Przekazanie wyposażenia na cele osobiste a PIT

Data: 2011-10-10 15:15:28
Autor: Grzegorz Trawicki
Przekazanie wyposażenia na cele osobiste a PIT
Witam,

Jak jest w końcu z tym przekazniem wyposażenia na cele osobiste?
Mam wyposażenie faktycznie używane do DG przez kilka lat. Chcę przekazać je na cele osobiste. Jakie są skutki podatkowe PIT?
I tu spotykam dwie opinie:
1. Ze znakiem minus do kolumny koszty (prowadzÄ™ KPiR).
2. Nie powoduje żadnych skutków PIT, bo było faktycznie używane do DG.
Jak w końcu jest?

Gregor

Data: 2011-10-10 17:24:00
Autor: tomek
Przekazanie wyposaĹĽenia na cele osobiste a PIT
On 10.10.2011 17:15, Grzegorz Trawicki wrote:
Witam,

Jak jest w końcu z tym przekazniem wyposażenia na cele osobiste?
Mam wyposażenie faktycznie używane do DG przez kilka lat. Chcę przekazać
je na cele osobiste. Jakie sÄ… skutki podatkowe PIT?
I tu spotykam dwie opinie:
1. Ze znakiem minus do kolumny koszty (prowadzÄ™ KPiR).

IMO to jest poprawna wersja dla wyposaĹĽenia - na podstawie art. 23.1.43 updof:

"Nie uwaĹĽa siÄ™ za koszty uzyskania przychodĂłw:
49) wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych składników majątku przedsiębiorstwa, niezaliczanych zgodnie z odrębnymi przepisami do środków trwałych - w przypadku stwierdzenia, że składniki te nie są wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, lecz służą celom osobistym podatnika, pracowników lub innych osób, albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą przedsiębiorstwa;"

2. Nie powoduje żadnych skutków PIT, bo było faktycznie używane do DG.
Jak w końcu jest?

To IMO odnosi się tylko do środków trwałych zaklasyfikowanych jakośrodki trwałe

Tome

Data: 2011-10-10 19:00:53
Autor: 'Tom N'
tomek w <news:j6v2me$eat$1news.onet.pl>:

[...]
je na cele osobiste. Jakie s± skutki podatkowe PIT?
I tu spotykam dwie opinie:
1. Ze znakiem minus do kolumny koszty (prowadzę KPiR).

IMO to jest poprawna wersja dla wyposażenia - na podstawie art. 23.1.43 updof:

"Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
49) wydatków poniesionych na zakup zużywaj±cych się stopniowo rzeczowych składników maj±tku przedsiębiorstwa, niezaliczanych zgodnie z odrębnymi przepisami do ¶rodków trwałych - w przypadku stwierdzenia, że składniki te nie s± wykorzystywane dla celów prowadzonej działalno¶ci gospodarczej, lecz służ± celom osobistym podatnika, pracowników lub innych osób, albo bez uzasadnienia znajduj± się poza siedzib± przedsiębiorstwa;"

Kosztem uzyskania przychodów za który rok? WeĽmy za przykład tysi±c sto kredek kupionych 10 lat temu po 1 PLN sztuka i
służ±cych do "grawerowania" faktur, które od 7 lat służ± dzieciom
pracowników w przychodni przyzakładowej do malowania portretów nielubianej
lekarki, i trzy noże do tokarki kupione 8 lat temu po 4 000 sztuka, które 7
lat temu zostały zamocowane w strugaczkach do tych kredek, bo nie nadawały
się (te noże) do toczenia czegokolwiek co miało mieć jakiekolwiek wymiary
zgodne z normami --
Tomasz Nycz

Data: 2011-10-10 21:58:57
Autor: tomek
On 10.10.2011 19:00, 'Tom N' wrote:

[...]

8 lat temu za 4000zł sztuka nie dało się unikn±ć E¦T.

lat temu zostały zamocowane w strugaczkach do tych kredek, bo nie nadawały
się (te noże) do toczenia czegokolwiek co miało mieć jakiekolwiek wymiary
zgodne z normami

Pytasz co w momencie wycofania tych 1100 kredek? IMHO minusujesz koszty - 1100zł, w dacie wycofania z DG - bo wtedy następuje owo "stwierdzenie" że nie służ± już działalno¶ci.

Tomek

Data: 2011-10-11 05:40:39
Autor: 'Tom N'
tomek w <news:j6vipt$dd2$1news.onet.pl>:

On 10.10.2011 19:00, 'Tom N' wrote:
[...]

Pomimo przewidywanego i faktycznego okresu używania =< 1 rok?
od 01.01.2001 do 31.08.2003  przepis brzmiał tak:

1. Jeżeli podatnicy nabęd± lub wytworz± we własnym zakresie składniki
maj±tku wymienione w art. 22a ust. 1 i art. 22b ust. 1, o warto¶ci
pocz±tkowej przekraczaj±cej 3.500 zł, i ze względu na przewidywany przez
nich okres używania równy lub krótszy niż rok nie zalicz± ich do ¶rodków
trwałych albo warto¶ci niematerialnych i prawnych, a faktyczny okres ich
używania przekroczy rok - podatnicy s± obowi±zani, w pierwszym miesi±cu
następuj±cym po miesi±cu, w którym ten rok upłyn±ł:

1) zaliczyć te składniki do ¶rodków trwałych albo warto¶ci niematerialnych i
prawnych, przyjmuj±c je do ewidencji w cenie nabycia albo koszcie
wytworzenia,

[...]

No to czekam na przepis, który nakazuje podatnikowi /gmerać/ w księgach
(zwłaszcza tych założonych 7 lat wcze¶niej) z powodu zaprzestania używania
nieprzydatnych w DG nie¦T. --
Tomasz Nycz

Data: 2011-10-12 10:36:30
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 10 Oct 2011, tomek wrote:

On 10.10.2011 19:00, 'Tom N' wrote:

[...]

  Erm... a od kiedy nóż tokarski jest "kompletny i sprawny" do
samodzielnego używania? A może istnieje numerek w klasyfikacji
ST [1] dla "nóż tokarki"? :)
  IMVHO Tom zaaplikował pułapkę której sam nie zauważył - skoro to
jest "składnik materialny nie będ±cy ST", a raczej trudno go
uznać za materiał konserwuj±cy w rodzaju smaru, to istnieje dla
niego szczególne kryterium uznania za KUP.
  Nie ma podstaw "minusowania kosztu", skoro kosztu nie było.

[1] bo to jest kryterium "urzędowego" uznania "samoistno¶ci" ¶rodka,
  nawet je¶li owa "fizyczna samoistno¶ć" może powodować w±tpliwo¶ci,
  przypomnę dyskusje z czasów kiedy to USy wywalały z kosztów drukarki
  każ±c "dopisywać" je do komputerów oraz argument "ale przyczepa..."
  - przyczepa wła¶nie jest uznana za "kompletny" ST "urzędowo",
  poprzez wymienienie w klasyfikacji.
  Ale taki nóż ani "rozumowo" ani urzędowo ST nie stanowi.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-10-12 21:11:42
Autor: 'Tom N'

On 10.10.2011 19:00, 'Tom N' wrote:
[...]

Ale, koszt był -- co już wyja¶nili¶my -- czekam aż Tomek wyja¶ni dlaczego
trzeba minusować zużyte kredki po 1PLN / noże po 4000PLN, i czy minusuje
zużyte wkłady do drukarek laserowych, które kto¶ z odpowiednimi
uprawnieniami odebrał od niego "do utylizcji", a które z dużym
prawdopodobieństwem służ± celom osobistym innych osób

--
Tomasz Nycz

Data: 2011-10-20 10:17:31
Autor: tomek
On 12.10.2011 21:11, 'Tom N' wrote:

[...]

Dlaczego mam minusować te wkłady skoro posłużyły w dg a sama czynno¶ć ich oddania jest finalnym aktem tego służenia (jak to napisać po polsku :)?) ?

To tak jak ze sprzedaż± - po sprzedaży wyposażenia minusujesz koszty?

Odpisałem przed chwil± w innej odnodze w±tku że wg mnie je¶li wyposażenie nie jest wykorzystywane w dg to nie stanowi kosztu na mocy art. 22/22d updof, więc art. 23 ust. 1 pkt 49 musi oznaczać co¶ innego.

Wg kilku dostępnych na sip interpretacji mylę się - ale raczej konsensusu tu nie widzę, więc każdy robi tak jak uważa :)

Tomek

Data: 2011-10-21 19:03:17
Autor: 'Tom N'
tomek w <news:j7oler$scs$1news.onet.pl>:

On 12.10.2011 21:11, 'Tom N' wrote:

[...]

Ależ wyraĽnie stało napisane, że były wykorzystywane w DG ( <Mam wyposażenie
faktycznie używane do DG przez kilka lat.>, ja pisałem, < tysi±c sto kredek
kupionych 10 lat temu po 1 PLN sztuka i służ±cych do "grawerowania" faktur>)

Ja pozwoliłem sobie na uszczegółowienie (nie nadaj± się już do DG, ale innym
osobom mog± służyć)

Dlaczego napisałe¶, żeby minusować kredki?

--
Tomasz Nycz

Data: 2011-10-21 22:18:59
Autor: tomek

On 12.10.2011 21:11, 'Tom N' wrote:

[...]

Przecież napisałem - ale nie "żeby minusować kredki" tylko że ja tak uważam. A na flejma nie mam ochoty więc przyjmuję do wiadomo¶ci że uważasz inaczej :)

Tomek

Data: 2011-10-12 10:25:20
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 10 Oct 2011, 'Tom N' wrote:

[...]

  W sprawie formalnej: rzecz jasna owe noże *nie zostały zaliczone*
do KUP DG, prawda?
  No to nie o tym przypadku rozmawiamy ;)
(jak napiszesz że nieprawda, to staniesz przed konieczno¶ci± podania
  podstawy prawnej zaliczenia takiego *wyposażenia* w KUP :))

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-10-12 14:59:59
Autor: 'Tom N'
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1110121022570.2148quad>:

On Mon, 10 Oct 2011, 'Tom N' wrote:

[...]

Oczywi¶cie, że zaliczone do KUP

  No to nie o tym przypadku rozmawiamy ;)
(jak napiszesz że nieprawda, to staniesz przed konieczno¶ci± podania
  podstawy prawnej zaliczenia takiego *wyposażenia* w KUP :))

Jest taka sama jak w przypadku tonerów do drukarki (zużywa się ) i trzeba
kupić nowy

Ah, nie napisałem poprzednio "już" pomiędzy "nie nadawały się" a "toczenia"
;-)

--
Tomasz Nycz

Data: 2011-10-12 16:04:26
Autor: Gotfryd Smolik news

On Mon, 10 Oct 2011, 'Tom N' wrote:

[...]

  No to pada pytanie jak niżej.

[...]

  I w którym momencie staje on się kosztem oraz dlaczego jest
ciekawie jak się okaże że nie pasuje do naszej drukarki?

Ah, nie napisałem poprzednio "już" pomiędzy "nie nadawały się" a "toczenia"
;-)

  :)
  IMVHO bez znaczenia co do znaczka.
  Gdzie¶ w archiwach jest opis Maddy, jak to kontrola co prawda nie
kazała "wyrzucić z kosztów", ale zwróciła uwagę że nierozpakowana
paczka papieru drukarkowego nie jest "wprowadzona do użytkowania" :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-10-12 16:19:16
Autor: 'Tom N'

On Mon, 10 Oct 2011, 'Tom N' wrote:
[...]

Ależ noże zostały zamontowane w tokarce i ¶cinały metal do czasu aż
przestały sie nadawać z powodu jak wyżej ;P

--
Tomasz Nycz

Data: 2011-10-12 17:08:15
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 12 Oct 2011, 'Tom N' wrote:

Ależ noże zostały zamontowane w tokarce i ¶cinały metal do czasu aż
przestały sie nadawać z powodu jak wyżej ;P

  AAAAaaaaaa!
  No to ja się rakiem wycofuję pod stół, to skutek przyjęcia błędnych
domniemań, składam czynny żal ale bez opłaty skarbowej ;)
(s±dziłem że kupuj±cy ich nie użył "bo się nie nadawały")

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-10-11 10:23:37
Autor: Grzegorz Trawicki
On Mon, 10 Oct 2011 17:24:00 +0200, tomek wrote:

[...]

"Nie uwaĹĽa siÄ™ za koszty uzyskania przychodĂłw: 49) wydatkĂłw poniesionych
[...]

Ale mamy teĹĽ:  art. 22 ust. 1
2. Nie powoduje żadnych skutków PIT, bo było faktycznie używane do DG.
Jak w końcu jest?

To IMO odnosi się tylko do środków trwałych zaklasyfikowanych jakośrodki
trwałe

A to jak zwykle zaleĹĽy od interpretacji.
Bo mamy zarĂłwno interpretacje:
BI/4117-0017/07
jak i IBPBI/1/415-713/10/AP

Wydaje siÄ™, ĹĽe praktyka to chyba 2.
Przynajmniej takie opinie sÄ… bardziej powszechne w Internecie.
Np.:
http://www.vat.pl/wycofanie_z_firmy_wyposazenie_1637.php
http://mojafirma.infor.pl/podatki/53918,Wycofanie-z-wyposazenia-
komputera.html

To jak w końcu jest?

Data: 2011-10-11 12:56:11
Autor: Grzegorz Trawicki
On Tue, 11 Oct 2011 10:23:37 +0000, Grzegorz Trawicki wrote:

[...]

Co więcej w interpretacji ITPB1/415-587b/09/PSZ jest wprost takie zdanie:
"Wyłączenie zawarte w art. 23 ust. 1 pkt 49 dotyczy sytuacji, kiedy podatnik nie jest w stanie wskazać związku poniesionych wydatków z działalnością gospodarczą i wydatki te nigdy tej działalności nie służyły. Zmiana przeznaczenia składników majątku nie powoduje ich wykluczenia z kosztów uzyskania przychodów."

i dalej:
"Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie składników majątku, możliwe jest więc, jeżeli podatnik wykaże, iż składniki majątku były faktycznie wykorzystywane w działalności i przyczyniły się do osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Wycofanie samochodu osobowego z działalności gospodarczej nie jest wykazywane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Nie występuje więc konieczność korygowania kosztów uzyskania przychodów, skoro samochód ten był wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej, a jego zakup był racjonalnie uzasadniony.

Gdyby jednak dany składnik majątku nie przyczynił się do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, gdyż np. zakupiony został w celu zaspokojenia potrzeb osobistych, nie może stanowić kosztów uzyskania przychodów."

Mam wraĹĽenie, ĹĽe jedynie jedna interpretacja (owa BI/4117-0017/07) jest glosem za opcjÄ… 1.

Gregor

Data: 2011-10-20 10:12:09
Autor: tomek
On 11.10.2011 14:56, Grzegorz Trawicki wrote:

Mam wraĹĽenie, ĹĽe jedynie jedna interpretacja (owa BI/4117-0017/07) jest
glosem za opcjÄ… 1.

Ciekawa sprawa, chociaż wg mnie do wyrzucenia z kosztów w przypadku gdy wyposażenie nie służyło dg wystarczyłby art. 22, więc art. 23 ust. 1 pkt 49 musi znaczyć coś innego..

Interpretacji na sip-ie jest raptem 4 strony więc też nie ma wielkiego materiału badawczego. Aczkolwiek jestem w stanie "przełknąć" to że się mylę bo standardowo coś co powinno być proste, proste nie jest.

Tomek

Data: 2011-10-12 10:50:12
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 11 Oct 2011, Grzegorz Trawicki wrote:

On Mon, 10 Oct 2011 17:24:00 +0200, tomek wrote:

[...]
IMO to jest poprawna wersja dla wyposażenia - na podstawie art. 23.1.43
updof:
[...]

Ale mamy też:  art. 22 ust. 1

  W sprawie formalnej: o ile co do meritum uwagi o "jednak używaniu"
jestem skłonny się zgodzić, powyższy argument jest... khm, samokasuj±cy.
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,43678,20111001,koszty-uzyskania-przychodow.html
+++
Art. 22.
1. [...]
  z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
-- -

  Art.23.1.43 jest przepisem szczegółowszym zarówno z tre¶ci 22.1
jak i mocy "zasad" (jako zapisany "póĽniej").
  Słowo "ale" nie ma więc uzasadnienia ;)

  Sam "zakup w celu" NIE wypełnia kryteriów ani uznania za KUP ani
niewył±czenia z KUP, zdecydowanie. Konieczny jest, to prawda :)

Wydaje się, że praktyka to chyba 2.

  Chyba tak. Jest jeszcze pytanie o:
- warto¶ć pocz±tkow± i fakt ujęcia w ewidencji wyposażenia z tej okazji
- czas od rozpoczęcia używania do "przekazania"

  W przypadku przekroczenia 7 lat od zaliczenia w KUP dla nieujętego
w EW mamy przypadek, że nawet przy niekorzystnej interpretacji
w rachubę wchodzi rozważanie przedawnienia.

pzdr, Gotfryd

Przekazanie wyposażenia na cele osobiste a PIT