Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Przerobka roweru

Przerobka roweru

Data: 2010-09-08 17:39:25
Autor: Iguan007
Przerobka roweru
Mam stara szosowke ktora do tej pory sluzyla do dojazdu do stacji kolejki
podmiejskiej. Dzielnie spelniala swoje zadanie stojac calymi dniami w
sloncu/deszczu i wygladajac na tyle nieatrakcyjnie zeby nie kusic amatorow
cudzej wlasnosci. Ostatnio jednak dostalem dostep do bezpiecznego bike
lockera wiec moge jezdzic na stacje "normalnym rowerem". Stary rower stoi i
rdzewieje.

Troche zal  mi pozbywac sie tego roweru, nawet jesli jest praktycznie
bezwarosciowy. Pomyslalem ze moze przerobie go na single speeda. Problem w
tym ze nie mam o tym najmniejszego pojecia. W przypadku wspolczesnych
rowerow sprawa przerobek czy serwisu jest prosta - szukamy czesci w sklepie
rowerowym, zamawiamy, montujemy. W starym rowerze nawet nie wiem jakiej
firmy sa poszczegolne komponenty.

I tutaj prosba do ludzi ktorzy sie troche bawia w takie przerobki - mozecie
poradzic jak sie do tego wszystkiego zabrac? Glownie chodzi mi o naped, z
reszta chyba sobie poradze. Czy ktos potrafi ze zdjec
(http://picasaweb.google.com.au/iguan007/Single_Speed) powiedziec jakiej
korby, piasty i zebatki powienienem szukac zeby pasowaly do roweru z tego
okresu? Domyslam sie ze ze zdjec bedzie ciezko jednoznacznie stwierdzic ale
moze doradzicie jakich oznaczen szukac/co zmierzyc?

Zdaje sobie sprawe ze oplacalnosc takiej przerobki jest zadna bo pewnie
wyjdzie to wiecej niz gotowy rower. Ale tutaj bardziej chodzi mi o
przyjemnosc z przykrecania srubek niz o oszczednosc.

Pozdrawiam,
Iguan


--
--
Iguan007
Sezon caly rok:
http://picasaweb.google.com/iguan007/Australia
--

Data: 2010-09-08 10:15:02
Autor: Kazimierz Uromski
Przerobka roweru
On 08.09.2010 09:39, Iguan007 wrote:
Mam stara szosowke ktora do tej pory sluzyla do dojazdu do stacji kolejki
podmiejskiej. Dzielnie spelniala swoje zadanie stojac calymi dniami w
sloncu/deszczu i wygladajac na tyle nieatrakcyjnie zeby nie kusic amatorow
cudzej wlasnosci. Ostatnio jednak dostalem dostep do bezpiecznego bike
lockera wiec moge jezdzic na stacje "normalnym rowerem". Stary rower stoi i
rdzewieje.

Troche zal  mi pozbywac sie tego roweru, nawet jesli jest praktycznie
bezwarosciowy. Pomyslalem ze moze przerobie go na single speeda. Problem w
tym ze nie mam o tym najmniejszego pojecia. W przypadku wspolczesnych
rowerow sprawa przerobek czy serwisu jest prosta - szukamy czesci w sklepie
rowerowym, zamawiamy, montujemy. W starym rowerze nawet nie wiem jakiej
firmy sa poszczegolne komponenty.

I tutaj prosba do ludzi ktorzy sie troche bawia w takie przerobki - mozecie
poradzic jak sie do tego wszystkiego zabrac? Glownie chodzi mi o naped, z
reszta chyba sobie poradze. Czy ktos potrafi ze zdjec
(http://picasaweb.google.com.au/iguan007/Single_Speed) powiedziec jakiej
korby, piasty i zebatki powienienem szukac zeby pasowaly do roweru z tego
okresu? Domyslam sie ze ze zdjec bedzie ciezko jednoznacznie stwierdzic ale
moze doradzicie jakich oznaczen szukac/co zmierzyc?

Zdaje sobie sprawe ze oplacalnosc takiej przerobki jest zadna bo pewnie
wyjdzie to wiecej niz gotowy rower. Ale tutaj bardziej chodzi mi o
przyjemnosc z przykrecania srubek niz o oszczednosc.


Eee, wcale nie. Kwestia tylko doboru części odpowiednich do roweru.

1. Zwykła korba na kwadrat, z tanich to np. romet-wałcz robi je eleganckie - 44/46T
2. szeroki singlowy łańcuch
3. nakręcany wolnobieg 16/18T

Kwestia tylko możności ściągnięcia wolnobiegu - kiedyś wymagały nieco innego klucza więc musiałbyś go obejrzeć. W "najgorszym" przypadku można takowy pożyczyć w jakimś serwisie.

Data: 2010-09-08 10:31:20
Autor: Paweł Suwiński
Przerobka roweru
Dnia śro, 08 wrz 2010 tako rzecze Iguan007:

I tutaj prosba do ludzi ktorzy sie troche bawia w takie przerobki - mozecie
poradzic jak sie do tego wszystkiego zabrac? Glownie chodzi mi o naped, z
reszta chyba sobie poradze. Czy ktos potrafi ze zdjec
(http://picasaweb.google.com.au/iguan007/Single_Speed) powiedziec jakiej
korby, piasty i zebatki powienienem szukac zeby pasowaly do roweru z tego
okresu? Domyslam sie ze ze zdjec bedzie ciezko jednoznacznie stwierdzic ale
moze doradzicie jakich oznaczen szukac/co zmierzyc?

Tył: odkręcić wolnobieg i nakręcić adapter SS:
http://allegro.pl/wolnobieg-dicta-single-speed-do-piast-bmx-19t-34mm-i1185743539.html

Przód: zdjąć małe tarcze z korby i zostawić największą 52z (52/19
        będzie imho całkiem przyzwoite).

Łańcuch dać jakiś mocny jednorzędowy, np. SRAM PC-1:
http://allegro.pl/lancuch-sram-pc-1-114-ogniw-spinka-okazja-i1191023466.html


Po założeniu  będzie pewnie trzeba  ustawić prostą linię  łańcucha. To
już trzeba zrobić  metodą prób i błędów patrząc ile  się odchyla. Robi
się  to dając  krótszą oś  supportu  i/lub przesuwa  tylną obręcze  na
szprychach i  zamienia tuleje dystansowe  z lewa na prawa.  Jeżeli się
nie czujesz w tym  mocny albo jak nie chcesz się w tym  babrać i np. 3
razy  biegać do  sklepu  i kupować  nowe  ośki to  na  dobranie osi  i
ustawienie prostej linii daj do serwisu.


Poza przeróbką na SS, można taki rowerek przerobić na ostre koło. Mój
po przeróbce na OK wygląda tak:

http://pawelsuwinski.ovh.org/fotoblog/foto/200710_RaczaGazela/200710_gazelle0001.jpg :)

--
Pozdrawiam
Paweł Suwiński

Data: 2010-09-08 19:39:11
Autor: Iguan007
Przerobka roweru

"Paweł Suwiński" <dracono@wp.pl> wrote in message news:slrn.pl.i8eieo.tf.draconogod.gdynia.mm.pl...

Tył: odkręcić wolnobieg i nakręcić adapter SS:
http://allegro.pl/wolnobieg-dicta-single-speed-do-piast-bmx-19t-34mm-i1185743539.html

Dzieki. Jedna sprawa -  ten link powyzej jest prawidlowy czy miales na mysli ten adapter: http://allegro.pl/redukcja-z-piasty-8-9-rzedowej-na-single-18t-i1192204685.html ?


Pozdrawiam,
Iguan


--
--
Iguan007
Sezon caly rok:
http://picasaweb.google.com/iguan007/Australia
--

Data: 2010-09-08 11:52:04
Autor: Paweł Suwiński
Przerobka roweru
Dnia śro, 08 wrz 2010 tako rzecze Iguan007:

Tył: odkręcić wolnobieg i nakręcić adapter SS:
http://allegro.pl/wolnobieg-dicta-single-speed-do-piast-bmx-19t-34mm-i1185743539.html

Dzieki. Jedna sprawa -  ten link powyzej jest prawidlowy czy miales na mysli ten adapter: http://allegro.pl/redukcja-z-piasty-8-9-rzedowej-na-single-18t-i1192204685.html ?

Prawidłowy, bo  ten jest  do kaset.  W swoim rowerze  masz na  90% (*)
nakręcany  wolnobieg na  standardowy gwint  i takiego  adaptera musisz
szukać. Czyli taki  co podałem we wcześniejszym  linku. Przełożenie to
już wg. preferencji, odpowiednie do terenu, masy roweru (nieco spadnie
po przeróbce) i masy własnej.  Nie mniej przy zakupie tamtego adaptera
wyjdzie 52/19, wg. mnie raczej dobre.


*)  pewności 100%  nie mam,  bo  to różnie  ze starymi  bywa, raz  się
spodziewałem nakręcanego, a spotkałem  takie dziwadło jak wolnobiegową
kasetę  maliarda (!),  ale to  na takie  coś można  trafić prędzej  we
francuskich rowerach szosowych, a nie włoskich


--
Pozdrawiam
Paweł Suwiński

Data: 2010-09-08 12:18:04
Autor: Coaster
Przerobka roweru
On 9/8/10 11:52 AM, Paweł Suwiński wrote:
Dnia śro, 08 wrz 2010 tako rzecze Iguan007:

Tył: odkręcić wolnobieg i nakręcić adapter SS:
http://allegro.pl/wolnobieg-dicta-single-speed-do-piast-bmx-19t-34mm-i1185743539.html

Dzieki. Jedna sprawa -  ten link powyzej jest prawidlowy czy miales na mysli
ten adapter:
http://allegro.pl/redukcja-z-piasty-8-9-rzedowej-na-single-18t-i1192204685.html ?

Prawidłowy, bo  ten jest  do kaset.  W swoim rowerze  masz na  90% (*)
nakręcany  wolnobieg na  standardowy gwint  i takiego  adaptera musisz
szukać. Czyli taki  co podałem we wcześniejszym  linku. Przełożenie to
już wg. preferencji, odpowiednie do terenu, masy roweru (nieco spadnie
po przeróbce) i masy własnej.  Nie mniej przy zakupie tamtego adaptera
wyjdzie 52/19, wg. mnie raczej dobre.


*)  pewności 100%  nie mam,  bo  to różnie  ze starymi  bywa, raz  się
spodziewałem nakręcanego, a spotkałem  takie dziwadło jak wolnobiegową
kasetę  maliarda (!),

Hmm, masz na mysli piaste i wolnobieg Maillarda - Helicomatic?
http://www.sheldonbrown.com/velos.html#helicomatic
Mam taki w kolarce i trzyma sie dobrze. Rower jest holenderski.

ale to  na takie  coś można  trafić prędzej  we
francuskich rowerach szosowych, a nie włoskich




--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-09-08 12:42:12
Autor: Paweł Suwiński
Przerobka roweru

Dnia śro, 08 wrz 2010 tako rzecze Coaster:

*)  pewności 100%  nie mam,  bo  to różnie  ze starymi  bywa, raz  się
spodziewałem nakręcanego, a spotkałem  takie dziwadło jak wolnobiegową
kasetę  maliarda (!),

Hmm, masz na mysli piaste i wolnobieg Maillarda - Helicomatic?
http://www.sheldonbrown.com/velos.html#helicomatic
Mam taki w kolarce i trzyma sie dobrze. Rower jest holenderski.

No, właśnie  tą, Hellicomatic  ;). Ponoć  z tym  fikuśnym rozwiązaniem
wyżli  w bilansie  na zero,  bo łatwiej  rzeczywiście było  dostać się
do  szprych  przykasetowych, ale  przez  taką  głęboką asymetrię  niby
miały  częściej pękać  (?). Piasta  pewnie jak  piasta przy  normalnym
użytkowaniu.  Problem  i  irytacja   się  pojawia  jak  chcesz  zrobić
konwersję na  SS/OK, bo to  nie spełnia żadnych standardów  poza swoim
własnym :|.

--
Pozdrawiam
Paweł Suwiński

Data: 2010-09-08 13:31:47
Autor: Coaster
Przerobka roweru
On 9/8/10 12:42 PM, Paweł Suwiński wrote:

Dnia śro, 08 wrz 2010 tako rzecze Coaster:

*)  pewności 100%  nie mam,  bo  to różnie  ze starymi  bywa, raz  się
spodziewałem nakręcanego, a spotkałem  takie dziwadło jak wolnobiegową
kasetę  maliarda (!),

Hmm, masz na mysli piaste i wolnobieg Maillarda - Helicomatic?
http://www.sheldonbrown.com/velos.html#helicomatic
Mam taki w kolarce i trzyma sie dobrze. Rower jest holenderski.

No, właśnie  tą, Hellicomatic  ;). Ponoć  z tym  fikuśnym rozwiązaniem
wyżli  w bilansie  na zero,  bo łatwiej  rzeczywiście było  dostać się
do  szprych  przykasetowych, ale  przez  taką  głęboką asymetrię  niby
miały  częściej pękać  (?).

Jezdzilem tak ze cztery lata gownie do pracy szosa/drogi gruntowe*/sciezki lesne**. Nie jestem ulomkiem ale nie 'wysiaduje' siodla na wybojach. Po trzech sezonach pekla jedna szprycha po stronie wolnobiegu. Z braku czasu podcentrowalem kolo bez onej szprychy i tak przejezdzilem kolejny sezon pod koniec ktorego - pekla druga szprycha. Postanowilem wymienic na nierdzewki, kupilem odpowiednie szprychy, wyczyscilem wolnobieg i zdebialem :-) Poniewaz nie lubie 'kancerowac' elementow zaczalem szukac tego specjalnego klucza-otwieracza do Hellicomatica - latwo mozna bylo znalezc nowki na e-Bayu za grosze. Odkreca sie rzeczywiscie komfortowo.

Piasta  pewnie jak  piasta przy  normalnym
użytkowaniu.

Kupilem rower byl uzywany (kilkunastoletni), raczej torche mial juz w kolach, ja przejezdzilem kilka sezonow i tylna piasta troche 'zlapala' luzy a przednia tez Maillarda zaczela skwierczec :-(
Ale _nic_ w tej kolarce nie serwisowalem po zakupie - z braku czasu - a potem tak juz zostalo, wiec to pewnie moja wina.

Problem  i  irytacja   się  pojawia  jak  chcesz  zrobić
konwersję na  SS/OK, bo to  nie spełnia żadnych standardów  poza swoim
własnym :|.

Przy niskim budzecie mozna zostawic wolnobieg - zakladasz lancuch na srodkowa koronke i juz. Przy wiekszym - kupujesz nowa piaste i przeplatasz kolo.


* Wedlug preclowych stadardow to teren ;-)
** Wedlug preclowych stadardow to teren ;-)

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"A properly shaped leather saddle is an excellent
choice for the high-mileage rider who doesn't mind
the fact that it is a bit heavier than a plastic saddle."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2010-09-08 20:34:34
Autor: Marcin
Przerobka roweru
Po założeniu  będzie pewnie trzeba  ustawić prostą linię  łańcucha. To
już trzeba zrobić  metodą prób i błędów patrząc ile  się odchyla.

Nie chce mieszać, ale nie wiem czy tej prostej linii łańcucha trochę nie demonizujecie. Jeśli rower jest robiony ot tak, żeby był i nie będą na nim jakieś miliony kilometrów robione to IMHO tę prostotę linii łańcucha można spokojnie pominąć. O ile oczywiście nie będzie tak przekoszony, że go będzie z trybów zrzucać :)

Pozdrawiam!
Marcin

Data: 2010-09-09 08:37:11
Autor: Paweł Suwiński
Przerobka roweru
Dnia śro, 08 wrz 2010 tako rzecze Marcin:

Po założeniu  będzie pewnie trzeba  ustawić prostą linię  łańcucha. To
już trzeba zrobić  metodą prób i błędów patrząc ile  się odchyla.

Nie chce mieszać, ale nie wiem czy tej prostej linii łańcucha trochę nie demonizujecie. Jeśli rower jest robiony ot tak, żeby był i nie będą na nim jakieś miliony kilometrów robione to IMHO tę prostotę linii łańcucha można spokojnie pominąć.

Nie tak  do końca, bo  podzespoły jednorzędowe (koronki,  łańcuch) nie
pracują zbyt dobrze  jak jest przekos. Łańcuch zgrzyta,  hałasuje, a i
lubi spaść. Na pewno te przypadłości nie są do pominięcia przy rowerze
z torpedo  lub przy ostrej  piaście, szczególnie  jak nie ma  klamek i
hamulec  jest  oparty  jedynie  o  napęd. Ja  tak  właśnie  mam  kilka
jednorzędowców  na miasto  z  hamowaniem opartym  jedynie  o piastę  i
łańcuch (torpedo, ok),  bo nie lubię klamek no i  za szybko na mieście
przy całorocznej jeździe się klocki zużywają, a tak mam spokój.


--
Pozdrawiam
Paweł Suwiński

Data: 2010-09-09 12:29:51
Autor: Fabian
Przerobka roweru
W dniu 08.09.2010 20:34, Marcin pisze:
Po zaďż˝oďż˝eniu  bďż˝dzie pewnie trzeba  ustawiďż˝ prostďż˝ liniďż˝  ďż˝aďż˝cucha. To
juďż˝ trzeba zrobiďż˝  metodďż˝ prďż˝b i b��dďż˝w patrzďż˝c ile  siďż˝ odchyla.

Nie chce miesza�, ale nie wiem czy tej prostej linii �a�cucha troch� nie demonizujecie. Je�li rower jest robiony ot tak, �eby by� i nie b�d� na nim jakie� miliony kilometr�w robione to IMHO t� prostot� linii �a�cucha mo�na spokojnie pomin��. O ile oczywi�cie nie b�dzie tak przekoszony, �e go b�dzie z tryb�w zrzuca� :)

Z mojego doświadczenia wynika, że nie jest tak trudno o zrzucanie
łańcucha i lepiej o tą linię zadbać.

Fabian.

Przerobka roweru

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona