację np tu:

>http://www.podatki.biz/artykuly/14_14341.htm

> Pytanie nie było czy musi zakładać firmę. Tylko jak będ± opodatkowane
> podatkiem dochodowym dochody ze sprzedaży licencji na program. I tylko na
> to pytanie uzyskał odpowiedĽ.

> Żeby mieć pewno¶ć, że nie spowoduje to żadnych problemów przydała by się
> jeszcze analogiczna interpretacja z ZUS. A potem zastanowił bym się
> jeszcze jak będzie ta działalno¶ć wygl±dała w ¶wietle co najmniej dwu
> ustaw: o swobodzie działalno¶ci gospodarczej i o VAT.

Uosdg to nie ma co się zajmować bo je¶li US i ZUS będ± syte, to nie ma
organu który mógłby się przyczepić do braku rejestracji - tzn. nie ma
organu który mogłby mieć wiarygodn± informację że ob. PF prowadzi DG ale
się u nich nie zgłosił.

Tomek

Tylko pytanie - czy się nie przyczepi? Bo jeżeli co¶ jest w miarę
regularnie sprzedawane, to nawet jeżeli to "co¶" (np. ta licencja na
program) jest tworzone "po godzinach", to chyba raczej powinno się
założyć DG? Zreszt± - dużej różnicy w obci±żeniach podatkowych raczej
nie będzie? Podatek dochodowy pewnie na zbliżonym poziomie, z VATu na
pocz±tek można być zwolnionym. Jedyna różnic± będzie chyba tak na
prawdę płacenie składki zdrowotnej (bo składki społeczne to wystarczy
przecież, że opłaca pracodawca - czyli w przypadku nauczyciela -
szkoła)?

Data: 2011-09-21 05:09:30
Autor: Piotr Fiolek

Data: 2011-09-21 14:29:38
Autor: tomek
On 21.09.2011 14:09, Piotr Fiolek wrote:

[...]

To nie tak - DG się albo prowadzi, albo nie - to jest stan faktyczny. Rejestracja to osobna sprawa, można prowdzić niezarejestrowan± DG która nie staje się przez to nie-DG.

Zreszt± - dużej różnicy w obci±żeniach podatkowych raczej
nie będzie?

Żadnej, kwestia rejestracji DG w rozumieniu uosdg a opodatkowania PIT tego co chcesz robić nie maj± nic wspólnego.

[...]

Zdrowotna zależy od interpretacji ZUSu a nie od rejestracji DG w rozumieniu uosdg.

Tomek

Data: 2011-09-25 11:54:21
Autor: Pendrive
W dniu 2011-09-21 12:52, jureq pisze:
[...]

wedlug zusu tworca programu nie jest Tworca w rozumieniu przepisow ZUS dzownilem do tej komisji przy mnisterstwie co sie tym zajmuje

Data: 2011-09-25 12:05:16
Autor: tomek
On 25.09.2011 11:54, Pendrive wrote:

wedlug zusu tworca programu nie jest Tworca w rozumieniu przepisow ZUS
dzownilem do tej komisji przy mnisterstwie co sie tym zajmuje

Co prawda wg mnie wynika to bezpośrednio z usus, ale jeśli mimo to jest tutaj jakiś czynnik niepewności to telefon do jakiejś szemranej instytucji, w wykonaniu pendrajwa, tej niepewności nie rozwiewa.

Tomek

Data: 2011-09-25 14:20:20
Autor: Pendrive
W dniu 2011-09-25 12:05, tomek pisze:
[...]

dla pendrivewa akurat ma znaczenie co mysli o tym komisja ktora decyduje o tym czy uznac kogos za tworce w rozumieniu przepisow o ZUS a czy to jest wiarygodne dla Tomka to pendrive szczerze pierdoli

Data: 2011-09-25 14:36:34
Autor: tomek
On 25.09.2011 14:20, Pendrive wrote:
[...]

Komisja która myśli to dobry scenariusz na powieść SF

Tomek

Programista amator nie musi zakładać firmy?