Prośba o ocenę zestawu biurowo/projektowego

Data: 2010-02-09 05:16:42
Autor: Lisciasty
Prośba o ocenę zestawu biurowo/projektowego
Ostatnie moje blaszaki składałem z 5 lat temu i wypadłem z obiegu,
toteż chciałbym zasięgnąć porady i upewnić się
czy nie błądzę :]

Celem jest zmontowanie teściowi komputera przeznaczonego w 90% do
dłubania w autocadzie, reszta to trochę poczty, www, jakaś drobna
pisanina.

Poniżej zamieszczę to co mam aktualnie wybrane z cenami i komentarzem,
jeżeli ktoś widzi jakąś ewidentną bzdurę lub sądzi, że można by dać
coś innego, proszę o parę słów.

- obudowa
Antec P183, 589 zł
Boli mnie ta cena, ale jestem raczej zdecydowany. Mam dosyć
badziewnych, brzęczących złomów z którymi użeram się już ponad 16 lat,
chcę zmontować coś porządnego nawet jak nie będę tego użytkował :]

- zasilacz
BeQuiet L7-300W, 149 zł
Cichy, wydaje się porządny, niedrogi. Chciałbym wsadzić tam coś
bardziej wypasionego za 2-3 krotnie większą cenę, ale chyba
przeznaczenie kompa nie wymaga takiego bajeru, choć kusi mnie :>

- procek
Athlon x2 240e AM3, 215 zł
Cena, niski pobór mocy (45W), nic więcej mi do głowy nie przychodzi,
nie wiem za bardzo co tu można zmienić.

- chłodzenie procka
Arctic Cooling Alpine 64 Pro, 35 zł
Na taki procek nie trzeba chyba nic bardziej ekstrawaganckiego.

- płyta główna
Gigabyte GA-MA770T-UD3, 289 zł
Dlaczego ta? Ze wszystkich płyt które w życiu przerobiłem nie zepsuł
się tylko gigabyte, może dlatego :>
Nie ma wiatraków na chipsetach, tylko radiatory, to też plus.

- pamięć
geil ddr3 3x2GB, 555 zł
Rozczarowany jestem cenami pamięci, podrożało coś ostatnio?

- grafika
ASUS HD4350 Silent, 119 zł
Tanie, ciche (duży radiator bez wiatraka). Kiedyś myślałem o
dedykowanej karcie z chipsetem do grafiki 2D, ale ceny zaczynające się
od 5 tysiaków spowodowały u mnie nagły atak śmiechu :>

- dysk twardy
2x WD1600BEVT 160GB 2,5", 300 zł
Ciche, mało prądu jedzą, wymyśliłem je połączyć w raid0.  Do tego 2x
szyny montażowe, 40 zł

- system
winda 7 64, 375 zł

Cuzamen do kupy 2666 zł, trochę sporo wyszło jak na komputer z niezbyt
wysokiej półki, ale tyle jesteśmy w stanie wydać, jest jeszcze
ewentualny margines do 3 tysięcy.

Pzdr.
L.

Data: 2010-02-09 14:45:15
Autor: Sławek Maculewicz
Dnia 09-02-2010 o 14:16:42 Lisciasty <lisciasty.pl@googlemail.com>  napisał(a):

- dysk twardy
2x WD1600BEVT 160GB 2,5", 300 zł
Ciche, mało prądu jedzą, wymyśliłem je połączyć w raid0.  Do tego 2x
szyny montażowe, 40 zł

  Tu bym zmienił:
  2x WD Scorpio Black WD1600BEKT (7200 RPM zamiast 5400, 16 MB cache  zamiast 8 MB) - powinny być widocznie szybsze...

Rozumiem, że zakup płyty ze zintegrowaną grafiką nie wchodzi w rachubę...?

--
Brak sygnaturki.

Data: 2010-02-09 09:04:35
Autor: Lisciasty
Prośba o ocenę zestawu biurowo/projektowego
On 9 Lut, 14:45, Sławek Maculewicz <smacul_cut_here@go2._and_here_.pl>
wrote:
  Tu bym zmienił:
  2x WD Scorpio Black WD1600BEKT (7200 RPM zamiast 5400, 16 MB cache
zamiast 8 MB) - powinny być widocznie szybsze...

Tylko że 2x droższe :( Te moje 2 kosztują 300 zł, a dwa takie około
600...

Rozumiem, że zakup płyty ze zintegrowaną grafiką nie wchodzi w rachubę...?

Wszystko wchodzi w rachubę :] Ja mam uraz do kart ze zintegrowaną
grafą ale ten uraz powstał z 10 lat temu, teraz pewnie już są lepszej
jakości :> Jak masz jakiś model na uwadze do pisz.

Pzdr.
L.

Data: 2010-02-09 09:20:47
Autor: Lisciasty
On 9 Lut, 18:04, Lisciasty <lisciasty...@googlemail.com> wrote:
Tylko że 2x droższe :( Te moje 2 kosztują 300 zł, a dwa takie około
600...

Popieprzyło mi się, patrzyłem na 320 GB. Te są 50 zł droższe na
sztuce.
Tylko jednak hałas, między 24dB a 28 sB różnica jest spora :/

Pzdr.
L.

Data: 2010-02-09 18:53:14
Autor: Michał
Prośba o ocenę zestawu biurowo/projektowego
Tylko jednak hałas, między 24dB a 28 sB różnica jest spora :/

2,5 cala też będzie stukać przy seeku. Zaproponowałbym rozważenie SSD, ale mnie zaraz zjedzą...

Data: 2010-02-09 10:24:29
Autor: Lisciasty
On 9 Lut, 18:53, Michał <mbier...@wywalto.o2.pl> wrote:
2,5 cala też będzie stukać przy seeku.

Pewnie będzie stukać, ale nadzieje pokładam w dobrej obudowie :]
Myślałem też nad czymś takim,

http://www.proline.pl/sklep.php?p=SCY+QUIET+D+2.5

ale cena jest lekko z dupy, rozważam jednak taki zakup jakby było
głośno.

Zaproponowałbym rozważenie SSD, ale mnie zaraz zjedzą...

Obawiam się że mnie też zjedzą, koszty ;]
Chyba poczekam aż toto stanie się bardziej powszechne i stanieje...

Pzdr.
L.

Data: 2010-02-10 08:11:35
Autor: Sławek Maculewicz
Dnia 09-02-2010 o 18:20:47 Lisciasty <lisciasty.pl@googlemail.com>  napisał(a):

[...]

No aż sprawdziłem na stronach Western Digital:

seria Blue: http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=513
idle: 24 dB
seek 0: 26 dB

seria Black: http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=479
idle: 22 dB
seek 0: 25 dB

A więc nie dość, że szybsze, to i cichsze.

A cena? Np. w Agito Black są o całe 14 zł na sztuce droższe...

Ale tak jak inni sugerują - dałbym jeden porządny 3,5" z cache 32 MB.

No i dodał nagrywarkę DVD na backupy - bo coś nie dostrzegłem jej w Twojej  konfiguracji.

--
Brak sygnaturki.

Data: 2010-02-09 18:23:41
Autor: marfi
Użytkownik "Lisciasty" <lisciasty.pl@googlemail.com> napisał w wiadomości news:2d073d71-8563-4216-8ddf-5015c06add4ch2g2000yqj.googlegroups.com...
Wszystko wchodzi w rachubę :] Ja mam uraz do kart ze zintegrowaną
grafą ale ten uraz powstał z 10 lat temu, teraz pewnie już są lepszej
jakości :> Jak masz jakiś model na uwadze do pisz.

  Nie napisałeś do czego ten acad jest wykorzystywany - 2D czy duuużo więcej?

--
marfi

Data: 2010-02-09 10:25:46
Autor: Lisciasty
On 9 Lut, 18:23, "marfi" <marfi @bb.onet.pl> wrote:
  Nie napisałeś do czego ten acad jest wykorzystywany - 2D czy duuużo
więcej?

Praktycznie tylko 2D, rysunki budowlane, czasem jakieś elektryczne,
fakt często te rysunki są cholernie szczegółowe i ciągną się na
ploterze A0, ale tylko kreski 2D nic więcej.

Pzdr.
L.

Data: 2010-02-09 19:38:33
Autor: marfi
Użytkownik "Lisciasty" <lisciasty.pl@googlemail.com> napisał w wiadomości news:421d59fc-8648-4a65-a5b3-d84e0452750fa32g2000yqm.googlegroups.com...
[...]

  No to raczej na wydajność współczesnej karty video nie musisz zwracać szczególnej uwagi...
Co prawda nie używam acada a intellicada (tani zamiennik) i stara obecnie ATI 2400 mi wystarcza (schematy elektryczne)

--
marfi

Data: 2010-02-09 20:09:34
Autor: Quent
[...]

Nie ma podstaw dziś do narzekań. Ja robię głównie "w grafice" 2d na zintegrowanej w płycie gł. karcie Radeon 3200.
Jest tanio, cicho i wystarczająco szybko :-)
Sygnał i tak jest via DVI

Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2010-02-09 14:45:15
Autor: Radosław Sokół
Lisciasty pisze:
- zasilacz
BeQuiet L7-300W, 149 zł
Cichy, wydaje się porządny, niedrogi. Chciałbym wsadzić tam coś

Ja mam dwie sztuki BeQuiet StraightPower 400 W, niesamowicie
ciche nie są ;) ale absolutnie bezproblemowe i wysokiej ja-
kości. Nie zawiodłem się na tej firmie.

bardziej wypasionego za 2-3 krotnie większą cenę, ale chyba
przeznaczenie kompa nie wymaga takiego bajeru, choć kusi mnie :>

Dokładnie, to prosty zestaw, ten zasilacz powinien być abso-
lutnie wystarczający.

Gigabyte GA-MA770T-UD3, 289 zł
Dlaczego ta? Ze wszystkich płyt które w życiu przerobiłem nie zepsuł
się tylko gigabyte, może dlatego :>

Widziałem zepsute płyty Gigabyte, więc wcale nie jest to mar-
ka zapewniająca brak awarii, ale mnie osobiście żadna jeszcze
nie "padła", a mam ich trochę. Tego posta piszę właśnie z
tego modelu płyty. Bezproblemowy.

- dysk twardy
2x WD1600BEVT 160GB 2,5", 300 zł
Ciche, mało prądu jedzą, wymyśliłem je połączyć w raid0.  Do tego 2x
szyny montażowe, 40 zł

Po co RAID 0? Będzie większy hałas i większe ryzyko utraty
danych. Nie lepiej jeden normalny dysk 3.5" 7200 rpm?

Cuzamen do kupy 2666 zł, trochę sporo wyszło jak na komputer z niezbyt
wysokiej półki, ale tyle jesteśmy w stanie wydać, jest jeszcze
ewentualny margines do 3 tysięcy.

Muszę pochwalić w Twojej propozycji:

1) Komputer biurkowy. Wiele osób nawet do AutoCADa by parło
    na notebooka...

2) Jakość. Widać, że chcesz, by komputer nie tyle miał naj-
    więcej gigabajtów i gigaherców, co działał stabilnie i
    bez konieczności "dłubania" od samego początku.

3) Brak strachu przed AMD. W tak prostym zestawie nie trzeba
    super-mocy i7, a układ AMD będzie energooszczędny i pewnie
    wystarczający. Choć może lepiej się zastanowić nad Pheno-
    mem II x2 lub x3? :)

Data: 2010-02-09 09:17:54
Autor: Lisciasty
On 9 Lut, 14:45, Radosław Sokół <rso...@magsoft.com.pl> wrote:
Ja mam dwie sztuki BeQuiet StraightPower 400 W, niesamowicie
ciche nie są ;) ale absolutnie bezproblemowe i wysokiej ja-
kości. Nie zawiodłem się na tej firmie.

A z cichych zasilaczy co jeszcze jest godne kupienia?

Po co RAID 0? Będzie większy hałas i większe ryzyko utraty
danych. Nie lepiej jeden normalny dysk 3.5" 7200 rpm?

Wydaje mi się że nawet 2 dyski tego typu będą bardziej ciche,
przynajmniej na papierze tak wygląda, chwalą się że 24 dB mają. A 3,5"
7200 raczej cichy nie będzie.
A co do utraty danych to i tak backup jest robiony, teraz teściu
pracuje na takich rzęchach że boję się tupnąć koło kompa ;)

3) Brak strachu przed AMD. W tak prostym zestawie nie trzeba
    super-mocy i7, a układ AMD będzie energooszczędny i pewnie
    wystarczający. Choć może lepiej się zastanowić nad Pheno-
    mem II x2 lub x3? :)

A one są faktycznie na tyle lepsze że opłaca się wydać tę stówę czy
dwie więcej?

Pzdr.
L.

Data: 2010-02-09 19:54:24
Autor: Quent
Użytkownik "Lisciasty" <lisciasty.pl@googlemail.com> napisał w wiadomości news:2ff81100-8f5c-4069-83c0-a070242b53caf8g2000yqn.googlegroups.com...
Wydaje mi się że nawet 2 dyski tego typu będą bardziej ciche,
przynajmniej na papierze tak wygląda, chwalą się że 24 dB mają. A 3,5"
7200 raczej cichy nie będzie.

Akurat Raid0 dziś to dobry pomysł bo dyski są tanie i ciche.
Od paru dni smigam na takim czymś i poczułem spory skok prędkości w porównaniu do poprzedniego, jednego dysku SATA2.

Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2010-02-10 07:34:36
Autor: Artur Frydel
Day Tue, 9 Feb 2010 19:54:24 +0100, Quent wrote:

[...]

Ale po co RAID0 do Cada? Poza zwiększeniem szansy na zadziałanie prawa
Moore'a nie widzę tutaj żadnego sensu.

--
Artur 'bzyk' Frydel Gdzie kucharek sześć, tam garnizonowy punkt żywienia!

Data: 2010-02-10 08:44:17
Autor: quent
Użytkownik "Artur Frydel" <artur.frydel@gmail.com> napisał w wiadomości news:ry9vdk0mo3s1$.dlgbzyk.dyndns.org...
Ale po co RAID0 do Cada? Poza zwiększeniem szansy na zadziałanie prawa
Moore'a nie widzę tutaj żadnego sensu.

Byle jaka płyta główna bez problemu obsłuzy Raid 0.
2 szybkie dyski dostaniesz za 300 zl.
A więc - czemu nie? ;-)
Ja tak zrobiłem i widzę, że cały system śmiga mi o wiele szybciej. Wszystko uruchamia mi się szybciej...

Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2010-02-10 09:02:09
Autor: Radosław Sokół
Prośba o ocenę zestawu biurowo/pr ojektowego
quent pisze:
A więc - czemu nie? ;-)

Bo niewiele to daje w sensie wydajności w *typowych* zasto-
sowaniach, a wprowadza *poważne* ryzyko utraty danych nie
tylko przy problemach z dyskiem (awaria), ale też przy nie-
których aktualizacjach BIOSu czy przypadkowych modyfikacjach
zawartości pojedynczego dysku macierzy?

Ja tak zrobiłem i widzę, że cały system śmiga mi o wiele szybciej. Wszystko uruchamia mi się szybciej...

O kilkanaście procent. A bezpieczeństwo spadło o połowę.
Lepiej kupić jeden szybszy dysk, a drugi wolny przeznaczyć
na kopie zapasowe.

Data: 2010-02-10 09:18:12
Autor: quent
Użytkownik "Radosław Sokół" <rsokol@magsoft.com.pl> napisał w wiadomości news:2010021008020900grush.one.pl...
[...]

To ma być komputer do pracy więc backup trzeba mieć jakoś rozwiązany.

O kilkanaście procent.

Kilkanaście? Czyli ile konkretnie? 11 czy 19?
Jak dla mnie po prostu zauważalnie szybciej! Na tyle szybciej, że cieszę się z tej zmiany :-)

A bezpieczeństwo spadło o połowę.
Lepiej kupić jeden szybszy dysk, a drugi wolny przeznaczyć
na kopie zapasowe.

Backup to zupełnie inna kwestia. Jeśli na komputerze się pracuje to trzeba to mieć po prostu...

Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2010-02-10 10:45:35
Autor: Radosław Sokół
quent pisze:
Kilkanaście? Czyli ile konkretnie? 11 czy 19?
Jak dla mnie po prostu zauważalnie szybciej! Na tyle szybciej, że cieszę się z tej zmiany :-)

Czyli zbyt mocno obciążasz podsystem dyskowy. Chyba, że tak
Cię raduje nieco szybsze uruchamianie się systemu...

Backup to zupełnie inna kwestia. Jeśli na komputerze się pracuje to trzeba to mieć po prostu...

I jeżeli na komputerze się pracuje, to nie należy wprowadzać
niepotrzebnego ryzyka dla małych zysków. RAID 1 bym zrozumiał,
ale RAID 0 jest tutaj absolutnie nietrafiony.

Data: 2010-02-10 11:00:55
Autor: quent
Użytkownik "Radosław Sokół" <Radoslaw.Sokol@polsl.pl> napisał w wiadomości news:hktv7v$pff$2polsl.pl...
Czyli zbyt mocno obciążasz podsystem dyskowy. Chyba, że tak
Cię raduje nieco szybsze uruchamianie się systemu...

Raduje mnie to, że WSZYSTKO pracuje zauważalnie wydajniej ;-)
Nie rozumiem o co Ci chodzi?
Poza systemem, który musi się załadować jest jeszcze sporo programów, czasem niemałych.
Są pliki, u mnie zwykle z programów graficznych, które obrabiam. Samym RAMem komouter się nie naje.

I jeżeli na komputerze się pracuje, to nie należy wprowadzać
niepotrzebnego ryzyka dla małych zysków. RAID 1 bym zrozumiał,
ale RAID 0 jest tutaj absolutnie nietrafiony.

Nie robiłbym z tego "ryzyka" fetyszu.
W pracy opiekuję się setką komputerów i przez 7 lat miałem dosłownie 1 (sic!) awarie dysku!
Padały zasilacze, płyty główne, napędy optyczne...

Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2010-02-10 11:04:00
Autor: Radosław Sokół
quent pisze:
Są pliki, u mnie zwykle z programów graficznych, które obrabiam. Samym RAMem komouter się nie naje.

I właśnie w programach graficznych zysk z RAID 0 jeszcze
widać. Zauważ, że w omawianym problemie *nie ma* plików
graficznych! Co z tego, że u Ciebie jest szybciej, skoro
u Ciebie *ma prawo* być zauważalnie szybciej, a tutaj co
najwyżej *ledwo zauważalnie* szybciej?

W pracy opiekuję się setką komputerów i przez 7 lat miałem dosłownie 1 (sic!) awarie dysku!
Padały zasilacze, płyty główne, napędy optyczne...

A mnie również i dyski. Ostatnie trzy jeszcze w drugiej poło-
wie zeszłego roku. A do tego mam nieco więcej doświadczenia,
niż 7 lat.

Data: 2010-02-10 11:20:02
Autor: quent
Użytkownik "Radosław Sokół" <Radoslaw.Sokol@polsl.pl> napisał w wiadomości news:hku0ag$qk4$1polsl.pl...
A do tego mam nieco więcej doświadczenia,
niż 7 lat.

No to jest argument! Mogłeś tak od razu ;-))

Wracając do tematu...
7 lat i pad jednego dysku na 100 to już jest jakaś konkretna statystyka.
Mnie osobiście, w użytku "domowym" i w poprzednich miejscach pracy (w których akurat nie pracowałem tyle co w obecnym) od 20 lat nie padł żaden dysk ;-)
Komputery co kilka lat trzeba wymieniać lub w najgorszym wypadku modernizować jeśli chce się spać spokojnie.
Oczywiście nie wykluczam, że awarii ulegają też dyski nowe (np wadliwa partia) ale nie rób z tego fetyszu i nie strasz autora wątku utratą danych po spięciu 2 dysków w Raid 0. Przyrost "prędkości" całego systemu jest zauważalny i przy dzisiejszych śmiesznych wręcz cenach dysków taki krok IMO ma sens.

Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2010-02-10 11:47:24
Autor: Radosław Sokół
quent pisze:
danych po spięciu 2 dysków w Raid 0. Przyrost "prędkości" całego systemu jest zauważalny i przy dzisiejszych śmiesznych wręcz cenach dysków taki krok IMO ma sens.

A według mnie jest mało zauważalny i okupiony wzrostem hałasu
i ryzyka awarii. Myślę, że na tym należy zakończyć dyskusję.
Pytający sam oceni, komu bardziej ufa i czyje argumenty bar-
dziej do niego przemawiają.

Data: 2010-02-10 03:16:53
Autor: Lisciasty
On 10 Lut, 11:47, Radosław Sokół <Radoslaw.So...@polsl.pl> wrote:
quent pisze:

> [...]

i ryzyka awarii. Myślę, że na tym należy zakończyć dyskusję..
Pytający sam oceni, komu bardziej ufa i czyje argumenty bar-

Wasza wymiana zdań jest bardzo cenna dla mnie, sporo mi uświadomiła.
Przyznam, że z początku byłem napalony na tego raida jak szczerbaty na
suchary, pewnie z tego względu że to rozwiązanie potaniało bardzo
ostatnimi czasy oraz że nigdy nie miałem takiego czegoś w rękach i
chciałbym się pobawić. Ale biorąc pod uwagę charakter pracy tego
komputera chyba faktycznie raid nie ma sensu, szybsze odpalanie
systemu jest fajne ale jak się go włącza rano i potem komp działa
przez naście godzin, to w zasadzie żadne udogodnienie. Pobawię się
raidem kiedyś jak będę składał złoma dla siebie :]

Obecnie planuję kupić jakiegoś szybkiego samsunga 3,5" a w razie gdyby
faktycznie było go słychać na zewnątrz, zapakuję go w taką wyciszarkę:

http://www.proline.pl/sklep.php?p=SCY+QUIET+DRIVE

Cena sumaryczna wyjdzie wtedy jak za 2 dyski, ale myślę że samsung +
dobra obudowa powinno sprawić że nie będzie hałasu. Pożyjemy
zobaczymy.

Pzdr.
L.

Data: 2010-02-10 12:23:52
Autor: quent
Prośba o ocenę zestawu biurowo/projektowego
Użytkownik "Lisciasty" <lisciasty.pl@googlemail.com> napisał w wiadomości news:95ddd1e1-ca0f-43a2-8232-0aa6f3249dfca5g2000yqi.googlegroups.com...
szybsze odpalanie
systemu jest fajne

To tak jakby tylko system ładował się z dysku...
Wszystkie operacje dyskowe dostają kopa. Przynajmniej w moim systemie i wielu innych użytkowników opisujących to w necie ;-)
Możliwe, że akurat w Twoim przypadku to nie jest potrzebne ale skoro jest to tak tanie to dlaczego nie zafundować sobie tego komfortu?
To jest oczywiście pytanie retoryczne. 150zł więcej albo strach przed awarią dysku może mieć znaczenie, nie przeczę.

Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2010-02-10 03:40:41
Autor: Lisciasty
On 10 Lut, 12:23, "quent" <x...@xx.com> wrote:
[...]

Sęk w tym że moja wymęczona cena zestawu mocno skoczy, jeżeli w paru
miejscach poszaleję o dorzucę to tu to tam tą stówkę więcej :] Jak
będę dla siebie składał kiedyś kompa to na pewno raida wrzucę, ale
teściu odpala system, wczytuje parę rysunków i potem w zasadzie jego
praca z dyskiem ogranicza się do klikania save co jakiś czas...

Pzdr.
L.

Data: 2010-02-10 12:44:00
Autor: quent
Prośba o ocenę zestawu biurowo/projektowego
Jasna sprawa... w takim razie nie ma sensu.
Wiem co to znaczy składać dla kogoś komputer.
Czasem chce się przedobrzyć bo w sumie niewiele to kosztuje a potem same problemy z tym są ;-)

Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2010-02-11 08:52:15
Autor: Artur Frydel

quent pisze:

[...]

No to pamiętaj jeszcze że prawdziwa zabawa w RAID ma sens tylko w przypadku
prawdziwych kontrolerów lub soft-raid'a (nie wiem czy to na windows da się
jakoś przeprowadzić). Uruchamianie macierzy RAID na fake-raidach które są
tak popularne w domowych płytach głównych jest proszeniem się o kłopoty.

Daruj sobie tego raida, nie wierz w magiczną bezawaryjność dysków. Jak
słyszę że ktoś opiekuje się setkami komputerów i nie spotkał uwalonych
dysków to dziwnym mi się to wydaje :) Albo gość ma do czynienia z samymi
markowymi pecetami, albo ja mam jakiegoś pecha... Również mam do czynienia z
więcej niż jednym pecetem i zajmuję się tym zawodowo - uszkodzenie dysku
twardego to wcale częsta usterka IMO.

Jak chcesz mieć szybki start systemu to zainteresuj się ram-dyskiem lub
dyskami ssd. Ale raida0 sobie odpuść.

--
Artur 'bzyk' Frydel Mad ? affected with a high degree of intellectual independence.

Data: 2010-02-11 09:15:06
Autor: quent
Użytkownik "Artur Frydel" <artur.frydel@gmail.com> napisał w wiadomości news:1e97yalprge84.dlgbzyk.dyndns.org...
[...]

Rejestrujemy każdą awarię i takie są fakty. W ciągu 7 lat padł jeden dysk!
Uwierz mi... chciałbym, żeby było inaczej ;-D

Markowy komputer nie ma tu nic do rzeczy. Siedzi w nim taki sam dysk jak w każdym innym.
Ok 60% komputerów mamy od Dell-a ale to dopiero od ok. 4 lat - sukcesywnie zmienialiśmy. Reszta to składaki zwykłe o najróżniejszych konfiguracjach.
Poza tym akurat z tymi Dell-ami mamy sporo problemów. Zasilacze padają jak muchy :-/
Widać, że akurat ja mam pecha do zasilaczy a Ty do dysków ;-)

Pozdr.

Data: 2010-02-11 09:48:04
Autor: MarcinCz
Dnia Thu, 11 Feb 2010 09:15:06 +0100, quent napisał(a):

Rejestrujemy każdą awarię i takie są fakty. W ciągu 7 lat padł jeden dysk!
Uwierz mi... chciałbym, żeby było inaczej ;-D
W ciągu 10 lat pracy w pewnym banku zajmowałem się setkami a pod koniec
tysiącami komputerów i uwierz mi, że takie awarie były częste. *Wszystkie*
zestawy firmowe. Najbardziej dała nam w kość parta Delli GX150, w których
masowo zaczęły padać dyski (WD) tuż po końcu gwarancji producenta. --
Marcin

Data: 2010-02-11 10:03:07
Autor: quent
Użytkownik "MarcinCz" <temp122@gazeta.pl_wytnij_to> napisał w wiadomości news:1xjrydlhyuvih.11nd9yvp7q3xb.dlg40tude.net...
[...]

Wierze!
Pisze tylko, że w mojej praktyce jest inaczej.
W kontekscie Raid0 uważam po prostu, że ryzyko nie jest tak duże jak tu niektórzy opisują.
Gdyby było inaczej to to rozwiązanie bie byłoby aż tak popularne.
Wątek już się chyba nasycił, więc jak dla mnie EOT.

Pozdr.

Data: 2010-02-11 10:24:21
Autor: Maciek \"Babcia\" Dobosz
Prośba o ocenę zest awu biurowo/projekt owego
On Thu, 11 Feb 2010 09:48:04 +0100, MarcinCz
<temp122@gazeta.pl_wytnij_to> wrote:

[...]

Dokładnie to samo w jednej z firm gdzie pracowałem - w tej serii
jedyne właściwie awarie z jakimi miałem do czynienia to padanie dysków
po 2-3 latach pracy. Kilkanście dysków na ~ 100 egzemplarzy. Plus
jeden czy dwa zasilacze.

Zdrówko

Data: 2010-02-10 12:17:49
Autor: quent
Użytkownik "Radosław Sokół" <Radoslaw.Sokol@polsl.pl> napisał w wiadomości news:hku2rs$ts7$1polsl.pl...
quent pisze:
[...]

Poza naszymi 2. opiniami w sieci można znaleźć całą masę innych opinii, (na mniej lub bardziej zaufanych portalach tematycznych) testów i innych wrażeń z użytkowania Raid0.
Każdy zainteresowany, nie tylko autor wątku, może się z nimi zapoznać :-)

Pozdr.
www.elipsa.info

Data: 2010-02-09 20:06:07
Autor: Radosław Sokół
Lisciasty pisze:
A z cichych zasilaczy co jeszcze jest godne kupienia?

Raczej Ci nie pomogę, nie mam rozeznania. I nie zrozum mnie
źle: ten mój BeQuiet jest cichy -- po prostu nie jest bez-
głośny i w cichym pomieszczeniu troszkę szumu słychać :)

Wydaje mi się że nawet 2 dyski tego typu będą bardziej ciche,
przynajmniej na papierze tak wygląda, chwalą się że 24 dB mają. A 3,5"
7200 raczej cichy nie będzie.

Będzie. Ja kupuję dyski Samsunga i są cichutkie. Może będzie
minimalnie głośniejszy od tych dwóch 2.5", ale będzie też
według mnie szybszy -- nawet w pojedynkę.

A co do utraty danych to i tak backup jest robiony, teraz teściu
pracuje na takich rzęchach że boję się tupnąć koło kompa ;)

Ale RAID 0 nie ma sensu, jeżeli nie obrabia się dużych plików
w sposób sekwencyjny. A AutoCAD raczej ma małej/średniej wiel-
kości pliki. Do Internetu czy pisania tekstów RAID 0 to już
w ogóle widzimisię, a nie narzędzie.

A one są faktycznie na tyle lepsze że opłaca się wydać tę stówę czy
dwie więcej?

Poszukaj testów pod AutoCADem. Akurat na pamięć podręczną
może być czuły -- ale głowy nie daję.

Data: 2010-02-10 00:25:08
Autor: MAR
W dniu 2010.02.09 14:16, Lisciasty pisze:

- obudowa
Antec P183, 589 zł
Boli mnie ta cena, ale jestem raczej zdecydowany. Mam dosyć

W przedziale 200-400 jest też dużo fajnych i porządnych obudów.
Tyle płacić za obudowę bez zasilacza to przegięcie.

badziewnych, brzęczących złomów z którymi użeram się już ponad 16 lat,
chcę zmontować coś porządnego nawet jak nie będę tego użytkował :]

Przerabiałem to, taka obudowa to fajny gadżet, o którym się zapomina po zmontowaniu komputera.
Szkoda kasy.

- zasilacz
BeQuiet L7-300W, 149 zł
Cichy, wydaje się porządny, niedrogi. Chciałbym wsadzić tam coś

Jego cena razi przy cenie obudowy.
Choć pewnie nada się idealnie.

- procek
Athlon x2 240e AM3, 215 zł
Cena, niski pobór mocy (45W), nic więcej mi do głowy nie przychodzi,
nie wiem za bardzo co tu można zmienić.

AMD Phenom II Quad-Core 905e
róznicę w cenie pokryć dzięki tańszej obudowie :)

- chłodzenie procka
Arctic Cooling Alpine 64 Pro, 35 zł
Na taki procek nie trzeba chyba nic bardziej ekstrawaganckiego.

Na taki procek (Athlon) wystarczy wiatraczek dołączony przez producenta.

[...]

Większość płyt nie ma wiatraczków.
W okolicach 300 zł masz wiele płyt Gigabyte dla AMD.
Lepiej kup taką z chipsetem 785G, zaoszczędzisz na karcie graficznej (dołożysz do lepszego cpu).

- pamięć
geil ddr3 3x2GB, 555 zł
Rozczarowany jestem cenami pamięci, podrożało coś ostatnio?

Podrożały.
Tyle ramu, a procesor chcesz bez cache'u L3, i to przy DDR3 ?

[...]

Do 2D - zbędne. Płyta z 785G wystarczy.

- dysk twardy
2x WD1600BEVT 160GB 2,5", 300 zł
Ciche, mało prądu jedzą, wymyśliłem je połączyć w raid0.

Po to by zaoszczędzić kilka wat ? Po ilu latach to się zwróci ?
Lepiej szybkie 3.5. Dyski WDC do tego są ciche.
Drugi dysk też się przyda - ale do backupu. Bo planowałeś jakiś backup przy raid0 ?

Cuzamen do kupy 2666 zł, trochę sporo wyszło jak na komputer z niezbyt
wysokiej półki, ale tyle jesteśmy w stanie wydać, jest jeszcze
ewentualny margines do 3 tysięcy.

Monitor już masz ?

--
Mar

Data: 2010-02-09 23:48:12
Autor: Lisciasty
On 10 Lut, 00:25, MAR <marITYLKOMAR...@spox.org> wrote:
W przedziale 200-400 jest też dużo fajnych i porządnych obudów.
Tyle płacić za obudowę bez zasilacza to przegięcie.

Z tych które macałem w tej cenie nic mi się nie podobało, chyba że
masz jakiś konkretny model na myśli?
Narobili tego teraz dziesiątki odmian i człowiek głupieje.

Przerabiałem to, taka obudowa to fajny gadżet, o którym się zapomina po
zmontowaniu komputera.
Szkoda kasy.

Mi generalnie chodzi o coś trwałego na lata, stabilnego i cichego, nie
musi być bajeranckie bo i tak będzie stało pod biurkiem.

Jego cena razi przy cenie obudowy.
Choć pewnie nada się idealnie.

Wiem że cena przy obudowie może razić, ale nie znalazłem sensu poza
osobistym zadowoleniem z macania czegoś fajnego w kupowaniu zasilacza
za np. 300-400 zł do tej akurat konfiguracji.

AMD Phenom II Quad-Core 905e
róznicę w cenie pokryć dzięki tańszej obudowie :)

A czy Phenom dwurdzeniowy będzie w takim zastosowaniu dużo gorszy?
Było nie było połowę tańszy :]

Na taki procek (Athlon) wystarczy wiatraczek dołączony przez producenta.

Tak myślałem żeby zostawić i puścić go na 5V, ale zobaczymy jak z
hałasem.
35 zł przy tej całości specjalnej różnicy nie robi :>

Podrożały.
Tyle ramu, a procesor chcesz bez cache'u L3, i to przy DDR3 ?

Jak pisałem, ostatniego kompa składałem 5 lat temu, wtedy takich cudów
nie było :>

Po to by zaoszczędzić kilka wat ? Po ilu latach to się zwróci ?
Lepiej szybkie 3.5. Dyski WDC do tego są ciche.
Drugi dysk też się przyda - ale do backupu. Bo planowałeś jakiś backup
przy raid0 ?

Backupy sobie teściu robi na płyty i gwizdek, przy tej ilości danych
które produkuje jest to wystarczające w 100%.

Reasumując po poradach Twoich i przedpisców, wywalam grafikę, dobieram
płytę z grafą, wrzucam jeden porządny dysk 3,5", dumam nad innym
prockiem, ewentualnie obudową...

Monitor już masz ?

Monitor jest.

Pzdr.
L.

Data: 2010-02-10 09:30:26
Autor: zly
Dnia Tue, 9 Feb 2010 23:48:12 -0800 (PST), Lisciasty napisał(a):

Z tych które macałem w tej cenie nic mi się nie podobało, chyba że
masz jakiś konkretny model na myśli?

http://www.chieftec.pl/p2597,chieftec-sh-01b-b-b-b-z.html
Porządna, pojemna, funkcjonalna. Estetyczna w swej prostocie z zewnątrz :)
Waży 15kg :>

--
marcin

Data: 2010-02-10 10:35:33
Autor: MarcinCz
Dnia Tue, 9 Feb 2010 05:16:42 -0800 (PST), Lisciasty napisał(a):

- płyta główna
Gigabyte GA-MA770T-UD3, 289 zł

- pamięć
geil ddr3 3x2GB, 555 zł

Możesz mi powiedzieć jak chcesz w tę płytę:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=3243
wcisnąć 3x2GB?
Jeżeli się przy tym upierasz to zostaje chyba tylko Intel...

--
Marcin

Data: 2010-02-10 01:40:10
Autor: Lisciasty
Prośba o ocenę zestawu biurowo/projektowego
On 10 Lut, 10:35, MarcinCz <temp...@gazeta.pl_wytnij_to> wrote:
Mo esz mi powiedzie jak chcesz w t p yt :http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.asp...
wcisn 3x2GB?
Je eli si przy tym upierasz to zostaje chyba tylko Intel...

Myślałem że skoro są 4 dziury na RAM, to wtykając 3 kości po 2GB
będzie to działać?
Przynajmniej do tej pory tak to działało jak wtykałem nawet
najbardziej powalone konfiguracje pamięci :>

Pzdr.
L.

Data: 2010-02-10 10:40:07
Autor: MarcinCz
Dnia Wed, 10 Feb 2010 10:35:33 +0100, MarcinCz napisał(a):

[...]

Chyba, że chodzi o 3 osobne moduły po 2GB każdy a nie Tri Chanel, ale w tym
przypadku chyba na niewłaściwy model patrzysz...
--
Marcin

Data: 2010-02-10 10:45:09
Autor: MarcinCz
Dnia Wed, 10 Feb 2010 10:40:07 +0100, MarcinCz napisał(a):

Chyba, że chodzi o 3 osobne moduły po 2GB każdy a nie Tri Chanel, ale w tym
przypadku chyba na niewłaściwy model patrzysz...
Dobra, zamieszałem... --
Marcin

Data: 2010-02-10 10:44:06
Autor: Radosław Sokół
MarcinCz pisze:
Możesz mi powiedzieć jak chcesz w tę płytę:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=3243
wcisnąć 3x2GB?

A czemu ma nie działać? Nie będzie pełnego dual-channel, co
oczywiście nie jest najlepszym rozwiązaniem (może jednak
lepiej 2x2 GiB?), ale działać powinno -- ino nieco wolniej.
A na pewno nie będzie problemu z ilością pamięci -- na tym
samym modelu płyty mam 4x2 GiB obsadzone.

Data: 2010-02-10 16:16:06
Autor: Wiesław
Dnia 10-02-2010 o 10:44:06 Radosław Sokół <Radoslaw.Sokol@polsl.pl>  napisał(a):

[...]

Można wsadzić 2x2GB + 2x1GB. Wtedy będzie 6GB w dualu.

--
Wiesław
Opera Mail

Prośba o ocenę zestawu biurowo/projektowego