Przerzutka Shimano FD-M59* o obsługa 52T

Data: 2013-12-23 17:17:36
Autor: piecia aka dracorp
Przerzutka Shimano FD-M59* o obsługa 52T
Witam
Właśnie się doczytałem że przerzutka/i: FD-M591-3 lub FD-M591-6 lub z serii FD-M590* obsługuję 3 tarcze i są na oba ciągi. Pojemność 22T i jedyny mankament to maksymalna ilość zębów 48. Pytanie czy da się ją wykorzystać do tarczy 52?

W góralu mam starą przerzutkę Alivio (brak innych danych). teoretycznie jak dobrze pamiętam maksymalna tarcza 42 lub/może 44 ale działa bez problemu z 44.
A jak będzie z FD-M591? To jest chyba przełajowa?

--
piecia aka dracorp

Data: 2013-12-27 08:36:23
Autor: rmikke
W dniu poniedziałek, 23 grudnia 2013 18:17:36 UTC+1 użytkownik piecia aka dracorp napisał:
[...]

IMHO tozależy od mocowania do ramy. Jak zmieniałem korbę z 44z na 48z, to mi serwis założył przerzutkę mocowaną
na ramie zaciskiem - da się ją zamocować trochę wyżej, niż Shimano przewidziało
i bez problemu obsługuje większą korbę. Kosztem pojemnika na bidon, bo mocowanie koliduje ze śrubkami od bidonu na rurze podsiodłowej.

Data: 2013-12-27 13:07:30
Autor: Ignac
[...]

Korby z tarczą 52 to są szosowe i żeby zagrały z przerzutką FC-M591 to
muszą najmniejszą tarczę mieć 30,żeby warunek pojemności był spełniony,a
środkową np.40.A najważniejsza rzecz to linia łańcuch w szosowych korbach
45-47 mm a dla w/w przerzutki korby mają mieć linię łańcucha 50 mm.
Poza tym jeśli chcesz do ramy trekkingowej(którą kupiłeś-jeśli dobrze
zrozumiałem)wsadzić jakieś komponenty szosowe,to zwróć uwagę przed wszystkim
na długość muf suportowych-w obu ramach powinny być tej samej długośći.
Imo cała koncepcja wydaje mi się dość karkołomna?.
Do tej nowe ramy trekkingowej wsadziłbym z komopnentów Deore takie coś:
-Korby FC-M591-wystraszyłeś nas,że nie ma już w deore korb z 48(napęd 9x)
http://www.bikestacja.pl/pl/korba-shjimano-deore-fc-m591-czarna-48x36x26.html
-wkład suportu SM-BB51
-przerzutka przednia FD-M591,już ją masz?
-przerzutkę tylna RD-M591
-manetki SLM-590-9x
-kaseta SC-HG61,do wyboru są aż cztery konfiguracje np.:11-28-bardziej szosowa
 lub 11-32/34,więc możesz dobrać przełożenia jakie Ci pasują.
A jeśli nie,to pozostają Ci przymiarki tego co masz.

Data: 2013-12-27 13:35:11
Autor: rmikke
W dniu piątek, 27 grudnia 2013 22:07:30 UTC+1 użytkownik Ignac napisał:

[...]

O, moment, może ja sie czegoś przy okazji nauczę.

Nie wiem, jak jest z korbami na kwadrat, nigdy nie rozbierałem.
Rozbierałem zespoloną i tam długość mufy suportowej nie jest jakimś
wielkim problemem - jak jest za krótka, to się dodaje plastikową podkładkę,
żeby się wszystko zgadzało (linię łańcucha i tak wyznacza długość osi korby).
Jak miałem na kwadrat - tarcze mi odstawały od mufy i też wszystko grało.
To przy kwadracie nie jest tak, że można sobie ustawić linię łańcucha,
dobierając odpowiednią oś suportu?

Data: 2013-12-27 22:39:25
Autor: PeJot
W dniu 2013-12-27 22:35, rmikke pisze:

To przy kwadracie nie jest tak, że można sobie ustawić linię łańcucha,
dobierając odpowiednią oś suportu?

Tak. Ograniczeniem jest średnica rury z przednią przerzutką.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-12-27 13:46:33
Autor: rmikke
W dniu piątek, 27 grudnia 2013 22:39:25 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
W dniu 2013-12-27 22:35, rmikke pisze:

> To przy kwadracie nie jest tak, �e mo�na sobie
> ustawi� lini� �a�cucha,
> dobieraj�c odpowiedni� o� suportu?

Tak. Ograniczeniem jest �rednica rury z przedni� przerzutk�.

W sensie, że jak podsiodłowa jest wąska, to klatka przerzutki nie sięgnie do blatu?

Data: 2013-12-28 09:44:03
Autor: PeJot
W dniu 2013-12-27 22:46, rmikke pisze:

[...]

Dokładnie na odwrót. Gruba rura = długa l.ł. Przerzutka nie jest w stanie dowolnie blisko przysunąć klatki do rury by obsłużyć najmniejszą koronkę.

Przy rurze 28.6 nie ma natomiast problemu by przerzutka obsłużyła zestaw 3 koronek ustawionych nawet z l.ł. 50 mm. Więcej i tak nie ma sensu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-12-28 02:34:25
Autor: Ignac
W dniu piątek, 27 grudnia 2013 22:35:11 UTC+1 użytkownik rmikke napisał:

[...]

Ryszard nie irytuj się tak bardzo.

Z tym co napisałeś zgoda,tylko jak przekładamy komponenty trekkingowe
(zgroza!)do ramy szosowej.Natomiast jak robimy odwrotnie,czyli
komponenty szosowe(również zgroza!) do ramy trekkingowej,to co,obcinamy
po obu stronach szerszą mufę suportu trekkinga-na żądana szerokośc.
Ponadto,to co napisałeś wyżej o przerzutce przedniej 44/48 jest ok.
Regulacja długości suportu na kwadrat to upierdliwośc maksymalna,ale
ja jeżdżę na takim,bo osiągam na nim bardzo duże przebiegi i nie wiem
co to są problemy np. z luzami z takim wkładem.

Data: 2013-12-28 11:27:02
Autor: rmikke
W dniu sobota, 28 grudnia 2013 11:34:25 UTC+1 użytkownik Ignac napisał:
W dniu piątek, 27 grudnia 2013 22:35:11 UTC+1 użytkownik rmikke napisał:

> Rozbierałem zespoloną i tam długość mufy suportowej nie jest jakimś

Ryszard nie irytuj się tak bardzo.

Ja? Ależ skąd. Ja jestem ciekaw, bo przymierzam się do rozbabrania
jednego suportu na kwadrat...

[...]

No fakt, za długiej mufy nie wyreguluje się podkładkami :D

Ponadto,to co napisałeś wyżej o przerzutce przedniej 44/48 jest ok.

To akurat wiem - bo pięknie działa od trzech lat :D

Regulacja długości suportu na kwadrat to upierdliwośc maksymalna,ale
ja jeżdżę na takim,bo osiągam na nim bardzo duże przebiegi i nie wiem
co to są problemy np. z luzami z takim wkładem.

Ale to się da regulować? W sensie czymś pokręcić i wydłuży się, lub skróci?
Bo wydawało mi się, że można tylko dobrać odpowiednią oś. I że przed zmianą
na zespolony suport tarcze mi odstawały tyli kawał od suportu, bo mi wsadzili
przydługą oś suportu, żeby się linia łańcucha zgadzała.

Data: 2013-12-28 12:17:41
Autor: Ignac
W dniu sobota, 28 grudnia 2013 20:27:02 UTC+1 użytkownik rmikke napisał:

Ale to się da regulować? W sensie czymś pokręcić i wydłuży się, lub skróci?

Nie chciałbyś wiedzieć,jak to regulować,w każdym razie sciągasz
te korby z osi suportu z 10 razy  podpiłowujesz piastę ścianek tego kwadratu i znowu montujesz,ściagacz korb rozgrzewa się do białości.
Nie wiem co za h-j to wymyślił,niemniej niewątpliwą zaletą wkładu
na kwadrat jest legendarna żywotnośc,stąd mój wybór.

A co do korb na których Ty jeździsz ja takich nie znalazłem,ale
możesz śmiało podać ich symbol może gdzieś w hurtowni sobie leżą.
Zawsze to jest jakaś alternatywa w wyborze.

Data: 2013-12-28 13:45:06
Autor: rmikke
W dniu sobota, 28 grudnia 2013 21:17:41 UTC+1 użytkownik Ignac napisał:

A co do korb na których Ty jeździsz ja takich nie znalazłem,ale
możesz śmiało podać ich symbol może gdzieś w hurtowni sobie leżą.

Jak mają gdzieś nabity symbol, to jutro podam...

Data: 2013-12-28 21:37:04
Autor: PeJot
W dniu 2013-12-28 21:17, Ignac pisze:

Nie chciałbyś wiedzieć,jak to regulować,w każdym razie sciągasz
te korby z osi suportu z 10 razy  podpiłowujesz piastę ścianek tego
kwadratu i znowu montujesz,ściagacz korb rozgrzewa się do białości.

A ić i nie grzesz więcej :>

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-12-27 17:11:10
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Fri, 27 Dec 2013 08:36:23 -0800, rmikke napisał(a):

[...]
Też jakiś pomysł. Teraz tylko pomyśleć która będzie lepiej leżeć: down czy top swing.

--
piecia aka dracorp

Data: 2013-12-27 23:23:08
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Fri, 27 Dec 2013 13:07:30 -0800, Ignac napisał(a):

[...]
Hmm, dzięki. Tego nie sprawdzałem.
-przerzutka przednia FD-M591,już ją masz?
Nie. Ale co ze starymi przerzutkami np. FD-M901 lub FD-M735? Drugą jeszcze można gdzieś znaleźć. Ale one raczej na 8rz.

--
piecia aka dracorp

Data: 2013-12-28 02:56:59
Autor: Ignac
W dniu sobota, 28 grudnia 2013 00:23:08 UTC+1 użytkownik piecia aka dracorp napisał:

Ale co ze starymi przerzutkami np. FD-M901 lub FD-M735? Drugą jeszcze można gdzieś znaleźć. Ale one raczej na 8rz.

Czarno widzę ich przyszłośc (nie tylko dlatego ,że pewnie
swoje już wyjeździły) ale dlatego,że nie widzę w komponentach
Deore korb z osią zintergowaną do napedów 8x,z którymi ewentualnie?
mogłyby współpracować.
W tej grupie korby FC-M533,FC-M543,FCM-521,wszystkie z konfiguracją
48-36-26 są do napędu 9x obsługiwane przez przerzutki przednie
FD-M530/FD-M531.
Mechanizmy do napędów 8x to tylko z wkładem na kwadrat,a takich
sądzę że nie chcesz i nie ma pewności,że będą grały z Twojemi przerzutkami.
Dlatego też, zaproponowałerm Ci wyżej pewną konfigurację napędu 9x
z osią zintegrowaną.
Nie pozostaje Ci nic jak tylko to wszystko na spokojnie sobie przemyśleć,jeżeli nową ramę masz trekkingową,to nie pchałbym
do niej komponentów szosowych.

Data: 2013-12-28 11:32:43
Autor: rmikke
W dniu sobota, 28 grudnia 2013 11:56:59 UTC+1 użytkownik Ignac napisał:
> [...]

swoje już wyjeździły) ale dlatego,że nie widzę w komponentach
Deore korb z osią zintergowaną do napedów 8x,z którymi ewentualnie?

Hę? Akurat jeżdżę na ośmiorzędowej korbie Deore, zintegrowanej.
Co prawda od trzech lat, ale jak latem chciałem wymienić Młodemu,
to serwis miał też taką korbę (a w każdym razie - zintegrowaną
Deore, która miała według nich świetnie współpracować z jego
siedmiorzędowym napędem). Nie zdecydowałem się, bo jemu i tak
trzeba zaraz większy rower kupić, ale Marcelowi wierzę, że by to pięknie działało.

Data: 2013-12-28 11:05:03
Autor: Jozef Szyja
[...]

Przednia przerzutka tym lepiej pracuje im krótszy ma przewód, więc im wyżej ją chcesz montować, tym powinna być "lepsza". Mam rower z cyklokrosową korbą SR (52,42,30) i z jakąś "górską" przerzutką Shimano, na pewno nie lepszą niż M59x, i działa, chociaż wrzucanie jest zauważalnie mniej błyskawiczne niż zrzucanie.

MZ jedyny problem z dopasowaniem przedniej przerzutki do największej zębatki jest związany z kształtem zewnętrzej płytki klatki. Może się okazać,że promień krzywizny dolnej części płytki jest mniejszy od promienia tarczy i wtedy przy właściwym ustawieniu przedniej części płytki tył zachodzi na zęby. Jeżeli łączenie tyłu klatki znajduje się przy wewnętrznej płytce (a w Sh chyba zawsze tak jest), to lekarstem będzie dowolny pilnik/diaksa.

Pisał o tym kiedyś Sheldon B., ale wtedy na rynku z tyłu było max 7s, więc nie wiem jak to się ma do geometrii współczesnych klatek.
http://sheldonbrown.com/harris/derailers-front.html

Pzdr,
JS

Data: 2013-12-28 11:53:05
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Sat, 28 Dec 2013 02:34:25 -0800, Ignac napisał(a):

Z tym co napisałeś zgoda,tylko jak przekładamy komponenty trekkingowe
(zgroza!)do ramy szosowej.Natomiast jak robimy odwrotnie,czyli
komponenty szosowe(rĂłwnieĹź zgroza!) do ramy trekkingowej,to co,obcinamy
[...]
Dla mnie korba na kwadrat była super. Miała tylko małe minusy z powodu których zrezygnowałem z niej. Raz mi się odkręciła w trakcie jazdy a nie miałem dużego imbusa pod ręką.
Raz przy odkręcaniu trzeba było użyć kątówki bo ściągacz zerwał gwint.

Ale teraz jak mam nowe suporty to stwierdzam że nie mają tych przypadłości ale są o wiele mniej wytrzymałe.

Ostatnio się zastanawiałem czy nie wrócić do korb na kwadrat albo coś podobnego. --
piecia aka dracorp

Data: 2013-12-28 13:57:13
Autor: PeJot
W dniu 2013-12-28 12:53, piecia aka dracorp pisze:

Ostatnio się zastanawiałem czy nie wrócić do korb na kwadrat albo coś
podobnego.

Zobacz jaką masz alternatywę nowych komponentów na rynku.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-12-28 20:52:22
Autor: PeJot
W dniu 2013-12-23 18:17, piecia aka dracorp pisze:
[...]

Próbować można, nie wybuchnie, co najwyżej będzie leniwie przerzucać. Jeszcze jedna rzecz przyszła mi do głowy, ale to już ekstremalna ślusarka: w przerzutce MTB podmienić klatkę na szosową 52t. Sama przeróbka może być ciekawa :>

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2013-12-30 14:47:03
Autor: live_evil
On 28.12.2013 20:52, PeJot wrote:
[...]

Przerzutka przednia Sram 9.0 obsługująca rzekomo maks. 44z bez problemu obsługiwała korbę szosową Sachs 7000 (42-52).
IMO jak ma maks. 48 to i 52 łyknie bez problemu.

--
live_evil

Data: 2013-12-31 06:59:59
Autor: piecia aka dracorp
Przerzutka Shimano FD-M59* o obsługa 52T
Dnia Mon, 30 Dec 2013 14:47:03 +0100, live_evil napisał(a):

Wczoraj zamontowałem przednią przerzutkę FD-M590. Problem okazał się inny. Przerzutka jest na tyle daleko od ramy że nie obsługuje najmniejszej zębatki. Dołożenie podkładek powoduje że oś suportu jest za krótka i nie ma jak skręcić.
Przerzutka bez problemu obsługuje 39 i 58z. Jednak obie części są na inne linie łańcucha.

Inny problem który też nie uwzględniłem, to korba nie mieści się w ramie. Z obu stron musiałem dać po jednej podkładce żeby ramiona nie haczyły o tylny widelec. Więc i tak muszę jeszcze dodatkowo wymienić korbę.

--
piecia aka dracorp

Przerzutka Shimano FD-M59* o obsługa 52T