Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T

Data: 2020-08-03 21:47:54
Autor: Piotr Rogoza
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
Sorki za zamieszanie. Tytuł wskazuje na przerzutkę a treść na korbę. Jakkolwiek dotyczy to w sumie obu.

--
piecia aka dracorp
pisz na: imie.r.public at gmail dot com

Data: 2020-08-04 01:31:41
Autor: Ignac
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
Ja mam 22/38/48 i wrzuca z 22 na 38
bez problemu; przerzutkę mam nieco
inną fd-m 360.
A Śietmano, że między tarczami, nie
więcej niż 10 zębów.

Hulajnogi E dadzą im do wiwatu, za te wszystkie kłamstwa :)

Data: 2020-08-04 11:46:59
Autor: ąćęłńóśźż
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
Raczej do 12 zębów (np. popularne 26-36-48T).
Ale nieco inne są kąty (wózek, pantograf) w przerzutce do patelni małych, średnich i dużych.
Więc OP musi eksperymentować na żywym organizmie i zdać nam sprawozdanie.

-- -- -
między tarczami, nie więcej niż 10 zębów.

Data: 2020-08-04 17:33:43
Autor: Piotr Rogoza
W dniu Tue, 04 Aug 2020 11:46:59 +0200, uzytkownik ąćęłńóśźż napisal:

[...]
OP zda relację. Mam tylko nadzieję że nie wtopię.

Data: 2020-08-07 13:11:38
Autor: Piotr Rogoza
On 04/08/2020 19:33, Piotr Rogoza wrote:
[...]

No i niestety nie wejdzie. Tarcza 34T ma 14cm średnicy, a 38T ma 15,5cm.
Przy czym:

https://photos.app.goo.gl/ZKw6bMHjmEiXTJ5s8

Mam tylko 3-4mm pomiędzy tarczą 34T a wózkiem. Na mniejszej tarczy mogę ze 2mm podnieść do góry. Więc i tak będzie haczyło.
Tarcza 36T pewnie będzie większa o jakieś 7,5mm. Więc może by na styk weszła. W tym wypadku chyba tylko dodatkowa wymiana przerzutki miała by sens.
Muszę gdzieś lokalnie znaleźć tarczę 36T żeby sprawdzić. Ewentualnie ktoś może ma i może sprawdzić średnicę?

Data: 2020-08-07 05:04:46
Autor: Ignac
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
Na focie widać, że nie wejdzie, bo za wysoka jest blacha
klatki przerzutki. Musisz się postarać o przykładowo, przerzutkę dwurzędową o dłuższej klatce. Czeka Cię mordowania
z dopasowaniem takiej. Jak zwykle, Sitmano zadbali o to, abyś
na tarczy 38 za dużo nie pojeździł.
Lub, poszukaj w gotowych rowerach, które mają korby 24-38 i
jaką one mają przerzutkę. Czy wogóle takie napędy są?

Data: 2020-08-07 13:47:36
Autor: Piotr Rogoza
W dniu Fri, 07 Aug 2020 05:04:46 -0700, uzytkownik Ignac napisal:

Czeka Cię mordowania z dopasowaniem takiej.

Jakoś mi się nie chce przechodzić przez to. --

Data: 2020-08-07 07:19:56
Autor: Ignac
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
Lub, obniżyć dół przerzutki, o ile tam trzeba i wtedy łańcuch nie będzie dotykał dolnej poprzeczki klatki, po zrzuceniu z 38 na 24.

Data: 2020-08-07 13:43:24
Autor: rmikke
On Friday, 7 August 2020 13:11:41 UTC+2, Piotr Rogoza  wrote:
> [...]

Muszę gdzieś lokalnie znaleźć tarczę 36T żeby sprawdzić. Ewentualnie ktoś może ma i może sprawdzić średnicę?

Mi kiedyś w podobnej sytuacji doradzili zmianę przerzutki na taką mocowaną
obejmą do ramy - można ją wtedy przesunąć wyżej. Działało bez pudła
ponad 5 lat, potem połamałem ramę...

Data: 2020-08-07 22:02:51
Autor: Piotr Rogoza
W dniu Fri, 07 Aug 2020 13:43:24 -0700, uzytkownik rmikke napisal:

Mi kiedyś w podobnej sytuacji doradzili zmianę przerzutki na taką
mocowaną obejmą do ramy - można ją wtedy przesunąć wyżej. Działało bez
pudła ponad 5 lat, potem połamałem ramę...

Mam taką ale jak pisałem, nie mogę dać z wysoko bo koszyk z dołu ogranicza. Trzeba kombinować, jak pisze Ignac, a mi się tak do końca nie chce niestety.

Data: 2020-08-08 01:50:09
Autor: Ignac
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
Tu jest link do przerzutki, która obsługuje tarcze 38-42. Widać, że
klatka przerzutki jest niska, oni
mają też w sprzedaży korby które
Ty masz aktualnie. Zapytaj ich, czy cytowana przerzytka nie zadziała
w Twojej koncepcji i czy ciągi zgadzają się z Twoją. A nóż, problem
jest do rozwiązania!

https://www.sbike.pl/przerzutka-przednia-shimano-deore-fd-m616-down-swing-2x10-direct-mount-o_6941.html

Data: 2020-08-08 09:02:23
Autor: Piotr Rogoza
W dniu Sat, 08 Aug 2020 01:50:09 -0700, uzytkownik Ignac napisal:

[...]

Direct mount, to nie obejma. Rama nie ma tego mocowania.

Data: 2020-08-08 12:49:46
Autor: Maciek
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
Direct mount, to nie obejma. Rama nie ma tego mocowania.

Przerzutki potrafiące obsłużyć korbę z różnicą zębów 14 czyli np korbę 38/24 to :
RD-M617, RD-M618

Tak podali w katalogu na str. 11 (FD-przerzutka/FC-Korba):

https://productinfo.shimano.com/download/?path=pdfs/archive/2019-2020_Compatibility_v033_en.pdf

https://tinyurl.com/y3xs3wht

Wymienione przerzutki będą pewnie występować w wielu wariantach jeżeli chodzi o sposób montażu, trzeba sobie odpowiedni typ wybrać i najlepiej jeszcze dla pewności zweryfikować czy ma pojemność 14T.

Data: 2020-08-08 18:13:25
Autor: Maciek
[...]

Jeszcze poszperałem i... patrząc na zdjęcia:

https://velmar.pl/pl/p/MERIDA-BIG-NINE-500-2020-YELLOW/7091

Wygląda na to, że masz przerzutkę klasyczną na dolną obejmę.
Shimano w ofercie posiada:

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m610.html

....czyli jeżeli już to w grę wchodziłby dokładnie model : FD-M618-L

https://ctbike.pl/shimano-deore-fd-m618-l-top-swing-sr-28-6-31-8-34-9mm-przerzutka-przednia-czarna.html

Z tym, że dalej może nie być tak pięknie...

Możesz nie mieć tylnej przerzutki obsługującej większej pojemności całego napędu.

Pojemność zmienia się w momencie w którym dokładasz 38mkę do korby.
Zakładam, że kasetę masz 11-42T

Wymagana pojemność tylnej przerzutki dla korby 24-34T:
(34-24)+(42-11)=10+31 = 41T

Wymagana pojemność tylnej przerzutki dla korby 24-38T:
(38-24)+(42-11)=14+31 = 45T

Jeżeli masz tylną przerzutkę o mniejszej pojemności niż 45T (nie znalazłem co tam Merida zamontowała) a będziesz chciał używać z korbą 24-38T, wystąpią zapewne problemy:

- przerzutka będzie mocno naciągana lub wręcz uniemożliwi zmianę biegu na skrajnie dużych zębatkach
- jeżeli spróbuje się to skorygować na dłuższym łańcuchu nie będzie on napinany na najmniejszych zębatkach, będzie po prostu wisiał.

No więc... zabawę na chwilę obecną zacząłbym od sprawdzenia modelu tylnej przerzutki i weryfikacji jej pojemności.

Data: 2020-08-09 04:51:46
Autor: Ignac
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
@Maciek
Piękna analiza!

Data: 2020-08-10 05:51:37
Autor: Maciek
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
W dniu 09.08.2020 o 13:51, Ignac pisze:
@Maciek
Piękna analiza!

Dzięki ;-) To są następstwa rozmów z Tobą o modyfikacjach napędu :D

Można jeszcze postawić kropkę nad "i".

Jeżeli Piotr ma przerzutkę z tyłu, strzelam :

RD-M6000-GS

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m6000/RD-M6000-GS.html

(jest jeszcze wersja RD-M6000-SGS o pojemności 43T, nieobsługująca kasety 11-42T)

....to jej pojemność wynosi 41T brakuje więc 4T.

Teraz trochę bardziej obrazowo.

U mnie po modyfikacji napędu, przy braku 2T w skrajnym położeniu wygląda to tak:

https://drive.google.com/file/d/19HWFvxCAWomYQpTN0SAJ7mq2yW-XCJHl/view?usp=sharing

Jest mała tolerancja, która umożliwia jeszcze wrzucenie skrajnych przełożeń i napięcie łańcucha na małych zębatkach.

Prz czym u mnie jest przerzutka klasyczna posiadająca sprężynę na mocowaniu do haka, więc może być sytuacja zupełnie inna niż przy przerzutkach shadow.

Obstawiam, że przy shadowach może być niestety tylko gorzej z racji braku jednej osi obrotu - jednak nie mam z tym żadnej praktyki.

Reasumując, nie wrzucam przełożenia ze zdjęcia, jest ono zupełnie niepotrzebne.
Brak 4T na pojemności IMO może być już mocno niekomfortowe i należałoby mieć to na uwadze.

Data: 2020-08-10 09:08:45
Autor: Piotr Rogoza
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
W dniu Sat, 08 Aug 2020 18:13:25 +0200, uzytkownik Maciek napisal:
Nie wiem jak to robisz ale wydobyłeś niezłe informacje na światło dzienne. Dzięki.

Data: 2020-08-10 04:54:36
Autor: Ignac
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
//Wymagana pojemność tylnej przerzutki dla korby 24-38T:
(38-24)+(42-11)=14+31 = 45T//

Ale, można odjąć zębatki 11t i 13t i
zastąpić je, przykładowo 16t,17t,19t
są takie na szt. na aledrogo i taka
kaseta spełni Twój warunek pojemności. Na focie widać, że ta
kaseta 11-42 jest nitowana, więc może się udać taka podmianka.
W starym typie kaset 10s dało się
tak zrobić.

Data: 2020-08-10 05:22:28
Autor: Ignac
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
Można też, zastąpić małe kółka  przerzutki tylnej, dwoma 13t. Łańcuch się wydłuży o kolejne
4 ogniwa. W tej przerzutce wózek jest bardzo długi.
Ważne jest to, że znalazłeś stosowną
przerzutkę tylną. A bikerzy zaczynają rozumieć zalety dużych kaset.
Zresztą docelowo, wątkodawca wyjeżdzi przede wszystkim małe i średnie zębatki, zależy gdzie będzie
jeździł i stanie przed dylematem, czy kupić zniowu 11-42,czy 11-32 i
zgrać ją z zębatkami 37-42, jeśli będzie to możliwe.

Data: 2020-08-11 11:57:40
Autor: Maciek
W dniu 10.08.2020 o 14:22, Ignac pisze:
Można też, zastąpić małe kółka  przerzutki tylnej, dwoma 13t.
Łańcuch się wydłuży o kolejne
4 ogniwa. W tej przerzutce wózek
jest bardzo długi.

Może to być dobry sposób o ile większe kółka wejdą bez problemu do wózka i nie będą z łańcuchem wystawać poza obrys. Wózek też ma swoje ograniczenia. Nie eksperymentowałem w ten sposób.

Data: 2020-08-11 05:20:53
Autor: Ignac
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
Zacząć trzeba od tego, jaka Ci jest potrzebna najmniejsza zębatka w kasecie. Czyli, wrzucasz łańcuch na
największą tarczę, a z tyłu na taką
zębatkę, abyś mógł na niej przejechać, powiedzmy 20-50 km po wtr,bez potrzeby włączenia większej,
o 1 czy 2 ząbki, jadąc z kadencją  90 obr/ min. Takie przełożenie, jest
bardzo przydatne również na początku
każdego zjazdu, bo obrócisz ze 3-5 razy korbami z kadencją 110 obr/min i jesteś rozpędzony. Jeśli bardzo chcesz, możesz dodać jeszcze jedną zębatkę o 1-2 mniejszą do tego celu.
Widzisz, że pozostałe mniejsze zębatki kasety są Ci niepotrzebne.
Do tego potrzebna jest przerzutka
z najdłuższym wózkiem, żeby obsłużyła największą zębatkę. Analogicznie postępujesz z dobrem
najwięjszej zębatki kasety. Wybierz
się na przynajmniej 100 km trasę z
konkretnymi podjazdami i jaką największą musiałeś włączyć z kadencją 90 obr/min i bez stawania
na korby i masz zakres preferowanych
przez Ciebie przełożeń.
W szosówce jest możliwość zastosowania blatu 53, gdyby 50 było
za mało. Do tak dobranych tarcz i zębatek, dobierasz długość łańcucha i gotowe. Ja tak zrobiłem :)

Data: 2020-08-11 05:44:47
Autor: Ignac
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
//Wózek też ma swoje ograniczenia.//

Szczególnie kółko napinające, ale
trzeba próbować, jak zrezygnujesz z najmniejszych zębatek kasety, może
nawet być celowy montaż kółka prowadzącego w wózku, żeby przybliżyć łańcuch do zębatki kasety

Data: 2020-08-12 01:08:52
Autor: Ignac
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
//No i też dobrze mieć na uwadze to aby nie zepsuć synchronizacji pomiędzy
zębatkami kasety. Pogorszy to kulturę pracy co mam też przećwiczone ;-)//

A w szczególności przerzucanie łańcucha w całym zakresie przełożeń.
W tym celu, ustawiasz manetkami łańcuch na najmniejszej tarczy i
na największej zębatce kasety, w ten
sposób eliminujemy potencjalną słabość naciągu sprężyny wózka.
Następnie, zrzucamy manetką łańcuch na kolejną mniejszą zębatkę kasety,
W razie potrzeby regulujemy baryłką
długość linki vs długość jej pancerza. Łańcuch ma się przerzucać
płynnie, czyli bez szarpnięć, czy zacięć. Teraz schodzimy z łańcuchem
klikając manetką na kolejną niższą
zębatkę kasety i tak aż do dołu. Jeśli pojawią się problemy z rzucaniem łańcucha na kolejna niższą zębatkę, skracamy jeszcze trochę pancerz baryłką i jeśli łańcuch zaczyna meandrować po
sąsiednich zębatkach, świadczy to,
że sprężyna wózka jest już za słaba
i należy wymienić przerzutkę lub założyć na wózek gumkę, pomagającą
sprężynie, opisywałem niedawno ten
zabieg.
Imo, problem jest przeważnie zawsze
z za słabą sprężyną, czy za krótkim
łańcuchem- leżący wózek, niż z konfiguracją kasety.
Ja mam kasetę 42-23 z przebiegiem
9kkm, jeżdzę już na drugim łańcuchu i napęd chodzi jak nowy. :)

Data: 2020-08-12 05:08:22
Autor: Ignac
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
Acha, jeszcze taka uwaga, jak tylna
przerzytka była już używana, to po odłączeniu linki, przeswamy jej wózek lewą ręką, po kolejnych zębatkach kasety, kilkakrotnie,
a prawą obracamy lekko korbami.
Wcześniej psikamy wd40 na sworznie
wózka i smarujemy olejem, może być
ten do łańcucha. Dlaczego? Bo sworznie się "zapiekają" co stanowi
dodatkowy opór dla sprężyny.
Dobrą praktyką jest, smarować sworznie oby przerzutek, podczas smarowania łańcucha i wytrzeć szmatką ich korpusy. :)

Data: 2020-08-13 19:59:06
Autor: Maciek
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
W dniu 11.08.2020 o 14:20, Ignac pisze:
Zacząć trzeba od tego, jaka Ci jest potrzebna najmniejsza zębatka w kasecie.  > ...> W szosówce jest możliwość zastosowania blatu 53, gdyby 50 było
za mało. Do tak dobranych tarcz i
zębatek, dobierasz długość łańcucha i gotowe. Ja tak zrobiłem :)

Sporo racji ale to wymaga mocnej personalizacji i umiejętności w tej dziedzinie, może ktoś z tego skorzysta.

U siebie w rowerze uniwersalnym z zacięciem turystycznm, na chwilę obecną myślę, że mam z tzw. złoty środek tzn.:

- do turystyki i długie trasy mam napęd dający możliwość spokojnej jazdy 20-25km/h

- jeżeli chcę mocniej pogonić te 20-50km po płaskim to też przejadę z prędkością 28-35km/h przy kadencji 90.

- na górkach spokojnie mogę kontrolować puls. Przełożenie 34przód-40tył jest dla mnie lekkie przynajmniej do 12% nachylenia na tyle, że przechodzę w tryb odpoczynku i mogę zejść do jego niskich wartości (czyli większość podjazdów)

- plus też taki, że mam ciągle 100% standardowe klamoty, po zajeżdżeniu po  prostu wymieniam bez kombinacji

Data: 2020-08-14 09:11:17
Autor: Piotr Rogoza
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
W dniu Thu, 13 Aug 2020 19:59:06 +0200, uzytkownik Maciek napisal:

Szukając klamotów dla siebie znalazłem taką korbę:
https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-sr-suntour-xcr-d-pd16117/
SR Suntour robi oryginalnie korby z większym stopniowaniem. Jedyny problem jaki widzę to że mają inne tarcze i w chwili potrzeby na już mogę mieć problem z ich zakupem.
A sam zacząłem się zastanawiać nad zmianą napędu z 3x10 na 2x10. Ale przy większej różnicy tarcz.

Data: 2020-08-17 10:24:26
Autor: Maciek
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
A sam zacząłem się zastanawiać nad zmianą napędu z 3x10 na 2x10. Ale przy
większej różnicy tarcz.

Mhm.. mam podobne przemyślenia. 2xX może mieć sens, da się ładnie pożenić przełożenia aby było miło i uniwersalnie.
Jednak ostatnio przy montażu nowego napędu w rowerze żony wskoczył 3x9, wyszło taniej i jakoś nie widziałem niczego na plus co taki napęd 2xX by wniósł do tematu przy jeździe turystycznej.

Data: 2020-08-17 15:49:39
Autor: Piotr Rogoza
W dniu Mon, 17 Aug 2020 10:24:26 +0200, uzytkownik Maciek napisal:

[...]

Z minusów to widzę jeden, machanie manetką. Jedno machnięcie na większą tarczę korby kontra kilkukrotne zsuwanie na mniejszą tarczę w przerzutce tylnej. I tak samo w drugą stronę.

Data: 2020-08-18 08:15:06
Autor: Maciek
[...]

Racja. Kiedyś jeździłem na gripshiftach ich zaletą właśnie było to, że jednym ruchem można było przeskoczyć przez całą kasetę.
IMO w takim przypadku grip mógłby się sprawdzić idealnie a jeszcze lepiej w 1x12. Z tego co kojarzę, SRAM dalej ma takie rozwiązanie u siebie.

Data: 2020-08-12 18:26:14
Autor: Piotr Rogoza
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
W dniu Mon, 10 Aug 2020 05:22:28 -0700, uzytkownik Ignac napisal:
[ciach]
Wątkodawca jest pośrednim właścicielem roweru. Ja nie wyjeżdżę. --

Data: 2020-08-11 11:02:04
Autor: Maciek
[...]

....ano można próbować z tym, że to już więcej zachodu.

Data: 2020-08-10 21:05:15
Autor: Maciek
Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T
Nie wiem jak to robisz ale wydobyłeś niezłe informacje na światło
dzienne. Dzięki.

Nie ma sprawy.

Przerzutka FD-M6000 34-24 a nowa tarcza 38T