Przełączanie formatów po HDMI

Data: 2009-10-16 20:57:41
Autor: Jan Rudziński
Przełączanie formatów po HDMI
Cześć wszystkim

Czy standart HDMI w ogóle przewiduje obsługę sygnalizowania formatu 4/3 i 16/9?

Albo konkretniej - czy ktoś ma dekoder cyfrowej *kablówki* połączony po *HDMI* z telewizorem 16/9 tak, że automatyczna zmiana formatu w *telewizorze* działa w miarę poprawnie?

(Odpowiedzi na pytania dotyczące kablówki analogowej, po eurozłączu lub z telewizorem 4/3 znam, dziękuję)

--
Pozdrowienia
  Janek   http://www.mimuw.edu.pl/~janek/

Data: 2009-10-16 21:08:40
Autor: Cavallino
Użytkownik "Jan Rudziński" <janekr@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:hbafn2$a28$1inews.gazeta.pl...
[...]

Kablówki nie.
Ale sat jak najbardziej.
Czyli to nie hdmi winne jest.

Data: 2009-10-16 22:47:50
Autor: Wojciech Apel
Przełączanie formatów po HDMI
Albo konkretniej - czy ktoś ma dekoder cyfrowej *kablówki* połączony po *HDMI* z telewizorem 16/9 tak, że automatyczna zmiana formatu w *telewizorze* działa w miarę poprawnie?

Aby telewizor zareagował na zmianę formatu to STB, który tworzy sygnał na złączu HDMI musi ten sygnał odebrać i dobrze zinterpretować. Jeżeli dobrze widzę to w strumieniu MPEG/TS jest miejsce na taką informację, i soft w STB platformy JAMBOX, (mam Motorole VIP-1960) którego używam to obsługuje. W tego co mi wiadomo ta platforma (jak kilka innych cyfrowych kablówek w Polsce, choć nie wszystkie), przepuszcza natywnie strumienie cyfrowe otrzymane od nadawców - ale efektu nie widać. Co więc jest?

Ale czy polscy nadawcy taką informację jak format obrazu nadają? Tzn. nadają, ale ustawiona jest ona zawsze tak samo (bo jakoś musi), niezaleznie od tego co jest nadawane.

Tak więc moim zdaniem (ale mogę się mylić) telewizor powinie się przełączać o ile ktoś w stacji telewizyjnej nadające jest zainteresowany takim przełączeniem. Czy jest?

Obserwując bity telegazety na górze mojego ekranu, w wielu polskich stacjach (czyli linie telegazety są wsadzone w MPEGa) wydaje mi się, że nie. Po prostu - nadawcy mają to gdzieś, ich tory emisyjne ciągle są analogowe, albo jeżeli nawet cyfrowe to i tak na koncu jest jeden, specjalny kodek i mux i co tam jest ustawione to idzie w świat i koniec.

W.

Data: 2009-10-16 22:56:28
Autor: Cavallino
Użytkownik "Wojciech Apel" <wojtek@pppppp.ooooooorrrg.pl> napisał w wiadomości news:

[...]

Jest.
Nie we wszystkich rzecz jasna.
Na TVN to chodzi, na Polsacie nie.
Np. dzisiaj się pomylili przy Ostrym Dyżurze i zaczęli nadawanie w 16:9, sprzęt nie zareagował.
Na TVN potrafi zmienić format przy każdej reklamie.

Po prostu - nadawcy mają to gdzieś, ich tory emisyjne ciągle są analogowe, albo jeżeli nawet cyfrowe to i tak na koncu jest jeden, specjalny kodek i mux i co tam jest ustawione to idzie w świat i koniec.

Nie.
Zarówno w dvb-t, jak i w sat działa przełączanie formatów obrazu.
Przy czym w dvb-t czasem się to krzaczy, ale to może być wina mojego kodeka w htpc.

Czyli ktoś w tej kablówce coś pokręcił.

Data: 2009-10-16 22:58:58
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Cavallino wrote:

Na TVN to chodzi, na Polsacie nie.
Np. dzisiaj się pomylili przy Ostrym Dyżurze i zaczęli nadawanie w 16:9, sprzęt nie zareagował.
Na TVN potrafi zmienić format przy każdej reklamie.

Niestety, przy czym - jak udało mi się to obejrzeć - zmiana następuje na ułamek sekundy przed emisją materiału w zmienionym formacie, co jest nieco uciązliwe dl aoka.

M.

Data: 2009-10-16 23:04:22
Autor: Cavallino
Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> napisał w wiadomości news:hbamql$l98$1news.onet.pl...
Cavallino wrote:

[...]

Niestety.
Do tego jeden z kodeków (CoreAVC) mi świruje przy tych zmianach, potrafi zgasnąć zupełnie.
Dziwne, że nie dzieje się tak na innych kanałach.

Data: 2009-10-16 22:57:09
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Wojciech Apel wrote:

[...]

Wojtku, ale skąd się bierze sygnał w Jamboksie? Z nadajnika analogowego? Bo przecież emisja satelitarna ma te informacje.

M.

Data: 2009-10-17 21:59:34
Autor: Wojciech Apel
[...]

Większość z satelitów dosyłowych w formie cyfrowej, bez jakiejkolwiek rekomprecji jest pchana w sieć w natywny sposób. Coś tam jest dosyłane cyfrowo po kablach a analogowo to są tylko odbierane programy TVP-Info w Łodzi, Gdańsku i chyba Poznaniu, bo w Katowicach i Warszawie TVP-Info są już odbierane cyfrowo.

A więc wracając do tematu dla TVN powinno działać. Może to przez ten soft w JAMBOXowych STB .... to Motorola....

W.

Data: 2009-10-18 00:35:05
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
[...]

No to albo stacja czołowa albo STB. Intuicyjnie stawiałbym na to pierwsze :-)

M.

Data: 2009-10-18 12:18:50
Autor: jerzu
Przeł±czanie format ów po HDMI
On Sat, 17 Oct 2009 21:59:34 +0200, "Wojciech Apel"
<wojtek@nieeespamuuus.3s.pl> wrote:

A więc wracając do tematu dla TVN powinno działać. Może to przez ten soft w JAMBOXowych STB .... to Motorola....

IMHO pierniczy operator w stacji czołowej. Np. w UPC w Warszawie TVN
jest nadawany w LB, TVN Turbo czy TVN Style obecnie w 16/9. TVN Turbo
od wakacji, wcześniej też wszystko szło w LB.

-> http://www.bazaria.pl/rejestracja.html?polec=jerzu

Data: 2009-10-17 07:54:51
Autor: Jan Rudziński
Przełączanie formatów po HDMI
Cześć wszystkim

Wojciech Apel pisze:
[...]

Ale czy polscy nadawcy taką informację jak format obrazu nadają? Tzn. nadają, ale ustawiona jest ona zawsze tak samo (bo jakoś musi), niezaleznie od tego co jest nadawane.

Tak, telewizor podłączony do tej samej kablówki analogowej przełącza się bezbłędnie. Co więcej dekoder kablówki cyfrowej wie, które programy są anamorficzne i na wyjściu euro potrafi te programy dostosować do telewizora 4/3.

Data: 2009-10-17 01:16:48
Autor: Majkel
[...]

problemem czesto jest to, ze obraz z dekodera (testowalem cyfrowe UPC, Polsat i N) czesto, nawet dla zrodel SD wychodzi jako HD. A tutaj telewizory czesto (poza Panasoniciem za co plus, ale minus za jednak to ze ich telewizory troche rozciagaja obraz, Philips czy Sony mniej) maja aktywne tylko tryby formatowania obrazu Auto i Szeroki. Jeszcze inna sprawa ze obraz z dekodera wychodzi jako 16/9 nawet jak audycja jest 4:3, tak jest w UPC i dekoderze (mediaboksie) Philipsa. O ile mamy TV Philipsa sprawe ratuje ustawienie SuperZoom (cos jak Smart w Sony), ktory nawet takie 4:3 rozciagniete do 16:9 poprawnie pokaze, poprawnie tj tak jak ten sam TV pokazuje 4:3 w analogowej kablowce, czyli iadomo  - rozciaga, ale IMO Philips calkiem znosnie to pokazuje, da sie ogladac. Minusem jest to, ze w analogicznym trybie przy analogowej kablowce Philips ustawiony na Auto mogl na bierzaco manewrowac obrazem, ucienac letterbox, a gdy trzeba aktywowac super zoom (tak jest super zoom na stale). Ale haczyk jest taki, ze to dziala tylko dla SD. W HD Philips niestety ma tylko auto i szeroki. Dlatego w przypadku UPC lepiej jest w dekoderze ustawic rozdzielczosc dla HDMI na auto, wtedy SD jest w 576p (jeszcze inna sprawa jak ten dekoder robi deinterlacing) a HD w natywnym HD...

W dekoderze UPC niezaleznie od wyboru w opcjach 4:3 czy 16:9, zawsze jest szeroko... moze to poprawia. Nie wiem jak jest w przypadku dekoderow Cisco.

Polsat i N maja 4:3, 16:9 i rozciagniecie.

Dobre jest to, ze obraz z dekodera jesli nawet wychodzi jako 16:9 (podczas gdy audycja jest 4:3) nagrywarka DVD podlaczona SCART RGB nagra jako 4:3 jesli ma na sztywno ustawione 4:3 (wiadomo, chodzi tu tylko o odpowiednia flage).

moze troszke odbieglem od odpowiedzi na twoj temat, ale chcialem pomoc ;)

pozdr
Michal

Data: 2009-10-17 18:47:19
Autor: Jan Rudziński
Przełączanie formatów po HDMI
Cześć wszystkim

Majkel pisze:

[...]
aktywne tylko tryby formatowania obrazu Auto i Szeroki. Jeszcze inna sprawa ze obraz z dekodera wychodzi jako 16/9 nawet jak audycja jest 4:3, tak jest w UPC

No tak właśnie jest, na to wygląda.

stale). Ale haczyk jest taki, ze to dziala tylko dla SD. W HD Philips niestety ma tylko auto i szeroki.

Chyba zależy od Philipsa? Mój ma wszystkie tryby i w SD i w HD.
Przy czym zdarza się, że po zmianie programu z SD 4/3 na HD sam się przełącza w tryb "szeroki ekran". Ale na ogół się nie
przełącza.

OK. Czyli uderzać do UPC, żeby poprawili.
Żeby jeszcze telegazeta po hdmi działała...