Przelew z data przyszla - które banki kiedy obciazaja?

Data: 2020-08-08 03:56:02
Autor: Dawid Rutkowski
Przelew z data przyszla - które banki kiedy obciazaja?
W dniu sobota, 8 sierpnia 2020 09:32:22 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
Kilka przelewów ustawionych na dzień przypadający akurat w niedzielę (no powiedzmy standardowy 10. dzień miesiąca).
Skoro niedziela, to ustawowo termin płatności przesuwa się na poniedziałek.
A wiele banków taki przelew z data przyszła przypadająca na niedzielę zrobi już w piątek, niektóre w sobotę.
Jak tu żyć i jak z którym bankiem?
Wariant: nie niedziela, lecz święto.

A jeszcze wariant "sobota"...
Bo niedziela to święto.

Ogólnie RTFM - czyli regulamin, napisane wyraźnie.

Hmm, i opisz jeszcze dokładniej przypadek, gdy taki przelew ustawiony na niedzielę wykonał się w sobotę, bo to jest dopiero ciekawostka.
Obstawiam, że wewnętrzny, inaczej byłby to jakiś cud.

A jakiś bank zrobił Ci "ustawowo" w poniedziałek?

"Ustawowo" zaś, OIDP, płatność podatku dokonuje się w chwili obciążenia rachunku źródłowego, co (być może) wszystkie (a na pewno niektóre) banki wykonują też w święta i inne dni wolne od pracy (czy też "nierobocze").

Mnie wkurza co innego - niemożność zlecenia przelewu ekspresowego z datą przyszłą - a przybajmniej w santanderze, bo tylko tam, z racji darmowości, korzystam.

Data: 2020-08-08 13:03:20
Autor: Alf/red/
Przelew z data przyszla - które banki kiedy obciazaja?
Mnie wkurza co innego - niemożność zlecenia przelewu ekspresowego z datą przyszłą - a przybajmniej w santanderze, bo tylko tam, z racji darmowości, korzystam.

Przelewy z datą przyszłą są robione pierwszą sesją (zewnętrzne) albo "zerową" (np. w mB od pierwszej do trzeciej w nocy) (wewnętrzne).

O której powinien być wykonany przelew ekspresowy z datą przyszłą, i po co?

--
Alf/red/

Data: 2020-08-08 04:35:26
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu sobota, 8 sierpnia 2020 13:03:21 UTC+2 użytkownik Alf/red/ napisał:
> [...]

O której powinien być wykonany przelew ekspresowy z datą przyszłą, i po co?

Jasnym chyba jest, że chodzi o przelew zewnętrzny.
Zrobiony ma być tak, by był jak najszybciej u odbiorcy, ale z datą wykonania określonego dnia.
Czyli, jeśli można, to o 0:01 dnia D - na pewno u odbiorcy (czyli na moim koncie w innym banku ;) będzie szybciej niż I sesją (nie wcześniej niż 9:30 - a "gwarantowane" to masz że nie wcześniej niż po 11 i nie później niż 23:59).
A jak nie można o 0:01 (np. citi przyjmuje chyba 7-19) to najwcześniej jak będzie można.

Przydatne przy ping-pongach, które muszą być z odpowiednią datą.

A swoją drogą to mBąk jakoś gwarantuje tą "zerową" sesję?
U nich nie pytałem, ale np. santander nie potrafi zagwarantować, że jak zlecisz z tą samą datą przyszłą wewnętrzny i zewnętrzny, to najpierw (np. właśnie taką wczesną, "zerową" sesją) pójdzie wewnętrzny, a dopiero po nim zewnętrzny. Ale przynajmniej ten zewnętrzny będą próbowali powtarzać do 17 i najwyżej pójdzie drugą sesją.
Chodzi oczywiście o odsetki (tzn. chodziło, jak jeszcze były) oraz o porządek w kasie podzielonej na konta oszczędnościowe (w santander mam z 15).

A taki citi, jeśli nie ma wystarczających środków na rachunku na koniec POPRZEDNIEGO dnia roboczego, to przelewu nie zrobi i nawet o tym nie poinformuje.

Data: 2020-08-08 13:41:19
Autor: Kamil Jońca
Dawid Rutkowski <drutkow1@wp.pl> writes:

> [...]

Jasnym chyba jest, że chodzi o przelew zewnętrzny.
Zrobiony ma być tak, by był jak najszybciej u odbiorcy, ale z datą wykonania określonego dnia.
Ale po co? Podasz rzeczywisty,  a nie akademicki  przykład, kiedy to się może przydać ?
KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

Data: 2020-08-08 07:45:44
Autor: Dawid Rutkowski
W dniu sobota, 8 sierpnia 2020 13:42:02 UTC+2 użytkownik Kamil Jońca napisał:
Dawid Rutkowski writes:

> [...]
Ale po co? Podasz rzeczywisty,  a nie akademicki  przykład, kiedy to się może przydać ?

Przykładu niezbędnego do życia pewnie nie znajdę, ale przelew expresowy z datą przyszłą chyba nie będzie gorszy od "zwykłego" z datą przyszłą?
W każdym razie zapewne wcześniej będzie dostępny w banku docelowym - a do tego z praktyki widać, że expresy mają pierwszeństwo w księgowaniu - i "natychmiast" to jest naprawdę natychmiast, a nie "tak jakoś po sesji, jak mi się zaksięguje" (a przelewy w jednej sesji potrafią mieć i półgodzinny odstęp w księgowaniu).
Więc im szybciej tym lepiej.
A szczególnie przydatne jest to przy ping-pongu.
Używając "zwykłych" elixirów jest szansa wyrobić się w jeden dzień - ale kasa wróci do banku źródłowego najwcześniej drugą sesją, co uniemożliwi wysłanie jej tego samego dnia do innego banku.
Mając możliwość zlecenia expresu z datą przyszłą, można by sobie ustawić z wyprzedzeniem te przelewy i kasa wracałaby już pierwszą sesją, co nawet w mBąku pozwala jej użyć do przelewu zewnętrznego jeszcze tego samego dnia.

Na początku roku, jak "robiłem" promocję w citku, nabijając 100k przelewów przychodzących, to dzięki darmowym express elixirom w santander oraz temu, że citek przyjmuje przelewy na 3. sesję bodajże do 15:30, byłem w stanie tą samą kasą obrócić w ciągu dnia 3 razy bez dodatkowych kosztów.
Jako że miałem na nabicie tego 100k dwa miesiące, to wystarczyło zaangażowania 1k ;>
Śmieszna była ta promo, szczególnie jak się okazało, że rzeczywiście wystarczy 100k przychodów, nawet nie trzeba było osiągnąć salda 100k (choć z tym też, dzięki specyficznemu księgowaniu citka, który w przetwarzaniu nocnym zmienia kolejność operacji tak, że najpierw są wszystkie uznania z całego dnia, a potem wszystkie obciążenia - i salda też na nowo przelicza i podaje wg tej kolejności - można było sobie poradzić mając tylko 34k, a nie 100k).

Przelew z data przyszla - które banki kiedy obciazaja?