Przejmowanie i wykańczanie prasy

Data: 2021-02-13 18:09:28
Autor: Kviat
Przejmowanie i wykańczanie prasy
https://www.rp.pl/Historia/201019526-Jak-w-Niemczech-regermanizowano-prase.html

"Dlaczego ta ,,demokratyczna" prasa, uzależniona od ośrodków zagranicznych, nie dostrzega tego, jak wspaniale zmieniamy ten kraj? Dlaczego nie potrafi dostrzec, jak wiele pomocy dają nasze programy socjalne, jak bardzo zmniejszyliśmy bezrobocie, jak przywracamy moralność po tym bałaganie stworzonym przez naszych poprzedników?"

A JF jest zdziwiony, że kogoś, kto ma inne poglądy niż ja, nazywam faszystą...

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2021-02-15 18:15:18
Autor: J.F.
Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:602807c9$0$522$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Ale o co chodzi - programy socjalne to faszyzm, czy ich nie dostrzeganie to faszyzm ?

:-)

J.

Data: 2021-02-15 19:31:17
Autor: Kviat
W dniu 15.02.2021 o 18:15, J.F. pisze:
Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup https://www.rp.pl/Historia/201019526-Jak-w-Niemczech-regermanizowano-prase.html
[...]

Czemu ma służyć zadawanie takich głupich pytań? Uważasz, że faszyzm to zabawny temat?

Tylko nie pisz, że naprawdę nie wiesz, czy programy socjalne to faszyzm i czy ich niedostrzeganie to faszyzm. I że faktycznie nie rozumiesz o co chodzi. Bo rozczarujesz Shreka, który uważa, że robisz to dla jaj.

Powrotu do zdrowia życzę.
Piotr

Data: 2021-02-16 17:58:14
Autor: J.F.
Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:602abdf6$0$546$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Uwazam, ze u ciebie jakos wszystko jest faszyzmem. No moze nie wszystko, a tylko to, co Ci nie pasuje.

Tylko nie pisz, że naprawdę nie wiesz, czy programy socjalne to faszyzm i czy ich niedostrzeganie to faszyzm.

No bo nie wiem.
Zle, ze mamy programy socjalne, czy zle, ze zagraniczna prasa nie dostrzega jakie one dobre ?
:-)

J.

Data: 2021-02-17 12:24:54
Autor: Kviat
W dniu 16.02.2021 o 17:58, J.F. pisze:
Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup W dniu 15.02.2021 o 18:15, J.F. pisze:

[...]

To źle uważasz.
Co jest faszyzmem, a co nie jest faszyzmem możesz dowiedzieć się z podręczników.
Najprawdopodobniej twoim problemem jest to, że sprawy typowo faszystowskie nie uważasz za faszystowskie, pomimo tego, że chodziłeś do szkoły i się o tym uczyłeś. I to nie jest moja wina.

Tylko nie pisz, że naprawdę nie wiesz, czy programy socjalne to faszyzm i czy ich niedostrzeganie to faszyzm.

No bo nie wiem.

Bo masz 8 lat i jeszcze tego nie przerabiałeś?

Skorzystaj z okazji i nadrób zaległości.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Faszyzm

"Następujące elementy są najczęściej wymieniane jako integralne części faszyzmu: szowinizm, etatyzm, militaryzm, imperializm, totalitaryzm, antykapitalizm, antykomunizm, korporacjonizm, populizm, kolektywizm oraz opozycja do politycznego i ekonomicznego liberalizmu[5][6][7][8][9][10][11].

Historyk Roger Eatwell wymienia cztery aspekty istotne w ideologii faszyzmu:

     Plan zmiany natury ludzkiej i stworzenie lepszego społeczeństwa;
     Naród lub rasa jako siły organizujące ewolucję i postęp;
     Krytyka kapitalizmu, liberalizmu i socjalizmu jako systemów rozbijających lub osłabiających wspólnotę;
     Wpajanie ludzkim umysłom faszystowskich wartości poprzez media i propagandę[11]."

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/faszyzm;3900060.html

"Ideologia faszyzmu nie gardziła demagogią społeczną, głosząc kres panowania wielkiego kapitału. Już 1919 sformułowano program socjalny, zapewniający m.in. 8-godzinny dzień pracy, minimalną płacę, opiekę socjalną i działania zmierzające do likwidacji chorób społecznych. Formułując hasła socjalistyczne poszukiwano kontaktu z masami; w miarę umacniania się systemu Mussolini -- podobnie jak Hitler w Niemczech -- stopniowo odchodził od planów przekształceń gospodarczo-społecznych, szukając rozwiązania kwestii socjalnej w realizowaniu programu imperialnego."

Zle, ze mamy programy socjalne, czy zle, ze zagraniczna prasa nie dostrzega jakie one dobre ?
:-)

Źle, że mamy coraz więcej faszyzmu.

https://krytykapolityczna.pl/felietony/przemyslaw-witkowski/w-polsce-nie-ma-zadnego-faszyzmu-odcinek-1488/

Powrotu do zdrowia życzę.
Piotr

Data: 2021-02-17 17:13:15
Autor: J.F.
Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:602cfd07$0$529$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

No ale ja nadal nie wiem, czy faszyzm jest wtedy, jak rzad wprowadza programy socjalne dla obywateli, czy wtedy, jak wolna prasa o tym nie pisze ... pozytywnie ?

[...]

A ja ci juz kiedys pisalem - ze kazde z osobna, to juz nie jest takie faszystowskie :-)

   Plan zmiany natury ludzkiej i stworzenie lepszego społeczeństwa;

A Ty nie chcesz lepszego spoleczenstwa? Chocby takiego bez "faszyzmu" ?

    Naród lub rasa jako siły organizujące ewolucję i postęp;

Tak to jakos Hitler podkreslal.
Inni napiszą "panstwo i demokracja"..

    Krytyka kapitalizmu, liberalizmu i socjalizmu jako systemów rozbijających lub osłabiających wspólnotę;

Jakiego socjalizmu? Przeciez w Niemczech to byl Narodowy Socjalizm !

    Wpajanie ludzkim umysłom faszystowskich wartości poprzez media i propagandę[11]."

A nie starasz sie wpoic wartosci przez propagande?

Wiem, twoje nie sa faszystowskie :-)

[...]

Czyli dobra ideologia to jest 12-godzinny dzien pracy, czy 16-godzinny ?

socjalną i działania zmierzające do likwidacji chorób społecznych.

A teraz spojrz na Szwecje gdzies od lat 1930-tych ... faszystowski kraj ?

[...]

Hm, polowe moglbym zakwestionowac ...

A bolszewizm to forma faszyzmu, czy absolutnie nie ?
https://www.onet.pl/informacje/onetwarszawa/miesiecznica-smolenska-ksiadz-w-kazaniu-porownal-protesty-kobiet-do-rewolucji/dmzpbek,79cfc278

najlepiej im faszystowskie/bolszewicke poglady przykleic :-P

J.

Data: 2021-02-17 23:06:00
Autor: Kviat
W dniu 17.02.2021 o 17:13, J.F. pisze:

[...]

Ani wtedy, ani wtedy. Faszyzm jest wtedy, gdy jest faszyzm.

Faszyzm jest wtedy, gdy faszystowski rząd wprowadza programy socjalne. Gdy wolna prasa nie chwali faszystowskiego rządu za wprowadzanie programów socjalnych, to nie oznacza, że ta prasa jest faszystowska.

Albo jeszcze inaczej, jak dla jeszcze młodszego dziecka:

Wprowadzanie programów socjalnych przez faszystów nie sprawia, że faszyści nie są faszystami.
Cukierek dany dziecku przez pedofila nie sprawia, że pedofil nie jest pedofilem.
Jeżeli wolna prasa nie pochwali pedofila za danie dziecku cukierka, to nie znaczy, że postępuje jak pedofil.

Tylko nie pisz, że naprawdę nie wiesz, czy programy socjalne to faszyzm i czy ich niedostrzeganie to faszyzm.

No bo nie wiem.

To teraz już wiesz, czegoś się nauczyłeś, więc więcej już takich głupich pytań nie będziesz zadawał.

Historyk Roger Eatwell wymienia cztery aspekty istotne w ideologii faszyzmu:

A ja ci juz kiedys pisalem - ze kazde z osobna, to juz nie jest takie faszystowskie :-)

A ja ci już kiedyś pisałem, że faszyzm, to coś więcej niż jedna cecha.

   Plan zmiany natury ludzkiej i stworzenie lepszego społeczeństwa;

A Ty nie chcesz lepszego spoleczenstwa? Chocby takiego bez "faszyzmu" ?

Po pierwsze, nie chcę zmiany natury ludzkiej. Nie przypominam sobie, żebym np. chciał zmuszać homo do "terapii".

Po drugie, jestem pewien, że definicję "lepszego społeczeństwa" ty masz diametralnie inną niż moja, więc nie, nie chcę "lepszego społeczeństwa" tak jak ty to rozumiesz.

    Naród lub rasa jako siły organizujące ewolucję i postęp;

Tak to jakos Hitler podkreslal.
Inni napiszą "panstwo i demokracja"..

No i?
Wykształceni ludzie rozróżniają takie pojęcia jak "państwo", "naród" i "rasa", czy "postęp" i "demokracja". To nie są równoważne pojęcia.
Więc co z tego, że inni tak napiszą? Będą tacy sami jak Hitler, bo napisali coś innego? Znowu ci się pogorszyło?

    Krytyka kapitalizmu, liberalizmu i socjalizmu jako systemów rozbijających lub osłabiających wspólnotę;

Jakiego socjalizmu? Przeciez w Niemczech to byl Narodowy Socjalizm !

Serio? I co z tego? U nas jest prawo i sprawiedliwość, któremu nie podoba się prawo i sprawiedliwość. Przytulają takich ludzi jak Piotrowicz i nie przeszkadza im to równocześnie płakać, jaki to komuszy PRL zły, a jego funkcjonariusze to zbrodniarze.

Już wiem skąd się u ciebie biorą te wszystkie głupie pytania. Masz poważny problem z kojarzeniem oczywistości.
I zdaje się nie do końca ogarniasz różnice między nazizmem i faszyzmem.
To grupa dyskusyjna, a nie szkoła, więc wypadałoby się zapoznać z tematem samodzielnie.

    Wpajanie ludzkim umysłom faszystowskich wartości poprzez media i propagandę[11]."

A nie starasz sie wpoic wartosci przez propagande?

Faszystowskich wartości?!
Dziecko drogie, dowiedz się co to jest propaganda. Nie każda propaganda jest faszystowska. Jest nawet gorzej niż myślisz... nie każda propaganda to zło.

Wiem, twoje nie sa faszystowskie :-)

Niby wiesz... ale nie powstrzymało cię to przed zadaniem idiotycznego pytania.

[...]

Dziecko drogie... spróbuj choć raz coś przeczytać ze zrozumieniem.
Czy pedofil jest dobry, bo dał dziecku cukierek oblany czekoladą?

Chcesz pogadać o tym, czy lepszy cukierek w czekoladzie, czy bez czekolady, to załóż osobny wątek, bo teraz rozmawiamy o wręczającym cukierki, a nie który cukierek jest smaczniejszy.

Źle, że mamy coraz więcej faszyzmu.
https://krytykapolityczna.pl/felietony/przemyslaw-witkowski/w-polsce-nie-ma-zadnego-faszyzmu-odcinek-1488/

Hm, polowe moglbym zakwestionowac ...

Pewnie, że możesz. Płaskoziemcy kwestionują kształt Ziemi, ale faktów to nie zmieniło.

A bolszewizm to forma faszyzmu, czy absolutnie nie ?

Jeżeli jeszcze tego nie wiesz, to masz okazję uzupełnić braki w wykształceniu.

Powrotu do zdrowia
Pozdrawiam

Data: 2021-02-18 13:13:18
Autor: J.F.
Użytkownik "Kviat" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:602d9349$0$558$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Bo jest antyfaszystowska ? :-)

[...]

Cos w tym jest.
Tylko to widac wymaga glebszej analizy, czy wladza jest faszystowska.

[...]

Czyli razem, czy nam sie pojecie faszyzmu rozmywa.

Ale objasnij mnie ciemnego - aborcja lub nie, a faszyzm, jak to wyglada ?

[...]

Ale chcesz od reszty tolerancji. A oni w naturze maja "bić pedalow" :-)

Po drugie, jestem pewien, że definicję "lepszego społeczeństwa" ty masz diametralnie inną niż moja, więc nie, nie chcę "lepszego społeczeństwa" tak jak ty to rozumiesz.

Ale to ma byc definicja zgodna z definicja faszyzmu, zeby to bylo logicznie spojne :-)

[...]

a "demokracja zapewnia ewolucyjny postep" ?

[...]

Ale chcialbym wiedziec jaki socjalizm jest krytykowany przez faszyzm ....

Już wiem skąd się u ciebie biorą te wszystkie głupie pytania. Masz poważny problem z kojarzeniem oczywistości.
I zdaje się nie do końca ogarniasz różnice między nazizmem i faszyzmem.

Jak dla mnie faszyszm ma rodowod wloski, a nazizm - odmiana niemiecka.

A oprocz tego mozna wskazywac podobienstwa i roznice ... niekoniecznie istotne.

[...]

Ale wpajanie wartosci jest zle czy dobre ?

Bo jak nazywiemy nasza propagande dobrą, nasze wartosci swiętymi, to ....  sp* faszysto :-P

[...]

Ale czy cukierek jest przez to zly ?

Wiec jak rozpoznac, czy czlowiek dajacy dziecku cukierka, to dobry czlowiek, czy zly pedofil, albo co gorsza ksiadz ...

[...]

Ale jakich faktow ?

"1. Podstawowym wyznacznikiem faszyzmu jest kult tradycji. Wystarczy tylko spojrzeć na program nauczania każdego ruchu faszystowskiego, żeby znaleźć głównie myślicieli tradycjonalistycznych. Nazistowską gnozę zasilały tradycjonalizm, synkretyzm i elementy okultystyczne"

I co - kazdy tradycjonalizm jest zly?

Hitler poszedl w okultyzm, moze cechy osobnicze, moze tak mu pasowalo.
Mussolini tez poszedl w okultyzm ?

"W 1934 roku zorganizował Faszystowski Kongres Międzynarodowy, na którym stwierdzono, iż Żydzi m.in. uprawiają okultyzm, ..."

No prosze, okultyzm to cos zlego dla faszysty :-P

"2. Odrzucenie nowoczesności: Oświecenie, Wiek Rozumu, jest postrzegany jako początek nowoczesnej deprawacji. W tym sensie Faszyzm można zdefiniować jako irracjonalizm."

No coz - z jednej strony odwolywali sie do tradycjonalizmu, z drugiej - caly ten faszyzm to jakby nowoczesnosc, wczesniej tego nie bylo.

"6. Odwołanie się do frustracji społecznej: Jedną z najbardziej charakterystycznych cech historycznych faszyzmu było odwołanie się do frustracji klasy średniej, klasy cierpiącej z powodu kryzysu gospodarczego lub uczucia poniżenia politycznego i lęku przed zagrożeniem ze strony najbiedniejszych. To w drobnomieszczaństwie faszyzm znajdzie swoją bazę."

IMO - kazda zmiana polityczna opiera sie na frustracji spolecznej.
Obalenie faszyzmu we Włoszech tez.

Wiec drobnomieszczanska to faszyzm, a robotnicza ... to bolszewizm ?

Ale zaraz - kto obalil ten wloski faszyzm ?

"7. Obsesja spiskowa: Wyznawcy muszą czuć się oblężeni. Najprostszym sposobem na rozwiązanie fabuły jest odwołanie się do ksenofobii."

Przyszedl rok 1933 ... i nie wiem czy Niemcy czuli sie oblezeni, czy raczej poczuli "teraz k* my", i dume z jednosci.

A potem przyszedl rok 2020/21 ... i nastapil trumpizm ?

"10. Populistyczny elitaryzm: Elitaryzm jest typowym elementem wszystkich reakcyjnych ideologii (...). Każdy obywatel to kwiat ludzkości, członkowie rządzącej partii są jej elitą."

A inne, lepsze ideologie, to jak postepują ?
Mowia wyborcom "wy jestescie biedni i glupi i macie na nas glosowac" ?

"11. Każdy jest kształcony na bohatera: W ideologii faszystowskiej bohaterstwo jest normą. Ten kult heroizmu jest ściśle związany z kultem śmierci. Faszysta aż się pali, by ginąć za ojczyznę. W praktyce kończy się to wysyłaniem innych na śmierć."

A tak w Polsce to jak bylo ?
Przez wieki w sumie, ale skupmy sie na latach 1930-1939 ... choc inne rownie ciekawe ..

"14. Faszyzm mówi nowomową: Wszystkie faszystowskie podręczniki używały ubogiego słownictwa i elementarnej składni, w celu ograniczenia używania instrumentów złożonego i krytycznego rozumowania. Musimy być gotowi do zidentyfikowania nowych rodzajów nowomowy, nawet jeśli przyjmą pozornie niewinną postać popularnego talk show."

Hm, czy "nowomowa" to istotnie proste slownictwo i elementarna skladnia ?
Czy raczej cos nowego ...

Ale z drugiej strony - jak zaczniesz mowic naukowo i/lub kwieciscie, to cie ludzie nie zrozumieja.
I nie zaglosuja :-)

A nazizm lubil np Nietzschego, ktory wcale prostym jezykiem nie pisal - wiec jak to pogodzic ? :-P

A bolszewizm to forma faszyzmu, czy absolutnie nie ?
Jeżeli jeszcze tego nie wiesz, to masz okazję uzupełnić braki w wykształceniu.

Alez ciekaw jestem twojego zdania, bo moze moje jest nieprawdziwe.

A tu w swietle powyzszego artykulu bolszewizm odrzucil tradycje, postawil na nowoczesnosc, wprowadzil kult dzialania, niezgode na krytyke, jednosc wsrod ludzi, wykorzystal frustracje spoleczna, mial obsesje spiskowa, populistyczny elitaryzm, itp ...

J.

Data: 2021-02-18 14:14:36
Autor: Kviat
W dniu 18.02.2021 o 13:13, J.F. pisze:

faszystowskie podręczniki używały ubogiego słownictwa i elementarnej składni, w celu ograniczenia używania instrumentów złożonego i krytycznego rozumowania.

Jak widać nie trzeba być faszystą (bo chyba nie jesteś faszystą?) żeby mieć ograniczenia używania złożonego i krytycznego rozumowania.

Ale z drugiej strony - jak zaczniesz mowic naukowo i/lub kwieciscie, to cie ludzie nie zrozumieja.

Czego jesteś najlepszym przykładem.
  Jest jeszcze drugie wytłumaczenie. Nie tyle co nie zrozumiałeś czym jest faszyzm/nazizm/bolszewizm, bo próbowałeś zgłębić temat i sporo przeczytałeś opracowań naukowych (ale ich nie zrozumiałeś...), co zwyczajnie nawet nie spróbowałeś się dowiedzieć i twoje wyobrażenia pozostały na poziomie szkoły podstawowej. I stąd właśnie biorą się twoje głupie pytania "czy programy socjalne to faszyzm", albo "skąd wiadomo, że to faszysta, skoro rozdaje cukierki", albo "jak rozpoznać, czy człowiek rozdający cukierki to faszysta?" itp. itd.
Tłumaczę ci jak dziecku, że po cukierku nie rozpoznasz, a ty dalej swoje... "czy cukierki są złe, bo rozdaje je faszysta".
Ręce opadają.

Gdybyś miał pojęcie o czym rozmawiasz, to byś takich pytań nie zadawał.

Powrotu do zdrowia życzę.
Piotr

Data: 2021-02-19 00:38:18
Autor: Animka
W dniu 2021-02-17 o 17:13, J.F. pisze:
No ale ja nadal nie wiem, czy faszyzm jest wtedy, jak rzad wprowadza programy socjalne dla obywateli, czy wtedy, jak wolna prasa o tym nie pisze ... pozytywnie ?

Dla mnie m.in.faszyzmem jest jak w tv lecą reklamy-najczęściej to jedna reklama 3 razy pod rząd, czyli sklepione 3 reklamy w jedną. Ponadto w soboty i niedziele leciały disko polo-zawsze te same. Ponadto jeden spaślak puszcza co soboty stare i niemodne juz teledyski starych zespołów. Oczywiście zawsze to samo. Tak cwaniaki zarabiają na puszczanie "myślą, że pewnie dla debili" ciągle identycznych "rozrywek". Walentynki w sobotę i niedzielę: też toto było to samo.

--
animka

Data: 2021-02-21 11:51:50
Autor: ąćęłńóśźż
Przejmowanie i wykańczanie prasy
Wypisz wymaluj faszysta Kviat.
Powrotu do hetero życzę.

-- -- -

Data: 2021-02-17 09:01:28
Autor: Astralny Rębajło
Kviat napisał(a):
https://www.rp.pl/Historia/201019526-Jak-w-Niemczech-regermanizowano-prase.html

Ale ty powołujesz się na lata 30. Lepiej se sprawdź co niemcy i francuzi robili w l.90

cytl+v
Niemce/FR
.... jest to przede wszystkim rynek z dominującym kapitałem rodzimym
Z kolei ograniczenia kartelowe wprowadzone na początku lat 90. przyczyniły się
do inwestycji za granicą (tomasz lis lubi to:)), dzięki czemu niemieckie
koncerny stały się przedsiębiorstwami transnarodowymi. Społeczną burzę i polityczną
dyskusję wywołują natomiast inwestycje zagranicznych firm w rynek medialny
Niemiec, tak było między innymi, kiedy brytyjski Mecom przejął udziały w
wydawnictwie Berliner Verlag w 2005.

Pierwszy link pdf z gogla:
Koncentracja mediów i jej zapobieganie we Francji i Niemczech
instytutstaszica.org

Data: 2021-02-17 21:25:40
Autor: Kviat
W dniu 17.02.2021 o 18:01, Astralny Rębajło pisze:
Kviat napisał(a):
https://www.rp.pl/Historia/201019526-Jak-w-Niemczech-regermanizowano-prase.html

Pierwszy link pdf z gogla:
Koncentracja mediów i jej zapobieganie we Francji i Niemczech
instytutstaszica.org

U nas trochę inaczej zapobiega się koncentracji mediów.
https://natemat.pl/329565,orlen-kupil-polska-press-tak-prasa-lokalna-trafia-w-rece-pis

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2021-02-18 13:15:18
Autor: J.F.
Kviat napisał(a):
[...]

Ale co by nie mowic - to wczesniej prasa regionalna byla w niemieckich rekach.

Koncentracja, czy nie ?

J.

Data: 2021-02-21 06:59:59
Autor: Budzik
[...]

Jezeli ja mam x a ty masz y i ja od ciebie kupie y to znaczy ze sie zdekoncentrowało czy skoncentrowało?

--
Pozdrawia... Budzik
"Łatwiej poznać ludzkość niż pojedynczego człowieka"

Data: 2021-02-22 14:15:34
Autor: J.F.
Użytkownik "Budzik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:XnsACD84FA2C5B7Cbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1...
[...]

No ale jak Niemce mieli x, reszta y, a teraz Orlen ma x, to co sie stalo?

No chyba, zeby tak policzyc, ze kiedys Niemce mieli x, zwolennicy PiS z, a reszta y,
a teraz zwolennicy maja x+z, a reszta y ... to nadal nie wiadomo :-)

Po czym przyjda wybory, byc moze PiS przegra, Obajtek wyleci, dziennikarze wyleca, a gazety zostana :-)

No chyba, ze do tego czasu to naklad spadnie :-)

J.

Data: 2021-02-22 16:59:56
Autor: Budzik
[...]

To ze ci co maja teraz x (rzad -> spolka skarbu panstwa -> orlen - gazety), maja juz takze y (telewizje publiczna)...

[...]

A ktos sie tym przejmuje? Nawet jak bedzie nakład 500 egz to i tak gazeta utrzyma sie z reklam.

--
Pozdrawia... Budzik
"Dyplomata to człowiek, który pamięta o urodzinach kobiety,

Data: 2021-02-23 13:20:33
Autor: Budzik
[...]

Ogolnie z reklam spolek skarbu panstwa.
https://antyweb.pl/raport-uw-spolki-skarbu-panstwa-reklamuja-sie-
glownie-w-mediach-sprzyjajacych-wladzy/

--
Pozdrawia... Budzik
"Wiarą można manipulować. Tylko

Data: 2021-02-23 14:06:19
Autor: Olin
Dnia Tue, 23 Feb 2021 13:41:43 +0100, J.F. napisał(a):

A ktos sie tym przejmuje? Nawet jak bedzie nakład 500 egz to i tak
gazeta utrzyma sie z reklam.

Orlenu ? :-)

Nie tylko.

"Największymi reklamodawcami spośród SSP są Totalizator Sportowy (3,6 mln
zł), Orlen (3,6 mln), PKO BP (1,7 mln), KGHM Polska Miedź (1,4 mln) oraz
PGNiG (1,2 mln). ,,Gazetę Polską Codziennie" w największym stopniu wsparły Orlen (1,9 mln),
PKO BP (1,4 mln), Lotos (1,3 mln) i Totalizator Sportowy (1,3 mln)."

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/2104979,1,panstwo-dotuje-miliardy-na-reklamy-w-prorzadowych-mediach.read

Z tego żyją, bo suweren czyta Fakt i Expresiaka, więc ze sprzedaży
gadzinówek trudno się utrzymać.

,,Gazeta Polska Codziennie", ze średnią sprzedażą wydania papierowego na
poziomie 10 tys. egzemplarzy, otrzymała ponad 8,4 mln zł. Choć to ,,Gazeta
Wyborcza" ma najwięcej czytelników i wydawałoby się, że reklama tu
umieszona dotrze do szerszego grona odbiorców, to zarobiła na tych
reklamach zaledwie 74 tys. zł."

"Co ciekawe, ,,Sieci" w końcu 2020 r. sprzedawały mniej niż połowę tego co
sześć lat temu, za to jego reklamowe przychody z SSP wzrosły ponad
17-krotnie."

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

"Na razie stoimy na stanowisku, że mamy rację"
Jacek Czaputowicz

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Data: 2021-02-23 18:00:04
Autor: J.F.
Użytkownik "Olin"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:1c68jrllqs2cm.1t34ag70tdvbb$.dlg@40tude.net...
[...]

No - ze TS zyje z reklam, to ogolnie wiadomo. Ale czy nie w telewizji glownie ?

[...]

Niezla dotacja.

Choć to ,,Gazeta Wyborcza" ma najwięcej czytelników i wydawałoby się,
że reklama tu umieszona dotrze do szerszego grona odbiorców, to zarobiła na tych
reklamach zaledwie 74 tys. zł."

Ale wiesz - duzo czytelnikow, to i reklama droga, a niekoniecznie tak samo oplacalna.

Tylko ... PKO BP to moze ma jakis sens sie reklamowac.
Orlen i Lotos ... sredni. PGNiG ... no - to moze miec sens, ale nie musi.
A co reklamuje KGHM ?

"Co ciekawe, ,,Sieci" w końcu 2020 r. sprzedawały mniej niż połowę tego co
sześć lat temu, za to jego reklamowe przychody z SSP wzrosły ponad
17-krotnie."

Chyba tak ogolnie naklady gazet spadaja, a czytelnicy przechodza do internetu.
Ja gazety od paru lat nie kupilem.

Ale ... a jak to wygladalo za rzadow Tuska ?

J.

Data: 2021-02-23 17:59:54
Autor: Budzik
Przejmowanie i wykańczanie prasy
UĹźytkownik J.F. jfox_xnospamx@poczta.onet.pl ...

[...]

A co reklamuja w prasie zakłady produkujące bron dla armii?
Naiwny jestes?

[...]

Co ma wnosic ta uwaga?

Ale ... a jak to wygladalo za rzadow Tuska ?

Sprawdzisz?
Czy tylko bedziesz pytał?

--
Pozdrawia... Budzik
"Życie nie jest ani lepsze, ani gorsze od naszych marzeń.

Data: 2021-02-23 19:24:48
Autor: J.F.
Użytkownik "Budzik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:XnsACDABE6086EC0budzik61pocztaonetpl@127.0.0.1...
[...]

Chodzilo mi tylko o to, ze moze byc uzasadnione wydanie 8 mln na reklamy w gazecie o nakladzie 10 tys, niz 90 mln na reklamy w gazecie o nakladzie 100 tys.

Ba - moze byc nawet bardziej uzasadnione wydanie 50mln w tej wiekszej gazecie, jesli trafia do lepszego czytelnika - tzn czytelnik jest statystycznie bardziej potencjalnym klientem.

Aczkolwiek 8 mln na taki naklad wydaje mi sie juz dosc abstrakcyjne...

A zaklady produkujace bron dla armii ... od nastawienia obywatela-podatnika moze ich przyszlosc zalezec, wiec niech sie reklamuja jakie to one swietne czolgi robia :-)

[...]

Ze dzielenie kwoty przez naklad niekoniecznie ma sens.

Ale ... a jak to wygladalo za rzadow Tuska ?
Sprawdzisz?
Czy tylko bedziesz pytał?

Nie sprawdze, bo jak, moze dalbym rade odszukac jakies upublicznione dane.

Ale jak sie sugeruje, ze wladza finasuje przychylne media ... to moze warto by sprawdzic, czy poprzednia nie robila tak samo :-)

rok 2016
https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/wydatki-na-reklame-w-telewizji-ministerstwa,57,0,2140473.html

"Według raportu przygotowanego przez Kantar Media, spółki Skarbu Państwa i ministerstwa na reklamę w takich stacjach jak TVN, TVN24, Polsat, Polsat News, TVP1, TVP2, TVP Info wydały w sumie 54,8 mln złotych. To o 12 procent mniej w stosunku do pierwszego półrocza 2015 roku.

Zmniejszenie wydatków reklamowych nie dotyczy jednak wszystkich stacji. Według wspomnianego raportu kwota na reklamę zwiększyła się w przypadku TVP1 i Polsatu, ale znacznie mniej od tych podmiotów otrzymały telewizje Polsat News, TVN24 i TVN.

W TVP1 wykupione przez Ministerstwa i spółki Skarbu Państwa reklamy kosztowały 19,3 mln złotych, a w Polsacie 14,9 mln złotych. Były one zatem wyższe odpowiednio o 4,4 procent i 11,9 procent."

No i tak:
-jak "panstwowe" spolki reklamuja sie wiecej w "panstwowej" telewizji ... to zle, czy dobrze ?

-jak widac Polsat News stracil, ale Polsat zyskal ... wiec czy to czegos dowodzi ?

"W przypadku Polsat News wydatki na reklamę spadły o 60,9 procent do poziomu 482 tys. złotych. Analogiczna tendencja dotyczy TVN24 i TVN, gdzie zmniejszyły się one o odpowiednio 53,2 procent do 1,58 mln złotych i o 43,1 procent do 4,7 mln złotych. Mniej wydano również na reklamy w TVP2 i TVP Info."

J.

Data: 2021-02-23 19:28:15
Autor: J.F.
[...]

https://klubjagiellonski.pl/2015/12/01/media-na-panstwowym-garnuszku-analiza-wydatkow-instytucji-publicznych-na-reklamy/

Taa .. to jak z tym dotowaniem przychylnych mediow ?

J.

Data: 2021-02-24 12:11:50
Autor: Olin
Dnia Tue, 23 Feb 2021 19:28:15 +0100, J.F. napisał(a):

https://klubjagiellonski.pl/2015/12/01/media-na-panstwowym-garnuszku-analiza-wydatkow-instytucji-publicznych-na-reklamy/

Taa .. to jak z tym dotowaniem przychylnych mediow ?

Te o większej oglądalności i zasięgu dostawały więcej, a media bardziej
niszowe mniej. Które z liczb mają mną wstrząsnąć?

Czytałeś pierwsze zdanie? "Wbrew powszechnej opinii prawicowych dziennikarzy, to nie media liberalne
są głównym beneficjentem środków wydawanych przez instytucje publiczne na
reklamy."

Dalej:
"Skorzystała z nich nawet fundacja ,,Lux Veritatis", czyli nadawca Telewizji
Trwam i Radia Maryja, która zgarnęła blisko 400 tys. zł na popularyzację
programów unijnych."
Dla porównania, GW w czasach ciemnej zmiany dostała łącznie 74 tys. zł.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Stefan Kisielewski

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Data: 2021-02-24 12:53:14
Autor: J.F.
Użytkownik "Olin"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ji566h5n7mbe$.h6si6yj02qmt$.dlg@40tude.net...
[...]

Laczne? Po co ministertwa cos reklamuja?

No dobra - czasem chyba cos musza oglosic, przypomniec, zareklamowac ....

[...]

Hm - taka teza, ale liczb popierajacych to cos nie widze.

[...]

Ta ...
-rzad/fundusze unijne slusznie robia, ze sie promuja w roznych mediach?
-pecunia non olet?
-czy moze jednak Fundusze unijne sa miłe Bogu i ich reklamowanie nie jest grzechem ? :-)

Zaraz ... Trwam i RM emituja jakies reklamy ? Chyba nie ... no ale "popularyzacja" to niekoniecznie reklama ..

Dla porównania, GW w czasach ciemnej zmiany dostała łącznie 74 tys. zł.

Widac zle popularyzuje :-)

Tak czy inaczej - panstwo i SSP wczesniej dawaly "dobrym", a teraz jak placą, to "zlym" :-)

J.

Data: 2021-02-24 13:24:18
Autor: Olin
Dnia Wed, 24 Feb 2021 12:53:14 +0100, J.F. napisał(a):

Tak czy inaczej - panstwo i SSP wczesniej dawaly "dobrym", a teraz jak placą, to "zlym" :-)

Źli mieli i mają mikroskopijny nakład i zasięg, za to teraz mają wielkie
pieniądze i nie muszą już ciągnąć na kroplówce ze SKOK-ów.

W rankingu opiniotwórczych mediów wyklęci pojawiają się sporadycznie i na
dalekich pozycjach, a kasę doją jak należy. Sakiewicz dostał 8.4 mln z SSP
a nawet nie ma go w zestawieniu.
https://www.imm.com.pl/najbardziej-opiniotworcze-media-stycznia-2021-ranking-imm/

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

pewno znowu coś ukradli."
Michaił Sałtykow Szczedrin

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Data: 2021-02-24 09:36:58
Autor: Astralny Rębajło
Olin napisał(a):

[...]

Dwa pierwsze miejsca (w internecie) ma niemiec? Bez sensu.
Nic się nie zmieniło od 100 lat.
https://www.antykorupcja.gov.pl/ak/czy-wiesz-ze/4689,Gadzi-fundusz-Bismarcka.html

Ile i jakie media mają Polacy w DE?

Data: 2021-02-24 16:52:43
Autor: J.F.
Użytkownik "Olin"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:8v1bszv66ddu.ke00dg13wymy.dlg@40tude.net...
[...]

Przeciez GW o PiS-rzadzie dobrego slowa nie napisze, to po co jej placic :-)

A czytelnicy GW maja ugruntowana opinie, i pare mln jej nie zmieni ... to po co jej placic ? :-)

J.

Data: 2021-02-24 17:59:51
Autor: Budzik
[...]

To spolki skarbu panstwa w tych gazetach reklamuja rzad a nie swoje usługi?

A czytelnicy GW maja ugruntowana opinie, i pare mln jej nie zmieni
... to po co jej placic ? :-)

Opinie o czym?

--
Pozdrawia... Budzik
Henry Louis Mencken

Data: 2021-02-25 12:53:55
Autor: J.F.
Użytkownik "Budzik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:XnsACDBC13B5AEA6budzik61pocztaonetpl@127.0.0.1...
[...]

Jak widac - rzad czasem kupuje sam, i placi grubo.

A czytelnicy GW maja ugruntowana opinie, i pare mln jej nie zmieni
... to po co jej placic ? :-)
Opinie o czym?

No wlasnie - to jest druga czesc wypowiedzi ... jak SSP reklamuje swoje produkty/uslugi ... po co jej jakas "opiniotworcza" gazeta ?
No ale jak rzad sie reklamuje ... to tez po co "opiniotworcza" gazeta ?

Tu by trzeba zamowic jakis artykul sponsorowany, a nie reklame, aby dyskretnie urobic opinie spoleczna.

Chyba, ze "opiniotworcza" to tylko naklad  - pojdzie reklamówka rzadu szeroko, to zawsze ktos tam przyjmie gloszone zdanie :-)

A tak nawiasem mowiac - to slucham RMF, radio sie czesto z rzadu nasmiewa, ale reklamy Funduszu Sprawiedliwosci lecialy w nim rowno.

Wiec widac jak rzad chce, to placi tez i niezaleznym mediom :-)

J.

Data: 2021-02-25 15:59:49
Autor: Budzik
[...]

Jak kupuje coś rzad to co do tego spolkom skarbu panstwa?

[...]

Czyli dla ciebie ten cały podział na rzad, spoki SP (po czesci giełdowe spolki...) to o kant dupy rozbic. Te wszystkie stolki to tylko skok na kase a tak naprawde mozna sobie w tych spolkach robic co sie chce?

Czy moze zupełnie przez przypadek pomieszałes tematy?

Nikt nie mowi ze nie ma zadnych reklam.
Chodzi o SKALE. Rozumiesz?

--
Pozdrawia... Budzik
"Demokracja prowadzi do dyktatury"

Data: 2021-02-25 18:25:22
Autor: J.F.
Użytkownik "Budzik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:XnsACDCAAA4CF393budzik61pocztaonetpl@127.0.0.1...
[...]

W zasadzie nic.
Teraz zarzuty sa, ze i rzad nie kupuje, i SSP nie kupuja.

[...]

Mieszasz tematy.

- jak sie emituje reklame ... to jakie znaczenie ma "opiniotworczosc" medium ?
  czytelnicy bardziej uwierza w reklame w GW niz w GP czy Fakcie ?

-wiec czy zarzut o reklame w malo "opiniotworczych" mediach jest sluszny ... i jak sie to w zasadzie liczy ?

-SSP ... to przeciez od lat wiadomo, ze to troszeczke forma skoku na kase.
  Pozostaje miec nadzieje, ze stosunkowo niewielka.
  No ale ktos musi rzadzic ... kto ?

-a SSP .. przychody maja duze, to moga sypnac na zbozny cel ...

[...]

No ale oprocz skali jest jest jeszcze to, ze jak rzad i SSP "dotowaly" GW, to bylo dobrze, a jak konkurencje, to zle ? :-)

J.

Data: 2021-02-25 18:59:49
Autor: Budzik
[...]

Nie widziałem nigdzie takiego zarzutu.
Za to widziałem zarzut ze kupuja ale przy podziale zamowien kieruja sie tylko i wyłącznie sympatiami, pomijajac zupełnie nakład.
Jezeli masz wykupić reklamy za okreslona kwote i kupujesz je tam gdzie one nie docieraja do maksymalnej ilosci odbiorców to marnotrawisz zasoby firmy.

[...]

A mogłbys sie najpierw dokształcic w temacie zanim zadasz piecset głupich pytan?
Jezeli wydajesz na reklame kwote x to chcesz zeby dotarła do maksymalnej ilosci odbiorców tak aby zoptymalizowac wydatek x.
Jezeli wybierasz medium ktore dotrze do 10% mozliwych odbiorców to znaczy ze wykazałes sie niegospodarnoscia i przepłaciłes 10x.
I sprawdz sobie jak wygladało to wczesniej a jak wyglada teraz.
[...]

Dotowały? Myslałem ze reklama to usługa...
A jak rzady korzystały z usług GW to inne media omijały?

--
Pozdrawia... Budzik
"Obelgi to argumenty tych, którzy nie mają argumentów"

Data: 2021-02-25 20:20:41
Autor: J.F.
Użytkownik "Budzik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:XnsACDCC722D9818budzik61pocztaonetpl@127.0.0.1...
[...]

A w GW i TVN kupuja, czy nie ?

Jezeli masz wykupić reklamy za okreslona kwote i kupujesz je tam gdzie
one nie docieraja do maksymalnej ilosci odbiorców to marnotrawisz
zasoby firmy.

Jeszcze mozna dodac "odpowiednich odbiorcow".

[...]

Ale zarzut z poczatkowego artykulu byl, ze to  sa mało "opiniotworcze" media.
To chcialbym sie dowiedziec, co autor mial na mysli.

I sprawdz sobie jak wygladało to wczesniej a jak wyglada teraz.

No jak to jak - Tusk na pewno rzetelnie wydawal panstwowe pieniadze, a Morawiecki tez  :-P

[...]

Radio Maryja? Telewizje Trwam? Gazeta Polska, tygodnik W sieci  ...

J.

Data: 2021-02-25 11:32:55
Autor: Olin
Dnia Wed, 24 Feb 2021 16:52:43 +0100, J.F. napisał(a):

Przeciez GW o PiS-rzadzie dobrego slowa nie napisze, to po co jej placic :-)

A czytelnicy GW maja ugruntowana opinie, i pare mln jej nie zmieni ... to po co jej placic ? :-)

Trudno się nie zgodzić. Kiedyś ogłoszenia dawano do prasy, żeby dotrzeć do
jak najszerszej grupy odbiorców, ale ciemna zmiana odrzuciła błędy
przeszłości. Teraz pieniądze państwowe stały się partyjnymi i służą do
wspierania np.  Sakiewicza, żeby mógł se kupić całe piętro willi wartej 2
mln. Co ciekawe, na pensje dla "dziennikarzy" Gazety Polskiej kasy zabrakło
i poszli się mazgaić do GW.
Żyją z dojenia, więc jakieś nekrologi od Ąckiego wiszą im kalafiorem.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

żeby rozpalić grilla."
autor nieznany

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Data: 2021-02-24 18:57:29
Autor: ąćęłńóśźż
Przejmowanie i wykańczanie prasy
No zobacz, a Twoja "Trybuna Ludu" tak dobrze się sprzedawała.
Nie możesz chodzić do biblioteki poczytać starszych roczników jak to było wspaniale za Twojej PZPR?

-- -- -
Dla porównania, GW w czasach ciemnej zmiany dostała łącznie 74 tys. zł.

Data: 2021-02-24 10:47:00
Autor: Olin
Dnia Tue, 23 Feb 2021 18:00:04 +0100, J.F. napisał(a):

Ale wiesz - duzo czytelnikow, to i reklama droga, a niekoniecznie tak samo oplacalna.

Najbardziej efektywne reklamy są w gazetach, których nikt nie czyta,
oczywiście dla ich wydawców, bo można zaoszczędzić na papierze.

A co reklamuje KGHM ?

Trzeba zapytać Sakiewicza i Karnowskich, choć Ącki i Filipiek powinni
wiedzieć, co piszczy w prasie wyklętej.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
Mark Twain

http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

Data: 2021-02-24 11:04:31
Autor: A. Filip
Olin <kuku@adres.w.stopce> pisze:
[...]

[...]

On raczej miał na myśli zamiast reklamy do wszystkich jak leci reklamę
skierowaną na wybrane grupy docelowe.  Niby po kiego wuja GW ma
dodatki lokalne?

Dla mnie majstersztykiem takiej reklamy były reklamy zachęcające
" *tylko* do udziału w wyborach" ale skierowane na "wybrane" grupy
docelowe [ np. młodszych wyborców ].

--
A. Filip

Data: 2021-02-24 11:59:51
Autor: Budzik
Przejmowanie i wykańczanie prasy
UĹźytkownik A. Filip anfi@pseudonim.pl ...

[...]

on miał na mysli to zeby jf nie rznał głupa...

Dla mnie majstersztykiem takiej reklamy były reklamy zachęcające
" *tylko* do udziału w wyborach" ale skierowane na "wybrane" grupy
docelowe [ np. młodszych wyborców ].

I to wszystko w prasie lokalnej?  ;-DDDD

--
Pozdrawia... Budzik
"Jest tylko jedna kategoria ludzi, którzy myślą więcej o pieniądzach

Data: 2021-02-24 13:34:38
Autor: A. Filip
Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> pisze:
Użytkownik A. Filip anfi@pseudonim.pl ...

[...]

Może i rżnie ale na grupie prawo liczy się czy robi to
(w miarę) profesjonalnie :-)

Dla mnie majstersztykiem takiej reklamy były reklamy zachęcające
" *tylko* do udziału w wyborach" ale skierowane na "wybrane" grupy
docelowe [ np. młodszych wyborców ].

I to wszystko w prasie lokalnej?  ;-DDDD

A ty myślisz że w nigdzie w Polsce GW ogólnopolskie nie ciągnie
lokalnych GW dodatków w dół?  Polska być duża kraja :-)

--
A. Filip

Data: 2021-02-24 17:59:51
Autor: Budzik
[...]

W sensie zeby opisac ze ziemia jest płaska w sposób sugerujacy znaczne prawdopodobienstwo takiej sytuacji? Nie, dziekuje.

[...]

lokalnych GW dodatkĂłw w dół?  Polska być duĹźa kraja :-)

Trudno zrozumiec co masz na mysli ale rozumiem ze probujesz z wyjatków zrobic regułe zeby sobie zrelatywizowac coś co do zrelatywizowania jest trudne?
No to powodzenia.

--
Pozdrawia... Budzik

Data: 2021-02-24 18:48:32
Autor: ąćęłńóśźż
Przejmowanie i wykańczanie prasy
BTW kiedyś musiałem dać nekrologi, po osobie głęboko wierzącej i praktykującej.
Dzwonię do prasy prawicowo-religijnej, no za ch.. się nie da dać, bo jakaś pani Zosia z księgowości kiedyś wyszła i nie wiadomo kiedy wróci, może w przyszłym tygodniu.
Na końcu listy gazwyb "alles verstehen się da się załatwi u nas wszystko na raz dwa trzy jutro o świcie będzie w całej Polsce".
(oczywiście dałem na za tydzień+ w trosce o nietrafienie do czyśćca).

-- -- -

Data: 2021-02-24 18:40:51
Autor: ąćęłńóśźż
Przejmowanie i wykańczanie prasy
Przecież prawacy to gołodupce (z przekonania lub z uniesionej brwi prezesa), więc nie stać nas na prasę ;-)

-- -- -
Trzeba zapytać Sakiewicza i Karnowskich, choć Ącki i Filipiek powinni wiedzieć, co piszczy w prasie wyklętej.

Data: 2021-02-22 07:24:10
Autor: Astralny Rębajło
Kviat napisał(a):
W dniu 17.02.2021 o 18:01, Astralny Rębajło pisze: > Kviat napisał(a): >> https://www.rp.pl/Historia/201019526-Jak-w-Niemczech-regermanizowano-prase.html
U nas trochę inaczej zapobiega się koncentracji mediów. https://natemat.pl/329565,orlen-kupil-polska-press-tak-prasa-lokalna-trafia-w-rece-pis

Zawsze jest trochę inaczej. (Dwa razy do tej samej rzeki nie wejdziesz)
[...]

instytutstaszica.org I standardowa wklejka.
4m 7 s ile % maja niemce
4m 10s ile % mają "ż"

https://www.wiocha.pl/1573453,Kolonko-przejrzal-na-oczy-czym-jest-pis Kto dziś kwiczy? "ż i DE. Co tam dziś, tak jest od 100 lat.
Nu a jeszcze dawniej? Było tak samo.
https://www.antykorupcja.gov.pl/ak/czy-wiesz-ze/4689,Gadzi-fundusz-Bismarcka.html

Data: 2021-02-17 12:33:28
Autor: A. Filip
Przejmowanie i wykańczanie prasy [Ma być Generalne Gubernatorstwo 2.0?]
Kviat pisze:
[...]

A jak Niemcy wykończyli niezależną prasę w GG?

--
A. Filip