Przedawnienie ?

Data: 2010-10-28 12:12:34
Autor: NieJorgnijSi
Przedawnienie ?
Zoyem pozwew w sdzie o zapat odszkodowania za zniszczenie samochodu na parkingu strzeonym patnym. Po odwoaniu parkingu bya rozprawa, przesuchaem wiadkw, termin odroczono na koniec lisopada. Dzi otrzymuj z sdu nastpujace pismo:

Zacznik do protokou Rozprawy z dn. .....

W nawizaniu do rozprawy (ciach) zgaszam zarzut przedawnienia roszczenia.

Roszczenie powoda jest przedawnione. Przedawnienie 2 letnie obejmuje roszczenie z uwagi na tre art 750 w zw. z art. 751 KPC. Pogld o odpowiednim zastosowaniu do umowy przechowania 2 letniego terminu zosta podzielony przez sd  Najwyszy w wyroku z dn 17.05.1999 r I PRN 14/95 OSNAPiUS nr 21 poz. 263.

_________

A mnie kady prawnik z ktrym konsultowaem sie przed napisaniem pozwu przekonywa, e tego typu roszczenia maj 10 letnie przedawnienie. Co o tym sdzicie?

Data: 2010-10-28 12:25:27
Autor: macso
Przedawnienie ?

Uytkownik "NieJorgnijSi" <nospam@nosmap.pl> napisa w wiadomoci news:iabijd$7td$1mx1.internetia.pl...
Zoyem pozwew w sdzie

_________

A mnie kady prawnik z ktrym konsultowaem sie przed napisaniem pozwu przekonywa, e tego typu roszczenia maj 10 letnie przedawnienie. Co o tym sdzicie?

zmie prawnika

macso

Data: 2010-10-28 11:29:08
Autor: Olgierd
Przedawnienie ?
Dnia Thu, 28 Oct 2010 12:25:27 +0200, macso napisał(a):

A mnie każdy prawnik z którym konsultowałem sie przed napisaniem pozwu
przekonywał, że tego typu roszczenia mają 10 letnie przedawnienie. Co o
tym sądzicie?

zmień prawnika

Najpierw niech wyjaśni kogo pozywa i o co (sprawcę o porysowanie, czy dziadka parkingowego, że nie upilnował).

--
:-) Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2010-10-28 13:42:24
Autor: NieJorgnijSi
Przedawnienie ?
Najpierw niech wyjani kogo pozywa i o co (sprawc o porysowanie, czy
dziadka parkingowego, e nie upilnowa).

-- :-) Olgierd

Ju wyjaniam. Na parkingu strzeonym gdzie trzymaem auto zniszczono mi je. Strony wiazaa umowa przechowania. Jestem osob fizyczn auto jest te wasnoci osoby fizycznej, natomiast parking ma osobowo prawn - jest to spka.

Data: 2010-10-28 12:57:07
Autor: Olgierd
Przedawnienie ?
Dnia Thu, 28 Oct 2010 13:42:24 +0200, NieJorgnijSiê napisał(a):

Najpierw niech wyja¶ni kogo pozywa i o co (sprawcê o porysowanie, czy
dziadka parkingowego, ¿e nie upilnowa³).

Ju¿ wyja¶niam. Na parkingu strze¿onym gdzie trzyma³em auto zniszczono mi
je. Strony wiaza³a umowa przechowania. Jestem osob± fizyczn± auto jest
te¿ w³asno¶ci± osoby fizycznej, natomiast parking ma osobowo¶æ prawn± -
jest to spó³ka.

10 lat.

To jeszcze kodowanie czytnika sobie ustaw ;-) --
:-) Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2010-10-28 15:02:42
Autor: NieJorgnijSi
Przedawnienie ?

10 lat.

To jeszcze kodowanie czytnika sobie ustaw ;-)

-- :-) Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Tak myslalem , uff ulzylo mi. Jakie kodowanie? Jakis help?

Data: 2010-10-28 13:38:44
Autor: Olgierd
Przedawnienie ?
Dnia Thu, 28 Oct 2010 15:02:42 +0200, NieJorgnijSiê napisał(a):

To jeszcze kodowanie czytnika sobie ustaw ;-)

Tak myslalem , uff ulzylo mi. Jakie kodowanie? Jakis help?

Najlepiej to zmień czytnik grup :)

--
:-) Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2010-10-28 22:51:53
Autor: NieJorgnijSie
Przedawnienie ?

Użytkownik "Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> napisał w wiadomości news:pan.2010.10.28.13.38.44rudak.org...
[...]

Powinno już być ok. Jeszcze jedno pytanie - rozprawa końcowa za niecały miesiąc, chcę jeszcze złożyć wizytę w sądzie i skserować protokoły przesłuchań świadków. Czy przy tej okazji warto ustosunkować się do tego pisma pozwanego o oddalenie, czy to zwyczajnie olać? Czy jako powód mam się do niego jakoś odnieść?

Data: 2010-10-28 23:03:10
Autor: tomek
Przedawnienie ?
On 28.10.2010 22:51, NieJorgnijSie wrote:

[...]

Jeszcze ustaw wycinanie delimitera i stopki ;)

--
Tomek

Data: 2010-10-29 08:13:57
Autor: Olgierd
Przedawnienie ?
Dnia Thu, 28 Oct 2010 22:51:53 +0200, NieJorgnijSie napisał(a):

Jeszcze jedno pytanie - rozprawa końcowa za niecały miesiąc, chcę
jeszcze złożyć wizytę w sądzie i skserować protokoły przesłuchań
świadków.

A masz własne ksero czy w sekretariacie jest takowe, przeznaczone dla interesantów? ;-) bo jakby co to lepiej weź aparat fotograficzny.

Czy przy tej okazji warto ustosunkować się do tego pisma
pozwanego o oddalenie, czy to zwyczajnie olać? Czy jako powód mam się do
niego jakoś odnieść?

Oczywiście, że powinieneś, ponieważ może się okazać, że sąd uzna, że skoro nie polemizujesz z zarzutem przedawnienia, to się z nim zgadzasz, a skoro się zgadzasz to co sąd będzie za Ciebie myślał...

Pisz pismo, wyłuszczaj, że okres przedawnienia w takiej sprawie to 10 lat.

--
:-) Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2010-10-29 13:01:55
Autor: NieJorgnijSię
Przedawnienie ?
[...]

Dzięki za pomoc. Jako że laik ze mnie: co ma być tytułem pisma?

Pozwany nazwał to Załącznikiem do protokołu rozprawy z dn ...

Podpowiedz proszę jak w dużym skrócie ubrać w słowa że art 750 i 751 us. 1 nie tyczą się umowy przechowania, a powoływanie się na wyrok SN nic nie wnosi bo tyczyło się to (co pisał MECENAS niżej w wątku) zupełnie innej sprawy.

Pozdrawiam!

Data: 2010-10-29 13:23:41
Autor: NieJorgnijSię
Przedawnienie ?
Ewentualnie gdzie w KPC znajdę 10 lat przedawnienia na umowę przechowania by się tym podeprzeć?

Skleciłem mniej-wiecej tego typu pismo:

Syng. Akt      xxxxxxxxxxx

W nawiązaniu do załącznika pozwanego do protokołu rozprawy z dnia 7 października 2010 r informuję Sąd, iż podniesiony zarzut przedawnienia z art. 750 i 751 KPC nie ma zastosowania do umowy przechowania, wobec której roszczenia przedawniają się w trybie 10 lat.

Pozwany w swoim piśmie powołał się na wyrok SN z dn. 17.05.1995 r . I PRN 14/95 OSNAPiUS nr 21 poz. 263 – wyrok ten brzmi następująco:

Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
Sygnatura: I PRN 14/95
Typ: Wyrok SN
Opis: Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i
Ubezpieczeń Społecznych 1995/21/263
Służba Pracownicza 1996/1/22

 Wyrok z dnia 17 maja 1995 r.
 I PRN 14/95

Pozycja prawna prezesa kolegialnego zarządu spółki akcyjnej, który nie jest
wspólnikiem może być ukształtowana na podstawie umowy zlecenia, umowy o
pracę (w tym umowy o pracę na czas określony) lub stosunku pracy z
powołania stosownie do zakresu łączących się z tą funkcją kompetencji, uprawnień i
obowiązków przewidzianych w postanowieniach statutowych spółki, umowie
spółki lub umowie stron.

Z treści wyroku jasno wynika, że nie dotyczy on w najmniejszym stopniu przedmiotu sporu. Art 750 i 751 KPC nie dotyczą umowy przechowania, która łączyła strony. Powód wnosi więc o odrzucenie przez Sąd wniosku o uznanie roszczenia za przedawnione,  gdyż nie ma on żadnej merytorycznej wartości.

Data: 2010-10-29 11:37:43
Autor: Olgierd
Przedawnienie ?
Dnia Fri, 29 Oct 2010 13:23:41 +0200, NieJorgnijSię napisał(a):

Ewentualnie gdzie w KPC znajdę 10 lat przedawnienia na umowę
przechowania by się tym podeprzeć?

Nie w kpc, lecz w kc ;-) -- art. 118 kc (plus brak przepisu szczególnego w art. 835-845 kc).

[...]

Lakonicznie, ale może być ;-) Nazwij to "pismem procesowym powoda".

--
:-) Olgierd
http://olgierd.rudak.org

Data: 2010-10-29 13:54:11
Autor: NieJorgnijSię
Przedawnienie ?
PISMO PROCESOWE POWODA

W nawiązaniu do pisma pozwanego (załącznika do protokołu rozprawy) z dnia 7 października 2010 r. informuję Sąd, iż podniesiony zarzut przedawnienia z art. 750 i 751 KPC jest niewłaściwy i nie ma zastosowania do umowy przechowania, wobec której roszczenia przedawniają się w trybie 10 lat co wynika z  art. 118 kc i braku przepisu szczególnego w art. 835-845 kc.

Pozwany powołał się na wyrok SN z dn. 17.05.1995 r . I PRN 14/95 OSNAPiUS nr 21 poz. 263 – wyrok ten brzmi następująco:

[...]
Treść:
[...]

Z treści wyroku jasno wynika, że nie dotyczy on w najmniejszym stopniu przedmiotu sporu. Art 750 i 751 KPC nie dotyczą umowy przechowania, która łączyła strony. Powód wnosi więc o odrzucenie przez Sąd wniosku o uznanie roszczenia za przedawnione,  gdyż nie ma on żadnej merytorycznej wartości, ani oparcia w obowiązującym prawie.

_________

Może być? :)

Data: 2010-10-28 15:49:29
Autor: Artur M. Piwko
Przedawnienie ?
In the darkest hour on Thu, 28 Oct 2010 15:02:42 +0200,
NieJorgnijSiê <nospam@nosmap.pl> screamed:

http://grush.one.pl/mime

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:236B ]
[ 15:49:15 user up 12604 days,  3:44,  1 user, load average: 0.50, 0.89, 0.31 ]

     "Kirk to Enterprise" "Hello, this is the Enterprise answering machine"

Data: 2010-10-28 12:37:33
Autor: .B:artek.
Przedawnienie ?
W dniu 28-10-2010 12:12, NieJorgnijSi pisze:
[...]

Nie czytaem tego wyroku, ale teza o stosowaniu art. 750 KC jest co najmniej wtpliwa. Dla mnie te 10 lat przedawnienia. Na razie si nie przejmuj. Bdzie gorzej jak sd oddali powdztwo z uwagi na przedawnienie.

--
..B:artek.

Data: 2010-10-28 12:46:26
Autor: NieJorgnijSi
Przedawnienie ?
[...]

Prawnikiem nie jestem, wyroku te nie czytaem, ale art 750 i 751 wogle nie mwi o umowie przechowania. Na chopski rozum :) A e SN incydentalnie co uzna? W PL przecie nie mamy anglosaskiego systemu sdowniczego i nie ma w nim "precedensu".

Data: 2010-10-28 13:25:14
Autor: mecenas
Przedawnienie ?
Dla mnie to jest odpowiedzialno za czyny niedozwolone - art. 415, a tutaj termin przedawnienia wynosi trzy lata od dnia, w ktrym poszkodowany dowiedzia si o szkodzie ( art. 442 [1] kc.
A wyrok ten to:
      Izba: Izba Pracy, Ubezpiecze Spoecznych i Spraw Publicznych
      Sygnatura: I PRN 14/95
      Typ: Wyrok SN
      Opis: Orzecznictwo Sdu Najwyszego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpiecze Spoecznych 1995/21/263
      Suba Pracownicza 1996/1/22

      Data wydania: 1995-05-17

Wyrok z dnia 17 maja 1995 r.
I PRN 14/95

Pozycja prawna prezesa kolegialnego zarzdu spki akcyjnej, ktry nie jest
wsplnikiem moe by uksztatowana na podstawie umowy zlecenia, umowy o
prac (w tym umowy o prac na czas okrelony) lub stosunku pracy z powoania
stosownie do zakresu czcych si z t funkcj kompetencji, uprawnie i
obowizkw przewidzianych w postanowieniach statutowych spki, umowie
spki lub umowie stron.

Czyli nie dotyczy przedmiotu sporu.

Pozdrawiam