Przejściówka IDE-SATA

Data: 2016-09-23 15:02:50
Autor: Trybun
Przejściówka IDE-SATA
W nowszym kompie nawalił mi napęd DVD. A w starym, już nie używanym kompie, takiż napęd to prawie nówka. Problem w tym że różnią się połączeniami z płytą główną, w starym jest to (chyba) IDE, a w nowym (na pewno) SATA. A więc pytanie do znawców tematu - są takie kable przejściowe IDE-SATA, no i czy w ogóle da się coś takiego zrobić, tzn. czy ten stary napęd będzie działał poprawnie?

-- -

Data: 2016-09-23 15:38:14
Autor: Maciek
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-23 o 15:02, Trybun pisze:
[...]
Ja używam przejściówki w formie płytki - z jednej strony ma złącze IDE,
z drugiej SATA. Wymaga zasilania z molexa. Działa, napęd jest normalnie
wykrywany, może działać też w drugą stronę, czyli do podłączenia napędu
SATA do płyty z IDE. Na AliExpressie kosztowało 7zł razem z kablami
(SATA i zasilanie) oraz przesyłką z Chin :-)

Maciek

Data: 2016-09-24 11:57:36
Autor: Trybun
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-23 o 15:38, Maciek pisze:
[...]

Czyli można to podłączyć zarówno przy napędzie jak i płycie głównej, super. Na początek rozejrzę się po krajowych sklepach za czymś takim,. Dzięki za odzew.

-- -

Data: 2016-09-24 15:35:00
Autor: Sebastian Biały
Przejściówka IDE-SATA
On 2016-09-24 11:57, Trybun wrote:
super. Na początek rozejrzę się po krajowych sklepach za czymś takim,.

Jest tego duzo na allegro, np:

http://allegro.pl/ak121-adapter-przejsciowka-sata-ata-ide-66-100-133-i6466861951.html

Przy tej cenie nie ma sensu czekać 3tyg na chińczyka.

Data: 2016-09-25 11:57:07
Autor: Maciek
Przejściówka IDE-SATA
[...]
Dokładnie, choć mnie zawsze zastanawia jak to jest, że rejestrowana
przesyłka z Chin wychodzi (razem z towarem) taniej niż podobna przesyłka
z Polski ;-)

Maciek

Data: 2016-09-25 13:11:10
Autor: Sebastian Biały
Przejściówka IDE-SATA
On 2016-09-25 11:57, Maciek wrote:
Dokładnie, choć mnie zawsze zastanawia jak to jest, że rejestrowana
przesyłka z Chin wychodzi (razem z towarem) taniej niż podobna przesyłka
z Polski ;-)

Przesyłki z drobnica są dotowane przez rząd Chin z tego co pytałem chińczykow. Innymi słowy dla sprzedawcy kosz nadania wynosi zero. U nich każda przesyłka jest *jakoś* rejestrowana, niekoniecznie jednak działa po poza granicami wiec najczęsciej masz hasło "wsiadło do samolotu" i tu się urywa. Przesyłki rejestrowane rownież za granicą są droższe niż 0.

Kupując duże ilości małych dupereli doprowadzasz rząd Chin do upadku! :D

Data: 2016-09-26 14:18:48
Autor: ąćęłńóśźż
Przejściówka IDE-SATA
Niezupełnie, oni mają taką dość mocno liniową stawkę opłaty od przesyłek według wagi, a nie jak u nas widełki do 2 kg i od 2 kg.
Coś jak brak opłaty za trzasnięcie drzwiami taryfy czy za nakrycie stołu (couvert) ;-)

-- -- -
Innymi słowy dla sprzedawcy kosz nadania wynosi zero.

Data: 2016-09-25 14:27:15
Autor: Trybun
Przejściówka IDE-SATA
On 2016-09-24 11:57, Trybun wrote:
[...]

No, cena samego urządzenia jest niewielka, ale doliczając koszty przesyłki to już warto wziąć pod uwagą zakup nowego napędu.. Zawłaszcza że opinie użytkowników nie są jednoznacznie pozytywne, czyli że taka przejściówka nie na każdym sprzęcie zadziała bezproblemowo.. Sam napęd idzie już dostać za około 50 zł...

Data: 2016-09-26 01:02:22
Autor: sczygiel
Przejściówka IDE-SATA
W dniu sobota, 24 września 2016 15:35:10 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:
On 2016-09-24 11:57, Trybun wrote:
> [...]

http://allegro.pl/ak121-adapter-przejsciowka-sata-ata-ide-66-100-133-i6466861951.html

Przy tej cenie nie ma sensu czekać 3tyg na chińczyka.

A jest przejściówka która z sata robi esata?
Chodzi mi o to że mam sporo obudów z dyskami, podpinam je po usb. Ale one maja złącza esata.
A w desktopie nie mam gniazd esata.
Znalazlem tylko takie cos:
http://allegro.pl/adapter-przejsciowka-usb-3-0-do-esata-6-gbps-i5842551659.html
W sumie pewnie by starczylo ale ciekawi mnie czy da sie dokupic taki dinks aby z gniazd sata płyty głównej zrobic esata...

Data: 2016-09-26 01:04:38
Autor: sczygiel
Przejściówka IDE-SATA
W dniu poniedziałek, 26 września 2016 10:02:23 UTC+2 użytkownik sczy...@gmail.com napisał:

> [...]
W sumie pewnie by starczylo ale ciekawi mnie czy da sie dokupic taki dinks aby z gniazd sata płyty głównej zrobic esata...

Taki kabel znalazlem:
http://allegro.pl/kabel-esata-sata-50cm-i5843175417.html

Nada sie aby obudowe zewnętrzną z dyskiem i złączem esata podpiąc do płyty z gniazdami sata?

Data: 2016-09-26 22:28:00
Autor: Mark
Przejściówka IDE-SATA
<sczygiel@gmail.com> wrote in message news:5ae0f0b2-a08f-4baf-9bf2-f7e5b25b8158googlegroups.com...
[...]

Lepiej wybierz sobie coś z tego:
http://allegro.pl/listing/listing.php?order=m&string=%C5%9Bled%C5%BA+esata&search_scope=category-45940&bmatch=base-relevance-ele-1-3-0923
--
Mark
keitaro@pnet.pl

Data: 2016-09-26 13:42:19
Autor: sczygiel
Przejściówka IDE-SATA
W dniu poniedziałek, 26 września 2016 22:28:02 UTC+2 użytkownik Mark napisał:
> [...]
>
> Nada sie aby obudowe zewnętrzną z dyskiem i złączem esata podpiąc do > płyty z gniazdami sata?

Dzieki za sugestie.
:)

Data: 2016-09-27 19:43:10
Autor: Sebastian Biały
Przejściówka IDE-SATA
On 2016-09-26 10:02, sczygiel@gmail.com wrote:
A jest przejściówka która z sata robi esata?

Upewnij się że pytasz o esata a nie o esatap [1]. Różnica w tym że "p" ma dodatkowo zasilanie.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/ESATAp

Data: 2016-09-27 11:50:19
Autor: sczygiel
Przejściówka IDE-SATA
On 2016-09-26 10:02, sczygiel@gmail.com wrote:
> A jest przejściówka która z sata robi esata?

Upewnij się że pytasz o esata a nie o esatap [1]. Różnica w tym że "p" ma dodatkowo zasilanie.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/ESATAp

Mam na mysli esata. Na obudowach tak jest napisane. No i maja one osobne zasilacze.
Zamówiłem nieco kabli. Obaczymy jak sie sprawdzą...

Data: 2016-10-01 06:41:37
Autor: sczygiel
Przejściówka IDE-SATA
W dniu wtorek, 27 września 2016 20:50:30 UTC+2 użytkownik sczy...@gmail.com napisał:

Mam na mysli esata. Na obudowach tak jest napisane. No i maja one osobne zasilacze.
Zamówiłem nieco kabli. Obaczymy jak sie sprawdzą...

Sprawdziły sie znakomicie.
działa hotplug, transfery z 20-30MB/sek dla usb2 wzrosły do 70-80-90MB/sek dla eSATA.

Niezły pozytek z tych 30PLN które dałem za zestaw kabli :)

Data: 2016-09-24 23:41:33
Autor: Smok Eustachy
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 24.09.2016 o 11:57, Trybun pisze:
/../

Czyli można to podłączyć zarówno przy napędzie jak i płycie głównej,
super. Na początek rozejrzę się po krajowych sklepach za czymś takim,.
Dzięki za odzew.

Nie masz gniazda IDE na płycie?

Data: 2016-09-25 14:34:17
Autor: Trybun
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-24 o 23:41, Smok Eustachy pisze:
[...]

Jak sie okazuje jest takie gniazdo.. Jednak z dodatkiem "PRI" - "PRI IDE". Co to możne znaczyć? A poza tym co robić - kupić pasującą taśmę (40 pin) podłączyć napęd , dołączyć zasilanie i już? Nie potrzeba  żadnej innej ingerencji w płytę główną czy BIOS?

Data: 2016-09-25 15:59:29
Autor: Czarek
Przejściówka IDE-SATA

W dniu 25.09.2016 o 14:34, Trybun pisze:
Nie potrzeba  żadnej innej ingerencji w płytę główną czy BIOS?

O jaką "ingerencję" ci chodzi? Lutować coś chcesz? ;-)
Podłączając DVD lub HDD do SATA potrzebujesz jakieś "ingerencji w płytę główną lub BIOS"?
Przecież to złącze jest jak każde inne, a że wychodzi z użycia, to inna sprawa.

--
Czarek

Data: 2016-09-25 22:28:20
Autor: Maciek
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-25 o 15:59, Czarek pisze:
[...]
W sumie pytanie może jednak nie jest głupie - może mieć w biosie
wyłączone interfejsy których nie używa.

Maciek

Data: 2016-09-26 10:18:27
Autor: Trybun
Przejściówka IDE-SATA
[...]

Ingerencja w fabryczną konfiguracje sprzętu. Zworki na płycie czy ustawienia w BIOSie.

Albo ty się mało orientujesz, albo ja się mylę że podłączanie urządzeń do płyty głównej to operacja bardziej skomplikowana niż wetknięcie wtyczki od nocnej lampki do gniazdka z prądem 230V..

Data: 2016-09-26 17:51:05
Autor: Czarek
Przejściówka IDE-SATA

W dniu 26.09.2016 o 10:18, Trybun pisze:
[...]

Dla mnie od wielu lat podłączenie urządzenia IDE nie jest bardziej skomplikowane niż "niż wetknięcie  wtyczki od nocnej lampki do gniazdka:

Płyty zworek nie mają już od dawna, podaj model swojej płyty to zobaczymy co to za sprzęt.

--
Czarek

Data: 2016-09-27 14:59:55
Autor: Trybun
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-26 o 17:51, Czarek pisze:

[...]

Tak, a dla Kukuczki wejście na K2 to tylko trening..;-)

Ustawianie tylko poprzez BIOS?

P5G41-M LX2/GB

Tak nawiasem - jest w BIOSie  aktywna sekcja poświęcona interfejsowi IDE.

Data: 2016-09-25 22:25:55
Autor: Maciek
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-25 o 14:34, Trybun pisze:
Jak sie okazuje jest takie gniazdo.. Jednak z dodatkiem "PRI" - "PRI IDE". Co to możne znaczyć?
Pri od Primary, czyli pierwszy kanał IDE. Kiedyś występował jeszcze
Secondary. Jak się przyjrzysz płycie, to być może nawet znajdziesz u
siebie, tylko w ramach oszczędności już nie lutowano gniazda, bo i tak
pewnie nikt nie skorzysta.

A poza tym co robić - kupić pasującą taśmę (40 pin) podłączyć napęd , dołączyć zasilanie i już? Nie potrzeba  żadnej innej ingerencji w płytę główną czy BIOS?
No. Co robić? Jak żyć? :->

Maciek

Data: 2016-09-26 10:18:47
Autor: Trybun
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-25 o 22:25, Maciek pisze:
[...]

Też tak pomyślałem, tylko po co takie oznaczenie gdy gniazdo jest jedno? W ogóle nie przypuszczałem że na tak w miarę nowym sprzęcie znajdę jakiekolwiek gniazdo IDE. Dopiero post Smoka sprawił że zajrzałem do kompa no i okazało się że płyta posiada jeszcze taki zabytek.

Data: 2016-09-26 01:35:07
Autor: sczygiel
Przejściówka IDE-SATA
W dniu poniedziałek, 26 września 2016 10:18:48 UTC+2 użytkownik Trybun napisał:
> [...]

Też tak pomyślałem, tylko po co takie oznaczenie gdy gniazdo jest jedno? W ogóle nie przypuszczałem że na tak w miarę nowym sprzęcie znajdę jakiekolwiek gniazdo IDE. Dopiero post Smoka sprawił że zajrzałem do kompa no i okazało się że płyta posiada jeszcze taki zabytek.

Bo primary ma inny adres softwareowy niz secondary.
Kiedys na kartach muzycznych tez byly interfejsy IDE i zazwyczaj byly podpiete pod adres secondary.

Dlatego pewnie ktos na plycie napisal ze to primary aby nie bylo watpliwosci ze to jest primary. Bo mogl byc secondary.
Tak dla jasnosci napisane.

Data: 2016-09-26 10:38:35
Autor: Adam
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-26 o 10:35, sczygiel@gmail.com pisze:
[...]

Jeszcze inny aspekt:
w niektórych płytach kontroler SATA można przełączyć w emulację IDE Primary.
Może o to chodzi?

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-09-27 15:04:34
Autor: Trybun
Przejściówka IDE-SATA
[...]

Osobiście myślę że ten interfejs został zamieszczony z myślą o stacji dyskietek. A takich stacji z łączem do SATA chyba nikt nigdy nie produkował.

Data: 2016-09-27 22:27:24
Autor: Adam
Przejściówka IDE-SATA
napisał:
[...]

Do dyskietek to po pierwsze opisany jako FDD (a nie IDE), a po drugie w przyrodzie raczej nie występowały po dwa kontrolery FDD. Chyba raz tylko widziałem podwójny w jakimś kompie przemysłowym.
Natomiast sam napęd na taśmie (pierwszy/drugi) był rozróżniany przez przeplot.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-09-28 10:20:41
Autor: Trybun
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-27 o 22:27, Adam pisze:

[...]

I owszem,tak to zwykle (chyba nawet ZAWSZE) określano łącze dedykowane pod dyskietki. Ale tylko w sytuacji gdy na płycie znajdowało się kilka łączy IDE zdaje się to mieć uzasadnienie. W wypadku nowszych płyt głównych takie dyskietki to już czysta egzotyka.. Więc nie ma potrzeby aby takie jedyne łącze na płycie dedykować jako extra do dyskietek.

Nie za bardzo się na tym znam. A więc trochę lamerskie pytanie - chciałem wykorzystać taśmę z starego kompa, a więc czy ma znaczenie którą taśmą podłączę napęd DVD w nowszym kompie? Którą tzn - od tą dyskietek, czy od cd/dvd ? Wyglądają identycznie, ale czy czymś się różnią?

Data: 2016-09-28 11:05:29
Autor: Sławek Maculewicz
Przejściówka IDE-SATA
On 2016-09-28 10:20, Trybun wrote:

[...]

Nie mogą wyglądać identycznie. Różnią się.

Data: 2016-09-28 12:13:21
Autor: Adam
Przejściówka IDE-SATA
On 2016-09-28 10:20, Trybun wrote:

[...]

Oczywiście.
Zawsze się różniły, odkąd zniknęły dyski twarde Winchester - te wielkości pralki "Frania". Pomijam "szelki" do dysków MFM, ale tam były dwie osobne tasiemki.

Typowe złącze IDE to 40 pin:

http://www.hardwarebook.info/IDE_Internal

Złącze dyskietek ma 34 piny:

http://www.hardwarebook.info/Internal_Diskdrive

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-09-28 14:25:30
Autor: ąćęłńóśźż
Przejściówka IDE-SATA
Nowsze tasmy miały podwójna liczbę zył - co druga żyła była niewykorzystana, ale w ten sposób izolowała elektrycznie zyły sygnałowe.

-- -- -
Wyglądają identycznie, ale czy czymś się różnią?

Data: 2016-09-28 15:03:19
Autor: Adam
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-28 o 14:25,  ąćęłńóśźż pisze:
Nowsze tasmy miały podwójna liczbę zył - co druga żyła była niewykorzystana, ale w ten sposób izolowała elektrycznie zyły sygnałowe.

-- -- -
Wyglądają identycznie, ale czy czymś się różnią?

Ale nie chodzi o kabel 40pin/80pin (gdzie gniazdo jest to samo), tylko o kabel IDE 40pin vs. 34pin Floppy.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-09-28 15:45:38
Autor: Trybun
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-28 o 14:25, ąćęłńóśźż pisze:
Nowsze tasmy miały podwójna liczbę zył - co druga żyła była niewykorzystana, ale w ten sposób izolowała elektrycznie zyły sygnałowe.

W tym wypadku nie gra roli kwestia starsza-nowsza., Chodzi o rzekomą różnicę miedzy taśmami przyłączeń do DVD i FDD.

Data: 2016-09-28 21:19:26
Autor: Maciek
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-28 o 15:45, Trybun pisze:
W tym wypadku nie gra roli kwestia starsza-nowsza., Chodzi o rzekomą różnicę miedzy taśmami przyłączeń do DVD i FDD.
Rzekoma różnica to kwestia wielkości wtyczki. Łopatologicznie: wtyczki
taśmy IDE nie wciśniesz w gniazdo FDD. No chyba, że masz dużo siły :->

Maciek

Data: 2016-09-29 13:44:55
Autor: Trybun
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-28 o 21:19, Maciek pisze:
[...]

No fakt - nie rzekoma. Wlazłem na strych rozbabrałem starego kompa no i dokładnie się przyjrzałem tym plątaninom taśm IDE. I nie ma żadnych wątpliwości - do stacji dyskietek jest inna taśma niż do HDD i DVD.

Data: 2016-09-29 13:51:50
Autor: RadoslawF
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-29 o 13:44, Trybun pisze:

[...]

A nie wystarczyło poczytać ile pin miały taśmy do flopa ?

Pozdrawiam

Data: 2016-09-29 14:05:37
Autor: Trybun
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-29 o 13:51, RadoslawF pisze:
[...]

Czytać to pierwsze trzeba się naumieć..:-P

Data: 2016-09-28 19:49:46
Autor: Czarek
Przejściówka IDE-SATA

W dniu 28.09.2016 o 14:25,  ąćęłńóśźż pisze:
Nowsze tasmy miały podwójna liczbę zył - co druga żyła była niewykorzystana, ale w ten sposób izolowała elektrycznie zyły sygnałowe.

Elektrycznie to izoluje izolacja (jak sama nazwa wskazuje), dodatkowe żyły pełnią rolę ekranu.

--
Czarek

Data: 2016-09-28 15:41:11
Autor: Trybun
Przejściówka IDE-SATA
On 2016-09-28 10:20, Trybun wrote:

[...]

Czym? W starym kompie, zewnętrznie wyglądają identycznie. Za to różni się od nich ta od HDD, tu wtyczka jest trochę węższa.

Data: 2016-09-28 07:09:02
Autor: sczygiel
Przejściówka IDE-SATA
W dniu środa, 28 września 2016 15:41:52 UTC+2 użytkownik Trybun napisał:

> Nie mogą wyglądać identycznie. Różnią się.

Czym? W starym kompie, zewnętrznie wyglądają identycznie. Za to różni się od nich ta od HDD, tu wtyczka jest trochę węższa.

Nie, nie wyglądają identycznie.
Adam już o tym pisał:

Typowe złącze IDE to 40 pin: http://www.hardwarebook.info/IDE_Internal Złącze dyskietek ma 34 piny: http://www.hardwarebook.info/Internal_Diskdrive Kabelek fdd to i inną szerokość ma i inne sygnały przenosi niż ten od hdd.
wygląda podobnie ale podobnośc jest taka jak złącze LPT na śledziu. Ono tez ma taki plaski kabel i wtyczke o podobnej budowie.. tyle że sporo krótszą.

Data: 2016-09-29 13:45:20
Autor: Trybun
Przejściówka IDE-SATA
W dniu 2016-09-28 o 16:09, sczygiel@gmail.com pisze:

[...]