Prowadzenie linek w pancerzach a "luzem"

Data: 2013-07-30 22:13:07
Autor: __Maciek
Prowadzenie linek w pancerzach a "luzem"
Hej

W moim rowerze wszystkie trzy linki idące do tyłu (hamulec tylny plus
obie przerzutki) prowadzone są w ten sposób że na górnej rurze nie
mają pancerzy tylko są takie zapórki do których linki dochodzą i
odchodzą w pancerzach, a pomiędzy nimi linka jest goła.

Tak jest np. w tym rowerze (to nie moja aukcja):

http://allegro.pl/scott-yecora-alu-7005-amor-shimano-8-speed-i3410857115.html

Czy takie rozwiązanie ma jakiś głębszy sens czy chodzi tylko o to żeby
producent zaoszczędził na pancerzach? Wydaje mi się że to drugie.
Będzie coś nietentego jak poprowadzę linki w pancerzach na całej
długości? Jak dla mnie to ten odcinek gołej linki jest tylko źródłem
kłopotów, bo linka ma dodatkowe miejsce w którym może korodować
zamiast być chronioną przez pancerz, jest to dodatkowe moiejsce do
konserwacji, smarowania itp. zawracania dupy.

No chyba że ma to służyć do awaryjnego hamowania przez ciągnięcie
linki ręką w razie awarii klamki? ;-) (vide "Prawdziwy motocyklista
linkę od gaźnika trzyma w zębach" ;-) )

Data: 2013-07-30 23:11:03
Autor: Gotfryd Smolik news
Prowadzenie linek w pancerzach a "luzem"
On Tue, 30 Jul 2013, __Maciek wrote:

[...linki w powietrzu...]

Czy takie rozwiązanie ma jakiś głębszy sens czy chodzi tylko o to żeby
producent zaoszczędził na pancerzach? Wydaje mi się że to drugie.

  A co z tarciem linek o powietrze?
  Nie wychodzi aby, że liczone "na centymetr linki" jest skromnie
licząc milion razy mniejsze niż tarcie o pancerz?
  ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-07-30 23:12:14
Autor: Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Użytkownik "__Maciek" <i80c586@cyberspace.org> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6n6gv8hp53rib7l7g24u8nm1b70cl95p30@4ax.com...
[...]

Tu akurat jestem odmiennego zdania. Właśnie pancerz powoduje "przykorodowywanie" linek i oczywiście zwiększa opory ich ciągnięcia. Właśnie z tego powodu na prostych odcinkach daje sie "gołe" linki. Oczywiście dobrze zabezpieczony na końcach pancerz i teflonowana linka.... ale należy również pamiętać o brzytwie  Ockhama :).
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

Data: 2013-07-31 15:32:41
Autor: __Maciek
Prowadzenie linek w pancerzach a "luzem"
Tue, 30 Jul 2013 23:12:14 +0200 Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
<kot_bury@o2.pl> napisał:

Tu akurat jestem odmiennego zdania. Właśnie pancerz powoduje "przykorodowywanie" linek i oczywiście

Jak wyciągam linkę to "przykorodowana" jest ta część która była na
zewnątrz. To co było wewnątrz pancerza jest błyszczące jak nowe.

zwiększa opory ich ciągnięcia. Właśnie z tego powodu na prostych odcinkach daje sie "gołe" linki.

Eee. Jednak dam całe w pancerzu i już.

Oczywiście dobrze zabezpieczony na końcach pancerz i teflonowana linka.... ale należy również pamiętać o brzytwie  Ockhama :).

Ano.

"Palce!!! ... Panzer?" ;-) Tak mi się jakoś skojarzyło :-)

Data: 2013-07-31 15:09:02
Autor: Ignac
W dniu środa, 31 lipca 2013 15:32:41 UTC+2 użytkownik __Maciek napisał:
Tue, 30 Jul 2013 23:12:14 +0200 Jarosław Augustyniak vel Kot Bury

>zwiększa opory ich ciągnięcia. >Właśnie z tego powodu na prostych odcinkach daje sie "gołe" linki.  Eee. Jednak dam całe w pancerzu i już.

Maciuś,jak wiesz lepiej to po co się pytasz?No to daj!
Ponadto,do końcówek linek nakłada się trochę smaru
A,jeżeli sprężyny przerzutek i np.v-b są dostatecznie mocne
to te linki nie tłuką się nawet na dziurach.

Data: 2013-07-31 22:04:23
Autor: PeJot
W dniu 2013-07-30 23:12, Jarosław Augustyniak vel Kot Bury pisze:

Właśnie z tego powodu na prostych odcinkach daje sie "gołe" linki.
Oczywiście dobrze zabezpieczony na końcach pancerz i teflonowana
linka.... ale należy również pamiętać o brzytwie  Ockhama :).

I o tym że pancerze, szczególnie te pokawałkowane nie przepadają za myciem myjką ciśnieniową :|

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-07-31 22:09:36
Autor: Michał Pysz
Prowadzenie linek w pancerzach a "luzem"
Są różne teorie, ja przedstawię swoją:
1. należy kupować dobre linki nierdzewne to nie będą rdzewieć ;-)
2. rama jest sztywna, pancerze są lekko ściśliwe, zwłaszcza te hamulcowe. Dając pełny pancerz, hamulce będzie bardziej miękki a przerzutka będzie ciut gorzej pracować (to ciut z tego powodu jest naprawdę bardzo minimalne).
3. dłuższy pancerz - większy opór - też ciut gorsza praca (też minimalnie)

Powyższe skłaniają mnie by nie dawać pancerza na całość.

4. Sprawa ma się inaczej gdy planujesz błoto. Wtedy pełny pancerz jest na plus. Choć i tak po błocie linkę i pancerz trzeba wymienić.

mp.

Data: 2013-08-01 21:31:36
Autor: PeJot
[...]

/.../

Czy takie rozwiązanie ma jakiś głębszy sens czy chodzi tylko o to żeby
producent zaoszczędził na pancerzach? Wydaje mi się że to drugie.

Zbędna masa pancerza :)

Będzie coś nietentego jak poprowadzę linki w pancerzach na całej
długości?

Są takie rozwiązania fabryczne ram, np. Accent Tormenta, gdzie linka hamulcowa idzie w pełnym pancerzu, a alternatywnie można w jej miejsce dać przewód hydrauliczny. Miałem kiedyś rower w którym pełny pancerz biegł wewnątrz rury.

[...]

A weź potraktuj rower myjką ciśnieniową, ile wody i brudu da się wpompować w pancerze :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-08-01 23:39:27
Autor: __Maciek
Prowadzenie linek w pancerzach a "luzem"
Thu, 01 Aug 2013 21:31:36 +0200 PeJot <PeJot_slepy_adres@mm.pl>
napisał:

Zbędna masa pancerza :)

Zwłaszcza jak jeździec waży 100kg a rower 20kg :-)

A weź potraktuj rower myjką ciśnieniową, ile wody i brudu da się wpompować w pancerze :)

Rower się myje sam jak jest deszcz. Innego mycia roweru nie
praktykuję. :-)

Data: 2013-08-01 22:39:33
Autor: Jacek G.
W dniu 2013-07-30 22:13, __Maciek napisał(a)::
[...]

Ludzie, ja to mam albo szczęście, albo jakiś wyjątkowo dobry (choć w sumie zupełnie przeciętny) rower, bo jakoś specjalnie o niego nie dbam, a linki mi się nie zrywają i nie korodują (choć są też standardowo bez pełnych pancerzy), sztyca mi nie opada, hamulce hamują, myjka ciśnieniowa też mu jeszcze nie zaszkodziła itd. itp. Aaa i jeszcze gps mi nie gubi śladu ... bo go nie posiadam ;)
--
Jacek G.

Data: 2013-08-02 20:00:25
Autor: Colt
[...]

Zapodaj fotkę, pewnie bardzo dobry rower :)))
pzdr
Colt

Prowadzenie linek w pancerzach a "luzem"