Przeszczep sprężyny tylnej przerzutki

Data: 2012-04-06 13:37:09
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Przeszczep sprężyny tylnej przerzutki
Ahoj!
Od razu zaznaczam, żeby nie było niejasności: porady w deseń "a nie lepiej
kupić całą przerzutkę" proszę przejmie sobie wsadzić w kieszeń, bo nie o to
będę pytał od kolejnego wersu.
Niestety, moja niezbyt wiekowa przerzutka tylna Deore LX (jakieś 20kkm
przebiegu) nie jest łaskawa zrzucić łańcucha na najmniejszą zębatkę,
wydumałem więc, że będąc w posiadaniu równie wiekowej przerzutki Deore mogł
bym dokonać przeszczepu sprężyny. Pytanie tylko, czy ktoś z Was babrał się
w taką rzecz? Warte to zachodu? Sprawdzałem już chyba wszystko w kwestii
tej przerzutki, wymieniłem linki i pancerze, etc. więc jedno co mi zostało
to albo wymiana przerzutki, czego chciałbym w miarę możliwości uniknąć,
albo próba przeszczepu sprężyny.

--
Pozdrowienia,

Data: 2012-04-06 10:18:16
Autor: Rowerex
Przeszczep sprężyny tylnej przerzutki
On 6 Kwi, 12:37, Marek 'marcus075' Karweta <m.karweta-nie-trawi-
sp...@gmail.com> wrote:

[...]

Spróbuj przykręcić przerzutkę do haka przez kilkumilimetrową podkładkę
dystansową.

Pozdr-
-Rowerex

Data: 2012-04-06 13:58:42
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Fri, 6 Apr 2012 13:37:09 +0200, Marek 'marcus075' Karweta napisał(a):

Pytanie tylko, czy ktoś z Was babrał się
w taką rzecz?
Ja nie... :)

[...]
Obawiam się ze dopóki nie spróbujesz nie będziesz wiedział.

--
Jacek

Data: 2012-04-06 14:12:32
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Przeszczep sprężyny tylnej przerzutki
Jacek Maciejewski, Fri, 6 Apr 2012 13:58:42 +0200, pl.rec.rowery:

To bardzo pomocne, nie ma co.

--
Pozdrowienia,

Data: 2012-04-06 14:08:23
Autor: PeJot
[...]

Hak prosty ?

więc jedno co mi zostało
to albo wymiana przerzutki, czego chciałbym w miarę możliwości uniknąć,
albo próba przeszczepu sprężyny.

Nie sądzę aby to cokolwiek dało. Jeśli przerzutka niezbyt wiekowa, to sprężyna raczej nie jest wyciągnięta. LX raczej trwały nie jest i dosyć szybko łapie luzy we wszystkich możliwych punktach obrotu, co skutkuje coraz mniejszą precyzją.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-04-06 15:58:43
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Przeszczep sprężyny tylnej przerzutki
PeJot, Fri, 06 Apr 2012 14:08:23 +0200, pl.rec.rowery:

[...]

Tak.

[...]

Mhm... No to nic. Pociułam pieniądz.
A tak swoją drogą, czy taka rzecz jak opisuję jest w ogóle do zrobienia?

--
Pozdrowienia,

Data: 2012-04-06 15:11:32
Autor: Ignac
Marek 'marcus075' Karweta <m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> napisał(a):
A tak swoją drogą, czy taka rzecz jak opisuję jest w ogóle do zrobienia?

Tak
Za to odpowiedzialna jest ta sprężyna(podobna do Twojej) na tym foto:

http://www.bikeworld.pl/ppg_fotki/foto_big/8_8215_17_01_07.jpg

Ona jest zaczepiona na dwóch sworzniach:jeden sworzeń jest wbity do
korpusy przerzutki i nie da się go niestety wybić a po drugiej przeciwnej
stronie albo jest zaczepiona do takiego wykręcanego sworznia małym imbusem
jak na zdjęciu albo do sworznia roznitowanego na jednym końcu korpusu-to roznitowanie należy spiłować i sworzeń wybić,sprężynę naciągnąć odwijająć zniej z 1/2 do 1 jej zwoju,zrobić z tego ucho i dorobić sworzeń taki jak ten wybity złożyć całość i go zanitować.Wiem,że dość karkołomnie to brzmi.
   Jak się pewnie domyślasz to wszystko jest tak zrobione żeby nie dało się
rozkręćić i naprawić bo nadrzędny cel jest taki:kupić nową

Żeby sprężyny p.(przedniej i tylnej)Wam się nie rozciągały to po każdej
jeździe LUZOWAĆ JE DO ZERA! w zależności oczywiście od konstrukcji przerzutki
Taka prościutka prawda objawiona-i nie obawiać się o manetki.

 Ignac

Data: 2012-04-06 16:56:43
Autor: Ignac
Przeszczep sprężyny tylnej przerzutki
Marek 'marcus075' Karweta <m.karweta-nie-trawi-spamu@gmail.com> napisał(a):   Sprawdzałem już chyba wszystko w kwestii
tej przerzutki, wymieniłem linki i pancerze

Nie trzeba było wymieniać linki żeby sprawdzić siłę tej sprężyny (czyli
jej skuteczność w sprowadzaniu wózka na najmniejszą zębatkę kasety-nzk)
Natomiast trzeba było ustawić łańcuch na największej zębatce kasety odkręcić
linkę od wózka i kręcąc powoli korbami do przodu łańcuch powinien znaleźć się na nzk.Rower powinien być na stojaku.

 Ignac

Data: 2012-04-06 20:30:21
Autor: PeJot
Przeszczep sprężyny tylnej przerzutki

Hak prosty ?

Tak.

Kółka mają luzy OK ? Czasem udaje się przywrócić do życia przerzutkę po zastosowaniu kółek na łożyskach maszynowych. One są sztywne osiowo. Można też zmienić punkty pracy przerzutki podkładając pod śrubę mocującą ze 2 mm grubą podkładkę.

A tak swoją drogą, czy taka rzecz jak opisuję jest w ogóle do zrobienia?

Jest. Trzeba wyjąć dwa niewyjmowalne sworznie. Jest to możliwe bez dewastacji przerzutki :) Tym niemniej, sprężyna powrotna w stosowanej obecnie formie nawet po 10 latach pracy pod naprężeniem nie ma prawa osłabić się ( gorzej wygląda to w przednich przerzutkach ). No chyba że jest przerdzewiała. Dla sportu możesz się pobawić, ale wątpię by cokolwiek to dało. Chyba żeby jednocześnie skasować luzy w równoległoboku poprzez zastosowanie nadwymiarowych sworzni - to akurat przynosi dobre rezultaty, ale zdecydowanie wykracza poza amatorską dłubaninę i przy osprzęcie klasy LX raczej mija się z celem, bo tam pozostanie jeszcze kilka luźnych zawiasów, z którymi nic opłacalnego nie da się zrobić.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-04-07 19:35:19
Autor: Ignac
Przeszczep sprężyny tylnej przerzutki
PeJot <PeJot@mm.pl>

> Tak.

Ale muszę powiedzieć, że PeJot miał trochę racji: wyprostowanie
haka pomogło znacznie.

Piotr gratuluję-ja bym zażądał małego ale jednak profitu.

 Ignac

Data: 2012-04-07 21:56:07
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Przeszczep sprężyny tylnej przerzutki
Ignac, Sat, 7 Apr 2012 19:35:19 +0000 (UTC), pl.rec.rowery:
[...]

Hak został wyprostowany po dzisiejszym wykrzywieniu, a jak się okazało to,
co wcześniej uznawałem za "proste" nie było takie proste.

--
Pozdrowienia,

Data: 2012-04-08 08:35:42
Autor: PeJot
W dniu 2012-04-07 21:35,  Ignac pisze:
[...]

Nie ma poczeby :) Geometria haka niekoniecznie musi być idealna, aby przerzutka chodziła dobrze.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-04-07 18:58:01
Autor: szaman (Baker)
On 04/06/2012 01:37 PM, Marek 'marcus075' Karweta wrote::
Ahoj!
Od razu zaznaczam, żeby nie było niejasności: porady w deseń "a nie lepiej
kupić całą przerzutkę" proszę przejmie sobie wsadzić w kieszeń, bo nie o to

a masz duże luzy?

--
pozdrawiam,
Bartek "Baker" Piekaruś

Data: 2012-04-07 19:09:31
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Przeszczep sprężyny tylnej przerzutki
szaman (Baker), Sat, 07 Apr 2012 18:58:01 +0200, pl.rec.rowery:
[...]

Średnie. Ale muszę powiedzieć, że PeJot miał trochę racji: wyprostowanie
haka pomogło znacznie.

--
Pozdrowienia,

Przeszczep sprężyny tylnej przerzutki