Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki

Data: 2011-03-15 17:09:57
Autor: DeK
Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki
Dlaczego w przerzutce (xt) jedno kó³ko ma ³o¿ysko maszynowe, które
chodzi lekko, a drugie ceramiczne
http://www.cyklotur.com/x_C_Sz2__T_kolko-przerzutki-deore-xt-rd-m750-SHIMANO.html?PT=53018288&PZTA=8&HNT=T&PD=53010557&WSZDZ=T

, które chodzi opornie? Nie lepiej by oba by³y na maszynowych?

Data: 2011-03-15 17:18:37
Autor: TomaszB
Przerzutka tylna kółka do przerzutki
W dniu 15.03.2011 17:09, DeK pisze:
Dlaczego w przerzutce (xt) jedno kółko ma łożysko maszynowe, które
chodzi lekko, a drugie ceramiczne
http://www.cyklotur.com/x_C_Sz2__T_kolko-przerzutki-deore-xt-rd-m750-SHIMANO.html?PT=53018288&PZTA=8&HNT=T&PD=53010557&WSZDZ=T

, które chodzi opornie? Nie lepiej by oba były na maszynowych?

Wtedy nie musiałbyś go wymieniać, nie łapało by luzów tak szybko i ogólnie działałoby dłużej. a przecież nie o to chodzi w nowoczesnym podejściu do produktu.

Data: 2011-03-15 19:38:43
Autor: ...::QRT::...
Przerzutka tylna kółka do przerzutki
Dnia Tue, 15 Mar 2011 17:18:37 +0100, TomaszB napisa³(a):

[...]

Wtedy nie musia³by¶ go wymieniaæ, nie ³apa³o by luzów tak szybko i ogólnie dzia³a³oby d³u¿ej. a przecie¿ nie o to chodzi w nowoczesnym podej¶ciu do produktu.

tylko i¿ kó³eczka przerzutki wymienia sie nie z powodu zu¿ycia ³o¿yska ale
dlatego i¿ sie z±bki wycieraj±. Sam typ ³o¿yska jest IMO bez wiekszego znaczenia - czy to maszynowe, czy
ceramiczne, czy tylko tuleje ¶lizgowe - dzia³anie jak na moje jest takie
samo.

Data: 2011-03-15 17:19:18
Autor: Leszek 'QSi' Pasoñ
Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki
Dnia 15-03-2011 o 17:09:57 DeK <wizual@poczta.onet.pl> napisa³(a):

Nie lepiej by oba by³y na maszynowych?
nie.
poniewa¿ ³o¿ysko (¶lizgowe) ceramiczne jest du¿o bardziej sztywne i  odporne na zu¿ycie.
w górnym kó³ku jest takowe w³a¶nie w celu wyd³u¿enia ¿ywotno¶ci.

--
Z krainy sadow w dolinie Dunajca.
Zapraszam do £±cka http://www.lacko.pl/

Data: 2011-03-15 17:49:48
Autor: DeK
Leszek 'QSi' Pasoñ pisze:
[...]

A czy ten wiêkszy opór jest normalny? Nie jest tragicznie wiêkszy ale na
pewno wiêkszy od kó³ka na maszynowym ³o¿ysku. I nie wiem czy mam siê tym
przejmowaæ czy to tak ma pracowaæ.

Data: 2011-03-16 12:00:52
Autor: Leszek 'QSi' Pasoñ
Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki
Dnia 15-03-2011 o 17:49:48 DeK <wizual@poczta.onet.pl> napisa³(a):

A czy ten wiêkszy opór jest normalny? Nie jest tragicznie wiêkszy ale na
pewno wiêkszy od kó³ka na maszynowym ³o¿ysku. I nie wiem czy mam siê tym
przejmowaæ czy to tak ma pracowaæ.

tak ma byc, ³o¿ysko ceramiczne jest ciasno spasowane i na pocz±tku ma  wiêkszy troche opór ni¿ kulkowe. nie ma sie czym przejmowaæ, ani  przypadkiem nie smarowaæ tulei ceramicznych.

Data: 2011-03-16 11:46:04
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-03-16, Leszek 'QSi' Pasoń wrote:
Dnia 15-03-2011 o 17:49:48 DeK <wizual@poczta.onet.pl> napisał(a):

A czy ten większy opór jest normalny? Nie jest tragicznie większy ale na
pewno większy od kółka na maszynowym łożysku. I nie wiem czy mam się tym
przejmować czy to tak ma pracować.

tak ma byc, Å‚ożysko ceramiczne jest ciasno spasowane i na poczÄ…tku ma  wiÄ™kszy troche opór niż kulkowe. nie ma sie czym przejmować, ani  przypadkiem nie smarować tulei ceramicznych.

Eee, a co im się ma stać, jak je posmarujesz? :P

Ja smaruję, bo jak nie smarowałem, to mi zgrzypiały po pewnym czasie.

Data: 2011-03-16 14:04:21
Autor: Leszek 'QSi' Pasoñ
Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki
Dnia 16-03-2011 o 12:46:04 Jan Srzednicki  <w_at_wrzask_dot_pl@nowhere.invalid> napisa³(a):

On 2011-03-16, Leszek 'QSi' Pasoñ wrote:
[...]

Eee, a co im siê ma staæ, jak je posmarujesz? :P

Ja smarujê, bo jak nie smarowa³em, to mi zgrzypia³y po pewnym czasie.

choc moze w sumie.... troche siê z tym "niesmarowaniem" zapêdzi³em.  fabrycznie jest nie smarowane.

Data: 2011-03-16 12:52:25
Autor: DeK
Leszek 'QSi' Pasoñ pisze:
[...]

 Posmarowaæ muszê po potrafi siê tak rozpiszczeæ, ¿e jest to nie do
zniesienia. Ale mam jaki¶ fiku¶ny smar wiêc odrobina nie zaszkodzi.

Data: 2011-03-15 20:15:43
Autor: artek
W dniu 2011-03-15 17:19, Leszek 'QSi' Pasoń pisze:
Nie lepiej by oba były na maszynowych?
nie.
ponieważ łożysko (ślizgowe) ceramiczne jest dużo bardziej sztywne i
odporne na zużycie.
w górnym kółku jest takowe właśnie w celu wydłużenia żywotności.

shimano twierdzi, że górne kółko winno zapewniać większy luz boczny (i wytrzymałość ze względu na rodzaj naprężeń) i dlatego jest na łożysku ceramicznym.
BBB nie widzi takich problemów, w obu kółkach używa łożyska maszynowe. uczciwie trzeba jednak dodać, że tylko w tych tańszych modelach, w droższych stosuje łożyska ceramiczne na obu kółkach. bo tak naprawdę to tylko kwestia ceny ...

a zanim się uszczelnione łożysko maszynowe powyciera, to z kółka dawno zdąży się zrobić kółko - bezzębne oczywiście.

--
artek

Data: 2011-03-15 19:20:44
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-03-15, artek wrote:
[...]

Nieprawda. Zajechałem na śmierć (nie dało się zreanimować) kółeczko
dolne z Shimano XT na długo przed jakimkolwiek zauwazalnym ubytkiem
zębów.

Acz może mam talent. Niby lekki jestem, a również niby wypasiony suport
na łożyskach ceramicznych padł żałośnie szybko. ;)

Data: 2011-03-16 19:12:22
Autor: artek
W dniu 2011-03-15 20:20, Jan Srzednicki pisze:
[...]

jak jest dobrze uszczelnione, to nie powinno. ale z drugiej strony parę łożysk w kółkach bbb dobrze zajechałem - bo niestety rozszczelniły się i pordzewiały. od ubiegłego roku z powrotem używam shimanowskich - w weekend konserwowałem rower po zimie, łożysko było niemal jak nowe - przebieg jakieś 4-5 tys. km. inna sprawa, że kółka zmieniam regularnie razem z resztą napędu tj. kasetą i łańcuchami gdzieś tak raz do roku.

--
artek

Data: 2011-03-15 20:55:10
Autor: Mario
Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki
shimano twierdzi, ¿e górne kó³ko winno zapewniaæ wiêkszy luz boczny

hehe... twierdzilo ale teraz ucichlo i milczeniem przyznaje ze przy 10 zebach w kasecie nie mozna juz stosowac plywajacego kolka ;) ot tak po cichu sie przyznali do bledu, a wlasciwie lenistwa :)

pzdr

Data: 2011-03-16 00:39:07
Autor: DeK
Mario pisze:
[...]

Mo¿esz rozszerzyæ? Bo nie w temacie jestem :)

Data: 2011-03-16 08:20:32
Autor: ...::QRT::...
Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki
Dnia Wed, 16 Mar 2011 00:39:07 +0100, DeK napisa³(a):

Mario pisze:
[...]

no ze przy napêdach 10 rzedowych górne kó³eczko ju¿ nie ma luzu -
uzasadniaj± to dba³o¶ci± o wiêksz± precyzje zmiany biegów i wy¿sz± kulturê
pracy napêdu. Czyli zasadniczo brak luzu na kó³eczku jest motywowany tymi samymi
argumentami jakie do tej pory s³u¿y³y wyja¶nieniu potrzeby istnienia owego
luzu :>
Wiecej nie napisze bo sam tego nie rozumiem :D

Data: 2011-03-16 09:19:00
Autor: granat
....::QRT::... pisze:

[...]

ciekawe jak ten super dyna naped bedzie pracowal zasyfiony blotem, skoro nie ma zadnej tolerancji na odchylki w prowadzeniu lancucha.
a zjawisko plywajacej kasety? o prostowaniu hakow tez mozna zapomniec.
ktos z zawodowcow juz pewnie na tym startuje, ciekawe jaka ma opinie? prywatna opinie a nie na potrzeby marketingu.

granat

Data: 2011-03-16 09:43:18
Autor: ...::QRT::...
Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki
Dnia Wed, 16 Mar 2011 09:19:00 +0100, granat napisa³(a):

...::QRT::... pisze:

[...]

zwiêkszyli prze³o¿enie - manetka ci±gnie wiecej linki ni¿ dotychczas, choæ
oczywi¶cie 1:1 to nie jest :) - to na pewno pozytywnie wp³ywa na precyzje
prowadzenia wózka.

Data: 2011-03-16 10:12:36
Autor: biodarek
....::QRT::... pisze:
zwiêkszyli prze³o¿enie - manetka ci±gnie wiecej linki ni¿ dotychczas, choæ
oczywi¶cie 1:1 to nie jest :) - to na pewno pozytywnie wp³ywa na precyzje
prowadzenia wózka.

Wg testu SLX w Bikeboardzie: "po 600km [...] biegi z ty³u nie wchodz± ju¿ tak "mase³kowato".
http://bikeboard.pl/index.php?d=sprzet&g=14&art=4141

W numerze 3/2011 test d³ugodystansowy XT 10-speed (nadal trwa). Kilka cytatów (wybranych tendencyjnie :)
- "Po zamontowaniu ³añcuch przejecha³ ok. 120km i... strzeli³"
- "nowe XT nie znosi zaniedbywania. Najwiêcej mo¿na od tych komponentów uzyskaæ pod warunkiem wysokiej dba³o¶ci i perfekcyjnego dopasowania wszystkich elementów, w tym pancerzy. [...] W przeciwnym wypadku nawet przy minimalnym rozregulowaniu, grozi przeskakiwanie ³añcucha po zêbatkach na kasecie."
- "u¿ytkownik powinien umieæ precyzyjnie wyregulowaæ przerzutki"
- "z ka¿d± now± generacj± napêdu coraz czê¶ciej zmieniamy prze³o¿enia"

--
biodarek

Data: 2011-03-16 09:27:40
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-03-16, biodarek wrote:
...::QRT::... pisze:
zwiększyli przełożenie - manetka ciągnie wiecej linki niż dotychczas, choć
oczywiście 1:1 to nie jest :) - to na pewno pozytywnie wpływa na precyzje
prowadzenia wózka.

Wg testu SLX w Bikeboardzie: "po 600km [...] biegi z tyłu nie wchodzą już tak "masełkowato".
http://bikeboard.pl/index.php?d=sprzet&g=14&art=4141

W numerze 3/2011 test długodystansowy XT 10-speed (nadal trwa). Kilka cytatów (wybranych tendencyjnie :)
- "Po zamontowaniu łańcuch przejechał ok. 120km i... strzelił"
- "nowe XT nie znosi zaniedbywania. Najwięcej można od tych komponentów uzyskać pod warunkiem wysokiej dbałości i perfekcyjnego dopasowania wszystkich elementów, w tym pancerzy. [...] W przeciwnym wypadku nawet przy minimalnym rozregulowaniu, grozi przeskakiwanie łańcucha po zębatkach na kasecie."
- "użytkownik powinien umieć precyzyjnie wyregulować przerzutki"
- "z każdą nową generacją napędu coraz częściej zmieniamy przełożenia"

Przewidywalny crap. :/

Tak, zdecydowanie robiÄ™ zapasy 9rz. ;)

Data: 2011-03-16 10:42:45
Autor: biodarek
Jan Srzednicki pisze:
Tak, zdecydowanie robiÄ™ zapasy 9rz. ;)

Problem pojawi się, gdy ktoś zechce sobie kupić nowy, powiedzmy średniej klasy, rower. Przerabiałem to niedawno i wybrałem "przestarzały" rower rocznik 2010 z 9rz. Wszystkie rowery średniej i wyższej półki z 2011 mają już 10 rzędowe napędy.

--
biodarek

Data: 2011-03-16 10:24:01
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-03-16, biodarek wrote:
Jan Srzednicki pisze:
[...]

E tam. Kupuje się frameset i składa. :)

Data: 2011-03-16 10:21:51
Autor: ...::QRT::...
Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki
Dnia Wed, 16 Mar 2011 10:12:36 +0100, biodarek napisa³(a):

...::QRT::... pisze:
[...]

pisz±c "pozytywnie wp³ywa na precyzje prowadzenia wózka" nie mia³em na
my¶li ze jest lepiej ni¿ by³o. Pewnie przy dotychczasowym prze³o¿eniu by³o
tragicznie i trzeba by³o zwiêkszyæ precyzjê przerzutki aby dzia³anie by³o w
akceptowalne. Jedno popsuli, drugie poprawili, ale jaki jest efekt to na razie nie
wiadomo.

Data: 2011-03-16 10:36:20
Autor: biodarek
....::QRT::... pisze:
> [...]
tragicznie i trzeba by³o zwiêkszyæ precyzjê przerzutki aby dzia³anie by³o w

Zapewne. Przy "klasycznym" uci±gu Shimano - mo¿e nie dzia³a³oby wcale. No a 1:1 nie mogli zrobiæ, bo by³oby to kompatybilne ze SRAM. W±tpiê, aby prze³o¿enie uci±gu linki chroni³ patent.

--
biodarek

Data: 2011-03-16 10:23:39
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-03-16, biodarek wrote:
...::QRT::... pisze:
 > piszÄ…c "pozytywnie wpÅ‚ywa na precyzje prowadzenia wózka" nie miaÅ‚em na
myśli ze jest lepiej niż było. Pewnie przy dotychczasowym przełożeniu było
tragicznie i trzeba było zwiększyć precyzję przerzutki aby działanie było w
akceptowalne.

Zapewne. Przy "klasycznym" uciągu Shimano - może nie działałoby wcale. No a 1:1 nie mogli zrobić, bo byłoby to kompatybilne ze SRAM. Wątpię, aby przełożenie uciągu linki chronił patent.

Ale SRAM na 10rz też już zrobił inny uciąg, ciecie polne.

Data: 2011-03-16 11:31:21
Autor: ...::QRT::...
Przerzutka tylna kółka do przerzutki
Dnia Wed, 16 Mar 2011 10:23:39 +0000 (UTC), Jan Srzednicki napisa³(a):

On 2011-03-16, biodarek wrote:
...::QRT::... pisze:
> [...]

Zapewne. Przy "klasycznym" uci±gu Shimano - mo¿e nie dzia³a³oby wcale. No a 1:1 nie mogli zrobiæ, bo by³oby to kompatybilne ze SRAM. W±tpiê, aby prze³o¿enie uci±gu linki chroni³ patent.

Ale SRAM na 10rz te¿ ju¿ zrobi³ inny uci±g, ciecie polne.

no pacz pan. Kto by pomy¶la³. A na jaki? Bo z tego co sie orientuje to  tn ca³y dyn-sys mniej od 1:1 linki ci±gnie.

Data: 2011-03-16 11:45:18
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-03-16, ...::QRT::... wrote:
Dnia Wed, 16 Mar 2011 10:23:39 +0000 (UTC), Jan Srzednicki napisał(a):

[...]

no pacz pan. Kto by pomyślał. A na jaki?

Na "inny". Ponoć nie działają ze sobą - natomiast 10rz MTB SRAM-a wedle
niektórych źródeł (w tym - wedle samego SRAM-a) ma być kompatybilne z
10rz Road SRAM-a, ale wedle zapewnień serwisantów z Chainreactioncycles
nie działa jak trzeba.

Data: 2011-03-16 11:10:36
Autor: ...::QRT::...
Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki
Dnia Wed, 16 Mar 2011 10:36:20 +0100, biodarek napisa³(a):

...::QRT::... pisze:
> [...]
akceptowalne.

Zapewne. Przy "klasycznym" uci±gu Shimano - mo¿e nie dzia³a³oby wcale.

na szosie 2:1 daje rade
No a 1:1 nie mogli zrobiæ, bo by³oby to kompatybilne ze SRAM. W±tpiê, aby prze³o¿enie uci±gu linki chroni³ patent.

w sumie to by³o akurat chêtnie bym przywita³ manetki 8 biegowe dzia³aj±ce z
wiêkszym uci±giem. A 9 biegowymi te¿ byli by pewnie zainteresowani.

Data: 2011-03-31 11:52:17
Autor: biodarek
Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki
Wg testu SLX w Bikeboardzie: "po 600km [...] biegi z ty³u nie wchodz±

ju¿ tak "mase³kowato".

http://bikeboard.pl/index.php?d=sprzet&g=14&art=4141

Aktualizacja:
http://bikeboard.pl/index.php?d=sprzet&g=14&art=4141
Po zmianie ³añcucha pêk³a rama. W ¿yciu nie wejdê w 10!

--
biodarek

Data: 2011-03-31 11:11:38
Autor: Jan Srzednicki
On 2011-03-31, biodarek wrote:
[...]

Po zmianie łańcucha pękła rama. W życiu nie wejdę w 10!

Eeeee. Ale co ma napęd do pękającej ramy?

Data: 2011-03-31 13:14:38
Autor: Fabian
W dniu 31.03.2011 13:11, Jan Srzednicki pisze:
On 2011-03-31, biodarek wrote:
[...]

Widocznie ma, jak pękła! :)

Fabian.

Data: 2011-03-31 14:04:17
Autor: BoDro
Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki
Fabian pisze:

Eeeee. Ale co ma napêd do pêkaj±cej ramy?

Widocznie ma, jak pêk³a! :)

Pewnie glansowali ramê, by by³a tak czysta, jak nowy ³añcuch...
I pêk³a...

--
Bogdan
53.659956 N, 17.347842 E

Data: 2011-03-31 16:56:11
Autor: Ignac
Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki

> Eeeee. Ale co ma napêd do pêkaj±cej ramy

Widocznie ma, jak pêk³a! :)
Fabian.

 podoba mi siê to...logika Kalego jest najskuteczniejsza
 i z ni± siê nie dyskutuje...jakiego¶ aparatczyka komunistycznego
 zapytali kiedy¶ czy do stanu wojennego musia³o do¶æ odpowiedz...
 musia³o skoro dosz³o.

 Ignac

Data: 2011-03-31 09:58:08
Autor: Marek
Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki
S± dwa wyja¶nienia. Przypadkowa zbie¿no¶æ faktów albo cud. Cuda siê
ponoæ zdarzaj±, ale to pierwsze jest zdecydowanie bardziej
oczywiste ;).

--
Marek

Data: 2011-03-31 19:53:16
Autor: biodarek
Marek pisze:
S± dwa wyja¶nienia. Przypadkowa zbie¿no¶æ faktów albo cud. Cuda siê
ponoæ zdarzaj±, ale to pierwsze jest zdecydowanie bardziej
oczywiste ;).

Oczywiste to jest, ¿e 29ery pêkaj± ;)
A zw³aszcza Kona skona ;)

Jeszcze pasuje tutaj cytat z klasyka:
"-Ale urwa³! A móg³ ch³op je¼dziæ!". Zachcia³o siê ³añcuchami ¿onglowaæ ;)

No dobra, nie ma siê co chichraæ. Wiem, bo jak mi pêk³a rama, to d³ugo chodzi³em w bólu.

--
biodarek

Data: 2011-03-16 10:00:31
Autor: biodarek
granat pisze:
[...]

Zawodowcy maj± zak³adane przed startem nowe napêdy. Wiêc nie ma co liczyæ na test d³ugodystansowy w ich wykonaniu. Chyba, ¿e ze sprzêtu treningowego. Ale to nie bêdzie obiektywne, bo raczej dostaj± sprzêt od sponsorów.

--
biodarek

Data: 2011-03-23 11:37:51
Autor: Coaster
On 3/16/11 8:20 AM, ...::QRT::... wrote:
Dnia Wed, 16 Mar 2011 00:39:07 +0100, DeK napisał(a):

Mario pisze:
[...]

Możesz rozszerzyć? Bo nie w temacie jestem :)

no ze przy napędach 10 rzedowych górne kółeczko już nie ma luzu -
uzasadniają to dbałością o większą precyzje zmiany biegów i wyższą kulturę
pracy napędu.
Czyli zasadniczo brak luzu na kółeczku jest motywowany tymi samymi
argumentami jakie do tej pory służyły wyjaśnieniu potrzeby istnienia owego
luzu :>
Wiecej nie napisze bo sam tego nie rozumiem :D

Sheldon twierdzil, ze zwiekszony luz na gornym kolku sluzyl skompensowaniu nieprecyzyjnej regulacji:
"Shimano jockey pulleys are designed with a "Centeron®" mechanism that allows a small amount of sidewards motion to compensate for imprecise index adjustment."

--
PoZdR
Sheldon Brown: 1944 - 2008

Przerzutka tylna kó³ka do przerzutki