Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Przeróbka na napęd elektryczny

Przeróbka na napęd elektryczny

Data: 2009-09-22 21:41:37
Autor: Arbiter
Przeróbka na napęd elektryczny

Użytkownik "krzysiek82" <krzysiek_82@o2NOSPAM.pl> napisał w wiadomości news:h99t63$6tp$1atlantis.news.neostrada.pl...

interesować się tym tematem. Ciekawi mnie najbardziej kwestia spięcia silnika ze skrzynią.I czy praktykuje się rozwiązanie z seryjną skrzynią biegów? Czy jest to robione jeszcze inaczej.

poczytaj właściwe forum http://forum.arbiter.pl/ :)

Poczytałem odpowiedzi które się tu pojawiły i głównie to stereotypy od osób niezwiązanych z tematem bez jakichkolwiek doswiadczeń w branży EV.
A stereotyp jest taki ze EV skrzyni nie potrzebuje...
Nie potrzebuje taki z mocnymi silnikami w kołach z nadmiarem mocy, lub lokomotywa która ma również nadmiarowy ciężki silnik. To co masz możliwość skontruować musi mieć skrzynię, chyba ze interesuje cie zakres predkosci np 0-30 kmh to mozesz pokombinowac bez skrzyni.

Data: 2009-09-23 13:08:14
Autor: J.F.
Przeróbka na napęd elektryczny
Użytkownik "Arbiter" <niema@hotmail.com> napisał
Poczytałem odpowiedzi które się tu pojawiły i głównie to stereotypy od osób niezwiązanych z tematem bez jakichkolwiek doswiadczeń w branży EV.
A stereotyp jest taki ze EV skrzyni nie potrzebuje...

Bo to kusi. A jest .. no wydaje sie ze w zasiegu mozliwosci.

Nie potrzebuje taki z mocnymi silnikami w kołach z nadmiarem mocy, lub lokomotywa która ma również nadmiarowy ciężki silnik. To co masz możliwość skontruować musi mieć skrzynię, chyba ze interesuje cie zakres predkosci np 0-30 kmh to mozesz pokombinowac bez skrzyni.

Prius skrzynie ma, ale o stalym przelozeniu. GM EV1 przekladnie mial, ale tez stala.

J.

Data: 2009-09-23 20:34:35
Autor: Tomasz Pyra
Przeróbka na napęd elektryczny
J.F. pisze:

Prius skrzynie ma, ale o stalym przelozeniu. GM EV1 przekladnie mial, ale tez stala.

Bo tam to chyba są silniki o potencjalnie bardzo wysokiej mocy (przynajmniej chwilowej), a sama moc ograniczana jest przez sterowanie tak żeby nie przeciążać akumulatorów.

W efekcie dostaje się stałą moc w szerokim zakresie obrotów i wtedy faktycznie skrzynia nie ma sensu.

Data: 2009-09-24 21:17:23
Autor: Adam Płaszczyca
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Wed, 23 Sep 2009 20:34:35 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

Bo tam to chyba są silniki o potencjalnie bardzo wysokiej mocy (przynajmniej chwilowej), a sama moc ograniczana jest przez sterowanie tak żeby nie przeciążać akumulatorów.


Silnik elektryczny ma bardzo wysoką moc chwilową. Przeciążalność silnika
elektrycznego w zakresie pojedynczych sekund sięga nieraz do ośmiokrotności
parametrów maksymalnych ciągłych.
W efekcie dostaje się stałą moc w szerokim zakresie obrotów i wtedy faktycznie skrzynia nie ma sensu.

Przede wszystkim - silnik elektryczny można sterować impulsowo. W efekcie
silnik kręci się bardzo powoli, ale zachowuje ogromny moment. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-09-25 00:17:43
Autor: J.F.
Przeróbka na napęd elektryczny
On Thu, 24 Sep 2009 21:17:23 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
Dnia Wed, 23 Sep 2009 20:34:35 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):
Bo tam to chyba są silniki o potencjalnie bardzo wysokiej mocy (przynajmniej chwilowej), a sama moc ograniczana jest przez sterowanie tak żeby nie przeciążać akumulatorów.
Silnik elektryczny ma bardzo wysoką moc chwilową. Przeciążalność silnika
elektrycznego w zakresie pojedynczych sekund sięga nieraz do ośmiokrotności
parametrów maksymalnych ciągłych.

Jeszcze musi zasilanie wydolic.

W efekcie dostaje się stałą moc w szerokim zakresie obrotów i wtedy faktycznie skrzynia nie ma sensu.
Przede wszystkim - silnik elektryczny można sterować impulsowo. W efekcie
silnik kręci się bardzo powoli, ale zachowuje ogromny moment.

Ogromny moment ma wtedy jak plynie ogromny prad. A to po pierwsze grzeje silnik, a po drugie wymaga odpowiedniego
zasilacza .

J.

Data: 2009-09-26 23:19:18
Autor: Adam Płaszczyca
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Fri, 25 Sep 2009 00:17:43 +0200, J.F. napisał(a):

Silnik elektryczny ma bardzo wysoką moc chwilową. Przeciążalność silnika
elektrycznego w zakresie pojedynczych sekund sięga nieraz do ośmiokrotności
parametrów maksymalnych ciągłych.

Jeszcze musi zasilanie wydolic.

No ba.
Przede wszystkim - silnik elektryczny można sterować impulsowo. W efekcie
silnik kręci się bardzo powoli, ale zachowuje ogromny moment.

Ogromny moment ma wtedy jak plynie ogromny prad. A to po pierwsze grzeje silnik, a po drugie wymaga odpowiedniego
zasilacza .

Możesz sterować silnik impulsami o wypełnieniu 1% i częstotliwości rzędu
kilkudziesięciu HZ. W efekcie prąd średni jest malutki, grzanie także, a
moment na wale potęzny. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-09-26 23:25:23
Autor: J.F.
Przeróbka na napęd elektryczny
On Sat, 26 Sep 2009 23:19:18 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
Dnia Fri, 25 Sep 2009 00:17:43 +0200, J.F. napisał(a):
Przede wszystkim - silnik elektryczny można sterować impulsowo. W efekcie
silnik kręci się bardzo powoli, ale zachowuje ogromny moment.

Ogromny moment ma wtedy jak plynie ogromny prad. A to po pierwsze grzeje silnik, a po drugie wymaga odpowiedniego
zasilacza .

Możesz sterować silnik impulsami o wypełnieniu 1% i częstotliwości rzędu
kilkudziesięciu HZ. W efekcie prąd średni jest malutki, grzanie także, a
moment na wale potęzny.

Jak prad sredni jest maly, to i moment sredni jest maly.

Prad w silniku musi byc duzy, za to po stronie zasilania moze byc
maly. Sredni maly. J.

Data: 2009-09-27 15:05:52
Autor: Adam Płaszczyca
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Sat, 26 Sep 2009 23:25:23 +0200, J.F. napisał(a):


Jak prad sredni jest maly, to i moment sredni jest maly.

Średni tak. Ale chwilowy jest bardzo duży. W ten sposób można ciągnąć
lokomotywą składy rzędu 1600 ton z prędkością 5km/h. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-09-27 18:14:07
Autor: J.F.
Przeróbka na napęd elektryczny
On Sun, 27 Sep 2009 15:05:52 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
Dnia Sat, 26 Sep 2009 23:25:23 +0200, J.F. napisał(a):
Jak prad sredni jest maly, to i moment sredni jest maly.

Średni tak. Ale chwilowy jest bardzo duży. W ten sposób można ciągnąć
lokomotywą składy rzędu 1600 ton z prędkością 5km/h.

Po plaskim. A i tak mysle ze trzeba ten prad puscic na co najmniej pare sekund
zeby pociag ruszyl.

Sterowanie PWM mozna stosowac, tylko troche inaczej dziala.


J.

Data: 2009-09-27 23:08:40
Autor: Adam Płaszczyca
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Sun, 27 Sep 2009 18:14:07 +0200, J.F. napisał(a):

Średni tak. Ale chwilowy jest bardzo duży. W ten sposób można ciągnąć
lokomotywą składy rzędu 1600 ton z prędkością 5km/h.

Po plaskim.

Nie, po wzniesieniu.
A i tak mysle ze trzeba ten prad puscic na co najmniej pare sekund
zeby pociag ruszyl.

I tu się mylisz.
Sterowanie PWM mozna stosowac, tylko troche inaczej dziala.

Ano tak własnei działa. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-09-27 23:38:32
Autor: J.F.
Przeróbka na napęd elektryczny
On Sun, 27 Sep 2009 23:08:40 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
Dnia Sun, 27 Sep 2009 18:14:07 +0200, J.F. napisał(a):
Średni tak. Ale chwilowy jest bardzo duży. W ten sposób można ciągnąć
lokomotywą składy rzędu 1600 ton z prędkością 5km/h.
Po plaskim.
Nie, po wzniesieniu.
A i tak mysle ze trzeba ten prad puscic na co najmniej pare sekund
zeby pociag ruszyl.
I tu się mylisz.

watpie.

Sterowanie PWM mozna stosowac, tylko troche inaczej dziala.
Ano tak własnei działa.

A jaki silnik ? Asynchroniczny klatkowy ? J.

Data: 2009-09-28 22:34:29
Autor: Adam Płaszczyca
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Sun, 27 Sep 2009 23:38:32 +0200, J.F. napisał(a):

I tu się mylisz.
watpie.

ET22-2000 :>

Sterowanie PWM mozna stosowac, tylko troche inaczej dziala.
Ano tak własnei działa.
A jaki silnik ? Asynchroniczny klatkowy ?

Szeregowy, pradu stałego. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-09-28 23:05:35
Autor: J.F.
Przeróbka na napęd elektryczny
On Mon, 28 Sep 2009 22:34:29 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
Dnia Sun, 27 Sep 2009 23:38:32 +0200, J.F. napisał(a):
I tu się mylisz.
watpie.
ET22-2000 :>

Sterowanie PWM mozna stosowac, tylko troche inaczej dziala.
Ano tak własnei działa.
A jaki silnik ? Asynchroniczny klatkowy ?
Szeregowy, pradu stałego.

A to juz w zasadzie wykluczone.

A jak sobie przegladam co to za cudo ta et22-2000 - to mi wychodzi ze
naped ma klasyczny - na rezystorach i stycznikach. Tylko sterowanie
stycznikami mikroprocesorowe ..

J.

Data: 2009-10-02 00:05:28
Autor: Adam Płaszczyca
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Mon, 28 Sep 2009 23:05:35 +0200, J.F. napisał(a):

A to juz w zasadzie wykluczone.

A jak sobie przegladam co to za cudo ta et22-2000 - to mi wychodzi ze
naped ma klasyczny - na rezystorach i stycznikach. Tylko sterowanie
stycznikami mikroprocesorowe ..

A to jej poprzednia wersja ;)

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-09-27 20:05:27
Autor: Jaroslaw Berezowski
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Sat, 26 Sep 2009 23:19:18 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

Możesz sterować silnik impulsami o wypełnieniu 1% i częstotliwości rzędu
kilkudziesięciu HZ.
W praktyce choppery silnikow trakcyjnych DC pracuja na kilohercach. Sa nawet konstrukcje powyzej 16KHz, zeby PWMka nie wyla jak potepieniec.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-09-27 23:10:01
Autor: Adam Płaszczyca
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Sun, 27 Sep 2009 20:05:27 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a):

W praktyce choppery silnikow trakcyjnych DC pracuja na kilohercach. Sa

Oj nie, a raczej - zależy jakie. Bywają takie, jak opisałes, bywają też
takie, co lecą na kilkudziesięciu Hz, a sa i takie, co na kilkuset. No i sa takie, które zmieniają częstotliwość wraz ze wzrostem prędkości. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-09-28 00:30:55
Autor: Jaroslaw Berezowski
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Sun, 27 Sep 2009 23:10:01 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

Dnia Sun, 27 Sep 2009 20:05:27 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a):

W praktyce choppery silnikow trakcyjnych DC pracuja na kilohercach. Sa

Oj nie, a raczej - zależy jakie. Bywają takie, jak opisałes, bywają też
takie, co lecą na kilkudziesięciu Hz, a sa i takie, co na kilkuset. No i
sa takie, które zmieniają częstotliwość wraz ze wzrostem prędkości.
Mowimy o kontrolerach silnikow DC do samochodow - takie sa albo na MOSFETach albo IGBT i pracuja na 3kHz wzwyz (tzn te ktore mozna dostac). M.in. dlatego, zeby naped nie wyl jak dusza potepiona i zeby zminimalizowac pulsacje momentu (nie wyobrazam sobie kilkudziesiecu Hz na kolach).
Jedyny mi znany wyjatek to kontroler GE (nie GM :) EV-1, tyrystorowy, mozna go jeszcze kupic z drugiej reki.
Nizsze czestotliwosci PWM maja glownie duze jednostki, glownie dlatego, ze jako przelacznikow uzyto tyrystorow ktore nie daja sie za szybko przelaczac. Duze silniki maja tez wystarczajace indukcyjnosci dla niskich czestotliwosci PWM.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-09-28 22:35:00
Autor: Adam Płaszczyca
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Mon, 28 Sep 2009 00:30:55 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a):

Oj nie, a raczej - zależy jakie. Bywają takie, jak opisałes, bywają też
takie, co lecą na kilkudziesięciu Hz, a sa i takie, co na kilkuset. No i
sa takie, które zmieniają częstotliwość wraz ze wzrostem prędkości.
Mowimy o kontrolerach silnikow DC do samochodow - takie sa albo na

No to mówcie dalej :>


--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-09-27 19:58:45
Autor: Jaroslaw Berezowski
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Wed, 23 Sep 2009 13:08:14 +0200, J.F. napisał(a):

Prius skrzynie ma, ale o stalym przelozeniu.
Sprawdz zanim napiszez. Prius ma uklad ktory mozna nazwac IVT - Infinitely Variable Trasmission. W skrocie - przekladnia planetarna (power split) o regulowanym sprzezeniu (przez MG1 i MG2) pozwalajacym na zmiane przelozenia. Sprzezenie moze tez byc mechaniczne, przez CVT.
Wiecej tutaj: http://cvt.com.sapo.pt/ivt/ivt.htm

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-09-27 22:25:47
Autor: J.F.
Przeróbka na napęd elektryczny
On Sun, 27 Sep 2009 19:58:45 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:
Dnia Wed, 23 Sep 2009 13:08:14 +0200, J.F. napisał(a):
Prius skrzynie ma, ale o stalym przelozeniu.
Sprawdz zanim napiszez. Prius ma uklad ktory mozna nazwac IVT - Infinitely Variable Trasmission. W skrocie - przekladnia planetarna (power split) o regulowanym sprzezeniu (przez MG1 i MG2) pozwalajacym na zmiane przelozenia.

W jeszcze wiekszym skrocie - dwa silniki elektryczne i przekladnia o
stalym przelozeniu jednak.

Zmienne przez te silniko-generatory, to dopiero jak sie spalinowy
wlaczy.

J.

Data: 2009-09-28 00:02:20
Autor: Jaroslaw Berezowski
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Sun, 27 Sep 2009 22:25:47 +0200, J.F. napisał(a):

On Sun, 27 Sep 2009 19:58:45 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:
Dnia Wed, 23 Sep 2009 13:08:14 +0200, J.F. napisał(a):
Prius skrzynie ma, ale o stalym przelozeniu.
Sprawdz zanim napiszez. Prius ma uklad ktory mozna nazwac IVT -
Infinitely Variable Trasmission. W skrocie - przekladnia planetarna
(power split) o regulowanym sprzezeniu (przez MG1 i MG2) pozwalajacym na
zmiane przelozenia.

W jeszcze wiekszym skrocie - dwa silniki elektryczne i przekladnia o
stalym przelozeniu jednak.
W zadnym razie power splitowi czyli przekladni planetarnej o dwoch stopniach swobody nie mozna przypisac atrybutu "stale przelozenie". Stale przelozenie ma o jednym (np. z zablokowanym ktoryms kolem).
Wiecej - poniewaz sprzezenia elektryczne MG1-MG2 nie musi miec zamknietego bilansu mocy (bufor w postaci aku), masz jeszcze jeden ekstra stopien swobody ponad to co oferuje mechaniczne sprzezenie. Inzynierowie projektujacy THD/HSD skwapliwie wykorzystali ten fakt i dlatego ten naped jest tak elastyczny.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-09-29 00:03:03
Autor: J.F.
Przeróbka na nap?d elektryczny
On Mon, 28 Sep 2009 00:02:20 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:
Dnia Sun, 27 Sep 2009 22:25:47 +0200, J.F. napisał(a):
Prius [...]
W jeszcze wiekszym skrocie - dwa silniki elektryczne i przekladnia o
stalym przelozeniu jednak.
W zadnym razie power splitowi czyli przekladni planetarnej o dwoch stopniach swobody nie mozna przypisac atrybutu "stale przelozenie". Stale przelozenie ma o jednym (np. z zablokowanym ktoryms kolem).
Wiecej - poniewaz sprzezenia elektryczne MG1-MG2 nie musi miec zamknietego bilansu mocy (bufor w postaci aku), masz jeszcze jeden ekstra stopien swobody ponad to co oferuje mechaniczne sprzezenie. Inzynierowie projektujacy THD/HSD skwapliwie wykorzystali ten fakt i dlatego ten naped jest tak elastyczny.

Jak odpalisz silnik spalinowy. Bo jak nie, to na samych elektrycznych
przelozenie jest stale .. choc dwa do wyboru.

Ale widze ze Japonczyczy nas pogodzili, dorzucili troche kolek i teraz
bedzie jeszcze kilka przelozen mechanicznych do wyboru. Widac sa potrzebne :-)

J.

Data: 2009-09-24 21:15:32
Autor: Adam Płaszczyca
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Tue, 22 Sep 2009 21:41:37 +0200, Arbiter napisał(a):

Nie potrzebuje taki z mocnymi silnikami w kołach z nadmiarem mocy, lub lokomotywa która ma również nadmiarowy ciężki silnik. To co masz możliwość


Zdziwisz się, ale silniki w lokomotywie nei są nadmiarowe.
skontruować musi mieć skrzynię, chyba ze interesuje cie zakres predkosci np 0-30 kmh to mozesz pokombinowac bez skrzyni.

Adaś, nie pierdol, ja Cię proszę. Przy sterowaniu impulsowym możesz silnik
elektryczny tak wysterować, że będzie miał moment obrotowy kilkukriotnie
większy od nominalnego przy predkości zero...

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-09-25 22:32:30
Autor: Arbiter
Przeróbka na napęd elektryczny

Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomości news:1bufwrfnsi0za.dlgoldfield.org.pl...

Zdziwisz się, ale silniki w lokomotywie nei są nadmiarowe.

Z tego co mi mówił ostatnio motorniczy w ET22 , to jak prosty odcinek i jedzie równo około 80kmh to wciąga 100A przy około 2kV, co by dawało 200kW a silnik ma 3000 kW

elektryczny tak wysterować, że będzie miał moment obrotowy kilkukriotnie
większy od nominalnego przy predkości zero...

to dalej nie wystarczy aby przy silniku np 10kW poruszać się samochodem w zakresie 0-90kmh o masie 1000kg bez skrzyni biegów. A nawet jeśli, to stałe przełożenie musiałoby być tak ustalone, że brakowałoby dynamiki a prąd grzałby silniki. Efektywność silnika na niskich obratach przy dużym prądzie nie jest wysoka

Data: 2009-09-26 23:21:20
Autor: Adam Płaszczyca
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Fri, 25 Sep 2009 22:32:30 +0200, Arbiter napisał(a):

Z tego co mi mówił ostatnio motorniczy w ET22 , to jak prosty odcinek i jedzie równo około 80kmh to wciąga 100A przy około 2kV, co by dawało 200kW a silnik ma 3000 kW

Zapytaj go jak to wygląda pod górkę, albo przy ruszaniu. Także, jak
wygląda, kiedy ma na haku ciężki skład i ma z nim pojechać w okolicy Vmax.
elektryczny tak wysterować, że będzie miał moment obrotowy kilkukriotnie
większy od nominalnego przy predkości zero...

to dalej nie wystarczy aby przy silniku np 10kW poruszać się samochodem w zakresie 0-90kmh o masie 1000kg bez skrzyni biegów.

Bez problemów wystarczy.
A nawet jeśli, to stałe przełożenie musiałoby być tak ustalone, że brakowałoby dynamiki a prąd grzałby silniki. Efektywność silnika na niskich obratach przy dużym prądzie nie jest wysoka

Przy odpowiednim sterowaniu? Ależ jest. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-09-27 20:09:17
Autor: Jaroslaw Berezowski
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Sat, 26 Sep 2009 23:21:20 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

Przy odpowiednim sterowaniu? AleĹź jest.
On ma racjhe. Silniki DC albo musza byc mocno duze albo miec 2 biegi (dla typowego zamochodu) albo beda slabe osiagi. Chyba ze wsadzisz sepexa albo naped AC, ktore maja ma znacznie szersze charakterystyki przy danej masie.
Poza tym miej nieco szacunku dla innych i nie bluzgaj publicznie.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-09-27 23:11:15
Autor: Adam Płaszczyca
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Sun, 27 Sep 2009 20:09:17 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a):

Przy odpowiednim sterowaniu? Ależ jest.
On ma racjhe. Silniki DC albo musza byc mocno duze albo miec 2 biegi (dla

Albo też mogą mieć odpowiednie sterowanie. Przy zastosowaniu komutacji
bezszczotkowej można cuda wyciągnąć. --
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-09-28 00:22:30
Autor: Jaroslaw Berezowski
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Sun, 27 Sep 2009 23:11:15 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

Dnia Sun, 27 Sep 2009 20:09:17 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a):

Przy odpowiednim sterowaniu? AleĹź jest.
On ma racjhe. Silniki DC albo musza byc mocno duze albo miec 2 biegi
(dla

Albo też mogą mieć odpowiednie sterowanie. Przy zastosowaniu komutacji
bezszczotkowej można cuda wyciągnąć.
BLDC to przeciez tylko z nazwy DC. Poza tym sama komutacja elektroniczna nie pozwala na sterowanie wzbudzeniem, a to jest klucz to rozciagania ladnych charaktrerystyk na wyzsze obroty i mozliwosc wyeliminowania wielobiegowych przekladni.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2009-09-28 22:35:44
Autor: Adam Płaszczyca
Przeróbka na napęd elektryczny
Dnia Mon, 28 Sep 2009 00:22:30 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a):

BLDC to przeciez tylko z nazwy DC. Poza tym sama komutacja elektroniczna nie pozwala na sterowanie wzbudzeniem, a to jest klucz to rozciagania ladnych charaktrerystyk na wyzsze obroty i mozliwosc wyeliminowania wielobiegowych przekladni.

Oj, to silnik szeregowy pradu stałego ciągle w niewiedzy tkwi...

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Data: 2009-09-29 08:16:44
Autor: J.F.
Przeróbka na napęd elektryczny
On Mon, 28 Sep 2009 22:35:44 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
Dnia Mon, 28 Sep 2009 00:22:30 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a):
BLDC to przeciez tylko z nazwy DC. Poza tym sama komutacja elektroniczna nie pozwala na sterowanie wzbudzeniem, a to jest klucz to rozciagania ladnych charaktrerystyk na wyzsze obroty i mozliwosc wyeliminowania wielobiegowych przekladni.

Oj, to silnik szeregowy pradu stałego ciągle w niewiedzy tkwi...

Silnik szeregowy steruje wzbudzeniem.

Tylko tak mowiac szczerze to to sterowanie tak psu na bude - jesli nie
jest maksymalne, to znak ze marnujemy energie na rezystancjach
wirnika.

J.

Przeróbka na napęd elektryczny

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona