Data: 2010-10-12 06:34:48 | |
Autor: laser | |
PrzekĹadnia planetarna: ciÄĹźko chodzi w tyĹ | |
Witam,
Mam rowerek Gazelle (z 1982 r :-) z 3 biegową przekładnią planetarną (a w niej hamulce bębnowe sterowane manetką). Zeszło mi powietrze z tylnego kółka. Wymieniłem, kółko wróciło na miejsce. Wszystko działa - biegi się zmieniają bez problemów, tylko mam większy opór na pedałach przy kręceniu "luzem". Szczególnie to widzoczne jak chcę zakręcić do tyłu. Dla nóg to żaden problem, ale opór jest wyraźny. Przy normalnej jeździe czuje się także nierówny opór stawiany przez pedały - tak jakby chwilkę lżej i za moment ciężej, ale wszystko bardzo szybko po sobie. Co tego może być przycyzną? Wyjmując koło starałem się nie tykać żadnych mechanizmów. Wydaje mi się, że kółko puszczone luzem też krócej się kręci (ok. 15sek), ale nie ma żadnych odgłosów. Pozdrawiam, Marcin -- ml http://www.archimedes.eu.org/ |
|
Data: 2010-10-12 08:58:42 | |
Autor: Leszek \"QSi\" Pasoń | |
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w ty ł | |
moze za mocno naciagnales lancuch i tenze zwieksza opor calej przekladni..
moze przykrecajac kolo obrocila ci sie os i skrecila lozyska piasty? sprawdz. -- Z krainy sadow w dolinie Dunajca. Zapraszam do Łącka http://www.lacko.pl/ oraz na zakupy: http://qsi-sport.pl Sledz postepy: http://sportypal.com/Workouts?user_id=80144 gg#1379297 Tlen: Cousie IRCNet: #rower #mtb nick: QSi |
|
Data: 2010-10-12 09:29:05 | |
Autor: Wojtek Sobociński | |
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył | |
W dniu 2010-10-12 08:58, Leszek \"QSi\" Pasoń pisze:
moze za mocno naciagnales lancuch i tenze zwieksza opor calej przekladni. Ja myślę że to drugie jest przyczyną. Jakby to był łańcuch napięty to by chyba zauważył od razu, hałas, strzelanie, ciężkie kręcenie w obie strony. Ja bym przy okazji przesmarował środek, przekładnia w sumie jest prosta, a z doświadczenia wiem że smar w kilkunastoletnich piastach zmienia konsystencję na "klejową". Ostatnie singlowe torpedo jakie rozbierałem było naprawdę zaklejone. Po rozebraniu musiałem środek dosłownie namoczyć w ekstrakcyjnej zanim dało się odmyć. -- Wojtek Sobociński GG#3101892 |
|
Data: 2010-10-12 09:41:05 | |
Autor: kml | |
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył | |
Użytkownik <laser@laser.lon> napisał w wiadomości news:slrnib80c8.1ev.laserlaser.lon... Wyjmując koło starałem się nie tykać żadnych mechanizmów. Wydaje mi się, że Sprawdź czy konusy nie zacisnęły się za mocno a poza tym 1. http://hubstripping.wordpress.com/ 2. http://tiny.pl/h9874 3. http://tiny.pl/h987n 2+3 robisz taką paćkę i jest miodnie. Po serwisie starego nexusa opór wewnętrzny piasty zmalał kilkadziesiąt procent i odczucie było takie jakby w rower toczył się bez żadnych oporów. Samodzielny serwis też nie jest taki straszny, ale trzeba myśleć co się robi ;) Generalnie to uważam, że wyjęcie wymoczenie, WYSUSZENIE, smarowanie zawiesiną i jest naprawde dobrze. -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. 4/10/2010 test Samsung Solid B2100 |
|
Data: 2010-10-13 07:43:45 | |
Autor: laser | |
PrzekĹadnia planetarna: ciÄĹźko chodzi w tyĹ | |
Dnia 12.10.2010 kml <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał/a:
OK, ale jak tego użyć: rozmontować piastę, wszystkie części włożyć do kąpieli i złożyć z powrotem? -- ml http://www.archimedes.eu.org/ |
|
Data: 2010-10-13 09:50:10 | |
Autor: kml | |
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył | |
Użytkownik wrote:
Dnia 12.10.2010 kml <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał/a: Dokładnie tak. Poszukaj na HS manuala do swoje/podobnej piasty i na tej podstawie działaj :) -- pozdrawiam kml http://endurorider.pl Beskidy na rowerze. 4/10/2010 test Samsung Solid B2100 |
|
Data: 2010-10-13 11:36:36 | |
Autor: Coaster | |
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył | |
On 10/13/10 9:43 AM, laser@laser.lon wrote:
Dnia 12.10.2010 kml<AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał/a: Daj sobie spokoj z rozmontowywaniem piasty na samym poczatku. Zobacz, czy piasta nie ma plastikowej kalamitki - zamykanego otworka do smarowania. Jezeli ma to wpusc tam 0.5 cm3 oleju silnikowego np 15 W 40. Nie pamietam kiedy S-A (zakladam caly czas, ze to piasta S-A) zrezygnowalo z olejowego smarowania swoich piast. W polowie lat siedemdziesiatych jeszcze stosowano kalamitki. Jezeli nie ma kalamitki - wykrec lancuszek z trzpieniem z piasty i wpusc do srodka piast przez otworek po trzpieniu caly 1 cm3 oleju silnikowego - kladac wczesniej rower na bok tak, aby otworznalazl sie na gorze i poczekaj ze dwa kwadranse a potem pokrec kolem, zaloz i wyreguluj linke. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "A properly shaped leather saddle is an excellent choice for the high-mileage rider who doesn't mind the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2010-10-14 11:49:11 | |
Autor: laser | |
PrzekĹadnia planetarna: ciÄĹźko chodzi w tyĹ | |
Dnia 13.10.2010 Coaster <manypeny@mac.com> napisał/a:
OK, ale jak tego użyć: rozmontować piastę, wszystkie części włożyć do O! To byłoby dobre. Tzn. mam rozłączyć łańcuszek z linką, położyć rower na boku i jeszcze kręcąc łańcuszkiem wykręcić go razem z trzpieniem ze środka piasty? (nawet nie wiedziałem, że jest to możliwe). Odkręcanie jak w zwykłych śrubach, tzn. przeciwnie do zegra (patrząc od strony wychodzącego z piasty łąńcuszka) ? -- ml http://www.archimedes.eu.org/ |
|
Data: 2010-10-12 10:42:28 | |
Autor: Coaster | |
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył | |
On 10/12/10 8:34 AM, laser@laser.lon wrote:
Witam, 1. Jak masz napiety lancuch - nie za mocno? 2. Musiales 'rozpiac' linke/cieglo od bebna - nie podciagnales za mocno? 3. Jak bylo przed naprawa detki? 4. Piasta to Sturmey-Archer? -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "A properly shaped leather saddle is an excellent choice for the high-mileage rider who doesn't mind the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2010-10-12 16:55:58 | |
Autor: Wojtek Sobociński | |
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył | |
4. Piasta to Sturmey-Archer? Jak Sturmey to nie rozbierze się bez specjalnego klucza. Klucz w razie czego można zamówić u ślusarza, ja tak zrobiłem nawet :) -- Wojtek Sobociński GG#3101892 |
|
Data: 2010-10-13 07:23:35 | |
Autor: laser | |
PrzekĹadnia planetarna: ciÄĹźko chodzi w tyĹ | |
Dnia 12.10.2010 Coaster <manypeny@mac.com> napisał/a:
On 10/12/10 8:34 AM, laser@laser.lon wrote: Łańcuch sprawdzę. Na pewno nie wisi bo jak jechałem (b. delikatnie) to na pewno nie ocierał o osłonę. 2. Musiales 'rozpiac' linke/cieglo od bebna - nie podciagnales za mocno? To akurat sprawdziłem - odłączyłem zupełnie i pojechałem bez hamulca - efekt ten sam. 3. Jak bylo przed naprawa detki? Przed naprawą rower był na w maju na przesmarowanie i regulacji w zakładzie na ul. Cyrulicznej w Lublinie i było całkiem ok. Lekko wszytko chodziło, choć jak prowadziłem rower do tyłu to kręciły się pedały. Tyle, ze bardzo lekko - wystarczyło je przytrzymać i nie czuło się praktycznie żadnego oporu. Zakład jest niestety teraz zamknięty :-( 4. Piasta to Sturmey-Archer? Tu będzie problem: napisy są prawie niewidoczne. Spróbuje się dowiedzieć. To co wiem to 3 biegi, hamulec bębnowy, sterowany dźwigienką pociąganą przez linkę z manetki. Dziękuje bardzo za wszystko odpowiedzi. -- ml http://www.archimedes.eu.org/ |
|
Data: 2010-10-13 11:30:20 | |
Autor: Coaster | |
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył | |
On 10/13/10 9:23 AM, laser@laser.lon wrote:
Dnia 12.10.2010 Coaster<manypeny@mac.com> napisał/a: OK - przypuszczalnie to nie hamulec (sa niewielkie szanse, ze szczeki zatarly sie na sworzniach ale raczejm alo prawdopodobne)
Wyreguluj dokladnie linke manetki zmiany biegow. Tu masz prosty opis Sheldona: http://www.sheldonbrown.com/sturmey-archer/adj.html Najwazniejsze, zeby na najwiekszym biegu byla luzna - nie napieta.
Poczatek lat 80-tych i beben w piascie planetarnej to duze szanse na piaste Sturmey-Archer. Tu sa modele piast S-A z oznaczeniemi: http://sheldonbrown.com/sturmey-archer.html Tu jak je serwisowac: http://www.sheldonbrown.com/sturmey-archer_3-spd.html Tu w pierwszym linku od gory jest zestawienie manetek S-A - po manetce mozna tez poznac marke piasty (o ile ktos nie pomieszal manetek). http://genetics.mgh.harvard.edu/hanczyc/engbike.html Tu jest prawie cala historia Sturmey-Archer: http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history
Bardzo prosze. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "A properly shaped leather saddle is an excellent choice for the high-mileage rider who doesn't mind the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2010-10-13 11:44:59 | |
Autor: Coaster | |
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył | |
On 10/13/10 11:30 AM, Coaster wrote:
Wyreguluj dokladnie linke manetki zmiany biegow. Dla pewnosci - chodzi o bieg 3. -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "A properly shaped leather saddle is an excellent choice for the high-mileage rider who doesn't mind the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle." Sheldon Brown: 1944 - 2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|