Data: 2012-05-01 04:55:50 | |
Autor: Robert Stefański | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
Założyłem firmę 01.01.2011 (jest na KPiR i zwolnieniu podmiotowym
VAT). Kilka dni przed założeniem firmy (grudzień 2010) kupiłem komputer (5000 zł) oraz telefon (2500 zł) - faktury są na moje imię i nazwisko. 1. Od tego czasu minęło już kilkanaście miesięcy. Czy nie przeszkadza to, żeby wpisać te wydatki to kosztów uzyskania przychodu? 2. Czy nie przeszkadza również to, że te wydatki zostały zakupione z dotacji z UP? 3. Czy trzeba jakoś o tym zawiadomić US? |
|
Data: 2012-05-02 18:43:21 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On Tue, 1 May 2012, Robert Stefański wrote:
Założyłem firmę 01.01.2011 (jest na KPiR i zwolnieniu podmiotowym Przeszkadza. W przypadku kompa przeszkadza równiez kwota (limit 3500 zł). Uwaga: to jest odpowiedz na Twoje pytanie, a nie na pytanie "czy da się jakos kwotę wydatków zaliczyc w koszty" ;) Kwotę się oczywiscie da - poprzez zaliczenie do srodków trwałych. Amortyzacja *nie* zawiera warunku "nabycia w celu", wystarczy "wykorzystanie w celu". Tyle, że wtedy kosztem staje się kwota amortyzacji, a nie sam zakup. Do KPiR *nie* wpisuje się zakupu. Hasło "amortyzacja jednorazowa" słyszałes? 2. Czy nie przeszkadza również to, że te wydatki zostały Przejrzyj archiwa, bo AFAIR było. 3. Czy trzeba jakoś o tym zawiadomić US? Nie, normalnie się ewidencjonuje i już. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2012-05-03 01:56:44 | |
Autor: Robert Stefański | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On May 2, 6:43 pm, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
Przeszkadza. 1. Chodzi mi konkretnie o dwa przedmioty: telefon za 2500 zł - tutaj chyba po prostu wpisać jednorazowy wpis do KPiR? komputer za 5000 zł - powyżej 3500 zł więc albo amortyzować co miesiąc, ale tak jak napisałeś amortyzacja jednorazowa? Nie, normalnie się ewidencjonuje i już. 3. Jeszcze kwestia, co ma być podstawą wpisania do KPiR? Faktura chyba nie może być, bo nie jest na firmę? Więc może dowód wewnętrzny i podpiąć do tego oświadczenie + tą fakturę nie na firmę? |
|
Data: 2012-05-03 12:36:17 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On Thu, 3 May 2012, Robert Stefański wrote:
On May 2, 6:43 pm, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote: Przecież wiem. telefon za 2500 zł - tutaj chyba po prostu wpisać jednorazowy wpis do A znasz *przepis*, który definiuje co jest kosztem uzyskania? Staraj się zawsze trzymać tej kolejnosci: watpliwosc -> przepis -> opisy w internecie -> urzędowe interpretacje (pomaga wyłapać ew. nieporozumienie z tego powodu, że opis nie pasuje do założeń). Tak po kolei: - jest wysoce prawdopodobne, że nikt się nie przyczepi - niemniej litera przepisu jest prosta jak drut kolczasty: http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-osob.html +++ Art. 22. 1. Kosztami uzyskania przychodów sš koszty poniesione w celu osišgnięcia przychodów [...] -- - Teraz powoli: poniesione *w celu*. To jest jedno, nierozdzielne okreslenie. Zakupy w celu gospodarczym już sa prowadzeniem DG, więc do wyboru jest ustalenie że DG została zarejestrowana za pózno i była prowadzona "nielegalnie", albo zakup był w innym celu, a wtedy "przekwalifikowanie" nie powoduje ze staje się kosztem (jako że kosztem jest wyłacznie "nabycie w celu", a nie "nabycie lub w celu" :]) IMVHO, twierdzenie że zakupy wyposażenia sa tylko "przygo- towaniem do *założenia* DG", tak jak zakup np. pieczatki czy druków firmowych, to nieporozumienie. W archiwach sa flejmy z pytaniem o uruchamianie huty :) (w roli przykładu) Żeby nie było, sam na to że "osobiste wyposażenie" nie jest KUP nie wpadłem, tylko jak zaczynałem zaczałem kiedys drażyć skad piszaca ówczesnie doradczyni (Orka, znajdziesz w archiwach) wytrzasnęła ograniczenie, że nie jest KUP wyposażenie które się już ma przy rozpoczynaniu DG. Były do tego interpretacje, AFAIR. Interpretacje dosc często pomijaja sedno sprawy, wskazujac prawidłowe traktowanie przedmiotu zapytania, ale z *czytelnym* wskazaniem pierwotnej przyczyny bywa problem, więc miej to na uwadze. Cos jeszcze: sprawdz w ustawie (link wyżej) jakie sa wymogi odnosnie uznania czegos za ST. I najlepiej zacytuj, będzie jasnosc dlaczego "ST można" :D komputer za 5000 zł - powyżej 3500 zł więc albo amortyzować co Chyba "albo"? :) Chodzi o to, że "mała DG" może do 50 000 zł (*łacznie* w danym roku) amortyzować jednorazowo. Uwaga, prawo do takiej amortyzacji to jest "pomoc publiczna", trzeba o tym pamiętac w razie wypełniania jakichs kwitów w których jest taka rubryka. A ten drugi przedmiot każdy może (jednorazowo), bo limit to własnie 3500zł od każdego srodka. Nie, normalnie się ewidencjonuje i już. Dobrze gadasz. Więc może dowód wewnętrzny i podpiąć do tego oświadczenie + tą fakturę Oczywiscie że NIE! Srodki trwałe ewidencjonuje się ewidencji ST, i tamże okresla się raty amortyzacyjne, które (w całosci lub częsci) sa kosztem uzyskania! (sprawdz w ustawie). Dokumentem księgowym okreslajacym wysokosć kosztu z tytułu raty jest po prostu numer pozycji w EST, przy czym niektórzy wystawiaja sobie do tego DW (IMO nie ma to ani uzasadnienia ani podstawy prawnej, ale "zbędny DW" zabroniony nie jest) pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2012-05-03 06:20:09 | |
Autor: Robert Stefański | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On May 3, 12:36 pm, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
> telefon za 2500 zł - tutaj chyba po prostu wpisać jednorazowy wpis do Telefon służy mi NIE do dzwonienia, tylko pisze na niego oprogramowanie. Stąd kosztuje aż 2000 zł (gdybym chciał kupić telefon do prowadzenie rozmów, to wystarczyłby mi za 100 zł). Więc jest bardzo wysoce prawdopodobne, że nikt się nie przyczepi, bo tworzenie oprogramowanie to podstawowy profil mojej działalności :) - niemniej litera przepisu jest prosta jak drut kolczasty: Gdzie de facto mogę tego wyboru dokonać? W oświadczeniu? Czyli rozumiem, że w przypadku przekazania przedmiotu z majaku osobistego na majątek firmy można podwyższyć koszty jedynie amortyzując środek trwały? Wynika to chyba stąd: "Przecież wyraznie napisał że "kupił dla siebie" (a nie "w celu uzyskania przychodu") ! To nie mój wynalazek: pisała to Orka jesli ci to cos mówi :), dokładniej to pisała cos w stylu: "a w oparciu o jaka podstawę prawna można zaliczyć osobiste wyposażenie w koszt ?" :) IMHO - pozostaje zaliczyć w ST, zakazu nie ma a warunek jest inny: "stanowiące własność lub współwłasność podatnika" (art. 22a) ! " http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo.podatki/browse_thread/thread/176bd1bb333537bc/81b59f23bd1ec094?lnk=gst&q=osobiste+wyposa%C5%BCenie > komputer za 5000 zł - powyżej 3500 zł więc albo amortyzować co Tak :) Chodzi o to, że "mała DG" może do 50 000 zł (*łacznie* w danym Nie wiem, czy prawidłowo zrozumiałem, ale czy amortyzacja jednorazowa ŚT do 3500 zł to nie jest pomoc publiczna, a amortyzacja jednorazowa ŚT powyżej 3500 zł, to już pomoc publiczna? >> Nie, normalnie się ewidencjonuje i już. Czy oprócz tego, że będzie to wykazane w EST, warto chyba gdzieś wpiąć w segregator to oświadczenie + fakturę nie na firmę? Bo rozumiem, że DW nie jest wymagany, ale oświadczenie już chyba jest? Chodzi mi o takie oświadczenie jak np. jest tutaj: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Przekazanie-prywatnych-przedmiotow-na-cele-firmy-1856294.html |
|
Data: 2012-05-03 23:34:15 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On Thu, 3 May 2012, Robert Stefański wrote:
On May 3, 12:36 pm, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote: :) Stąd kosztuje aż 2000 zł (gdybym chciał kupić telefon do prowadzenie No to nie zrozumiałes o czym pisałem. Aby nie odsyłac do archiwów (google różnie działa), to przykład: zakładasz hutę. Każesz jakiej firmie wybudować wielki piec i piece do wytopu stali, kupujesz tysiacami ton rudę, koks, węgiel, zatrudniasz 250 osób, ale... ale nic nie sprzedałes (bo to się czasami pojawia w roli "argumentu"). Teraz proste pytanie: czy w tym momencie *prowadzisz działalnosc*? Po ustaleniu odpowiedzi, redukujesz poszczególne pozycje (zamiennie), do zera, pozostawiajac z pozostałych wymienionych *choć jedna* niezerowa. Czyli np. redukujesz liczbę zatrudnionych do zera (każesz wszystko to czego nie zrobisz osobiscie wykonać firmom zewnętrznym). Albo redukujesz ilosc zakupów "towarowych". I za kazdym razem powtarzasz odpowiedz na pytanie ;) To teraz jeszcze raz spytam w Twoim przypadku: czy osmielasz się twierdzić, że rzeczony telefon kupiłes W CELU GOSPODARCZYM, a jesli tak, to dlaczego w terminie 7 dni nie zarejestrowałes DG w stosownym urzędzie? ;) Jeslibys zas twierdził, że ten telefon *nie* został kupiony w celu gospodarczym (więc w dniu zakupu DG nie prowadziłes), to zakup nie był "w celu", zas póżniejsze "przeznaczenie" nie jest nigdzie wymienione na liscie operacji które uprawniaja do zaliczenia wydatku w koszty. Po prostu - zgodnie z litera przepisu, "niedasie". Tak jak piszę: jest wysoce prawdopodobne, że tego nikt się nie przyczepi, ale literalnie przepisy *nie* daja mozliwosci zaliczenia wydatku *na wyposażenie*, poniesionego przed data rozpoczęcia DG, w KUP tegoż DG. ST nie sa objęte tym wymogiem - dlatego prosiłem abys własnoocznie odszukał *i zacytował*, jakie warunki sa wymagane dla zaliczenia rat amortyzacji w koszty :D (uwaga, niespodzianka: WNiP to nie dotyczy, więc np. w razie posiadania kwitów na oprogramowanie "niedasię" i już, żeby jasnosc była, też bym nie sprawdził w ustawie, kiedys któras ksiegowa przy opisie zdarzenia to zaznaczyła, zdziwiłem się i zajrzałem - faktycznie, dla WNiP jest inaczej niż dla ST). [...]- niemniej litera przepisu jest prosta jak drut kolczasty: "przekwalifikowanie" nie powoduje ze staje się kosztem (jako Nie tak. Zgodnie z przepisami, dla srodków posiadanych przez rozpoczeciem DG NIE MOŻESZ. Bo jak jakis szprytni inaczej urzędnik z karnoskarbowego dostanie po zmianie rzadu za 4 lata dyspozycję zeby za wszelka cenę przyskrzyniac prowadzacych na kiksach, to dostaniesz proste pytania: - czy Pan ten telefon kupił w celu prowadzenia DG? - dlaczego nie zgłosił Pan rozpoczęcia DG w tym dniu, miał Pan 7 dni na zgłoszenie? Przypominam: było już naprawde wiele dziwnych "kiksów", które zostały wykryte z czasem. Czasami podatnicy obrywali karami, czasami okazywało się że koncept na kiks był sprzeczny z przepisem (patrz: "podatek od freeware", US z bezzasadnego wpisu do EST wydedukował "karę podatkowa", przy okazji zmieniajac dane dotyczace wpisu), a był i przypadek kiedy to minister wbrew wydanemu przez siebie przepisowi :P wydał dyspozycję "niekarania podatników w oparciu o zasadę zaufania do państwa" (chodziło o sprawę VAT od samochodów i homologacji, dawno temu). Nie ma wiec sensu wychylac się, jesli WIADOMO, że wg przepisów czegos nie wolno, mimo że "teraz" akurat nie słychać zeby kogos za to karali. Tacy którzy zaufali sprzecznymi z (ówczesnym) prawem interpretacjom ZUSu nt. zawieszenia DG i do dzis spłacaja odsetki też AFAIR istnieja. Czyli rozumiem, że w przypadku przekazania przedmiotu Tak własnie :D w przypadku rzeczy, które da się zaliczyć do ST (a większosc wyposażenia DA SIE zaliczyć do DG). Jest jeszcze inna, odrębna sprawa: towary i materiały do produkcji (ktore mogłes miec z dowolnego zródła, w tym z poprzednio prowadzonej DG, otrzymane w spadku, w darowiznie, w rozliczeniu jako udziałowiec spółki itede), "zalicza się" do DG poprzez ujecie w remanencie poczatkowym. Tu uwaga: takie zaliczenie oczywiscie efektywnie staje się kosztem po sprzedaży, a przede wszystkim "legalizuje" wprowadzenie towarów do DG. Nie wiem, czy prawidłowo zrozumiałem, Nie jest, tak może amortyzować *każdy* uprawniony do amortyzacji i *każdy* samodzielny srodek trwały. Bez ograniczeń ilosciowych. a amortyzacja jednorazowa ŚT powyżej 3500 zł, to już pomoc publiczna? Tak, tylko "małym podatnikom" wolno stosować taki myk, nie więcej niż 50 000 *łacznie* w całym roku podatkowym, AFAIR (do sprawdzenia czy nie sumuje się przez kilka lat). Czy oprócz tego, że będzie to wykazane w EST, Tom Ci napisał :) Zajrzyj do tej f...ine ;) ustawy, sprawdz na jakiej podstawie wyznacza się wartosc poczatkowa. Bo rozumiem, że DW nie jest wymagany, ale oświadczenie już chyba jest? Może być oswiadczenie, przy czym *moim zdaniem* (nie jestem doradca :P) w przypadku, kiedy cała WP wynika z jednej faktury zakupu, w zupełnosci wystarcza sporzadzenie na tej fakturze ("tylna strona" nadaje się doskonale na te cele) stosownego zapisu. Ksiegowi takie opisywanie zawierajace wskazanie (numerów) pozycji ewidencji i ksiag do których wpisano dokument nazywaja "dekretowaniem". Chodzi mi o takie oświadczenie jak np. jest tutaj: Może być, przy czym jak wyżej - w przypadku, kiedy nie sporzadza się zestawienia wydatków poniesionych w celu nabycia lub wytworzenia ST (a można doliczyć np. poniesione i udokumentowane koszty transportu, czyli np. wydatki na kuriera lub na bilety, albo np. cenę kabelków kupiony osobno ale "do kompletu"), wystarczy taka lub podobna tresc wpisana wprost na odwrocie faktury, ze wskazaniem numeru pozycji EST. W EST też jest pozycja na dowód okreslajacy wartosc (uwaga, zajrzyj do ustawy i rozporzadzenia, EST ma niektóre pozycje zdefiniowane przepisami i *musi* byc miejsce na te dane), i w przypadku "jedna faktura" można tam po prostu wpisać jej numer. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2012-05-04 09:02:32 | |
Autor: Robert Stefański | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On May 3, 11:34 pm, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
On Thu, 3 May 2012, Robert Stefański wrote: W moim przypadku było tak, że NIE prowadziłem działalności przed dniem zarejestrowania DG. Kilka dni przed założeniem DG kupiłem komputer i telefon. Nie poczekałem tych kilka dni i nie kupiłem tych przedmiotów na firmę, bo prognozowałem, że z początku działalności będę miał małe dochody, a jak małe dochody, to i podatku nie będzie, więc uznałem że nie warto w ogóle tych przedmiotów kupować na firmę, bo to będzie tylko zbędne biurokracja. Dochody okazały się jednak wyższe od prognozowanych i pojawił się podatek dochodowy, więc o tych przedmiotach sobie przypomniałem :) Przyznaję, mój błąd że nie wziąłem ich na firmę. Nie doceniłem kosztów. Odnośnie Twojej wypowiedzi: "Zakupy w celu gospodarczym już sa prowadzeniem DG, więc do wyboru jest ustalenie że DG została zarejestrowana za pózno i była prowadzona "nielegalnie", albo zakup był w innym celu, a wtedy "przekwalifikowanie" nie powoduje ze staje się kosztem (jako że kosztem jest wyłacznie "nabycie w celu", a nie "nabycie lub w celu" :])" to do mojej sytuacji znacznie bardziej pasuje chyba to drugie rozwiązanie? :) A skoro tak, to ważne dla mnie jest o czym pisałeś: "Amortyzacja *nie* zawiera warunku "nabycia w celu", wystarczy "wykorzystanie w celu". Tyle, że wtedy kosztem staje się kwota amortyzacji, a nie sam zakup. Do KPiR *nie* wpisuje się zakupu. Hasło "amortyzacja jednorazowa" słyszałes? " Czyli amortyzacja i byłoby po sprawie, gdyby nie to, że były to zakupy z dotacji z UP (o tym poniżej). Po prostu - zgodnie z litera przepisu, "niedasie". Dobrze wiedzieć. >> - niemniej litera przepisu jest prosta jak drut kolczasty: Wszystko byłoby dobrze - wpisałbym te przedmioty jako jednorazowa amortyzacja (i na tej podstawie podwyższył koszty) i po problemie. Szkopuł jednak w tym, że te przedmioty sfinansowane były z dotacji z UP. Może zapytam najpierw jakie mam możliwości zamortyzowania środka trwałego (tego telefonu) o wartości 2000 zł? Jeżeli byłoby tak, że mogę wybrać: - rozłożenie amortyzacji na miesięczne raty - jednorazową amortyzację to pierwsza możliwość raczej odpada (to znaczy amortyzować co miesiąc oczywiście można, ale po co skoro mi to nie podwyższy kosztów?), ponieważ: "Reasumując: dotacja z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej jest zwolniona z podatku dochodowego, wydatki sfinansowane dotacją podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z wyjątkiem odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w części sfinansowanej dotacją a podatek VAT od wszystkich wydatków sfinansowanych dotacją podlega odliczeniu na zasadach ogólnych." http://www.vat.pl/dotacja_z_urzedu_pracy_dla_bezrobotnego_a_podatki_komentarz_vat_interp_3948.php Pozostaje więc amortyzacja jednorazowa. Gdyby to była pomoc publiczna, to tutaj też nie mógłbym chyba podwyższyć sobie kosztów na podstawie takiej amortyzacji jednorazowej, ponieważ wówczas o ile się nie mylę to była to pomoc publiczna (amortyzacja jednorazowa ŚT powyżej 3500 zł) od pomocy publicznej (dotacji z UP), a tak chyb nie można? :) Natomiast ponieważ chcę zamortyzować telefon o wartości poniżej 3500 zł, więc nie jest to pomoc publiczna: > Nie wiem, czy prawidłowo zrozumiałem, Więc może to jest w moim przypadku jedyna możliwość, żeby podwyższyć sobie koszty? > Czy oprócz tego, że będzie to wykazane w EST, A masz większą wiedzą niż nie jeden doradca :) w przypadku, kiedy cała WP wynika z jednej faktury zakupu, w zupełnosci Też dobrze wiedzieć :) |
|
Data: 2012-05-04 19:00:43 | |
Autor: cef | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
Robert Stefański wrote:
Po pierwsze tnij cytaty. Więc może to jest w moim przypadku jedyna możliwość, żeby podwyższyć Po drugie. Popełniasz podstawowy błąd większości przedsiębiorców: "Co by tu wrzucić w koszty?" Rozumiem, że w sumie 7500zł to nie jest mało, ale jak skończą się ulgi w ZUSie, to żeby zapłacić samo społeczne kilka stówek miesięcznie musisz wyłuskać trochę więcej obrotu. Zajmij się zwiększaniem dochodów. Cały czas pracuj nad tym, zeby podatek wychodził coraz większy. Potem zatrudnisz doradcę od optymalizacji :-). |
|
Data: 2012-05-05 01:16:17 | |
Autor: Robert Stefański | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On May 4, 7:00 pm, "cef" <cez...@interia.pl> wrote:
Zajmij się zwiększaniem dochodów. Cały czas pracuj nad tym, zeby podatek Zgadza się - przede wszystkim dochody. Jednak ja praktycznie nie podwyższałem kosztów mimo, że mogłem. Stąd teraz trochę mi szkoda :) |
|
Data: 2012-05-04 19:58:48 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On Fri, 4 May 2012, Robert Stefański wrote:
Primo: przycinaj cytaty, zostawiajac rzeczy istotne. Ad rem: W moim przypadku było tak, że NIE prowadziłem działalności No myslę ;) Kilka dni przed założeniem DG kupiłem komputer i telefon. Bład. Wykazanie straty działa z pewnym opoznieniem (można odliczać tylko częsciowo), ale nie powoduje "przepadku" kosztu, o ile w przyszłych 5 latach będa dochody. Z tego powodu przysługujace koszty warto wykazywać *zawsze*. prowadzona "nielegalnie", albo zakup był w innym celu, a wtedy Nie bardzo, bo nie ma kosztu, ani bezposrednio ani posrednio. Żeby była jasnosc i raz jeszcze: IMVHO, jest prawdopodobne że zaliczenia w koszty, literalnie watpliwego, nikt się nie przyczepi. Ale jak już się przyczepi, to operacja wyjdzie mało opłacalna :> A skoro tak, to ważne dla mnie jest o czym pisałeś:[...] Czyli amortyzacja i byłoby po sprawie, gdyby nie to, No to mamy kłopot. Wszystko byłoby dobrze - wpisałbym te przedmioty Amortyzacja jednorazowa przecież niczym się nie różni w zakresie "zaliczania rat". Jest po prostu jedna rata, w wysokosci całej wartosci poczatkowej. Natomiast ponieważ chcę zamortyzować telefon o wartości poniżej 3500 Nie jest, ale jesli podany wyżej zapis jest obowiazujacy, to nie bardzo wiem jak wywiodłes różnicę miedzy amortyzacja jednorazowa a np. miesieczna. Obieg dokumentów jest *taki sam* (jedynie kwoty się różnia wartosciami). Nie jest, tak może amortyzować *każdy* uprawniony do amortyzacji Jesli jest zakaz zaliczenia amortyzacji w KUP to jest zakaz i do widzenia. Jednorazowosc IMO nic nie zmienia. Jeszcze raz - z czego dedukujesz *jakakolwiek* różnicę dla amortyzacji jednorazowej? Może być oswiadczenie, przy czym *moim zdaniem* (nie jestem doradca :P) Nie tak. Doradca ma "w kompetencjach" całkiem szeroka działkę spraw skutkujacych podatkami. Ja jako szary podatnik mam do czynienia tylko z waska działka interesujacych mnie przypadków podatku dochodowego (i to tylko PDoOF dla wersji "bez pełnej księgowosci" tudzież bez ryczałtów) i VAT, więc w skali porównywania z "klasycznym doradca" rozeznanie przypomina pewnie cos między wykresem zestawu delt Diraca a widmem drgań struny gitarowej ;) pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2012-05-05 01:30:26 | |
Autor: Robert Stefański | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On May 4, 7:58 pm, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
Bład. Gdybym wtedy to wiedział :) Amortyzacja jednorazowa przecież niczym się nie różni w zakresie Nie jest, ale jesli podany wyżej zapis jest obowiazujacy, to nie Chyba tylko z własnego życzeniowego myślenia. Chciałem wierzyć, że jest jakeś wyjście, jaka furtka, która pozwoli mi jednak podwyższyć te koszty, ale widzę, że w ten sposób się jednak nie da :) Mam jeszcze trzy przedmioty (które zakwalifikowałbym jako środki trwałe), które realnie służą mi w mojej działalności, ale również nie mam ich na firmę: 1. pierwszy jest na paragon 2. na drugi nie mam żadnego dokumentu potwierdzającego zakup 3. trzeci - faktura jest wystawiona na mojego brata, a więc przedmiot jest jego własnością (ale mógłby mi on go przekazać np. w darowiźnie) Czy jest możliwość, żeby przekazać takie środki trwałe z majątku osobistego, na majątek firmy? |
|
Data: 2012-05-07 04:52:59 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On Sat, 5 May 2012, Robert Stefański wrote:
Mam jeszcze trzy przedmioty (które zakwalifikowałbym jako środki Metoda slepego konia (nie znajac innych danych) powiem: "nie widzę przeszkód" ;) Powiedz jak wycenisz drugi przypadek. I trzeci też :) pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2012-05-07 02:58:15 | |
Autor: Robert Stefański | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On May 7, 4:52 am, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
Metoda slepego konia (nie znajac innych danych) powiem: "nie A jakie mogą być ewentualnie przeszkody? :) Podaję więcej danych: 1. Telefon (na który tworzę oprogramowanie) 2. Tusze do drukarki (drukuję głównie "ewidencje księgowe") 3. Aparat fotograficzny (robione zdjęcia i filmy potrzebne są przy produkcji oprogramowania) Wartość każdego z tych przedmiotów na pewno nie przekroczy 1000 zł. Jak rozumiem nawet jeżeli nie mam faktury na właściciela firmy (a tak jest w każdym z tych 3 przypadków), to przy przekazaniu majątku prywatnego na firmę, obowiązuje te same zasady o których wcześniej rozamorowaliśmy (to znaczy nie można wpisywać bezpośrednio w koszty, ale można robić odpisy amortyzacje i na tej podstawie podwyższać koszty)? A skoro tak, to znaczyłoby że mogę podwyższyć koszty, pod warunkiem że te 3 przedmioty można będzie uznać za środki trawle. Pytanie, czy można? Telefon i aparat fotograficzny chyba tak, ale tusze? Powiedz jak wycenisz drugi przypadek. O ile dobrze zrozumiałem Twoją odpowiedź udzieloną w tym wątku: " No, tu też były dyskusje. I przyznaję że sam wyceniłem moim zdaniem zle - własnie wartoscia wynkowo, choc ustawa wyraznie stanowi: +++ Art. 22g. 1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się: 1) w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia, [...] 8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia środków trwałych lub ich części nabytych przez podatników przed dniem założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu, o których mowa w art. 22n, wartość początkową tych środków przyjmuje się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika [...] -- - Jak ma "kwitki" to ZNA cenę zakupu :) " http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo.podatki/browse_thread/thread/176bd1bb333537bc/81b59f23bd1ec094?lnk=gst&q=osobiste+wyposa%C5%BCenie to wyceniłbym to w ten sposób: 1. jest paragon, więc cena zakupu z paragonu 2. nie mam dokumentu zakupu, więc aktualna wartość rynkowa. 3. jest faktura, tyle że faktura jest na mojego brata, więc nie wiem czy mogę wycenić na podstawie tej faktury? |
|
Data: 2012-05-07 12:26:21 | |
Autor: Piotrek | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On 2012-05-07 11:58, Robert Stefański wrote:
[...] 2. nie mam dokumentu zakupu, więc aktualna wartość rynkowa. Gdybyś podstępnie nie skrócił cytatu z PDOF to zapewne wypatrzyłbyś, że ustawodawcy nie chodziło o *aktualną* wartość rynkową. Piotrek |
|
Data: 2012-05-07 04:59:26 | |
Autor: Robert Stefański | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On May 7, 12:26 pm, Piotrek <piot...@pisz.na.berdyczow.info> wrote:
On 2012-05-07 11:58, Robert Stefański wrote: "8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia środków trwałych lub ich części nabytych przez podatników przed dniem założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu, o których mowa w art. 22n, wartość początkową tych środków przyjmuje się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stanu i stopnia ich zużycia." http://www.przepisy.gofin.pl/przepisyno,700,59992,0,0,20120423,3,0.html Faktycznie, nie "aktualna" cena rynkowa, tylko cena rynkowa "środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stanu i stopnia ich zużycia", a to może być spora różnica :) |
|
Data: 2012-05-07 12:28:35 | |
Autor: Piotrek | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On 2012-05-07 12:26, Piotrek wrote:
2. nie mam dokumentu zakupu, więc aktualna wartość rynkowa. Ale to tak na marginesie. IMHO tusze do drukarki (o ile do tego odnosi się Twoja 2.) *nie* są środkiem trwałym. Piotrek |
|
Data: 2012-05-09 00:58:38 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On Mon, 7 May 2012, Robert Stefański wrote:
On May 7, 4:52 am, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote: ST. 2. Tusze do drukarki (drukuję głównie "ewidencje księgowe") Metoda "legalizacji" metariałów i towarów handlowych jest ich ujęcie w remanencie poczatkowym. BTW: masz ten remanent i masz go wpisanego do KPiR? Bo jak sam zaczałem DG, to pozakładałem i pospisywałem co (mi się wydawało że) trzeba i pofatygowałem się do doradczyni podatkowej. Pierwsze pytanie brzmiało własnie: "gdzie pan wpisał remanent poczatkowy" :P 3. Aparat fotograficzny (robione zdjęcia i filmy potrzebne są przy Też ST. A reszta już się wyjasniła ;) to przy przekazaniu majątku prywatnego na firmę, Ujał bym to tak: "zaliczenia do majatku w DG". To *był* majatek prywatny i *jest* majatek prywatny. Jedna jedyna cecha która się zmienia (i powoduje czasami skutki podatkowe) to "zaliczenie do DG", przy czym gdzies od 2003r zasadę sformalizowano (na szczęscie, bo mogła grozic odsetkami od podatków :>) na "zaewidencjonowane w DG". A skoro tak, to znaczyłoby że mogę podwyższyć koszty, Jak wyżej. 1. jest paragon, więc cena zakupu z paragonu Ano. 3. jest faktura, tyle że faktura jest na mojego brata, IMVHO nie. Liczy się wartosc okreslona zgodnie z przepisami, liczona na TWOJE nabycie, przy czym od brata mogło być kupione lub otrzymane w darowiznie. pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2012-05-09 06:11:52 | |
Autor: Robert Stefański | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
On May 9, 12:58 am, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
Metoda "legalizacji" metariałów i towarów handlowych jest ich Remanent początkowy - a cóż to takiego? ;) A tak serio, to mam w KPiR wpisany remanent początkowy, ale nie miałem w nim żadnych pozycji, bo nie brałem na firmę żadnych materiałów i towarów. Liczy się wartosc okreslona zgodnie z przepisami, liczona na TWOJE Zgodnie z przepisami, czyli zgodnie z Art. 22g. 8.? |
|
Data: 2012-05-03 15:07:09 | |
Autor: 'Tom N' | |
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy | |
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1205031218270.2420quad>:
On Thu, 3 May 2012, Robert Stefański wrote: Srodki trwałe ewidencjonuje się ewidencji ST, i tamże okresla się Faktura jednakże przyda się jako podkładka do WPŚT (wartości początkowej środka trwałego) -- Tomasz Nycz |