Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em

Data: 2015-06-11 21:56:14
Autor: Robert Tomasik
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em
Spróbuję burzy mózgów - może ktoś coś podpowie.

Są podstawy do przypuszczeń, że osobie która nie miała kodów jednorazowych w banku PKO BP SA i nie otrzymała nigdy jednorazowych kodów do potwierdzenia przelewów wyprowadzono z rachunku bankowego dużą kwotę pieniędzy. Wykonano kilka przelewów na kwoty nieco poniżej 25.000 zł każdy. Numer telefonu nie został podmieniony, a przynajmniej w chwili ujawnienia fraudu był taki sam, jak poprzednio. Jakieś pomysły, na co zwrócić uwagę?

Data: 2015-06-11 22:44:31
Autor: MarcinF
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em

S± podstawy do przypuszczeñ

To wyprowadzono te ¶rodki czy nie?

Wykonano kilka przelewów

Jakim kana³em je zlecono, w jaki sposób by³y autoryzowane?

Data: 2015-06-12 01:02:22
Autor: Robert Tomasik
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em
W dniu 11-06-15 o 22:44, MarcinF pisze:

S± podstawy do przypuszcz
To wyprowadzono te ¶rodki czy nie?

Tak

Wykonano kilka przelewów
Jakim kana³em je zlecono, w jaki sposób by³y autoryzowane?

Bank nad tym pracuje. Teoretycznie nie ma mo¿liwo¶ci, bo ka¿dy przelew jest potwierdzany SMS-em.

Data: 2015-06-12 01:35:32
Autor: MarcinF
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em

Jakim kana³em je zlecono, w jaki sposób by³y autoryzowane?

Bank nad tym pracuje. Teoretycznie nie ma mo¿liwo¶ci, bo ka¿dy przelew
jest potwierdzany SMS-em.

Czyli na chwilê obecn± nie wiadomo nawet czy przelew zosta³ zlecony
przez internet, telefon czy po prostu w oddziale banku?

Data: 2015-06-12 09:58:53
Autor: Marek
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em
On Fri, 12 Jun 2015 01:35:32 +0200, MarcinF <marfi@interia.pl> wrote:
Czyli na chwilę obecną nie wiadomo nawet czy przelew został zlecony
przez internet, telefon czy po prostu w oddziale banku?

Nie wiadomo nawet czy przelew był w ogóle :-).

--
Marek

Data: 2015-06-12 12:25:19
Autor: Robert Tomasik
W dniu 12-06-15 o 01:35, MarcinF pisze:

[...]

Nie wiadomo. Choæ s±dzê, ¿e przez Internet. Pytanie, w jakich wypadkach bank nie wysy³a kodów SMS. Na pewno przy przelewach pomiêdzy rachunkami tej samej osoby. Kiedy jeszcze?

Data: 2015-06-12 13:11:49
Autor: J.F.
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em
U¿ytkownik "Robert Tomasik"  napisa³ w wiadomo¶ci
[...]

Przy przelewach zdefiniowanych (przynajmniej w inteligo).

Ale przy nowoczesnej technice nie mozna wykluczyc, ze SMS jednak przyszedl i wirus potwierdzil.

P.S. tak najezdzamy na mbank, a szukam w inteligo listy odbiorcow ... i kto by wpadl na pomysl, ze w ustawieniach :-)

J.

Data: 2015-06-12 13:17:45
Autor: m
W dniu 12.06.2015 o 13:11, J.F. pisze:
[...]

Ba, kto by wpad³ ¿e raport BIKu w Kredytach :).

p. m.

Data: 2015-06-12 13:57:07
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em

"J.F." 557abe7d$0$2188$65785112@news.neostrada.pl

Przy przelewach zdefiniowanych (przynajmniej w inteligo).

[JF g³upieje na potêgê]
W PKO BP SA s± zaufani odbiorcy i nieza_u_fani.

Data: 2015-06-12 14:38:47
Autor: J.F.
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em
U¿ytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisa³ w wiadomo¶ci
"J.F." 557abe7d$0$2188$65785112@news.neostrada.pl
Przy przelewach zdefiniowanych (przynajmniej w inteligo).
[JF g³upieje na potêgê]
W PKO BP SA s± zaufani odbiorcy i nieza_u_fani.

No widzisz, w inteligo (tez pko bp, ale chyba nie o nie chodzi, ale .... czy program inny ?], najpierw sie naszukalem tej listy odbiorcow, potem nie zauwazylem w niej zaufanosci.
Sa przelewy zdefiniowane ...

J.

Data: 2015-06-12 14:55:00
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em

"J.F." 557ad2df$0$27520$65785112@news.neostrada.pl

Sa przelewy zdefiniowane ...

Ale wa¿ne jest zaufanie, nie samo zdefiniowanie.

Data: 2015-06-12 13:12:43
Autor: Miroo
[...]

No w³a¶nie, ciekawe jak bank to traktuje, gdy jest wspó³w³a¶ciciel lub pe³nomocnik, który ma jeszcze inne konto w tym samym banku, ju¿ bez wspó³w³asno¶ci - wtedy jest SMS przy przelewie na to konto, czy nie?

Pewnie w tym przypadku przelewy by³y na zewn±trz, bo inaczej bank by od razu wiedzia³ do kogo poszed³ przelew. Ale gdzie SMS?
Czy w³a¶ciciel konta gwarantuje, ¿e nawet na chwilê nie rozsta³ siê z telefonem?

Pozdrawiam

Data: 2015-06-12 13:15:34
Autor: Miroo
W dniu 2015-06-12 o 13:12, Miroo pisze:
No w³a¶nie, ciekawe jak bank to traktuje, gdy jest wspó³w³a¶ciciel lub
pe³nomocnik, który ma jeszcze inne konto w tym samym banku, ju¿ bez
wspó³w³asno¶ci - wtedy jest SMS przy przelewie na to konto, czy nie?

Paln±³em g³upotê :) SMS by³by i tak na telefon pe³nomocnika/wspó³w³a¶ciciela, wiêc teoretycznie nie ma to znaczenia.

Pozdrawiam

Data: 2015-06-12 13:19:40
Autor: m
> [...]
Nie wiadomo. Choæ s±dzê, ¿e przez Internet. Pytanie, w jakich wypadkach bank nie wysy³a kodów SMS. Na pewno przy przelewach pomiêdzy rachunkami tej samej osoby. Kiedy jeszcze?

Jakis czas temu Inteligo przesta³o wymagaæ autoryzacji przy przelewach
miêdzy w³asnymi kontami. Wiêc je¿eli kto¶ mia³ ustawiony przelew
"zaufany" z konta na którym nie ma kasy, na konto mo¿e nie do koñca
zaufane ale z my¶l± o tym ¿e i tak bêdzie trzeba autoryzowaæ, to to jest
potencjalny wektor ataku.

p. m.

Data: 2015-06-12 13:58:17
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em

"Robert Tomasik" 557ab394$0$8389$65785112@news.neostrada.pl

Pytanie, w jakich wypadkach bank nie wysy³a kodów SMS.

   () przelewy wewnêtrzne pomiêdzy w³asnymi rachunkami
   () przelewy do zaufanych odbiorców

IMO przelewy w PKO BP SA s± p³atne, wiêc ³atwo zgadn±æ, czy by³ przelew.

Data: 2015-06-11 22:47:30
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em

"Robert Tomasik" 5579e7df$0$2203$65785112@news.neostrada.pl

S± podstawy do przypuszczeñ, ¿e osobie która nie mia³a kodów jednorazowych w banku PKO BP SA i nie otrzyma³a nigdy jednorazowych kodów do potwierdzenia przelewów

Piszesz raz o zdrapkach a raz o SMSach? Czy dwa razy o zdrapkach?

wyprowadzono z rachunku bankowego du¿± kwotê pieniêdzy. Wykonano kilka przelewów na kwoty nieco poni¿ej 25.000 z³ ka¿dy. Numer telefonu nie zosta³ podmieniony, a przynajmniej w chwili ujawnienia fraudu by³ taki sam, jak poprzednio. Jakie¶ pomys³y, na co zwróciæ uwagê?

Na konto docelowe? ;)

Zak³adaj±c, ¿e dwa razy piszesz o zdrapkach:

   je¶li klient nie mia³ zdrapek -- IMO bank odpowiada za
   przelewy, chyba, ¿e mo¿na zleciæ zaufanie bezzdrapne.

Zak³adaj±c, ¿e raz piszesz o zdrapkach a raz o SMSach -- sprawa trudna...

-=-

Je¶li klient by³ SMSowy (chyba nie mo¿e byæ naraz i zdrapny
i SMSowy) to chyba mo¿na sprawdziæ u dostawców GSM, czy sz³y
SMSy z banku do klienta, czy nie sz³y.

-=-

IMO bankowi (zw³aszcza PKO BP SA) nie zale¿y na rozg³aszaniu fraudów
powodowanych dziurami bankowymi. Ale mo¿e mylê siê -- mo¿e bank woli
krzyk i strach ni¿ s³uszn± stratê 25 kpln... Zapewne spraw± musi zaj±c
siê policja itp. osoby.

Je¶li klient dostawa³ SMSy na poprawny numer, raczej bank jest kryty.

[je¶li mylê siê -- z moich kont (; w ten sposób ;) zniknê³y setki
tysiêcy plnów... mo¿e banki by mi zwróci³y ;) choæ czê¶æ?...]

Data: 2015-06-12 01:06:21
Autor: Robert Tomasik
[...]

Bo jakby do danego konta by³y zdrapki, to mo¿na by s±dziæ, ¿e wyciek³y. Ale brak SMS-a jest na chwilê obecn± raczej pewny.

[...]

Jeden - zero dla Ciebie. Mam podstawy jednak s±dziæ, ¿e to droga do nik±d.

Zak³adaj±c, ¿e dwa razy piszesz o zdrapkach:

   je¶li klient nie mia³ zdrapek -- IMO bank odpowiada za
   przelewy, chyba, ¿e mo¿na zleciæ zaufanie bezzdrapne.

No w³a¶nie o to pytam, czy kto¶ ma jaki¶ pomys³.

Zak³adaj±c, ¿e raz piszesz o zdrapkach a raz o SMSach -- sprawa trudna...

Jakby by³a prosta, to bym odw³okanie zawraca³.

-=-

Je¶li klient by³ SMSowy (chyba nie mo¿e byæ naraz i zdrapny
i SMSowy) to chyba mo¿na sprawdziæ u dostawców GSM, czy sz³y
SMSy z banku do klienta, czy nie sz³y.

Nie wysz³y, nie dosz³y - przynajmniej na jego numer.

Data: 2015-06-12 01:58:59
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em

"Robert Tomasik" 557a146f$0$2192$65785112@news.neostrada.pl

Bo jakby do danego konta by³y zdrapki, to mo¿na by s±dziæ, ¿e wyciek³y. Ale brak SMS-a jest na chwilê obecn± raczej pewny.

Wiêc jak jest? Zdrapki czy SMSy?

Na konto docelowe? ;)

Jeden - zero dla Ciebie. Mam podstawy jednak s±dziæ, ¿e to droga do nik±d.

   donik±d <<do ¿adnego miejsca, bez wytkniêtego celu; nigdzie>>

   Nie ¶pieszyæ siê donik±d.
   ¦cie¿ka w polu wiod³a donik±d.

   Co¶ prowadzi donik±d
   <<o czym¶, co jest bezcelowe, nadaremne, mija siê z celem>>

Zak³adaj±c, ¿e dwa razy piszesz o zdrapkach:

   je¶li klient nie mia³ zdrapek -- IMO bank odpowiada za
   przelewy, chyba, ¿e mo¿na zleciæ zaufanie bezzdrapne.

No w³a¶nie o to pytam, czy kto¶ ma jaki¶ pomys³.
Nie mam pomys³u -- Ty powiniene¶ wiedzieæ, czy by³y
(w ,,systemie'') zdrapki, czy SMSy.

[...]

Pozostaje pytanie o zdrapki. Jak nie mia³ zdrapek -- nie
jest winny, o ile udowodni, ¿e nie dosta³ SMSów i nie
zleci³ zaufania na numer ,,docelowy''.

[i ¿e trafi na uczciwego dyskutanta, nie
za¶ na Kiszowarê z jej niemerytoryczno¶ci±]

Data: 2015-06-12 01:00:12
Autor: Marek
On Thu, 11 Jun 2015 21:56:14 +0200, Robert Tomasik <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote:
Są podstawy do przypuszczeń, że osobie która nie miała kodów

??
To wyprowadzono czy nie? Proszę podać nr rachunków na które wyprowadzomo.
Ja przypuszczam, że owa osoba nie ma bladego pojÄ™cia jak bezpiecznie korzystać z bankowoÅ›ci elektronicznej skoro nawet nie jest  pewna czy jej "wyprowadzono" kasÄ™.

--
Marek

Data: 2015-06-12 01:07:59
Autor: Robert Tomasik
W dniu 12-06-15 o 01:00, Marek pisze:
[...]

Ja przypuszczam, że owa osoba nie ma bladego pojęcia jak bezpiecznie
korzystać z bankowoÅ›ci elektronicznej skoro nawet nie jest  pewna czy
jej "wyprowadzono" kasÄ™.

Stosunek owej osoby do systemu bankowego jest trudny do oceny. Ja na chwilę obecną muszę się opierać na jej relacji. Stad moja niepewność. Kasyna rachunku nie ma. Chwilowo zakładam, że nie zrobił tego właściciel rachunku.

Data: 2015-06-12 02:02:32
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em

"Robert Tomasik" 557a14d1$0$2192$65785112@news.neostrada.pl

Stosunek owej osoby do systemu bankowego jest trudny do oceny. Ja na chwilê obecn± muszê siê opieraæ na jej relacji. Stad moja niepewno¶æ. Kasyna rachunku nie ma. Chwilowo zak³adam, ¿e nie zrobi³ tego w³a¶ciciel rachunku.

Problem w tym, ¿e tu jest zbyt wiele niewiadomych. ;)

Nawet, je¶li ta osoba niewiele wie, zapewne bankowe
bia³komaty mog± rzuciæ jakie¶ do¶wietlenie tej sprawy.

IMO najpierw trzeba ustaliæ, czym weryfikowa³a siê ta osoba...

-=-

Zawsze chyba zostaj± jakie¶ ¶lady, choæby IP...

Data: 2015-06-12 09:17:52
Autor: Piotr Gałka

Użytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:5579e7df$0$2203$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Pewnie nie o to chodzi, ale dla przypomnienia.
Jakiś rok/dwa temu ktoś tu pisał, że z konta w PKOBP zniknęła mu jakaś (na szczęście mała) kwota.
Się okazało, że osoba o tym samym imieniu i nazwisku przyszła do oddziału i wypłaciła pieniądze, a pracownik wypłacił je nie z konta tej osoby co przyszła tylko z tego co tu o tym pisał.
P.G.

Data: 2015-06-12 10:11:54
Autor: Marek
On Fri, 12 Jun 2015 09:17:52 +0200, Piotr Gałka<piotr.galka@cutthismicromade.pl> wrote:
Pewnie nie o to chodzi, ale dla przypomnienia.
Jakiś rok/dwa temu ktoś tu pisał, że z konta w PKOBP zniknęła mu
jakaÅ› (na
[...]

Świetnie ale taką operację widać w historii rachunku więc jest punkt zaczepienia.
Tutaj mamy taką sytuację, że osoba nie wie co to jest historia rachunku, ewentualnie jak jej użyć. Być może wcale to nie jest rachunek dostępny online.

Relacja z drugiej ręki sugeruje zniknięcie kasy bez śladu, tym gorzej dla banku bo za takie magiczne zniknięcie bank odpowiada.
Ale w przedstawione okoliczności zdarzenia oraz ogarnięcie meandrów bankowości (nie tylko elektronicznej) przez bohaterów tej historii pozwalają przypuszczać, że tej kasy nigdy nie było.... ;).

--
Marek

Data: 2015-06-12 11:08:02
Autor: 666
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em
Akurat PKO BP dostarcza papierowe wyciÄ…gi w kopercie PocztÄ… PolskÄ… raz w miesiÄ…cu.
I można się udać do oddziału (gęsta sieć) z prośbą o wydrukowanie historii rachunku czy wręcz odnalezienie wypłat/przelewów wychodzących.

-- -- -
Tutaj mamy taką sytuację, że osoba nie wie co to jest historia rachunku, ewentualnie jak jej użyć.

Data: 2015-06-12 11:12:35
Autor: Marek
On Fri, 12 Jun 2015 11:08:02 +0200, " 666" <6@6.6> wrote:
[...]
wychodzÄ…cych.

Czy w pko bp istnieją jeszcze rachunki dla ludności bez dostępu online?

--
Marek

Data: 2015-06-12 11:16:23
Autor: 666
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em
Skoro na bankowość internetową podpisuje się osobną umowę (jak i w wielu innych bankach) to pewnie istnieją.
BTW przy kwotach z wątku to powinno być złote konto.

-- --
Czy w pko bp istnieją jeszcze rachunki dla ludności bez dostępu online?

Data: 2015-06-12 09:44:26
Autor: 666
Przelewy PKO BP bez autoryzacji SMS-em
Na adres najbliższej prokuratury, bez litości.
BTW znałem podobną sytuację, gdy współposiadacz wyprowadził środki, a posiadacz zapomniał, że rachunek był wspólny (z wyciągów PKO BP akurat współwłasność rachunku nie wynika, bo podają nazwisko tylko jednego współposiadacza).
Sprawa wyszła, gdy posiadacz chciał "odwołać pełnomocnictwo".

-- -- -
Jakieś pomysły, na co zwrócić uwagę?

Data: 2015-06-12 12:26:16
Autor: Robert Tomasik
[...]