Przelew bankowy a niezgodność numeru konta i danych odbiorcy środków

Data: 2012-03-19 20:50:13
Autor: Tulipson
Przelew bankowy a niezgodność numeru konta i danych odbiorcy środków

Witam,

Mam duzy problem i licze na Waszą pomoc, opinie.

Dokonałem przelewu z mojego konta ... na konto sprzedawcy samochodu Pana Jana (dane przykładowe)

numer konta odbiorcy 12345678901234567890123456
dane odbiorcy JAN NOWAK UL.KRAKOWSKA 10/10 WARSZAWA
tytułem: zadatek na zakup samochodu
kwota: 100zł

Pieniadze zostały "pobrane" z mojego konta, ale trafiły do kogoś innego, gdyz wpisałem zły numer konta, co więcej to odbiorca przez pomyłkę podał mi błedny numer.

Zgodnie z moją wiedzą i obowiązującym prawem, kiedy dane odbiorcy i numer konta nie zgadzają się to przelew nie powinien zostać zrealizowany.

Co w takiej sytuacji? Czy bank zwróci mi stracone 100zł, ktore zostało przelane do kogos innego?

Pozdrawiam

Data: 2012-03-19 13:06:41
Autor: Matt
On 19 Mar, 20:50, "Tulipson" <trem...@by.o_n_e.t.pl> wrote:
Zgodnie z moją wiedzą i obowiązującym prawem, kiedy dane odbiorcy i numer
konta nie zgadzają się to przelew nie powinien zostać zrealizowany.

Zacytuj to "prawo".

--
Regards
Matt

Data: 2012-03-19 21:24:02
Autor: spp
W dniu 2012-03-19 21:06, Matt pisze:
[...]

Kodeks Cywilny:

Art. 354. § 1. Dłużnik powinien wykonać zobowiązanie zgodnie z jego treścią i w sposób odpowiadający jego celowi społeczno-gospodarczemu oraz zasadom współżycia społecznego, a jeżeli istnieją w tym zakresie ustalone zwyczaje - także w sposób odpowiadający tym zwyczajom.
Art. 355. § 1. Dłużnik obowiązany jest do staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju (należyta staranność).

§ 2. Należytą staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności.

WYROK
I CSK 205/08
z dnia 17 grudnia 2008 r.

Sąd Najwyższy przesądził, że bank ma obowiązek sprawdzania numeru konta beneficjenta przelewu. Dodał, iż cel przelewu zostaje osiągnięty, gdy pieniądze znajdą się na rachunku beneficjenta przelewu. By tak się stało, każdy bank ma bezwzględny obowiązek sprawdzenia, czy numer rachunku jest zgodny z nazwą beneficjenta przelewu.

--
spp

Data: 2012-03-20 09:02:40
Autor: Tomasz Kaczanowski
W dniu 2012-03-19 21:24, spp pisze:
[...]

Problem w tym, że jest to technicznie niewykonalne przy ilości przelewów, które są wykonywane.

--
Kaczus
http://kaczus.republika.pl

Data: 2012-03-19 15:21:57
Autor: witek
On 3/19/2012 2:50 PM, Tulipson wrote:
[...]

To moze ustalmy co tu jest złe a co dobre.

Rozumiem, że przelałeś pieniądze na konto, które podał ci sprzedawca, ale to on się pomylił i podał ci nie to co trzeba?
Dobrze rozumiem?

Zgodnie z moją wiedzą i obowiązującym prawem, kiedy dane odbiorcy i numer
konta nie zgadzają się to przelew nie powinien zostać zrealizowany.

Nie ma takiego obowiązującego prawa.
Wiekszość banków zastrzegła obie, że przelew wykonywany jest na konkretny rachunek bankowy, a nie na konkretną osobę.
Kiedys byly jakies tam orzeczenia sądów twierdzace inaczej. Jak chcesz to sie mozesz kopac z koniem, ale na plus to z tym nie wyjdziesz.

Co w takiej sytuacji? Czy bank zwróci mi stracone 100zł, ktore zostało
przelane do kogos innego?

Przeciez to nie bank sie pomylił.

W zasadzie cokolwiek byś nie zrobił to i tak bedzie cie to kosztowało wiecej niz 100 zl. W zasadzie możesz je spisac na straty.

Data: 2012-03-19 23:33:05
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 19 Mar 2012, witek wrote:

Nie ma takiego obowiązującego prawa.

  Nie byłbym takie pewien.

Wiekszość banków zastrzegła obie, że przelew wykonywany jest na konkretny rachunek bankowy, a nie na konkretną osobę.
Kiedys byly jakies tam orzeczenia sądów twierdzace inaczej.

  O ile dobrze kojarzę, to wprowadzenie przez co poniektóre banki
wyraznie oznakowanego wprowadzania *opcjonalnych* danych było
skutkiem tych wyroków. "Dasz dane to zweryfikujemy, ale sam
sobie będziesz winien czekania i ew. odrzucenia przelewu z powodu
zle postawionej kropki lub spacji". Jakos tak :D
  Czy Prawo Bankowe było zmieniane? (bo cos mi swita, że chyba tak)

Przeciez to nie bank sie pomylił.

  A to swoja droga.
  Złożenia reklamacji do banku to nie uniemożliwia, zas ewentualne
przekazanie odbiorcy prawdziwej w końcu informacji o nienależnym
wzbogaceniu może spowodować dobrowolne "wyprostowanie" sytuacji.

W zasadzie cokolwiek byś nie zrobił to i tak bedzie cie to kosztowało wiecej niz 100 zl. W zasadzie możesz je spisac na straty.

  Dlaczego on, a nie ten kto popełnił bład?

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-03-20 05:35:38
Autor: spp
Przelew bankowy a niezgodność numeru kon ta i danych odbiorcy środków

Czy Prawo Bankowe było zmieniane? (bo cos mi swita, że chyba tak)

Jak na razie największa zmiana dotyczyła art. 64 i polegała na tym, że wykreślono z niej zdanie: “Wolny od odpowiedzialności jest bank, który udowodni, że szkoda nie powstała z jego winy.”

Niestety - dzisiaj jeszcze ten obowiązek weryfikacji spoczywa na bankach mimo iż praktycznie nie mają one możliwości kontroli składanych dyspozycji i przelewy wykonują wyłącznie w oparciu o numer konta (co jest, zdaje się, zgodne z europejskimi dyrektywami które jednak chyba nie zostały w pełni wdrożone w Polsce).

To trochę jak z prywatną korespondencją pracownikĂłw na słuĹźbowych kontach - niby nie wolno ich do tego uĹźywać, wolno pracodawcy przeglądać słuĹźbowe konta ale wciąż go obowiązuje zakaz czytana prywatnej korespondencji - o tym Ĺźe pracownik łamie wydane zakazy dowiedzieć się moĹźe po popełnieniu  przestępstwa.

--
spp

Data: 2012-03-20 18:07:33
Autor: jerzy.n

Użytkownik "Tulipson" <trempes@by.o_n_e.t.pl> napisał w wiadomości news:4f678df4$0$1223$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Nic takiego nie robia, jesli konto jest "drozne" czyli przyjmie kase to
zapomnij .Nic nie sprawdzaja i nie porównuja, mozna pisac do centrali banku
do którego skierowano błędny przelew.Ale jesli ktos połknął kase i siedzi
cicho to masz małe szanse ...

Przelew bankowy a niezgodność numeru konta i danych odbiorcy środków