Przekladanie RAIDa

Data: 2013-07-27 20:44:30
Autor: R.e.m.e.K
Przekladanie RAIDa
Witam

Kumpel mial kompa Dell Dimension 9200, z dwoma dyskami w RAID 0. Kopii
oczywiscie nie, bo po co.
Sfajczyla sie plyta glowna, pozostaly dyski i problem ze zgraniem ich
zawartosci.
Plyta jest na chipsecie Intel P965 Express z kontrolerem ICH8.

Czy kupienie innej plyty z tym samym chipsetem i podlaczzenie tych dyskow
pozwoli na uruchomienie tego RAIDa i odczyt danych?
Czy istnieje ryzyko, ze kontroler samoczynnie, nie rozpoznawszy dyskow jako
pracujace w RAID uszkodzi logicznie (nadpisze) dane na tychze dyskach?

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-07-28 10:15:02
Autor: BartekK
Przekladanie RAIDa
W dniu 2013-07-27 20:44, R.e.m.e.K pisze:
[...]

Jeśli używał soft-raid z intelowskiego czipsetu, to nie ma żadnego problemu - jest bardzo dobrze. Przenosiłem na żywca raidy między ICH8,9,10R i nowszymi - po prostu podłączasz dyski, tak samo "konfigurator biosowy raid" jak i windowsowy soft "intel rapid storage" samodzielnie prawidłowo rozpoznaje dyski (który skąd i jak złożyć raid z nich) i gotowe. Jeszcze nigdy problemu nie miałem. Całkowite plug&play

Data: 2013-07-31 02:52:17
Autor: Michal
Przekladanie RAIDa
W dniu 2013-07-28 10:15, BartekK pisze:

[...]

A jak jest u AMD przy zmianie mobo z SB AMD710 -> AMD950? Bo to mnie
właśnie powstrzymuje przed zmianą. Wszystkie ważniejsze rzeczy są
backupowane albo poza RAID0, niby to tylko gry w 90% ze Steama,
Origin/Uplay, trochę wymierających niedobitków pudełkowych ale pobierać
ponownie prawie 3 TB niespecjalnie mi się uśmiecha :(
Pytałem o to na grupie już ze dwa razy, ostatnio parę miesięcy temu
i nikt nie wiedział :/

--
/MB

Data: 2013-07-31 10:28:38
Autor: BartekK
Przekladanie RAIDa
W dniu 2013-07-31 02:52, Michal pisze:
[...]

Nigdy nie ruszałem soft-raid z AMD710, więc nie wiem.
Aczkolwiek zawsze da się to inaczej ugryźć - choćby na chwilę zainstalować windowsa obok na innym dysku (aby ten raid nie był systemowym dyskiem), doinstalować drivery, tak by widział raid, i skopiować obraz tego raid-a 1:1 na inny dysk (sieciowy? po prostu duży hdd?) np ghostem, a potem tak samo na nowej płycie/komputerze ten obraz (zawartość dysku-raidu) przywrócisz na już nowy raid. Jeśli masz tam naprawdę 3TB danych, to faktycznie problem mały, ale dyski 3TB są osiągalne, albo przejść się d okogoś i pożyczyć na chwilę miejsce na sieciowym (znaczy jakiś NAS co ma dużo TB dostępnego, przerzucanie 3TB trochę potrwa, ale po 1GBit eth i tak pójdzie nieźle).

Data: 2013-08-02 02:02:16
Autor: Michal
Przekladanie RAIDa
W dniu 2013-07-31 10:28, BartekK pisze:

Nigdy nie ruszałem soft-raid z AMD710, więc nie wiem.

No właśnie z tym jest problem, że NIKT nie wie. Lekko mnie to zdziwiło,
bo w końcu AMD710/750 i 950 to bardzo popularne chipsety,
a nie jakaś egzotyka. Problem raczej jest w tym, że teraz ludzie kupują
w większości HDD na zasadzie "500GB wystarczy każdemu", a konfiguracja z
małym 64GB SSD na system, 3x1TB Samsungami F3 w RAID0 na dane, 500GB F1
wewnętrznym na backup krótkookresowy i dane nie potrzebujące szybkiego
transferu liniowego oraz 500GB w małym NAS i 250 GB po USB jako "backup
backupu" (te najważniejsze dane są dodatkowo na nośnikach optycznych + w
chmurze z AES256) rodzi niemałe zdziwienie.

Aczkolwiek zawsze da się to inaczej ugryźć - choćby na chwilę
zainstalować windowsa obok na innym dysku (aby ten raid nie był
systemowym dyskiem), doinstalować drivery, tak by widział raid,

To nie problem, bo jako dysk systemowy bootowalny jest maly SSD 64 GB
SSD (tak dużo szybciej robi się backupy pełne i przyrostowe), ale nawet
w czasach przed kupnem SSD miałem to rozgryzione za pośrednictwem
własnoręcznie upichconego AIK z programami do backupu(odtwarzania na
Host-RAID!), diagnostykami itp, bo dla Win7 na szczęście już darmowego:
https://www.microsoft.com/pl-pl/download/details.aspx?id=5753

skopiować obraz tego raid-a 1:1 na inny dysk (sieciowy? po prostu duży
hdd?) np ghostem, a potem tak samo na nowej płycie/komputerze ten obraz
(zawartość dysku-raidu) przywrócisz na już nowy raid.

I to jest problem! Po prostu nie mam gdzie tego upchnąć na czas
_ewentualnego_ rozpięcia i spięcia macierzy przy zmianie mobo.

Jeśli masz tam naprawdę 3TB danych, to faktycznie problem mały,
Z dodatkowymi backupami to nawet więcej :( W sumie an tym RAID nie ma
nic czego nie można by pobrać ponownie (trzymanie innych rzeczy nas
RAID0 nie jest najszczęśliwszym pomysłem), ale Polska to nie Japonia i
póki co nie mamy światełka 1 Gbps pociągniętego do co drugiego domu, a
pobrać te prawie 3TB ponownie ze Steama/Origin/Uplay/stron bundli to na
niecałych 20 mbps to jednak jest problem :/
W sumie to przyrasta nie wiadomo jak, ale co zrobić jak zdarzają się
takie dni jak teraz gdy jest jednocześnie duże HumbleBundle DeepSilver,
HumbleWeeklySale 1C, Indiegala, Groupees, Bundlestars i jeszcze dziÅ›
sypnęło wszędzie na świecie wyprzedażami IDSoft/Bethesdy z okazji
rozpoczęcia QuakeCon. Jak takie coś się zbierze to bywa że dziennie
ubywa 50-100 GB miejsca kupione za drobne zza kanapy, tylko życia
brakuje by to chociażby uruchomić :/

ale dyski 3TB są osiągalne, albo przejść się d okogoś i pożyczyć na chwilę miejsce na
sieciowym (znaczy jakiś NAS co ma dużo TB dostępnego, przerzucanie 3TB
trochę potrwa, ale po 1GBit eth i tak pójdzie nieźle).

No tak, ale średnio mi się uśmiecha kupno 3TB HDD na parę godzin, a
pożyczyć nie mam skąd. Jedyne wolne HDD jakie walają mi się po domu to
stare od 10 do 160 GB, czyli tyle co kot napłakał przy obecnych które
trzeba rozpiąć na chwilę :(
Dlatego upewniam się co do przekładania HostRAID na AMD.

--
/MB

Data: 2013-08-07 21:31:33
Autor: maX
Przekladanie RAIDa

Użytkownik "Michal" <snunkiawnev@dunflimblag.mailexpire.com> napisał w wiadomości news:ktetiu$lnr$1mx1.internetia.pl...

Jedyne wolne HDD jakie walajÄ… mi siÄ™ po domu to
stare od 10 do 160 GB

To może złóż na starej płycie tymczasowy RAID z takich właśnie dwóch starych dysków, a potem przejdź się z nimi do kogoś z nową płytą i sprawdź czy macierz będzie widoczna?
Jeśli zadziała na RAID-zie z dysków 10-160 GB to i powinno zadziałać na dyskach 1 TB.

Data: 2013-08-16 19:55:45
Autor: R.e.m.e.K
Przekladanie RAIDa
Dnia Sat, 27 Jul 2013 20:44:30 +0200, R.e.m.e.K napisał(a):

Plyta jest na chipsecie Intel P965 Express z kontrolerem ICH8.

Poszlo! I to na plycie z ICH7. Pisze dla potomnych.

--
pozdro
R.e.m.e.K

Przekladanie RAIDa