Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy

Data: 2012-05-01 04:55:50
Autor: Robert Stefański
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy
Założyłem firmę 01.01.2011 (jest na KPiR i zwolnieniu podmiotowym
VAT). Kilka dni przed założeniem firmy (grudzień 2010) kupiłem
komputer (5000 zł) oraz telefon (2500 zł) - faktury są na moje imię i
nazwisko.
1. Od tego czasu minęło już kilkanaście miesięcy. Czy nie przeszkadza
to, żeby wpisać te wydatki to kosztów uzyskania przychodu?
2. Czy nie przeszkadza również to, że te wydatki zostały zakupione z
dotacji z UP?
3. Czy trzeba jakoś o tym zawiadomić US?

Data: 2012-05-02 18:43:21
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 1 May 2012, Robert Stefański wrote:

[...]

  Przeszkadza.
  W przypadku kompa przeszkadza równiez kwota (limit 3500 zł).
  Uwaga: to jest odpowiedz na Twoje pytanie, a nie na pytanie "czy
da się jakos kwotę wydatków zaliczyc w koszty" ;)

  Kwotę się oczywiscie da - poprzez zaliczenie do srodków trwałych.
  Amortyzacja *nie* zawiera warunku "nabycia w celu", wystarczy
"wykorzystanie w celu".
  Tyle, że wtedy kosztem staje się kwota amortyzacji, a nie
sam zakup. Do KPiR *nie* wpisuje się zakupu.
  Hasło "amortyzacja jednorazowa" słyszałes?

2. Czy nie przeszkadza również to, że te wydatki zostały
zakupione z dotacji z UP?

  Przejrzyj archiwa, bo AFAIR było.

3. Czy trzeba jakoś o tym zawiadomić US?

  Nie, normalnie się ewidencjonuje i już.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-03 01:56:44
Autor: Robert Stefański
On May 2, 6:43 pm, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
[...]

1. Chodzi mi konkretnie o dwa przedmioty:
telefon za 2500 zł - tutaj chyba po prostu wpisać jednorazowy wpis do
KPiR?
komputer za 5000 zł - powyżej 3500 zł więc albo amortyzować co
miesiąc,
ale tak jak napisałeś amortyzacja jednorazowa?

  Nie, normalnie się ewidencjonuje i już.

3. Jeszcze kwestia, co ma być podstawą wpisania do KPiR?
Faktura chyba nie może być, bo nie jest na firmę?
Więc może dowód wewnętrzny i podpiąć do tego oświadczenie + tą fakturę
nie na firmę?

Data: 2012-05-03 12:36:17
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 3 May 2012, Robert Stefański wrote:

[...]

  Przecież wiem.

telefon za 2500 zł - tutaj chyba po prostu wpisać jednorazowy wpis do
KPiR?

  A znasz *przepis*, który definiuje co jest kosztem uzyskania?
  Staraj się zawsze trzymać tej kolejnosci:
  watpliwosc -> przepis -> opisy w internecie -> urzędowe interpretacje
(pomaga wyłapać ew. nieporozumienie z tego powodu, że opis nie
pasuje do założeń).
  Tak po kolei:
- jest wysoce prawdopodobne, że nikt się nie przyczepi
- niemniej litera przepisu jest prosta jak drut kolczasty:

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-osob.html
+++
Art. 22.
1. Kosztami uzyskania przychodów sš koszty poniesione w celu osišgnięcia przychodów
  [...]
-- -

  Teraz powoli: poniesione *w celu*.
  To jest jedno, nierozdzielne okreslenie.

  Zakupy w celu gospodarczym już sa prowadzeniem DG, więc do wyboru
jest ustalenie że DG została zarejestrowana za pózno i była
prowadzona "nielegalnie", albo zakup był w innym celu, a wtedy
"przekwalifikowanie" nie powoduje ze staje się kosztem (jako
że kosztem jest wyłacznie "nabycie w celu", a nie "nabycie
lub w celu" :])
  IMVHO, twierdzenie że zakupy wyposażenia sa tylko "przygo-
towaniem do *założenia* DG", tak jak zakup np. pieczatki
czy druków firmowych, to nieporozumienie.
  W archiwach sa flejmy z pytaniem o uruchamianie huty :)
(w roli przykładu)
  Żeby nie było, sam na to że "osobiste wyposażenie" nie
jest KUP nie wpadłem, tylko jak zaczynałem zaczałem kiedys
drażyć skad piszaca ówczesnie doradczyni (Orka, znajdziesz
w archiwach) wytrzasnęła ograniczenie, że nie jest KUP
wyposażenie które się już ma przy rozpoczynaniu DG.
  Były do tego interpretacje, AFAIR.
  Interpretacje dosc często pomijaja sedno sprawy, wskazujac
prawidłowe traktowanie przedmiotu zapytania, ale z *czytelnym*
wskazaniem pierwotnej przyczyny bywa problem, więc miej to
na uwadze.

  Cos jeszcze: sprawdz w ustawie (link wyżej) jakie sa wymogi
odnosnie uznania czegos za ST. I najlepiej zacytuj, będzie
jasnosc dlaczego "ST można" :D

komputer za 5000 zł - powyżej 3500 zł więc albo amortyzować co
miesiąc,
ale tak jak napisałeś amortyzacja jednorazowa?

  Chyba "albo"? :)
  Chodzi o to, że "mała DG" może do 50 000 zł (*łacznie* w danym
roku) amortyzować jednorazowo.
  Uwaga, prawo do takiej amortyzacji to jest "pomoc publiczna",
trzeba o tym pamiętac w razie wypełniania jakichs kwitów
w których jest taka rubryka.
  A ten drugi przedmiot każdy może (jednorazowo), bo limit to
własnie 3500zł od każdego srodka.

  Nie, normalnie się ewidencjonuje i już.

3. Jeszcze kwestia, co ma być podstawą wpisania do KPiR?
Faktura chyba nie może być, bo nie jest na firmę?

  Dobrze gadasz.

Więc może dowód wewnętrzny i podpiąć do tego oświadczenie + tą fakturę
nie na firmę?

  Oczywiscie że NIE!

  Srodki trwałe ewidencjonuje się ewidencji ST, i tamże okresla się
raty amortyzacyjne, które (w całosci lub częsci) sa kosztem uzyskania!
(sprawdz w ustawie).
  Dokumentem księgowym okreslajacym wysokosć kosztu z tytułu raty
jest po prostu numer pozycji w EST, przy czym niektórzy wystawiaja
sobie do tego DW (IMO nie ma to ani uzasadnienia ani podstawy
prawnej, ale "zbędny DW" zabroniony nie jest)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-03 06:20:09
Autor: Robert Stefański
On May 3, 12:36 pm, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
> [...]

pasuje do założeń).
  Tak po kolei:
- jest wysoce prawdopodobne, że nikt się nie przyczepi

Telefon służy mi NIE do dzwonienia, tylko pisze na niego
oprogramowanie.
Stąd kosztuje aż 2000 zł (gdybym chciał kupić telefon do prowadzenie
rozmów, to wystarczyłby mi za 100 zł).
Więc jest bardzo wysoce prawdopodobne, że nikt się nie przyczepi,
bo tworzenie oprogramowanie to podstawowy profil mojej działalności :)

[...]

Gdzie de facto mogę tego wyboru dokonać? W oświadczeniu?

Czyli rozumiem, że w przypadku przekazania przedmiotu
z majaku osobistego na majątek firmy można podwyższyć koszty
jedynie amortyzując środek trwały? Wynika to chyba stąd:

"Przecież wyraznie napisał że "kupił dla siebie" (a nie "w celu
uzyskania przychodu") !
 To nie mój wynalazek: pisała to Orka jesli ci to cos mówi :),
dokładniej to pisała cos w stylu: "a w oparciu o jaka podstawę
prawna można zaliczyć osobiste wyposażenie w koszt ?" :)

IMHO - pozostaje zaliczyć w ST, zakazu nie ma a warunek jest inny:
"stanowiące własność lub współwłasność podatnika" (art. 22a) ! "

http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo.podatki/browse_thread/thread/176bd1bb333537bc/81b59f23bd1ec094?lnk=gst&q=osobiste+wyposa%C5%BCenie

> komputer za 5000 zł - powyżej 3500 zł więc albo amortyzować co
> miesiąc,
> ale tak jak napisałeś amortyzacja jednorazowa?

  Chyba "albo"? :)

Tak :)

[...]

Nie wiem, czy prawidłowo zrozumiałem,
ale czy amortyzacja jednorazowa ŚT do 3500 zł to nie jest pomoc
publiczna,
a amortyzacja jednorazowa ŚT powyżej 3500 zł, to już pomoc publiczna?

> [...]

sobie do tego DW (IMO nie ma to ani uzasadnienia ani podstawy
prawnej, ale "zbędny DW" zabroniony nie jest)

Czy oprócz tego, że będzie to wykazane w EST,
warto chyba gdzieś wpiąć w segregator to oświadczenie + fakturę nie na
firmę?

Bo rozumiem, że DW nie jest wymagany, ale oświadczenie już chyba jest?

Chodzi mi o takie oświadczenie jak np. jest tutaj:
http://www.bankier.pl/wiadomosc/Przekazanie-prywatnych-przedmiotow-na-cele-firmy-1856294.html

Data: 2012-05-03 23:34:15
Autor: Gotfryd Smolik news
[...]

  :)

[...]

  No to nie zrozumiałes o czym pisałem.
  Aby nie odsyłac do archiwów (google różnie działa), to przykład:
zakładasz hutę.
  Każesz jakiej firmie wybudować wielki piec i piece do wytopu stali,
kupujesz tysiacami ton rudę, koks, węgiel, zatrudniasz 250 osób,
ale... ale nic nie sprzedałes (bo to się czasami pojawia w roli
"argumentu").

  Teraz proste pytanie: czy w tym momencie *prowadzisz działalnosc*?
  Po ustaleniu odpowiedzi, redukujesz poszczególne pozycje (zamiennie),
do zera, pozostawiajac z pozostałych wymienionych *choć jedna*
niezerowa.
  Czyli np. redukujesz liczbę zatrudnionych do zera (każesz
wszystko to czego nie zrobisz osobiscie wykonać firmom
zewnętrznym).
  Albo redukujesz ilosc zakupów "towarowych".

  I za kazdym razem powtarzasz odpowiedz na pytanie ;)

  To teraz jeszcze raz spytam w Twoim przypadku: czy osmielasz
się twierdzić, że rzeczony telefon kupiłes W CELU GOSPODARCZYM,
a jesli tak, to dlaczego w terminie 7 dni nie zarejestrowałes
DG w stosownym urzędzie? ;)

  Jeslibys zas twierdził, że ten telefon *nie* został kupiony
w celu gospodarczym (więc w dniu zakupu DG nie prowadziłes),
to zakup nie był "w celu", zas póżniejsze "przeznaczenie"
nie jest nigdzie wymienione na liscie operacji które uprawniaja
do zaliczenia wydatku w koszty.
  Po prostu - zgodnie z litera przepisu, "niedasie".
  Tak jak piszę: jest wysoce prawdopodobne, że tego nikt się nie
przyczepi, ale literalnie przepisy *nie* daja mozliwosci
zaliczenia wydatku *na wyposażenie*, poniesionego przed data
rozpoczęcia DG, w KUP tegoż DG.

  ST nie sa objęte tym wymogiem - dlatego prosiłem abys własnoocznie
odszukał *i zacytował*, jakie warunki sa wymagane dla zaliczenia
rat amortyzacji w koszty :D
(uwaga, niespodzianka: WNiP to nie dotyczy, więc np. w razie
posiadania kwitów na oprogramowanie "niedasię" i już, żeby
jasnosc była, też bym nie sprawdził w ustawie, kiedys któras
ksiegowa przy opisie zdarzenia to zaznaczyła, zdziwiłem się
i zajrzałem - faktycznie, dla WNiP jest inaczej niż dla ST).

[...]

  Nie tak.
  Zgodnie z przepisami, dla srodków posiadanych przez rozpoczeciem
DG NIE MOŻESZ.
  Bo jak jakis szprytni inaczej urzędnik z karnoskarbowego dostanie
po zmianie rzadu za 4 lata dyspozycję zeby za wszelka cenę przyskrzyniac
prowadzacych na kiksach, to dostaniesz proste pytania:
- czy Pan ten telefon kupił w celu prowadzenia DG?
- dlaczego nie zgłosił Pan rozpoczęcia DG w tym dniu, miał Pan
   7 dni na zgłoszenie?

  Przypominam: było już naprawde wiele dziwnych "kiksów", które
zostały wykryte z czasem.
  Czasami podatnicy obrywali karami, czasami okazywało się że
koncept na kiks był sprzeczny z przepisem (patrz: "podatek
od freeware", US z bezzasadnego wpisu do EST wydedukował
"karę podatkowa", przy okazji zmieniajac dane dotyczace
wpisu), a był i przypadek kiedy to minister wbrew wydanemu
przez siebie przepisowi :P wydał dyspozycję "niekarania
podatników w oparciu o zasadę zaufania do państwa" (chodziło
o sprawę VAT od samochodów i homologacji, dawno temu).
  Nie ma wiec sensu wychylac się, jesli WIADOMO, że wg
przepisów czegos nie wolno, mimo że "teraz" akurat nie
słychać zeby kogos za to karali.
  Tacy którzy zaufali sprzecznymi z (ówczesnym) prawem interpretacjom
ZUSu nt. zawieszenia DG i do dzis spłacaja odsetki też
AFAIR istnieja.

Czyli rozumiem, że w przypadku przekazania przedmiotu
z majaku osobistego na majątek firmy można podwyższyć koszty
jedynie amortyzując środek trwały?

  Tak własnie :D w przypadku rzeczy, które da się zaliczyć do ST
(a większosc wyposażenia DA SIE zaliczyć do DG).

  Jest jeszcze inna, odrębna sprawa: towary i materiały do
produkcji (ktore mogłes miec z dowolnego zródła, w tym
z poprzednio prowadzonej DG, otrzymane w spadku, w darowiznie,
w rozliczeniu jako udziałowiec spółki itede), "zalicza się"
do DG poprzez ujecie w remanencie poczatkowym.
  Tu uwaga: takie zaliczenie oczywiscie efektywnie staje
się kosztem po sprzedaży, a przede wszystkim "legalizuje"
wprowadzenie towarów do DG.

Nie wiem, czy prawidłowo zrozumiałem,
ale czy amortyzacja jednorazowa ŚT do 3500 zł to nie jest pomoc
publiczna,

  Nie jest, tak może amortyzować *każdy* uprawniony do amortyzacji
i *każdy* samodzielny srodek trwały. Bez ograniczeń ilosciowych.

a amortyzacja jednorazowa ŚT powyżej 3500 zł, to już pomoc publiczna?

  Tak, tylko "małym podatnikom" wolno stosować taki myk, nie więcej
niż 50 000 *łacznie* w całym roku podatkowym, AFAIR (do sprawdzenia
czy nie sumuje się przez kilka lat).

Czy oprócz tego, że będzie to wykazane w EST,
warto chyba gdzieś wpiąć w segregator to oświadczenie + fakturę nie na
firmę?

  Tom Ci napisał :)
  Zajrzyj do tej f...ine ;) ustawy, sprawdz na jakiej podstawie wyznacza
się wartosc poczatkowa.

Bo rozumiem, że DW nie jest wymagany, ale oświadczenie już chyba jest?

  Może być oswiadczenie, przy czym *moim zdaniem* (nie jestem doradca :P)
w przypadku, kiedy cała WP wynika z jednej faktury zakupu, w zupełnosci
wystarcza sporzadzenie na tej fakturze ("tylna strona" nadaje się
doskonale na te cele) stosownego zapisu.
  Ksiegowi takie opisywanie zawierajace wskazanie (numerów)
pozycji ewidencji i ksiag do których wpisano dokument nazywaja
"dekretowaniem".

Chodzi mi o takie oświadczenie jak np. jest tutaj:
http://www.bankier.pl/wiadomosc/Przekazanie-prywatnych-przedmiotow-na-cele-firmy-1856294.html

  Może być, przy czym jak wyżej - w przypadku, kiedy nie sporzadza się
zestawienia wydatków poniesionych w celu nabycia lub wytworzenia ST
(a można doliczyć np. poniesione i udokumentowane koszty transportu,
czyli np. wydatki na kuriera lub na bilety, albo np. cenę kabelków
kupiony osobno ale "do kompletu"), wystarczy taka lub podobna tresc
wpisana wprost na odwrocie faktury, ze wskazaniem numeru pozycji EST.
  W EST też jest pozycja na dowód okreslajacy wartosc (uwaga, zajrzyj
do ustawy i rozporzadzenia, EST ma niektóre pozycje zdefiniowane
przepisami i *musi* byc miejsce na te dane), i w przypadku "jedna
faktura" można tam po prostu wpisać jej numer.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-04 09:02:32
Autor: Robert Stefański
On May 3, 11:34 pm, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:

> Telefon służy mi NIE do dzwonienia, tylko pisze na niego
> oprogramowanie.

  :)

> [...]

to zakup nie był "w celu", zas póżniejsze "przeznaczenie"
nie jest nigdzie wymienione na liscie operacji które uprawniaja

W moim przypadku było tak, że NIE prowadziłem działalności
przed dniem zarejestrowania DG.

Kilka dni przed założeniem DG kupiłem komputer i telefon.
Nie poczekałem tych kilka dni i nie kupiłem tych przedmiotów na firmę,
bo prognozowałem, że z początku działalności będę miał małe dochody,
a jak małe dochody, to i podatku nie będzie, więc uznałem że nie warto
w ogóle tych przedmiotów kupować na firmę, bo to będzie tylko zbędne
biurokracja.
Dochody okazały się jednak wyższe od prognozowanych
i pojawił się podatek dochodowy, więc o tych przedmiotach sobie
przypomniałem :)
Przyznaję, mój błąd że nie wziąłem ich na firmę. Nie doceniłem
kosztów.

Odnośnie Twojej wypowiedzi:
[...]

to do mojej sytuacji znacznie bardziej pasuje chyba to drugie
rozwiązanie? :)

A skoro tak, to ważne dla mnie jest o czym pisałeś:

[...]

Czyli amortyzacja i byłoby po sprawie, gdyby nie to,
że były to zakupy z dotacji z UP (o tym poniżej).

[...]

Dobrze wiedzieć.

> [...]

  Tak, tylko "małym podatnikom" wolno stosować taki myk, nie więcej
niż 50 000 *łacznie* w całym roku podatkowym, AFAIR (do sprawdzenia

Wszystko byłoby dobrze - wpisałbym te przedmioty
jako jednorazowa amortyzacja (i na tej podstawie podwyższył koszty) i
po problemie.

Szkopuł jednak w tym, że te przedmioty sfinansowane były z dotacji z
UP.

Może zapytam najpierw jakie mam możliwości zamortyzowania
środka trwałego (tego telefonu) o wartości 2000 zł? Jeżeli byłoby tak,
że mogę wybrać:
- rozłożenie amortyzacji na miesięczne raty
- jednorazową amortyzację

to pierwsza możliwość raczej odpada
(to znaczy amortyzować co miesiąc oczywiście można, ale po co skoro mi
to nie podwyższy kosztów?), ponieważ:

"Reasumując: dotacja z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności
gospodarczej jest zwolniona z podatku dochodowego, wydatki
sfinansowane dotacją podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania
przychodów z wyjątkiem odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i
wartości niematerialnych i prawnych w części sfinansowanej dotacją a
podatek VAT od wszystkich wydatków sfinansowanych dotacją podlega
odliczeniu na zasadach ogólnych."
http://www.vat.pl/dotacja_z_urzedu_pracy_dla_bezrobotnego_a_podatki_komentarz_vat_interp_3948.php

Pozostaje więc amortyzacja jednorazowa.
Gdyby to była pomoc publiczna,
to tutaj też nie mógłbym chyba podwyższyć sobie
kosztów na podstawie takiej amortyzacji jednorazowej,
ponieważ wówczas o ile się nie mylę to była to
pomoc publiczna (amortyzacja jednorazowa ŚT powyżej 3500 zł) od pomocy
publicznej (dotacji z UP),
a tak chyb nie można? :)

Natomiast ponieważ chcę zamortyzować telefon o wartości poniżej 3500
zł,
więc nie jest to pomoc publiczna:

> [...]

  Nie jest, tak może amortyzować *każdy* uprawniony do amortyzacji
i *każdy* samodzielny srodek trwały. Bez ograniczeń ilosciowych.

Więc może to jest w moim przypadku jedyna możliwość, żeby podwyższyć
sobie koszty?

  Tom Ci napisał :)
> [...]

> Bo rozumiem, że DW nie jest wymagany, ale oświadczenie już chyba jest?

  Może być oswiadczenie, przy czym *moim zdaniem* (nie jestem doradca :P)

A masz większą wiedzą niż nie jeden doradca :)

Też dobrze wiedzieć :)

Data: 2012-05-04 19:00:43
Autor: cef
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy
Robert Stefański wrote:

Po pierwsze tnij cytaty.

Więc może to jest w moim przypadku jedyna możliwość, żeby podwyższyć
sobie koszty?

Po drugie. Popełniasz podstawowy błąd większości przedsiębiorców:
"Co by tu wrzucić w koszty?" Rozumiem, że w sumie 7500zł to nie jest mało,
ale jak skończą się ulgi w ZUSie, to żeby zapłacić samo społeczne kilka stówek
miesięcznie musisz wyłuskać trochę więcej obrotu.
Zajmij się zwiększaniem dochodów. Cały czas pracuj nad tym,  zeby podatek
wychodził coraz większy. Potem zatrudnisz doradcę od optymalizacji :-).

Data: 2012-05-05 01:16:17
Autor: Robert Stefański
On May 4, 7:00 pm, "cef" <cez...@interia.pl> wrote:
Zajmij się zwiększaniem dochodów. Cały czas pracuj nad tym,  zeby podatek
wychodził coraz większy. Potem zatrudnisz doradcę od optymalizacji :-).

Zgadza się - przede wszystkim dochody.
Jednak ja praktycznie nie podwyższałem kosztów mimo, że mogłem.
Stąd teraz trochę mi szkoda :)

Data: 2012-05-04 19:58:48
Autor: Gotfryd Smolik news
Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy
On Fri, 4 May 2012, Robert Stefański wrote:

  Primo: przycinaj cytaty, zostawiajac rzeczy istotne.
  Ad rem:

W moim przypadku było tak, że NIE prowadziłem działalności
przed dniem zarejestrowania DG.

  No myslę ;)

[...]

  Bład.
  Wykazanie straty działa z pewnym opoznieniem (można odliczać tylko
częsciowo), ale nie powoduje "przepadku" kosztu, o ile w przyszłych
5 latach będa dochody.
  Z tego powodu przysługujace koszty warto wykazywać *zawsze*.

[...]

  Nie bardzo, bo nie ma kosztu, ani bezposrednio ani posrednio.
  Żeby była jasnosc i raz jeszcze: IMVHO, jest prawdopodobne
że zaliczenia w koszty, literalnie watpliwego, nikt się nie
przyczepi.
  Ale jak już się przyczepi, to operacja wyjdzie mało opłacalna :>

[...]

  No to mamy kłopot.

[...]

  Amortyzacja jednorazowa przecież niczym się nie różni w zakresie
"zaliczania rat". Jest po prostu jedna rata, w wysokosci całej
wartosci poczatkowej.

Natomiast ponieważ chcę zamortyzować telefon o wartości poniżej 3500
zł,
więc nie jest to pomoc publiczna:

  Nie jest, ale jesli podany wyżej zapis jest obowiazujacy, to nie
bardzo wiem jak wywiodłes różnicę miedzy amortyzacja jednorazowa
a np. miesieczna.
  Obieg dokumentów jest *taki sam* (jedynie kwoty się różnia wartosciami).

[...]

  Jesli jest zakaz zaliczenia amortyzacji w KUP to jest zakaz i do widzenia.
  Jednorazowosc IMO nic nie zmienia.
  Jeszcze raz - z czego dedukujesz *jakakolwiek* różnicę dla amortyzacji
jednorazowej?

  Może być oswiadczenie, przy czym *moim zdaniem* (nie jestem doradca :P)

A masz większą wiedzą niż nie jeden doradca :)

  Nie tak.
  Doradca ma "w kompetencjach" całkiem szeroka działkę spraw skutkujacych
podatkami. Ja jako szary podatnik mam do czynienia tylko z waska działka
interesujacych mnie przypadków podatku dochodowego (i to tylko PDoOF
dla wersji "bez pełnej księgowosci" tudzież bez ryczałtów) i VAT, więc
w skali porównywania z "klasycznym doradca" rozeznanie przypomina pewnie
cos między wykresem zestawu delt Diraca a widmem drgań struny  gitarowej ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-05 01:30:26
Autor: Robert Stefański
On May 4, 7:58 pm, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
[...]

Gdybym wtedy to wiedział :)

[...]

Chyba tylko z własnego życzeniowego myślenia.
Chciałem wierzyć, że jest jakeś wyjście,
jaka furtka, która pozwoli mi jednak podwyższyć te koszty,
ale widzę, że w ten sposób się jednak nie da :)

Mam jeszcze trzy przedmioty (które zakwalifikowałbym jako środki
trwałe),
które realnie służą mi w mojej działalności,
ale również nie mam ich na firmę:
1. pierwszy jest na paragon
2. na drugi nie mam żadnego dokumentu potwierdzającego zakup
3. trzeci - faktura jest wystawiona na mojego brata,
a więc przedmiot jest jego własnością (ale mógłby mi on go przekazać
np. w darowiźnie)

Czy jest możliwość, żeby przekazać takie środki trwałe z majątku
osobistego,
na majątek firmy?

Data: 2012-05-07 04:52:59
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 5 May 2012, Robert Stefański wrote:

[...]

  Metoda slepego konia (nie znajac innych danych) powiem: "nie
widzę przeszkód" ;)
  Powiedz jak wycenisz drugi przypadek.
  I trzeci też :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-07 02:58:15
Autor: Robert Stefański
On May 7, 4:52 am, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
  Metoda slepego konia (nie znajac innych danych) powiem: "nie
widzę przeszkód" ;)

A jakie mogą być ewentualnie przeszkody? :)

Podaję więcej danych:
1. Telefon (na który tworzę oprogramowanie)
2. Tusze do drukarki (drukuję głównie "ewidencje księgowe")
3. Aparat fotograficzny (robione zdjęcia i filmy potrzebne są przy
produkcji oprogramowania)

Wartość każdego z tych przedmiotów na pewno nie przekroczy 1000 zł.

Jak rozumiem nawet jeżeli nie mam faktury na właściciela firmy (a tak
jest w każdym z tych 3 przypadków),
to przy przekazaniu majątku prywatnego na firmę,
obowiązuje te same zasady o których wcześniej rozamorowaliśmy
(to znaczy nie można wpisywać bezpośrednio w koszty,
ale można robić odpisy amortyzacje i na tej podstawie podwyższać
koszty)?

A skoro tak, to znaczyłoby że mogę podwyższyć koszty,
pod warunkiem że te 3 przedmioty można będzie uznać za środki trawle.
Pytanie, czy można? Telefon i aparat fotograficzny chyba tak, ale
tusze?

  Powiedz jak wycenisz drugi przypadek.
  I trzeci też :)

O ile dobrze zrozumiałem Twoją odpowiedź udzieloną w tym wątku:

" No, tu też były dyskusje. I przyznaję że sam wyceniłem moim zdaniem
zle - własnie wartoscia wynkowo, choc ustawa wyraznie stanowi:
+++
Art. 22g. 1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
1) w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia,
[...]
8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia środków trwałych lub ich
części
nabytych przez podatników przed dniem założenia ewidencji lub
sporządzenia
wykazu, o których mowa w art. 22n, wartość początkową tych środków
przyjmuje się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez
podatnika
[...]
-- -

 Jak ma "kwitki" to ZNA cenę zakupu :) "

http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo.podatki/browse_thread/thread/176bd1bb333537bc/81b59f23bd1ec094?lnk=gst&q=osobiste+wyposa%C5%BCenie

to wyceniłbym to w ten sposób:
1. jest paragon, więc cena zakupu z paragonu
2. nie mam dokumentu zakupu, więc aktualna wartość rynkowa.
3. jest faktura, tyle że faktura jest na mojego brata,
więc nie wiem czy mogę wycenić na podstawie tej faktury?

Data: 2012-05-07 12:26:21
Autor: Piotrek
On 2012-05-07 11:58, Robert Stefański wrote:

[...]
[...]

Gdybyś podstępnie nie skrócił cytatu z PDOF to zapewne wypatrzyłbyś, że ustawodawcy nie chodziło o *aktualną* wartość rynkową.

Piotrek

Data: 2012-05-07 04:59:26
Autor: Robert Stefański
On May 7, 12:26 pm, Piotrek <piot...@pisz.na.berdyczow.info> wrote:
On 2012-05-07 11:58, Robert Stefański wrote:

> [...]

sporządzenia wykazu, o których mowa w art. 22n, wartość początkową
tych środków przyjmuje się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej
przez podatnika, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego
samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji
lub sporządzenia wykazu oraz stanu i stopnia ich zużycia."

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisyno,700,59992,0,0,20120423,3,0.html

Faktycznie, nie "aktualna" cena rynkowa, tylko cena rynkowa
"środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego
rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stanu i stopnia
ich zużycia",
a to może być spora różnica :)

Data: 2012-05-07 12:28:35
Autor: Piotrek
On 2012-05-07 12:26, Piotrek wrote:
2. nie mam dokumentu zakupu, więc aktualna wartość rynkowa.

Gdybyś podstępnie nie skrócił cytatu z PDOF to zapewne wypatrzyłbyś, że
ustawodawcy nie chodziło o *aktualną* wartość rynkową.

Ale to tak na marginesie. IMHO tusze do drukarki (o ile do tego odnosi się Twoja 2.) *nie* są środkiem trwałym.

Piotrek

Data: 2012-05-09 00:58:38
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 7 May 2012, Robert Stefański wrote:

[...]

  ST.

2. Tusze do drukarki (drukuję głównie "ewidencje księgowe")

  Metoda "legalizacji" metariałów i towarów handlowych jest ich
ujęcie w remanencie poczatkowym.
BTW: masz ten remanent i masz go wpisanego do KPiR?
  Bo jak sam zaczałem DG, to pozakładałem i pospisywałem co
(mi się wydawało że) trzeba i pofatygowałem się do doradczyni
podatkowej.
  Pierwsze pytanie brzmiało własnie: "gdzie pan wpisał remanent
poczatkowy" :P

3. Aparat fotograficzny (robione zdjęcia i filmy potrzebne są przy
produkcji oprogramowania)

  Też ST.

  A reszta już się wyjasniła ;)

to przy przekazaniu majątku prywatnego na firmę,

  Ujał bym to tak: "zaliczenia do majatku w DG".
  To *był* majatek prywatny i *jest* majatek prywatny.
  Jedna jedyna cecha która się zmienia (i powoduje
czasami skutki podatkowe) to "zaliczenie do DG",
przy czym gdzies od 2003r zasadę sformalizowano
(na szczęscie, bo mogła grozic odsetkami od podatków :>)
na "zaewidencjonowane w DG".

[...]

  Jak wyżej.

1. jest paragon, więc cena zakupu z paragonu

  Ano.

3. jest faktura, tyle że faktura jest na mojego brata,
więc nie wiem czy mogę wycenić na podstawie tej faktury?

  IMVHO nie.
  Liczy się wartosc okreslona zgodnie z przepisami, liczona na TWOJE
nabycie, przy czym od brata mogło być kupione lub otrzymane
w darowiznie.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-05-09 06:11:52
Autor: Robert Stefański
On May 9, 12:58 am, Gotfryd Smolik news <smo...@stanpol.com.pl> wrote:
[...]

Remanent początkowy - a cóż to takiego? ;)

A tak serio, to mam w KPiR wpisany remanent początkowy, ale nie miałem
w nim żadnych pozycji,
bo nie brałem na firmę żadnych materiałów i towarów.

  Liczy się wartosc okreslona zgodnie z przepisami, liczona na TWOJE
nabycie,

Zgodnie z przepisami, czyli zgodnie z Art. 22g. 8.?

Data: 2012-05-03 15:07:09
Autor: 'Tom N'
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1205031218270.2420quad>:

[...]

Faktura jednakże przyda się jako podkładka do WPŚT (wartości początkowej
środka trwałego)

--
Tomasz Nycz

Przekazanie przedmiotów z majątku prywatnego do majątku firmy