Przejecie gospodarstwa rolnego. Gdzie szukać starych dokumentów?

Data: 2012-08-17 10:04:35
Autor: Roman Rumpel
Przejecie gospodarstwa rolnego. Gdzie szukać starych dokumentów?
W dniu 2012-08-16 18:49, Paweł U. pisze:
Trochę mnie mama-emerytka naciskała, więc zacząłem drążyć sprawę
przejęcia gospodarstwa rolnego po moich dziadkach. Ale utknąłem i mam
prośbę o jakieś wskazówki.

A sprawa wygląda tak... Moi dziadkowie od strony ojca posiadali małe
gospodarstwo tj. działkę z budynkiem mieszkalnym i stodołą oraz - wg
przekonania matki - jakieś cztery kawałki ziemi uprawnej. Uzyskałem w
starostwie wypis z rejestru gruntów, a punkt zaczepienia dostarczył
Geoportal. W sumie tego gospodarstwa jest nieco ponad 2,5 ha w siedmiu,
rozrzuconych działkach kiepskiej ziemi. Jako właściciel jest wpisany
brat mojego ojca. Nie ma założonych ksiąg wieczystych, a podstawą wpisu
był dokument o przejęciu gospodarstwa rolnego z 1980 roku. Niestety
gmina nie posiada kopii tego dokumentu.

Pytanie: gdzie, oprócz obecnych mieszkańców gospodarstwa, mogę
poszukiwać dokumentu o przejęciu gospodarstwa?

Paweł

PS drążę teraz ja sprawę, bo dziwnie wygląda. Nigdy nie było sprawy
spadkowej. Dziadki zmarli w połowie ub. wieku. Mój ojciec wyprowadził
się z w/w gospodarstwa pod koniec lat 60-tych, a pozostał na wsi jego
brat z rodziną. Mama jest przekonana, że mój ojciec nigdy nie zrzekał
się praw do gospodarstwa. Zmarł w 1979 roku, kiedy z siostrą chodziliśmy
jeszcze do podstawówki. W rok później brat ojca - wg poszukiwanego
dokumentu - przejął gospodarstwo. A z tego co się dogrzebałem jako
dzieciaki chyba powinniśmy dziedziczyć. O!

Niekoniecznie. Przepisy o dziedziczeniu gospodarstw rolnych były specyficzne i często się zmieniały, żeby cokolwiek sprawdzić należałoby zacząć od sprawdzenia brzmienia tych przepisów dokładnie w dacie (datach) śmierci dziadków. To tylko na początek. Potem zaczniemy się ew. zastanawiać, czy w grę nie wchodzi zasiedzenie jako podstawa przejęcia, a przecież prawie na pewno doszło do zasiedzenia po przejęciu. W sumie dążysz chyba dla samej satysfakcji z drążenia.

--
Chodzi o to, że władza wprowadziła ślub jako akt powołania podmiotu gospodarczego (zawarcie spółki), w której mają się rodzić ich niewolnicy. A pożycie to taka zabawa władzy cudzym kosztem, najważniejsze aby ktoś tyrał na utrzymanie spółki - jest spółka są podatki i darmowa obsługa politycznych ćwoków (c) by  NKAB

Data: 2012-08-17 11:42:35
Autor: Pawel U.
Roman Rumpel <romane@gazeta.pl> napisał(a):
> [...]

Niekoniecznie. Przepisy o dziedziczeniu gospodarstw rolnych były specyficzne i często się zmieniały, żeby cokolwiek sprawdzić należałoby zacząć od sprawdzenia brzmienia tych przepisów dokładnie w dacie (datach) śmierci dziadków. To tylko na początek. Potem zaczniemy się ew. zastanawiać, czy w grę nie wchodzi zasiedzenie jako podstawa przejęcia, a przecież prawie na pewno doszło do zasiedzenia po przejęciu. W sumie dążysz chyba dla samej satysfakcji z drążenia.

Tak, dla satysfakcji. To gospodarstwo ma kiepską ziemię i kiepskie położenie. Ale chętnie poczytałbym dokument, jak to sie kiedyś gospodarstwo przejmowało :-)
Trochę mnie naprowadził Gotfryd na zasiedzenie, więc sobie raczej odpuszczę dalsze drążenie.

Pawel U.

Data: 2012-08-17 14:29:46
Autor: Włodzimierz Wojtiuk
Przejecie gospodarstwa rolnego. Gdzie szukać starych dokumentów?
Pawel U. wrote:
(ciap)
Tak, dla satysfakcji. To gospodarstwo ma kiepską ziemię i kiepskie
położenie. Ale chętnie poczytałbym dokument, jak to sie kiedyś
gospodarstwo przejmowało :-)

Archiwum starostwa - w normalnym trybie mogą nie chcieć pokazać ;-)

--
Włodek

http://dino.inosak.org

Data: 2012-08-17 15:20:25
Autor: Paweł U.
Przejecie gospodarstwa rolnego. Gdzie szukać starych dokumentów?
Włodzimierz Wojtiuk <wwojtiuq@wp.pl> napisał(a):
Pawel U. wrote:
(ciap)
> [...]
> gospodarstwo przejmowało :-)

Archiwum starostwa - w normalnym trybie mogą nie chcieć pokazać ;-)

O dzięki! Wykorzystam ten trop.

Paweł U.

--

Przejecie gospodarstwa rolnego. Gdzie szukać starych dokumentów?