Przeskakujący łańcuch, pomiary i zużycie napędu

Data: 2011-01-06 02:01:07
Autor: tadek
Przeskakujący łańcuch, pomiary i zużycie napędu
On 6 Sty, 01:29, Pr0NET <bol...@gmail.com> wrote:
Dzisiaj zaczął mi przeskakiwać łańcuch, tym razem nie doczekał
kwietnia kiedy to zawsze oddawałem rower do przeglądu. Ponieważ serwis
w sezonie zimowym przerzucił się na narty postanowiłem sam zająć się
sprawą.

Poczytałem i mam kilka pytań, ponieważ informacje w necie są
sprzeczne:

5. Czy 2100 km jednym łańcuchu CN-HG93 bez wymiany (bezstresowa jazda)
to dużo czy nie? Gdzieś koło 1800 km łańcuch się zerwał w serwisie
założyli mi spinkę, pomiar wyszedł pozytywnie, czyli jeszcze łańcuch
się niby nadawał :)

Data: 2011-01-06 02:12:35
Autor: tadek
On 6 Sty, 11:01, tadek <tadekl...@poczta.onet.pl> wrote:
> [...]

> to dużo czy nie? Gdzieś koło 1800 km łańcuch się zerwał w serwisie
> założyli mi spinkę, pomiar wyszedł pozytywnie, czyli jeszcze łańcuch

nieopatrznie nacisnąłem wyślij i ..wysłałem. Teraz konkrety:
jeżdżę na CN7701 i mam następujące obserwacje:
1/ w "góralu" łańcuch wytrzymuje średnio ok. 2500 km z odchyłką +-
200-300km w zależności od tego czy dużo jeżdżę po błocie.
2/ w trekingu łańcuch wytrzymał tylko 1500 km mimo że jeździłem w
lepszych warunkach. Zdziwiło to mnie i mechanika serwisującego moje
rowery.
 Czyszczę i smaruję łańcuch co jakiś czas ale bez specjalnej troski o
niego.
Mierzę zużycie łańcucha i wymieniam go jak miernik "każe" dlatego
tylko raz musiałem szlifować kasetę  /ale wtedy z oszczędności
jeździłem zimą na wyciągniętym łańcuchu bo żal mi było go wymieniać na
zimę i to był błąd.Nigdy nie musiałem wymieniać zębatek z przodu lub
kasety z powodu ich zużycia przez wyciągnięty łańcuch. Wymiany napędu
były spowodowane chęcią założenia nowszego modelu /fanaberia raczej
niż konieczność/ W rowerze żony stosuję podobną procedurę.

Data: 2011-01-06 11:47:04
Autor: Ignac
Przeskakujący łańcuch, pomiary i zużycie napędu

   Aby sprawdzić gdzie łańcuch przeskakuje należy:
  -stać z lewej strony roweru
  -zacisnąć oba hamulce (przedni i tylny)
  - pochylić nieco rower na lewy bok tak żeby
    widzieć tarcze korb i zębatki kasety
  -lewą korbę ustawić w poziomie
  -lewą nogą naciskać powoli wspomnianą korbę coraz mocniej
   i obserwować na których zębach łańcuch się podnosi aż    do przeskoczenia czy na zębach korb czy zębach kasety
   W ten sposób można sprawdzić przeskakiwnie łańcucha na wszystkich
   przełożeniach szczególnie na tych które przeskakują podczas jazdy
  - dobrze jest skorzystać z pomocy obserwatora który
    obserwował by przeskakiwanie łańcucha.
    ... i na koniec dodam że ciągle jeżdzicie (z przyzwyczajenia lub
   niewiedzy) na jednych tylko przełożeniach i zajeżdzacie niektóre
   tylko tarecze korb lub zębatki kasety...stąd te niskie przebiegi
   na napędzie-uwaga dotyczy tylko niektórych.
   Napęd jest wtedy dobrze "wyjeżdzony" jeżeli na tzw.oko nie potraficie
   wskazać które zęby kasety czy korb są najbardziej zużyte...
   a jeżdzi się na wszystkich przełożeniach bo się powtarzają niektóre
   typowe aż 3 razy.
   Oczywiście najistotniejsze wg. mnie jest smarowanie łańcucha niż jego
   czyszczenie przy jeżdzie poza terenem.

   Ignac

--

Przeskakujący łańcuch, pomiary i zużycie napędu