Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Prosto w zak艂amane wilcze 艣lepia

Prosto w zak艂amane wilcze 艣lepia

Data: 2012-02-22 08:31:25
Autor: tomy
Prosto w zak艂amane wilcze 艣lepia


Dobre drogi z Poznania, Gda艅ska, Wroc艂awia, Bia艂egostoku czy Lublina do Warszawy to jest dzisiaj prawdziwy wymiar nowoczesnego patriotyzmu. Kto tego nie rozumie, niech si臋 nie zabiera do rz膮dzenia - o艣wiadczy艂 Donald Tusk


Autostrady i manowce Tuska

Czy na stworzenie elementarnej sieci autostrad i dr贸g ekspresowych kierowcy musz膮 czeka膰 jeszcze 20 lat - jak proponuje premier Donald Tusk, zapowiadaj膮c wyzwolenie "trzeciej fali nowoczesno艣ci" w Polakach?

"Budowa i modernizacja dr贸g sta艂y si臋 absolutnym priorytetem mojego rz膮du" - napisa艂 premier w niedawnym artykule w "Gazecie" podsumowuj膮cym dotychczasow膮 dzia艂alno艣膰 rz膮du PO-PSL. I wyliczy艂 te osi膮gni臋cia: "W艂a艣nie trwa budowa i modernizacja ponad 1400 km autostrad, dr贸g ekspresowych i obwodnic. Ju偶 oddali艣my do u偶ytku 195 km autostrad, 400 km dr贸g ekspresowych i 134 km obwodnic. 480 km dr贸g krajowych jest ju偶 po gruntownej przebudowie. 呕aden rz膮d w III RP nie rozpocz膮艂 tak du偶ych inwestycji w infrastruktur臋".

Prawda jest jednak taka, 偶e to poprzednikom rz膮d PO-PSL zawdzi臋cza cz臋艣膰 osi膮gni臋膰, kt贸rymi teraz mo偶e si臋 chwali膰. To dotyczy np. lwiej cz臋艣ci autostrad oddanych do u偶ytku za kadencji obecnego rz膮du. W艣r贸d wymienionych przez Tuska 195 km autostrad oddanych kierowcom za rz膮d贸w PO-PSL jest np. 90 km autostrady A1 z Gda艅ska do Grudzi膮dza, kt贸r膮 zacz臋to budowa膰 za rz膮d贸w SLD, a tak偶e odcinki autostrady A4 ze Zgorzelca do Krzy偶owej i z Krakowa do Szarowa (w sumie ponad 70 km), kt贸re zacz臋to budowa膰 za rz膮d贸w PiS.

Obecny rz膮d nie m贸g艂by te偶 rozpocz膮膰 owych du偶ych inwestycji, o kt贸rych pisze Tusk, gdyby poprzednie ekipy nie wynegocjowa艂y rekordowo du偶ych dotacji z UE na inwestycje drogowe i nie przygotowa艂y wielu kontrakt贸w na nowe drogi, a co najmniej tych, kt贸re podpisywano w pierwszych miesi膮cach rz膮d贸w PO-PSL.

Bez dw贸ch zda艅 - wiele si臋 poprawia na naszych drogach. Ale o sukcesie trudno m贸wi膰 po niespodziewanym obci臋ciu drogowych plan贸w w ostatnich miesi膮cach. Po swoich poprzednikach rz膮d PO-PSL odziedziczy艂 ambitny program, kt贸ry przewidywa艂, 偶e do ko艅ca 2012 r. powstanie w Polsce 1070 km nowych autostrad i sie膰 takich d艂ug wyniesie w sumie ponad 1600 km. Do ko艅ca 2012 r. mia艂o te偶 przyby膰 2000 km nowych dr贸g ekspresowych i ich sie膰 mia艂a si臋 wyd艂u偶y膰 do 2400 km.

Przez trzy lata rz膮d Donalda Tuska nie zmienia艂 programu drogowego PiS. Jeszcze na pocz膮tku 2010 r. odpowiedzialny za drogi wiceminister infrastruktury Rados艂aw St臋pie艅 sygnalizowa艂 pewne korekty tego programu i zapowiada艂, 偶e do ko艅ca 2015 r. powstanie w Polsce sie膰 1800 km autostrad oraz 2000 km dr贸g ekspresowych. Ale w tym roku rz膮d przyj膮艂 nowy program do 2015 r., kt贸ry przewiduje stworzenie w tym czasie sieci ok. 1500 km autostrad i 1500 km dr贸g ekspresowych. Co gorsza - nagle anulowano kilkadziesi膮t przetarg贸w na nowe drogi, kt贸re nieraz trwa艂y ju偶 od roku i wkr贸tce mia艂y si臋 zako艅czy膰 kontraktami.

Co si臋 sta艂o? To skutek obni偶enia przez ministra finans贸w limitu wydatki na drogi - t艂umaczy艂o Ministerstwo Infrastruktury.

Obejmuj膮c rz膮dy jesieni膮 2007 r., premier Tusk w expos茅 sejmowym powiedzia艂: - Oceniamy, 偶e g艂贸wn膮 przyczyn膮 wolnego tempa budowy dr贸g i autostrad w Polsce przez ostatnich kilkana艣cie lat by艂y bariery prawne i proceduralne.

Ale ostatnie ci臋cia w rz膮dowym programie drogowym jasno pokazuj膮, 偶e g艂贸wnym problemem budowy dr贸g jest brak pieni臋dzy. Od pocz膮tku swojej kadencji rz膮dy PO-PSL wyda艂 na drogi niemal po艂ow臋 mniej ni偶 wydatki zak艂adane w programie PiS. A problemy pog艂臋bi艂y si臋, bo cz臋艣膰 pieni臋dzy zbieranych z op艂aty paliwowej na budow臋 dr贸g, rz膮d przeznaczy艂 na zakupy taboru kolejowego - cho膰 urz臋dnicy Ministerstwa Infrastruktury uprzedzali, 偶e to wydr膮偶y dziur臋 w funduszach na inwestycje w drogi.

A jak premier Tusk widzi przysz艂o艣膰 naszych dr贸g? " Z pe艂n膮 determinacj膮 d膮偶ymy do tego, by sie膰 autostrad i dr贸g ekspresowych, kt贸rych docelowo - pod koniec lat 20. - mamy mie膰 艂膮cznie ponad 7 tys. km, po艂膮czy艂a polskie metropolie i regiony" - napisa艂 premier w artykule w "Gazecie". Je艣li jednak dopiero za 20 lat powstanie w Polsce taka sie膰 dobrych dr贸g, to trudno to pogodzi膰 z proponowan膮 w tym samym artykule przez premiera "trzeci膮 fal膮 nowoczesno艣ci" i podejmowaniem ambitnych dzia艂a艅, kt贸re "pozwol膮 zbudowa膰 zupe艂nie nowe przewagi konkurencyjne Polak贸w i polskiej gospodarki". Bo Komisja Europejska prognozuje, 偶e w艂a艣nie w Polsce i w kilku jeszcze pa艅stwach UE w Europie 艢rodkowej przez najbli偶sze 20 lat najszybciej b臋d膮 ros艂y koszty transportu - nie tylko ze wzgl臋du na wzrost cen paliw, ale tak偶e z powodu zator贸w drogowych. Innymi s艂owy - op贸藕nienia w budowie dr贸g b臋d膮 zmniejsza膰 konkurencyjno艣膰 polskiej gospodarki i obni偶a膰 jako艣膰 偶ycia Polak贸w. I sam premier Tusk trzy i p贸艂 roku temu w expos茅 s艂usznie m贸wi艂: - Obecny stan infrastruktury drogowej w Polsce to nie tylko bariera rozwoju, to tak偶e realne zagro偶enie sp贸jno艣ci terytorialnej naszego kraju. Dobre drogi z Poznania, Gda艅ska, Wroc艂awia, Bia艂egostoku, Lublina do Warszawy to jest dzisiaj prawdziwy wymiar nowoczesnego patriotyzmu.

Niestety, po ostatnich ci臋ciach inwestycji drogowych przez rz膮d wiadomo ju偶, 偶e wbrew wcze艣niejszym zapowiedziom do 2013 r. dobre drogi na pewno nie po艂膮cz膮 Gda艅ska, Bia艂egostoku i Lublina z Warszaw膮. A o nowych terminach budowy tych po艂膮cze艅 rz膮d milczy.

Prosto w zak艂amane wilcze 艣lepia

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona