Data: 2009-05-26 14:23:45 | |
Autor: kredytywkarpaczu | |
Prosba o interpretacje ustawy prawo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
Klient złożył reklamację, a operator nie odpowiedział w 30 dni,
konkretnie list doszedł 32-go dnia. Reklamacje uznaje sie wiec za rozpatrzona pozytywnie w całosci To ogolnie znana zasada. Ale... Co wtedy, jeśli wg regulaminu, klientowi należało się np. 5zł odszkodowania, a żądał 500.000 zł (roszczenie odszkodowawcze)? Czy sama data stempla pocztowego przesądza że operator zostanie zmuszony (przez UKE? sąd? czortwiekogo?) do spełnienia takiego super gigantycznego roszczenia? Jak sądzicie? Jest sens się procesować? (Koszty a % prawdopodobieństwa sukcesu) -- |
|
Data: 2009-05-26 14:41:57 | |
Autor: MarekM | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
kredytywkarpaczu@op.pl pisze:
Klient złożył reklamację, a operator nie odpowiedział w 30 dni, Tylko małe uściślenie: czy znasz datę, kiedy reklamacja do operatora wpłynęła? Jeśli złożyłeś w salonie - znasz. Jeśli wysłałeś listem poleconym - znasz, o ile zażądałeś zwrotnego potwierdzenia odbioru. W innym przypadku musisz zdać się na operatora - to on może stwierdzić, kiedy dokładnie pismo dotarło i nie masz jak udowodnić, że było inaczej. Poza tym, operator ma _odpowiedzieć_ w 30 dni - czyli wysłać list przed upływem tego terminu. Jeżeli odpowiedź jest negatywna, musi być wysłana listem poleconym - wówczas decyduje data stempla nadania listu. Reklamacje uznaje sie wiec za rozpatrzona pozytywnie w całosci Sądzę, że nie. Roszczenie odszkodowawcze musi być chyba w jakiś sposób uzasadnione - sąd mógłby mieć wątpliwości. To tylko moje przemyślenia. Marek |
|
Data: 2009-05-26 13:08:16 | |
Autor: Olgierd | |
Prosba o interpretacje ustawy prawo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
Dnia Tue, 26 May 2009 14:41:57 +0200, MarekM napisał(a):
Poza tym, operator ma _odpowiedzieć_ w 30 dni - czyli wysłać list przed Tak to tylko w postępowaniu sądowym. W zwykłym życiu stosuje się art. 61 par. 1 kc. -- pozdrawiam serdecznie, Olgierd Lege Artis http://olgierd.bblog.pl |
|
Data: 2009-05-26 15:26:17 | |
Autor: kredytywkarpaczu | |
Prosba o interpretacje ustawy prawo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazekspełnienia GIGANT żądania klienta | |
Dnia Tue, 26 May 2009 14:41:57 +0200, MarekM napisał(a): reklamacja złożona w salonie przybita pieczątka i datownik stempelek nadania jest z 28-go dnia. Priorytet, czyli powinno było dojść z 80% pewnością w 29 dzień a 20% w 30-ty widać wyraźnie że operator miał zamiar odpowiedzieć na czas ale poczta go zawiodła. Pierwsza próba doręczenia 32 go dnia. Jakie to wywołuje skutki dla szans w postępowaniu sądowym? -- |
|
Data: 2009-05-26 15:30:34 | |
Autor: Liwiusz | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30 dni a ew. obowiazekspełnienia GIGANT żądania klienta | |
kredytywkarpaczu@op.pl pisze:
Dnia Tue, 26 May 2009 14:41:57 +0200, MarekM napisał(a): IMHO należy tutaj traktować to analogicznie jak odpowiedź na reklamację z tytułu niezgodności z umową - tam jest 14 dni na odpowiedź. Sąd się wypowiedział, że liczy się data nadania listu poleconego. -- Liwiusz |
|
Data: 2009-05-26 15:32:01 | |
Autor: Skylla | |
Prosba o interpretacje ustawy prawo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazekspełnienia GIGA NT żądania klienta | |
Jakie to wywołuje skutki dla szans w postępowaniu sądowym?Takie, że masz szanse odzyskać reklamowane 5zł i nic ponadto. Jesli nie wierzysz, to spytaj rzecznika konsumentów: http://forum.gazeta.pl/forum/71,1.html?f=553 zamiast pytać przypadkowe osoby na grupie o telefonach... S. |
|
Data: 2009-05-26 15:48:16 | |
Autor: MarekM | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazekspełnienia GIGANT żądania klienta | |
kredytywkarpaczu@op.pl pisze:
reklamacja złożona w salonie przybita pieczątka i datownik Żadnych. Operator faktycznie rozpatrzył reklamację w terminie 30 dni (zgodnie z prawem telekomunikacyjnym), czego dowodem jest wysłanie pisemnej odpowiedzi przed upływem tego terminu. Marek |
|
Data: 2009-05-26 15:45:57 | |
Autor: MarekM | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpo wiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnie nia GIGANT żądania klienta | |
Olgierd pisze:
Poza tym, operator ma _odpowiedzieć_ w 30 dni - czyli wysłać list przedTak to tylko w postępowaniu sądowym. W zwykłym życiu stosuje się art. 61 par. 1 kc. Nie w tym przypadku. Uznanie bądź nie reklamacji to nie "oświadczenie woli", a działanie w ramach prawa telekomunikacyjnego, które reguluje czas, w jakim faktycznie ma nastąpić rozpatrzenie reklamacji (a nie termin, w jakim operator ma Ci o tym oświadczyć). Sam się nad tym kiedyś głowiłem i mam nawet opinię departamentu prawnego UKE w tej sprawie, którą tutaj (dla potomności) zacytuję. -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- Szanowny Panie Marku, w nawiązaniu do Pana wiadomości skierowanej do Urzędu Komunikacji Elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej w dniu 29 września 2008 r., pragnę przedstawić następujące wyjaśnienia: [...] Odnośnie Pańskich wątpliwości, co do pisemnej formy odpowiedzi na reklamację informuję, iż kwestię tą normuje cytowane przez Pana Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz.U.Nr 226, poz. 2291). Przepis § 7 wyżej wymienionego rozporządzenia stanowi, iż jednostka dostawcy udziela w formie pisemnej odpowiedzi na reklamację. Odmienną kwestią jest termin, w jakim udzielana jest pisemna odpowiedź na reklamację. Jest to termin, w którym Operator ma rozpatrzyć reklamację, a zostaje on zachowany, jeżeli przed upływem 30 dni odpowiedź na reklamację zostanie złożona w urzędzie pocztowym. Zgodnie z treścią art. 106 ust. 2 ustawy Prawo telekomunikacyjne, jeżeli reklamacja usługi telekomunikacyjnej nie zostanie rozpatrzona w terminie 30 dni od daty jej złożenia, uważa się, że ta reklamacja została uwzględniona. Przepis ust. 2 zawiera domniemanie faktyczne uwzględnienia reklamacji, jeżeli od jej złożenia upłynęło 30 dni a reklamacja nie została rozpatrzona. Wyjaśniając podnoszoną przez Pana kwestię niemożliwości stwierdzenia w jakim terminie Operator rozpatrzył reklamację należy stwierdzić, iż zgodnie z § 7 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej, w przypadku odmowy uznania reklamacji w całości lub części odpowiedź na reklamację powinna zostać dostarczona reklamującemu przesyłką poleconą. Niewątpliwie regulacja powyższa stwarza możliwość kontroli terminu w jakim rozpatrzona reklamacja została złożona w urzędzie pocztowym. Natomiast wątpliwości dotyczące terminowego wysyłania odpowiedzi na reklamację nie powinny występować przy uznaniu reklamacji, gdyż nawet po przekroczeniu przez Operatora 30 dniowego terminu na rozpatrzenie reklamacji uznaje się, że była ona zasadna. [...] (informacja przygotowana przez Departament Detalicznego Rynku Telekomunikacyjnego) Pozdrawiam serdecznie M... S.... Gabinet Prezesa Urząd Komunikacji Elektronicznej ul. Kasprzaka 18/20, 01-211 Warszawa |
|
Data: 2009-05-26 14:14:21 | |
Autor: Olgierd | |
Prosba o interpretacje ustawy prawo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
Dnia Tue, 26 May 2009 15:45:57 +0200, MarekM napisał(a):
Tak to tylko w postępowaniu sądowym. W zwykłym życiu stosuje się art. A czym zatem jest "rozpatrzenie" reklamacji? A jeśli sobie "rozpatrzy" ale nic nie wyśle? Rozpatrzenie reklamacji to nic innego jak złożenie oświadczenia woli o rozstrzygnięciu konkretnej sprawy będącej przedmiotem reklamacji. Sam się nad tym kiedyś głowiłem i mam nawet opinię departamentu prawnego Bardzo ładne, ale... Odmienną kwestią jest termin, w jakim udzielana jest pisemna odpowiedź Zgodnie z(...) jakim rozpatrzona reklamacja została złożona w urzędzie pocztowym. Ślicznie-pięknie, ale brakuje mi tu jednego, dość zasadniczego elementu: wyjaśnienia na jakiej podstawie UKE właśnie w taki sposób chce liczyć terminy. PT nie wprowadza swojej definicji terminów, nie ma podstaw, aby sięgać do kpa, nie ma podstaw, by sięgać do kpc, zostaje więc po prostu kc. -- pozdrawiam serdecznie, Olgierd Lege Artis http://olgierd.bblog.pl |
|
Data: 2009-05-26 16:20:35 | |
Autor: Liwiusz | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpo wiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnie nia GIGANT żądania klienta | |
Olgierd pisze:
Dnia Tue, 26 May 2009 15:45:57 +0200, MarekM napisał(a): Olgierd, już tu była dyskusja na temat przy okazji niezgodności z umową. Też był taki jeden, co twierdził, że jak sprzedawca ma ustosunkować się do reklamacji, to znaczy że w tym czasie ma przyjść list polecony z odpowiedzą do klienta. Na szczęście ktoś podał linka do biuletynu, gdzie był podany odmienny wyrok sądu. Jeśli rozpatrzy, a nie wyśle, to znaczy że rozpatrzył pozytywnie. Rozpatrzone negatywnie ma wysyłać listem poleconym. Nie wysłał? Nie udowodni, że rozpatrzył w terminie. -- Liwiusz |
|
Data: 2009-05-26 16:55:08 | |
Autor: MarekM | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
Olgierd pisze:
Nie w tym przypadku. Uznanie bądź nie reklamacji to nie "oświadczenieA czym zatem jest "rozpatrzenie" reklamacji? Pochylenie się nad pismem klienta, pogłówkowanie, sięgnięcie do swoich regulaminów albo popatrzenie w fusy od kawy bądź wylosowanie odpowiedzi spośród standardowych i stwierdzenie: uznajemy/nie uznajemy. Nie wiem, czy któryś sąd przyzna Ci rację, że rozpatrzeniem reklamacji jest złożenie oświadczenia o wyniku tegoż rozpatrzenia. A jeśli sobie "rozpatrzy" ale nic nie wyśle? To znaczy, że uznał. W tym celu wprowadzono właśnie odpowiedni paragraf do PT. Rozpatrzenie reklamacji to nic innego jak złożenie oświadczenia woli o rozstrzygnięciu konkretnej sprawy będącej przedmiotem reklamacji. To Twoja interpretacja - odmienna od stanowiska Departamentu Prawnego UKE, więc w razie kłopotów nawet w UKE wsparcia nie masz ;-) Sam się nad tym kiedyś głowiłem i mam nawet opinię departamentu prawnegoBardzo ładne, ale... Inna interpretacja prowadziłaby do absurdu. Wystarczyłoby, byś nie odbierał przesyłki na poczcie przez te 30 dni (mimo jej awizowania - nie masz takiego obowiązku) i już reklamacja nie byłaby rozpatrzona w terminie, gdyż nie mogłeś zapoznać się z jego treścią z racji nieposiadania go w ręku (a więc faktycznie reklamacja zostałaby uznana). Rozpatrzenie reklamacji to... jej rozpatrzenie - czyli to, co napisałem na początku tego posta (faktyczne stwierdzenie przez operatora, czy reklamacja jest słuszna, czy nie). Jedynym sposobem dla operatora, by udowodnić, że rozpatrzył w terminie, jest wysłanie odpowiedzi przed upływem tego terminu - batem jest Art. 106 pkt.2 PT. Natomiast wysłanie odpowiedzi pismem poleconym regulowane jest osobnym rozporządzeniem, w którym nie ma mowy o terminie wysłania tego pisma. Marek |
|
Data: 2009-05-26 20:12:15 | |
Autor: Olgierd | |
Prosba o interpretacje ustawy prawo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
Dnia Tue, 26 May 2009 16:55:08 +0200, MarekM napisał(a):
Inna interpretacja prowadziłaby do absurdu. Wystarczyłoby, byś nie Nie masz racji. -- pozdrawiam serdecznie, Olgierd http://olgierd.bblog.pl [Lege Artis] |
|
Data: 2009-05-26 22:54:52 | |
Autor: MarekM | |
Prosba o interpretacje ustawy prawo t elekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30 dni a ew. obowiazek speĹnienia GIGANT Ĺź Ä dania klienta | |
Olgierd pisze:
Inna interpretacja prowadziĹaby do absurdu. WystarczyĹoby, byĹ nieNie masz racji. A ja napiszÄ: mam racjÄ. I co, moĹźe jakieĹ argumenty? Marek |
|
Data: 2009-05-26 21:00:21 | |
Autor: Olgierd | |
Prosba o interpretacje ustawy prawo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
Dnia Tue, 26 May 2009 22:54:52 +0200, MarekM napisał(a):
Inna interpretacja prowadziłaby do absurdu. Wystarczyłoby, byś nie Nie masz racji. Ech, wystarczy sprawdzić co praktyka mówi nt. nieodbierania korespondencji w kwestii "nie/mógł zapoznać się z treścią oświadczenia woli". Podpowiem, że adresat musiałby mieć obiektywną przyczynę, aby móc się na to powołać. Jest na ten temat zylion orzeczeń sądowych. Ogólnie ta cała koncepcja ma wiele sensu, brak jej jednak podstawy w przepisach. -- pozdrawiam serdecznie, Olgierd http://olgierd.bblog.pl [Lege Artis] |
|
Data: 2009-05-26 14:43:13 | |
Autor: Mane | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
MarekM pisze:
Tylko małe uściślenie: czy znasz datę, kiedy reklamacja do operatora Jest cos takiego za wyslanie za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. |
|
Data: 2009-05-26 16:09:47 | |
Autor: TGor | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
Mane wrote:
Jest cos takiego za wyslanie za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Nie kompromituj się. TG |
|
Data: 2009-05-26 16:13:05 | |
Autor: Liwiusz | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
MarekM pisze:
kredytywkarpaczu@op.pl pisze: Można na poczcie złożyć reklamację niedostarczenia listu poleconego i poczta w odpowiedzi odpisze kiedy list został dostarczonych. To taka wersja zwrotnego potwierdzenia odbioru "dla ubogich" :) -- Liwiusz |
|
Data: 2009-05-28 07:31:27 | |
Autor: Pete | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
W dniu 26.05.09 16:13, Liwiusz pisze:
Tyle, że reklamację może złożyć jedynie nadawca. A ten raczej ubogi nie jest ;) -- Pete |
|
Data: 2009-05-28 07:56:14 | |
Autor: Jingiel | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
Tyle, że reklamację może złożyć jedynie nadawca. A ten raczej ubogi nie jest ;) A tobie sie nadawca z adresatem nie pomylil? Przeciez jak ty wyslesz polecony to i ty skladasz reklamacje. Jingiel |
|
Data: 2009-05-28 18:56:47 | |
Autor: Pete | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
W dniu 28.05.09 7:56, Jingiel pisze:
A teraz przeczytaj cały wątek od początku. Ze zrozumieniem. -- Pete |
|
Data: 2009-05-26 14:58:04 | |
Autor: Waldek Godel | |
Prosba o interpretacje ustawy prawo telekomunikacy jne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
Dnia Tue, 26 May 2009 14:23:45 +0200, kredytywkarpaczu@op.pl napisał(a):
Co wtedy, jeśli wg regulaminu, klientowi należało się np. 5zł Nic, nie dostanie ani grosza więcej niż przewidziane tą samą ustawą Prawo Telekomunikacyjne. Zakładając, że dostanie cokolwiek. Minimalne szanse ma w procesie cywilnym, ale tam będzie musiał dowieść celowe działanie operatora, co w zasadzie jest niemożliwe. -- Pozdrowienia, Waldek Godel awago.maupa.orangegsm.info, awago.maupa.telekomunikacja.org "Marka TP na skutek utarczek z regulatorem rynku bardzo się zdewaluowała" - Maciej Witucki, prezes. |
|
Data: 2009-05-26 16:51:48 | |
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl) | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30 dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
Waldek Godel wrote:
Dnia Tue, 26 May 2009 14:23:45 +0200, kredytywkarpaczu@op.pl napisał(a): Akurat Prawo telekomunikacyjne opisuje tylko jeden przypadek odszkodowania - za usługę powszechną. Cała reszta jest umowna. Umowność operator może zawrzeć w reglaminie, jednak gdy wykazane straty są wyższe, niż kwota odszkodowania, poszkodowany ma duże szanse przed sądem Minimalne szanse ma w procesie cywilnym, ale tam będzie musiał dowieść Nie teoretyzuj... M. |
|
Data: 2009-05-26 16:05:37 | |
Autor: Waldek Godel | |
Prosba o interpretacje ustawy prawo telekomunikacy jne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
Dnia Tue, 26 May 2009 16:51:48 +0200, Maciej Bebenek (news.onet.pl)
napisał(a): Minimalne szanse ma w procesie cywilnym, ale tam będzie musiał dowieść Pokaż praktykę - znasz przykłady zasądzenie odszkodwania wyższego niż kilkaset złotych w Banana Republic of Poland w TAKICH sytuacjach? W dużo powazniejszych sprawach były takie wyroki 2 albo 3 i tyle.. -- Pozdrowienia, Waldek Godel awago.maupa.orangegsm.info, awago.maupa.telekomunikacja.org "Marka TP na skutek utarczek z regulatorem rynku bardzo się zdewaluowała" - Maciej Witucki, prezes. |
|
Data: 2009-05-26 18:51:43 | |
Autor: ToMasz | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30 dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
Waldek Godel pisze:
Dnia Tue, 26 May 2009 16:51:48 +0200, Maciej Bebenek (news.onet.pl)Waldek ma racje. Dostajemy wszyscy SMSy od operatowów i nikt z tym nic nie zrobi. ja próbowałem walczyć, ale _JA_ (i każdy z osobna) odszodowania nie dostane bo musiałbym udowodnic _ILE_ zł w ten sposób trace. sam _operator_ może zostać ukarany, ale to inna bajka. Autor nie dostanie ani grosza wiecej, bo niejest w stanie udowodnić ze w zwiazku z zaistniałą sytuacją poniósł szkody, a winny temu jest operator... ToMasz |
|
Data: 2009-05-26 20:40:10 | |
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl) | |
Prosba o interpretacje ustawy pra wo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30 dni a ew. obowiazek spełnienia GIGANT żądania klienta | |
ToMasz wrote:
Waldek ma racje. Dostajemy wszyscy SMSy od operatowów i nikt z tym nic Mylisz pojęcia - czym innym jest odszkodowanie z tytułu z PT, a czym innym z UoŚUDE. W tym drugim droga do odszkodowania jest jedynie poprzez normalne zapisy z Kodeksu Cywilnego. Autor nie dostanie ani grosza wiecej, bo niejest w stanie udowodnić ze w Który autor? :-) Waldek? M. |
|
Data: 2009-05-26 15:03:20 | |
Autor: Skylla | |
Prosba o interpretacje ustawy prawo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIG ANT żądania klienta | |
Co wtedy, jeśli wg regulaminu, klientowi należało się np. 5złjasne, na pewno polski sąd przyzna ci pół milona odszkodowania za nienaleznie pobrane 5zł :-). propuję iśc na całość i zarządać 500 miliardów. co sie będziesz rozmieniał na drobne... |
|
Data: 2009-05-26 15:05:53 | |
Autor: Skylla | |
Prosba o interpretacje ustawy prawo telekomunikacyjne: brak odpowiedzi w30dni a ew. obowiazek spełnienia GIG ANT żądania klienta | |
P.S. uznanie gwarancji oznacza uzananie twoich praw do tych reklamowanych 5 zł, a nie do wymyslonego przez ciebie odszkodowania.
|
|