Przeskakujący łańcuch, pomiary i zużycie napędu

Data: 2011-01-05 16:29:52
Autor: Pr0NET
Przeskakujący łańcuch, pomiary i zużycie napędu
Dzisiaj zaczął mi przeskakiwać łańcuch, tym razem nie doczekał
kwietnia kiedy to zawsze oddawałem rower do przeglądu. Ponieważ serwis
w sezonie zimowym przerzucił się na narty postanowiłem sam zająć się
sprawą.

Poczytałem i mam kilka pytań, ponieważ informacje w necie są
sprzeczne:

1. Czy przeskakiwanie łańcuch oznacza konieczność wymiany całego
napędu, czy może pomóc wymiana łańcucha?
2. Czy przerwa w jeżdżeniu dopóki nie usunę przyczyny ma sens i
zatrzyma dalsze zużywanie napędu?
3. Czy kupowania specjalnego przyrządu do pomiaru zużycia ma sens?
(używają tego w serwisie), czy może lepiej kupić suwmiarkę (http://
www.forumszosowe.org/viewtopic.php?t=4458)
4. Czy pomiar suwmiarką wykonuje się na zdjętym, czy założonym
łańcuchu?
5. Czy 2100 km jednym łańcuchu CN-HG93 bez wymiany (bezstresowa jazda)
to dużo czy nie? Gdzieś koło 1800 km łańcuch się zerwał w serwisie
założyli mi spinkę, pomiar wyszedł pozytywnie, czyli jeszcze łańcuch
się niby nadawał :)

Data: 2011-01-06 02:12:35
Autor: tadek
On 6 Sty, 11:01, tadek <tadekl...@poczta.onet.pl> wrote:
> [...]

> to dużo czy nie? Gdzieś koło 1800 km łańcuch się zerwał w serwisie
> założyli mi spinkę, pomiar wyszedł pozytywnie, czyli jeszcze łańcuch

nieopatrznie nacisnąłem wyślij i ..wysłałem. Teraz konkrety:
jeżdżę na CN7701 i mam następujące obserwacje:
1/ w "góralu" łańcuch wytrzymuje średnio ok. 2500 km z odchyłką +-
200-300km w zależności od tego czy dużo jeżdżę po błocie.
2/ w trekingu łańcuch wytrzymał tylko 1500 km mimo że jeździłem w
lepszych warunkach. Zdziwiło to mnie i mechanika serwisującego moje
rowery.
 Czyszczę i smaruję łańcuch co jakiś czas ale bez specjalnej troski o
niego.
Mierzę zużycie łańcucha i wymieniam go jak miernik "każe" dlatego
tylko raz musiałem szlifować kasetę  /ale wtedy z oszczędności
jeździłem zimą na wyciągniętym łańcuchu bo żal mi było go wymieniać na
zimę i to był błąd.Nigdy nie musiałem wymieniać zębatek z przodu lub
kasety z powodu ich zużycia przez wyciągnięty łańcuch. Wymiany napędu
były spowodowane chęcią założenia nowszego modelu /fanaberia raczej
niż konieczność/ W rowerze żony stosuję podobną procedurę.

Data: 2011-01-06 11:47:04
Autor: Ignac
Przeskakujący łańcuch, pomiary i zużycie napędu

   Aby sprawdzić gdzie łańcuch przeskakuje należy:
  -stać z lewej strony roweru
  -zacisnąć oba hamulce (przedni i tylny)
  - pochylić nieco rower na lewy bok tak żeby
    widzieć tarcze korb i zębatki kasety
  -lewą korbę ustawić w poziomie
  -lewą nogą naciskać powoli wspomnianą korbę coraz mocniej
   i obserwować na których zębach łańcuch się podnosi aż    do przeskoczenia czy na zębach korb czy zębach kasety
   W ten sposób można sprawdzić przeskakiwnie łańcucha na wszystkich
   przełożeniach szczególnie na tych które przeskakują podczas jazdy
  - dobrze jest skorzystać z pomocy obserwatora który
    obserwował by przeskakiwanie łańcucha.
    ... i na koniec dodam że ciągle jeżdzicie (z przyzwyczajenia lub
   niewiedzy) na jednych tylko przełożeniach i zajeżdzacie niektóre
   tylko tarecze korb lub zębatki kasety...stąd te niskie przebiegi
   na napędzie-uwaga dotyczy tylko niektórych.
   Napęd jest wtedy dobrze "wyjeżdzony" jeżeli na tzw.oko nie potraficie
   wskazać które zęby kasety czy korb są najbardziej zużyte...
   a jeżdzi się na wszystkich przełożeniach bo się powtarzają niektóre
   typowe aż 3 razy.
   Oczywiście najistotniejsze wg. mnie jest smarowanie łańcucha niż jego
   czyszczenie przy jeżdzie poza terenem.

   Ignac

Data: 2011-01-06 08:14:15
Autor: kml
Pr0NET wrote:
1. Czy przeskakiwanie łańcuch oznacza konieczność wymiany całego
napędu, czy może pomóc wymiana łańcucha?

Może oznaczać wymianę kasety i łańcucha. U mnie doszła wymiana koła zębatego korby.

2. Czy przerwa w jeżdżeniu dopóki nie usunę przyczyny ma sens i
zatrzyma dalsze zużywanie napędu?

Co za głupie pytanie :) Nie jeździsz - napęd nie pracuje, prawda.

Mam taki tani (dziadowski) przymiar i szczerze mówiąc traktuję go z dużą nieufnością http://tiny.pl/hqc84 Rafał pokazał w czym rzecz http://etacar.put.poznan.pl:8443/rafal.kowalski/rower/sprawdzian/index.htm

4. Czy pomiar suwmiarką wykonuje się na zdjętym, czy założonym
łańcuchu?

Na naprężonym.

[...]

Moim zdaniem to ok wynik. KMC Z82 zdechł mi po 1041km _na_Mazowszu...

kml
4/10/2010 test Samsung Solid B2100

Data: 2011-01-06 08:38:16
Autor: mbut
W dniu 11-01-06 08:14, kml pisze:
Pr0NET wrote:
[...]

Musisz wymienić kasetę i łańcuch

PC950 wytrzymuje 5000km

Data: 2011-01-06 08:40:40
Autor: kml
Użytkownik "mbut" <mbut@wp.pl> napisał w wiadomości news:ig3rh7$i4j$1news.task.gda.pl...

Musisz wymienić kasetę i łańcuch

PC950 wytrzymuje 5000km

Musisz nauczyć się ciąć cytaty. Byłoby bardzo dobrze gdybyś odpisywał odpowiedniej osobie.

Data: 2011-01-06 09:05:40
Autor: Mikołaj \"Miki\" Menke
Dnia 06.01.2011 08:14 użytkownik kml napisał :
[...]

To jest słaby wynik. Jak jeździłem na jeden łańcuch z miękką kasetą to
udawało mi się zawsze zrobić nieco ponad 10 Mm.

Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

Data: 2011-01-06 13:20:30
Autor: Krzyś Cierpiętnik
kml wrote:

Pr0NET wrote:

[...]

Oba te narzędzia są OKDR. Wyjaśnienie tutaj:
http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html

--
Krzyś

Data: 2011-01-06 15:47:41
Autor: kml

Użytkownik "Krzyś Cierpiętnik" <blah@blah.invalid> napisał w wiadomości news:87hbdmz0j5.fsfblah.invalid...

Oba te narzędzia są OKDR. Wyjaśnienie tutaj:
http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html

Podziwiam kolesia, któremu tak się chciało badać temat ;) Nawet mój badziewny wskaźnik się sprawdza z tym, że trzeba interweniować od razu kiedy pokazuje wyciągnięcie. Przymiar shimano jest fajny, ale szkoda kasy. Zapewne ktoś, kto używa drogich napędów przykłada dużo wiekszą wagę do zużycia :)

Data: 2011-01-06 16:28:00
Autor: kml

Data: 2011-01-07 09:55:01
Autor: cytawa
Krzyś Cierpiętnik pisze:

[...]

Oczywiscie w artykule jest szczera prawda. Troche tylko przerost teorii nad praktyka. W zupelnosci wystarczy odczyt "bledna metoda". Jesli pomiar wykazuje prawidlowa jeszcze dlugosc to z uwagi na ten blad ta dlugosc jest jeszcze krotsza niz wykazuje pomiar. Czyli dobrze. Mozna czasem zakwalifikowac nieco za szybko lancuch do wymiany.

Swiadom tego bledu kwalifikuje lancuch do wymiany przy wyciagnieciu ok. 1.5 mm na 10 ogniwach (ok. 12 cm). Norma podawana jest ok. 1 mm na 10 ogniwach. Jesli mam jakas watpliwosc to mierze "prawidlowo" odleglosc miedzy srodkami bolcow. Wyniki najczesciej z dobra dokladnoscia sie pokrywaja.

Jan Cytawa

Data: 2011-01-06 10:40:04
Autor: Bukol
W dniu 2011-01-06 01:29, Pr0NET pisze:
[...]

Mi swego czasu jak zaczął łańcuch przeskakiwać (duży dystans przejechany na napędzie) wymieniłem łańcuch, niestety przeskakiwał dalej - wymieniłem kasetę, ale dalej to samo - wymieniłem blaty i było ok:) Kiedyś z kolei urwałem łańcuch i kupiłem nowy - założyłem nie wymieniając kasety ani blatów - i przeskakiwał od czasu do czasu, ale się dotarł i jest ok.

--
admin@smnw.pl
admin@rowerowepodhale.eu

Data: 2011-01-06 22:13:48
Autor: solar
Przeskakujący łańcuch, pomiary i zużycie napędu
W dniu 2011-01-06 01:29, Pr0NET pisze:

1. Czy przeskakiwanie łańcuch oznacza konieczność wymiany całego
napędu, czy może pomóc wymiana łańcucha?

Łańcuch + kaseta, czasami korba również. Można też próbować szlifować zęby kasety.

2. Czy przerwa w jeżdżeniu dopóki nie usunę przyczyny ma sens i
zatrzyma dalsze zużywanie napędu?

A myślisz, że będzie się zużywać siłą rozpędu? :)

3. Czy kupowania specjalnego przyrządu do pomiaru zużycia ma sens?
(używają tego w serwisie), czy może lepiej kupić suwmiarkę (http://
www.forumszosowe.org/viewtopic.php?t=4458)

Suwmiarka jest bardziej uniwersalna.

4. Czy pomiar suwmiarką wykonuje się na zdjętym, czy założonym
łańcuchu?

Nie ma znaczenia.

[...]

Moim zdaniem, jak na łańcuch XT bardzo mało.
Może przeskakiwanie jest spowodowane czymś innym? Zastałym/skrzywionym ogniwkiem łańcucha, skrzywionym zębem kasety, brudem w kasecie, rozregulowaną przerzutką?
Skoro łańcuch był zerwany już przy 1800, to może świadczyć, że coś nie tak z napędem.

"Zarodek męski staje się człowiekiem po 40 dniach, żeński po 80."
                               św. Tomasz z Akwinu

Data: 2011-01-07 09:42:55
Autor: cytawa
Pr0NET pisze:
Dzisiaj zaczął mi przeskakiwać łańcuch, tym razem nie doczekał
1. Czy przeskakiwanie łańcuch oznacza konieczność wymiany całego
napędu, czy może pomóc wymiana łańcucha?

Jesli lancuch zaczyna nagle przeskakiwac to najczesciej przyczyna nie jest wyciagniecie. (Chyba, ze skrajnie duze). Sprawdz czy gdzies sie ogniwko nie zacina. A moze sie zgial ktorys zab w trybie.

Przeskakuje tylko nowy lancuch na starych trybach. Stary lancuch na nowych trybach nie bedzie przeskakiwal tylko bedzie 'terkotal'. Ale jezdzic sie w sumie da.

3. Czy kupowania specjalnego przyrządu do pomiaru zużycia ma sens?
(używają tego w serwisie), czy może lepiej kupić suwmiarkę (http://
www.forumszosowe.org/viewtopic.php?t=4458)

MZ nie ma sensu. Te przyrzady mierza dokladnie to samo co mozna zmierzyc suwmiarka. Trzeba tylko sobie gdzies zapisac prawidlowe wyniki. A suwmiarka zawsze sie jeszcze do czegos innego przyda.

[...]

Kilometry niewiele mowia. Bardzo duzo zalezy na jakich trybach jezdziles i po jakim terenie. Ten sam lancuch w szosowce wytrzyma spokojnie 5000km a w goralu po gorach juz po 500 km trzeba wymieniac.

Jan Cytawa

Data: 2011-01-10 00:13:47
Autor: SHP
Przeskakujący łańcuch, pomiary i zużycie napędu
Ja wymieniam mniej więcej co 7000km. Kasetę i łańcuch za jednym zamachem.
Korby nie trzeba wymieniać, bo więcej ma zębów i dłużej się zużywają i nie ma
efektu przeskakiwania nowego łańcucha. Nie stosuję żadnej zabawy typu "metoda
trzech łańcuchów". Kiedyś o tym myślałem, ale miałem na to czasu. Jeżdżę
raczej po szosie, więc przełożenia 2-5, 2-6, 2-7, 3-5, 3-6, 3-7. Raczej po
płaskich trasach. Łańcuchy kupuję w cenie ok. 20zł za sztukę, więc
zdecydowanie niska półka. Tyle w temacie ;)

--

Przeskakujący łańcuch, pomiary i zużycie napędu