Przerzutka planeterna - jaka manetka, zamiast oryginalnej

Data: 2009-07-06 01:04:37
Autor: Michał 'miok' RzeĽnik
Przerzutka planeterna - jaka manetka, zamiast oryginalnej
jakie manetki (oprocz dedykowanych) nadaja sie do przerzutek w piascie
SRAM/Shimano.
Czy beda pasowaly dĽwigienkowe na 7, Sh albo SRAMa jesli tak to jakie
(2:1, czy 1:1) albo manetki szosowe?

Na stronie SRAMa, przy moim komplecie (Spectro S7), manetka jest
wykonana w technologii SRS, jesli to ma znaczenie

Data: 2009-07-06 11:27:43
Autor: Tomasz Minkiewicz
Przerzutka planeterna - jaka manetka, zamiast oryginalnej
On Mon, 6 Jul 2009 01:04:37 -0700 (PDT)
Michał 'miok' Rzeźnik <michal.r90@gmail.com> wrote:

jakie manetki (oprocz dedykowanych) nadaja sie do przerzutek w piascie
SRAM/Shimano.

Do Shimano nie wiem, a do SRAM S7 wg mojej najlepszej wiedzy – żadne.
Nie tak dawno szukałem odpowiedzi na to pytanie i jak się wydaje
wszelkie prĂłby stosowania innych manetek zawodzÄ….

Czy beda pasowaly dĹşwigienkowe na 7, Sh albo SRAMa jesli tak to jakie
(2:1, czy 1:1) albo manetki szosowe?

Ponoć istnieją odważni ludzie, którzy obsługują piasty wielobiegowe
manetkami nieindeksowanymi, ale wymaga to duĹĽej wprawy, bo piasty
nie sÄ… odporne na nieprecyzyjne wrzucenie biegu i takie traktowanie
skraca ich ĹĽywot.

Na stronie SRAMa, przy moim komplecie (Spectro S7), manetka jest
wykonana w technologii SRS, jesli to ma znaczenie

To chyba marketingowy bełkot dotyczący sposobu poprowadzenia linki
w manetce, ale pewności nie mam.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-07-06 03:40:34
Autor: Saurus
Michał 'miok' RzeĽnik <michal....@gmail.com> wrote:
> Na stronie SRAMa, przy moim komplecie (Spectro S7), manetka jest
> wykonana w technologii SRS, jesli to ma znaczenie

To chyba marketingowy bełkot dotycz±cy sposobu poprowadzenia linki
w manetce, ale pewno¶ci nie mam.

Je¶li tak, to nie ma się czym chwalić, bo to kretyński wymysł ;) Linka
przechodzi przez 2 czę¶ciowy plastik skręcaj±c o 90* i często się
blokuje w tym miejscu i ma duże opory. Z jakiego¶ powodu stwierdzili,
że lepiej będzie je¶li linka będzie nawijać się bezpo¶rednio na
obrotow± czę¶ć gripa. W Nexusach Shimano jest o niebo lepiej - linka
wychodz±c bezpo¶rednio z pancerza nawijana jest na takie kółko które
ma także zęby i jest obracane po¶rednio przez gripa.

Data: 2009-07-06 13:37:09
Autor: Tomasz Minkiewicz
Przerzutka planeterna - jaka manetka, zamiast oryginalnej
On Mon, 6 Jul 2009 03:40:34 -0700 (PDT)
Saurus <Saurus8@gmail.com> wrote:

On 6 Lip, 11:27, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

> To chyba marketingowy bełkot dotyczący sposobu poprowadzenia linki
> w manetce, ale pewności nie mam.

Jeśli tak, to nie ma się czym chwalić, bo to kretyński wymysł ;) Linka
przechodzi przez 2 częściowy plastik skręcając o 90* i często się
blokuje w tym miejscu i ma duĹĽe opory. Z jakiegoĹ› powodu stwierdzili,
że lepiej będzie jeśli linka będzie nawijać się bezpośrednio na
obrotową część gripa.

Mam wrażenie (choć nie pewność), że prowadzenie linki jest jednakowe
we wszystkich gripshiftach SRAMa. Jak to wyglÄ…da w S7 w tej chwili
nie pamiętam, ale w zeszłym tygodniu zmieniałem linkę przerzutki w
„normalnej” manetce, MRX-cośtam. Przy zakładaniu linki wystarczy
wprowadzić jej koniec we właściwe miejsce i lekko pchnąć. Z obrotowej
części manetki linka wchodzi łagodnie na ślizg w „dzióbku”, a po chwili
wychodzi do pancerza nie napotykając po drodze oporu – raczej bym
zauważył, gdyby się gdzieś zginała o 90°. Tzn. oczywiście zakręca pod
tym kÄ…tem, ale po Ĺ‚uku o parocentymetrowym promieniu.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-07-06 04:48:07
Autor: Saurus
Przerzutka planeterna - jaka manetka, zamiast oryginalnej
On 6 Lip, 13:37, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

Mam wrażenie (choć nie pewno¶ć), że prowadzenie linki jest jednakowe
we wszystkich gripshiftach SRAMa. Jak to wygl±da w S7 w tej chwili
nie pamiętam, ale w zeszłym tygodniu zmieniałem linkę przerzutki w
"normalnej" manetce, MRX-co¶tam. Przy zakładaniu linki wystarczy
wprowadzić jej koniec we wła¶ciwe miejsce i lekko pchn±ć. Z obrotowej
czę¶ci manetki linka wchodzi łagodnie na ¶lizg w "dzióbku", a po chwili
wychodzi do pancerza nie napotykaj±c po drodze oporu - raczej bym
zauważył, gdyby się gdzie¶ zginała o 90°. Tzn. oczywi¶cie zakręca pod
tym k±tem, ale po łuku o parocentymetrowym promieniu.

W takim razie dobrze wiedzieć, żeby nigdy nie kupować gripshiftów od
Srama. Ta manetka od S7 jest tragiczna, jedyne co j± przebija w tej
kategorii to clickbox, szkoda że tyle napsuli przy osprzęcie takiej
fajniej piasty. Je¶li tej manetki od S7 nie przykręci się porz±dnie do
kierownicy, to zdarzało mi się że obracała się cała przy zmianie
biegów - tyle siły wymaga ten zestaw.
Manetki od Nexusów chodz± luksusowo przed i po podł±czeniu do piasty,
minimalna ilo¶ć siły i uczucie większej precyzji. Jako¶ć wykonania i
design też o niebo lepsze.

Data: 2009-07-06 05:28:16
Autor: Michał 'miok' RzeĽnik
On 6 Lip, 13:48, Saurus <Saur...@gmail.com> wrote:

[...]

Sama manetka jak dla mnie nie jest taka zla (ale moglaby lepiej
chodzic), po prostu nie podoba mi sie wyglad, pozatym myszy wyzarly
kawalek gumy.
No i chcialem pogodzic ta piaste z barankiem i jakimis adekwatnymi
manetkami

Data: 2009-07-06 14:29:22
Autor: Andrzej
Przerzutka planeterna - jaka manetka, zamiast oryginalnej

Użytkownik "Tomasz Minkiewicz" <tommink@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:20090706112743.241841dfsultan...

Na stronie SRAMa, przy moim komplecie (Spectro S7), manetka jest
wykonana w technologii SRS, jesli to ma znaczenie

To chyba marketingowy bełkot dotycz±cy sposobu poprowadzenia linki
w manetce, ale pewno¶ci nie mam.

Może SRS znaczy Sram, Robaczku, Sram! ;)
Mam S3 i spodziewałem się wiekszego komfortu - w końcu to tylko 3 biegi. A tu kłopoty z regulacj±, siły trzeba sporo, torpedo prawie nie hamuje - daleko od ideału.

--
Pozdrv!
Andrzej

Data: 2009-07-06 15:42:35
Autor: Tomasz Minkiewicz
Przerzutka planeterna - jaka manetka, zamiast oryginalnej
On Mon, 6 Jul 2009 14:29:22 +0200
"Andrzej" <szuwar_ek_wywal@to_wp.pl> wrote:

U¿ytkownik "Tomasz Minkiewicz" <tommink@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:20090706112743.241841dfsultan...

> To chyba marketingowy be³kot dotycz±cy sposobu poprowadzenia linki
> w manetce, ale pewno¶ci nie mam.

MoÂże SRS znaczy Sram, Robaczku, Sram! ;)
Mam S3 i spodziewa³em siê wiekszego komfortu - w koñcu to tylko 3 biegi. A tu k³opoty z regulacj±, si³y trzeba sporo, torpedo prawie nie hamuje - daleko od idea³u.

Na rynku występuje albo T3 albo S7. Jeśli masz S3 to _naprawdę_
drastycznie schrzaniłeś regulację. ;)

Mam w rowerku piastÄ™ T3 (z tych, co to wyglÄ…dajÄ… identycznie jak
ostatnie Sachsy), mam jeszcze starszego Sachsa i ĹĽadnych problemĂłw
z nimi nie miewam. Regulacja właściwie w ogóle nie występuje (na
trzecim biegu wtyka się tego szpindla tak, żeby linkę już naciągnąć,
ale jeszcze nie wybrać i to tyle), hamowanie jest wprawdzie średnio
skuteczne, ale to dlatego, że tyłem – zablokowanie koła osiąga się
bez trudności.

Problemy podobne do Twoich (kontra nie hamowała, ale nie było to
niebezpieczne, bo za to pedałowanie do przodu nie zasprzęglało
wolnobiegu ;)) miałem tylko z jeszcze starszą piastą Sachsa (zdaje się
że model 515), która powinna być oszczędnie smarowana rzadką oliwką,
ale któryś poprzedni właściciel naładował do korpusu towotu do pełna.
T3 jest wprawdzie zaprojektowana pod gęsty smar, ale sądzę, że
nieskuteczność hamowania Twojej piasty też się może brać
z niewłaściwego nasmarowania.

PS. Jak będziesz rozkładał tę piastę, koniecznie rób notatki.
Ja nie robiłem i teraz za każdym razem jak ją składam, zostaje mi
a to jakiś pierścień, a to jakiś bolec, a w najlepszym razie jakaś
sprężynka. ;)

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-07-06 08:24:28
Autor: Michał 'miok' RzeĽnik
On 6 Lip, 15:42, Tomasz Minkiewicz <tomm...@gmail.com> wrote:

PS. Jak będziesz rozkładał tę piastę, koniecznie rób notatki.
Ja nie robiłem i teraz za każdym razem jak j± składam, zostaje mi
a to jaki¶ pier¶cień, a to jaki¶ bolec, a w najlepszym razie jaka¶
sprężynka. ;)

Jeszcze kilka takich rozkladan i bedziesz mial juz tyle czesci, zeby
zlozyc druga piaste:)

Tu masz liste czesci i kolejnosc (T3,S5,S7,...),:
http://sram.com/_media/pdf/sram/dealers/TM_GHS_MY07_E.pdf

Data: 2009-07-06 17:59:56
Autor: Tomasz Minkiewicz
Przerzutka planeterna - jaka manetka, zamiast oryginalnej
On Mon, 6 Jul 2009 08:24:28 -0700 (PDT)
> [...]

> sprężynka. ;)

Jeszcze kilka takich rozkladan i bedziesz mial juz tyle czesci, zeby

No nie, aż tak dobrze to nie ma. Jak ją potem rozkładam przed kolejną
próbą, to to co zostało przy poprzedniej wraca do puli.

Ona od rozłożenia jeszcze nie była w ogóle zaplatana, bo nie mam parcia
na jej natychmiastowe wykorzystanie, za to zawsze mam co robić, jak mi
siÄ™ nudzi. :)

Tu masz liste czesci i kolejnosc (T3,S5,S7,...),:
http://sram.com/_media/pdf/sram/dealers/TM_GHS_MY07_E.pdf

One nie są całkiem identyczne, kiedyś porównywałem. Moja jest na
tym obrazku: http://bernd.sluka.de/Fahrrad/515/5.gif (mam go nawet
wydrukowanego na A3, ale między teorią oglądania obrazka, a praktyką
składania piasty zachodzi jednak spora różnica ;)).

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-07-06 13:46:03
Autor: Jan Srzednicki
On 2009-07-06, Tomasz Minkiewicz wrote:

[...]

To zadziwiaj±ce, jak te mechanizmy s± odporne na ubytek różnych czę¶ci.
;)

Data: 2009-07-06 22:28:13
Autor: Andrzej
Przerzutka planeterna - jaka manetka, zamiast oryginalnej
Użytkownik "Tomasz Minkiewicz" <tommink@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:20090706154235.0f3ef1besultan...
Na rynku występuje albo T3 albo S7. Je¶li masz S3 to _naprawdę_
drastycznie schrzaniłe¶ regulację. ;)

m±drala :) oczywi¶cie T3

[...]

Rozkręcanie jest poniżej mojej godno¶ci ;) - zostawię to profesjonalistom, bo mnie to jako¶ nie bawi. Regulacja już bardziej, bo to upierdliwe codziennie. Rowerek jest dojazdówk± do pracy i ma działać bezobsługowo. Dzi¶ zdaje się doszedłem z piast± do porozumienia - w większo¶ci przypadków zmienia jak trzeba. Jednak dalej - z cał± stanowczo¶ci± - będę j± traktował podejrzliwie.

--
Pozdrv!
Andrzej

Data: 2009-07-06 14:30:08
Autor: Michał Pysz
Przerzutka planeterna - jaka manetka, zamiast oryginalnej
W Shimano nexus potrzebuje wybierania sporej ilo¶ci linki.
Żadna manetka zwykła tego nie wyci±gnie bo skok jest inny.
Nieindeksowana da radę obsłużyć tylko czę¶ć biegów bo nie wyci±gnie odpowiedniej ilo¶ci linki.

mp.

Data: 2009-07-08 17:57:21
Autor: Tomasz Minkiewicz
[...]

Czy beda pasowaly [...] manetki szosowe?

Właśnie przypadkiem trafiłem; nie całkiem pasuje, ale blisko:
„The Versa lever set works exclusively with the Shimano Alfine 8
and Nexus 8 internal gear hubs” (http://www.sussex.com.tw/versa.html).
Nie mam pojęcia, ile sobie za to cudo winszują.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2009-07-08 18:04:02
Autor: Tomasz Minkiewicz
Przerzutka planeterna - jaka manetka, zamiast oryginalnej
On Wed, 8 Jul 2009 17:57:21 +0200
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com> wrote:

> [...]

and Nexus 8 internal gear hubs” (http://www.sussex.com.tw/versa.html).
Nie mam pojęcia, ile sobie za to cudo winszują.

Już mam. $229 (730 zł po dzisiejszym kursie NBP). Auć.

http://austinontwowheels.org/2009/05/09/sti-style-road-shifters-for-shimano-internally-geared-hubs-available-this-summer/