Prowizje w Polsce s± najwy¿sze w UE [transakcje bezgotowkowe]

Data: 2010-07-31 17:01:54
Autor: crc_error
Prowizje w Polsce s± najwy¿sze w UE [transakcje bezgotowkowe]
http://biznes.onet.pl/prowizje-w-polsce-sa-najwyzsze-w-ue,18572,3343591,1,prasa-detal

[tresc]
Prowizje w Polsce s± najwy¿sze w UE

Koszty obrotu bezgotówkowego s± w Polsce kilkakrotnie wy¿sze ni¿ ¶rednia europejska wynosz±ca 0,3 proc. Prowizje p³acone przez du¿e sieci handlowe siêgaj± u nas 1,6 - 3 proc., gdy np. w USA 1 proc., a w Holandii 0,5 proc., informuje "Rzeczpospolita".

Wysokie koszty ponoszone na rzecz banków zmniejszaj± konkurencyjno¶æ gospodarki i s± jedn± z barier rozwoju handlu i us³ug w Polsce. Dlatego w³a¶nie w ramach PKPP Lewiatan zawi±za³a siê koalicja firm z kilku bran¿, która chce walczyæ o obni¿enie stawek za p³atno¶ci kartami. Wesz³y do niej m.in. najwiêksze polskie i zagraniczne sieci sklepów spo¿ywczych, PLL LOT, PKN Orlen, sieci gastronomiczne i hotelarskie.

Z wyliczeñ "Rzeczpospolitej" wynika, ¿e w 2009 r. warto¶æ p³atno¶ci bezgotówkowych wynios³a w Polsce 75,8 mld z³, a firmy z tytu³u prowizji zap³aci³y bankom nawet 2 mld z³.
[/tresc]

Czyzby byl to pierwszy krok w kierunku likwidacji zdzierstwa na prowizjach, a tym samym tabliczek "platnosc karta od XX zl", lub przy "platnosci karta + X %" ?

Czy bedziemy miec w koncu mozliwosc zaplacenia paypass-em za gume do zucia?

crc

Data: 2010-07-31 20:15:45
Autor: JanKo
Prowizje w Polsce s± najwy¿sze w UE [transakcje bezgotowkowe]
Agent crc_error nadaje:
http://biznes.onet.pl/prowizje-w-polsce-sa-najwyzsze-w-ue,18572,3343591,1,prasa-detal

http://www.rp.pl/artykul/7,516070_Prowizje_w_Polsce_sa_najwyzsze_w_Unii.html
Ten sam autor co w przypadku "Karty: Bój o prowizje". Jaka¶ rocznica
jest czy co?
Nawiasem: Co mog³o byæ przyczyn± gwa³townego (300%) wzrostu liczby sprzedawanych terminali w 2008 r.?

Data: 2010-07-31 21:10:50
Autor: Michał 'Amra' Macierzyński
Prowizje w Polsce są najwyższe w UE [tra nsakcje bezgotowkowe]
On 10-07-31 17:01, crc_error wrote:
Czyzby byl to pierwszy krok w kierunku likwidacji zdzierstwa na
prowizjach, a tym samym tabliczek "platnosc karta od XX zl", lub przy
"platnosci karta + X %" ?

W PKO Banku Polskim za chwile bedzie ponad 6,5 mln kart zblizeniowych z logo Visa. Do tego Inteligo. Jesli doliczyc obecne 400k z kilunastu bankow + szybki ich wzrost, to moze sie okazac, ze jeszcze do konca tego roku bedzie ponad 2mln takich kart a do konca przyszlego kilka milionow. Jednoczesnia Visa wdraza "BigIdea" czyli wlasnie dofinansowanie POSow w malych sklepikach - i to beda robic same banki. Liczba POSow gwaltownie moze wzrosnac - oczywiscie wszystkie juz gotowe na zblizenowki (zarowno PayWave jak i PayPass).

Problem interchange'u jest w Polsce od dawna znany.W tekscie podano srednie dla supermarketow. Te 1% to jest razem z debetowkami, bo kredytowki w USA to jest srednio 1,6%. Maksymalne stawki w USA to nawet 3,25% dla MC (ale minimalna to 0,9%).
USA paradokslanie jest... najdrozsza jesli chodzi o interchange. Srednia dla rynku to 1,7% Najtansza jest bodaj Australia. TRoche ponad 0,4%. UK 0,8%, Grecja 1,6%.
U nas stawki sa wysokie na tle innych krajow i nie da sie ukryc, ze musza spasc.
Warto zauwazyc, ze im bardziej rozdrobniony handel - tym wyzsze stawki (Grecja, Wlochy).
Kwestia niskich stawek to miedzy innym efekt funkcjonowania lokalnych systemow platniczych na tych rynkach. U nas niestety zaden sie nie przyjal. Dlatego z jednej strony mamy bardzo nowoczesna infrastrukture, z drugiej wysokie ceny. Ale predzej czy poznej dzieki UE stawki beda musialy dostosowac sie do sredniej europejskiej.
Dla bankow to nie jest dobra nowina... Oczywiscie nalezy wowczas liczyc sie z tym, ze trudniej bedzie o karte debetowa z cashbackiem, w kredytowkach tez juz nie bedzie szalenstw. Teraz bank ma sie czym dzielic ;) Same karty tez moga podrozec. Pamietajmy, ze koszt rachunkow babkwych w Polsce teoretycznie wysoki, nie bierze pod uwage braku oplat karnych np. za niedozwolone saldo debetowe. A to w wielu krajach jest nagminne - banki wlasne na tym przede wszysktim zarabiaja. Stad zmiany regulacyjne np. w USA czy UK doprowadza do... wprowadzania oplat za dotychczas darmowe rachunki :)

Mnie samego wkurza, ze nie moge w wielu miejsach zaplacic karta. Mam zatem nadzieje, ze zblizeniowki troche to zmienia :)

--
http://macierzynski.blip.pl/

Data: 2010-07-31 23:21:18
Autor: crc_error
Użytkownik "Michał 'Amra' Macierzyński" <pbb@macierzynski.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:4c54753b$1@news.home.net.pl...

z drugiej wysokie ceny. Ale predzej czy poznej dzieki UE stawki beda musialy dostosowac sie do sredniej europejskiej.

Moze najwyzszy czas aby Komisja przyjzala sie problemowi blizej i zrobila porzadek jak roamingiem.

Dla bankow to nie jest dobra nowina... Oczywiscie nalezy wowczas liczyc sie z tym, ze trudniej bedzie o karte debetowa z cashbackiem, w kredytowkach tez juz nie bedzie szalenstw. Teraz bank ma sie czym
Caly ten cashback to dla mnie jakas patologia. Jego obecnosc swiadczy o tym, ze banki zaczely na karcianych transakcjach zarabiac juz po prostu za duzo, a to oznacza, ze nie ma przeciwskazan aby ostro ciac prowizje. Sklepy i tak wliczaja koszty w ceny towarow, wiec klient w najlepszym wypadku wychodzi na zero, tworza sie natomiast niezreczne sytuacje kiedy wynegocjuje sie upust, potem wyciaga karte, a sprzedawca na to - sorry, jesli upust to tylko z gotowka. Nie wspomne juz, ze w niektorych sklepach przy platnosciach karta musza doliczac kilka procent do ceny (skutecznie zniechecajac), bo prowizja jest niemalze na poziomie marzy.

Mnie samego wkurza, ze nie moge w wielu miejsach zaplacic karta. Mam zatem nadzieje, ze zblizeniowki troche to zmienia :)

Wychodzi na to, ze nic w tej materii nie zmienily. Jesli sklep ma limit od 10 zl wzwyz, to dotyczy on rowniez zblizeniowek. Tak jest przynajmniej w mojej osiedlowej Zabce.

Czy na transakcje paypassowe sa inne prowizje naliczane? Orientuje sie ktos?

crc

Data: 2010-08-01 12:52:59
Autor: Michał 'Amra' Macierzyński
On 10-07-31 23:21, crc_error wrote:
Czy na transakcje paypassowe sa inne prowizje naliczane? Orientuje sie
ktos?

Cos tam jest na zachete. Na Zachodzie dla kart debetowych zazwyczaj jest stala oplata w wysokosci kilku eurocentow i procentowa na KK. Dlatego raczej trudno porownywac te wszystkie oplaty. Tamtejsze sieci akceptacji budowano od lat bodaj 70tych, koszty sie zwrocily dawno, a czesto za utrzymanie placa rowniez... sklepy - nie tylko banki. Stad mozliwe niskie oplaty. Tamtejsze banki nie chca wpuscic konkurencji i efekt byl taki, ze jak Brytyjczyk czy Niemiec chcial placic za granica, to musial wyrabiac dodatkowa karte z logiem MC/EC lub Visa. SEPA wymusila jeden rynek - tzn. na rynku lokalnym karta bedzie lokalna, a za granica juz dzialala w standardzie np. MC.
U nas takiego problemu nie ma, ale za to jest z kosztami :))))

Bardzo czesto mowi sie w tym przy padku o tym, ze klienci placacy gotowka (biedniejsci) finansuja koszt obslugi kart (klienci bogatsi). Pytanie jednak - ile ci bogatsi robia obrotu i czy po obnizeniu towary stanieja odpowiednio o taka kwote, czy tez nie? :)

Przypomnijmy, ze wielkie sieci mialy przeciez swoj standard KK i koniec koncow otworzyly go na zewnatrz (swoimi kartami w swoich skleopach dalej maja nizsza prowizje).

--
http://macierzynski.blip.pl/

Data: 2010-08-01 22:46:42
Autor: Arek
crc_error napisał(a) w wiadomości: ...
[...]

A już chciałem prosić o wyjaśnienie, dlaczego jakaś UE ma pomóc. Myślałem
naiwnie, że chodzi o zwiekszenie konkurenci...
Z odpowiedzi rozumiem, że wszyscy liczą na urzędasów z KE i okolic, że będą
swoimi paluszkami ręcznie manipulować wszystkim. Uwaga na końcu.

W USA jest znaczne zróżnicowanie stawek. Czy tam jakiś urzędnik to reguluje?
W Europie banki nie sÄ… tak elastyczne...

Osobiście nie przeszkadzają mi np. wysokie opłaty za przekroczenie debetu
(nb. ciekawe hobby anglosasów) itp. "kary" których można uniknąć.
Ale darmowych kont będzie szkoda...
Dobrze, że Amra wspomniał o sposobach liczenia kosztów rachunków
bankowych- Kwestia co ujmiemy w statystyki i jak nimi zamanipulujemy.

Arek

PS. (sarkastycznie)
Gwoli przypomnienia: Komisarz (wtedy m. in. od telekomunikacji) Viviane Reading
najpierw wypowiadała się w stylu "dobrze, że ilość operatorów komórkowych w
państwach UE jest ograniczona bo oznaczałoby to >>morderczą konkurencję<<
między nimi". Po czym zabrała się za ręczną regulację roamingów, które jak
wiadomo są decydującym kosztem buznesowym i doprowadziła do przymusu
oferowania taryfy z ustalonÄ… cenÄ… maksymalnÄ….
Zapewne akcyza i VAT to pryszcz w porównaniu z cenami roamingu i dlatgo
w UE obowiÄ…zujÄ… na nie stawki i kwoty minimalne...
Oczywiście wierzymy iż nie ma znaczenia fakt, że pani pochodzi z Luksemburga,
często podróżuje i zapewne dzwoni. Nie nie ma żadnego konfliktu interesów...

Data: 2010-08-02 00:02:04
Autor: crc_error
Użytkownik "Arek" <abcdek@poczta.onet.pl.usun_cde.invalid> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:i34m9l$35b$1@news.onet.pl...
[...]

Jak widac niewidzialna reka rynku czasem potrzebuje pomocy.

crc

Data: 2010-08-02 09:14:33
Autor: Liwiusz
crc_error pisze:
[...]

   W bankowoÅ›ci nie ma wolnego rynku, wiÄ™c zwalanie winy na "niewidzialnÄ… rÄ™kÄ™ rynku" jest trochÄ™ gÅ‚upie.

--
Liwiusz

Data: 2010-08-02 10:18:27
Autor: Marx
W dniu 2010-07-31 21:10, Michał 'Amra' Macierzyński pisze:
On 10-07-31 17:01, crc_error wrote:
W PKO Banku Polskim za chwile bedzie ponad 6,5 mln kart zblizeniowych z
logo Visa. Do tego Inteligo.
Co Inteligo? Ostatnio zalozylem konto - zblizeniowek brak.
Marx

Data: 2010-08-02 23:36:21
Autor: Michał 'Amra' Macierzyński
On 10-08-02 10:18, Marx wrote:
[...]

na ten moment sa w telefonach cale 200 sztuk - ale beda i w normalnych kartach.

--
http://macierzynski.blip.pl/

Data: 2010-08-03 07:32:02
Autor: Slavekk
Prowizje w Polsce s± najwy¿sze w UE [transakcje bezgotowkowe]
Micha³ 'Amra' Macierzyñski <pbb@macierzynski.pl> napisa³(a):
On 10-08-02 10:18, Marx wrote:
> Co Inteligo? Ostatnio zalozylem konto - zblizeniowek brak.
> Marx

na ten moment sa w telefonach cale 200 sztuk - ale beda i w normalnych kartach.

Ale i ta chwila dla PKP BP tez pewnie d³ugawa...
Widzia³em VE PKO BP odebran± w lipcu br - ani chipa ani funkcji zblizeniowej
A karta wazna 3 lata...

Data: 2010-08-03 21:48:00
Autor: Michał 'Amra' Macierzyński
Prowizje w Polsce są najwyższe w UE [tra nsakcje bezgotowkowe]
On 10-08-03 09:32, Slavekk wrote:

Ale i ta chwila dla PKP BP tez pewnie długawa...
Widziałem VE PKO BP odebraną w lipcu br - ani chipa ani funkcji zblizeniowej
A karta wazna 3 lata...

co nie znaczy, ze nie bedzie mozna wczesniej jej wymienic :)
w moim przypadku okazalo sie, ze... numeru dowodu jeszcze w systemie nie wymienilem :D Wbrew "wizerunkowi" najwiekszy w tej czesci Europy i drugi w Europie proces wymiany kart startuje lada chwila. I pewnie troche na rynku zmieni ;)

--
http://macierzynski.blip.pl/

Data: 2010-08-04 07:09:31
Autor: xbartx
Prowizje w Polsce s± najwy¿sze w UE [transakcje bezgotowkowe]
Dnia Tue, 03 Aug 2010 21:48:00 +0200, Michał 'Amra' Macierzyński
napisał(a):

Wbrew "wizerunkowi" najwiekszy w tej czesci Europy i drugi
w Europie proces wymiany kart startuje lada chwila. I pewnie troche na
rynku zmieni ;)

Oby

--
xbartx

Data: 2010-08-04 22:30:34
Autor: Michał 'Amra' Macierzyński
napisał(a):

Wbrew "wizerunkowi" najwiekszy w tej czesci Europy i drugi
w Europie proces wymiany kart startuje lada chwila. I pewnie troche na
rynku zmieni ;)

Oby

Niedlugo bede juz taka karte testowal :D wic pierwsze wrazenie z cala pewnoscia przekaze. Mam o tyle dobrze, ze w centrali pko jest coffee heaven i tam testowanie idzie na calego. najlepiej to wygladalo, jak prezes Jagiello kupowale dziennikarzom kawe telefonem ;)

--
http://macierzynski.blip.pl/

Prowizje w Polsce s± najwy¿sze w UE [transakcje bezgotowkowe]