Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył

Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył

Data: 2010-10-12 06:34:48
Autor: laser
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył
Witam,

Mam rowerek Gazelle (z 1982 r :-) z 3 biegową przekładnią planetarną (a w
niej hamulce bębnowe sterowane manetką). Zeszło mi powietrze z tylnego
kółka. Wymieniłem, kółko wróciło na miejsce. Wszystko działa - biegi się
zmieniają bez problemów, tylko mam większy opór na pedałach przy kręceniu
"luzem". Szczególnie to widzoczne jak chcę zakręcić do tyłu. Dla nóg to
żaden problem, ale opór jest wyraźny. Przy normalnej jeździe czuje się także
nierówny opór stawiany przez pedały - tak jakby chwilkę lżej i za moment
ciężej, ale wszystko bardzo szybko po sobie. Co tego może być przycyzną?

Wyjmując koło starałem się nie tykać żadnych mechanizmów. Wydaje mi się, że
kółko puszczone luzem też krócej się kręci (ok. 15sek), ale nie ma żadnych
odgłosów.

Pozdrawiam,
Marcin

--
ml

http://www.archimedes.eu.org/

Data: 2010-10-12 08:58:42
Autor: Leszek \"QSi\" Pasoń
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w ty ł
moze za mocno naciagnales lancuch i tenze zwieksza opor calej przekladni..
moze przykrecajac kolo obrocila ci sie os i skrecila lozyska piasty?
sprawdz.

--
Z krainy sadow w dolinie Dunajca.
Zapraszam do Łącka http://www.lacko.pl/
oraz na zakupy: http://qsi-sport.pl
Sledz postepy: http://sportypal.com/Workouts?user_id=80144
gg#1379297 Tlen: Cousie IRCNet: #rower #mtb nick: QSi

Data: 2010-10-12 09:29:05
Autor: Wojtek Sobociński
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył
W dniu 2010-10-12 08:58, Leszek \"QSi\" Pasoń pisze:
moze za mocno naciagnales lancuch i tenze zwieksza opor calej przekladni.
moze przykrecajac kolo obrocila ci sie os i skrecila lozyska piasty?
sprawdz.


Ja myślę że to drugie jest przyczyną. Jakby to był łańcuch napięty to by chyba zauważył od razu, hałas, strzelanie, ciężkie kręcenie w obie strony. Ja bym przy okazji przesmarował środek, przekładnia w sumie jest prosta, a z doświadczenia wiem że smar w kilkunastoletnich piastach zmienia konsystencję na "klejową". Ostatnie singlowe torpedo jakie rozbierałem było naprawdę zaklejone. Po rozebraniu musiałem środek dosłownie namoczyć w ekstrakcyjnej zanim dało się odmyć.

--
Wojtek Sobociński
GG#3101892

Data: 2010-10-12 09:41:05
Autor: kml
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył

Użytkownik <laser@laser.lon> napisał w wiadomości news:slrnib80c8.1ev.laserlaser.lon...

Wyjmując koło starałem się nie tykać żadnych mechanizmów. Wydaje mi się, że
kółko puszczone luzem też krócej się kręci (ok. 15sek), ale nie ma żadnych
odgłosów.

Sprawdź czy konusy nie zacisnęły się za mocno a poza tym

1. http://hubstripping.wordpress.com/
2. http://tiny.pl/h9874
3. http://tiny.pl/h987n

2+3 robisz taką paćkę i jest miodnie. Po serwisie starego nexusa opór wewnętrzny piasty zmalał kilkadziesiąt procent i odczucie było takie jakby w rower toczył się bez żadnych oporów. Samodzielny serwis też nie jest taki straszny, ale trzeba myśleć co się robi ;) Generalnie to uważam, że wyjęcie wymoczenie, WYSUSZENIE, smarowanie zawiesiną i jest naprawde dobrze.


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
4/10/2010 test Samsung Solid B2100

Data: 2010-10-13 07:43:45
Autor: laser
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył
Dnia 12.10.2010 kml <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał/a:

Użytkownik <laser@laser.lon> napisał w wiadomości news:slrnib80c8.1ev.laserlaser.lon...

Wyjmując koło starałem się nie tykać żadnych mechanizmów. Wydaje mi się, że
kółko puszczone luzem też krócej się kręci (ok. 15sek), ale nie ma żadnych
odgłosów.

Sprawdź czy konusy nie zacisnęły się za mocno a poza tym

1. http://hubstripping.wordpress.com/
2. http://tiny.pl/h9874
3. http://tiny.pl/h987n

2+3 robisz taką paćkę i jest miodnie. Po serwisie starego nexusa opór wewnętrzny piasty zmalał kilkadziesiąt procent i odczucie było takie jakby w rower toczył się bez żadnych oporów. Samodzielny serwis też nie jest taki straszny, ale trzeba myśleć co się robi ;) Generalnie to uważam, że wyjęcie wymoczenie, WYSUSZENIE, smarowanie zawiesiną i jest naprawde dobrze.



OK, ale jak tego użyć: rozmontować piastę, wszystkie części włożyć do
kąpieli i złożyć z powrotem?

--
ml

http://www.archimedes.eu.org/

Data: 2010-10-13 09:50:10
Autor: kml
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył
Użytkownik wrote:
Dnia 12.10.2010 kml <AflySteX@gaOzeFta.lp> napisał/a:
OK, ale jak tego użyć: rozmontować piastę, wszystkie części włożyć do
kąpieli i złożyć z powrotem?

Dokładnie tak. Poszukaj na HS manuala do swoje/podobnej piasty i na tej podstawie działaj :)


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
4/10/2010 test Samsung Solid B2100

Data: 2010-10-13 11:36:36
Autor: Coaster
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył
On 10/13/10 9:43 AM, laser@laser.lon wrote:
Dnia 12.10.2010 kml<AflySteX@gaOzeFta.lp>  napisał/a:

Użytkownik<laser@laser.lon>  napisał w wiadomości
news:slrnib80c8.1ev.laserlaser.lon...

Wyjmując koło starałem się nie tykać żadnych mechanizmów. Wydaje mi się,
że
kółko puszczone luzem też krócej się kręci (ok. 15sek), ale nie ma żadnych
odgłosów.

Sprawdź czy konusy nie zacisnęły się za mocno a poza tym

1. http://hubstripping.wordpress.com/
2. http://tiny.pl/h9874
3. http://tiny.pl/h987n

2+3 robisz taką paćkę i jest miodnie. Po serwisie starego nexusa opór
wewnętrzny piasty zmalał kilkadziesiąt procent i odczucie było takie jakby w
rower toczył się bez żadnych oporów. Samodzielny serwis też nie jest taki
straszny, ale trzeba myśleć co się robi ;) Generalnie to uważam, że wyjęcie
wymoczenie, WYSUSZENIE, smarowanie zawiesiną i jest naprawde dobrze.



OK, ale jak tego użyć: rozmontować piastę, wszystkie części włożyć do
kąpieli i złożyć z powrotem?


Daj sobie spokoj z rozmontowywaniem piasty na samym poczatku. Zobacz, czy piasta nie ma plastikowej kalamitki - zamykanego otworka do smarowania. Jezeli ma to wpusc tam 0.5 cm3 oleju silnikowego np 15 W 40. Nie pamietam kiedy S-A (zakladam caly czas, ze to piasta S-A) zrezygnowalo z olejowego smarowania swoich piast. W polowie lat siedemdziesiatych jeszcze stosowano kalamitki.
Jezeli nie ma kalamitki - wykrec lancuszek z trzpieniem z piasty i wpusc do srodka piast przez otworek po trzpieniu caly 1 cm3 oleju silnikowego - kladac wczesniej rower na bok tak, aby otworznalazl sie na gorze i poczekaj ze dwa kwadranse a potem pokrec kolem, zaloz i wyreguluj linke.

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-10-14 11:49:11
Autor: laser
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył
Dnia 13.10.2010 Coaster <manypeny@mac.com> napisał/a:
OK, ale jak tego użyć: rozmontować piastę, wszystkie części włożyć do
kąpieli i złożyć z powrotem?


Daj sobie spokoj z rozmontowywaniem piasty na samym poczatku.
(...)
Jezeli nie ma kalamitki - wykrec lancuszek z trzpieniem z piasty i wpusc do srodka piast przez otworek po trzpieniu caly 1 cm3 oleju silnikowego - kladac wczesniej rower na bok tak, aby otworznalazl sie na gorze i poczekaj ze dwa kwadranse a potem pokrec kolem, zaloz i wyreguluj linke.

O! To byłoby dobre. Tzn. mam rozłączyć łańcuszek z linką, położyć rower na
boku i jeszcze kręcąc łańcuszkiem wykręcić go razem z trzpieniem ze środka
piasty? (nawet nie wiedziałem, że jest to możliwe). Odkręcanie jak w
zwykłych śrubach, tzn. przeciwnie do zegra (patrząc od strony wychodzącego z
piasty łąńcuszka) ?


--
ml

http://www.archimedes.eu.org/

Data: 2010-10-12 10:42:28
Autor: Coaster
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył
On 10/12/10 8:34 AM, laser@laser.lon wrote:
Witam,

Mam rowerek Gazelle (z 1982 r :-) z 3 biegową przekładnią planetarną (a w
niej hamulce bębnowe sterowane manetką). Zeszło mi powietrze z tylnego
kółka. Wymieniłem, kółko wróciło na miejsce. Wszystko działa - biegi się
zmieniają bez problemów, tylko mam większy opór na pedałach przy kręceniu
"luzem". Szczególnie to widzoczne jak chcę zakręcić do tyłu. Dla nóg to
żaden problem, ale opór jest wyraźny. Przy normalnej jeździe czuje się także
nierówny opór stawiany przez pedały - tak jakby chwilkę lżej i za moment
ciężej, ale wszystko bardzo szybko po sobie. Co tego może być przycyzną?

Wyjmując koło starałem się nie tykać żadnych mechanizmów. Wydaje mi się, że
kółko puszczone luzem też krócej się kręci (ok. 15sek), ale nie ma żadnych
odgłosów.

1. Jak masz napiety lancuch - nie za mocno?
2. Musiales 'rozpiac' linke/cieglo od bebna - nie podciagnales za mocno?
3. Jak bylo przed naprawa detki?
4. Piasta to Sturmey-Archer?


--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-10-12 16:55:58
Autor: Wojtek Sobociński
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył
4. Piasta to Sturmey-Archer?

Jak Sturmey to nie rozbierze się bez specjalnego klucza. Klucz w razie czego można zamówić u ślusarza, ja tak zrobiłem nawet :)

--
Wojtek Sobociński
GG#3101892

Data: 2010-10-13 07:23:35
Autor: laser
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył
Dnia 12.10.2010 Coaster <manypeny@mac.com> napisał/a:
On 10/12/10 8:34 AM, laser@laser.lon wrote:
1. Jak masz napiety lancuch - nie za mocno?

Łańcuch sprawdzę. Na pewno nie wisi bo jak jechałem (b. delikatnie) to na
pewno nie ocierał o osłonę.

2. Musiales 'rozpiac' linke/cieglo od bebna - nie podciagnales za mocno?

To akurat sprawdziłem - odłączyłem zupełnie i pojechałem bez hamulca - efekt
ten sam.

3. Jak bylo przed naprawa detki?

Przed naprawą rower był na w maju na przesmarowanie i regulacji w zakładzie
na ul. Cyrulicznej w Lublinie i było całkiem ok. Lekko wszytko chodziło,
choć jak prowadziłem rower do tyłu to kręciły się pedały. Tyle, ze bardzo
lekko - wystarczyło je przytrzymać i nie czuło się praktycznie żadnego
oporu. Zakład jest niestety teraz zamknięty :-(

4. Piasta to Sturmey-Archer?

Tu będzie problem: napisy są prawie niewidoczne. Spróbuje się dowiedzieć. To
co wiem to 3 biegi, hamulec bębnowy, sterowany dźwigienką pociąganą przez
linkę z manetki.

Dziękuje bardzo za wszystko odpowiedzi.


--
ml

http://www.archimedes.eu.org/

Data: 2010-10-13 11:30:20
Autor: Coaster
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył
On 10/13/10 9:23 AM, laser@laser.lon wrote:
Dnia 12.10.2010 Coaster<manypeny@mac.com>  napisał/a:
On 10/12/10 8:34 AM, laser@laser.lon wrote:
1. Jak masz napiety lancuch - nie za mocno?

Łańcuch sprawdzę. Na pewno nie wisi bo jak jechałem (b. delikatnie) to na
pewno nie ocierał o osłonę.

2. Musiales 'rozpiac' linke/cieglo od bebna - nie podciagnales za mocno?

To akurat sprawdziłem - odłączyłem zupełnie i pojechałem bez hamulca - efekt
ten sam.

OK - przypuszczalnie to nie hamulec (sa niewielkie szanse, ze szczeki zatarly sie na sworzniach ale raczejm alo prawdopodobne)


3. Jak bylo przed naprawa detki?

Przed naprawą rower był na w maju na przesmarowanie i regulacji w zakładzie
na ul. Cyrulicznej w Lublinie i było całkiem ok. Lekko wszytko chodziło,
choć jak prowadziłem rower do tyłu to kręciły się pedały. Tyle, ze bardzo
lekko - wystarczyło je przytrzymać i nie czuło się praktycznie żadnego
oporu. Zakład jest niestety teraz zamknięty :-(

Wyreguluj dokladnie linke manetki zmiany biegow.
Tu masz prosty opis Sheldona:
http://www.sheldonbrown.com/sturmey-archer/adj.html
Najwazniejsze, zeby na najwiekszym biegu byla luzna - nie napieta.


4. Piasta to Sturmey-Archer?

Tu będzie problem: napisy są prawie niewidoczne. Spróbuje się dowiedzieć. To
co wiem to 3 biegi, hamulec bębnowy, sterowany dźwigienką pociąganą przez
linkę z manetki.

Poczatek lat 80-tych i beben w piascie planetarnej to duze szanse na piaste Sturmey-Archer.

Tu sa modele piast S-A z oznaczeniemi:
http://sheldonbrown.com/sturmey-archer.html

Tu jak je serwisowac:
http://www.sheldonbrown.com/sturmey-archer_3-spd.html

Tu w pierwszym linku od gory jest zestawienie manetek S-A - po manetce mozna tez poznac marke piasty (o ile ktos nie pomieszal manetek).
http://genetics.mgh.harvard.edu/hanczyc/engbike.html

Tu jest prawie cala historia Sturmey-Archer:
http://www.sturmey-archerheritage.com/index.php?page=history

Dziękuje bardzo za wszystko odpowiedzi.

Bardzo prosze.

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-10-13 11:44:59
Autor: Coaster
Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył
On 10/13/10 11:30 AM, Coaster wrote:
Wyreguluj dokladnie linke manetki zmiany biegow.
Tu masz prosty opis Sheldona:
http://www.sheldonbrown.com/sturmey-archer/adj.html
Najwazniejsze, zeby na najwiekszym biegu byla luzna - nie napieta.

Dla pewnosci - chodzi o bieg 3.

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Przekładnia planetarna: ciężko chodzi w tył

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona