Protest historyków przeciwko projektowi pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej.

Data: 2010-11-12 14:05:54
Autor: Azor jest pedałem
Protest historyków przeciwko projektowi pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej.
Historycy sztuki z całej Polski piszą list otwarty do gdańskiego biskupa i zakładają stronę internetową. To ich protest wobec kontrowersyjnego epitafium ofiar katastrofy smoleńskiej w bazylice Mariackiej.

Chodzi ponad 6-metrowy monument, który ma stanąć w kaplicy św. Doroty przy krypcie marszałka Macieja Płażyńskiego. Piszemy o tym od kilku dni. Na granitowych tablicach wyryte będą imiona i nazwiska ofiar katastrofy prezydenckiego TU-154 pod Smoleńskiem. Nad płytami zainstalowana będzie rzeźba Chrystusa Zmartwychwstałego. Ks. Infułat Stanisław Bogdanowicz, proboszcz bazyliki, przyznał, że taki pomnik, to pomysł abp. Leszka Sławoja Głodzia, ale on czuje też duże społeczne poparcie dla idei pomnika - parafian i biznesmenów, którzy chcą go sfinansować. Historyków obudził artykuł w "Gazecie Wyborczej", w którym poinformowaliśmy o zgodzie na epitafium, jaką wydał Marian Kwapiński, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków. Stwierdził przy tym, że dokonuje wyboru mniejszego zła

- Wybieram między szkodą dla bazyliki, a oburzeniem społecznym, gdybym na takie epitafium się nie zgodził - tłumaczył swoją decyzję Kwapiński. - Epitafium to strata dla bazyliki. Jest strata, ale mała. Gospodarze świątyni nie myślą jednak takimi kategoriami, ale kategoriami czczenia kolejnych nawet doniosłych wydarzeń.

Naukowcy takiego dylematu nie mają. Dr Jacek Firiedrich, historyk sztuki z Uniwersytetu Gdańskiego, w rozmowie z "Gazetą" kilka dni temu powiedział, że projekt pomnika ofiar smoleńskiej katastrofy w bazylice Mariackiej to "estetyczny koszmar"., choć podkreślał, że jest zwolennikiem upamiętniania ofiar tej katastrofy.

- Trzeba się zdecydować, czy chcemy, by bazylika była zabytkiem, czy każdy będzie mógł do niej wstawić to, na co ma ochotę - mówił Friedrich w proteście przeciwko projektowi złożył dymisję ze stanowisk szefa Wojewódzkiej Rady Ochrony Zabytków, organie konsultacyjnym przy Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorze Zabytków.

W ciągu kolejnych kilku dni naukowy historycy sztuki zjednoczyli się proteście. Dr Jacek Bielak, z Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego, zebrał podpisy poparcia "kolegów po fachu" pod listem otwartym do gdańskiego biskupa. Pod listem znajdziemy nazwiska kikudziesięciu osób znawców historii sztuki, ale też artystów czy pracowników muzeów z Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Poznania, Szczecina, Kielc, Katowic

Naukowcy wzywają w nim gdańskiego patriarchę do zaniechania idei postawienia epitafium w takim kształcie. Założyli też stronę internetową: Inicjatywa "Wolność od kiczu". (http://wolnoscodkiczu.wordpress.com)., która ma być "formą społecznego sprzeciwu".

"Inicjatywa jest pokojowa, nie ma charakteru politycznego, nie jest wymierzona przeciwko jakiemukolwiek wyznaniu czy światopoglądowi. Akcja nasza jest sposobem uczczenia Dnia Niepodległości 11 listopada Anno Domini 2010 i jednocześnie zaczątkiem portalu komunikacyjnego. Prowadzony jest obecnie przez historyków sztuki i członków gdańskiego oddziału Stowarzyszenie Historyków Sztuki, ale otwarty jest na wszystkich ludzi dobrej woli." - piszą na niej.

- Co się stało, że dziś odruchem sumienia jest sprzeciw wobec pomysłu epitafium? Przyczyną jest forma pomnika, która niweczy cały zamysł, banalizuje wzniosłość ludzkiej tragedii, uderza w wartości historyczne i kulturowe - mówi dr Bielak. - Trudno to powiedzieć w kilku zdaniach, o tym się nie mówi, to się wyczuwa "włóknami duszy i chrząstkami sumienia".

List (jego pełna treść obok) ma się pojawić dzisiaj na biurku arcybiskupa.

- Zachęcamy do przeczytania naszego listu otwartego do Arcybiskupa Diecezji Gdańskiej Ks. Sławoja Leszka Głódzia oraz do poparcia go- mówi dr Bielak..

Według zapowiedzi ks. infułata Bogdanowicza, pomnik ma się pojawić w bazylice już w sobotę.

LIST OTWARTY

Ekscelencjo,

Zaskoczeni i w najwyższym stopniu zaniepokojeni decyzją Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wystawieniu w transepcie Bazyliki Mariackiej w Gdańsku monumentalnego pomnika-epitafium Ofiar Katastrofy Smoleńskiej zwracamy się do Ekscelencji z uprzejmą prośbą o zaniechanie tej idei. Decyzja ta, z dnia 4 listopada 2010 roku, podjęta z inspiracji Ekscelencji i poparta przez Pasterza Parafii, narusza niekwestionowaną dotąd zasadę, że wszelkie decyzje dotyczące aranżacji samej architektury, jak i ekspozycji wnętrza tej wyjątkowej świątyni determinować musi klasa artystyczna jej dotychczasowego wyposażenia. Decyzje te obligują gospodarzy tego wspaniałego zespołu sztuki sakralnej do największej rozwagi i delikatności we wszelkich działaniach. Nie kwestionujemy głębokiej społecznej potrzeby upamiętnienia Ofiar tej katastrofy. Nie możemy natomiast wyrazić zgody na formę plastyczną i wielką skalę, w jakich owa idea komemoracji ma być zmaterializowana i wyeksponowana. Wystawienie proponowanego pomnika-epitafium w zabytkowym wnętrzu Bazyliki Mariackiej to działanie w najwyższym stopniu destrukcyjne, nie tylko wobec tego wybitnej klasy obiektu sztuki sakralnej. W świadomości wielu tutejszych środowisk, skupiających ludzi dążących do poprawy jakości naszego życia duchowego, kulturalnego i społecznego, zaproponowana forma jest także destrukcyjna dla zamierzonego celu, jakim jest godne utrwalenie pamięci o zmarłych Ofiarach. Wyrażamy ogromną nadzieję, że Ekscelencja zechce podzielić naszą opinię i w miejsce pomnika giganta zaproponuje prostą i w pięknym kamieniu wykutą tablicę inskrypcyjną.

OSOBY PODPISANE POD LISTEM OTWARTYM DO GDAŃSKIEGO ARCYBISKUPA

dr Jacek Bielak, dr Jacek Friedrich, dr Marcin Kaleciński, dr Zygmunt Kalinowski, Hubert Bilewicz, Instytut Historii Sztuki UG, Gdańsk; dr hab. Małgorzata Omilanowska, IHS UG/ Instytut Sztuki PAN, Warszawa; Krystyna Jackowska BG PAN, Gdańsk; prof. dr hab. Jan Ciechowicz, członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN, Kierownik Zakładu Dramatu i Teatru i Filmu UG, Gdańsk; dr Bogna Jakubowska, historyk sztuki, Gdańsk; Wojciech Jakubowski, artysta, Gdańsk; prof. dr hab. Edmund Kizik, Instytut Historii UG/Instytut Historii PAN; prof. dr hab. med. Janina Suchorzewska, dr Marek Olejniczak, Zakład Etyki, Gdański Uniwersytet Medyczny; dr hab. inż. arch. Aleksander Piwek, Politechnika Gdańska; dr hab. Marek Zgórniak, IHS UJ, Kraków; dr Wojciech Marcinkowski i Sabina Frankowicz, Muzeum Narodowe w Krakowie; Anna Baranowa, przewodnicząca Sekcji Sztuki Nowoczesnej, Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków; Kinga Sozańska, Barbara Łepkowska, Katarzyna Wydra, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Kraków; Bożena Adamska, Barbara Czechowska Anna Jezierska, Izabela Żak, SHS, Wrocław; Jolanta Sozańska, Muzeum Narodowe we Wrocławiu; Teresa Dudek-Bojarek, Kinga Kawczak, SHS, Katowice; dr hab. Jan Kurzawa, Politechnika Poznańska; dr Zofia Kurzawa, SHS, Poznań; prof. dr hab. Maria Poprzęcka, IHS Uniwersytetu Warszawskiego; dr Szymon Piotr Kubiak, dr Rafał Makała, Muzeum Narodowe w Szczecinie; dr Jarosław Skrycki, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych, Uniwersytet Szczeciński; Janusz Nekanda-Trepka, architekt, urbanista, Biuro Planowania Przestrzennego Miasta w Szczecinie; prof. dr hab. Adam Labuda, Instytut Historii Sztuki UAM w Poznaniu/Humboldt-Universität w Berlinie; Jacek Maj, historyk sztuki, Humboldt-Universität w Berlinie, dr Anna Myślińska, Muzeum Narodowe w Kielcach

Więcej... http://wyborcza.pl/1,75248,8648602,Protest_historykow_przeciwko_projektowi_pomnika_ofiar.html#ixzz154aHdfo8

Przemysław Warzywny

--

Dupowaty Hitler już się potknął w swoim nieudolnym marszu do władzy,
 o Joannę Kluzik-Rostowską i chłopkę Elżbietę Jakubiak.

Data: 2010-11-12 14:34:36
Autor: cytryna
Protest historyków przeciwko projektowi pomnika ofiar katastrofy smoleñskiej.
LIST OTWARTY

Ekscelencjo,

Zaskoczeni i w najwy¿szym stopniu zaniepokojeni decyzj± Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wystawieniu w transepcie Bazyliki Mariackiej w Gdañsku monumentalnego pomnika-epitafium Ofiar Katastrofy Smoleñskiej zwracamy siê do Ekscelencji z uprzejm± pro¶b± o zaniechanie tej idei. Decyzja ta, z dnia 4 listopada 2010 roku, podjêta z inspiracji Ekscelencji i poparta przez Pasterza Parafii, narusza niekwestionowan± dot±d zasadê, ¿e wszelkie decyzje dotycz±ce aran¿acji samej architektury, jak i ekspozycji wnêtrza tej wyj±tkowej ¶wi±tyni determinowaæ musi klasa artystyczna jej dotychczasowego wyposa¿enia. Decyzje te obliguj± gospodarzy tego wspania³ego zespo³u sztuki sakralnej do najwiêkszej rozwagi i delikatno¶ci we wszelkich dzia³aniach. Nie kwestionujemy g³êbokiej spo³ecznej potrzeby upamiêtnienia Ofiar tej katastrofy. Nie mo¿emy natomiast wyraziæ zgody na formê plastyczn± i wielk± skalê, w jakich owa idea komemoracji ma byæ zmaterializowana i wyeksponowana. Wystawienie proponowanego pomnika-epitafium w zabytkowym wnêtrzu Bazyliki Mariackiej to dzia³anie w najwy¿szym stopniu destrukcyjne, nie tylko wobec tego wybitnej klasy obiektu sztuki sakralnej. W ¶wiadomo¶ci wielu tutejszych ¶rodowisk, skupiaj±cych ludzi d±¿±cych do poprawy jako¶ci naszego ¿ycia duchowego, kulturalnego i spo³ecznego, zaproponowana forma jest tak¿e destrukcyjna dla zamierzonego celu, jakim jest godne utrwalenie pamiêci o zmar³ych Ofiarach. Wyra¿amy ogromn± nadziejê, ¿e Ekscelencja zechce podzieliæ nasz± opiniê i w miejsce pomnika giganta zaproponuje prost± i w piêknym kamieniu wykut± tablicê inskrypcyjn±.

OSOBY PODPISANE POD LISTEM OTWARTYM DO GDAÑSKIEGO ARCYBISKUPA

dr Jacek Bielak, dr Jacek Friedrich, dr Marcin Kaleciñski, dr Zygmunt Kalinowski, Hubert Bilewicz, Instytut Historii Sztuki UG, Gdañsk; dr hab. Ma³gorzata Omilanowska, IHS UG/ Instytut Sztuki PAN, Warszawa; Krystyna Jackowska BG PAN, Gdañsk; prof. dr hab. Jan Ciechowicz, cz³onek Komitetu Nauk o Sztuce PAN, Kierownik Zak³adu Dramatu i Teatru i Filmu UG, Gdañsk; dr Bogna Jakubowska, historyk sztuki, Gdañsk; Wojciech Jakubowski, artysta, Gdañsk; prof. dr hab. Edmund Kizik, Instytut Historii UG/Instytut Historii PAN; prof. dr hab. med. Janina Suchorzewska, dr Marek Olejniczak, Zak³ad Etyki, Gdañski Uniwersytet Medyczny; dr hab. in¿. arch. Aleksander Piwek, Politechnika Gdañska; dr hab. Marek Zgórniak, IHS UJ, Kraków; dr Wojciech Marcinkowski i Sabina Frankowicz, Muzeum Narodowe w Krakowie; Anna Baranowa, przewodnicz±ca Sekcji Sztuki Nowoczesnej, Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków; Kinga Sozañska, Barbara £epkowska, Katarzyna Wydra, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Kraków; Bo¿ena Adamska, Barbara Czechowska Anna Jezierska, Izabela ¯ak, SHS, Wroc³aw; Jolanta Sozañska, Muzeum Narodowe we Wroc³awiu; Teresa Dudek-Bojarek, Kinga Kawczak, SHS, Katowice; dr hab. Jan Kurzawa, Politechnika Poznañska; dr Zofia Kurzawa, SHS, Poznañ; prof. dr hab. Maria Poprzêcka, IHS Uniwersytetu Warszawskiego; dr Szymon Piotr Kubiak, dr Rafa³ Maka³a, Muzeum Narodowe w Szczecinie; dr Jaros³aw Skrycki, Instytut Historii i Stosunków Miêdzynarodowych, Uniwersytet Szczeciñski; Janusz Nekanda-Trepka, architekt, urbanista, Biuro Planowania Przestrzennego Miasta w Szczecinie; prof. dr hab. Adam Labuda, Instytut Historii Sztuki UAM w Poznaniu/Humboldt-Universität w Berlinie; Jacek Maj, historyk sztuki, Humboldt-Universität w Berlinie, dr Anna My¶liñska, Muzeum Narodowe w Kielcach

Przemys³aw Warzywny

Ekscelencje, wasz protest skłania nas do zintensyfikowania lustracji przymułów komunistycznych nieźle chrumkających w GWnie. Macie poparcie waszych mentorów
z Porażki Obywatelskiej, a także artystów tej klasy co p.Nieznalska. Tylko won
bezbożnicy od bazyliki gdańskiej, wasze rady i protesty są pokarmem dla diabłów
oraz cmentarnych hazardzistów. A ty Warzywniak nie pastuj głupot tworzonych ad hoc przez pałkarzy tego Orła Białego, który przepoczwarzył się z czarnej WRONy.

Data: 2010-11-12 14:42:29
Autor: Azor jest pedałem
Protest historyków przeciwko projektowi pomnika ofiar katastrofy smoleñskiej.

Użytkownik "cytryna" <cytryna4@poczta.onet.eu> napisał

[...]

Wycie wroga z bezsilności sprawia mi przyjemnośc. Dawaj dalej, nie krępuj się, he, he, he!

 Przemysław Warzywny

Data: 2010-11-12 16:57:12
Autor: pluton
[...]

Excelencjo, drzewa wyciac, dzieci wymolestowac, kase wyrwac, samolot
do kosciola wstawic.

Dobrze, ze nie utoneli, okret by sie nie zmiescil.

Nullification

Data: 2010-11-12 17:51:17
Autor:
Protest historyków przeciwko projektowi pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej.
On Fri, 12 Nov 2010 14:05:54 +0100, Azor jest pedałem <Brońmy RP przed
pisem@..pl> wrote:

Historycy sztuki z całej Polski piszą list otwarty do gdańskiego biskupa i zakładają stronę internetową. To ich protest wobec kontrowersyjnego epitafium ofiar katastrofy smoleńskiej w bazylice Mariackiej.

 nie bardzo rozumiem,co ich obchodzi kto i gdzie jaki stawia pomnik.
 bazylika jest wlasnoscia KK i to oni decyduje co tam u siebie
 postawia. smieszy mnie taka obludna, jednostronna postawa.

Data: 2010-11-12 10:12:21
Autor: zbig
On 12 Lis, 17:51, "<he(R)sk>" <okrutne.bred...@interia.pl> wrote:

 nie bardzo rozumiem,co ich obchodzi kto i gdzie jaki stawia pomnik.
 bazylika jest wlasnoscia KK i to oni decyduje co tam u siebie
 postawia. smieszy mnie taka obludna, jednostronna postawa.

Zrozumiałbyś hesku, gdybys tak jak my w gdańsku miał tlustego tępawego
pijaczyne za arcybiskupa.

Data: 2010-11-13 11:45:20
Autor: cyc

Użytkownik "zbig" <zbigniew_@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:e6f265e6-2030-412d-a3fa-a66317bc4d43fj16g2000vbb.googlegroups.com...
[...]

Jak mozesz tak mowic o generale wojska polskiego ? .
To atak na Polske , kosciol i ....Kaczynskiego !.
"Tak byc nie bedzie "!
Hanba !.

cyc

Data: 2010-11-13 12:13:32
Autor: Azor jest pedałem
Użytkownik "cyc" <ja@ja.pl> napisał w wiadomości news:iblq87$gpl$1news.onet.pl...

[...]

Zdrada! Targowica! Jak nie, jak tak ;-))

Przemysław Warzywny

Data: 2010-11-12 17:59:43
Autor: Azor jest pedałem
Protest historyków przeciwko projektowi pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej.

Użytkownik ""<heRsk>"" <okrutne.brednie@interia.pl> napisał

nie bardzo rozumiem,co ich obchodzi kto i gdzie jaki stawia pomnik.
bazylika jest wlasnoscia KK i to oni decyduje co tam u siebie
postawia. smieszy mnie taka obludna, jednostronna postawa.

Bazylika jest własnością państwa zarządzaną przez kościół.

Przemysław Warzywny

Data: 2010-11-12 18:18:52
Autor:
Protest historyków przeciwko projektowi pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej.

 jestes pewien? --

Data: 2010-11-12 18:19:59
Autor: Azor jest pedałem
pisem@..pl> wrote:

> [...]

> postawia. smieszy mnie taka obludna, jednostronna postawa.

Bazylika jest własnością państwa zarządzaną przez kościół.

jestes pewien?

Tak.

Przemysław Warzywny

Data: 2010-11-12 19:04:43
Autor: cyc

pisem@..pl> wrote:

> [...]

> postawia. smieszy mnie taka obludna, jednostronna postawa.

Bazylika jest własnością państwa zarządzaną przez kościół.

To ja tez zapytam . Czy napewno jestes pewien ? bo prawde mowiac mam watpliwosci .
Jesli to wlasnosc panstwa to gdzie "to stoi " ? .
Pytam z ciekawosci bo nigdy o tym nie slyszalem a byloby to ciekawe .

cyc

Data: 2010-11-13 08:24:58
Autor: Azor jest pedałem
[...]

Gdzieś to czytałem w okresie gdy była dyskusja na temat pochówku Kaczyńskich w Wawelskiej katedrze. Chodziło o zabytki i dziedzictwo narodowe. Pamiętam stwierdzenie, że zabytki są własnością państwa, w których aministruje kościół.

Przemysław Warzywny