Przej¶cie na zwolnieni podmiotowe - VAT-R, sekcja C.3

Data: 2011-01-13 07:15:11
Autor: Fenix
Przej¶cie na zwolnieni podmiotowe - VAT-R, sekcja C.3
Firmę założyłem 04.10.2009, a VATowcem unijnym jestem od 15.10.2009..
Przejdę wkrótce na zwolnienie podmiotowe VAT (z tym, że dalej chcę być
VATowcem unijnym).

Wypełniam VAT-R i dochodzę do sekcji:
"C.3. INFORMACJE DOTYCZˇCE WYKONYWANIA TRANSAKCJI
WEWNˇTRZWSPÓLNOTOWYCH"

Do mnie tyczy się pole 61. Ponieważ jednak ja już jestem
zarejestrowanym podatnikiem VAT UE od 15.10.2009, to czy to pole 61
zaznaczać?
Jak± wpisać datę w polu 62? 15.10.2009, czy 18.10.2011 (czyli dat± z
któr± przejdę na złożenie podmiotowe i w tym dniu złożę też ten VAT-
R)? Pole 61 to przewidywana data - a przecież ja tu nic nie
przewiduję, bo już jestem zarejestrowanym podatnikiem VAT UE :-)

Jako¶ bram mi w tym logiki.

Data: 2011-01-14 00:46:01
Autor: Jan Werbinski
Przej¶cie na zwolnieni podmiotowe - VAT-R, sekcja C.3
Jaki sens ma być vatowcem unijnym, ale nie krajowym? Przecież musisz ten VAT zapłacić póĽniej w Polsce, ale tutaj jest zwykle wyższy niż w UE.  Będziesz do tyłu.

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Data: 2011-01-14 04:13:21
Autor: Fenix
Przej¶cie na zwolnieni podmiotowe - VAT-R, sekcja C.3
On 14 Sty, 00:46, "Jan Werbinski" <ja @tralala.bez.maj.la> wrote:
Jaki sens ma by vatowcem unijnym, ale nie krajowym? Przecie musisz ten VAT
zap aci p niej w Polsce, ale tutaj jest zwykle wy szy ni w UE.  B dziesz
do ty u.

--
Jan Werbi ski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul
Prywatnahttp://www.janwer.com/
Nasza siechttp://www.fredry.net/

Do tej pory byłem podatnikiem VAT krajowym czynnym i unijnym.
Sprzedawałem usługi do kraju Unii Europejskiej - wystawiałem więc
fakturę ze stawk± "np" i nie płaciłem VATu. Czy jako podatniki VAT
unijny (ale w kraju podatnik VAT zwolniony) powinienem płacić VAT z
tytułu sprzedaży tych usług?

Data: 2011-01-14 13:41:24
Autor: mvoicem
[OT]Re: Przej¶cie na zwolnieni podmiotowe - VAT-R, sekcja C.3
(14.01.2011 13:13), Fenix wrote:
[...]

Czy mógłby mi kto¶ na¶wietlić w kilku żołnierskich słowach co to takiego
ten "podatnik VAT unijny"? Czy chodzi o podatnika VAT z euronipem, czy
też w międzyczasie pojawił się jaki¶ ponadpaństwowy VAT i przegapiłem?

p. m.

Data: 2011-01-14 05:04:52
Autor: Fenix
On 14 Sty, 13:41, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:
"Czy chodzi o podatnika VAT z euronipem"

Mi o to wlasnie chodzi.

Data: 2011-01-14 14:02:30
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-01-14 13:41, mvoicem pisze:
(14.01.2011 13:13), Fenix wrote:
[...]

W kwestii formalnej: "w międzyczasie" powstało państwo o nazwie Unia Europejska, a Polska, itd. s± teraz... prowincjami? Nie wiem, ale na pewno nie państwami, ponieważ nie s± suwerenne.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-15 04:34:21
Autor: Jan Werbinski
Przej¶cie na zwolnieni podmiotowe - VAT-R, sekcja C.3
Użytkownik "Fenix" <fenixdeveloper@yahoo.com> napisał w wiadomo¶ci news:3f582bf4-e25d-4d63-8f5f-054ed7f62bf8q18g2000vbk.googlegroups.com...
[...]

============

Ja to rozumiem tak. Może się mylę?

Podatnik VAT unijno polski płaci VAT od sprzedaży w Polsce, a w UE jest stawka zero czy zwolniony. Kupuj±c w Polsce odlicza naliczony, a za granic± kupuje bez VAT, ale go musi w Polsce wykazać i niby zapłacić.

Niepłatnik VAT UE i Polskiego kupuje za granic± i w Polsce z VAT, sprzedaje i tu i tam bez VAT. Jego koszty s± powiększone o VAT naliczony.

Podatnik VAT unijny, nie będ±cy podatnikiem VAT w Polsce sprzedaje do UE i Polski bez VAT zupełnie tak samo jak niepłatnik. Kupuje w Polsce tak samo jak niepłatnik. Kupuje za granic± bez VAT np 19% ale musi go zaraz zapłacić w Polsce z WYŻSZˇ STAWKˇ 23%. Jego koszty tak samo s± powiększone o VAT naliczony. Gdzie tu sens i logika? Po co płacić więcej i komplikować życie deklaracjami?

Data: 2011-01-15 03:12:34
Autor: Fenix
On 15 Sty, 04:34, "Jan Werbinski" <ja @tralala.bez.maj.la> wrote:
U ytkownik "Fenix" <fenixdevelo...@yahoo.com> napisa w wiadomo cinews:3f582bf4-e25d-4d63-8f5f-054ed7f62bf8q18g2000vbk.googlegroups.com...
> [...]

> do ty u.

> --
> Jan Werbi ski O0oo....._[:]) bul, bul, bul

Do tej pory by em podatnikiem VAT krajowym czynnym i unijnym.
Sprzedawa em us ugi do kraju Unii Europejskiej - wystawia em wi c
faktur ze stawk "np" i nie p aci em VATu. Czy jako podatniki VAT
unijny (ale w kraju podatnik VAT zwolniony) powinienem p aci VAT z
tytu u sprzeda y tych us ug?
===========>
Ja to rozumiem tak. Mo e si myl ?

Podatnik VAT unijno polski p aci VAT od sprzeda y w Polsce, a w UE jest
stawka zero czy zwolniony. Kupuj c w Polsce odlicza naliczony, a za granic
kupuje bez VAT, ale go musi w Polsce wykaza i niby zap aci .

Niep atnik VAT UE i Polskiego kupuje za granic i w Polsce z VAT, sprzedaje
i tu i tam bez VAT. Jego koszty s powi kszone o VAT naliczony.

Podatnik VAT unijny, nie b d cy podatnikiem VAT w Polsce sprzedaje do UE i
Polski bez VAT zupe nie tak samo jak niep atnik. Kupuje w Polsce tak samo
jak niep atnik. Kupuje za granic bez VAT np 19% ale musi go zaraz zap aci
w Polsce z WY SZ STAWK 23%. Jego koszty tak samo s powi kszone o VAT
naliczony. Gdzie tu sens i logika? Po co p aci wi cej i komplikowa ycie
deklaracjami?

--
Jan Werbi ski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul
Prywatnahttp://www.janwer.com/
Nasza siechttp://www.fredry.net/

Odpowiem jak ja to widzę.

Ograniczę się może tylko do usług, a nie do towarów.

Podatnik VAT czynny w kraju, który ma numer NIP europejski:
- sprzedaż usług do krajów UE - wystawia fakturę ze stawk± "np" - nie
płaci podatku VAT należnego do US
- sprzedaż usług do krajów spoza UE - wystawia fakturę ze stawk± "np"
- nie płaci podatku VAT należnego do US
- import usług - nie płaci podatku VAT do US (wiem, że co¶ tam się
księguje zarówno w ewidencji sprzedaży VAT jak i w ewidencji zakupów
VAT - ale ostatecznie wychodzi na zero i podatku się nie płaci do US)

Podatnik VAT zwolniony w kraju, który ma numer NIP europejski:
- sprzedaż usług do krajów UE - wystawia rachunek - nie płaci podatku
VAT należnego do US
- sprzedaż usług do krajów spoza UE - wystawia rachunek  - nie płaci
podatku VAT należnego do US
- import usług - i tutaj jest wła¶nie różnica - taki podatnik zapłaci
podatek VAT do US - więc zgadzam się, że jest to minus przej¶cia na
zwolnienie

Ja też nie mam pewno¶ci czy prawidłowo rozumuje, więc - czy się mylę?

Data: 2011-01-15 15:39:30
Autor: Jan Werbinski
Przej¶cie na zwolnieni podmiotowe - VAT-R, sekcja C.3
Ale co z polskim niewatowcem?

Data: 2011-01-15 16:19:33
Autor: ajt
Fenix pisze:
Podatnik VAT czynny w kraju, który ma numer NIP europejski:
- sprzedaż usług do krajów UE - wystawia fakturę ze stawk± "np" - nie
płaci podatku VAT należnego do US

Pod warunkiem, że nabywca jesy zidentyfikowany do vat w swoim kraju i poda do faktury swój nip (niekoniecznie ue, może być jaki¶ krajowy).

Podatnik VAT zwolniony w kraju, który ma numer NIP europejski:
- sprzedaż usług do krajów UE - wystawia rachunek - nie płaci podatku
VAT należnego do US

Tu niech kto¶ zerknie na art. 106 ust. 2 ustawy o vat, czy nie wynika z niego, że nawet podatnik zwolniony ma wystawić fakturę vat?

- sprzedaż usług do krajów spoza UE - wystawia rachunek

j.w. ?

Andrzej
www.radom.ws

Data: 2011-01-15 16:58:12
Autor: tomek
On 15.01.2011 16:19, ajt wrote:
Fenix pisze:
[...]

Zdaje się że wynika. Do tego przy imporcie usługi nawet podatnik zwolniony podmiotowo wystawia fakturę wewnętrzn±.

- sprzedaż usług do krajów spoza UE - wystawia rachunek

j.w. ?

--
Tomek

Data: 2011-01-15 11:04:26
Autor: tomek
Przejście na zwolnieni podmiotowe - V AT-R, sekcja C.3
On 15.01.2011 04:34, Jan Werbinski wrote:
Użytkownik "Fenix" <fenixdeveloper@yahoo.com> napisał w wiadomości
[...]

fakturę ze stawką "np" i nie płaciłem VATu. Czy jako podatniki VAT
unijny (ale w kraju podatnik VAT zwolniony) powinienem płacić VAT z
tytułu sprzedaży tych usług?
============

Ja to rozumiem tak. MoĹĽe siÄ™ mylÄ™?

Podatnik VAT unijno polski płaci VAT od sprzedaży w Polsce, a w UE jest
stawka zero czy zwolniony. KupujÄ…c w Polsce odlicza naliczony, a za
granicą kupuje bez VAT, ale go musi w Polsce wykazać i niby zapłacić.

Mniej więcej

Niepłatnik VAT UE i Polskiego kupuje za granicą i w Polsce z VAT,
sprzedaje i tu i tam bez VAT. Jego koszty są powiększone o VAT naliczony.

Podatnik VAT unijny, nie będący podatnikiem VAT w Polsce sprzedaje do UE
i Polski bez VAT zupełnie tak samo jak niepłatnik. Kupuje w Polsce tak
samo jak niepłatnik. Kupuje za granicą bez VAT np 19% ale musi go zaraz
zapłacić w Polsce z WYŻSZĄ STAWKĄ 23%. Jego koszty tak samo są
powiększone o VAT naliczony. Gdzie tu sens i logika? Po co płacić więcej
i komplikować życie deklaracjami?

A tutaj namieszałeś - importując usługę musisz zawsze naliczyć polski VAT (przeczytaj art. 113.13 uptu), ale jeśli nie masz nipu unijnego sprzedawca doliczy jeszcze swój VAT. To tak w dużym uproszczeniu.

--
Tomek

Data: 2011-01-15 15:38:14
Autor: Jan Werbinski
Użytkownik "tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomości news:igrrfl$qg0$1news.onet.pl...
[...]

Tylko usługę? Towary też?
Jak nie będący płatnikami VAT naliczają ten podatek od zakupów? Muszą składać deklaracje?

--
Jan WerbiĹ„ski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul

Data: 2011-01-15 16:56:58
Autor: tomek
On 15.01.2011 15:38, Jan Werbinski wrote:
[...]

sprzedawca doliczy jeszcze swĂłj VAT. To tak w duĹĽym uproszczeniu.

Tylko usługę? Towary też?

Na towarach siÄ™ nie znam

Jak nie będący płatnikami VAT naliczają ten podatek od zakupów? Muszą
składać deklaracje?

Tak, wystawiają fakturę wewętrzną i składają VAT-9 (przynajmniej tak było do 31/12/2009, ale zdaje się że to się akurat nie zmieniło)

--
Tomek

Przej¶cie na zwolnieni podmiotowe - VAT-R, sekcja C.3