Przesunięcie terminu urlopu a wykupione wczasy

Data: 2009-06-01 20:40:01
Autor: Jotte
Przesunięcie terminu urlopu a wykupione wczasy
Pracodawca uzgadnia z pracownikami plan urlopów.
Pracownik uwzględniając plan wykupuje wczasy.
Na jakiś czas przed rozpoczęciem urlopu pracodawca zmienia plan (pozornie art. 164 §2, faktycznie powód znacznie bardziej przyziemny, ale to w tej chwili nieistotne).
Pracownik poza kosztami niewymiernymi ponosi także całkiem konkretne i policzalne koszty rezygnacji z usługi turystycznej.
Przeczytałem, że istnieją wyroki sądowe w sprawach założonych pracodawcom przez postawionych w takiej sytuacji pracowników, w tym także wyrok SN. Co bulwersujące podano, że pracownik taki proces... przegrał!
Jednak nie udało mi się znaleźć treści wyroku.
Wie ktoś coś może na ten temat?
Ew. jakieś komentarze w kwestii prawnej takiej sytuacji chętnie poznam.
PS. Posłałem też na pl.soc.praca.dyskusje.

--
Jotte

Data: 2009-06-01 20:59:27
Autor: robert 21
[...]

Jeśli pracownik posiada fakturę VAT, na której jest termin wczasów, to może dochodzić swoich praw.

Data: 2009-06-02 10:27:43
Autor: Herald
Dnia Mon, 01 Jun 2009 20:59:27 +0200, robert_21@wp.pl napisał(a):

[...]

Dlaczego fakturę VAT?

Data: 2009-06-02 11:10:12
Autor: robert
Przesunięcie terminu urlopu a wykupione wczasy

Co
> dochodzić swoich praw.

Dlaczego fakturę VAT?

Bo paragon jest bezimienny.

Data: 2009-06-02 04:16:23
Autor: witek
Przesunięcie terminu urlopu a wykup ione wczasy
robert@mailinator.com wrote:
Dlaczego fakturę VAT?

Bo paragon jest bezimienny.

No i co z tego?

Data: 2009-06-02 11:25:11
Autor: Herald
Dnia Tue, 02 Jun 2009 04:16:23 -0500, witek napisał(a):

robert@mailinator.com wrote:
Dlaczego fakturę VAT?

Bo paragon jest bezimienny.

No i co z tego?

on nadal nie trybi ;)

Data: 2009-06-01 21:30:49
Autor: kuba
Jotte pisze:
[...]

Może z ustaleń faktycznych wynikało, że powinien mieć zastosowanie art. 164 par. 2. Wówczas, mimo że jest szkoda, zachowanie pracodawcy nie jest bezprawne, a zatem nie ma podstawowej przesłanki odpowiedzialności.

Podobnie bezprawne nie jest odwołanie z urlopu (takie na skutek którego pracownik ponosi szkodę), ale wtedy mają zastosowanie przepisy nakazujące pracodawcy pokryć wynikające z tego koszty (167 par. 2 KP) - nie jest to jednak odpowiedzialność odszkodowawcza.

Tyle w kwestii prawnej, przyznam jednak, że takie orzeczenie kłóci się z poczuciem słuszności (przynajmniej moim).

pozdrawiam
kuba

Data: 2009-06-01 23:50:43
Autor: zenek

Użytkownik "kuba" <  napisał w wiadomości news:h01a9b$cp9$1inews.gazeta.pl...
Jotte pisze:
[...]

Może pracodawca nie został poinformowany przez pracownika o możliwych stratach. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której pracownik wykupuje wycieczkę  za np 20000 PLN a potem żąda zwrotu w sytuacji odwołania z urlopu.

Pozdrawiam-
zenek

Data: 2009-06-02 10:07:09
Autor: kuba
zenek pisze:

Może pracodawca nie został poinformowany przez pracownika o możliwych stratach. Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której pracownik wykupuje wycieczkę  za np 20000 PLN a potem żąda zwrotu w sytuacji odwołania z urlopu.

Jeśli jest to odwołanie Z urlopu, to pracodawca musi wszystko zwrócić i tu w ogóle nie ma 2 zdań. Musi też pokryć wszelkie inne koszty, np. koszty przelotu z wakacji do pracy.

pozdrawiam
kuba

Przesunięcie terminu urlopu a wykupione wczasy