Przerzutka w piaście - jak się sprawuje

Data: 2010-11-25 21:25:51
Autor: Jan
Przerzutka w piaście - jak się sprawuje
Ostatnio ten typ przerzutki jest coraz bardziej popularny.
Prawdopodobnie osiągnął już ten stopień technicznej
doskonałości, który pozwala na zachowanie dobrych
właściwości i odpowiednią trwałość. A duży popyt
wynika przypuszczalnie ze spadku ceny tego mechanizmu.

Moje pytanie dotyczy właśnie użytkowych własności
takich przerzutek. Czy opĂłr tych wszystkich trybikĂłw
we wnętrzu piasty jest na tyle mały, żeby nie dawał
się odczuć pedałującemu? Jak to wygląda w porównaniu
do przerzutki zwykłej i do piasty bez przerzutki?
Czy trafił ktoś na ocenę trwałości takich przerzutek
w postaci przebiegu?

Z uszanowaniem dla doświadczonych,
Jan

Data: 2010-11-25 13:13:21
Autor: Michał RzeĽnik
Przerzutka w pia¶cie - jak się sprawuje
On 25 Lis, 21:25, Jan <j.kazmier...@wp.pl> wrote:
Czy opór tych wszystkich trybików
we wnętrzu piasty jest na tyle mały, żeby nie dawał
się odczuć pedałuj±cemu? Jak to wygl±da w porównaniu
do przerzutki zwykłej i do piasty bez przerzutki?
Oporów, strat nie odczuwam względem zwykłego napędu, bardziej
doskwiera mniejszy zasięg (tylko w górach:), ale sama jazda jest
przyjemna, nie ma skacz±cego łańcucha, hałasów zwi±zanych z
przerzucaniem, itp :p

Czy trafił kto¶ na ocenę trwało¶ci takich przerzutek
w postaci przebiegu?
Na swojej (używce) zrobiłem ~7kkm, w międzyczasie wymiana manetki, z
sam± piast± nie było problemów. Z tego co czytałem, działaj±
"dłużej";]

Data: 2010-11-27 13:36:09
Autor: amrac
Przerzutka w pia¶cie - jak się sprawuje
W dniu 25.11.2010 22:13, Michał RzeĽnik pisze:
7kkm,

Ile?

Data: 2010-11-28 17:04:26
Autor: Grzegorz
Przerzutka w pia¶cie - jak się sprawuje
Hello amrac !:
W dniu 25.11.2010 22:13, Michał RzeĽnik pisze:
7kkm,

Ile?
7 kilo (kilo = 1000) :-D !

pzdrw.
--
Grzegorz

Data: 2010-11-29 15:56:11
Autor: amrac
Przerzutka w pia¶cie - jak się sprawuje
W dniu 28.11.2010 17:04, Grzegorz pisze:
Hello amrac !:
W dniu 25.11.2010 22:13, Michał RzeĽnik pisze:
7kkm,

Ile?
7 kilo (kilo = 1000) :-D !

pzdrw.

Naczy, że jaja sobie robisz?

Data: 2010-11-25 16:02:30
Autor: mihau
Przerzutka w pia¶cie - jak się sprawuje
On 25 Lis, 21:25, Jan <j.kazmier...@wp.pl> wrote:

Czy trafił kto¶ na ocenę trwało¶ci takich przerzutek
w postaci przebiegu?

Peter Gostelow jedzie z piast± Rohloff. Z bagażem i w terenie. Około
15kkm wymieniał tyln± zębatkę, piasta nadal hula:
http://www.thebigafricacycle.com/

Z tego co wiem, nie jest to wcale największa wyprawa dokonana na tym
sprzęcie. Zreszt± Peter sam o tym wspomina - znajdziesz na jego
stronie.

--
mihau

Data: 2010-11-26 16:46:48
Autor: Titus Atomicus
Przerzutka w pia¶cie - jak się spraw uje
In article <7fe75488-21e3-4276-96bd-37c0ad6ade3d@w29g2000vba.googlegroups.com>,
 mihau <michal.salaban@gmail.com> wrote:

> [...]

Peter Gostelow jedzie z piast± Rohloff. Z bagażem i w terenie. Około
15kkm wymieniał tyln± zębatkę, piasta nadal hula:

Mhm.
W Chartumie spotkalem dwoje Niemcow z tym Rohloffem.
Bardzo sobie chwalili.
Wydaje mi sie, ze to swietna sprawa do dlugodystansowej turystyki.

TA

Data: 2010-11-25 21:30:27
Autor: kml

Użytkownik "Jan" <j.kazmierski@wp.pl> napisał w wiadomości news:icmgog$6nd$1news.task.gda.pl...
[...]

http://tiny.pl/hwrzd moje wrażenia z tym związane. W skrócie: jestem całkowicie za :)

kml
4/10/2010 test Samsung Solid B2100

Data: 2010-11-25 23:39:48
Autor: ToMasz
Jan pisze:
Ostatnio ten typ przerzutki jest coraz bardziej popularny.
od 30 lat
Jak to wyglÄ…da w porĂłwnaniu
do przerzutki zwykłej i do piasty bez przerzutki?
Piasty bez przerzutki, są mniej trwałe. Zwykłe przerzutki - zależy od
kalsy. tak czy inaczej zespół zębatka - łańcuch w piastach z jedną
zębatką w praktyce (w norlanym użytkowaniu) jest nie do zarżnięcia.

Widzisz... wiekszość ludzi podnieca sie faktem ze shimano wprowadza 9
czy 10 biegów, nie zważając ze od czasów 7 zębatek mamy rozpiętość
28-11zębów. Po co wieksza gradacja przy tych samych skarjnych
przełożeniach? Normalny człowiek (taki który robi 1tyś rocznie) nie wie
na jaki przełożeniu jedzie. jedzie i tyle. Jeśli moja opinnia Ci sie nie
podoba - wolisz mieć wiele przełożeń- odpuść piasty wielobiegowe.
w normalnych cenach mozesz dostać sachsa i shimano 3,4 5 7. OSbiście
polecam 3, ewentualnie 7. 3 biegi- idealna sprawa do miasta. pod gĂłrkÄ™,
z górki i po srodku. gorzej jak poza miastem, chcesz jechać pod stromą
trawiastą górkę. Tu niestety czuć brak tych paru biegów. jednak na
ubitych scieżkach - super. biegi w piaście wielobiegowej mają wiekszą
"odległość" (stopniowanie) niż zwykłe wolnobiegi. czyli powiedzmi
zmieniajÄ…c z 1na 2 dostajesz to co w gĂłralu z 1 na 3. ale zawsze gĂłral z
21 biegami zakres będzie miał wiekszy.
Teraz 7 biegĂłw. JA tu odczuwam pewien niedosyt. o ile 3 biegi sÄ…
balannie proste, bezawaryjne, z 7 już tak nie jest. jak trzeba zmienić
dętkę, a mocowanie linki jest zasyfione - są lekkie kłopoty. Zakres 7
biegów w piaście i tak jest mniejszy niz 21 w góralu z marketu, a cena
wyĹĽsza. tak wiec do 7demki podchodzÄ™ jak do jeĹĽa.

Czy trafił ktoś na ocenę trwałości takich przerzutek
w postaci przebiegu?

W serwisie jeszcze mi sie nie zdarzyło mieć takiej piasty, przed
oczekiwanym okresem zużycia. mam zepsutą z... 1973roku, raz musiałem
wymienić konus bo jeździł bez smaru, pozatym - cisza. ale weź pod uwagę
ze tego w polsce mało jeździ, wiec moze dlatego nic sie nie trafia do
naprawy.
Każdemu kto nie używa skrajnych zębatek(wkasycznym wolnobiegu), kto
jeździ spokojnei po mieście - polecam. w zamian odpadają problemy z
hamulcami, z regulacja przerzutki, przeskakiwaniem łańcucha.... itd
ToMasz

Data: 2010-11-26 01:53:35
Autor: mt
ToMasz pisze:

[...]

Generalnie się zgadzam z większością, aczkolwiek w dwóch kwestiach chyba nieco Cię poniosło ;) Po pierwsze nie zawsze 21 biegów (oczywiście tych teoretycznych, gdyż realnych to jest tam może ze 12) będzie miało większy zakres przełożeń niż nawet taki nexus 7, po drugie to nie jest kwestia do miasta i poza miasto tylko ogólnie ukształtowania terenu po jakim się jeździ. Mimo iż nie mieszkam w górach to w moim mieście 3-biegowa piasta czasami miałaby zbyt wąski zakres przełożeń, gdyż tutaj też bywają strome podjazdy.

--
marcin

Data: 2010-11-26 01:59:07
Autor: mt
Przerzutka w piaście - jak się sprawuje
mt pisze:

A jeszcze korzystając z okazji, gdyż sam planuję przejście na jakiegoś nexusa 8 albo alfine, to pytanie do innych, da się jakoś pożenić piastę planetarną z klamkami szosowymi czy raczej zapomnieć o takim rozwiązaniu?

--
marcin

Data: 2010-11-26 09:38:30
Autor: Fabian
W dniu 26.11.2010 01:59, mt pisze:
mt pisze:

A jeszcze korzystając z okazji, gdyż sam planuję przejście na jakiegoś
nexusa 8 albo alfine, to pytanie do innych, da się jakoś pożenić piastę
planetarną z klamkami szosowymi czy raczej zapomnieć o takim rozwiązaniu?

Tak, do klamek szosowych dokładasz dodatkową dźwignię zmiany biegów ;)

Fabian.

Data: 2010-11-26 14:03:41
Autor: mt
mt pisze:

[...]

Na to też wpadłem :) Ale tak bardziej serio, chodzi mi czy jakieś klamkomanetki szosowe mają taki sam uciąg linki jak manetki dedykowane do piast planetarnych.

--
marcin

Data: 2010-11-26 15:53:01
Autor: Michał Pysz
Przerzutka w piaście - jak się sprawuje
Na to też wpadłem :) Ale tak bardziej serio, chodzi mi czy jakieś
klamkomanetki szosowe majÄ… taki sam uciÄ…g linki jak manetki dedykowane
do piast planetarnych.
nexus 8 ma inny uciąg linki niż zwykłe przerzutki 8/9 biegowe

mp.

Data: 2010-11-26 16:01:05
Autor: mt
Michał Pysz pisze:
[...]

A orientujesz sie może czy coś z systemu Srama albo Campa by podeszło?

--
marcin

Data: 2010-11-26 16:30:37
Autor: Michał Pysz
W dniu 2010-11-26 16:01, mt pisze:
Michał Pysz pisze:
[...]

wÄ…tpiÄ™..
ale poszukaj sobie w necie ile linki wybierajÄ… poszczegĂłlne manetki i porĂłwnaj.
Nexus 8 wybiera parę razy więcej niż zwykłe przerzutki więc ciężko będzie coś dobrać.

mp.

Data: 2010-11-26 16:33:54
Autor: Michał Pysz
Przerzutka w piaście - jak się sprawuje
A orientujesz sie może czy coś z systemu Srama albo Campa by podeszło?
jeszcze jedno, można kupić krzywki zmieniające ciąg linki. Ale nie wiem czy będzie coś w stylu shimnao9-nexus albo sram-nexus.

O uciÄ…gu linki szukaj w googlu, np:
http://www.bikeforums.net/archive/index.php/t-52310.html
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=381948

mp.

Data: 2010-11-26 16:35:12
Autor: Michał Pysz
Przerzutka w piaście - jak się sprawuje
A orientujesz sie może czy coś z systemu Srama albo Campa by podeszło?
można też samemu zmierzyć:
http://alexwetmore.org/?p=559

:-D

Data: 2010-11-26 16:57:15
Autor: mt
Michał Pysz pisze:
A orientujesz sie może czy coś z systemu Srama albo Campa by podeszło?
można też samemu zmierzyć:
http://alexwetmore.org/?p=559

:-D

Dzięki za wszystkie linki.

marcin

Data: 2010-11-27 03:19:54
Autor: Michał Wolff
On 26 Lis, 14:03, mt <telep...@interia.pl> wrote:

Na to też wpadłem :) Ale tak bardziej serio, chodzi mi czy jakie¶
klamkomanetki szosowe maj± taki sam uci±g linki jak manetki dedykowane
do piast planetarnych.

Nie żartuj!
Kto widział takiego potworka jak rower z klamkomanetkami szosowymi +
przerzutka w pia¶cie? Klamkomanetki szosowe dodaj± rowerowi prawdziwej
dystynkcji, mieszanie tego z obskurnym osprzętem miejskim powinno być
¶cigane karnie :))

Jak zwykle kto¶ musi trochę odlukrować te teorie o cudownych
wła¶ciwo¶ciach owych przerzutek (których pełny jest cały precel).
Polecam opinię Cimana, który na rowerze jeĽdzi naprawdę dużo, także i
cał± zim±:
http://ciman.waw.pl/teksty/7

"Przez krótki czas jeĽdziłem również na rowerze z osprzętem Nexus - z
przerzutk± wewnętrzn± w pia¶cie i hamulcami rolkowymi (bardzo słabymi,
lepszymi może w deszczu czy ¶niegu, wtedy maj± porównywaln± siłę
działania z v-brake). Jest to osprzęt bardzo delikatny, piasta zepsuła
mi się przy wpadnięciu w dziurę, wcale nie jest taki bezobsługowy jak
mydl± ludziom oczy na pl.rec.rowery, trzeba j± regularnie zalewać
specjalnym olejem; zimowa sól potrafi wyżreć uszczelki i zniszczyć
cał± piastę, tak samo jak ze zwykłymi piastami - tylko, że zwykła
piasta kosztuje 50-100zł, a nie 450zł.
Czę¶ci zapasowe do takich piast s± nie do dostania w Polsce, a serwisu
takiej piasty nie podejmie się większo¶ć serwisantów ze sklepów
rowerowych. Szczerze odradzam ten osprzęt."
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-11-27 05:26:01
Autor: Michał RzeĽnik
On 27 Lis, 12:19, Michał Wolff <m-wo...@wp.pl> wrote:
[...]
I pisze to człowiek, który piękno smukłych, lekkich rowerów szosowych
burzy obskurnym i ciężkim osprzętem turystycznym :)

[...]
Trochę przesadza:) Pewnie przeciętny ¶miertelnik w ci±gu kilku lat nie
nabije tyle co robi Ciman, to kółko wytrzyma kilka lat.
Ważniejsze czę¶ci s± - Allegro, kilka sklepów internetowych. To samo
można powiedzieć o piastach Shimano - konusy (Deore), bębenki (<Acery)
- dzwoniłem do hurtowni, szukałem w sklepach, internecie i brak :(
Delikatno¶ć - jeĽdziłem po dziurach, schodach, latem, zim±, w deszczu,
upale, z sakwami, z ludĽmi na bagażniku, rower nocował pod gołym
niebem, a piasta dalej nie chce się zepsuć:) (w międzyczasie
wymieniłem 3 "zwykłe" tylne - padły bębenki/korpus).
No tylko cena i z serwisem jest tak jak pisze.

Data: 2010-11-27 05:34:15
Autor: Michał Wolff
On 27 Lis, 14:26, Michał RzeĽnik <dlasp...@rocketmail.com> wrote:

I pisze to człowiek, który piękno smukłych, lekkich rowerów szosowych
burzy obskurnym i ciężkim osprzętem turystycznym :)

Wypraszam sobie! :))
Mój rower trekingowy jest na tyle bliski szosówce na ile się to da
(bez utraty użyteczno¶ci). A oprócz tego mam klasyczny rower szosowy,
z którym nie jeżdżę z bagażem (poza mał± torb± na sztycy).

[...]

No tylko, że kwestia ceny jest bardzo istotna. Piasty klasyczne
oczywi¶cie też nie s± wieczne - ale ich wymiana to s± dużo mniejsze
pieni±dze. Ja tylko pokazałem, że wbrew niektórym tu zamieszczanym
opiniom - nie jest to sprzęt wieczny, psuje się jak wszystko, wymaga
konserwacji, szczególnie je¶li kto¶ więcej jeĽdzi w gorszych warunkach
inne i trzeba się z tym liczyć przed zakupem.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-11-27 11:33:11
Autor: Jan Srzednicki
On 2010-11-27, Michał Wolff wrote:
[..]
"Przez krótki czas jeździłem również na rowerze z osprzętem Nexus - z
przerzutką wewnętrzną w piaście i hamulcami rolkowymi (bardzo słabymi,
lepszymi może w deszczu czy śniegu, wtedy mają porównywalną siłę
działania z v-brake). Jest to osprzęt bardzo delikatny, piasta zepsuła
mi się przy wpadnięciu w dziurę, wcale nie jest taki bezobsługowy jak
mydlÄ… ludziom oczy na pl.rec.rowery,

No normalnie spisek mydlarzy jakiś musi być. Mydlą i mydlą.

Data: 2010-11-27 03:43:50
Autor: Michał Wolff
Przerzutka w pia¶cie - jak się sprawuje
On 27 Lis, 12:33, Jan Srzednicki <w_at_wrzask_dot...@nowhere.invalid>
wrote:

No normalnie spisek mydlarzy jaki¶ musi być. Mydl± i mydl±.

Dokładnie tak. Z opinii, które tu wyczytuję można by wysnuć wniosek,
że to ósmy cud ¶wiata - bezobsługowy i długowieczny. Dałem więc realny
przykład dużo jeżdż±cej osoby (14-15tys rocznie!), we wszelkich
warunkach pogodowych) która na Nexusie bardzo się przejechała
(niestety nie tylko w sensie dosłownym :)). A argumenty s± poważne -
jak nam to cudeńko si±dzie (co jak widać się zdarza) - to jeste¶my
poważn± sumę do tyłu (+przeplot koła, często z wymian± szprych) bo to
wła¶ciwie nienaprawialne.

I Marcin rozwiewa także mity o bezobsługowo¶ci - trzeba smarować,
piasta jest marnie uszczelniona (o czym pisał także PeJot). Więc
ostrożniej z tymi hura-optymistycznymi teoriami, to sprzęt jak i wiele
innych, ma swoje plusy, ma i minusy.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-11-27 13:04:08
Autor: Krzyś Cierpiętnik
Michał Wolff wrote:

[...]

Nie ĹĽartuj!
Kto widział takiego potworka jak rower z klamkomanetkami szosowymi +
przerzutka w piaście? Klamkomanetki szosowe dodają rowerowi prawdziwej
dystynkcji, mieszanie tego z obskurnym osprzętem miejskim powinno być
ścigane karnie :))

Chrzanisz.

http://www.singletrackworld.com/2009/11/drop-bar-levers-for-shimano-alfine/

--
kjk

Data: 2010-11-27 04:26:50
Autor: Michał Wolff
On 27 Lis, 13:04, Krzy¶ Cierpiętnik <b...@blah.invalid> wrote:

Chrzanisz.

http://www.singletrackworld.com/2009/11/drop-bar-levers-for-shimano-a...

Jakby¶ przeczytał co napisałem, to pewnie by¶ zauważył, ze nie
kwestionuję istnienia takowych manetek (które gdyby¶ przeczytał
uważnie w±tek już tu wrzucono przed Tob±) - tylko wygl±d takiego
potworka...
Piękno klamkomanetek szosowych i sztandarowy element obskurnego roweru
miejskiego w jednym - brrr, aż ciarki po skórze przechodza na takie
bezgu¶cie :))
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-11-27 20:20:28
Autor: Rafał Wawrzycki
Przerzutka w pia¶cie - jak się sprawuje
Dnia 27 lis 2010 w li¶cie
[news:914e44db-4419-4075-b68a-4aa181023f5539g2000yqa.googlegroups.co
m] Michał Wolff [m-wolff@wp.pl] napisał(a):
Piękno klamkomanetek szosowych i sztandarowy element obskurnego
roweru miejskiego w jednym - brrr, aż ciarki po skórze przechodza
na takie bezgu¶cie :))

Równie dobrze można tak powiedzieć o szosie z sakwami ;)

--
Pozdrawiam,
Rafał W.

http://picasaweb.google.com/warszawski.wycinak
http://prw.terror404.net/rwawrzycki/
Odpowiadaj±c na adres prywatny usuń WYTNIJ_TO.

Data: 2010-11-27 13:23:00
Autor: Michał Wolff
Przerzutka w pia¶cie - jak się sprawuje
On 27 Lis, 20:20, Rafał Wawrzycki <rwawrzycki@WYWAL_TOwp.pl> wrote:

R wnie dobrze mo na tak powiedzie o szosie z sakwami ;)

Nie myl roweru trekingowego z szosowym. Zreszt± dobry rower trekingowy
jest troszkę mniej ładnym bratem szosowego, miejski to już raczej
"rowerokształtny" :))
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-11-28 00:30:12
Autor: Coaster
Michał Wolff wrote:
[...] dobry rower trekingowy jest troszkę mniej ładnym bratem szosowego, miejski to już raczej
"rowerokształtny" :))

Zmierzasz w kierunku "Nur für Rennrad"?

--
PoZdR
"A properly shaped leather saddle is an excellent choice

Data: 2010-11-27 15:55:56
Autor: Michał Wolff
On 28 Lis, 00:30, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:

Zmierzasz w kierunku "Nur für Rennrad"?

Zu befehl Mein Fuhrerl!
Wszystkich innych pod ¶cianę, a jeżdż±cych na elektrycznych potworkach
trzeba jeszcze wcze¶niej dodatkowo pr±dem podmęczyć.

Każdy wie,, że nie ma piękniejszego od roweru szosowego :))
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-11-28 04:01:35
Autor: live_evil
W dniu 28.11.2010 00:55, Michał Wolff pisze:

Każdy wie,, że nie ma piękniejszego od roweru szosowego :))

Nie ma piękniejszego od Optima Baron X-low :-)

--
live_evil

Data: 2010-11-28 10:17:17
Autor: Michał Wolff
On 28 Lis, 04:01, live_evil <usame_niechcesp...@o2.pl> wrote:

Nie ma piękniejszego od Optima Baron X-low :-)

Jak to się mówiło za czasów mojego dzieciństwa - "nie do rymu, nie do
taktu - wsadĽ se d. do kontaktu" :)))
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2010-11-27 20:49:25
Autor: PeJot
W dniu 2010-11-27 12:19, Michał Wolff pisze:

[...]

Ejże, trochę wyobraĽni. Nexus sterowany klamkomanetkami szosowymi, do tego dzwonek, nóżka i koniecznie różowa rama :) Lans +1000.

--
P. Jankisz
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na ¶wiecie jest

Data: 2010-11-26 19:29:58
Autor: Tomasz Minkiewicz
Przerzutka w piaście - jak si ę sprawuje
On Fri, 26 Nov 2010 01:59:07 +0100
mt <telepski@interia.pl> wrote:

mt pisze:

A jeszcze korzystając z okazji, gdyż sam planuję przejście na jakiegoś nexusa 8 albo alfine, to pytanie do innych, da się jakoś pożenić piastę planetarną z klamkami szosowymi czy raczej zapomnieć o takim rozwiązaniu?

A jakie one mają manetki? Jeśli obrotowe, to można:
http://www.jensonusa.com/store/product/SL307A06-Hubbub+Twist+Shifter+Drop+Bar+Adapter.aspx?sc=FRGL

Jak widać, to rozwiązanie ma pewną maleńką wadę, ale… zaniosłem
ślusarzowi rysunek, jak chcę, żeby takie coś wyglądało i mi za
trzy dychy zrobił. :-D
Tylko ten mĂłj Poor Man's HubBub wykorzystuje rozpychacz od lewego
(ktĂłrego i tak nie uĹĽywam, bo nie mam przerzutki przedniej) barcona
Shimano. Gdyby i mocowanie musiało być dorabiane, byłoby sporo drożej.

Jakbyś był zainteresowany, to gdzieś na pewno jeszcze mam ten rysunek.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2010-11-26 16:09:08
Autor: Dariusz K. Ładziak
Przerzutka w pia¶cie - jak się sprawuje
Użytkownik mt napisał:

Generalnie się zgadzam z większo¶ci±, aczkolwiek w dwóch kwestiach chyba
nieco Cię poniosło ;) Po pierwsze nie zawsze 21 biegów (oczywi¶cie tych
teoretycznych, gdyż realnych to jest tam może ze 12) będzie miało
większy zakres przełożeń niż nawet taki nexus 7,

Napisał - w góralu. Czyli największa zębatka z tyłu od 28 do 34 zębów. Z typowo szosowymi wielotrybami o skoku co dwa zęby (a czasem co jeden z±b) rzadko stosuje się patelnię z trzema koronkami  - czyli trudno mówić o teoretycznych 21 przełożeniach. Bo od szosówki faktycznie ta przerzutka wewnętrzna może mieć szerszy zakres przełożeń.

A w ogóle jak zaczynałem przygodę z przerzutkami to się na czterotrybach jeĽdziło a go¶cia z pięciotrybem miało za mięczaka. O sze¶ciotrybie nikt nawet nie my¶lał.

--
Darek

Data: 2010-11-28 11:29:01
Autor: 2late
On 26/11/2010 3:09 PM, "Dariusz K. Ładziak" wrote:
A w ogóle jak zaczynałem przygodę z przerzutkami to się na czterotrybach
jeĽdziło a go¶cia z pięciotrybem miało za mięczaka. O sze¶ciotrybie nikt
nawet nie my¶lał.

Z przodu?
;)

2late Outspace Communication Inc. 1999*2010 (R)

Data: 2010-11-26 07:23:18
Autor: PeJot
W dniu 2010-11-25 21:25, Jan pisze:

Moje pytanie dotyczy właśnie użytkowych własności
takich przerzutek. Czy opĂłr tych wszystkich trybikĂłw
we wnętrzu piasty jest na tyle mały, żeby nie dawał
się odczuć pedałującemu?

Nie wiem czy ktokolwiek robiĹ‚ takie zestawienia. W kaĹĽdym razie,  w prawidĹ‚owo nasmarowanej piaĹ›cie opory sÄ…, ale ĹĽyć siÄ™ z tym da. Gorzej jak smar czy olej zabrudzi siÄ™ czy zdegraduje z czasem i dziaĹ‚a jak klej.

Jak to wyglÄ…da w porĂłwnaniu
do przerzutki zwykłej i do piasty bez przerzutki?
Czy trafił ktoś na ocenę trwałości takich przerzutek
w postaci przebiegu?

Kilka takich piast serwisowałem "do ostatniej śrubki" i szczerze mówiąc nie jestem jakoś specjalnie pod wrażeniem. Konstrukcja praktycznie nie uszczelniona, zakres przełożeń taki sobie, dostępność części zamiennych na miejscu nijaka. W Niemczech i dalej na zachód podstawowe części od ręki w hipermarketach. Fakt, że sporo z tych piast osiąga spore przebiegi wynika MZ z owej prostoty konstrukcji, z wielgachnych, przez to mało obciążonych, luźnych łożyskowań, którym brud jakoś specjalnie nie wadzi.

Osobiście nie zamierzam tego używać, wolę klasyczny napęd z przerzutką zewnętrzną, choćby ze względu że tu można kombinować z przełożeniami do woli, a części leżą w każdym SRze.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2010-11-26 19:18:01
Autor: Jaroslaw Berezowski
Dnia Fri, 26 Nov 2010 07:23:18 +0100, PeJot napisał(a):

Osobiście nie zamierzam tego używać, wolę klasyczny napęd z przerzutką
zewnętrzną
Klasyczne to właśnie piasty wielobiegowe są, przerzutki są młodszym wynalazkiem :)

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-11-26 08:43:21
Autor: pawlin
[...]

nic nie jest odczuwalne. biegy przelaczaja sie blyskawicznie. mozna przelaczac biegi rowniez na postoju. jedyne co sie czuje to wage piasty przy podnoszeniu rowera.

  Jak to wyglÄ…da w porĂłwnaniu
do przerzutki zwykłej i do piasty bez przerzutki?
Czy trafił ktoś na ocenę trwałości takich przerzutek
w postaci przebiegu?

w podstawowym rowerze unibike freeway mam alfine 8 biegowy (teraz pewnie kupilbym alfine 11; brakuje przelozen w gorkach kiedy nachylenie przekracza 12% nawet na blacie 38T koronka 20T) w ciagu 2 lat przejechalem na nim 19 tys km. piasta oraz manetki pracuja idealnie wymienilem raz korbe, 2 razy lancuch 2 razy koronke tyl 2 razy koleczka w napinaczu. wedlug mnie rozwiazanie z piasta planetarna jest bardziej ekonomiczne niz tradycyjny naped (biorac pod uwage ze ktos duzo jezdi rowerem)

w zimowce mam nexusa 7 z torpedo (miala byc 3 biegowa ale nie ma z oska 135mm :()  ale jeszcze po zimie nie zagladalem jak przetrwal. ostatniej zimy przejechalem 1.5tys km i nie bylo zadnych problemow.

pawlin
rowerkowo :)
http://pawlin.bikestats.pl
http://picasaweb.google.com/pawel.bunko

Data: 2010-11-27 14:37:25
Autor: Kuba \"inimicus\" Stasiak
[...]

Masz zdjęcia tego rowerku? Wła¶nie chciałbym zrobić sobie taka zimówkę, jednak nie wiem jak to wszytko pożenić. Może dodatkowo pomożesz mi w temacie: "Nexus 7 w ramie na samozamykacz?"

Data: 2010-11-29 08:35:02
Autor: pawlin
Przerzutka w pia�cie - jak si� sprawu je
W dniu 2010-11-27 14:37, Kuba "inimicus" Stasiak pisze:
w zimowce mam nexusa 7 z torpedo (miala byc 3 biegowa ale nie ma z oska
135mm :()  ale jeszcze po zimie nie zagladalem jak przetrwal. ostatniej
zimy przejechalem 1.5tys km i nie bylo zadnych problemow.

no wlasnie nie zrobilem porzadku i lancuch zardzewial i do wyrzucenia. do tego linka do przerzucania biegow zardzewiala i biegi nie przerzucaja sie wiec musze zamowic lancuch i linke z pancerzykiem reszta na pierwszy rzut oka w porzadku

Masz zdj�cia tego rowerku?
zdjecia nie mam
W�a�nie chcia�bym zrobi� sobie taka zim�wk�,
jednak nie wiem jak to wszytko po�eni�. Mo�e dodatkowo pomo�esz mi w
temacie: "Nexus 7 w ramie na samozamykacz?"

nie wiedzialem piasty nexus z szybkozamykaczem wszystkie sa na srube

Data: 2010-11-26 11:24:48
Autor: stepow
Przerzutka w pia¶cie - jak się sprawuje
Mój rekord (na razie) to jazda na 3-biegowej piascie Shimano, rower
kupilem używany (nie wiem ile przejechal), po 20 tys. km rozebralem,
umylem i nasmarowalem, jezdzilem jeszcze ok. 15 tys. no i rower zmienil
wla¶ciciela. Przez caly czas nie mialem z piasta zadnych problemow,
zmienialem tylko zebatke przy okazji wymiany lancucha.

Pozdrawiam,

--
Marek, Wroclaw

Data: 2010-11-26 16:00:44
Autor: Dariusz K. Ładziak
Użytkownik Jan napisał:
Ostatnio ten typ przerzutki jest coraz bardziej popularny.
Prawdopodobnie osi±gn±ł już ten stopień technicznej
doskonało¶ci, który pozwala na zachowanie dobrych
wła¶ciwo¶ci i odpowiedni± trwało¶ć. A duży popyt
wynika przypuszczalnie ze spadku ceny tego mechanizmu.

Moje pytanie dotyczy wła¶nie użytkowych własno¶ci
takich przerzutek. Czy opór tych wszystkich trybików
[...]

Osobistych do¶wiadczeń nie mam ale teorii trochę mogę rzucić:

Przerzutki typu Archera (wewnetrzne) maja mniejsz± sprawno¶ć od przerzutek typu Campagnollo (zewnętrzne z wielotrybem. Na dokładkę s± cięższe. Efekt - nie uzywa sie ich w sporcie wyczynowym (no, prawie nie - o czym za chwilę).
Dla zwykłego ¶miertelnika różnica w sprawno¶ci transmisji napędu rzędu 2% (a takie s± oszacowane różnice między przerzutka wielotrybow± a wewnętrzn±) jest w ogóle nie do zauważenia - nieodpowiedni dobór ci¶nienia w oponach może powodować większe różnice. Różnica w masie jest porównywalna z mas± nadmiernej ilo¶ci monet w kieszeni (jak się drobniaków za dużo uzbiera) - więc znów dla przeciętnego użytkownika mało istotne.

Z drugiej strony przerzutki wewnetrzne s± praktycznie bezobsługowe (no, raz na sezon przesmarować trzeba), z regulacji - z grubsza ustalić długo¶ć linki żeby cyferki na manetce zgodziły się z pozycjami wodzików w przerzutce. Przy wiecznym dłubaniu przy przerzutkach zewnętrznych jest to spory komfort dla użytkownika roweru popularnego który ani ma ochotę ani potrafi bawić się w regulację mechanizmów przeniesienia napędu.

Trzeci± spraw± jest odporno¶ć tych przerzutek. Parę przerzutek zewnętrznych straciłem ja, parę znajomi - zwykle łapi±c w lesie badyla. Przerzutka długo¶ci pół metra, rower na plecy i dyrdać do transportu publicznego. Raz koledze przerzutka poszła z innego powodu: nie uwierzył że przez pole rzepaku jechać nie należy - na wielotryb mu się tyle rzepaku nawinęło że zabrało przerzutkę w tył i j± po prostu połamało. Cięższa była sprawa bo na wyprawie wakacyjnej - trzeba było łańcuch przekuwać na krótko żeby choć do cywilizacji dotrzeć.
Przerzutce wewnętrznej takiej krzywdy nie zrobisz. Najgorsze co z zewn±trz można jej uczynić to urwać mechanizm zmiany przełożeń - zostajesz wówczas na którym¶ (nie wiem, skrajnym czy ostatnio wybranym) przełożeniu ale rower jako¶ jedzie - kiedy¶ przerzutek nie mieli a jeĽdzili. I wła¶nie owa odporno¶ć powoduje że przerzutki wewnętrzne bywaj± stosowane w rowerach używanych np. w rowerowych zawodach na orientację - bo tam się często jeĽdzi po zaro¶lach (krzaki, dzikie ł±ki i podobne), w wersjach ekstremalnych wręcz stosuje się w pełni osłonięt± transmisję wałkiem. Lepiej mieć rower cięższy i na nim dojechać jak lżejszy i go połamać w połowie trasy.

Tak więc je¶li nie kompletujesz roweru na Tour de France a do codziennej jazdy to wybór przerzutki wewnętrznej ma jak najbardziej sens.

--
Darek

Data: 2010-11-26 23:57:13
Autor: Jan
Przerzutka w piaście - jak się sprawuje
Szanownym doświadczonym serdecznie dziękuję
za wszystkie opinie i rady!
Jan

Przerzutka w piaście - jak się sprawuje