Przewóz rowerów, a opór powietrza

Data: 2016-07-30 14:25:52
Autor: zbrochaty
Przewóz rowerów, a opór powietrza
Mam nastêpuj±ce pytanko. Chodzi mi o przewóz rowerów na baga¿niku dachowym i kwestie zwi±zane z oporem powietrza. Ogólnie na krótszych trasach (powiedzmy do 100 km) nie by³o z tym wiêkszego problemu, natomiast jestem przed d³u¿sz± tras± i zastanawiam siê, czy przy silniku 1.2 + za³±dowanym ro¿nego rodzaju betami bagazniku moja woza da radê. W zwi±zku z powy¿szym mam pytanko o optymalizacjê i wasze do¶wiadczenia z przewozem rowerów w celu optymalizacji zu¿ycia paliwa. Wiadomo, trzea zdemontowac wszystkie "duperele", które tworza opór powietrza (liczniki, bidony lampki). Zastanawiam siê nad demonta¿em siode³ek i wygiêciem kierownicy wzd³u¿ samochodu. Bêdzie tioo mia³o jakie¶ znaczenie? Macie w tej kwestii jakie¶ do¶wiadczenia?

Warto pewne rzeczy ustawic i rowniez same rowery, aby bylo wygodniej i zuzycie paliwa mniejsze.
Z ³odk± na dachu i zuzycie wieksze o 0,1 l/100km, to kolega obok opowiada jakies bajki. Chyba ze zawalidroga - 50-60km/h. Zreszta lodka ma mniejsza powierzchnie czolowa i oplywowy ksztalt, kilka rowerow to niezly zagiel i turbulencje.
Daleka trasa wiaze sie czesto z jazda autostrada - jazda 130-140km/h, wtedy zuzycie wzrasta o 2-4 litry.

ja zawsze staralem sie ustawic rowery jak najblizej siebie:
- jeden jedzie przodem, drugi tylem etc
- kierownica przekrecona o 90 st, jeden ruch kluczem ampulowym
- dla wygody zakladania na dach, w srodkowych rowerach przekrecalem pedaly do
  wewnatrz (albo wykrêca³em) nic sie nie haczy
- jak masz miejsce w bagazniku i siodelka na zacisk to mozesz je zdemontowac
  jednym ruchem, ale pewnie w aucie o silniku 1,2 (Corsa? Clio?) miejsca nie
  bedzie...
A teraz najwazniejsze:
Jesli zamierzasz jezdzic w sumie przez kilka-kilkanascie godzin (a czesto tak to wychodzi) to warto sie zastanowic nad wypozyczeniem rowerow na miejscu, bedzie taniej, bezpieczniejsza jazda autem i bez zawracania glowy.

No i opcja najbardziej niebezpieczna, czasami stosowalem po miescie (nawet w malolitrazowym aucie) - po odpieciu przedniego kola rower 26" po zlozeniu kanapy miesci sie w bagazniku.
Nawet do malego hatch-backa po odkreceniu kol powinny zmiescic sie 2 rowery (bez blotnikow. Przypiete pasami, jesli masz oczka do pasow w bagazniku. Ciuchy w boksie narciarskim na dachu. Ale jest to rozwiazanie najbardziej upierdliwe i bardzo slabe w razie wypadku

Przewóz rowerów, a opór powietrza