Przyciemniane szyby w kaskach - aspekt prawny ?

Data: 2009-06-05 11:55:45
Autor: Andy77
Przyciemniane szyby w kaskach - aspekt prawny ?
Witam,

  Jako że jestem głównie czytaczem, wypadałoby się przywitać. Moto mam od kwietnia, jeżdżę w Warszawie, głównie praca/dom jako sposób na nasze piękne korki.

Jak połowa motonitów na mieście ;) mam Shoei'a. No i teraz chciałem kupić sobie przyciemnianą szybkę. Jako że u nas drogo, zacząłem szukać na Ebay'u. Się okazało że wszyscy retailerzy Shoei'a wyraźnie ostrzegają że przyciemniane szyby nie są "road legal" w UK czyli że niby tylko offroad itp. Czy więc zakłada się że jeżeli motocyklista uczestniczył w wypadku a miał założoną ciemną szybę to z góry jego wina ? jak się ma do tego prawo polskie ? kodeks drogowy coś o tym mówi ? czy może u nas jest pełna "samowolka" ?

ciekawostką jest fakt, że np. szyba "dark tinted" jest nielegalna, ale już "light tinted" jest OK. Hm.

Pozdrawiam,
-- -
Andy77
-= GG#: 4038722
-= GSR

Data: 2009-06-05 07:47:35
Autor: atomek
Przyciemniane szyby w kaskach - aspekt prawny ?
On 5 Cze, 11:55, "Andy77" <tr4...@poczta.fm> wrote:
Witam,
[...]

to teraz sobie jeszcze zadaj pytanie czy masz nie za glosny wydech i
czy nie przekraczasz 50 na godzine tam gdzie nie wolno szybciej.
ja z sharka odkleilem naklejke ze tylko na tor i nigdzie wiecej nie
mam takiej informacji.
zreszta ktos Ci dobrze napisal ze mogles jechac w otwartej, a mogla
sie zamknac w czasie wypadku sama. ;)

pozdrawiam

ATLO fazer wwa

Data: 2009-06-05 12:03:41
Autor: Arni
Andy77 pisze:

Czy więc zakłada się że jeżeli motocyklista uczestniczył w wypadku a miał założoną ciemną szybę to z góry jego wina ?

nie

[...]

szyba ma okreslona przepuszczalnisc swiatla. Wg polskich przepisów ktorych nie popre zadnym linkiem widocznosc musi byc zapewniona 180 st czyli 90 w lewo i w prawo, nie wiem jak sie homologuje kaski w tym temacie. Dlatego tylne szybymozna nawet blacha zastapic. Minimalna przepuszczalnosc przodu to jest... 75% (strzelam). Tak wiec jedna z tych szybek moze byc za ciemna a druga nie, ale kazdy kraj ma swoje normy.

--
Arni         Toruń
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"

Data: 2009-06-05 12:18:28
Autor: Andy77
Użytkownik "Arni" <arni@NO.spam> napisał w wiadomości news:h0aqhs$8ho$1inews.gazeta.pl...
szyba ma okreslona przepuszczalnisc swiatla. Wg polskich przepisów ktorych nie popre zadnym linkiem widocznosc musi byc zapewniona 180 st czyli 90 w lewo i w prawo, nie wiem jak sie homologuje kaski w tym

Właśnie się nad tym zastanawiam. Temat szyb samochodowych znam, nie wiem jak się to odnosi do kasków. Notabene nie będę się kłócić, ale imho mój kask nie zapewnia w standardzie 180st widoczności.

temacie. Dlatego tylne szybymozna nawet blacha zastapic. Minimalna przepuszczalnosc przodu to jest... 75% (strzelam). Tak wiec jedna z tych

70% - dotyczy przedniej i bocznych przednich. No ale ponowię pytanie czy to się tyczy szyb w kaskach ?

-- -
Andy77
-= GG#: 4038722
-= GSR

Data: 2009-06-05 13:51:23
Autor: Leszek Karlik
Przyciemniane szyby w kaskach - aspekt prawny ?
On Fri, 05 Jun 2009 12:18:28 +0200, Andy77 <tr4nce@poczta.fm> wrote:

[...]
WÂłaÂśnie siĂŞ nad tym zastanawiam. Temat szyb samochodowych znam, nie wiem  jak siĂŞ to odnosi do kaskĂłw. Notabene nie bĂŞdĂŞ siĂŞ k³óciĂŚ, ale imho mĂłj  kask nie zapewnia w standardzie 180st widocznoÂści.

A Twoje oczy zapewniają? :-> Widzenie steroskopowe ma szerokość około 140  stopni.
A kask zapewnia praktycznie 360 stopni widoczności bo moĹźna się dowolnie  obrĂłcić i
nic nie zasłania pola widzenia. :-)

Andy77
Leslie
--
Leszek 'Leslie' Karlik

Data: 2009-06-05 19:11:58
Autor: Spider A.J.
Przyciemniane szyby w kaskach - aspekt prawny ?

"Andy77" <tr4nce@poczta.fm> wrote
się to odnosi do kasków. Notabene nie będę się kłócić, ale imho mój kask nie zapewnia w standardzie 180st widoczności.

Znaczy sie jezdzisz w gorsecie na szyji,
uszytwnieniu takim, czy jak?

--
-=[Spider A.J.]=-
Krakuf <-jakos tak wyjszlo ;-)

Data: 2009-06-05 19:46:56
Autor: Piotr Rezmer
Spider A.J. pisze:
[...]

Kaski crossowe ograniczają (szczęka) nie wiem o ile, najwygodniej jeździ   mi sie po mieście w jecie - najlepsza widoczność

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2009-06-08 12:23:50
Autor: Andy77
Użytkownik "Spider A.J." <neolith@toWywal.gmx.net> napisał w wiadomości news:h0bjl5$ej9$1wueska.motocykle.org...
się to odnosi do kasków. Notabene nie będę się kłócić, ale imho mój kask nie zapewnia w standardzie 180st widoczności.
Znaczy sie jezdzisz w gorsecie na szyji,
uszytwnieniu takim, czy jak?

Nie pisaliśmy o poruszaniu głową, tylko o kącie widzenia po założeniu kasku między jednym krańcem szyby a drugim ;)

--
Andy77
-= GG#: 4038722

Data: 2009-06-08 19:56:04
Autor: Spider A.J.
[...]

ROTFL!!! Analogicznie mowisz w samochodzie tez nie poruszasz
glowa?

--
-=[Spider A.J.]=-
Krakuf <-jakos tak wyjszlo ;-)

Data: 2009-06-09 09:23:41
Autor: Andy77
Użytkownik "Spider A.J." <neolith@toWywal.gmx.net> napisał w wiadomości news:h0jjcd$95m$1wueska.motocykle.org...
[...]

Aha. W samochodzie nawet gdy nie ruszam głową to i tak mam 180st. widoczności zapewnione. Układ szyb to zapewnia (a konkretniej wysunięcie fotela kierowcy do przodu w stosunku do słupków B). A kask nie. Teraz już rozumiesz o co mi chodziło ?

--
Andy77
-= GG#: 4038722

Data: 2009-06-09 09:52:21
Autor: Tytus z Fabryki
Przyciemniane szyby w kaskach - aspekt prawny ?
Siemka

***Użytkownik "Andy77"
Aha. W samochodzie nawet gdy nie ruszam głową to i tak mam 180st. widoczności zapewnione.

Aha to kolega widzi jak jaszczurka lub rybka....a kazdym okiem oddzielnie tez kolega umie ruszac i widziec???

--
    T i żółte
(te najszypsze)

P.S. Chyba ok 120-130 stopni ma zakres wzroku normalny czlowiek ale moge sie mylic...

Data: 2009-06-09 10:03:18
Autor: Andy77
Użytkownik "Tytus z Fabryki" <fzr1000-WYTNIJ-TO@02.pl> napisał w wiadomości news:h0l4tq$qkh$1nemesis.news.neostrada.pl...

Aha to kolega widzi jak jaszczurka lub rybka....a kazdym okiem oddzielnie tez kolega umie ruszac i widziec???

No ba :) ino jest problem jak u królika z marchewką przed samym nosem :)))

P.S. Chyba ok 120-130 stopni ma zakres wzroku normalny czlowiek ale moge sie mylic...

oj tam, było powołanie na przepis samochodowy co moim zdaniem się w kasku nie sprawdza (nie tylko moim).

--
Andy77
-= GG#: 4038722

Data: 2009-06-09 10:16:20
Autor: Tytus z Fabryki
[...]

Rajt choc wontka nie sledzilem...BTW przeca w kaskach sa rozne szczeliny, torowe maja szparke jak w przylbicy rycerskiej a crosy dziure jak usmiech szreka

--
    T i żółte
(te najszypsze)

Data: 2009-06-09 14:34:02
Autor: Jasio

Użytkownik "Andy77" napisał w wiadomości news:h0l55l$53v$1atlantis.news.neostrada.pl...
Użytkownik "Tytus z Fabryki" napisał w wiadomości news:h0l4tq$qkh$1nemesis.news.neostrada.pl...

Aha to kolega widzi jak jaszczurka lub rybka....a kazdym okiem oddzielnie tez kolega umie ruszac i widziec???

No ba :) ino jest problem jak u królika z marchewką przed samym nosem :)))

Co to za problem?

--
Jasio
vx etz

Data: 2009-06-09 17:24:37
Autor: Spider A.J.
Przyciemniane szyby w kaskach - aspekt prawny ?

"Andy77" <tr4nce@poczta.fm> wrote

No ba :) ino jest problem jak u królika z marchewką przed samym nosem :)))

Jakiego kurna krolika???
http://www.9th-circle.pl/galeria/michal-art/images/034.jpg
:-)

--
-=[Spider A.J.]=-
Krakuf <-jakos tak wyjszlo ;-)

Data: 2009-06-09 12:47:58
Autor: Leszek Karlik
Przyciemniane szyby w kaskach - aspekt prawny ?
On Tue, 09 Jun 2009 09:23:41 +0200, Andy77 <tr4nce@poczta.fm> wrote:

[...]
Nie pisaliÂśmy o poruszaniu gÂłowÂą, tylko o kÂącie widzenia po zaÂłoÂżeniu
kasku miĂŞdzy jednym kraĂącem szyby a drugim ;)
ROTFL!!! Analogicznie mowisz w samochodzie tez nie poruszasz
glowa?
Aha. W samochodzie nawet gdy nie ruszam gÂłowÂą to i tak mam 180st.
widocznoÂści zapewnione. UkÂład szyb to zapewnia (a konkretniej wysuniĂŞcie
fotela kierowcy do przodu w stosunku do sÂłupkĂłw B).

Jesteś pewien? A co z 1 czy 2 stopniami zasłoniętymi przez słupki A? :->
Problem polega na tym, że widzenia stereoskopowego masz 140 stopni, więc
układ szyb tutaj dużo nie pomaga.

A kask nie.

Kask zapewnia 360 stopni widoczności, czego samochód nie zapewnia. :->

Leslie
--
Leszek 'Leslie' Karlik

Data: 2009-06-09 14:17:07
Autor: Andy77
Użytkownik "Leszek Karlik" <leslie@hell.pl> napisał w wiadomości news:op.uu86x8pcbkkx24attitudeadjuste...
Jesteś pewien? A co z 1 czy 2 stopniami zasłoniętymi przez słupki A? :->

Niom. Gdy słupek zasłania lewe oko, to patrzę przez prawę :P

Problem polega na tym, że widzenia stereoskopowego masz 140 stopni, więc
układ szyb tutaj dużo nie pomaga.
Kask zapewnia 360 stopni widoczności

Rozumiem że sumujesz wychył głowy + wychył oka w oczodole ? ;)))

ps. chyba eot, bo na bzdury zeszło, a ja się chciałem jeno dowiedzieć czy srebrna szyba u mnie nie będzie "road illegal".

--
Andy77
-= GG#: 4038722

Data: 2009-06-05 12:38:45
Autor: Paweł Burdzy
Arni pisze:
Minimalna przepuszczalnosc przodu to jest... 75% (strzelam). Tak wiec jedna z tych szybek moze byc za ciemna a druga nie, ale kazdy kraj ma swoje normy.

Według tej teorii jeżdżenie w okularach przeciwsłonecznych albo z blendą jest nielegalne ;) Bez sensu

--
Paweł
mały, czarny fazer '01

Data: 2009-06-05 17:03:23
Autor: Mariusz Kruk
Przyciemniane szyby w kaskach - aspekt prawny ?
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Arni"
[...]

Ale możesz jednak poszukać tych przepisów? Bo jak szukałem w którymś
momencie, znalazłem tylko w PoRD "Art. 40. 1. Kierujący motocyklem lub
motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać
w czasie jazdy hełmów ochronnych odpowiadających właściwym warunkom
technicznym.". Nie znalazłem natomiast w rzeczonym PoRD delegacji do
wydania właściwego aktu prawnego określającego te warunki techniczne.
Podobnie - nie znalazłem żadnego aktu prawnego określającego rzeczone
warunki.

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ 666.00000000000000   -  number  of  the high
\  Kruk@epsilon.eu.org   / precision beast

Data: 2009-06-05 12:59:26
Autor: de Fresz
On 2009-06-05 11:55:45 +0200, "Andy77" <tr4nce@poczta.fm> said:

jak się ma do tego prawo polskie ?

Podejrzewam, że w tej chwili bardziej nas już dotyczą regulacje europejskie w tym temacie.

ciekawostką jest fakt, że np. szyba "dark tinted" jest nielegalna, ale już
"light tinted" jest OK. Hm.

Bo pewnie ma stosowną homologację popartą wybitym znacznie E-ileśtam. W katalogu Szuja masz oznaczone szyby z dopuszczeniem do ruchu po drogach pubicznych i te "for racing only". W teorii jak chcesz byś w zgodzie z prawem, to już wiesz którą powinieneś kupić. W praktyce - w życiu nie słyszałem o tym, żeby policmajstry komuś szybkę w kasku sprawdzały. Wogóle zasadniczo kaski (homologacje itepe) mają gdzieś, byle coś mieć na głowie.

Sebastian
Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

Data: 2009-06-05 13:03:09
Autor: gildor
de Fresz pisze:
On 2009-06-05 11:55:45 +0200, "Andy77" <tr4nce@poczta.fm> said:
[...]

nawet jakby sprawdzały i zakwestionowały, to mandatu wlepić nie mogą, bo element niesprawny podlega naprawie na miejscu. wystarczy zdjąć szybkę i schować pod pachę. nie ma obowiązku jeżdżenia z szybką.
ciekawe co bardziej ogranicza widoczność: szybka ciemna w kasku, niehomologowana, czy zalecane podczas słonecznej pogody, ciemne okulary przeciwsłoneczne.

--
gildor
9'99

Data: 2009-06-05 13:47:40
Autor: Andy77
Użytkownik "gildor" <gildor@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:h0au1d$6gr$3news.onet.pl...
[...]

No tak, dylemat jest. Chciałem kupić Spectra Silver, ale jednocześnie (tfu tfu) nie podpaść w razie co ubezpieczycielowi "bo w niehomologowanej/ciemnej szybie Pan jechał i nic nie widział". A okularów pod kaskiem nie lubię, bo mam wrażenie że mi ograniczają pole widzenia, choć różne bezramkowe modele przymierzałem... :( znów przy szybce "light tinted" homologowanej różnicy prawie nie ma między klarą, więc nie wiem czy się opłaca wydawać kasę. Eh.

--
Andy77
-= GG#: 4038722

Data: 2009-06-05 13:51:30
Autor: gildor
Andy77 pisze:
[...]

ja mam ciemną niehomologowaną i nie homogenizowaną i inne homo też nie.
w sharku miałem nawet napis: for racing only. dostałem kasę z AC. nikt mnie o szybkę nie pytał.

--
gildor
9'99

Data: 2009-06-05 13:54:25
Autor: de Fresz
On 2009-06-05 13:47:40 +0200, "Andy77" <tr4nce@poczta.fm> said:

No tak, dylemat jest. Chciałem kupić Spectra Silver, ale jednocześnie (tfu
tfu) nie podpaść w razie co ubezpieczycielowi "bo w niehomologowanej/ciemnej
szybie Pan jechał i nic nie widział".

Po pierwsze - jak Ci to udowodnią? Po drugie - przecież jechałeś w uchylonej... ;-)

A okularów pod kaskiem nie lubię, bo
mam wrażenie że mi ograniczają pole widzenia, choć różne bezramkowe modele
przymierzałem... :(

Jednak kask z blyndą to jest to. Wcześniej miałem Schubertha, teraz mam Szuja i tęsknie.

znów przy szybce "light tinted" homologowanej różnicy
prawie nie ma między klarą, więc nie wiem czy się opłaca wydawać kasę. Eh.

Jest jeszcze całkiem fajna "progresive".

Data: 2009-06-05 14:31:26
Autor: Nikanor
On 5 Cze, 13:47, "Andy77" <tr4...@poczta.fm> wrote:
Chciałem kupić Spectra Silver, ale jednocześnie (tfu
tfu) nie podpaść w razie co ubezpieczycielowi "bo w niehomologowanej/ciemnej
szybie Pan jechał i nic nie widział".

Przeczytaj swoją polisę i ogólne warunki. Tam jest napisane w jakich
okolicznościach odpowiedzialność ubezpieczyciela jest wyłączona. Jeśli
takie okoliczności nie zachodzą - ubezpieczyciel płaci. Nie
demonizujmy.

--
Nikanor [2 x Nolan z blendą oraz Axo i fotochromowe gogle Scotta :))]

Przyciemniane szyby w kaskach - aspekt prawny ?