Przekazanie darowizny w?asnemu dziecku obwarowane warunkiem

Data: 2011-02-21 19:58:14
Autor: Ajgor
Przekazanie darowizny w?asnemu dziecku obwarowane warunkiem
Witam.
Od niedawna jestem emerytem (dokładniej od nieco ponad miesiąca). Mam syna, który ma 23 lata, studiuje, i pracuje (dorabia sobie).
Ma kredyt studencki, który chciał bym mu pomóc spłacić. Chcę mu przekazać około 20-22tyś. zł jako darowiznę, przeznaczoną na spłatę tego kredytu.
Chciał bym jednak spisać z nim umowę, w której ta darowizna będzie obwarowana jednym warunkiem. Niespełnienie tego warunku spowodowało by, że musiał by mi tą darowiznę zwrócić (nie koniecznie z odsetkami - może być bez). Umowa z założenia była by tylko między nami - beż żadnych notariuszy itp... I tu mam pytanie - jak taka darowizna wygląda z punktu widzenia prawnego? Wiem, że od darowizny syn nie musiał by płacić podatku, ale musi ją zgłosić w Urzędzie Skarbowym, ale czy to obwarowanie nie zmieni w jakiś sposób prawnych warunków? Czy nie będzie musiał wtedy zapłacić? Czy ewentualny zwrot tej darowizny (powiedzmy za dwa-tray lata) nie spowoduje jakichś skutków prawnych, lub podatkowych?

Pozdrawiam.
Ajgor

Data: 2011-02-21 17:23:51
Autor: witek
On 2/21/2011 12:58 PM, Ajgor wrote:
[...]

Nie da sie spisać darowizny pod warunkiem.
Raz dane mu pieniądze sa jego.
Darowizna podlega zwrotowi w ściśle określonych warunkach. Szukaj rażąca niewdzięczność.

Data: 2011-02-21 23:55:23
Autor: goldi
On 22 Lut, 00:23, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
> [...]

> musia by mi t darowizn zwr ci (nie koniecznie z odsetkami - mo e by
> bez). Umowa z za o enia by a by tylko mi dzy nami - be adnych notariuszy
> itp... I tu mam pytanie - jak taka darowizna wygl da z punktu widzenia
> prawnego? Wiem, e od darowizny syn nie musia by p aci podatku, ale musi
> j zg osi w Urz dzie Skarbowym, ale czy to obwarowanie nie zmieni w jaki
> spos b prawnych warunk w? Czy nie b dzie musia wtedy zap aci ? Czy
> ewentualny zwrot tej darowizny (powiedzmy za dwa-tray lata) nie spowoduje
> jakich skutk w prawnych, lub podatkowych?

Nie da sie spisa darowizny pod warunkiem.
Raz dane mu pieni dze sa jego.
Darowizna podlega zwrotowi w ci le okre lonych warunkach. Szukaj ra ca
niewdzi czno .

Zdecydowanie się nie zgodzę. Co do zasady, każda czynność prawna może
być dokonana pod warunkiem (art. 89 k.c.). Skoro w odniesieniu do
darowizny pieniędzy nie ma zakazu dokonywania jej pod warunkiem, zatem
zastrzeżenie warunku jest dopuszczalne.

Data: 2011-02-22 09:14:42
Autor: spp
W dniu 2011-02-22 08:55, goldi pisze:

[...]

Hmm,

Czyli mogę darować dom pod warunkiem że obdarowany mi zapłaci?
Nie widzę podobnego zakazu w KC

--
spp

Data: 2011-02-22 09:32:06
Autor: pjk
> [...]

> zastrzeżenie warunku jest dopuszczalne.

Hmm,

Czyli mogę darować dom pod warunkiem że obdarowany mi zapłaci?

Polecam lekturę art. 157 par. 1 k.c.

A co do tematu głównego, może wystarczyłoby nałożenie na obdarowanego polecenia?
to jest dopuszczalne bez wątpienia.
A z innej strony - może lepiej umowę pożyczki /14 dni na zgłoszenie w US,
również zwolniona z podatku/, bez określenia terminu zwrotu? jak syn nie wykona
ewentualnego niepisanego warunku to zażąda pan zwrotu pożyczki i syn ma na zwrot
6 tygodni. pozdr.

Data: 2011-02-22 14:00:14
Autor: Roman Rumpel
W dniu 2011-02-22 09:14, spp pisze:
[...]

W przypadku domu zakaz jest przy przepisach o przenoszeniu własności nieruchomości, czego nie można robić pod warunkiem ani z zastrzeżeniem terminu -art 157 kc

--
Roman Rumpel    Skype: rumpel.roman   www.rumpel.pl

Data: 2011-02-22 14:45:55
Autor: spp
W dniu 2011-02-22 14:00, Roman Rumpel pisze:

[...]

Słusznie. :)
Ale w przypadku samochodu taka darowizna jest dopuszczalna?

--
spp

Data: 2011-02-22 10:36:04
Autor: goldi
On 22 Lut, 14:45, spp <s...@op.pl> wrote:

> W przypadku domu zakaz jest przy przepisach o przenoszeniu w asno ci
> nieruchomo ci, czego nie mo na robi pod warunkiem ani z zastrze eniem
> terminu -art 157 kc

S usznie. :)
Ale w przypadku samochodu taka darowizna jest dopuszczalna?

--
spp

"Darowizna" samochodu dokonana pod warunkiem, że "obdarowany" zapłaci
jest dopuszczalna, ale stanowi sprzedaż z zastrzeżeniem własności
rzeczy sprzedanej (art. 589 k.c.).

Data: 2011-02-22 12:43:05
Autor: witek
On 2/22/2011 12:36 PM, goldi wrote:
[...]

czyli nie jest darowizną, a sprzedażą.

Data: 2011-02-22 10:48:07
Autor: goldi
On 22 Lut, 19:43, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:

> "Darowizna" samochodu dokonana pod warunkiem, e "obdarowany" zap aci
> jest dopuszczalna, ale stanowi sprzeda z zastrze eniem w asno ci
> rzeczy sprzedanej (art. 589 k.c.).

czyli nie jest darowizn , a sprzeda .

Oczywiście

Data: 2011-02-22 17:30:44
Autor: Roman Rumpel
W dniu 2011-02-22 14:45, spp pisze:
[...]

Moim zdaniem nie. Darowizna, jako bardzo specyficzna czynność prawna, bo zawierająca rozporządzenie pod tytułem darmym, została właśnie z uwagi na swoją specyficznosć obwarowana wymogami co do formy. Jak się podkreśla po to, żeby darczyńca miał okazje dobrze się zastanowić co robi, skoro chce za darmo coś komuś dać. Z czego IMHO wynika, ze to zastanowienie, musi obejmować uświadomienie, ze daje właśnie za darmo, a nie za coś, bo to jest istota darowizny, a zatem nie moze domagać się czegoś w zamian, ani uzależnić od warunku.

Oczywiście możliwa jest darowizna z poleceniem, ale to nie uprawnia do żądania zwrotu.

--
Roman Rumpel    Skype: rumpel.roman   www.rumpel.pl

Data: 2011-02-22 10:33:47
Autor: goldi
On 22 Lut, 17:30, Roman Rumpel <rom...@screspam.gazeta.pl> wrote:

>>> Hmm,

> S usznie. :)
> Ale w przypadku samochodu taka darowizna jest dopuszczalna?

Moim zdaniem nie. Darowizna, jako bardzo specyficzna czynno prawna, bo
zawieraj ca rozporz dzenie pod tytu em darmym, zosta a w a nie z uwagi
na swoj specyficznos obwarowana wymogami co do formy. Jak si
podkre la po to, eby darczy ca mia okazje dobrze si zastanowi co
robi, skoro chce za darmo co komu da . Z czego IMHO wynika, ze to
zastanowienie, musi obejmowa u wiadomienie, ze daje w a nie za darmo, a
nie za co , bo to jest istota darowizny, a zatem nie moze domaga si
czego w zamian, ani uzale ni od warunku.

Oczywi cie mo liwa jest darowizna z poleceniem, ale to nie uprawnia do
dania zwrotu.

--
Roman Rumpel    Skype: rumpel.roman  www.rumpel.pl
"Bo jakby czyta od przodu to by by to najzwyklejszy pami tnik a tak

Po pierwsze nie zgodzę się z tezą, że "nie można domagać się czegoś w
zamian". Można się w umowie przewidzieć spełnienie przez
"obdarowanego" świadczenia wzajemnego, co będzie miało ten skutek, że
zawarta przez strony umowa nie będzie stanowiła darowizny (nawet jeśli
strony nazwały ją darowizną).

Po drugie, nie widzę podstawy prawnej dla zakazu dokonywania darowizny
pod warunkiem. Nieodpłatność nie jest synonimem bezwarunkowości. Gdyby
wolą ustawodawcy było uznanie za darowiznę tylko umów bezwarunkowych,
wówczas art. 888 k.c. miałby np. treść "Przez umowę darowizny
darczyńca zobowiązuje się bezwarunkowo do nieodpłatnego
przysporzenia..." (miałoby to ten skutek, że warunkowe darowizny
stanowiłyby umowy nienazwane). Z kolei gdyby wolą ustawodawcy było
niedopuszczenie do dokonywania nieodpłatnych, ale zarazem warunkowych
przysporzeń, mógłby wprowadzić np. taki przepis "Darowizna dokonana
pod warunkiem jest nieważna".

Data: 2011-02-22 12:42:38
Autor: witek
On 2/22/2011 12:33 PM, goldi wrote:
[...]

ale masz jakies poparcie?

Data: 2011-02-22 10:57:58
Autor: goldi
On 22 Lut, 19:42, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:

> [...]

> pod warunkiem. Nieodp atno nie jest synonimem bezwarunkowo ci. Gdyby
> wol ustawodawcy by o uznanie za darowizn tylko um w bezwarunkowych,
> w wczas art. 888 k.c. mia by np. tre "Przez umow darowizny
> darczy ca zobowi zuje si bezwarunkowo do nieodp atnego
> przysporzenia..." (mia oby to ten skutek, e warunkowe darowizny
> stanowi yby umowy nienazwane). Z kolei gdyby wol ustawodawcy by o
> niedopuszczenie do dokonywania nieodp atnych, ale zarazem warunkowych
> przysporze , m g by wprowadzi np. taki przepis "Darowizna dokonana

ale masz jakies poparcie?

Chodzi Ci o poglądy doktryny. Por. np. monografię L. Steckiego, Umowa
darowizny, Warszawa - Poznań 1974 r., s. 40, gdzie wyraźnie pisze, że
nie uwłacza naturze umowy darowizny dokonanie jej pod warunkiem lub z
zastrzeżeniem terminu, chyba że wyłączają to przepisy szczególne (i
tutaj L. Stecki powołuje się na art. 157 k.c. w przypadku darowizny
nieruchomości).

Data: 2011-02-23 18:49:20
Autor: Roman Rumpel
W dniu 2011-02-22 19:33, goldi pisze:
[...]

Czyli w darowiźnie nie można żądać czegoś w zamian, bo przestaje być darowizną. Tu się zgadzamy.

[...]

OK, czyli w takiej konstrukcji między umowa o wykonaniem darowizny musiałby się ziścić warunek? Może i tak, choć mnie to nie przekonuje.
No i warunek obojętne rozwiązujący, czy zawieszający byłby dopuszczalny   moim zdaniem tylko przed wykonaniem darowizny, bo przesłanki obowiązku zwrotu przedmiotu wykonanej darowizny są w kc wyraźnie wąsko określone

--
Roman Rumpel    Skype: rumpel.roman   www.rumpel.pl

Data: 2011-02-22 19:36:21
Autor: Johnson
Roman Rumpel pisze:

[...]

Nie. Może być darowizna z warunkiem rozwiązującym o ile nie dotyczy nieruchomości.

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2011-02-23 18:49:48
Autor: Roman Rumpel
W dniu 2011-02-22 19:36, Johnson pisze:
Roman Rumpel pisze:

[...]

Rozwiązującym po wykonaniu?

--
Roman Rumpel    Skype: rumpel.roman   www.rumpel.pl

Data: 2011-02-23 18:56:16
Autor: Johnson
Roman Rumpel pisze:

Rozwiązującym po wykonaniu?

A czemu nie?
Ziszczenie warunku powoduje ustanie skutków czynności prawnej, w tym wypadku przejścia własności pieniędzy. Pieniądze stają się znów własnością darczyńcy. Wygląda  to na nienależne świadczenie, bo podstawa prawna świadczenia odpadała. I trzeba zwracać.
I nie widzę sprzeczności warunku z instytucją odwołania darowizny która jest uregulowana w kc. Do odwołania są potrzebne szczególne przesłanki a tu strony umawiają się na określony warunek rozwiązujący. Czemu nie miałby prawa tak się umówić?

--
@2011 Johnson
http://db.tt/JzsPUMU

Data: 2011-02-23 19:13:01
Autor: Roman Rumpel
W dniu 2011-02-23 18:56, Johnson pisze:
Roman Rumpel pisze:

[...]

Jakoś to do mnie nie trafia, a;e jak przeleciałem szybko po komentarzach, to rzeczywiście chyba można tak uznać.

--
Roman Rumpel    Skype: rumpel.roman   www.rumpel.pl

Data: 2011-02-22 14:40:07
Autor: Ajgor
Przekazanie darowizny w?asnemu dziecku obwarowane warunkiem
Ja może opiszę, o co dokładnie chodzi, bo to może mieć znaczenie. Syn studiuje we Wrocławiu. Ale jesteśmy z Legnicy.  Więc syn mieszka we Wrocku na mieszkaniu studenckim. Początkowo go utrzymywałem (kosztowało to ponad 1000zł miesięcznie). Później wziął kredyt studencki. Bank wypłacał mu miesięcznie ponad 600zł, a ja dopłacałem resztę. Później syn znalazł pracę we Wrocławiu(żeby dorobić na czas studiów), i zaczął zarabiać tyle, że nie tylko moje pieniądze już nie były potrzebne, ale i kredyt okazał się zbędny. Zawiesił więc pobieranie kredytu, i utrzymywał się z pracy. Niestety z czasem praca zaczęła być ważniejsza od studiów. Okazało się, że mu na studiach zaczęło gorzej iść, bo zamiast się uczyć do egzaminów, latał po klientach. Zawalił kilka egzaminów (ale nadal studiuje), i obawiamy się, że bank zarząda natychmiastowej spłaty kredytu. Nie ma z tym problemu. Pieniądze mam odłożone, i chcę mu to spłacić w całości, nawet gdyby bank nie zarządał spłaty. Nie chcę, żeby w dorosłe życie wchodził z takim obciążeniem. Ale pod jednym warunkiem - że skupi się na sdtudiach nawet kosztem pracy. Studia są dla mnie ważniejsze od tej pracy.
I właśnie o taki warunek mi chodzi. Przekażę mu darowiznę na spłatę kredytu (około 22tyś) , ale pod warunkiem, że weźmie się poważnie za studia, i skończy je w terminie. Nawet, gdyby miał zrezygnować z tej pracy. A gdyby jednak wolał pracować, i studia by zawalił, to musiał by mi te pieniądze oddać. Nie koniecznie z odsetkami. Chcę z nim podpisać taką umowę wyłacznie między nami.

Data: 2011-02-22 10:10:48
Autor: witek
On 2/22/2011 7:40 AM, Ajgor wrote:
[...]

Nie da sie.
Daj mu je dopiero jak skonczy studia.
Będziesz miał pod warunkiem.
Narazie możesz mu je pożyczyc, ale jak skonczy studia od umorzonej pozyczki bedzie musiał zapłacić podatek.

Data: 2011-02-22 17:37:21
Autor: Ajgor
Użytkownik "witek" napisał w wiadomości news:ik0n76$8ig$1inews.gazeta.pl...

Nie da sie.
Daj mu je dopiero jak skonczy studia.
Będziesz miał pod warunkiem.
Narazie możesz mu je pożyczyc, ale jak skonczy studia od umorzonej pozyczki bedzie musiał zapłacić podatek.

Myślałem o tym, żeby mu spłacić kredyt po skończeniu studiów. Niestety bank może zarządać spłaty przed terminem w razie, gdyby na studiach nie poszło dobrze. Wystarczy niezaliczenie jednego semestru. Takie są obwarowania kredytu. Jedynie można go zawiesić. Wtedy nie rosną odsetki, i nie są wypłacane kolejne raty. Co semestr ma dostarczać kolejne zaświadczenia o przebiegu studiów. Najbliższy termin jest w marcu. Dlatego chcę spłacić teraz.  Co do pożyczki - właśnie o uniknięcie tego podatku mi chodzi między innymi.
Trudno. Po prostu mu to spłacę i już. To znaczy dam mu jako darowiznę, żeby sam spłacił.
Ddzięki za rzeczowe odpowiedzi.

Data: 2011-02-22 18:04:33
Autor: mvoicem
(22.02.2011 17:37), Ajgor wrote:
[...]

Miej odłożone i martw się jak zażąda. Syn będzie miał lepszą motywację
żeby na studiach mu szło dobrze.

[...]

Ja nie bardzo rozumiem, jaki byłby cel formalnego umawiania się na
pożyczkę. Rozumiem że jakby nie spełnił warunków które na niego
nakładasz to powiesz "synu, oddaj w takim razie pieniądze, tak jak się
umówiliśmy". Ale co jak on powie "Ojciec, ja Ci tych pieniędzy nie
oddam". I co wtedy? Do sądu go podasz, komornika naślesz?

Sądzę że nie, dlatego najlepiej formalnie to przeprowadzić jako
darowiznę, zaś między sobą się umówić że formalnie jest to darowizna,
ale jakby co - to on Ci robi darowniznę w drugą stronę.

Jeżeli jednak wariant z komornikiem i sądem wchodzi w grę, to według
mnie najwłaściwszym rozwiązaniem jest weksel. On Ci "sprzedaje" weksel,
płacicie jakąś drobną opłatę za to, jak przyjdzie do skończenia studiów
- drzesz go w jego obecności i po krzyku. Jak nie - to on wykupuje od
Ciebie weksel.

p. m.

Data: 2011-02-22 18:55:17
Autor: Maruda
W dniu 2011-02-22 17:10, witek pisze:
[...]

Podpowiadam zapytywająco:

Niech mu da kasę, a syn mu podpisze weksel. Kosztuje chyba 0.2%. Nie potrzeba innych papierów do tego. A jak warunek zostanie spełniony, to weksel odda synowi lub przy nim podrze.

http://www.weksel.pl/rodzaje.html

Zadziała?

--
Dziękuję.    Pozdrawiam.       Ten Maruda.

Data: 2011-02-22 12:02:18
Autor: witek
On 2/22/2011 11:55 AM, Maruda wrote:
[...]

teoretycznie
pytanie tylko na  ile podarcie weksla jest opodatkowane.
a po za tym jak syn powie, zeby tatus sobie tym wkeslem tyłek podtarł to może dokładnie tyle samo co z pożyczką, czyli iść do sądu. A pewnie tak jak napisałeś, nie pójdzie.

Data: 2011-02-22 19:44:31
Autor: Ajgor
Użytkownik "witek" napisał w wiadomości news:ik0to7$8ig$5inews.gazeta.pl...

[...]

Fakt. Nie bede wlasnego syna po sadach ciagal.
Jak bym tak wlasnego syna nienawidzil, zeby isc na niego do sadu, to bym mu kredytu nie chcial splacac, i nie parl do tego,
zeby studia skonczyl.
Po prostu zalezy mi na jego przyszlosci, i kombinuje, jak go do tego zdyscyplinowac.
Mam nadzieje, ze nie czyta tej grupy :)

Data: 2011-02-22 14:13:26
Autor: witek
On 2/22/2011 12:44 PM, Ajgor wrote:
Po prostu zalezy mi na jego przyszlosci, i kombinuje, jak go do tego
zdyscyplinowac.

to sie nie da.
dzieci najlepiej wychowują sie same.

Data: 2011-02-22 23:50:48
Autor: Ajgor
Użytkownik "witek" napisał w wiadomości news:ik15e4$8ig$9inews.gazeta.pl...

Po prostu zalezy mi na jego przyszlosci, i kombinuje, jak go do tego
zdyscyplinowac.

to sie nie da.
dzieci najlepiej wychowują sie same.

No właśnie. Tylko dlaczego rodzice muszą za to płacić :)

Data: 2011-02-22 20:54:27
Autor: witek
On 2/22/2011 4:50 PM, Ajgor wrote:
[...]

nie muszą
chcą. frajerzy.

Data: 2011-02-23 12:56:12
Autor: Ajgor
Użytkownik "witek" napisał w wiadomości news:ik1stv$8ig$20inews.gazeta.pl...

to sie nie da.
dzieci najlepiej wychowują sie same.

No właśnie. Tylko dlaczego rodzice muszą za to płacić :)

nie muszą
chcą. frajerzy.

Tu sie niestety zgadzam. Podobno to sie nazywa odpowiedzialnosc.

Data: 2011-02-23 07:41:37
Autor: witek
On 2/23/2011 5:56 AM, Ajgor wrote:
[...]

to sie nazywa zagłaskanie dziecka na śmierć.

Data: 2011-02-23 12:33:41
Autor: Dominik & Co
Przekazanie darowizny w?asnemu dziecku obwarowane warunkiem
W dniu 22-02-2011 18:55, Maruda rzecze:

Niech mu da kasę, a syn mu podpisze weksel. Kosztuje chyba 0.2%. Nie
(cut)
http://www.weksel.pl/rodzaje.html

A przeczytałeś, co linkujesz?

"Od 1 stycznia 2007 r. nie ma opłaty za wystawianie weksli."

--
Dominik (& kąpany)

Przekazanie darowizny w?asnemu dziecku obwarowane warunkiem