Prostowanie felg alu - warto?

Data: 2011-07-20 21:25:35
Autor: solar
Prostowanie felg alu - warto?
Jakiś czas po wymianie opon na letnie pojechałem w trasę i okazało się, że samochodem telepie powyżej 120 km/h. Nie podejrzewałem wyważenia, bo przecież niedawno były wyważane przy wymianie, a jednak...
Okazało się, że do poprawy są wszystkie 4 koła, a na dodatek, trzeba użyć wielu ciężarków, żeby je jako tako wyważyć.
Nie wiem, czy to poprzedni warsztat źle wyważył, czy poodpadały ciężarki, w każdym razie, według opinii, felgi są mocno zmaltretowane.
I teraz pytanie z tematu - warto próbować je prostować? Felgi nie są widocznie uszkodzone, jednak mają spore bicie promieniowe. Prostowanie faktycznie jest skuteczne? Nowe felgi to koszt 350-400 za sztukę. Ale jeśli mam wydać 400-500 za prostowanie, a po roku znów będzie to samo...

"Tylko osoby, które kogoś darzą uczuciem dyskusyjnym, będą stawiały pomniki i czyniły hołdy, żeby ludzkość zobaczyła ich wielką miłość do danego autorytetu."
                                         Adam Nowak "Raz, dwa, trzy"

Data: 2011-07-20 22:18:54
Autor: Przemysław Czaja
Prostowanie felg alu - warto?

Użytkownik "solar"

[...]

Miałem kiedyś zgietą fabryczną  felgę oplowską - pojechałem do gościa, zabrał do ręki 5 kilogramowy komputer i przypier...w miejsce które zaznaczył sobie na wyważarce - po założeniu opony i maleńkiego odważnika 0/0 - koszt naprawy 10 zł - pytanie czy w swojej okolicy znajdziesz gościa z takim sterowanym białkiem komputerem

Data: 2011-07-20 22:26:06
Autor: solar
Prostowanie felg alu - warto?
[...]

To statystycznie mało prawdopodobne. Wszyscy chwalą się raczej krzemowymi komputerami.
A same felgi mają już 8 lat i były używane częściowo na polnych drogach. Więc mają prawo być okrągłe inaczej...

"Kobieta powinna zasłaniać oblicze, bowiem nie zostało ono stworzone na podobieństwo Boga."
                                                    św. Bernard

Data: 2011-07-20 22:24:52
Autor: Jacek
Prostowanie felg alu - warto?
Użytkownik "solar" <solar91@opBEZTEGO.pl> napisał w wiadomości news:j07a34$nq9$1news.onet.pl...
[...]
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie w wiekszosci warsytatow regeneracja felgi, cyzli prostowanie, piaskowanie i malowanie prosykowo kosytuje w okolicz 100yl ya felge. Wiec ya swoje 400+500yl bedyieys mial wsyzstkie nowki sytuki.
kurde, snowu chrom pryelacyl klawiature na niemiecka.

Jacek

Data: 2011-07-20 22:40:40
Autor: solar
Prostowanie felg alu - warto?
[...]

Malowanie do szczęścia potrzebne mi nie jest, a samą cenę strzelałem na podstawie ofert internetowych...
Główne pytanie, czy to prostowanie faktycznie jest skuteczne i trwałe (o ile oczywiście sam w coś nie przywalę).

"Wieko trumny od strony uĹźytkownika nie jest ozdobne."
                                      Stanisław Jerzy Lec

Data: 2011-07-21 09:01:29
Autor: Vlad The Ripper
Prostowanie felg alu - warto?

[...]

Myślę, że warto prostować jak do tej pory nie były prostowane. Jesli już były i znowu się pokrzywiły to myślę, że raczej czas na nowe felgi. Ja mam oryginalne fabryczne 8 letnie felgi, trzy z nich były prostowane 2 sezony temu i jak do tej pory wyważają się dobrze i nie odczuwam nieporządanych efektów podczas jazdy. Tyle, że prostowanie kosztowało mnie 30zł za sztukę. Też myslałem, że jak już raz się prostowało to będzi trzeba robic to co sezon, ale jakoś do tej pory bez większych problemów, dlatego nabrałem trochę zaufania do prostowania.

Data: 2011-07-21 10:52:25
Autor: Staszek Sosenko
Prostowanie felg alu - warto?

Użytkownik "Vlad The Ripper" <os^$_znaki_bez_shift@poczta.wp.pl> napisał w wiadomości news:j08iob$m5j$1inews.gazeta.pl...

[...]

Gdzież takie ceny?! Ze dwa miechy temu płaciłem w Krakowie za prostowanie kompletu alufelg trzy stówy (sic!)

--
### Staszek Sosenko - Cesarsko-Królewskie Miasto Kraków ##############
### SR20DE by Nissan -> http://picasaweb.google.com/Ssnk87/Nissan# ###

Data: 2011-07-21 11:16:53
Autor: Vlad The Ripper
Prostowanie felg alu - warto?

Użytkownik "Staszek Sosenko" <szukaj@w.sigu.pl> napisał w wiadomości news:j08pcv$ihd$1news.onet.pl...

[...]

Błonie pod Warszawą, ale 2 lata temu i nie były mocno pokrzywione, ale nie chciały się dobrze wyważać.

Data: 2011-07-21 03:26:40
Autor: kkk
Prostowanie felg alu - warto?
Prostowanie  warto zrobić ale tylko jeśli jest taka potrzeba.... Coś
mi się nie widzi żeby prostowania wymagały u Ciebie wszystkie 4 sztuki
tym bardziej że bicia >100km/h to najczęsciej jednak nie wyważenie kół
(złe wyważenie) , brak pierścieni centrujących (lub źle dobrane) bądź
luzy w zawieszeniu / ukl. kierowniczym.
Powinien to przeglądnąć kolejny raz ktoś znający się na rzeczy w
porządnym warsztacie oponiarskim - jeśli okaże się że koła są znowu
rozważone - to oznacza że masz je po prostu ciągle źle
wyważone... :).

Data: 2011-07-21 14:41:34
Autor: solar
Prostowanie felg alu - warto?
W dniu 2011-07-21 12:26, kkk pisze:
[...]

Jak na razie wszystko jest OK - po ostatniej wizycie w 3. zakładzie wyważającym. Luzów nie ma, bo akurat samochód był nawet na szarpaku i było sprawdzane całe zawieszenie.
Byłem dziś u 2 prostowaczy. Ceny są raczej wyższe, niż we wcześniejszych postach - samo malowanie ok. 500, a prostowanie 100 od sztuki (jeśli faktycznie krzywa), więc się nie opłaca za bardzo.
A opinie generalnie takie, że albo użyte gówniane ciężarki, albo nieprzygotowane miejsce do przyklejenia, bo te felgi raczej się nie krzywią (Nissan x Trail).
Poza tym, mimo, że teraz nie bije, więc zostało w tym 3 zakładzie wyważone OK, to i tak zrobiono to tak sobie, bo nie zerwano starych ciężarków - część jest nowych, część starych i są rozrzucone po całym obwodzie. Jak znów zacznie bić, poszukam jakiegoś poleconego wyważacza w Łodzi...

"Religia stanowi obrazę dla ludzkiej godności.
Tylko religia może sprawić, że dobrzy ludzie robią złe rzeczy."
                                      Steven Weinberg

Data: 2011-07-21 16:12:13
Autor: Przemysław Czaja
Prostowanie felg alu - warto?

Użytkownik "solar"

[...]

Chyba sobie robisz żarty - wyważali koła nie zdejmując ciężarków?
Jeszcze czegoś takiego nie widziałem, ale może się czego nauczę :)

Data: 2011-07-21 08:32:12
Autor: kkk
Prostowanie felg alu - warto?
On 21 Lip, 16:12, "Przemysław Czaja" <prze...@poczta.fm> wrote:

Chyba sobie robisz żarty - wyważali koła nie zdejmując ciężarków?
Jeszcze czegoś takiego nie widziałem, ale może się czego nauczę :)

Mało widziałeś :), abstrahując nie zawsze jest po co ściągać klejone
(w tym konkretnym przypadku było to wskazane jeśli są po całym
obwodzie).

Data: 2011-07-21 17:43:46
Autor: Przemysław Czaja
Prostowanie felg alu - warto?

Użytkownik "kkk"

[...]

No ale, takie nieodklejone ciężarki nie fałszują wyników pomiaru, były np. załozone do zupełnie innej opony? Poważnie pytam.

Data: 2011-07-21 10:54:54
Autor: kkk
Prostowanie felg alu - warto?
On 21 Lip, 17:43, "Przemysław Czaja" <prze...@poczta.fm> wrote:

No ale, takie nieodklejone ciężarki nie fałszują wyników pomiaru, były
np. załozone do zupełnie innej opony? Poważnie pytam.

Nie fałszują w żaden sposób, przy doważaniu wręcz bez sensu je zrywać
na początku gdyż po wynikach pomiaru może wyjść np potrzeba doklejenia
kolejnych 10gr (w tym samym miejscu) lub np potrzeba zredukowania
wcześniej przyklejonych o 10gr. Generalnie powinno się kierować zasadą
aby ciężarki były w możliwie jednym miejscu, " nie rozrzucone" po
całej feldze.

Data: 2011-07-21 20:15:15
Autor: solar
Prostowanie felg alu - warto?
W dniu 2011-07-21 19:54, kkk pisze:

wcześniej przyklejonych o 10gr. Generalnie powinno się kierować zasadą
aby ciężarki były w możliwie jednym miejscu, " nie rozrzucone" po
całej feldze.

Wszyskich kół nie oglądałem, ale na jednym jest kilka starych kostek w jednym miejscu, kilka nowych jakieś 60st obok.
Na drugim też dołożony jest nie jeden, ale kilka nowych ciężarków w innym miejscu niż stare.
Póki na razie nie trzęsie nawet przy 150, nie będę ruszał...

"Nie podobało mi się, że inteligentni ludzie wierzą tylko dlatego,
że inni inteligentni ludzie też wierzą."
                                     prof. James D. Watson

Data: 2011-07-21 12:16:28
Autor: kkk
Prostowanie felg alu - warto?
On 21 Lip, 20:15, solar <sola...@opBEZTEGO.pl> wrote:

[...]

Ciężarki w kilku miejscach absolutnie nie wykluczają wyważenia
koła :). Przeszkadzać mogą tylko estetycznie i co najwyżej wozisz parę
zbędnych gram więcej.

Póki na razie nie trzęsie nawet przy 150, nie będę ruszał...

To potwierdza, że nie wszyscy potrafią dobrze wyważyć koła.... i
najprościej powiedzieć, że to wina felg....

Data: 2011-07-21 22:34:34
Autor: solar
Prostowanie felg alu - warto?
W dniu 2011-07-21 21:16, kkk pisze:

To potwierdza, że nie wszyscy potrafią dobrze wyważyć koła.... i
najprościej powiedzieć, że to wina felg....

W tym cały ambaras, że 2 wyważycieli, po których trzęsło, nie powiedzieli nic. Natomiast ten ostatni, który doważał i zrobił to tak, że nie trzęsie, powiedział, że felgi do wymiany. I to mnie zmyliło. :)

"Ateista to człowiek niezależny umysłowo, który myśli sam za siebie."
              Richard Dawkins

Data: 2011-07-21 19:20:45
Autor: masti
Prostowanie felg alu - warto?
Dnia pięknego Thu, 21 Jul 2011 20:15:15 +0200 osobnik zwany solar
wystukał:

[...]

zmień warsztat.
wyważanie zaczyna się od wywaleni wszystkich cieżarków.

--
mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2011-07-22 08:52:11
Autor: Janusz
Prostowanie felg alu - warto?
W dniu 20.07.2011 21:25, solar pisze:
Jakiś czas po wymianie opon na letnie pojechałem w trasę i okazało się,
że samochodem telepie powyżej 120 km/h. Nie podejrzewałem wyważenia, bo
(...)

Ja w nieco innej sprawie. Mam pytanie co do felg alu.
Widzę, że jest spora grupa mających doświadczenia z
felgami aluminiowymi. A ja już się prawie zdecydowałem
na kupno takowych, ale na razie jeżdżę na stalowych.
Tyle że podobnie jak solara i mnie telepie powyżej 120.
Wyważacze powiedzieli, że moje felgi są chyba za delikatne,
bo w trzech stwierdzili jakieś wygięcia. Namawiają
mnie na kupno alu na lato i na wyprostowanie stalowych
na zimę. No i tu zagwozdka - co wybrać. Jeżeli te aluminiowe
też się łatwo gną, to będzie to eksploatacja droga.
Bo moje zawieszenie jest sztywne dosyć jak na nasze dziury.

A moje pytania są takie: Czy felgi aluminiowe, ale kute,
są lepsze (pod względem odkształcania się) od zwyczajnych,
czyli odlewanych? A jak odróżnić jedne od drugich, i to
przed kupnem?

Jan

Data: 2011-07-22 01:42:07
Autor: kkk
Prostowanie felg alu - warto?
On 22 Lip, 08:52, Janusz <j.kazmier...@wp.pl> wrote:
W dniu 20.07.2011 21:25, solar pisze:

> Jaki czas po wymianie opon na letnie pojecha em w tras i okaza o si ,
> e samochodem telepie powy ej 120 km/h. Nie podejrzewa em wywa enia, bo
> (...)

Ja w nieco innej sprawie. Mam pytanie co do felg alu.
Widz , e jest spora grupa maj cych do wiadczenia z
felgami aluminiowymi. A ja ju si prawie zdecydowa em
na kupno takowych, ale na razie je d na stalowych.
Tyle e podobnie jak solara i mnie telepie powy ej 120.
Wywa acze powiedzieli, e moje felgi s chyba za delikatne,
bo w trzech stwierdzili jakie wygi cia. Namawiaj
mnie na kupno alu na lato i na wyprostowanie stalowych
na zim .

Tak jak powyżej w tym poście - prostowanie może okazać się zbędne....

Kute felgi na pewno będą mocniejsze tylko czy faktycznie Tobie
potrzebne (cena) ? Najczęściej takie felgi wybiera się do sportu.
Felgi aluminiowe wytwarzane tańszymi metodami i tak są najczęściej
bardziej wytrzymałe od felg stalowych. A jak wpadniesz z dużą
prędkością "w krater" to żadna felga nie będzie odpowiednio wytrzymała
- jak się nie skrzywi to pęknie.

Data: 2011-07-22 12:18:52
Autor: Przemysław Czaja
Prostowanie felg alu - warto?

Użytkownik "Janusz" <

na zimę. No i tu zagwozdka - co wybrać. Jeżeli te aluminiowe
też się łatwo gną, to będzie to eksploatacja droga.
Bo moje zawieszenie jest sztywne dosyć jak na nasze dziury.

Ja mam złe doświadczenia z alusami do tego fabrycznymi a więc teoretycznie wyzszej jakości niż jakieś chińskie wytwory - poza walorami estetycznymi nie znalazłem plusów felg aluminiowych za to kilka ewidentnych minusów dało się we znaki - najgorsze było zimą gdy z kół potrafiło zejść bez żadnego ostrzeżenia powietrze (felgi nie były nowe, więc pewnie ich stopień zuzycia to powodował) trzeba uważać na krawężniki, żeby nie zrobić wyszczerbień (w stalowej pukniesz młotkiem i po sprawie) które trzeba później nadspawać i do tego jak lakier zaczyna się po zimie łuszczyć, to wyglądają paskudnie.

Data: 2011-07-22 12:59:35
Autor: kkk
Prostowanie felg alu - warto?
On 22 Lip, 12:18, "Przemysław Czaja" <prze...@poczta.fm> wrote:

Ja mam złe doświadczenia z alusami do tego fabrycznymi a więc
teoretycznie wyzszej jakości niż jakieś chińskie wytwory -

Z tym to różnie bywa np oryginalne Renault Laguna II to felgi miękkie
jak z plasteliny, pierwsze z brzegu chińskie będą bardziej wytrzymałe
- testowałem :)

ewidentnych minusów dało się we znaki - najgorsze było zimą gdy z kół
potrafiło zejść bez żadnego ostrzeżenia powietrze (felgi nie były nowe,
więc pewnie ich stopień zuzycia to powodował)

Dokładnie to samo może Cię spotkać na stalowych - kwestia w jakim
stanie są ranty (powierzchnia styku felgi z oponą), kwestia
wyczyszczenia i uszczelnienia - problem rozwiązany na długo.

krawężniki, żeby nie zrobić wyszczerbień (w stalowej pukniesz młotkiem i
po sprawie) które trzeba później nadspawać i do tego jak lakier zaczyna
się po zimie łuszczyć, to wyglądają paskudnie.

Moim zdaniem stalową łatwiej skrzywić/zniszczyć, a lakier na
aluminiowych w zimie łuszczy się ew. tylko tam gdzie jego powłoka jest
uszkodzona i dostanie się sól, (stalowe po zimie rdzewieją często
nawet jak lakier jest nie naruszony).
Ja na zimę używam 2 kpl kół z felgami alu oryginalnymi które mają już
ponad 10 lat i powiem Ci, że nic mi się nie łuszczy :) Są "pełniejsze"
niż alu letnie (czyli wytrzymalsze) i jestem pewien, że gdyby to były
stalówki (pomijając kwestię wyglądu) byłyby już wielokrotnie
prostowane (po zaliczeniu paru zimowych dziur), a aluminiowe są ciągle
proste. Reasumując IMHO nie tylko wygląd.

Data: 2011-07-22 13:09:06
Autor: Jan45
Prostowanie felg alu - warto?
W dniu 7/22/2011 12:18 PM, Przemysław Czaja pisze:

[...]

Dziękuję za ostrzeżenie. Estetyka to jednak
coś innego niż funkcja, a to drugie jest
ważniejsze. Ale nadal będę szukał wiadomości
o własnościach aluminium kutego w odróżnieniu
od odlewanego.

Jan

Prostowanie felg alu - warto?