Przełajówki

Data: 2010-05-21 09:17:25
Autor: Michał Pysz
Przełajówki
Używałem szosówki, potem przesiadłem się na przełaj.
Główna zaleta: można włożyć szersze opony.
W szosówce Marathony racer 28mm ledwo mi wchodziły w ramę:
http://picture.yatego.com/images/471730613c2447.1/06marathon-racer20_01.jpg

A w przełajówce wejdą spokojnie szersze.
Przełajówka ma ta zaletę, że w dowolnym momencie odbijasz z asfaltu i jedziesz prawie wszędzie.

Cantilevery pewnie stosuje się z tego samego powodu (szersza opona).

Ale ja mam tarcze, hamulce obręczowe mi nie pasują bo w deszcz na zjazdach czy w błocie obręcz i klocki znikają w oczach.

Polecam by kupić sobie dodatkowe klamki hamulcowe, bardzo się przydają.

mp.

Tak od paru lat marzy mi się szosówka i ostatnio zacząłem znów rozmyślać i
po drodze zacząłem czytać też o przełajówkach. I nie do końca rozumiem ideę
tych rowerów ;)

Dlaczego przełajówki mają cantiliverty? Hamują lepiej? Nie są niebezpieczne
na szosie?
Przełajówki mają bardziej agresywny bieżnik na oponach - opory na szosie są
widoczne (względem klasycznej opony na szosę)?
Co jeszcze trzeba wiedzieć wybierając przełajówkę zamiast szosówki?

Data: 2010-05-21 09:20:36
Autor: Kapsel
Przełajówki
Fri, 21 May 2010 09:17:25 +0200, Michał Pysz napisał(a):

Polecam by kupić sobie dodatkowe klamki hamulcowe, bardzo się przydają.

Hmm? Chodzi Ci żeby mieć klamki na wymianę, czy dodatkowe założone na kierownicy
(w sensie poziomo jak w górakach)?

--
Kapsel
  http://kapselek.net

Data: 2010-05-21 00:45:58
Autor: Krzysztof
Przełajówki
> Polecam by kupić sobie dodatkowe klamki hamulcowe, bardzo się przydają.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Co do dodatkowych klamek nie wypowiadam się, bo to bardzo indywidualna
sprawa.
W przypadkach wątpliwych jadę na zawody i podpatruję na czym jeżdżą
zawodnicy. Proste. Większość internetowych testów można między bajki
wsadzić - bełkot marketingowy dystrybutorów lub producentów.
Osobiściwe jeżdżę przełajówką. Uważm, że jest to rozwiązanie
optymalne. Gdy tylko przyjdzie, ochota zakładam cienkie oponki i
pomykam jak na szosie. Można zrzymać się na trochę nie taką geometrię,
jednak użyteczność przełajówki bije na głowę. Na rowerach jeżdżę już
od wielu dziesięcioleci, większość szosa, i nie mogę dojść dlaczego
dopiero teraz wpadłem na taki pomysł. Z całą pewnością dobry. Jeżeli
mogę cokolwiek poradzić to rowerek musi być fabrycznie do przełaju,
żadne tam ramy trekkingowe czy inne wynalazki. Chodzi o dobór
komponetów i przede wszystkim geometrię ramy. Kąty i długości
poszczególnych rur powodują, że ja osobiście jakoś pewniej czuję się
na rowerze. Chociaż szosówka też ma swoje zalety, jednak nie jest tak
uniwersalna. Nie proponuję żadnych konkretnych marek, bo jest ich
kilka. Jednak w moim odczuciu tylko niewiele firm robi dobre rowerki
cyclocross. Polecam RIDLEY, FOCUS, EMPELLA, CANONDALE. Ja używam
FOCUSA MARES EXPERT - super pojazd, sam jeździ. Kolarz jest tylko po
to aby ładnie wyglądał zestaw: rower+kolarz

Data: 2010-05-21 00:53:33
Autor: Krzysztof
Przełajówki
W uzupełnienu dodam, że hamulce canti-cyclocross nie zapychają się tak
błotem jak np. szczęki szosowe. Przestrzenie między kołem, widelcem są
większe i dlatego takie się zakłada. Ponadto odległość klocka od rafki
jest większa niż w innych spowalniaczach. Mam na myśli jedynie hamulce
do przełaju a nie canti takie jak kiedyś zakładano do pierwszych
"górali".

Data: 2010-05-21 10:01:25
Autor: Michał Pysz
Przełajówki
Co do dodatkowych klamek nie wypowiadam się, bo to bardzo indywidualna
sprawa.
W moim klameczki były w zestawie:
http://m.pysz.org/schwinn/

mp.

Data: 2010-05-21 09:26:20
Autor: Raist
Przełajówki
Użytkownik "Kapsel" <kapsulskiWYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:1al9hmkkkovcb.dlgkapselek.net...
Hmm?
Chodzi Ci żeby mieć klamki na wymianę, czy dodatkowe założone na kierownicy
(w sensie poziomo jak w górakach)?

to drugie

Raist

Data: 2010-05-21 09:26:52
Autor: Michał Pysz
Przełajówki
W dniu 2010-05-21 09:20, Kapsel pisze:
[...]

najlepiej na fotce to zobaczyć:
http://www.jejamescycles.co.uk/product-images-large/cane-creek-crosstop-brake-levers-318mm-35564.jpg

Data: 2010-05-21 09:30:05
Autor: Kapsel
Przełajówki
Fri, 21 May 2010 09:26:52 +0200, Michał Pysz napisał(a):

[...]

Łał, człowiek całe życie się uczy ;)

--
Kapsel
  http://kapselek.net

Data: 2010-05-21 09:36:02
Autor: zly
Przełajówki
Dnia Fri, 21 May 2010 09:26:52 Nie ma to jak się zgrać ;)

--
marcin

Data: 2010-05-21 09:26:52
Autor: zly
Przełajówki
Dnia Fri, 21 May 2010 09:20:36 +0200, Kapsel napisał(a):

Hmm?

http://www.cyclesuperstore.ie/shop/pc/catalog/medium/BL3000.jpg
--
marcin

Data: 2010-05-22 06:34:33
Autor: Dariusz K. Ładziak
Przełajówki
Użytkownik zly napisał:
Dnia Fri, 21 May 2010 09:20:36 +0200, Kapsel napisał(a):

Hmm?

http://www.cyclesuperstore.ie/shop/pc/catalog/medium/BL3000.jpg

A nie prościej poszukać albo samemu zmajstrować tzw. "dźwignie turystyczne" - na wspólnej osi z klamką szosową dźwignia zahaczona o klamkę przy korpusie i biegnąca od klamki w stronę kolumny trzy centymetry pod baranem? Cez kombinacji z dodatkowymi linkami, bez zajmowania miejsca przy kolumnie (tam powinno być jeszcze miejsce na lampkę, licznik i wąski wysoki chwyt jak się po twardym jedzie). A w ogóle nie rozumiem czemu normalne klamki szosowe są dla niektórych za nisko - ja oprócz klasycznych klamek używałem zawsze klasycznych manetek na dolnej rurze ramy (a parę razy zdarzyło mi się jechać na zabytkach  z przednią przerzutką bezlinkową - łańcuch na patelni przerzuca się wajchą sterczącą wzdłuż rury podsiodłowej...)

A z dziwnych, w klasycznej przełajówce nieprzydatnych ale w hybrydzie turystycznej już owszem wynalazków to jest (ale chyba nikt teraz tego nie produkuje) kierownica typu "słoniowe uszy". Baran w którym dolne końce rury przedłużono w tył i zawinięto w górę aż do utworzenia dwóch pętli - z tyłu dolnych poziomych odcinków mocuje się podpórki pod przedramiona jak przy lemondce.

--
Darek

Data: 2010-05-22 10:44:53
Autor: Michał Pysz
Przełajówki
[...]
Ale z takimi klamkami nie ma dodatkowych linek.
Kupienie takich klameczek jest prostsze niż kombinowanie.
Pozatym klamki turystyczne kiepsko hamują (przynajmniej te, które kiedyś używałem)

[...]
Oczywiście można sobie utrudniać życie tylko po co ?
Manetki w klamkach są prostsze i bezpieczniejsze w użyciu.

Podobnie jest z dodatkowymi klamkami. Ja nie jadę non stop na baranku więc nie zawsze mam hamulce w zasięgu ręki. Pozatym w trudniejszym terenie dolny chwyt się nie sprawdza, jadę na górnym i nadal mogę hamować.

mp.

Data: 2010-05-21 09:31:33
Autor: MadMan
Przełajówki
[...]

Chodzi o "powtarzacze". Klamka ciągnie linkę, "powtarzacz" pancerz. Takie jak u góry: http://tektro.com/02products/11rl.php
Montowane na poziomej części baranka, przy mostku. --
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Przełajówki