Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty

Data: 2011-12-27 01:45:03
Autor: Główny Użytkownik
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
WItam!
Przedewszystkim chciałbym wyprowadzić dwie osoby z grupy z błędu.
Zarówno na infolinii podatkowej jak i w moim urzędzie powiedziano że w
przypadku udzielania licencji na uzytkowania koszty przysługuja tylkow
faktycznej wysokosci.
Koszt 50% przysluguje przy przeniesieniu prawm  majatkowych przy czym
ja przenoszac prawa mialbym 50% ale juz druga i nastepna osoba
przenoszac te prawa dalej 20% . Tak to wyglada ale nie w tej sprawie
pisze. Faktem jest ze powalony zus odpada wiec i tak jest oszcednosc i
zero stresu.A faktyczne koszty moga w zeznaniu rocznym ujac.

Chcialbym zapytac sie jak wyglada dokladnie wyliczenie zaliczki na
podatek (z zaokragleniami) i na jakim formularzu (przelew) dokonac ma
platnik przelewu.

Z mojego punktu widzenia wyglada top tak. Założenie ze kwota bez vatu
to kwota 32,41.  Przed wyliczeniem zaliczki zaokraglamy do pełnego
złotego, czyli bierzemy podstawe
32 zł. Liczymy 18% podatku = 5,76 zł , należną zaliczke zaokraglamy
czyli do wplaty jest do urzedu 6 zł. Płatnik puszcza to do 20
kolejnego miesiaca
wybierajac z lity formularz PIT-4 lub jak nie ma to PIT i wtedy w
identyfikacji zobowiazania "podatek od wynagrodzeń-PIT-4".

I teraz tak, jezeli jedna osoba kupi w danym miesiacu wiecej uslug to
przed wyliczeniem podatku sumuje przychod czy osobno dla kazdego a
tylko na przelewie sumuje? Moze kupic 10 miesiaca i pozniej 20 a 10
nie miec swiadomosci ze kupi tez 20. Jak to wyglada? Jak pusci 2
przelewy do US to nie bedzie problemu?

Druga sprawa w pit 4r/11 zawiera sie przy przychodzie kwoty
zaokraglone TU 32 zl i podatek od danego przychodu zaokraglony czyli
TU 6 zł. Czy bez zaokraglen?

pozdrawiam
P.

Data: 2011-12-27 10:57:02
Autor: RoMan Mandziejewicz
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
Hello Główny,

Tuesday, December 27, 2011, 10:45:03 AM, you wrote:

[...]

Jasne. Urzędowi skarbowemu tak wygodnie, to tak mówią.

Udzielenie licencji - czyli zapewne prawa do uzytkowania - przez
_autora_ stanowi przychód wynikający z korzystania przez autora ze
swoich praw autorskich. Nigdzie nie jest powiedziane, że autor musi
się wyzbyć całkowicie praw majatkowych, żeby z możliwości odliczenia
50% kosztów skorzystać.

Koszt 50% przysluguje przy przeniesieniu prawm  majatkowych przy czym
ja przenoszac prawa mialbym 50% ale juz druga i nastepna osoba
przenoszac te prawa dalej 20% .

Oczywiste. Tylko autorowi przysługują powiększone koszty.

Tak to wyglada ale nie w tej sprawie pisze. Faktem jest ze powalony
zus odpada

A skąd ta pewnośc?

[...]

--
Best regards,

Data: 2011-12-27 02:17:11
Autor: Przemyslaw Rokicki
[...]

ale ja nie mam nawet bez wyzbycia zamiary przenoszenia praw a od tego
jest to uzależnione.
zreszta poki co sie do tego zastosuje a w miedzyczasie wystapie o
indywidualna interpretacje.
Tak na marginesie czy jezeli interpretacja stwoerdzi co innego to bede
mial prawo samodzielnie dochod skorygowac w zeznaniu rocznym czy
wszyscy platnicy beda z osobna
musieli to robic?

> Tak to wyglada ale nie w tej sprawie pisze. Faktem jest ze powalony
> zus odpada

A skąd ta pewnośc?

poniewaz decyduje o tym komisja przy ministerstwie kultury i czegos
tam, a ja sie z nimi kontaktowałem, i jednoznacznie stanowczo to
stwierdzono.
DLa nich tworca w rozumieniu ustawy o vat nie jest autor programu
ktorym pozniej handluje  a gosc ktory ktory np. spiewa itp

P.

Data: 2011-12-27 11:30:06
Autor: RoMan Mandziejewicz
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
Hello Przemyslaw,

[...]

Ale co to ma wspólnego z ZUSem?

--
Best regards,

Data: 2011-12-27 04:15:03
Autor: Przemyslaw Rokicki
> [...]
> DLa nich tworca w rozumieniu ustawy o vat nie jest autor programu
> ktorym pozniej handluje  a gosc ktory ktory np. spiewa itp

to ze oni decyduja kiedy artysta czy tworca podlega pod zus.
oczywiscie mialem na mysli ustawe o ub. sp. nie o vat "Literowka"

Data: 2011-12-27 13:34:27
Autor: RoMan Mandziejewicz

Tuesday, December 27, 2011, 1:15:03 PM, you wrote:

[...]

Ale skoro nie uznają Cię za twórcę, to kończy się ich zakres
kompetencji i podlegasz pod ogólne rozumienie działalności
gospodarczej. I tu ZUS Cię może za jaja złapać.

Swoją drogą to, ze Ministerstwo Kultury i czegoś tam ma decydować czy
programowanie jest twórczością jest niezłym idiotyzmem.
Być może chodzi o twórczość artystyczną ale to już inna para kaloszy.

--
Best regards,

Data: 2011-12-27 04:45:12
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 27 Gru, 13:34, RoMan Mandziejewicz <ro...@pik-net.pl> wrote:

> [...]

kompetencji i podlegasz pod ogólne rozumienie działalności
gospodarczej. I tu ZUS Cię może za jaja złapać.

nie moze  poniewaz wedlug PIT jest to przychod z innych zrodel wiec
nie moglbym tego dochodu w ogole uwzglednic w dochodach z DG.
NIe osiagam dochodu z DG wiec dg z automatu (niezgloszonej) wtedy nie
prowadze nie moze wiec sobie zus stwierdzic ze ja prowadze.
Co innego gdyby wykonywal czynnosci podlegajace pod DG (kupil towary w
celu sprzedazy) i jej nie zglosil wtedy rzeczywiscie mialbym problem
wstecz.

Swoją drogą to, ze Ministerstwo Kultury i czegoś tam ma decydować czy
programowanie jest twórczością jest niezłym idiotyzmem.
Być może chodzi o twórczość artystyczną ale to już inna para kaloszy.

Chodzi tu wlasnie o cos w rodzaju twóczosci artystycznej.

P.

Data: 2011-12-27 13:57:44
Autor: RoMan Mandziejewicz
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
Hello Przemyslaw,

Tuesday, December 27, 2011, 1:45:12 PM, you wrote:

[...]

[...]

A kto Ci powiedział, że jedynie handel towarami jest DG?

[...]

--
Best regards,

Data: 2011-12-27 05:10:34
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 27 Gru, 13:57, RoMan Mandziejewicz <ro...@pik-net.pl> wrote:
> [...]

> wstecz.

A kto Ci powiedział, że jedynie handel towarami jest DG?

 podalem Ci to  jako przyklad, to o czym pisze nie podlega pod DG
przerobilem temat dokladnie
 i nie pytam sie o kwalifikacje tego dochodu wiec prosze
i nie dyskutowanie nad ta kwestia bo nie to jest istotą ,mojego
watku :) A wyliczenie i dane przelewu.

pozdrawiam

Data: 2011-12-27 14:24:00
Autor: RoMan Mandziejewicz
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
Hello Przemyslaw,

Tuesday, December 27, 2011, 2:10:34 PM, you wrote:

[...]

> [...]
przerobilem temat dokladnie i nie pytam sie o kwalifikacje tego
dochodu wiec prosze i nie dyskutowanie nad ta kwestia bo nie to jest

Prosic sobie możesz - publicznie pytasz na grupie dyskusyjnej, to
spodziewaj sie dyskusji. A jak nie rozumiesz, co to grupa dyskusyjna,
to sprawdź, ilu uzytkowników usenetu potrzeba do wkręcenia żarówki -
to powinno Ci rozjaśnić problem.

A wyliczenie i dane przelewu.

Znaczy mamy zgadywać, któremu urzędowi skarbowemu podlegasz, żeby
podać Ci właściwy numer konta?

--
Best regards,

Data: 2011-12-27 05:44:29
Autor: Przemyslaw Rokicki
[...]

liczę się z dyskusją, ale temat był juz przerabiany na tej grupie
przez czołowego
grupowicza Gorfryda więc dziwi mnie że znów do tego wracamy.

> A wyliczenie i dane przelewu.

Znaczy mamy zgadywać, któremu urzędowi skarbowemu podlegasz, żeby
podać Ci właściwy numer konta?

zacytuje może moje pytanie z wątku:

Data: 2011-12-27 14:51:20
Autor: mvoicem
(27.12.2011 14:44), Przemyslaw Rokicki wrote:
> [...]
przez czołowego
grupowicza Gorfryda więc dziwi mnie że znów do tego wracamy.

Jesteś pewien że Czołowy Grupowicz uwzględniał to że o ZUSie ponoć decyduje komisja przy Min. Kultury?

Bo myślę że to jest ten smakowity sucharek na który się dyskutanci rzucili dyskutować.

p. m.

Data: 2011-12-27 07:48:36
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 27 Gru, 14:51, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:

> [...]

decyduje komisja przy Min. Kultury?

Bo myślę że to jest ten smakowity sucharek na który się dyskutanci

to jest napisane bezposrednio z ustawie. Czolowy grupowicz
klasyfikował dochod , do tego sie obecnie odnosilem

Data: 2011-12-27 17:31:28
Autor: mvoicem
(27.12.2011 16:48), Przemyslaw Rokicki wrote:
[...]

Tj - w ustawie bezpośrednio jest napisane że o tym czy coś podlega ZUS czy nie, decyduje komisja przy Ministrze Kultury? Mógłbyś wskazać stosowny zapis?

p. m.

Data: 2011-12-27 08:43:33
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 27 Gru, 17:31, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:
> [...]

Tj - w ustawie bezpośrednio jest napisane że o tym czy coś podlega ZUS
czy nie, decyduje komisja przy Ministrze Kultury? Mógłbyś wskazać

nie chce mi sie teraz szukac, bo pytam tylko o sprawy ktorych nie
wiem. A to wiem i jestem pewny bo temat przerabialem, nie bardzo mam
czas na szukanie tego.
Dokladnie to Ci sie tym zajmuja
http://www.mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/finanse/zaopatrzenie-emerytalne-tworcow.php
, na wniosek Tworcy, artysty sprawdzaja od kiedy trwa dzialalnosc i na
tej podstawie mozna sie zwrocic do zusu o zgloszenie do ub. Pewnie
mialo pomoc ubezpieczyc sie grajkom ulicznym itp a tak naprawde to
wielka bomba na nich

Data: 2011-12-27 15:07:18
Autor: RoMan Mandziejewicz
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
Hello Przemyslaw,

Tuesday, December 27, 2011, 2:44:29 PM, you wrote:

[...]

> [...]
wybierajac z lity formularz PIT-4 lub jak nie ma to PIT i wtedy w
identyfikacji zobowiazania "podatek od wynagrodzeń-PIT-4".

Za moich czasów PIT-4 była zbiorczą deklaracją wypełnianą przez
pracodawców w związku z zatrudnieniem pracowników. I dotyczyła podatku
dochodowego płaconego przez pracowników - coś się zmienilo?

[...]

Moim zdaniem sumujesz przychód z całego miesiąca.

--
Best regards,

Data: 2011-12-27 16:58:29
Autor: Kviat
W dniu 2011-12-27 14:44, Przemyslaw Rokicki pisze:

[...]

Po pierwsze, zainteresuj się kwotą "zlecenie do 200,00 zł" - i kiedy można rozliczać takie zlecenia ryczałtowo.

wybierajac z lity formularz PIT-4 lub jak nie ma to PIT i wtedy w
identyfikacji zobowiazania "podatek od wynagrodzeń-PIT-4".

A co cię interesuje, jako zleceniobiorcę (udzielającego licencję) jaki formularz sobie płatnik (zleceniodawca) wybierze?
Przy okazji, PITów-4 już nie ma od dłuższego czasu.
Ty (zleceniobiorca usługi nie wchodzącej w zakres działalności gospodarczej zleceniobiorcy) masz wystawić mu rachunek, a on (zleceniodawca) ma przysłać tobie (zleceniobiorcy) PIT-11 do końca lutego następnego roku.

I teraz tak, jezeli jedna osoba kupi w danym miesiacu wiecej uslug to
przed wyliczeniem podatku sumuje przychod

Jeżeli kupi, to ma wydatek, a nie przychód.

czy osobno dla kazdego a
tylko na przelewie sumuje? Moze kupic 10 miesiaca i pozniej 20 a 10
nie miec swiadomosci ze kupi tez 20. Jak to wyglada? Jak pusci 2
przelewy do US to nie bedzie problemu?

A po co 2? Zaliczki na podatek, płatnik płaci co miesiąc do 20-tego następnego miesiąca. Potem zbiorczo rozlicza to rocznym PIT-4R do końca stycznia następnego roku.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2011-12-27 08:21:22
Autor: Przemyslaw Rokicki
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty

A co cię interesuje, jako zleceniobiorcę (udzielającego licencję) jaki
formularz sobie płatnik (zleceniodawca) wybierze?

bo chce to zorganizowac jak najmniej uciazliwie dla kupujacego.

Przy okazji, PITów-4 już nie ma od dłuższego czasu.

wiem co nie znaczy ze nie trzeba placic podatku a placac podatek
trzeba wskazac jakis formularz

[...]

nie o to pytalem, To jest oczywiste. Tylko ja ulatwiam kupno
przekazujacwypelnione deklaracje wiec sczegolowo mnie interesuja te
sprawy

> I teraz tak, jezeli jedna osoba kupi w danym miesiacu wiecej uslug to
> przed wyliczeniem podatku sumuje przychod

Jeżeli kupi, to ma wydatek, a nie przychód.

w tym kontekscie chodzilo przychod tego komu pobral zaliczke na
podatek bo ten przychod zamieszcza w deklaracji PIT 11 i w zbiorczej
PIT 4r.

P.

Data: 2011-12-27 18:26:42
Autor: Kviat
W dniu 2011-12-27 17:21, Przemyslaw Rokicki pisze:

A co cię interesuje, jako zleceniobiorcę (udzielającego licencję) jaki
formularz sobie płatnik (zleceniodawca) wybierze?

bo chce to zorganizowac jak najmniej uciazliwie dla kupujacego.

Fajnie. A kupującym licencję jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (ewentualnie prowadząca, ale kupuje na potrzeby "prywatne"), czy tzw. "firma"?

wiem co nie znaczy ze nie trzeba placic podatku a placac podatek
trzeba wskazac jakis formularz

Jeszcze raz.
1) zleceniobiorca jest:
a) osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej - zaliczkę na podatek płaci zleceniodawca
b) osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, ale zlecenie nie wchodzi w zakres działalności gospodarczej  - zaliczkę na podatek płaci zleceniodawca

W obu przypadkach formularz "wskazuje" (jak rozumiem na przelewie?) _płatnik_.

[...]

Ale jakie chcesz wystawiać deklaracje jako zleceniobiorca?
Jeszcze raz:
_Płatnik_ zaliczki na podatek wysyła do _swojego_ US (do 31.I roku następnego) zbiorczy PIT-4R _za_cały_rok_za_wszystkie_zlecenia_ (w sensie, za wszystkie zaliczki) nie tylko twoje. Jak chcesz płatnikowi wypełnić PIT-4R skoro nie wiesz czy przypadkiem nie zlecał też innym osobom jakiś innych zleceń czy nie miał innych umów np. o dzieło?
(Cały czas zakładam, że zleceniodawca to "firma").

_Płatnik_ (do 28.II roku następnego) wysyła do _twojego_ US oraz _tobie_ PIT-11. Również zbiorczy, za cały rok.

Ty do każdego zlecenia wystawiasz _rachunek_ zleceniodawcy (jeżeli zlecenie nie wchodziło w zakres twojej (ewentualnej) działalności gospodarczej).

[...]

Jak wyżej. Zamieszcza ale zbiorczo. Ty jako zleceniobiorca jedynie masz informację o _swoich_ zleceniach. Więc na upartego możesz zleceniodawcy wypełnić _za_niego_ PIT-11.
Prowadzisz usługi doradztwa podatkowego? Wystawisz mu rachunek: "usługa wypełnienia PIT-11"?

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2011-12-27 11:18:22
Autor: Przemyslaw Rokicki
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty

Fajnie. A kupującym licencję jest osoba fizyczna nieprowadząca
działalności gospodarczej (ewentualnie prowadząca, ale kupuje na
potrzeby "prywatne"), czy tzw. "firma"?

dobra zeby była jasnosc bo mnie Twoje pytania i uwagi zaczynaja
irytowac.
Jak rozliczyc gdy zakupuje licencje os . prywatna mnie na grupie nie
interesuje bowiem mam wiedze jak to rozlicyc.
Interesowało mnie co jak firma. I uprzedzajac durne uwagi. Ja chce
przygotowac sprzedaz maksymalnie minimalizujac prace kupujacego co nie
znaczy
(zauwayzlem ze juz durny wniosek wysunales) ze zamierzam te deklaracje
ktore za niego sporzadze przekazywac do urzedu. Przekazac jemu by
sobie wydrukowal podpisal i przekazal do urzedu by go nie odstraszyc
od zakupu. ALe nie tego dotyczy caly watek.

[...]

co za odkrycie. po co mi to piszesz?
Napisałem w ktorymkolwiek miejscu ze jest inaczej. Prosze nie pisac
takich uwag odnosnie mojej osoby bo mam tego wszystkiego swiadomosc,

Ale jakie chcesz wystawiać deklaracje jako zleceniobiorca?

jak wyżej

P.

Data: 2011-12-27 20:56:02
Autor: Paulinka
Przemyslaw Rokicki pisze:

[...]

Podpisujesz umowę o dzieło z firmą, wystawiasz rachunek (KU 50% - masz do niego prawa autorskie), sprzedajesz jej swój produkt ramach umowy cywilno-prawnej, nie musisz przenosić praw majątkowych. Firma odprowadza do US podatek dochodowy od osób fizycznych za Twoje wynagrodzenie, w kolejnym roku wystawia Ci PIT-11. Umowy o dzieło co do zasady nie podlegają obowiązkowi ubezpieczeń społecznych chyba, ze są zawarte z własnym pracodawcą.
Tak w skrócie.
Z drugiej strony nieco zabawne i mało powazne to Twoje przedsięwzięcie, skoro przychodzą Ci do głowy pomysły pod tytułem "(...)Przekazac jemu by sobie wydrukowal podpisal i przekazal do urzedu by go nie odstraszyc od zakupu."

--

Paulinka

Data: 2011-12-27 21:27:32
Autor: ajt
Paulinka pisze:
Przemyslaw Rokicki pisze:

[...]

Że się wtrącę: A co ma do tego umowa o dzieło? Przychody z umowy o dzieło czy zlecenia są wymienione jako odrębna kategoria przychodów, inna niż ze sprzedaży praw majątkowych.
Andrzej
www.radom.ws

Data: 2011-12-27 21:33:49
Autor: Paulinka
ajt pisze:
Paulinka pisze:
Przemyslaw Rokicki pisze:

[...]

On sprzedaje licencje na użytkowanie, a nie prawa majątkowe do niej. Może to zrobić w sposób, który opisałam.

--

Paulinka

Data: 2011-12-28 03:52:54
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 27 Gru, 21:33, Paulinka <paulinka503precz_ze_spa...@wp.pl> wrote:
ajt pisze:

> [...]

On sprzedaje licencje na użytkowanie, a nie prawa majątkowe do niej.
Może to zrobić w sposób, który opisałam.

ale jest to przychod z praw majatkowych

Data: 2011-12-28 23:30:53
Autor: Paulinka
Przemyslaw Rokicki pisze:

On sprzedaje licencje na użytkowanie, a nie prawa majątkowe do niej.
Może to zrobić w sposób, który opisałam.

ale jest to przychod z praw majatkowych

I co w związku z tym?

--

Paulinka

Data: 2011-12-29 02:21:14
Autor: Przemyslaw Rokicki

Data: 2011-12-28 03:50:57
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 27 Gru, 20:56, Paulinka <paulinka503precz_ze_spa...@wp.pl> wrote:
Przemyslaw Rokicki pisze:

> [...]

skoro przychodzą Ci do głowy pomysły pod tytułem "(...)Przekazac jemu by
sobie wydrukowal podpisal i przekazal do urzedu by go nie odstraszyc od

nie jest zabawne jezeli w gre wchodza male kwoty i sprzedaz miedzy
innymi na allegro

Data: 2011-12-28 18:57:31
Autor: mvoicem
(28.12.2011 12:50), Przemyslaw Rokicki wrote:
> [...]
>  zakupu."

nie jest zabawne jezeli w gre wchodza male kwoty i sprzedaz miedzy

Tym zabawniejsze się robi.

p. m.

Data: 2011-12-29 02:18:12
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 28 Gru, 18:57, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:

> nie jest zabawne jezeli w gre wchodza male kwoty i sprzedaz miedzy
> innymi na allegro

Tym zabawniejsze się robi.

p. m.

no to zabawne ze ponad 1500 osob kupilo , tylko rozliczanie bylo inne.
Nie moja wina ze ktos na wiejskiej nie mysli i nie przewiduje
samoobliczenia zaliczki w takich przypadkach, a co za problem skoro
mozna to robic jezeli kupuje nie firma.
Co Ty myslisz ze mi sie usmiecha zeby ktos za mnie to robil. Wysmiac
latwo ..

Data: 2011-12-29 11:40:19
Autor: mvoicem
(29.12.2011 11:18), Przemyslaw Rokicki wrote:
[...]

No to teraz jest przezabawne :).

Ty prowadzisz normalną działalność gospodarczą, ale robisz jakieś jaja z umowami o dzieło i wypełnianiem pitów za kupujących ...

p. m.

Data: 2011-12-29 03:33:35
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 29 Gru, 11:40, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:
> [...]

Ty prowadzisz normalną działalność gospodarczą, ale robisz jakieś jaja z
umowami o dzieło i wypełnianiem pitów za kupujących ...

przezabawnie jak pierdzieli na grupie ktos kto nie ma pojecia o czym
mowi.
Dochod taki moze byc  w kazdej chwili zakwestionowany bo nie jest to
dochod z DG. (wkleilem juz dokładne wyjasnienie)
Dlatego aby bylo wszystko ok musi byc kwalifikowany pod dochod z praw
majatkowych. A wtedy trzeba to z musu rozliczyc jak pisalem.

Data: 2011-12-29 13:59:35
Autor: mvoicem
(29.12.2011 12:33), Przemyslaw Rokicki wrote:
[...]

Ok, z tą "normalną działalnością gospodarczą" być może się mylę. Wiem jednak tyle, żeby zauważyć że sprzedaż oprogramowania na zasadzie "umowa o dzieło a ja za Ciebie wypełnię PIT" jest przezabawny.

Po prostu.

Wybacz, że może się nie znam, może pierdzielę, ale raz na jakiś czas się pośmieję i dam temu wyraz :)

p. m.

Data: 2011-12-29 05:02:21
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 29 Gru, 13:59, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:
(29.12.2011 12:33), Przemyslaw Rokicki wrote:

> przezabawnie jak pierdzieli na grupie ktos kto nie ma pojecia o czym
> mowi.

Ok, z t "normaln dzia alno ci gospodarcz " by mo e si myl . Wiem
jednak tyle, eby zauwa y e sprzeda oprogramowania na zasadzie "umowa
o dzie o a ja za Ciebie wype ni PIT" jest przezabawny.

Po prostu.

Wybacz, e mo e si nie znam, mo e pierdziel , ale raz na jaki czas si
po miej i dam temu wyraz :)

p. m.

zerknij do moich wczesniejszych postow w tym watku, zamiescilem
wyjasnienie z interpretacji.
Tam jest napisane czemu taki dochod nie mozna zakwalifikowac do
dochodu z działalności gospodarczej.

Mnie tez sie nie podoba placenie zaliczki przez nabywce.

pozdrawiam

Data: 2011-12-29 14:18:10
Autor: mvoicem
(29.12.2011 14:02), Przemyslaw Rokicki wrote:
[...]

Zerknąłem. Nie ma tam nic o tym że musisz tak robić jak robisz.

Tam jest napisane czemu taki dochod nie mozna zakwalifikowac do
dochodu z działalności gospodarczej.

Przyznałem Ci w poprzednim poście rację. Nie można. Ale to co robisz, to tak jakby moi najemcy mieli za mnie odprowadzać zaliczki na PIT-4 z tytułu mojego dochodu z najmu (a ja im co miesiąc rachunki za to ...)

Mnie tez sie nie podoba placenie zaliczki przez nabywce.

No patrz Pan ...

p. m.

Data: 2011-12-29 14:08:05
Autor: RoMan Mandziejewicz
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
Hello mvoicem,

[...]

Wybacz, że może się nie znam, może pierdzielę, ale raz na jakiś czas się
pośmieję i dam temu wyraz :)

Tylko Ty sobie karmisz a mi ciśnienie rośnie...

Znałem faceta jako autora fajnych programików w bardzo przyzwoitych
cenach. Ot, człowiek z misją. A okazał się [autocensored].

--
Best regards,

Data: 2011-12-28 23:30:20
Autor: Paulinka
Przemyslaw Rokicki pisze:

[...]

Załóż najprostszą DG. Marketingowo wyglądasz teraz jak drwal, który kijem chce rąbać drzewo.

--

Paulinka

Data: 2011-12-28 23:47:45
Autor: Piotrek
On 2011-12-28 23:30, Paulinka wrote:
Załóż najprostszą DG. Marketingowo wyglądasz teraz jak drwal, który
kijem chce rąbać drzewo.

Ale z tego co pamiętam to on niedawno zamykał DG.

Głównie z tego powodu, że przychody z MPA w przypadku samodzielnie wytworzonego (do dalszej odsprzedaży) software *nie* są przychodem z DG.

Tak więc prowadzenie DG w takiej sytuacji nie ma większego sensu.

Piotrek

Data: 2011-12-28 23:58:51
Autor: Paulinka
On 2011-12-28 23:30, Paulinka wrote:
Załóż najprostszą DG. Marketingowo wyglądasz teraz jak drwal, który
kijem chce rąbać drzewo.

Ale z tego co pamiętam to on niedawno zamykał DG.

Ja jestem świeżynką na grupie.

Głównie z tego powodu, że przychody z MPA w przypadku samodzielnie wytworzonego (do dalszej odsprzedaży) software *nie* są przychodem z DG.

A co to za skrót MPA? Nie obraź się, ale wśród małych przedsiębiorców się nie obracam, KPiR to dla mnie wyzwanie ;)

Tak więc prowadzenie DG w takiej sytuacji nie ma większego sensu.

J.w.

--

Paulinka

Data: 2011-12-29 00:00:42
Autor: Piotrek
On 2011-12-28 23:58, Paulinka wrote:
A co to za skrót MPA? [...]

Majątkowe prawa autorskie.

Piotrek

Data: 2011-12-29 00:06:28
Autor: Paulinka
On 2011-12-28 23:58, Paulinka wrote:
A co to za skrót MPA? [...]

Majątkowe prawa autorskie.

OK

No to się czymś zrewanżuję. Miałam kiedyś taki śmieszny przypadek pana, który grał na trąbce hymn dla imprezy, która miała iks lat. Hymn, którego sam nie nie wymyślił, ale go odgrywał.
Przez miesiąc musiałam panu wyjaśniać, że nie należą mu się w związku z tym prawa autorskie w jego umowie o dzieło.

--

Paulinka

Data: 2011-12-29 00:58:40
Autor: mvoicem
On 2011-12-28 23:58, Paulinka wrote:
A co to za skrót MPA? [...]

[...]

A wyjaśnij jeszcze i mi, dlaczego nie należą mu się prawa autorskie?

p. m.

Data: 2011-12-29 01:01:40
Autor: Paulinka
On 2011-12-28 23:58, Paulinka wrote:
A co to za skrót MPA? [...]

[...]

Wg US to nie jego autorskie dzieło, nawet jeśli interpretuje je wg własnego uznania.
--

Paulinka

Data: 2011-12-29 01:50:42
Autor: mvoicem
On 2011-12-28 23:58, Paulinka wrote:
A co to za skrót MPA? [...]

[...]

A, czyli masz na myśli że nie przysługuje mu 50% KUP z racji przekazania praw autorskich ...

.... swoją drogą dlaczego? Czy US jakoś to rozwijał? Przecież nie musi być 100% autorstwa dzieła (pomijając to - czy to w ogóle jest dzieło) żeby było przekazanie praw autorskich (majątkowych).

p. m.

Data: 2011-12-29 00:59:03
Autor: Paulinka
On 2011-12-28 23:58, Paulinka wrote:
A co to za skrót MPA? [...]

[...]

A i tak mnie najbardziej rozbroił ś.p. Get-Stankiewicz- wrocławski grafik i rzeźbiarz, który każdym swoim podpisem powodował, że go uwielbiałam, chociaż US niekoniecznie ;)
--

Paulinka

Data: 2011-12-29 02:14:54
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 28 Gru, 23:47, Piotrek <piot...@pisz.na.berdyczow.info> wrote:
On 2011-12-28 23:30, Paulinka wrote:

> [...]

wytworzonego (do dalszej odsprzedaży) software *nie* są przychodem z DG.

Tak więc prowadzenie DG w takiej sytuacji nie ma większego sensu.

dokladnie, bo nie ma przychodu z DG za to jest duze zobowiazanie. No i
mozna sie wsadzic na mine jak wywala mi przychod z DG .

Ale co tam, przypierdolic sie musi kilka osob nieznajacych tematu, co
z tego ze wygaduja bzdury ..

Data: 2011-12-29 02:21:06
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 2011-12-28 23:30, Paulinka wrote:

> [...]

wytworzonego (do dalszej odsprzedaży) software *nie* są przychodem z DG.

Tak więc prowadzenie DG w takiej sytuacji nie ma większego sensu.

zawiesza od stycznia a po otrzymaniu interpretacji likwiduje, tak dla
swietego spokoju

Data: 2011-12-29 10:48:37
Autor: ajt
Piotrek pisze:
przychody z MPA w przypadku samodzielnie wytworzonego (do dalszej odsprzedaży) software *nie* są przychodem z DG.

No właśnie, a mnie cały czas zastanawia jedna rzecz: nie są, tzn. zostały wymienione jako osobna kategoria w ustawie i w związku z tym podatnik *musi* je rozliczyć w ten sposób (a w ramach DG nie wolno), czy też tylko *może* :)
Taki przykład: załóżmy, że prowadzę DG, mam związane z tym koszty, zatrudniam programistów, którzy piszą programy, do których licencje w ramach tej DG sprzedaję. Jak na razie wszystko ok, bo nie ja jestem autorem. Ale co w przypadku gdy:
1. zachce mi się całkowicie samodzielnie napisać jakiś programik i sprzedawać licencje? Jak to sprzedać i rozliczyć, jeśli przyjdzie klient i na jednej fakturze będzie chciał program napisany przez programistę i ten "mój"?
2. niektóre fragmenty programu sprzedawanego w ramach dg będą mojego autorstwa.

Co w obu przypadkach z vatem i z kosztami DG? "Mój" program w końcu powstanie na sprzęcie firmowym :)
Jak w drugim przypadku wyliczyć % "mojego" przychodu?
Andrzej
www.radom.ws

Data: 2011-12-29 11:15:39
Autor: Piotrek
On 2011-12-29 10:48, ajt wrote:
[...]

Sprawdź sobie w jaki sposób w ramach DG nabywasz MPA. Jest tam coś o wytworzeniu we własnym zakresie? :-)

Interpretacje i wyroki potwierdzają takie podejście.

Jakiś czas temu był flejm na ten temat. Jak Ci się chce to sobie poszukaj ("50% kosztów" czy coś takiego w tytule). Wydaje mi się, że były tam sygnatury interpretacji/wyroków.

[...]

Przychód z programu napisanego osobiście nie jest z przychodem z DG.
Tak więc IMHO na jednej fakturze się nie da.

2. niektóre fragmenty programu sprzedawanego w ramach dg będą mojego
autorstwa.

Jakbyś chciał podejść do tego koszernie to IMHO należy rozdzielić. Ale raczej jest sprawą oczywistą, że w realu nikt nie będzie sobie zawracał głowy debilnymi przepisami.

Co w obu przypadkach z vatem i z kosztami DG? "Mój" program w końcu
powstanie na sprzęcie firmowym :)

A to jest jakiś zakaz używania ŚT do celów nie związanych z DG? :-)
Inne koszty są zagrożone wywaleniem z KUP, jeśli nie będziesz potrafił wykazać, że poniosłeś je "w celu ..."

Jak w drugim przypadku wyliczyć % "mojego" przychodu?

Najlepiej jak potrafisz ;-)

Piotrek

Data: 2011-12-29 02:24:58
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 29 Gru, 11:15, Piotrek <piot...@pisz.na.berdyczow.info> wrote:
On 2011-12-29 10:48, ajt wrote:

> [...]

Jakbyś chciał podejść do tego koszernie to IMHO należy rozdzielić. Ale
raczej jest sprawą oczywistą, że w realu nikt nie będzie sobie zawracał

i nie zapominac nalezy ze za licencje na wlasny program idzie stawka
8% vat a nie 23 %, jezeli ktos stosuje ceny brutto to moze miec
znaczenie istotne

Data: 2011-12-29 11:28:02
Autor: Piotrek
On 2011-12-29 11:24, Przemyslaw Rokicki wrote:
i nie zapominac nalezy ze za licencje na wlasny program idzie stawka
8% vat a nie 23 %, jezeli ktos stosuje ceny brutto to moze miec
znaczenie istotne

Sorry, za poświąteczne lenistwo ale czy mógłbyś rzucić referencją do ustawy?

Piotrek

Data: 2011-12-29 03:16:49
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 29 Gru, 11:28, Piotrek <piot...@pisz.na.berdyczow.info> wrote:
On 2011-12-29 11:24, Przemyslaw Rokicki wrote:

> [...]
> znaczenie istotne

Sorry, za poświąteczne lenistwo ale czy mógłbyś rzucić referencją do ustawy?

masz w zalaczniku do ustawy o vat przy stawce 8 % (wynagrodzenie
twórców),mam zreszta interpretacje indywidualna na siebie w tej
sprawie.
Jezeli jest Tworca, posiada Prawa do utworu i jest utwor w rozumieniu
ustawy o prawie autorskim i udziela licencji to ma prawo stosowac 8%.

Mozna generalnie udupic kilka firm sprzedajacych oprogramowanie
wlasnego autorstwa zarowno uderzajac od strony podatku dochodowego jak
i vatu . Ja znam przynajmniej
jedna z Gdyni dosc znanego programu ktora moze miec problem

Data: 2011-12-29 14:55:36
Autor: ajt
Piotrek pisze:
On 2011-12-29 10:48, ajt wrote:
[...]

Znam te wszystkie wyroki i wątki też, w wielu brałem udział. Dalej jednak szukam dziury w całym :)
W praktyce, przy ewentualnej kontroli, będzie pewnie tak, że wynik tejże kontroli będzie zależny od skutków finansowych dla budżetu państwa. Tzn. jak ktoś będzie rozliczał przychody z MPA w ramach DG, wykazując równocześnie bardzo wysokie koszty, zjadające cały przychód, to mu kontrola wywali wszystko z kosztów, jednocześnie nakazując skorygować deklaracje i rozliczyć przychody poza DG. Jeśli ktoś inny będzie miał małe koszty i w wyniku takich decyzji by wyszło, że po korekcie pitu i zastosowaniu 50% kosztów uzyskania jeszcze dostałby zwrot podatku, to pewnie zostawią jak jest :)

[...]

Dlatego też czasem staram się przytaczać takie przykłady, licząc naiwnie na to, że może kiedyś dotrze to gdzieś wyżej i w kolejnej wersji ustawy pojawi się zapis w stylu "podatnik może również te przychody rozliczać w ramach dg, jeśli akurat takową prowadzi i tak mu wygodniej" :)
Andrzej
www.radom.ws

Data: 2011-12-29 07:05:27
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 29 Gru, 14:55, ajt <a...@usunajt.com.pl> wrote:
Piotrek pisze:

> [...]

pojawi się zapis w stylu "podatnik może również te przychody rozliczać w
ramach dg, jeśli akurat takową prowadzi i tak mu wygodniej" :)

a ja bym wolal, podatnik moze dokonac samoobliczenia podatku w
rozliczeniu rocznym bezwzgledu na to czy zakupu dokonuje os fiz nie
prow. dg czy firma :)

Data: 2011-12-29 18:20:19
Autor: Piotrek
On 2011-12-29 14:55, ajt wrote:
[...]

Ale przecież przyjęcie ryczałtowych kosztów poza DG nie jest obowiązkowe. Jak masz koszty większe niż 50% to należy je po prostu wykazać i tyle. I nikt nikomu łaski nie robi ...

[...]

I to mnie właśnie osłabia. Interpretacja zależna od potencjalnych skutków dla budżetu.

[...]

Nie liczę na to, że ktoś zadba o moją wygodę. Ale debilizmy w rodzaju aktualnie dyskutowanego to mogliby polikwidować. Bo przynajmniej u mnie wzbudzają one głęboką troskę o kondycję intelektualną i psychiczną ustawodawcy.

Piotrek

Data: 2011-12-27 21:06:27
Autor: Kviat
W dniu 2011-12-27 20:18, Przemyslaw Rokicki pisze:

dobra zeby była jasnosc bo mnie Twoje pytania i uwagi zaczynaja
irytowac.

To sobie idź do doradcy podatkowego. To jest grupa dyskusyjna, a nie darmowa przychodnia zdrowia psychicznego, tutaj nikomu nie płacisz żeby się domyślał co masz na myśli mieszając obowiązki płatnika i sprzedawcy licencji.

[...]

Nie załapałeś. Nie pisałem o przekazywaniu, a o _sporządzaniu_za_niego_.

Twój cyrk, twoje małpy. Ty sporządzasz, on się pod tym podpisuje i wysyła. W razie problemów powie w urzędnikom, że to ty "sporządziłeś" te deklaracje. Pytanie brzmi, kto kogo wsadzi na minę: ty sporządzając deklarację za niego, czy on, mówiąc o tym urzędnikom :>

Ale jakie chcesz wystawiać deklaracje jako zleceniobiorca?

jak wyżej

Nie potwierdzam i nie zaprzeczam :):)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2011-12-27 21:09:23
Autor: RoMan Mandziejewicz

Tuesday, December 27, 2011, 8:18:22 PM, you wrote:

Fajnie. A kupującym licencję jest osoba fizyczna nieprowadząca
działalności gospodarczej (ewentualnie prowadząca, ale kupuje na
potrzeby "prywatne"), czy tzw. "firma"?
pytania i uwagi zaczynaja irytowac.
uprzedzajac durne uwagi.
juz durny wniosek wysunales
nie pisac takich uwag odnosnie mojej osoby

Itd.

Ty nie szukasz tutaj pomocy. Ludzi, którzy usiłuja ci pomóc obrażasz.
Nie wiem po co używasz takich słów, skoro nikt do ciebie w sposób
napastliwy sie nie odnosił..

Jedno masz pewne - ode mnie już ani słowa pomocy nie uzyskasz.

*PLONK!* za chamstwo.

--
Best regards,

Data: 2011-12-27 08:22:54
Autor: Przemyslaw Rokicki
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty

Po pierwsze, zainteresuj się kwotą "zlecenie do 200,00 zł" - i kiedy
można rozliczać takie zlecenia ryczałtowo.

a widzisz a Ty sie zainteresuj dokladnie ktorych artykulow to dotyczy
bo nie przychodu z praw majatkowych, przesledzilem do z Panną z US
Gdyby mozna bylo pobrac zryczaltowany podatek to by byl pikus

P.

Data: 2011-12-27 18:31:43
Autor: Kviat
W dniu 2011-12-27 17:22, Przemyslaw Rokicki pisze:

[...]

Nooo... znaczy się zaczynasz interesować się.

Cyt.
[...]

W swoich wyliczeniach "zniknąłeś" po drodze koszty uzyskania, więc wniosek był oczywisty, że masz na myśli rozliczenie ryczałtowe.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2011-12-27 11:31:42
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 27 Gru, 18:31, Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> wrote:

> [...]

W swoich wyliczeniach "zniknąłeś" po drodze koszty uzyskania, więc
wniosek był oczywisty, że masz na myśli rozliczenie ryczałtowe.

kosztami zasugerowalem sie tym co uslyszalem w krajowej informacji
podatkowej
i w swoim urzedzie.
czyli biore 32,41 / 2 = 16,21, obcinam do 16 biore podatek 2,88,
zaokraglam , czyli mamy 3 zł.

teraz dobrze bedzie?

Data: 2011-12-28 03:57:07
Autor: Przemyslaw Rokicki
> [...]

W swoich wyliczeniach "zniknąłeś" po drodze koszty uzyskania, więc
wniosek był oczywisty, że masz na myśli rozliczenie ryczałtowe.

przy ryczałcie jest 20% a nie 18% wiec nie jest to oczywiste

Data: 2011-12-27 16:47:06
Autor: Kviat
W dniu 2011-12-27 14:10, Przemyslaw Rokicki pisze:
[...]

Wyrażasz się nieprecyzyjnie.
To czy coś podlega czy nie pod działalność gospodarczą to inna sprawa.

W tym przypadku, to czy przychód kwalifikuje się jako przychód z działalności wykonywanej osobiście (a nie przychód z działalności) zależy od tego, czy ta czynność, która wygenerowała przychód wchodzi _w_zakres_wykonywanej_działalności_ czy nie wchodzi, w przypadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą.

  i nie pytam sie o kwalifikacje tego dochodu wiec prosze
i nie dyskutowanie nad ta kwestia bo nie to jest istotą ,mojego
watku :) A wyliczenie i dane przelewu.

Jest istotą, bo od tego zależy właśnie wyliczenie podatku. I kto ten podatek wylicza.

Jeżeli zleceniobiorca prowadzi działalność gospodarczą, w przypadku przychodu z wykonywanego osobiście dzieła (zlecenia) nie wchodzącego w zakres działalności gospodarczej - rozliczenie podatku (zaliczki, deklaracje) spada na _płatnika_ czyli zleceniodawcę.

I tu uwaga. RoMan ma rację - przychód wynikający z korzystania przez autora ze swoich praw autorskich - można zastosować 50% KUP. Przeniesienie autorskich praw majątkowych nie jest warunkiem koniecznym.

Sprzedaż czy udzielenie licencji na użytkowanie 100 osobom to już jest prowadzenie działalności gospodarczej, nawet jeżeli taka działalność nie została zarejestrowana - liczy się stan faktyczny. (Definicję, a raczej definicje działalności gospodarczej znajdziesz w internecie).
A przy prowadzeniu działalności gospodarczej podatki rozliczasz sam.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2011-12-27 08:31:43
Autor: Przemyslaw Rokicki
[...]

przychodem z DG jest przychod

> [...]

definicje działalności gospodarczej znajdziesz w internecie).
A przy prowadzeniu działalności gospodarczej podatki rozliczasz sam.

bzdury Pan wygadujesz, nie chce mi sie pisac wiec wklejam
interpretacje:

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne udzielenie licencji na używanie
oprogramowania Jego autorstwa nie będzie przychodem z tytułu
prowadzenia działalności gospodarczej i w związku z tym, nie będzie
zobowiązany do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o wpis
do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51,
poz. 307 ze zm.), jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza
działalność gospodarcza. Natomiast art. 5a pkt 6 ww. ustawy określa
definicję działalności gospodarczej stwierdzając, że jest to
działalność zarobkowa: wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa;
polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze
złóż; polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości
niematerialnych i prawnych, prowadzona we własnym imieniu bez względu
na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane
przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych
w art. 10 ust. 1 pkt 1,2, 4 - 9.

Aby przychody mogły być przychodami z działalności gospodarczej, nie
powinny być zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w
art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 4 - 9 tej ustawy. Przesłanka ta jest
rozstrzygająca, spośród wszystkich przesłanek wymienionych w art. 5a
pkt 6 ustawy i ona określa, które przychody są przychodami z
pozarolniczej działalności gospodarczej, a które przychodami z innych
źródeł przychodów. Dlatego też należy uznać, iż jeżeli przepisy ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczają określony przychód
do jednego ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,
2, 4 - 9, tej ustawy to przychodu tego nie można uznać za przychód z
pozarolniczej działalności gospodarczej. Wyłączenie powyższe obejmuje
więc m. in. przychody uzyskane z praw majątkowych, o których mowa w
art. 10 ust. 1 pkt 7 cytowanej powyżej ustawy - zgodnie z którym
źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym
odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a
- c.

Natomiast zgodnie z art. 18 ustawy, za przychód z praw majątkowych
uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw
pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów
wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych
i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Z przepisu art. 18 ww. ustawy jednoznacznie wynika, iż przychody z
praw autorskich (udzielania licencji na używanie oprogramowania
komputerowego) stanowią przychody z praw majątkowych, które co do
zasady są zaliczane do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1
pkt 7 cyt. ustawy - kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

W świetle powyższego, przychody uzyskane ze sprzedaży licencji na
używanie oprogramowania komputerowego, którego prawa autorskie, jako
ich twórca, posiada podatnik, nie mogą być zakwalifikowane do źródła
przychodów o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych, tj. do pozarolniczej działalności
gospodarczej, gdyż są przychodami z praw majątkowych, zaliczanymi do
odrębnego źródła wymienionego w cytowanym art. 10 ust. 1 pkt 7 ww.
ustawy. Ponieważ w świetle powołanych wyżej przepisów, przychody
uzyskane ze sprzedaży licencji, stanowią odrębne od działalności
gospodarczej źródło przychodów, dochód uzyskany w ten sposób, z
uwzględnieniem zryczałtowanych, 50% kosztów uzyskania przychodów,
podlega zatem opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według skali
podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych.

Data: 2011-12-27 18:30:37
Autor: RoMan Mandziejewicz
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
Hello Przemyslaw,

Tuesday, December 27, 2011, 5:31:43 PM, you wrote:

[...]

[...]

No to skąd Ci się wczesniej wzięło, że nie możesz korzystac z 50%
kosztów uzyskania?

--
Best regards,

Data: 2011-12-27 11:19:32
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 27 Gru, 18:30, RoMan Mandziejewicz <ro...@pik-net.pl> wrote:
> [...]

> osób fizycznych.

No to skąd Ci się wczesniej wzięło, że nie możesz korzystac z 50%

nie wczytyłaem sie w tym kontekscie w interpretacje, mialem swieza
informacje z mojego urzedu oraz z krajowej informacji podatkowej,. Ale
bede skladac wniosek o interpretacje by na mine sie nie wsadzic

Data: 2011-12-27 19:03:45
Autor: Kviat

Może nie jasno napisałem, szybciej myślę niż piszę :). Zjadłem kawałek, poprawiam:
(...)to czy przychód kwalifikuje się jako przychód z
działalności wykonywanej osobiście (a nie przychód z działalności _gospodarczej_ - bądź co bądź, również wykonywanej osobiście)(...)

[...]

Zacytuj pytanie wnioskodawcy. Wielokrotnie tu było wałkowane, że "jakie pytanie - taka odpowiedź" i niekoniecznie jest wiążąca dla wszystkich.

To, że _w_przypadku_wnioskodawcy_ dany przychód nie będzie przychodem z działalności gospodarczej (zresztą nigdzie nie twierdziłem, że taki musi być), to nie znaczy, że takim przychodem _może_nie_być_.

A wszystko zależy od sporządzonej umowy. A i od interpretacji US i zadanego pytania również.

Tu jest nieźle to opisane, łącznie z problemami w przypadku dzieła z przeniesieniem praw majątkowych, czy też z udzielaniem licencji.
http://www.epodatnik.pl/index.php/jak-zaksiegowac/jak-zaksiegowac-place/799-umowa-o-dzielo

Dla uściślenia: również wykonuję zlecenia na wykonanie oprogramowania i udzielam licencji na jego użytkowanie, tak, w ramach działalności gospodarczej, tak, przeżyłem kilka kontroli skarbowych. Nie, nie twierdzę, że mój przypadek jest identyczny jak wszystkie inne (bo skąd mam wiedzieć?).

Nie prowadzę doradztwa podatkowego i nie mam monopolu na jedyne słuszne postępowanie, więc spodziewam się, że i tak postąpisz jak będziesz chciał.
Pogadać tylko chciałem.

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2011-12-27 11:29:01
Autor: Przemyslaw Rokicki
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
Zacytuj pytanie wnioskodawcy. Wielokrotnie tu było wałkowane, że "jakie
pytanie - taka odpowiedź" i niekoniecznie jest wiążąca dla wszystkich.

nie brnij. ALe pytanie brzmialo czy dochod rozlicza w ramach
dzialalnosciu gospodarczej i musi dokonac wpisu w eidencji dg czy w
ramach przychodu z praw majatkowych

[...]

Umowa to faktura vat a w niej czarno na bialym udzielenie licencji na
oprogramowanie

[...]

tylko ze ja nie tworze innym oprogramowania ani tez innym nie edytuje
ja stworzylem swoj program i tylko udzielam licencji.

Frajerowalem sie przez 3 lata i wiecej nie mam zamiaru. Urzednik u
mnie powiedzial ze on by problemu nie robil
gdybym to rozliczal w ramach dzialalnosci. Ale moze pojawic sie taki
ktory zrobi. WYjasnienie w ramach interpretacji ktore wkleilem jest
jasne łopatologiczne jakie bys pytanie nie zadal, jasno jest napisane
pod dzialalnosc gospodarcza podpada to co nie jest wypisane w punktach
XX.XX . A przychod z praw  majatkowych tam jest. WYstarczy tylko dla
swietego spokoju wystapiec o interpretacje indywidualna i posilkowac
sie w niej inna interpretacja rzucajac paragafami bym przypadkiem ktos
odpisujacy Tobie nie stwierdzil czegos innego.Tak zrobilem wystepujac
o interpretacji stawki vat, teraz zamiast 23% place 8% ,

Podobny problem jak ja z licencja ma np panna prowadzaca warzywniak
jezeli wsrod jej warzyw znajda sie np marchewki ktore sama wychodowala
a nie zakupila celem sprzedazy. ZNalazlem swego czasu interpretacje
gdzie jest jasno napisane ze te sprzedaz ma wydzielic i rozliczyc w
ramach dzialalnosci wykonywanej osoboscie (czy wytworczej) a nie w
ramach DG.

 Jak dla mnie koniec tematu.

pozdrawiam

Data: 2011-12-27 21:08:54
Autor: Kviat
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
W dniu 2011-12-27 20:29, Przemyslaw Rokicki pisze:

nie brnij.

Umowa to faktura vat

Po tym?
Nie zamierzam :)

Pozdrawiam
Piotr

Data: 2011-12-28 13:21:38
Autor: Jarek Andrzejewski
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
On Tue, 27 Dec 2011 13:34:27 +0100, RoMan Mandziejewicz
<roman@pik-net.pl> wrote:

Swoją drogą to, ze Ministerstwo Kultury i czegoś tam ma decydować czy
programowanie jest twórczością jest niezłym idiotyzmem.

A może?

Art. 1. 1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek
postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia
(utwór). 2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: 1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi
(literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy
komputerowe);

Data: 2011-12-28 05:23:11
Autor: Przemyslaw Rokicki

<ro...@pik-net.pl> wrote:
> [...]

1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi
(literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy

o to pieknie umiesz kopiowac z ustawy o prawie autorskim to jeszcze
wczytaj sie w dokumenty zusowskie kiedy
"Twórca" podlega pod ubezpieczenia spoleczne i kto o tym decyduje a
pozniej dla przyzwoitosci prosze Cie i tego Pana ponizej o
niewypowiadanie sie.

Data: 2011-12-28 14:27:00
Autor: Jarek Andrzejewski
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
On Wed, 28 Dec 2011 05:23:11 -0800 (PST), Przemyslaw Rokicki
<dumpingowiec@gmail.com> wrote:

> [...]
>programowanie jest twórczością jest niezłym idiotyzmem.

o to pieknie umiesz kopiowac z ustawy o prawie autorskim to jeszcze

ZUS to "insza inszość". Ja odniosłem się tylko do powyższego
fragmentu.

"Twórca" podlega pod ubezpieczenia spoleczne i kto o tym decyduje a
pozniej dla przyzwoitosci prosze Cie i tego Pana ponizej o
niewypowiadanie sie.

prośba odrzucona :-)

Data: 2011-12-28 05:35:02
Autor: Przemyslaw Rokicki

<dumpingow...@gmail.com> wrote:
>o to pieknie umiesz kopiowac z ustawy o prawie autorskim to jeszcze
>wczytaj sie w dokumenty zusowskie kiedy

ZUS to "insza inszość". Ja odniosłem się tylko do powyższego
fragmentu.

a to spoko to wtedy nic do postu nie mam

pozdrawiam

P.

Data: 2011-12-28 13:26:46
Autor: RoMan Mandziejewicz
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
Hello Jarek,

Swoją drogą to, ze Ministerstwo Kultury i czegoś tam ma decydować czy
programowanie jest twórczością jest niezłym idiotyzmem.
A może?

A o to już pytaj autora watku - to on występował z zapytaniem do
Ministerstwa Kultury - nie mam po jęcia, po co...

:)

--
Best regards,

Data: 2011-12-27 02:23:11
Autor: Główny Użytkownik
[...]

nie mam zamiaru nawet w czewsci przenosic praw na zwyklych
uzytkownikow, a od tego jest to uzaleznione, zreszta wystapie
oi indywidualna interpretacje. Przy okazji mam pytanie czy bede mogl w
zeznaniu rocznym skorygowac -w przypadku interpretacji po mojej mysli-
 koszty czy beda musieli robic to wszyscy platnicy (nierealne) ?

> [...]
> przenoszac te prawa dalej 20% .

Oczywiste. Tylko autorowi przysługują powiększone koszty.

przy udzieleniu licencji tylko na uzytkowanie powiedzmy 100 osobom
zachowujac pelne prawa do programu?

> Tak to wyglada ale nie w tej sprawie pisze. Faktem jest ze powalony
> zus odpada

A skąd ta pewnośc?

decyduje o tym komisja przy ministerstwie kultury (nie pamietam
dokladnie nazwy)
a oni jednoznacznie stwierdzili ze nie uznaja w swietle przepisow o
zus za tworce
goscia ktory stworzyl program i udziela licencji na jego uzytkowanie a
raczej osoby ktore spiewaja itp.
(bardziej fachowo to powiedzieli, stosuje duzy skrot myslowy) . Tak
wiec u zrodla sprawdzilem.

pozdrawiam
ps.
napisalem odpowiedz jeszcze raz bo chyba poprzednia sie nie pojawila

Data: 2011-12-29 19:16:37
Autor: Gotfryd Smolik news
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
On Tue, 27 Dec 2011, Główny Użytkownik wrote:

[....do RoMana...]
[...]

  Hm.
  A *prawo* do korzystania z utworu, "zwane licencją", przestało
być *prawem*? To czym jest?

a od tego jest to uzaleznione,

  IMO zdecydowanie nie jest.
  Sprawdź w ustawie.
"uważa się w szczególności [...] w tym również z odpłatnego zbycia tych praw"
z naciskiem zarówno na "w szczególności" jak i "w tym również":
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,43610,20111014,zrodla-przychodow.html

  Katalog nie jest zamknięty, więc uzyskiwanie przychodów z praw autorskich
majątkowych inną drogą, np. poprzez udzielenie licencji, spełnia warunek
z ustawy. Jeśli US stosuje inną interpretację, to IMVHO tylko od
determinacji podatników będzie zależało kto wygra przed WSA.
  Oczywiście podatnikowi "za 200zł przychodu" może nie chcieś się
procesować i taniej wyjdzie odpuścić, jestem tego świadom, większość
"spraw podatkowych" dla nas, małych podatników, wygrały duże firmy
z zapleczem prawników, pilnująych żeby nie przegrać sprawy przez
jakiś kiks proceduralny "pan się spóźnieł, odwołanie nie przysługuje".

[...]

  Już nie ma "pełnych praw", niestety :)
  Z zastrzeżeniem że stosujemy określenie nieścisłe i "na rozum",
bo wg litery prawa trzeba by się obłożyć stosem zastrzeżeń (wobec
praw pochodnych, praw do technologii dziś nieznanych itd).

  Ad rem.
  *SKORO* już udzielił licencji, nie może sprzedać *wyłącznego* prawa
do udzielania *wszelkich* licencji.
  To co najwyżej może sprzedać, to wyłączne prawo do udzielania
*kolejnych* licencji. No i oczywiście każdą "słabszą" postać.

  A wyłączność to owszem, jest jeden z elementów które mogą
decydować o cenie :D

ps.
napisalem odpowiedz jeszcze raz bo chyba poprzednia sie nie pojawila

  Pojawiła się, widać serwery news miały znowu czkawkę :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-12-29 19:31:24
Autor: mvoicem
(29.12.2011 19:16), Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Ale udzielenie licencji, to nie jest przeniesienie prawa IMHO. Przeniesienie jest związane z wyzbyciem się, nieprawdaż?

Abstrahując od tego że przeniesienie nie jest warunkiem koniecznym o czym dalej wspominasz.

p. m.

Data: 2011-12-29 21:19:48
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 29 Dec 2011, mvoicem wrote:

[...]

  Co racja to racja, "o jedno zastrzeżenie za mało" :P

Przeniesienie jest związane z wyzbyciem się, nieprawdaż?

  Owszem. "Podzielenie się prawem" rzeczywiście nie "przenosi",
więc:

Abstrahując od tego że przeniesienie nie jest warunkiem koniecznym o czym dalej wspominasz.

....jak rozumiem punkt ciężkości przenosisz z podważania "prawa"
na podważanie (wymogu) "przenoszenia", to by się zgadzało :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-12-29 19:46:55
Autor: RoMan Mandziejewicz
Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty
Hello Gotfryd,

[....do RoMana...]
[...]

Ponieważ mnie wywołujesz do tablicy, to jako (były) autor
oprogramowania, korzystający (kiedyś) z przychodów związanych ze
sprzedaży praw da użytkowania - nie mam żadnych zastrzeżeń. Samo słowo
"licencja" oznacza przeciez "prawo" właśnie.

Zastrzeżenia ma dumpingowiec, trollujacy tu pod kilkoma nickami.

[...]

--
Best regards,

Data: 2011-12-29 21:23:54
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 29 Dec 2011, RoMan Mandziejewicz wrote:

Ponieważ mnie wywołujesz do tablicy,

....nienienie, zacytowałem przywracając wrotkę, żeby kontekst
za bardzo nie umknął.
  W zupełności się zgadzamy:

"licencja" oznacza przeciez "prawo" właśnie.

....a teza o wymogu "przeniesienie" lub "zbycia" nie ma
literalnych podstaw, skoro jest "w szczególności".

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-12-27 21:50:45
Autor: Paulinka
Główny Użytkownik pisze:
WItam!
Przedewszystkim chciałbym wyprowadzić dwie osoby z grupy z błędu.
Zarówno na infolinii podatkowej jak i w moim urzędzie powiedziano że

Taki mały wtręt. Kiedyś obie instytucje, czyli urzędy skarbowe i infonię podatkową podsumowała trafnie moja koleżanka - główny księgowy, doradca podatkowy z wieloletnim doświadczeniem - każdy ch.j ma swój strój.
Niestety. Do mojego US zaproszono mnie z powodu błędnie wypełnionego CIT-a, na moje pytanie, co jest nie tak, usłyszałam odpowiedź, że program pokazuje błąd. Pytam jaki błąd i dlaczego, oni nie wiedzą. Pokazuję im interpretację Ministra Finansów co do wyjątków w traktowaniu pewnych przychodów za podatkowe, pan zajarzył i powiedział, że u nas pani naczelnik inaczej to interpretuje, no i system pokazuje błąd.
Także ja dziękuję, postoję. Poprawiłam, jak chcieli, a że pierdoły opowiadają, to już inna para kaloszy.

--

Paulinka

Data: 2011-12-28 04:12:14
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 27 Gru, 21:50, Paulinka <paulinka503precz_ze_spa...@wp.pl> wrote:
Główny Użytkownik pisze:

> [...]

pani naczelnik inaczej to interpretuje, no i system pokazuje błąd.
Także ja dziękuję, postoję. Poprawiłam, jak chcieli, a że pierdoły

naturalnie dla swietego spokoju zloze wniosek o interpretacje
indywidualna

pozdrawiam
P.

Data: 2011-12-28 18:58:43
Autor: mvoicem
(28.12.2011 13:12), Przemyslaw Rokicki wrote:

naturalnie dla swietego spokoju zloze wniosek o interpretacje
indywidualna

Wrzuć treść wniosku na grupę. Pośmiejemy się.

p. m.

Data: 2011-12-29 02:19:52
Autor: Przemyslaw Rokicki
On 28 Gru, 18:58, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:
(28.12.2011 13:12), Przemyslaw Rokicki wrote:

> naturalnie dla swietego spokoju zloze wniosek o interpretacje
> indywidualna

Wrzuć treść wniosku na grupę. Pośmiejemy się.

wrzuciłem juz  w tym watku uzasadnienie ktore znajdzie sie we wniosku
w niezmienionej formie wiec juz mozesz zaczac sie rechotac, a jak masz
cos madrego do powiedzenia do odnies sie do jego tresci

Przychód z praw majątkowych, zaliczka i koszty