Przelew zagraniczny a niezgodność nazw beneficjenta

Data: 2020-05-16 13:11:27
Autor: Marek
Przelew zagraniczny a niezgodność nazw beneficjenta
Znajomy dał się wciągnąć w próbę fraudu. Pytanie bankowe na końcu ale wcześniej kilka słów wprowadzenia. Zamawiając towar u pewnego dostawcy z Chin (wcześniej już przez wiele lat robił z nim interesy)
na każde zapytanie ofertowe otrzymywał fakturę proforma. Ponieważ co chwila domawiał coś nowego do jednej faktury dostawca za każdym razem przysyłał zaktualizowaną fakturę.
Podczas tego domawiania znajomy nie zwrócił uwagi, że dostawca w pewnym momencie zaczął przysyłać kolejne faktury z innego adresu email. Kiedy już zakończyło się to domawianie dostawca przysłał ostateczną fakturę z prośbą o zmianę nr rachunku z banku w Chinach na bank w Indonezji i konto beneficjenta prywatnego (imię i nazwisko) zamiast nazwy firmy. Sprzedawca to tlumaczyl jakaś kontrolą u siebie, że aktualnie nie działa to dotychczasowe chińskie konto prosi o przesłanie (dość sporej) kwoty na te nowe dane.
Znajomy wysłał przelew na ten nr ale bojąc się że księgowość będzie kręcić nosem jak zobaczy przelew z niezgodną  nazwą  beneficjenta z faktury to pozostawił oryginalnego beneficjenta.
No i to chyba to go uratowało, bo bank z Indonezji przysłał zapytanie do banku nadawcy co ma z tym zrobić bo nazwa beneficjenta się nie zgadza. Czeka na zwrot.
Pytanie bankowe: czy weryfikacja nazwy beneficjenta to standard w międzynarodowych przelewach (bo od jakiegoś czasu lokalnie u nas nie)?

Kwestie pozabankowe, tak dla ostrzeżenia.
Ktoś w pewnym momencie przejął wiedzę na temat transakcji i pisząc z innego konta e-mail (konto łudząco podobne ale w innej domenie) podesłał ostateczną taką samą fakturę ale z innymi danymi do przelewu. Firma z którą znajomy handluje to dość duża organizacja zajmująca się wieloma zagadnieniami związanymi z przemysłem. Wygląda na to, że ktoś w tej organizacji ma dostęp do faktur i próbuje w ten sposób wyłudzić pieniądze. Ewentualnie komputery w tej firmie są pod kontrolą oszustów (albo komputer znajomego).

Kij w ... gmailowi (i innym MUA), które maskują pełen adres email a pokazują w widoku domyślnym tylko nazwę konta, przez co w obu przypadkach nadawca wyglądał tak samo utrudniając zauważenie różnicy. Z tego co pamiętam moda na maskowanie wyszła z korporacyjnych  windowsowych MUA (Outlook).

--
Marek

Data: 2020-05-16 14:39:57
Autor: Robert Tomasik
W dniu 16.05.2020 o 13:11, Marek pisze:
Pytanie bankowe: czy weryfikacja nazwy beneficjenta to standard w
międzynarodowych przelewach (bo od jakiegoś czasu lokalnie u nas nie)?

Prawo zobowiązuje bank do sprawdzania zgodności beneficjenta z
przelewem. Tylko w praktyce to jest trochę trudne, bo ludzie różnie
wpisują te nazwy. Dla komputera: Jan KOWALSKI, Jan Kowalski, Jan
Kowalski, JAN KOWALSKI, KOWALSKI Jan, Kowalski  Jan - to zupełnie inne
osoby. Sposobów wpisania adresu czy nazwy firmy też jest masa. Były
próby sprawdzania tego automatycznie, ale kończą się odrzuceniem 99%
przelewów.

Natomiast jeśli bank dostanie informację, że na danym rachunku dzieje
się coś złego - i tu zachęcam do ich wysyłania w razie podejrzeń - to
"podgląda" sobie przelewy i analizuje. Przynajmniej w Polsce. Jak to sie
dzieje za granicą, to już mi trudno powiedzieć, ale Konwencja o
przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy jest międzynarodowa i
większość krajów ją podpisało, więc tak to mniej więcej powinno działać.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-05-16 16:09:37
Autor: Marek
On Sat, 16 May 2020 14:39:57 +0200, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
Prawo zobowiązuje bank do sprawdzania zgodności beneficjenta z
przelewem.

Nie, od 2017 zmieniło się prawo bankowe i bank nie ma obowiązku matchowania beneficjenta, przez to ostatnimi czasy było wiele fraudow p.t. podmiany TYLKO nr a beneficjent bez zniany.
 Nie pytam o PL bo jak w Polsce to działa to wiem.
Pytam o działania międzynarodowe.

--
Marek

Data: 2020-05-16 16:19:10
Autor: Robert Tomasik
W dniu 16.05.2020 o 16:09, Marek pisze:
[...]

Właśnie "zniknąłeś" art. 34 (zwłaszcza pkt 1.4) Ustawy z dnia 1 marca
2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Nie pytam o PL bo jak w Polsce to działa to wiem.
Pytam o działania międzynarodowe.

No to mam podstawy sądzić, że nie wiesz :-)

--
Robert Tomasik

Data: 2020-05-16 17:25:55
Autor: Marek
On Sat, 16 May 2020 16:19:10 +0200, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
Właśnie "zniknąłeś" art. 34 (zwłaszcza pkt 1.4) Ustawy z dnia 1 marca
2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Cutyjesz martwy i w praktyce niestosowalny przepis który de facto jest w sprzeczności z nowelizacją prawa bankowego, przepisów wykonawczych oraz rozporządzeń prezesa NBP do niektórych przepisów pp. Było to już omawiane na grupie wielokrotnie i tłumaczone dlaczego to nie działa i nie ma zastosowania  w przypadku banków w PL i konkretnej operacji jaka jest księgowanie przelewu.
Proponuje również się zapoznać z nowelizacją prawa bankowego oraz w jakim zakresie   cytowany przez Ciebie zapis jest (nie)stosowany przez banki w konkretnej sytuacji przy w/w księgowaniu przelewów. Więc zostawmy stan faktyczny w PL bo w PL NIE ma praktycznej weryfikacji beneficjenta. Niektóre banki próbowały to robić przed nowelizacją (PKO) a niektóre nigdy (BRE, przez co miał sprawy w sądzie, które wtedy przegrywał).

--
Marek

Data: 2020-05-16 20:00:02
Autor: Robert Tomasik
W dniu 16.05.2020 o 17:25, Marek pisze:
[...]

Chwilę zastanawiałem się, co by Ci tu odpisać, żeby nie obrazić, a i nie
pozostawić w błędzie. Nie wiem, na jakiej podstawie twierdzisz, ze to
martwy przepis, ale niestety musi Ci moje oświadczenie wystarczyć - nie
masz racji. Napisałem, jak to w praktyce działa.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-05-16 20:18:38
Autor: Marek
On Sat, 16 May 2020 20:00:02 +0200, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
masz racji. Napisałem, jak to w praktyce działa.

No wiec w praktyce to NIE działa,, po co kruszysz kopię? Przed chwilą wysłałem  przelew do "Kubusia Puchatka" na rachunek kolegi. Doszedł przelew do kolegi. Gwarantuje Ci, że przez KIR też przejdzie.

--
Marek

Data: 2020-05-16 20:26:41
Autor: Robert Tomasik
W dniu 16.05.2020 o 20:18, Marek pisze:

[...]

Ale jakby było podejrzenie, że ów rachunek jest wykorzystywany do prania
kasy, to już nie przejdzie. To znaczy na "Kubuś Puchatek" przejdzie, bo
widać, że to wypucha. Ale jak wyślesz przykładowo do jakiejś firmy, a to
będzie prywatna osoba, to nie przejdzie. Dlatego - jak pisałem - warto
powiadamiać banki nawet o drobnych fraudach z wykorzystaniem
rachuneczków bankowych.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-05-16 21:38:46
Autor: Marek
On Sat, 16 May 2020 20:26:41 +0200, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
widać, że to wypucha. Ale jak wyślesz przykładowo do jakiejś firmy, a to
będzie prywatna osoba, to nie przejdzie.

Byłeś ostatnio w śpiączce czy w więźniu?  Nie słyszałeś np. o niedawnym  przelewie LOTu na 2.6 mln PLN na podstawiony rachunek? Beneficjentem nadanego przelewu była docelowa firma, a rzeczywistym podstawionego rachunku był słup. Żaden bank nie zareagował. Były również przypadki takich przelewów w samorządach. O stekach przypadków indywidualnych nie będę wspominał.
Przed chwilą sam taki wysłałem, przeszło.
Zgodnie z ustawą o  DG firmą może być też Jan Kowalski i Jan Kowalski może posługiwać się swoim prywatnym rachunkiem do celów "firmowych". Ani dla banku nadawcy ani odbiorcy ciąg nazwy beneficjenta nie ma żadnego znaczenia (o ile WCZEŚNIEJ nienejdt na BL ale nie o tym mowa).
Nie chodzi tu o możliwości blokady/odrzucenia gdy instytucja finansowa posiada info, że rachunek lub beneficjent jest podejrzany (wprzypadku gdy rachunek traf/trafiłi na BL). Ja mówię o braku weryfikacji beneficjenta  PRZED każdym księgowaniem bez względu na status rachunku na BL.

--
Marek

Data: 2020-05-16 21:48:32
Autor: Robert Tomasik
Przelew zagraniczny a niezgodność nazw beneficjenta
W dniu 16.05.2020 o 21:38, Marek pisze:

Byłeś ostatnio w śpiączce czy w więźniu?  (...) Ja mówię o braku weryfikacji
beneficjenta  PRZED każdym księgowaniem bez względu na status rachunku
na BL.

A przeczytałeś to, co ja piszę?

--
Robert Tomasik

Data: 2020-05-17 00:13:49
Autor: Arek
Marek napisał(a) w wiadomości: ...
[...]

Czasem dojdzie, czasem nie.
  Nie pamiętam czy przed zmianami 2018 czy już po, kolega
płacił za zakup w sklepie przelewem. Literówkę zrobił w nazwie
firmy i nie doszło. Reklamacja - dane beneficjenta niezgodne.
  Była sprawa oszustów którzy podawali nr konta ale nazwę
fundacji (coś z Radiem Maryja). Zdaje się, że zapadł dziwny
wyrok że bank ma zwrócić pieniądze darczyńcom.

 Nie wiem czy jest prawo miedzynarodowe. W każdym kraju
mogą być różne regulacje i praktyka. Przynajmniej wiecie jak
w jednym z banków w Indonezji.

Arek

Data: 2020-05-16 15:46:10
Autor: PiteR
Przelew zagraniczny a niezgodność nazw beneficjenta
in <news:almarsoft.6793747191688640540news.neostrada.pl>
user Marek pisze tak:

[...]

skąd się biorą tacy debile w tym google którzy wszystko
robią na odwrót żeby utrudnić człowiekowi życie.

--
Piotrek

Grosz do grosza i bedzie kokosza

Data: 2020-05-16 19:57:33
Autor: Robert Tomasik
W dniu 16.05.2020 o 16:46, PiteR pisze:
skąd się biorą tacy debile w tym google którzy wszystko
robią na odwrót żeby utrudnić człowiekowi życie.

Oni mają inną ustawę. Adres IP wg nich jest daną chronioną.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-05-16 20:05:02
Autor: Kamil Jońca
Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> writes:

W dniu 16.05.2020 o 16:46, PiteR pisze:
skąd się biorą tacy debile w tym google którzy wszystko
robią na odwrót żeby utrudnić człowiekowi życie.

Oni mają inną ustawę. Adres IP wg nich jest daną chronioną.

I dlatego nie prezentują adresu email korespondenta?
KJ

--
http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

Data: 2020-05-16 20:24:08
Autor: Robert Tomasik
W dniu 16.05.2020 o 20:05, Kamil Jońca pisze:

skąd się biorą tacy debile w tym google którzy wszystko
robią na odwrót żeby utrudnić człowiekowi życie.
Oni mają inną ustawę. Adres IP wg nich jest daną chronioną.
I dlatego nie prezentują adresu email korespondenta?

Adres też uważają za dane osobowe. Nie jest toi madre, tym nie mniej
piszę by wyjaśnić powód, a nie zajmować stanowisko w zakresie sensu.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-05-16 20:43:46
Autor: Kamil Jońca
[...]

Imie i nazwisko to też dane osobwe, a te są prezentowane.

KJ

Data: 2020-05-16 21:25:32
Autor: Michal Jankowski
W dniu 16.05.2020 o 20:43, Kamil Jońca pisze:
[...]

gmail czasem pokazuje nadawcę jako "Jan Kowalski" a czasem jako "kowalski@costam.com" i nie wiem, od czego to zależy.
W żadnym wariancie nie ma adresu IP bo IP nie jest elementem adresu.

Oryginał maila (z pełnym adresem z @ oraz ze wszystkimi adresami IP serwerów) można oczywiście zobaczyć, więc nie ma to nic wspólnego z żadną ochroną danych osobowych.

   MJ

Data: 2020-05-16 21:36:56
Autor: Robert Tomasik
W dniu 16.05.2020 o 21:25, Michal Jankowski pisze:

Oryginał maila (z pełnym adresem z @ oraz ze wszystkimi adresami IP
serwerów) można oczywiście zobaczyć, więc nie ma to nic wspólnego z
żadną ochroną danych osobowych.

No właśnie w wypadku gmaila nie ma tych IP. Obejrzyj sobie nagłowek.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-05-16 22:49:06
Autor: Marek
On Sat, 16 May 2020 21:25:32 +0200, Michal Jankowski <michalj@fuw.edu.pl> wrote:
Oryginał maila (z pełnym adresem z @ oraz ze wszystkimi adresami IP serwerów) można oczywiście zobaczyć, więc nie ma to nic wspólnego z żadną ochroną danych osobowych.

Oczywiście, że nie ma. To jest korpo-moda, wynika z tego, że najczęściej w dużych korpo korespondencja w większości jest wewnątrz (obrębie) jednej domeny więc domenę dla uproszczenia się ukrywa. Do tego korpo-ludki się przyzwyczaiły i widać Gmail tak woli.
Można Gmail włączyć w trybie prostym HTML, gdzie w widoku wiadomości widać pełen adres.

--
Marek

Data: 2020-05-16 23:56:57
Autor: Arek
user Marek pisze tak:

[...]

1. Debilny "target" teraz też ma pieniądze (w normalnym
 świecie by nie miał) i jest w stanie za to zapłacić więc
 mu się dogadza.
2. Nawiedzony projektant/informatyk itp. koniecznie chce
 udowodnić potrzebę swego istnienia i wprowadza "innowacje".
 A jeżeli nie chce to szef takie postawy wymusza.
3. Moda, czyli kopiowanie debilnych pomysłów. Parafrazując
 Kopernika-Greshama - gorszy pomysł wypiera "w obiegu" lepszy.
 "Lepszy" jest wprawdzie "gromadzony" czyli niekturzy używają
 lepszych (starszych) programów, ale po pewnym czasie...
 "Twój program nie obsługuje..."  Dlaczego? Patrz pkt. 2.
4. Władza, która "wie lepiej" wymusza takie rozwiązania
 wprowadzając przepisy.

 W przeglądarkach były oddzielnie przyciski zatrzymaj i odśwież
(stronę). Niestety ktoś wymyślił, że ten sam będzie miał 2
funkcje zależnie czy strona wczytana czy dopiero się wczytuje.
 Okienko wyszukiwania zamiast u dołu pojawia się wraz z paskiem
na górze przesuwając cały widok strony.
 Zamiast podawać pełną datę i godzinę przy mailach, SMS-ach
jest "dziś" (wtedy można liczyć na godzinę), "wczoraj", "kilka
dni temu"... Może to się jakimś biurwom podoba, mnie doprowadza
do szału.

 A potem się to powiela, co najmniej jako "domyślne"
ustawienia...

Arek

Data: 2020-05-16 23:40:28
Autor: PiteR
Przelew zagraniczny a niezgodność nazwbeneficjenta
in <news:5ec06183$0$552$65785112news.neostrada.pl>
user Arek pisze tak:

Może to się jakimś biurwom podoba, mnie doprowadza
do szału.

No mnie doprowadziło. Na poczatku korony z zaskoczenia mnie posadzili przed outlookiem czy co tam mają teraz w korpo. Obierz poczte, ja hasło mam w menadzerze w domu  dkcjukcxGT%#%H756ju Jakie masz hasło? Zapomniałeś pewnie. Tak zapomniałem ;) Zainstaluj aplikację naszą na telefonie. Ok. Już biegnem instalować ;)

W domu szybko do nauki. Jak skonfigurować Sylpheed jakie serwery pop smtp, zgoda na odbior przez pop dla niezaufanej aplikacji.

Dodaj przeglądarkę urządzenie  do zaufanych hahaha nie trzymam cookies i kto wie jaką będe miał za tydzień przeglądarkę i ip ;)

zalogul z fejzbukiem ;) sms czy to byłes ty czy nie ty. no po prostu obłed.

Data: 2020-05-18 18:40:50
Autor: Krystek
user Arek pisze tak:

[...]

Ja raz zezwoliłem dla jednego konta mailowego hostowanego w domenie podpiętej w Google na autoryzację OAuth i teraz dodając to konto mailowe w programie pocztowym nie działa autoryzacja loginem i hasłem. Program twierdzi, że hasło niepoprawne i każe logować się do Gmaila i autoryzować tę aplikację przez OAuth wygenerowanym tokenem dla aplikacji.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2020-05-18 12:32:36
Autor: Boguś
W dniu 2020-05-16 o 13:11, Marek pisze:
[...]

W Gmail i w każdym programie pocztowym jest przycisk - pokaż szczegóły. Tam jest pełny adres email. trzeba jednak chcieć kliknąć.

--
  Boguś

Data: 2020-05-18 14:50:14
Autor: Marek
On Mon, 18 May 2020 12:32:36 +0200, Boguś<telemorele@wp.pl> wrote:
W Gmail i w każdym programie pocztowym jest przycisk - pokaż szczegóły. Tam jest pełny adres email. trzeba jednak chcieć kliknąć.

Kwestia dyskusyjna. Jeśli korespondujesz  latami ze znanym  Ci"Jan Kowalski" bo tyle widać domyślnie, to na prawdę możesz się długo niezorientować, że w pewnym momencie korespondujesz już z kimś innym, bo jedyna różnica to tylko adres email/domena. Oszust użył tego samego szablonu maila, można bo się zorientować tylko po literowce w adresie email (którego domyślnie i tak nie widać).

--
Marek

Data: 2020-05-18 15:05:18
Autor: Michal Jankowski
W dniu 18.05.2020 o 14:50, Marek pisze:
[...]

Właśnie wydajemisie, że gmail nie sprowadza pokazywanego adresu do "Jan Kowalski", jeśli adres jest tylko podobny, ale jednak inny.

   MJ

Data: 2020-05-18 22:29:37
Autor: PiteR
Przelew zagraniczny a niezgodność nazw beneficjenta
in <news:5ec2645e$0$543$65785112news.neostrada.pl>
user Boguś pisze tak:

W Gmail i w każdym programie pocztowym jest przycisk - pokaż
szczegóły. Tam jest pełny adres email. trzeba jednak chcieć
kliknąć.

o znowu przyszedł scam

Subject: Zawieszamy działanie Twojego e-maila

From: Grupa o2 <market@mt.3rdplanetstudio.com>

Droga Użytkowniczko / Drogi Użytkowniku,

Od 20.05.2020 obowiązuje nowa wersja regulaminu. Prosimy akceptacje nowego regulaminu usług. W przeciwnym razie będziemy zmuszeni zawiesić, a następnie usunąć Twoje konto.

Zachowaj konto e-mail

Jesteśmy z Tobą od lat. Przechowujemy dla Ciebie zdjęcia, wiadomości i kontakty. Nie pozwól, żeby to wszystko zostało bezpowrotnie usunięte. Zaakceptuj regulamin i ciesz się pocztą najlepszej jakości!

Masz więcej pytań? Odwiedź naszą pomoc.

Życzymy wszystkiego bezpiecznego!

Grupa o2.pl --