Data: 2016-11-28 10:44:29 | |
Autor: Mark Woydak | |
Prostytutki w togach | |
Na 3 dni przed wyborami Borys Budka podniósł minimalne stawki wynagrodzeń adwokatom i radcom aż o 100%! Czy tak się dba o przychylność prawniczego środowiska? Grono adwokackie i radcowskie w Polsce musi być bardzo wdzięczne poprzedniej władzy, która w sposób wyjątkowy zadbała o ich finansowe interesy. Przypomnijmy, że Borys Budka - minister sprawiedliwości w rządzie Ewy Kopacz - na trzy dni przed przegranymi wyborami parlamentarnymi podwyższył aż o 100 proc. minimalne stawki wynagrodzeń, jakich mogą się domagać od swoich klientów adwokaci i radcowie prawni. Warto to przypomnieć bowiem nie często zdarza się, że cena jakiejś usługi z dnia na dzień rośnie aż o 100 proc... Borys Budka - minister sprawiedliwości w rządzie Ewy Kopacz - tuż przed wyborami parlamentarnymi, po których PO-PSL oddały władzę PiS, podpisał dwa rozporządzenia: (1) w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz (2) w sprawie opłat za czynności radców prawnych. W obu przypadkach rozporządzenia te zmieniły narzucane prawem minimalne stawki wynagrodzenia, jakie adwokaci i radcowie mogą żądać od swoich klientów. Nie byłoby w tym może nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że wzrost minimalnych stawek wynagrodzeń został ustalony przez ministra Budkę aż 100 proc. w porównaniu do poprzednio ustanowionych stawek. W ten sposób od początku 2016 roku obowiązują następujące stawki minimalne wyliczane wg wartości przedmiotu sporu (WPS): 1) WPS do 500 zł: 120 zł (wcześniej było 60 zł); 2) WPS od 500 zł do 1500 zł: 360 zł (wcześniej 180 zł); 3) WPS od 1500 zł do 5000 zł: 1200 zł (wcześniej 600 zł); 4) WPS od 5000 zł do 10000 zł: 2400 zł (wcześniej 1200 zł); 5) WPS od 10000 zł do 50000 zł: 4800 zł (wcześniej 2400 zł); 6) WPS od 50000 zł do 200000 zł: 7200 zł (wcześniej 3600 zł); 7) WPS pow. 200000 zł: 14400 zł (wcześniej 7200 zł). Powstaje pytanie - co skłoniło ministra Budkę do tak wielkiej podwyżki adwokackich i radcowskich wynagrodzeń? Dlaczego zrobił to dokładnie na 3 dni przed przegranymi wyborami? Czy decyzję tą można interpretować jako element dbania o przychylność prawniczego środowiska? |
|